Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Starbreeze verkoopt uitgaverechten System Shock 3 terug aan ontwikkelaar

Game-uitgever Starbreeze heeft de uitgaverechten voor System Shock 3 terugverkocht aan ontwikkelaar OtherSide Entertainment. Starbreeze investeerde twee jaar geleden ruim 11 miljoen euro in de ontwikkeling van de game in ruil voor die rechten.

Naast de initiële investering uit 2017 stopte Starbreeze in de loop van de ontwikkeling van de game er nog meer geld in, maar het is onbekend hoeveel. Het is niet bekend wat OtherSide betaalt voor de uitgaverechten, maar in de bekendmaking van Starbreeze staat dat het bedrijf verwacht zijn investeringen terug te krijgen. Het Zweedse bedrijf heeft het geld nu nodig, omdat het zich in financieel zwaar weer bevindt.

Wat de gevolgen zijn voor OtherSide Entertainment, is nog niet duidelijk. De studio lijkt in ieder geval minstens 11 miljoen euro te moeten betalen en zal een andere uitgever moeten zoeken of het spel zelf moeten uitgeven. Mogelijk betekent het echter ook dat de studio nu weer meer creatieve vrijheid over de ontwikkeling heeft.

De financiële problemen van Starbreeze zijn grotendeels te wijten aan de tegenvallende opbrengsten van de game Overkill's The Walking Dead. Dat spel was sinds 2014 in ontwikkeling en kwam in 2018 uit. Starbreeze, dat eerder succes behaalde met Payday 2, had hoge verwachtingen van de zombiegame, maar die kwamen niet uit. Naar verluidt zijn er maar zo'n honderdduizend exemplaren van de game verkocht. Uit cijfers van SteamCharts blijkt dat er nauwelijks actieve spelers zijn. Het gemiddelde aantal gelijktijdige spelers in de afgelopen dertig dagen is 417.

Eurogamer heeft eind januari een uitgebreid verhaal geschreven over de beproevingen van Starbreeze. Daarvoor heeft de site met meer dan een dozijn huidige en voormalige werknemers gesproken.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

12-02-2019 • 17:14

16 Linkedin Google+

Reacties (16)

Wijzig sortering
Payday 2 is ook zo een uitgemolken spel vol lootkisten en drills en skins en masks, elfendertig dlc's dat het mij eigenlijk verbaasd dat de publisher ervan in slecht water zou verkeren dan zullen ze wel heel slechte beslissingen hebben gemaakt. Ik ben nog steeds aan het hopen op een payday 3 maar als ze het hoofd niet boven water kunnen houden vrees ik daar ook voor.
Zoals ze bij Overkill omgegaan zijn met het uitmelken heb ik eigenlijk vrij weinig zin in een Payday 3.
Idioot veel DLC zoals je al aangeeft, welke regelmatig ook nog eens vrij matig is.
Heb payday 2 ondertussen al enkele jaren niet meer mee gespeeld maar heb op Steam toch 250h staan en met enkele vrienden was dit toch een tof spel tot er inderdaad slechtere en slechtere dlc's bijkwamen.
Ondanks die hele vracht aan DLC en extra characters, de missies waren leuk, zeker als je 'secret ending' ging bij de laatste missie, was toch een briljant stukje gameplay (en op z'n tijd irritant moeilijk).
Payday 2 is ook zo een uitgemolken spel vol lootkisten en drills en skins en masks, elfendertig dlc's dat het mij eigenlijk verbaasd dat de publisher ervan in slecht water zou verkeren dan zullen ze wel heel slechte beslissingen hebben gemaakt.
Dat klopt, hier staat een longread over de geschiedenis en de val van starbreeze, en de slechte beslissingen die er toe hebben geleid:

https://www.eurogamer.net...sh-game-wonder-starbreeze

Vond het zelf een erg interessant stuk, en ook wel een beetje onthutsend in bepaalde opzichten.

Edit: zie nu pas dat dit artikel al in de tweakers post genoemd werd 8)7 :+

Maar zeker het lezen waard dus O-)

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 12 februari 2019 22:05]

Ik denk dat je de ontwikkelaar en uitgever door elkaar haalt.
Oei, waar haal ik dat door elkaar?
Overkill zijn de developers en Starbreeze is de publisher die net zoals EA aan developers vragen om lootbox systemen in games te steken of ben ik daar mis in.
Overkill is een Studio van Starbreeze dus in dit geval heb je gelijk :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Overkill_Software
Ja, Overkill is een studio van Starbreeze. Maar tegelijkertijd is Overkill eerder eigenaar van Starbreeze dan andersom. Het Eurogamer artikel legt dat vrij aardig uit en ook op Wikipedia staat dat die gang van zaken niet helemaal 100% normaal was.
Wikipedia neem ik zelf met een heel groot korreltje zout, gezien iedereen daar dingen kan en (vrijwel) mag doen. Als voorbeeld stond er ooit eens dat bij een radioprogramma iets uit het raam werd gegooid . . . :D ;)
Overkill Software is overgenomen door Starbreeze in 2012, maar Starbreeze is niet de uitgever van Payday 2. Dat is 505 Games, die een behoorlijke vinger in de pap had over de richting van het spel. Overkill heeft meerdere keren beloofd dat er geen real money marketplace in het spel zou komen maar is er uiteindelijk door druk van 505 Games toch gekomen in 2015. Waarschijnlijk is dat (naast de belachelijke hoeveelheid dlc) ook de druppel geweest dat ze de rechten van de Payday franchise weer hebben teruggekocht in 2016, hier kun je er meer over lezen. Sindsdien hebben ze de marketplace gratis gemaakt, de ultimate edition van het spel, waar alle dlc bij zit, op Steam uitgebracht, een vijf miljoen exemplaren giveaway gedaan voor het basisspel en brengen ze nog regelmatig patches uit. Voor mij heeft Overkill (en dus ook Starbreeze) zich daarmee wel bewezen.

[Reactie gewijzigd door Joey42 op 12 februari 2019 22:52]

Ik vind het dan ook niet zo heel erg vreemd. Ik heb de BETA van het spel nog gespeeld, die toch behoorlijk tegenviel. Optimalisatie was zeker niet alles, maar de gameplay voelde ook niet echt interessant aan. Dit in tegenstelling tot Payday 2, waar naar mijn mening genoeg te doen was.

Het helpt volgens mij ook niet mee dat het spel in het begin een prijskaartje van 50 euro had. Na een maand is al een starter edition uitgegeven, die met 25 euro mij nog steeds vrij prijzig lijkt, aangezien die alleen season 1 bevat. Al durf ik niet te zeggen of dat alleen betekent dat je de afleveringen niet kan hosten of niet spelen. Het ideale van Payday the heist en Payday 2 is dat je gewoon alle levels kan spelen, ondanks dat je de DLC niet hebt. Als een vriend van je de DLC heeft. een 'room' opzet en jou uitnodigt kan je prima spelen. Dit is een van de dingen die ervoor zorgt dat Payday 2 zo toegankelijk was voor mensen.
Oei, OtherSide.

Underworld Ascendant was een regelrechte ramp, zelfs met figuren als Paul Neurath, Warren Spector en meer van Looking Glass Studios erbij. Geeft geen enkel vertrouwen in een System Shock 3 van hun kant.

Ik ben benieuwd wat ze gaan doen, we zien het wel.
Heeeeel lang geleden zei ik
Ik ben erg sceptisch over een "gloednieuwe studio" die als uitgangspunt heeft, bot gezegd, het maken van spellen waar al bij voorbaat geld in te zien is omdat het ze klassieke titels gebruiken met ingebouwde fanbase en nostalgiewaarde. Daarmee heb je al een vliegende start zonder kwaliteit af te hoeven leveren. Ik word nog sceptischer als ik hoor dat ze al bezig zijn met een ander spel -- de meeste studio's hebben al genoeg uitdaging aan het produceren van één hoogwaardig spel tegelijk.

Het staat ze natuurlijk vrij me aangenaam te verrassen, maar voor deze hype train koop ik nog even geen kaartje. :)
En deze oude koe van een reactie wil ik toch weer even uit de sloot halen bij deze nieuwste ontwikkeling. Dat ging dus over OtherSide zelf, voordat de rechten heen en weer begonnen te stuiteren... en voor zover ik kan zien zijn we eerder terug bij af dan dat het een nieuw hoofdstuk in gaat. Tja, het is niet alles goud waar de IP-rechten blinken...
Ze hebben ook veel geld gepompt in StarVR. Volgens mij wilden ze naast Occulus en Valve een grote rol gaan spelen in VR. En gezien de budgetten van bijv. Occulus kost de ontwikkeling van een hard- en software VR platform een aardige bom duiten.
Wat een vage boel weer...

Zover ik weet is Nightdive de eigenaar van de naam System Shock en het intellectueel eigendom erachter. Sterker nog, er komt in 2020 (tenzij weer uitgesteld) een crowdfunded moderne remake uit van System Shock.

Of heeft OtherSide nu een licentiedeal met Nightdive zodat ze System Shock 3 kunnen maken en uitgeven? Want zonder de toestemming van Nightdive gaat dat IMO dus helemaal niet.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True