Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bta van Payday 2 VR is beschikbaar op Steam

Starbreeze Studios en Overkill Software hebben een bta van Payday 2 VR uitgebracht op Steam. Iedereen die Payday 2 bezit, kan deelnemen aan de test van de vr-versie van de game. Ook gebruikers die geen vr-headset hebben kunnen de bta downloaden, zodat zij samen kunnen spelen met vr-gamers.

Tijdens de bèta kunnen spelers van de vr-versie bewegen middels een dash-systeem. Spelers bewegen daarbij snel van de ene naar de andere positie, zonder dat zij zelf lopen. Dat zal er uitzien alsof de speler snel rent, zowel voor de vr-gebruiker als voor andere gamers die in hetzelfde potje zitten. De ontwikkelaar denkt nog na over andere manieren van voortbewegen.

De bèta van Payday 2 VR bevat een beperkt aantal levels en wapens. Het doel is om de stabiliteit van de virtualreality-variant van de game te testen en de ontwikkelaar wil kijken hoe het spel draait op verschillende configuraties van gebruikers. Optimalisatie is volgens de ontwikkelaars een prioriteit, maar voorlopig wordt een high-end gpu zoals een GTX 1080 aangeraden.

Op de discussiepagina van de game op Steam staat uitleg over deelname aan de bètatest. De makers van de game roepen spelers ook op om hun ervaringen over de vr-versie hier achter te laten. Overkill Softare kondigde in mei aan dat Payday 2 een gratis vr-uitbreiding krijgt. Een definitieve verschijningsdatum voor Payday 2 VR is er nog niet.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-11-2017 • 13:54

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Dit werkt niet met de oculus rift en touch controllers! de touch controllers verschijnen niet eens in het spel. ze zijn ontzichtbaar en de knoppen reageren niet.

het is in iedergeval niet opzettelijk geven ze aan in een steam discussion post.
ze hopen het te oplossen in de beta.

gelukkig is er een workaround.
Om dit wel te laten werken is er een methode dat je steamVR kan laten denken dat je touch controllers anders werken, door de instructies te volgen in deze reddit link : https://www.reddit.com/r/...n_rift_with_openvr_input/

edit : er is een officile reactie/opmerking vanuit overkill op het gebeuren met de rift + touch compatibiliteit. ook te vinden op een reddit link : https://www.reddit.com/r/...fficial_response_to_rift/

[Reactie gewijzigd door MRDood1 op 17 november 2017 14:56]

Over de Oculus is er een pinned artikel verschenen waarin zij meer tekst en uitleg geven. Het is in elk geval niet opzettelijk en men wil het oplossen in de beta.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 17 november 2017 14:43]

ja klopt, had ik al in mn vorige post gedit! _/-\o_
Het is dus niet opzettelijk, zoals de pinnend post aangeeft. :) Citaatje uit de link die ik geef:
We have seen a lot of reports that people have tried playing with oculus and found that the controllers do not appear. This has not be intentionally implemented to prevent players from using a Oculus.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 17 november 2017 14:54]

oh op die fiets, ik zal het in mijn originele post aanpassen!
Ik weet niet of ze net iets veranderd hebben, maar bij mij doet hij het gewoon met m'n oculus rift.

edit: is idd een fix geweest, maar er is geen manier om naar links of rechts te draaien, nu alleen goed speelbaar met 3 sensors (of 2 tegenover elkaar? weet niet of dat goed werkt)

[Reactie gewijzigd door haarbal op 17 november 2017 21:24]

Ik heb er 2 tegenover elkaar staan ,en dat werkt verrassend goed! Was nodig voor Lone Echo, dat je zonder eigenlijk niet kan spelen.
Cool, zal het ook eens proberen.
ja klopt! ze hebben de 17e een update vrij gegeven die oculus touch support toevoegd!
Nice, ik ga er vanuit dat ik met deze tool ook Fallout 4 VR kan gaan spelen op de Rift, als ie uit is op 12-12-17 uiteraard.
PayDay 2 was een coole game. Intussen is de game wel 4 jaar oud en is PayDay 2 ook wel enorm uitgemolken met DLC, de rek is er een beetje uit aan het raken, zeg maar. Ik vind het daarom eigenlijk zonde dat men PD2 een VR variant gegeven heeft, zoiets lijkt mij toffer in de opvolger.

Mijns inziens hadden ze de resources beter in PayDay 3 gestoken, waaraan momenteel ook gewerkt wordt. Release daarvan is overigens onbekend, we moeten het doen met een "when it's done", al hoeft het niet per se een goed iets te zijn natuurlijk. Al meen ik ooit ergens 2018 te hebben gelezen, dus wie weet, de game is in elk geval al even in ontwikkeling.
Sterker nog er is zelfs een Switch versie van Payday 2 in de maak die (eind) 2017 af moet zijn.

Dus voor PayDay 3 wordt het ook wel eind 2018? Ik heb geen idee hoeveel man ze erop kunnen zetten :+ .

[Reactie gewijzigd door Simyager op 17 november 2017 14:19]

Ze hebben een nieuwe WW2 game welke zich speelt als een slechte mod van Payday2. Dus hier zullen ze voorlopig mee bezig zijn.
Dat valt wel mee want die WW2 versie word ontwikkeld door een externe partij.
Tot nu toe is alleen bevestigd dat updates voor PD2 ophouden in oktober van 2018. De releasedatum van PD3 is pure speculatie en je hoort van 2018 tot 2020 voorbijkomen, ze zeggen zelf dat PD3 nog in de ontwerpfase zit nu.
Op deze manier kunnen ze peuken hoe succesvol het zal zijn en hebben ze iets van hunzelf om hun eigen starVR te testen
Hoe ik het begreep is dit een soort van goedmakertje, PayDay2 heeft veel mensen tegen de borst gestoten met al die DLC dingen en die boren en weet ik wat allemaal, maar uiteindelijk heeft een ander bedrijf de boel overgenomen en alles weer unlockbaar gemaakt, om spelers terug te krijgen naar de serie zijn ze nu nog wat andere dingen aan het doen, een daarvan is de toevoeging van VR, dat lijkt misschien overbodig, maar is juist met oog op een volgende game zeker geen slechte stap, dat VR nog wel even een ding blijft is ondertussen wel duidelijk (het komt allemaal langzamer op gang dan gedacht, maar er zit zeker een duidelijke groei in en valt dus geld aan te verdienen) dus waarom niet nu alvast de game engine daarvoor klaar maken, kunnen ze dat weer in PayDay3 gebruiken.
Die uitmelking heeft er wel voor gezorgt dat het spel ontzettend veel doorontwikkeld is.

Het is eigenlijk een soort Early Access geweest zonder een EA te wezen kwa beta-heid. Het spel was elk jaar zowat een nieuw spel. betere graphics, ondertussen stamp en stampes vol features en mogelijkheden. Dondersveel nieuwe maps die iedereen kan spelen, ook de niet DLC kopers. en de speciale wapens stellen vrij weinig voor. Met 2 of 3 DLC's heb je zo de belangrijkste te pakken. Veel DLC features worden na verloop van tijd uitgerolt naar iedereen.

Dat het spel 4 jaar oud is, zegt niet zo heel veel. Infeite is het spel net een paar maanden uit sinds ze 'klaar zijn' en er een ultimate edition uit is.

Waren maar meer developers zoals Overkill, zelfs het gezeik om die lootboxes sloeg eigenlijk nergens op, behalve dat ze 'beloofd hadden' dat nooit te doen. Ik heb verder eigenlijk maar zelden een game gezien die zo ontzettend lang actief (Alsof het een spel die nog in ontwikkeling was) doorontwikkeld is.
Dat het spel 4 jaar oud is, zegt niet zo heel veel. Infeite is het spel net een paar maanden uit sinds ze 'klaar zijn' en er een ultimate edition uit is.
Die 'ultimate edition' is een bundeling van de game + een gedeelte van de DLC die door de jaren heen uitgebracht is. Hoe is dat 'net een paar maanden uit'? Ik heb zelf (in het begin) full price betaald voor de DLC en later enkel de DLC aangeschaft als hij in de aanbieding was op Steam met minimaal 75% korting. Nu heeft men een pakket uitgebracht, met de meeste DLC-pakketten er in voor een fractie van de prijs. Mij hoor je er verder op de fora van PD2 er niet over; ik heb vele uren eerder al kunnen spelen en speel het intussen niet meer, maar ze hebben wel vaker dergelijke acties gehad.
Waren maar meer developers zoals Overkill, zelfs het gezeik om die lootboxes sloeg eigenlijk nergens op, behalve dat ze 'beloofd hadden' dat nooit te doen. Ik heb verder eigenlijk maar zelden een game gezien die zo ontzettend lang actief (Alsof het een spel die nog in ontwikkeling was) doorontwikkeld is.
Niet alleen met de kluizen en de drills die je dan moest kopen, maar ook de Completely Overkill package ging destijds niet zonder slag of stoot, er werd toen iets beloofd wat toen bijna gedeeltelijk werd uitgegeven. Na veel commotie vanuit de community is het uiteindelijk alsnog geleverd. Overigens is de post waarin Amir (de community manager nota bene) zegt nooit dat de game nooit microtransacties zou krijgen nog gewoon te vinden op het internet, op meerdere sites. Nu heb ik gelukkig nooit een drill gekocht, maar ik begrijp de verdere commotie eromheen wel. En inderdaad, echt tof dat een game dusdanig lang support krijgt vanuit de developer al heeft de game tegenwoordig volgens mij niet zo heel veel spelers meer tov de gloriedagen van de game. Wat mij betreft heeft de game te lang support gekregen en dat is iets wat je inderdaad maar zelden hoort.

Wat ik dus met een lange post probeer te zeggen, ze zijn inderdaad toffe ontwikkelaars, luisteren naar de community, maar zijn helaas ook niet onbevlekt. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 19 november 2017 12:38]

Payday 2 is sinds de Ultimate Edition klaar. Er komen geen heists oid meer bij. Tot aan dat moment werd Payday 2 actief ontwikkeld. Overkill bouwde niet enkel DLC's, de client is echt veel verbeterd.

Ze hebben inderdaad niet altijd de juiste keuzes gemaakt, maar ze luisteren wel altijd goed naar de community. En als speler heeft de drama me allemaal weinig geboeit.

Ik heb Payday 2 en een paar DLC's ook gewoon fullprice gekocht, de meeste bij elkaar geharkt met de sales. Het spel en de ontwikkelaars zijn het gewoon meer dan waard.
Heb je hier nou 3 sensors voor nodig bij de oculus ?
Nope, je kan 2 sensoren tegenover elkaar zetten. zie hier voor de officiele guide:

https://scontent-ams3-1.x...11204149dfce3&oe=5AA94C47

Gewoon proberen, bij mij werkt het goed :)
Op dit moment wel, er is namelijk geen manier om te draaien met een input op de controller.
Erg realistisch doet het niet aan, in iedere hand een AK-47 moet je in het echt eens proberen..
Mag je je tandartsbudget wel wat ophogen :P

Aan de andere kant, alles dat voor VR gemaakt gaat worden juich ik toe! Hoe meer VR hoe beter.
Hopelijk staan we over 10 jaar in een niet van echt te onderscheiden bos met een zwaard orks en trollen te dollen..
Hopelijk staan we over 10 jaar in een niet van echt te onderscheiden bos met een zwaard orks en trollen te dollen..
Erg realistisch doet dat niet aan, wanneer heb jij voor het laatst orks en trollen in het bos gezien ? :+
Een slim iemand doet na het eerste bezoek aan de tandarts natuurlijk even z'n kunstgebit uit alvorens ten strijde te trekken. :o :+

[Reactie gewijzigd door LogiForce op 17 november 2017 14:39]

Ziet er goed uit, binnenkort maar even proberen. Payday 2 vond ik nooit echt geweldig maar in VR is het misschien een stuk leuker.
Lijkt me wel heel gaaf in VR.
Helaas niet beschikbaar voor de Linux versie van het spel, in ieder geval niet voor zover ik kan vinden.
Ziet er heel stoer uit!!
In theorie heeft dit veel potentie, maar het blijft jammer dat zulke grote games (inclusief Fallout en Skyrim) gebruik maken van dit soort systemen om voort te bewegen.

Is het lopen van A naar B echt zoveel vragend van een CPU/GPU? De omgeving is toch al gerenderd? Of zie ik dat verkeerd?

Zon systeem doet voor mij echt afbreuk aan het beleven van VR. Zolang ik niet vrij kan rondlopen maar moet ‘teleporteren’ sla ik over.
Deze manier van voortbewegen is nu in de beta, maar er is al aangegeven dat er gekeken wordt naar andere manieren hiervoor.

"What method of locomotion will be supported?
A: In the first phase of the beta - we'll use a dash-system, it will appear to the VR player as well as other players like running in quick bursts of speed. This will also be subject to a cooldown.
During the AMA, many users mentioned wanting optional systems of locomotion - we've heard these wishes and will look in to the possibility of providing options for smooth locomotion down the line.
"
Link
Niet zozeer resources probleem, maar meer het probleem dat je aan een kabel vastzit? Ik kan me zo voorstellen dat je playspace niet zo groot is als een bankgebouw o.i.d.?

Of bedoel je lopen middels de analoge stick? Hier worden veel mensen (waaronder ikzelf) in het algemeen na een tijdje best misselijk van, maar ik ben het met je eens dat ze dit sowieso wel als optie mogen aanbieden, voor de mensen die er minder snel of geen last van hebben.
De optie om te kiezen tussen 'lopen' en teleporteren is van mij van grote meerwaarde geweest toen ik de Vive kocht.
Van 'lopen' werd ik misselijk want het beeld beweegt maar ik sta stil. Dus begonnen met teleporteren. Na een paar weken begonnen met 'lopen' en dat ging steeds beter.

Dus ik heb niks tegen teleporteren, het is alleen veel beter (en eerlijker tegenover mensen zonder VR bril) om de optie te hebben om te lopen en het teleporteren kan js gebruiken om wat te oefenen
Ik sla ook over zonder lopen.
Ik begrijp dat sommige mensen misselijk worden (is weg te trainen) maar de Reality in VR verdwijnt als je dingen als teleporteren of dashen gaat verzinnen.

Ik begrijp niet dat ze de speler niet zelf de keuze geven in VR games.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 17 november 2017 21:12]

Wat ik zelf merk door de beta te spelen is dat de verschillen tussen een VR speler en non-VR enorm groot zijn. VR spelers hebben grote voordelen gekregen om de nadelen te counteren, maar deze breken veel mechanics in het speel die eigenlijk voor de moeilijkheidsgraad zorgen.
Een VR speler kan bijvoorbeeld door blijven schieten terwijl hij interact met een objective, terwijl een normale speler dan een sitting duck is die beschermt moet worden en zo zijn er nog een hoop voordelen.

Dit is natuurlijk en beta waar balance nog ver te zoeken is en het spel is PvE niet PvP, maar zo als het er nu uit ziet hoop ik dat er een filter optie komt om VR te weren uit je games als je dit wenst (of omgekeerd natuurlijk).

Edit: Als Starbreeze dit filter niet inbouwd dan verschijnt het filter geheid als mod, PD community kennende.

[Reactie gewijzigd door AfroBob op 17 november 2017 15:13]