Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Huawei zet door 'interne fout' ongevraagd app op smartphones van gebruikers

Huawei heeft de videobewerkings-app Quik van GoPro naar sommige van zijn smartphones gepusht. Gebruikers van de toestellen ontdekten de applicatie op hun toestel, terwijl zij geen toestemming hebben gegeven voor de installatie. Huawei spreekt van een interne fout.

Volgens Android Planet hebben gebruikers van Huawei-telefoons deze week geconstateerd dat de app plotseling op hun homescreen stond. Het gaat onder andere om de Huawei Mate 10 Pro, de Honor 9 en andere recente toestellen. In de reviews van Quik in de Google Play Store zijn verschillende reacties te lezen van gebruikers die klagen dat de app plotseling op hun telefoon is verschenen.

Een woordvoerder van Huawei Nederland zegt tegenover Android Planet dat de installatie het gevolg is van een interne fout. Het bedrijf biedt daarvoor excuses aan en zegt een onderzoek te doen naar de oorzaak en aan een oplossing te werken. Het is niet duidelijk op hoeveel toestellen de app is geïnstalleerd.

Gebruikers kunnen de Quik-app zelf verwijderen, maar de app geeft dan eerst een waarschuwing waarin staat dat het een systeem-app is. In die melding staat dat de app bij het verwijderen wordt vervangen door de fabrieksversie, maar dat is niet waar. Na het verwijderen is de app ook daadwerkelijk weg.

Reviews van de Quik-app in de Google Play Store tonen aan dat de app ongevraagd op smartphones is gezet

Door

Nieuwsredacteur

138 Linkedin Google+

Submitter: zazadanger68

Reacties (138)

Wijzig sortering
Zojuist gecontroleerd en inderdaad het stond gewoon zomaar op mijn toestel (Huawei Mate 9 International). Heb het verwijderd, maar best verontrustend dat dit zomaar kan! Heb geen melding of wat dan ook ontvangen dat dit ge´nstalleerd werd zoals bij applicaties in de Google Play Store.

Een nieuwe app installeren zou niet zomaar zonder notificatie mogen kunnen lijkt mij toch? Dit kan zo mogelijk nog verregaande gevolgen hebben m.b.t. malware installaties en dergelijke.

Edit: verduidelijking.

[Reactie gewijzigd door adminappelgebak op 17 november 2017 14:14]

Als je een Samsung telefoon hebt krijg je ook ongevraagd zo af en toe een app ge´nstalleerd, waarschijnlijk doen nog wel meer telefoonmakers dit.
Kun je dat aantonen? Ben nog niet zo lang Samsung-gebruiker en de dag dat er ineens door een ander dan ik een app ge´nstalleerd is, is meteen de laatste dag dat ik die smartphone gebruik.
De Facebook app wordt automatisch gepushed voor Galaxy S6, overigens ook voor A5.
Office icons zijn aanwezig, waarbij ze gedownload worden bij openen.
Peel Remote, de meest verschrikkelijke app ever omdat ie standaard je lockscreen aanpast
Skype volgens mij ook
Die zijn allemaal meegeleverd, niet tijdens het gebruik gepushed. Het gaat hier dus om laatstgenoemd. Zowat elke telefoon heeft wel meegeleverde apps om zo de prijs van de telefoon te kunnen drukken. Zodra je een software update doet, zitten die apps er nog steeds bij, waardoor ze soms wel eens terug willen komen, maar ze worden niet via het netwerk gepusht.

Dit zal dan alleen gebeuren bij OTA updates die de eerste keer falen en er voor zorgt dat de "volledige" pakket op je device wordt gezet(dit is standaard als je Smart Switch gebruikt), of als het een major upgrade is.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 18 november 2017 10:26]

Ik heb op de s7 een aantal aps er bij gekregen na een ota. Ook dat vind ik niet kunnen want de apps zijn niet belangrijk.

Ook merk ik dat Samsung een aantal onzichtbare apps heeft gepusht zonder ota. En dan kun je ze niet verwijderen of uitschakelen. Gear VR service b.v., niet nodig om android te laten werken en kwam ook niet met een ota en stond eerst nog niet op het toestel. Uitschakelen kan niet en het draait continue.
Gear VR service krijg je niet zomaar binnen. Dat is of via een OTA gegaan of het stond al op de telefoon uitgeschakeld. Samsung zegt dat third-party cables er voor kunnen zorgen dat de Gear VR service aangezet wordt. Het zou zonder de Gear VR niet zomaar aan moeten gaan. Maar ja dan nog, het is een service van Samsung zelf, dus dit kan je nou niet echt een willekeurig gepushte app noemen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 20 november 2017 07:53]

Peel Remote ken ik niet, de andere apps staan al op mijn A3 als bloatware vanaf het begin en worden niet tussentijds en ongevraagd ge´nstalleerd. Gelukkig! Mogelijk kan je/ik in de settings van je Google-account e.e.a. instellen zodat er wel of geen junk naar je smartphone wordt gepusht. Zelf heb ik geen Google-account om dit te kunnen nakijken.
Ik heb een samsung s7 edge en heb het al meerdere malen gehad. Ook apps die ik verwijderd heb(van samsung of andere begin bloatware) staan er soms weer plotseling op. Deze krijgen van mij allemaal een spam melding in de play store }>
Bewijs heb ik niet heb, heb ik alweer verwijdert :P

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door lonewolf2nd op 17 november 2017 15:08]

Vervelend om te lezen. Ik hoop dit soort fratsen buiten de deur te houden door o.a. geen Google-account te hebben en hopelijk de juiste instellingen gedaan te hebben.
dit hou je niet tegen met geen account nemen, dit word gepushed door de telefoon zelf.
Ik voorkom dit door altijd te bellen met zo een draaischijf toestel van de PTT.
Ik heb hiervoor wel 10 km kabel aangeschaft om ook buiten te kunnen bellen als ik een wandelinb door de stad maak. Nadeel is wel dat ik altijd dezelfde route retour moet nemen naar huis.
Zo heb ik dat ook jaren gedaan. Ben er mee gestopt toen er voor de zoveelste keer 4 km draad in de borstels van een veeg/zuigwagen verloren is gegaan. Toch mis ik de gezelligheid van toen wel. Af en toe met paar man draden uit de knoop halen in de buurt van een kroegje. Enfin, ik heb er alle vertrouwen in dat d.m.v. de juiste instellingen geen ongewenste apps automatisch ge´nstalleerd worden.
Als mijn telefoon een jaar is, zet ik er custom firmware op dan ben ik er ook van af.
Kun je dat aantonen? Ben nog niet zo lang Samsung-gebruiker en de dag dat er ineens door een ander dan ik een app ge´nstalleerd is, is meteen de laatste dag dat ik die smartphone gebruik.
Zoek dan maar een andere want dit is met regelmaat gebeurt. Verwijder de facebook app maar eens....

Mijn hemel... Snapt dan niemand dat als je je smartphone automatisch laat updaten (en wie doet dat niet) de updater admin rights MOET hebben? En dus ook applicatie kan toevoegen?
Jouw hemel... ik laat hem dus niet automatisch updaten.
Toch is er een verschil tussen een applicatie die in principe de rechten heeft om iets te doen, en erachter komen dat de applicatie dit daadwerkelijk kan. Wat betekent dat ze hier moeite in hebben gestoken, met welke bedoelingen?
@antonvdijk Heeft het je keurig uitgelegd, als je nog maar net Samsung gebruiker bent dan kom je er vroeg of later nog wel achter wat voor '' handige software '' Samsung zonder dat je daarvoor directe toestemming geeft automatisch laat installeren op je telefoon.
Waarschijnlijk zal het wel staan in de voorwaarden waarmee je akkoord moet gaan voordat je de telefoon Řberhaupt mag gebruiken dat Samsung zulke '' leuke dingen '' mag uithalen.

Je kunt je hierover heel erg druk gaan maken maar je kunt ze gelukkig ook achteraf deinstalleren.
Samsung zal hier ook heus niet de enige in zijn, het is namelijk erg aantrekkelijk om op deze manier extra inkomsten te genereren.
Nog noooit mee gemaakt.
Welke Samsung telefoon heb je?
Ik heb toevallig net mijn S7 geupdate en krijg gelijk een stuk bloatware '' Samsung Pass '' erbij
Je kan remote apps installeren vanaf de play store, dat is een feature, en de fabrikant kan allicht e.e.a. in software updates proppen die ze uitbrengen maar dat Huawei je gewoon een app kan pushen is wel een beetje twijfelachtige praktijk ja. Wekt sterk de suggestie da ze administratieve controle hebben over je smartphone.
Ja dat klopt en dat doe ik zelf ook wel vaker. 2 dagen geleden nog iets gepushed via de Google Play Store op mijn PC naar mijn telefoon. Echter krijg ik dan netjes een notificatie dat er een nieuwe applicatie ge´nstalleerd is. Van deze gepushte app vanuit Huawei krijg je dus echt niets te weten wat in mijn ogen nogal geheimzinnig is en de deur mogelijk open kan zetten voor meer kwaadwillende zaken mocht een Huawei medewerker daar blijkbaar in een gekke bui zijn. Is toch wel raar, niet?

[Reactie gewijzigd door adminappelgebak op 17 november 2017 14:35]

Je kan remote apps installeren vanaf de play store, dat is een feature, en de fabrikant kan allicht e.e.a. in software updates proppen die ze uitbrengen maar dat Huawei je gewoon een app kan pushen is wel een beetje twijfelachtige praktijk ja. Wekt sterk de suggestie da ze administratieve controle hebben over je smartphone.
Met excuses maar hoe denk je dat ze anders applicaties kunnen updaten? Haal jij alle updated handmatig binne? Van al je applicaties?
Ja. Ik haal elke update handmatig binnen....per applicatie!
Ik zie updaten van een applicatie met reeds gevestigde permissies en het uberhaupt installeren van een app als twee niet persÚ samenhangende zaken. Sterker nog m,.i. is dat fundamenteel verschillend.
Zo werkt dat ook in de play store. Voordat jij een applicatie installeerd moet je de permissies accorderen en updates kunnen alleen binnen die geaccordeerde persmissies gebeuren. Als er een update is die een andere permissiestructuur heeft moet je die op-zeker per applicatie opnieuw accorderen. (dat android een update-all knop heeft die dat voor alle openstaande updates doet doet daar dan verder even niets aan af)

Dat er dus gewoon applicaties gewoon even geinstalleerd kunnen worden waar je geen erg in hebt met toegangen die je niet kent is en blijft twijfelachtig. Ook als ze van de fabrikant komen.
De volgende keer fietsen ze gewoon een stukje extra bloatware bij je naar binnen onder het mom van het drukken van de toestelprijs die je ooit eens hebt betaald omdat ze een mooi nieuw dealtje hebben met applicatieboer x.
Zo zijn de softwarevoorwaarden van je nieuwe telefoon lekker diffuus ook. Iets waar ze ongetwijfeld geld in zien maar dat moet natuurlijk geen tolerantie gegund worden.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 27 november 2017 13:01]

Inderdaad, op m'n P10 staat het appje er ook ineens op.

Best apart... ben benieuwd wat Huawei gaat aanbieden / aan excuses gaat doen.
Als compensatie krijg je morgen een aantal gratis apps op je toestel gepushed waarvoor je normaal moet betalen.
Ik heb een Huawei P10 Plus, sinds de release datum, en al sinds dag 1 staat deze app "Quick" standaard in het image van de telefoon. Quick integreert met de Gallery van EMUI 5.1 en werd voor de Huawei P10 en P10 Plus zelfs geadverteerd als een feature. Op de achtergrond draait Quick en rendered deze videootjes op basis van fotos uit je galerij. Bijvoorbeeld als je een middagje museum doet zie je later die dag in de Gallery onder het tab "Discover" een filmpje gerenderd door Quick.

Dit is dus ook een intended feature van Huawei. Ik snap dit nieuwsbericht daarom ook niet. Komt over als dat iemand gemisinformeerd of even in de war is.

edit: wat schrijf foutjes er uit gehaald.

[Reactie gewijzigd door BarryS op 17 november 2017 14:55]

Ook al is het intended software, als het niet op mijn telefoon staat als ik hem koop dan wil ik niet dat het achteraf, zonder toestemming, op mijn telefoon wordt geplaatst.
Ik zag hem ook pas geleden op mijn mate 9.
Deze was meegekomen met de laatste beveiligings update.
Die moest ik zelf installeren dus zag ook gelijk de app op me screen staan en had hem daarom ook gelijk weer verwijdert.
Bij mij stond hij al 3 dagen voor de update op mijn mate9.
Heb ik al ÚÚn of twee maanden op mijn Huawei P9, ik dacht dat het allang bekend was? Ik had mij er al bij neergelegd dat het gewoon een (slechte) poging was om cameraliefhebbers aan de GoPro's te krijgen.

Bundle deals op smartphones houd je toch.
Wtf!
Krijg jij geld toe om die smartphone te gebruiken?
Nee, al zie je bij prijsvechters wel dat de bundleware wel degelijk voor een deel van je telefoon betaalt. Een beetje Tweaker krijgt dat er toch wel af, dus mooi meegenomen.

Ben ik het er mee eens? Nee. Maak ik mij er druk over? Eigenlijk ook nog niet, zolang het binnen de perken blijft.
Dit is geen bundle deal/bundleware, of hoe je het ook wil noemen. Bij een bundle deal weet je wanneer je het toestel koopt wat er op staat, en dus wat je aan extra apps kan verwachten. Dat kun je weten door bijvoorbeeld reviews te lezen, of in een winkel eens met een demo-toestel te spelen.

In dit geval word de app pas achteraf toegevoegd. En ook nog eens zonder dat je er een melding van krijgt of toestemming voor moet geven. Nu is het een 'gewone' app, maar voor hetzelfde geld was het een 'testapplicatie' of iets van malware geweest. Of een app als deze, waarbij je meteen 6GB van je opslag en wellicht ook databundel kwijt bent zonder daar om gevraagd te hebben.

Het lijkt mij dan ook geheel onwenselijk dat een fabrikant zomaar applicaties kan pushen naar telefoons zonder dat de gebruiker daar toestemming voor geeft. Bij een telefoon-update kun je zelf nog toestemming geven of deze wel/niet ge´nstalleerd moet worden. En ook wanneer je automatische updates hebt ingeschakeld heb je dat zelf in de hand, die kun je namelijk ook uitschakelen (of vaak zo instellen dat je een melding krijgt wanneer er een update beschikbaar is)
Ben ik het er mee eens? Nee. Maak ik mij er druk over? Eigenlijk ook nog niet, zolang het binnen de perken blijft.
Jij misschien niet, maar ik heb een pesthekel aan iedere vorm van reclame-uitingen, vooral de opdringerige, en al helemaal in producten en services waar je al geld voor hebt betaalt.

Ben toch blij dat ik al zo'n 7 jaar op iOS zit. Daar is het juist de andere kant op gegaan. Bij een oude versie (6 ofzo?) hadden ze alle apps van dat vervelende datahongerige Google uit de systeemapps verwijderd (maps, youtube, alleen nog los via de app store te krijgen), en bij versie 10 kon je er nog meer vanaf gooien. Als je dat af zet tegen die stunts van Samsung en nu dus ook Huawei ben ik blij dat ik lekker bij Apple ben gebleven.
Ik heb een Honor 8, en heb deze app ik gok een maand of 2 geleden ook ineens op mijn toestel gekregen. Verwijderen heb ik wel geprobeerd maar kreeg ook die melding. Dus heb t maar gelaten en app verborgen met NOVA launcher.

Straks toch maar eens verwijderen.
Ik neem aan dat de app ge´nstalleerd is zonder dat het automatisch toestemming krijgt tot het gebruik van bijvoorbeeld de camera en dergelijke?
Zou GoPro juridische stappen tegen Huawei kunnen ondernemen, omdat door Huawei's foutje de massa een negatieve connectie heeft gekregen met het merk GoPro en de app Quik door negatieve reviews de grond in is geboord?
Ongelooflijk dat dit Řberhaupt mogelijk is. Dit zou betekenen dat Huawei zonder dat jij het door hebt een tracker of trojan kunnen installeren.
Dat kan bij elk Android dan wel Apple toestel.
Iedereen die hier loopt te roepen dat dat bij Apple ook kan heeft ofwel geen ervaring met iOS, ofwel is een Android fanboy die zich probeert te verschuilen achter het nep-argument "maar hun doen het ook".

Op iOS worden systeemapps niet geupdate via de appstore. Dat gaat via iOS-updates, en voor iedere iOS update moet je expliciet toestemming geven voordat deze geinstalleerd wordt. Mijn iPhone SE zit nog op iOS 10 omdat ik geen zin heb in wifi toggles die toch stiekem de wifi aan laten staan (en mij daarmee trackbaar maken in de "echte" wereld). Eens per week ofzo wordt ik weer gevraagd of ik toch echt geen iOS 11.0.3 wil hebben, maar automatisch installeren doet het echt niet.

Wat wel automatisch geinstalleerd wordt zijn updates op apps die er al op staan. Dit is geen push-proces maar een pull (jouw device checkt periodiek op updates), en is alleen voor *bestaande* apps. En als je dat ook niet wilt kun je het automatisch updaten ook gewoon uit zetten met 1 simpele toggle in de settings. Sterker nog, de SE van m'n vrouw installeert de updates niet eens automatisch, alhoewel de optie wel aan staat, maar dat ding wil niet luisteren :+

Apple zou inderdaad met nieuwe iOS versies nieuwe (systeem)apps kunnen installeren, maar die update heb je dan zelf al toestemming voor gegeven. Het gebeurt nooit buiten jouw rug om. Toch wel een significant verschil met deze actie van Huawei. Nog een extra reden voor mij om lekker bij Apple te blijven (voor als de dominantie van spywarefabriek Google op het Android platform nog niet genoeg reden was).
Eens per week ofzo wordt ik weer gevraagd of ik toch echt geen iOS 11.0.3 wil hebben, maar automatisch installeren doet het echt niet.
Je kunt een tvOS 11 beta profiel installeren om ook het vragen te stoppen. Als iOS gebruiker vind ik het wel belangrijk te vermelden dat die pop-up zo is gemaakt dat je geneigd bent uit reflex / per ongeluk toestemming te geven, al dan niet door verkeerd te tappen. Zeker digibeten zullen dat gauw doen waarna het apparaat zich om 4 uur 's nachts updatet.
Bij iOS kan dat niet zomaar: het toestel moet dan in een MDM-omgeving hangen en/of profiel ge´nstalleerd hebben. Dat is niet zomaar even realiseerbaar.
iOS haalt ook automatisch updates binnen voor apps zonder dat je hier expliciet toestemming voor moet geven, als dat kan waarom zou een app installatie zelf niet kunnen?
Kun je een voorbeeld noemen? Want alles gaat via de Appstore.
Nee native apps kunnen gewoon ongevraagd gepusht worden.
Graag wat onderbouwing.

Onderstaande is mijn begrip:
Volgens mij kunnen de iOS systeemapps alleen via iOS updates binnenkomen en niet als losse apps. Als je een systeemapp ‘verwijdert’ in iOS is dit alleen cosmetisch (verbergen van icoon). De apps zijn als integraal onderdeel van het volledige OS gesigneerd en je kunt er dus niet aan rommelen, want dan gaan alarmbellen af.

Wat er toe leidt dat voor het fixen van de gŕnante bug met de calculator-app er dus een OS-update nodig is!

Wat Apple wel kan: certificaten van individuele apps/ontwikkelaars intrekken, waardoor een app niet meer kan starten onder normale omstandigheden.

Wat ik me nog kan voorstellen is een geintje flikken zoals ze deden met het U2 album. Aan iedere account gewoon een bepaalde app toevoegen met status “gekocht”. Als je dan automatisch downloaden van apps die je op een ander apparaat hebt gekocht hebt aanstaan, dan haal je hem binnen.

Strikt genomen is dat nog steeds ‘pull’, want als je het niet aan hebt staan, haal je hem niet binnen.
Graag wat onderbouwing.

Onderstaande is mijn begrip:
Volgens mij kunnen de iOS systeemapps alleen via iOS updates binnenkomen en niet als losse apps. Als je een systeemapp ‘verwijdert’ in iOS is dit alleen cosmetisch (verbergen van icoon).
en wie schrijft de code voor iOS updates? Apple.

Ik ga er van uit dat Apple wel een mechanisme heeft om ook direct changes naar je telefoon te pushen waar jij geen handmatige actie voor hoeft te doen, geen toestemming voor moet geven etc.

Er zijn vast bugs te verzinnen die Apple echt geforceerd wil fixen zonder dat jij dat tegen kunt houden (bijv. als ze Apple of je provider geld kosten?!). Daar is vast al over nagedacht dat ze dan een update kunnen forceren.

De aluminiumhoedjes vraag is natuurlijk of de NSA dat mechanisme ook kent 8)7
Ik ga er van uit dat Apple wel een mechanisme heeft om ook direct changes naar je telefoon te pushen
Daar is juist geen enkel bewijs of reden voor, die aanname.

Het zou ook afwijken van Apple’s gebruikelijke werkwijze. Ik zeg niet dat het niet kan. Er is alleen geen bewijs voor.
Onder aan de streep komt het er dus op neer dat de fabrikant van je toestel zomaar apps op je toestel toe zou kunnen voegen, soort push van enkel een app of via een update.
Strikt genomen is dat nog steeds ‘pull’, want als je het niet aan hebt staan, haal je hem niet binnen.
Als je je internet uit zet kan een fabrikant ook niet pushen, soort pull dus want als je het aan zet haal je het pas binnen :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 november 2017 15:28]

Als je je internet uit zet kan een fabrikant ook niet pushen, soort pull dus want als je het aan zet haal je het pas binnen :Y)
Flauwe opmerking. Kijk, dan kom je op het niveau: Apple kan ook bij je inbreken, met een pistool tegen je hoofd je TouchID laten gebruiken en een app laten downloaden.

Waar we het hier over hebben is een vrij specifieke functionaliteit voor automatisch downloaden apps. Ik weet eerlijk gezegd niet wat de default is, maar die kan zomaar uit staan. Apple heeft dit nog nooit op deze manier gebruikt en na de ophef rondom het U2 album lijkt het me stug dat ze dit zouden doen.
Onder aan de streep komt het er dus op neer dat de fabrikant van je toestel zomaar apps op je toestel toe zou kunnen voegen
Nee, dus. En zeker voor systeemapps dus volgens mij *niet*.
Apple heeft dit nog nooit op deze manier gebruikt en na de ophef rondom het U2 album lijkt het me stug dat ze dit zouden doen.
Ze hebben het dus al wel eens gedaan, iets ongevraagd op je telefoon zetten.
Ze hebben het dus al wel eens gedaan, iets ongevraagd op je telefoon zetten.
Nee, ze hebben wel eens iets ongevraagd aan mensen hun iTunes account toegevoegd.

Dat werd dus zichtbaar in je muzieklijst, niet zozeer gepushed, vanwege het model van iTunes in the cloud.

Dat is echt van een andere categorie dan het pushen van een (systeem)app naar een telefoon. En daar was al zodanig ophef over, dat ze hun lesje wel geleerd hebben.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 18 november 2017 17:15]

Nee, dat hebben ze niet. Het U2 album is ongevraagd aan je itunes account toegevoegd. Da's wat anders.
Ook dan kunnen ze niks pushen. Updates pushen ze ook niet naar je telefoon, jij krijgt enkel een melding of je de update wilt, zo niet, dan niet, en natuurlijk handmatig een update doen kan ook. Maar pushen, nee.
Volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Je moet effectief de slider ‘automatic app downloads’ op groen zetten.

Je kan er dus ook voor kiezen op jaren lang geen updates uit te voeren.

Maar je hebt natuurlijk geen controle over applicaties die gebruik maken van webcomponenten. Zelfs in zogenaamde Native apps kan dat voorvallen. (swift, react native) Veel bekende apps zoals Facebook gebruiken webcomponenten in hun apps zodat ze makkelijker A-B testing kunnen doen zonder dat het via de appstore moet gaan.
Ja maar zonder internet heb je niks meer aan een smartphone, kan je net zo goed een Nokia 3310 halen :+
En dat baseer je op je onderbuikgevoel of zo?
Ik kan me een U2-album herinneren...
Die werd dan ook als aankoop aan je icloud account gehangen en gedownload als je auto download aan had staan.
Tuurlijk wel. De vraag is of de toestelfabrikant iets op jouw toestel kan installeren. Natuurlijk kunnen ze dat, ze kunnen toch iOS updates pushen? De FBI heeft destijds ook aan Apple gevraagd om op die manier toegang te forceren tot het toestel waar al die poeha toen om was, maar Apple weigerde dat. Maar ze zouden het zeker kunnen.
Kun jij je antwoord beargumenteren? Ben benieuwd waardoor je denkt dat Apple dat zeker zelf zou kunnen. Dit is geen aanval of wat dan ook, maar ben gewoon benieuwd. Ik was namelijk in de veronderstelling dat dit vrijwel onmogelijk was sinds de iPhone 5s of de 6.
Nou gebruik ik zelf geen iOS, maar voor zover ik weet worden iOS updates vanzelf ge´nstalleerd, toch? Zo ja, dan kan Apple alles wat het maar wil op je toestel zetten.
Als er wel gebruiker interactie nodig is dan is het niet helemaal 100% zeker dat Apple het kan, maar ze kunnen natuurlijk wel een update aanbieden met daarin de functionaliteit dat ze vervolgens apps kunnen installeren. Verreweg de meeste gebruikers zouden een update gewoon installeren als hun toestel aangeeft dat die er is, dus dan kunnen ze alsnog apps er op zetten.
Het gaat om de vraag of de fabrikant de mogelijkheid heeft om het device tegen jou op te zetten. Het is closed source software die ze op je toestel zetten met updates (ja ook bij Android, basis Android mag dan OS zijn, maar niet alles wat op je toestel staat is dat), dus ja, ze kunnen daar best 'spyware' tussen gooien als ze dat willen. Of ze dat willen is een tweede natuurlijk, want als mensen er achter komen dan is dat een PR nachtmerrie. Maar ze zouden het zeker kunnen...

edit: Ok ok, het spijt mij, het was niet mijn bedoeling Apple fans voor het hoofd te stoten. Blijkbaar worden iOS updates niet vanzelf ge´nstalleerd. Dat verandert echter weinig aan de zaak dat Apple best in de achtergrond functionaliteit toe kan voegen zonder dat iemand dat weet.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 17 november 2017 15:38]

iOS updates worden niet vanzelf ge´nstalleerd..
Wat ik begreep is dat de software (iOS) zo gebouwd is dat Apple zelf ook niet om de maximaal 10x pincode invoeren voor een wipe of TouchID / FaceID heen kan. Tenzij ze andere software pushen naar je device, waar uiteraard een gebruikersinteractie voor benodigd is, waarin deze beperkingen niet gelden.

Zo kunnen ze app of OS updates niet pushen en is daar altijd een interactie van een gebruiker van nodig, althans tot zover ik jij wij weten natuurlijk.
Nou gebruik ik zelf geen iOS, maar voor zover ik weet worden iOS updates vanzelf ge´nstalleerd, toch? Zo ja, dan kan Apple alles wat het maar wil op je toestel zetten.
Dat neem je dus fijn even fout aan, en daar gaat je hele post. OS updates worden niet automatisch geinstalleerd. Je krijgt enkel een notificatie.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 17 november 2017 15:36]

Ze moeten toch ook updates van systeemapps kunnen pushen? Zo gek is dit niet hoor.
Pushen? Dat doe je toch handmatig? Het mag toch niet zo zijn dat Huawei op afstand apps op je toestel kan installeren.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 17 november 2017 14:30]

Ik heb het hier over systeemapps. Sommige apps (bijvoorbeeld Google play services) vallen buiten het normale update gedoe van de play store, die negeren dan ook bepaalde instellingen over updates. Vergelijk het met een automatische update van Windows. Enige verschil is dat je dit naar mijn weten niet uit kunt zetten.
Makkelijk zat - geen Google account op je toestel installeren, dan worden play services ook niet geautoupdate.
Zonder Google account is een Android toestel vrijwel onbruikbaar. Dan kun je net zo goed een dumbphone kopen voor 1/5e van de prijs.
Onzin, je moet alleen handmatig van alles installeren. Al hoeft zelfs dat iet weant als je wel een Google account hebt kun je dat met bv. Yalp gebruiken om programma's automatisch te updaten.
Niet geheel waar. Bepaalde apps vereisen Play Services.
Play Services zonder een Google account kan heel goed.
De meeste apps kan je alleen via de playstore krijgen, om het nu allemaal van 3rde partijen af te trekken, no thanks.
Yalp download direct van Google Play maar gebruikt of een dummy account of je eigen account, dat dan echter niet als account op je telefoon bekend hoeft te zijn.
En dus ook handmatig van alleelei rotzooi ergens vandaan vissen. Er is hier al vaak genoeg gebleken dat 3rd party appstores niet veilig zijn en dat er allerlei bedenke apps met malware worden aangeboden.
Onzin, je kan gewoon Yalp store installeren. dan heb je toegang tot de volledige play store maar dan zonder je account te koppelen en daarmee met bepaalde voorwaarde akkoort te gaan van google wat je daarbij doet.
Zonder Google account is een Android toestel vrijwel onbruikbaar.
Ik draai al jaren AOSP zonder Google Apps. F-Droid erop en gaan. Zoals Tjahnee ook aangeeft kan je daarmee ook Yalp Store installeren, voor die incidentele keer dat je een applicatie uit de Play Store nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 november 2017 15:41]

Onzin. Google werkt niet in China en toch kan ik prima mijn Android telefoon gebruiken. Vrijwel alle toestellen hier worden geleverd zonder Google Apps / Google Play Services.
Kun je die wel gewoon op het engels instellen? Mocht mijn windows phone ooit kapot gaan zal ik waarschijnlijk over moeten stappen (helaas). Dan zou ik het misschien kunnen importeren uit china.
Dan werken veel apps ook niet. Steeds meer apps vereisen een recente versie van Google Play Services doordat ze er bepaalde onderdelen van gebruiken.
Onzin. Met GMSCore can je vrijwel 100% omzeilen. Er is geen excuus deze dagen om Playservices op je telefoon te behouden als je dat niet wilt. Xposed, Magisk, Yalp, GMSCore zijn allemaal fantastische apps en frameworks waarmee jouw apparaat weer van jou wordt.
Ik haal updates voor Play Services van apkmirror.com af, daar is geen Google account op de telefoon voor nodig.
Play service op je telefoon hebben en je google account koppelen op je telefoon zijn 2 verschillende dingen. Ik heb nu al een half jaar mijn account niet gekoppeld waarbij ik nog geen apps tegen gekomen die niet werkt behalve apps van google zoals google drive en playstore maar dat is logisch. Google maps werkt zonder google account en zo vele andere.
Google Play Services wordt toch gewoon geŘpdatet via de Play Store?
Ja, deze app waarschijnlijk ook gewoon. Maar bij Google Play services kan je de update niet tegenhouden als je automatische updates uit hebt staan ;)
Nee, maar dat ligt toch echt aan jezelf. ;)
Ik heb zelf een Huawei P9, was inderdaad wel verbaasd dat Google Play opeens Quik wilde installeren. Deed idd overkomen als een systeemapp want ik kon hem wel annuleren maar niet verwijderen. Installatie van de app gestopt, twee dagen later alsnog verwijderd, paniek om niks dus

[Reactie gewijzigd door pongthamong op 17 november 2017 18:17]

OkÚ dan had ik er geen last van en heb ik het verhaal verzonnen. Wel ff goed lezen he, "Het gaat onder andere om de Huawei Mate 10 Pro, de Honor 9 en andere recente toestellen". Overigens vind ik vrij frappant dat jij mij kan vertellen wat ik wel en niet zie op mn telefoon. Ik heb een Huawei P9 en idd Quik ging zichzelf installeren

[Reactie gewijzigd door pongthamong op 17 november 2017 18:18]

Een app kan ook mee komen met een normale update. Dus heel gek is het niet.
Dat betekend ook dat als bijv. de Foto App of Wekker een kwetsbaarheid bevat, Huawei of andere telefoonfabrikanten de applicatie kunnen patchen.

Je kunt het zien als een mogelijkheid tot een backdoor, maarja.. dat geld voor alle updates op welk systeem dan ook.
Maar zonder beveiligings-updates, heb je ook weer een probleem.. 't is net hoe je het bekijkt ;)
Klopt, en of topic, je telcontrole kan ook eea (de)activeren met ‘technische’ sms’jes, die je als gebruiker niet ziet
En zo gaat de reputatie van de China phones down the drain.
Er is altijd sprake van een vertrouwensband tussen gebruiker en vendor. Zie bijvoorbeeld Lenovo en Superfish of recent OnePlus. Kortom, als Huawei een trojan in wil bouwen, dan kunnen ze dat. Hoe makkelijk die te detecteren is, hangt af van de kundigheid van de ontwikkelaars en de kundigheid van de gebruikers om hier onderzoek naar te doen. Wat je ziet is dat mensen er bij toeval achter komen.
Of nog erger; OTA updates die trackers en trojans voorkomen :-), toch handig die beveiligings updates.

[Reactie gewijzigd door Ben_Hemmer op 17 november 2017 17:06]

Ongelooflijk dat dit Řberhaupt mogelijk is. Dit zou betekenen dat Huawei zonder dat jij het door hebt een tracker of trojan kunnen installeren.
Er is geen enkel mobiel OS waarbij dat niet mogelijk is als de je standaard instellingen gebruikt. Haal jij alle updates van al je apps handmatig binnen en installeer je ze handmatig? Overigens is dat hetzelfde bij Windows and MacOs. Op Windows is het zelfs behoorlijk moeilijk om tegen te gaan.

Wat 'ongelofelijk' is dat een regeerder op tweakers niet weet dat smartphones zo werken. Ik zou dat echt als basiskennis zien. Natuurlijk kan het zijn dat je een echte Linux fanaat bent en zelfs op je Android smartphone de console gebruikt maar indien niet zal het een vervelend ontwaken zijn voor je. Als je voor Apple, Microsoft of Google kiest ga je hiermee akkoord. Lees de user agreement maar.
Dat is precies wat het betekend. Het kan echter bij alle Android en iOS toestellen. Huawei is hierin geen uitzondering. Maar inderdaad wel iets op mee te wegen wanneer je voor een bepaald merk kiest.
En niet alleen de fabrikant, Google kan het ook (voor alle Android toestellen).

[Reactie gewijzigd door cdwave op 17 november 2017 14:47]

En soort gelijk zie je ook met Windows10 (installatie van ongevraagde apps zoals CandyCrush, Photoshop Express etc)
Die apps staan niet geinstalleerd, worden niet uit zichzelf geinstalleerd.

Bij een kale Home install heb je het als 'links' in je start menu staan. Pas zodra je het opent gaat het installeren.

En verder heb je 'suggesties', of naja ads, welke ook niet uit zichzelf geinstalleerd worden, deze suggesties kan je ook uitzetten onder personalisatie.
Geen idee hoe het met de home versie zit, maar bij mijn pro versie worden ze wel degelijk ge´nstalleerd hoor.
Sterker nog, Google heeft het ook gedaan!
Op elke telefoon in DUO en Home toegevoegd. Daar is geen toestemming voor gevraagd.
Nee hoor, die zijn ofwel preinstalled of je moet ze zelf downloaden via de Play Store.
Niet op mijn Huawei. Geen idee waar je deze wijsheid vandaan haalt.
Ik ben voorstander van Auto-Updates. Vooral om te zorgen dat de zogenoemde "leek" niet met een zo-lek-als-een-mandje apparaat rond blijft lopen. Iedereen met een beetje meer verstand van zaken kan de updates (zowel apps als firmware) zo instellen dat er enkel een notificatie van nieuwe updates verschijnt en deze vervolgens met de hand kan uitvoeren als deze geschikt geacht worden.

Ja er zitten risico's aan auto-update, maar er zit naar mijn mening een veel groter risico in devices die niet geupdate worden. Het is een risico afweging welke gemaakt moet worden.
Wat is er mis met auto updates?
voor een gemiddelde gebruiker zijn autoupdates een zegen en daarmee indirect ook voor de rest van het netwerk/internet, die gaan echt niet elke week eens kijken wat je zou moeten updaten.
Ja, en dan krijg je weer van die mensen die vertikken om te updaten met als gevolg dat dit soort devices weer tikkende tijdbommen zijn.
De dagen dat je telefoon met data van jou was zijn allang verleden tijd. 98% klikt gewoon overal "approve" op.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*