Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Accuweather blijft ongevraagd locatiegegevens doorsturen naar adverteerders'

Door , 132 reacties

Na onderzoek blijkt dat de meest recente versie van de Accuweather-applicatie nog steeds locatiegegevens van gebruikers doorstuurt naar derden. Dit gebeurt ondanks dat Accuweather zijn excuses aanbood voor het heimelijk verzamelen en doorsturen van deze gegevens.

Beveiligingsonderzoeker Will Strafach ontdekte eerder deze week dat de iOS-app van Accuweather locatiegegevens verzamelt, ook als de gebruiker het vergaren hiervan heeft uitgezet. Deze gegevens worden volgens Strafach doorgestuurd naar een derde partij, een bedrijf genaamd Reveal Mobile. Dit bedrijf gebruikt de data voor commerciële doeleinden. Accuweather liet vervolgens weten niet op de hoogte te zijn geweest van het verzamelen van deze gegevens, en bood excuses aan.

Accuweather heeft inmiddels een nieuwe applicatie uitgebracht, nadat het beloofde de software van Reveal Mobile te verwijderen uit de applicatie. Uit onderzoek van onder meer Strafach en ZDnet blijkt echter dat de nieuwe versie van de applicatie nog steeds locatiegegevens verzamelt, al worden deze nu naar een andere partij gestuurd; het gaat om Oath, een adverteerder die onder andere locatiegegevens gebruikt. Een woordvoerder van Oath bevestigde tegenover ZDnet dat het locatiegegevens ontvangt van Accuweather.

Uit het onderzoek blijkt dat Accuweather in de nieuwe versie van de app wel eerst toegang moet krijgen tot de locatiegegevens van de smartphone. Er wordt echter geen toestemming gevraagd om die gegevens ook met derden te delen; Accuweather vraagt juist om toegang tot de locatiegegevens om gepersonaliseerde weerberichten te kunnen bieden.

In de oude versie van de app kon ook zonder toegang tot de locatiegegevens van de smartphone er data worden vergaard. De software zocht dan naar gegevens zoals de naam van de router of de bssid waarmee alsnog de locatie kon worden bepaald.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

26-08-2017 • 10:51

132 Linkedin Google+

Reacties (132)

Wijzig sortering
Ik heb zojuist privacy statement van weeronline.nl gelezen. Daarin staat het volgende (over de app) : De gps locatie van de gebruiker wordt gedeeld met derde partijen, zodat advertenties aan de gebruiker getoond kunnen worden op basis van hun locatie.

Ik heb gelijk deze app verwijderd!
Welke weer app is tegenwoordig nog '' veilig'' om te gebruiken?
als je apps wil die niet shady zijn zou ik over het algemeen naar open source apps zoeken, fdroid is daarvoor een geweldige tool. heeft ook meerdere weather apps. zoals:
https://f-droid.org/packages/com.a5corp.weather/
https://f-droid.org/packa...o.privacyfriendlyweather/
De term open-source met veilig associŽren is sowieso niet 't beste idee. Niet om het a te kraken maar het heeft niets met bescherming van privacy te maken.
De reden dat F-Droid voor dit soort zaken een goede keuze is, is omdat bijna alle apps erin geen winstoogmerk hebben. De meeste apps zijn simpele tooltjes.

F-Droid heeft geen hťťl brede keuze en niet elke app is van hoog niveau. Voor simpele zaken als een file manager (Amaze) of Twitter clients (Twidere) of weer-apps zijn er prima keuzes waarvan je veel zekerder bent dat ze geen geld uit je willen verdienen.

Daarnaast helpt het dat je de broncode van de apps die er in staan kunt inzien.
Daarnaast doet f-droid ook zelf een uitgebreide review van de code, en mocht er iets niet 100% vrij zijn zal dit gemeld worden bij de app. Dingen als de mogelijkheid om closed-source plugins te installeren, maar zeker ook phone-home functies worden altijd gemeld.

Dus ja, open source geeft niet altijd de garantie dat er op de juiste manier met privacy wordt omgegaan, maar f-droid geeft dat wel.
Dat zijn flinke uitspraken.
Ik heb de F-Droid docs doorgenomen. Ik vind alleen dat ze geen statistics meten van hun gebruikers over welke apps ze gebruiken, maar waar vind ik dan dat elke app getest en verified wordt? En dat ze daar garanties op geven (en dus aansprakelijk voor zijn)? Incl. je privacy.
Ze builden elke app zelf, en onderteknen hem (dus) ook met een eigen key. Daarom zit er bv. verschil tussen de F-Droid versie van AfWall+ en de playstore versie: de signature is anders.

Als er ergens een non-free library gebruikt wordt, zoals Google Play Services, dan wordt dat vermeld en als het niet perse nodig is wordt er ook over gediscussieerd met de ontwikkelaars of het ni8et zonder kan.
dat weet ik, maar je kan het dan in iedergeval bekijken en precies zien hoe het werkt en aanpassen als je iets anders wilt. ik zei ook express niet dat ze veilig/prive respecterend waren, ik zei dat ze niet shady zijn, ze zijn open over wat ze doen. Maar inderdaad toch belangrijk om erbij te zeggen.

[Reactie gewijzigd door t link op 26 augustus 2017 19:35]

Dat doe ik standaard, maar daar is dus geen betrouwbare app voor weersverwachtingen te vinden.
Voor diegene die alternatieven zoeken deel ik hierbij nogmaals een lijstje. Sommige van de partijen hebben ook de mogelijkheid om te switchen van weerbron. Qua veiligheid/delen van locatie e.d. staan er o.a. widget weather en Weather Line tussen die beide zonder GPS kunnen werken dus puur op basis van invoer locatie.

Hier overigens nog een eerder lijstje van mij die ik eerder op het MacRumors forum heb geplaatst waarbij een aantal erg fijne weer apps staan inclusief uitgebreide widgets.

* BeWeather2 (super app en widget, veel aan te passen, helaas minute by minute werkt nog niet in NL)
* Partly Sunny (prachtige widget, erg aan te passen, helaas minute by minute werkt nog niet in NL)
* widget weather (werkt ook zonder GPS gebruik en offline, verschilllende weer bronnen te kiezen)
* Today Weather (verschilllende weer bronnen te kiezen)
* Weather Line (werkt ook zonder GPS gebruik)
[Reactie gewijzigd door funrider op 23 augustus 2017 13:27]
Topic hier volgens mij, daarna nooit meer naar gekeken :)
afgeraden door wie?
Voor niks gaat de zon op dus elke app zal een verdien model hebben. Ik betaal dan ook liever voor een app.
Bij betaalde apps is het niet anders, je krijgt dan geen reclame te zien maar alle data die ze van je kunnen krijgen wordt alsnog doorverkocht.
Om de gepersonaliseerde ads vervolgens te zien stuklopen op de adblocker. :)
En dat is ook prima dat een app bouwer geld wil hebben one way or the other. Maar er over liegen is natuurlijk wel het andere uiterste.
Voor wat betreft een betrouwbare weersverwachting: geen enkele.
Ze delen allemaal gegevens van jou met andere partijen, helaas maar waar.

Bij de Duitse versie van weer online kun je (in de privacy gegevens) een opt-out aanvinken, maar 99% van de gebruikers leest die toch nooit.

[Reactie gewijzigd door EOSfoto op 26 augustus 2017 16:36]

Deze vziw niet en is betrouwbaar: yr.no Noorse weer app.
Ga hem nog eens proberen, maar een aantal jaren geleden was die site niet de meest betrouwbare voor onze streken. Als ik nu de verwachting bekijk, dan komt dat aardig overeen met de verwachtingen van andere weerstations.
waarschijnlijk alleen de apps die euro's kosten om aan te schaffen. De gratis versies moeten toch ergens geld mee verdienen. Ik meen dat weatherpro voor ios geen data verzameld. De gratis variant vast weer wel.

Zelf stoort dit me trouwens niet echt, ik maak me hier niet zo druk over (het verzamelen dan, ik vind het wel slecht dat een bedrijf hier niet eerlijk over is zoals in dit geval). Een google of facebook verzamelt waarschijnlijk 100 keer zoveel gegevens van mij. De strijd met de privacy heb je toch al grotendeels verloren als je een smartphone hebt waarop je apps gaat installeren. Wil je dit niet, dan kom je vermoedelijk alleen met een dumbphone redelijk in de goede richting, al verzamelt de telecom provider ook informatie over je (aan de hand van de gsm masten). Dus tja, zonder telefoon ben je helemaal 100% zekerheid van je privacy zolang je niet rondloopt in een gebied waar camera's hangen.

[Reactie gewijzigd door Hobbykok op 26 augustus 2017 12:04]

Maar ik mag toch aannemen dat ze gewoon algemene voorwaarden hebben die klakkeloos geaccepteerd worden door +99% van alle mensen die een app installeren

Daar zal het vast wel in te vinden zijn
Dus tja, zonder telefoon ben je helemaal 100% zekerheid van je privacy zolang je niet rondloopt in een gebied waar camera's hangen.
En zelfs dan word je gevolgd zodra je in de auto stapt en de autosnelweg opdraait of door je bank aan de hand van pintransacties... Maar je hebt gelijk: met smartphone weten de grote IT-bedrijven echt exact waar je wanneer bent (geweest). Ik gebruik soms Google Timeline om te kijken hoe laat ik op werk was of naar huis ging (we werken met een inkloksysteem), maar het is echt bizar hoe gedetailleerd Google weet waar ik ben geweest :o
Als je al de Google Apps hebt, kun je daarvan gebruik maken. Met Google Now heb ik zelf genoeg informatie over het weer.
Wat is er mis met advertenties en bij uitbreiding met locatiegebaseerde advertenties?
Bouw er zelf 1. Niet heel spannend om te maken.
Voor niets gaat de zon op mijn vriend ;)
Waarom is dit onveilig?
Los van hoe wenselijk dit is is het wel vrij logisch: als Nederlandse gebruiker ontvang je Nederlandstalige advertenties van Nederlandse bedrijven, en niet van bijv Tesco, Wendy's of Walmart. Een van de makkelijkste manieren om dit te verzorgen is om de locatie door te geven aan het advertentie netwerk en deze "de beste" match te laten verzorgen. In ieder geval in gratis versies die afgerekend worden mbv reclame. Hoe specifieker de reclame kan worden gemaakt (locatie, geslacht, etc) des te hoger de tarieven (en des te meer de appbouwer er dan uiteindelijk weer voor ontvangt).

Het zou zorgelijker zijn wanneer je locatie ook wordt doorgegeven als deze helemaal niet gebruikt wordt voor jouw installatie (anders dan dat deze nodig is om te bepalen van welke plaats je het weer wilt hebben natuurlijk).
weeronline ook niet lijkt, die vraaggt 24/7 je lokatie op. Te zien aan het lokatie icoontje in de android status balk.

EDIT: Krijg net eindelijk antwoord van weeronline dat dit inderdaad niet de bedoeling is.

[Reactie gewijzigd door Opperpanter2 op 28 augustus 2017 11:26]

Je kan toch via de browser naar weeronline of een alternatief gaan, of wil je daarvoor een app gebruiken omdat een website bezoeken al te veel moeite is?

Natuurlijk dan wel een serieuze browser met ad- en tracking blocker plugins gebruiken zoals Firefox met ublock origin en privacy badger en geen Google Chrome.
Ik snap niet waarom AccuWeather nu nog uitgelicht wordt... Als location services permissie uitstaat dan verzamelen ze geen data meer. Dat is dus precies zoals beloofd en wat het probleem voorheen was, en dat hebben ze dus netjes opgelost.

Als je ze wťl die permissie geeft: dan verzamelen ze het wel en gaat t naar third parties. Zoals ook duidelijk in de voorwaarden staat. Dat doen duizenden apps, dan kan je beter een algemeen artikel schrijven over de privacy problemen met Apps; maar nu lijkt dit een beetje een AccuWeather-only heksenjacht te worden en de rest van de duizenden apps die dit doen (vaak zonder er iets over in de voorwaarden te zetten!) hoor je niets over. Als je dat niet wil, dan moet je niet akkoord gaan met de voorwaarden OF de location services uitzetten... Maar andere weerapps zijn geen haar beter. Ik vind t raar dat nu enkel AW in het zonnetje de spotlight wordt gezet.

Zet location services uit voor AccuWeather, en ze verzamelen geen data meer. Da is dus opgelost zoals beloofd, en hiermee krijg je als gebruiker weer controle over je data. Problem solved. Nu moet Apple alleen nog even in iOS de boel dichtzetten dat apps helemaal niet meer zonder jou toestemming tig privťgegevens zoals je SSID en MAC kunnen verzamelen, zodat herhaling niet mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 26 augustus 2017 15:09]

Als er geen verwijzing naar de voorwaarden staat bij de vraag naar de permissie is dit gewoon contract breuk.

Kleine lettertjes mogen niet iets anders zeggen als de grootte. Het argument "maar we zeiden niet dat dat de enige reden was" gaat niet werken in een rechtbank met een beetje normaal denkende rechter.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 26 augustus 2017 17:00]

Je hebt geen contract met AW.
Daarnaast vraagt iOS de toestemming voor locatie en dat is een default melding, AW zegt louter dat je akkoord moet gaan met de voorwaarden en privacybeleid en die geven netjes aan wat ze zoal met je data doen. Zo werkt dat, dat is de normale gang van zaken.

Er zijn dus geen grote letters die iets anders beweren dan kleine letters.
Ik snap dan ook niet zo goed waar je op doelt. De app verzamelt geen data meer als je locatie uitzet. Dat deed het wel en dat was een probleem; dat hebben ze nu netjes verholpen. Wat ze nu nog verzamelen lijkt in overeenkomst te zijn met hun voorwaarden, en ze verzamelen niets meer waar je ze zelf geen toestemming voor geeft: en dus toegestaan.

Zie “Terms for Sharing Personally Identifiable Information”:
AccuWeather may share information (including PII) with its affiliates and other third parties, as needed to assist us with the operation, maintenance, and improvement of the AccuWeather Sites, to conduct Special Programs, to fulfill your requests for service, and to allow you to purchase and renew your subscription to any fee-based parts of the AccuWeather Sites. AccuWeather may also share information (including PII) with third parties for the placement and management of advertising on the AccuWeather Sites, and in order to serve you with advertisements that may be of interest to you. AccuWeather may also share information with third parties with whom we have cooperative arrangements, such as mobile phone carriers, who offer specialized products, information, or services that work well with the AccuWeather Sites.
Het staat er glashelder.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 26 augustus 2017 17:53]

Gelukkig zijn er zat goede alternatieven voor accuweather. Zoals oa buienradar

Of de betaalde weatherpro op iOS

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 26 augustus 2017 11:10]

Ik heb buienradar dus eens gekozen, ook omdat mijn kinderen deze gebruiken.
laat nu in het tweede scherm het volgende staan:
Door gebruik maken van deze app ga je akkoord en geef je RTL toestemming tot:
Persoonsgegevens te verzamelen over jouw gebruik van alle websites en apps van RTL (dat gaat enigsinds nog)
Deze informaties, zoals videos die je bekijkt en je locatie wordt onder andere gebruikt om het optimaliseren van onze diensten en het aanbieden van advertenties en videos die zijn afgestemd op jouw gebruik.

De uitspraak "Onder andere" geeft hun dus ook de optie om je gegevens voor iets anders te gebruiken.

Maar laten we even met beide voeten op de grond staan, niets is gratis en tegenwoordig probeerd men inderdaad iedereen te tracken voor advertenties en meer.
Misschien omdat je locatie ook gebruikt wordt om daadwerkelijk de gegevens die je wil zien op te vragen? Zoals regen in mm's per uur op jouw locatie specifiek?

Ik ben met je eens dat het een beetje vaag opgeschreven staat en dus ruimte overlaat voor interpretatie, maar het valt waarschijnlijk wel mee.
Nee, daar ging het niet om, ;)
Het ging mij erom dat buienradar als veilige optie genoemd werdt, maar daar ook geen zekerheid over bestaat.
Tevens heet de app "buienradar", en wordt over RTL websites en videos gesproken in de voorwaarden.
Het is gewoon duidelijk dat gratis, is niet gratis.
Alsnog, bij betaalde apps heb je ook niet altijd (blindelings) garantie.
Dat vind ik nou exact een punt dat ze 's moeten aanpakken en verduidelijken. Ik koop graag liever ad vrije apps zonder privacy issues, maar als je iets koopt moet je net zo goed door alle voorwaarden heen om te achterhalen hoe 't "soort van" zit.
Er zou veel duidelijker aangegeven moeten worden (wordt wel beetje gedaan, maar het blijft vaag) wat de app precies doet en dat kun je imo al voor het grootste deel duidelijk maken met duidelijke hoofdgroepen:

- Gratis (100% gratis is zonder winstoogmerk, ads of privacy issues)
- Gratis met ads (ads, geen andere privacy issues)
- User info (user data verzamelen, kan icm ads categorie)
- Freemium (gratis met ads met optie tot koop zonder ads en privacy issues)
- Betaald met ads
- Betaald zonder ads
- Secure & verified (een categorie die apps toont die privacy en veiligheid hoog in 't vaandel heeft staan en hierop periodiek worden gechecked. Vast wat duurder, maar daar kies je dan bewust voor).

Vast nog wel wat zaken te verzinnen. Maar als je nou hier 's mee begint. Dan weet je meteen wat je gaat gebruiken. En in 't geval van de Play store, ook veel betere zoekfilters op basis van deze categorieŽn.
Bovendien kun je dan ook veel makkelijker controleren of zo'n app zich aan deze voorwaarden houdt.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 26 augustus 2017 16:52]

En wie denk je dat hier naar zouden kijken? "Buienradar werkt gratis, waarom zou ik dan gaan betalen voor die andere app?" Of kijk eens hoeveel mensen verbinding maken met gratis hotspots, zonder encryptie natuurlijk.

Ik snap sowieso niet waarom ze dan zo moeilijk doen, zeker nu ze in de spotlights staan. 95% van de mensen klikt toch op "I agree", zonder verder te kijken wat voor rechten ze een app geven.
Het enige wat je doet is het probleem benoemen, niet de oplossing.
Als je 't duidelijker communiceert met duidelijke categorieŽn (met bijbehorende voorwaarde binnen die richtlijnen) kom je juist tegemoet aan al die mensen die geen zin hebben om alles te moeten uitzoeken.
Ik vind 't belangrijk, en ik ben verre van de enige, om bewust voor apps te kiezen die veilig met m'n data / gebruik om gaan en m'n privacy waarborgt. En ik vind 't belangrijk dat m'n moeder het ook nog kan volgen. Waarom moet dat zo ingewikkeld als 't ook makkelijk kan?
Maak nou 's duidelijke richtlijnen en geef daar een certificering / label aan, dan maak je 't toch voor iedereen makkelijker en veiliger? Waarom zou je dat niet willen?

Sterker nog, zoals nu in dit artikel ook weer blijkt, zelf na het doornemen van de complexe voorwaarden blijkt dat ze alsnog iets doen wat ze beweren niet te doen. Dus je moet A ) zelf maar gaan scannen om 't gedrag van een app te bepalen (van de zotte) of B ) zo'n bedrijf wordt er amper voor aangepakt omdat er geen duidelijke regels / wetten zijn.
Bovendien kun je dat (evt. met virual machines) ook grotendeels automatiseren om het gedrag van zo'n app te analyseren (out- en incoming traffic) en security settings/issues. Een service / dienst van Google / Apple om zo apps in hun shop te kunnen controleren zou echt niet misstaan
En raakt dit gedrag AccuWeather nu? Vast niet. Ze zouden vervolgens onderaan de search in de store moeten belanden of een melding bij alle geÔnstalleerde apps dat de app onveilige praktijken heeft uitgevoerd. Dan denken ze wel 2x na om zoiets (bewust of onbewust) toe te laten in hun app.

Als ik nu wil zoeken naar een email app die werkelijk m'n pricacy waarborgt en staat voor veiligheid dan moet ik door een bak van ellende spitten vol met "gratis" apps die dan bovenaan staan en waarvan ik dan stuk voor stuk eerst moet lezen wat ze zoal bieden en waar ze voor staan. Ik heb niet eens de mogelijkheid om te filteren op categorieŽn zoals ik eerder aangaf. Niet eens betaald/gratis (op m'n mobiel), laat staan opties zonder ads, data crawling of secure & verified apps.

Je zou zelfs zo ver kunnen gaan dat je op basis van de +- 10 - 20 hoofdonderwerpen van elke algemene voorwaarden moet kunnen uitfilteren wat je wel / niet wilt. Dan maak je een voorwaarden profiel op op basis waarvan "jij" akkoord gaat ipv andersom.

Ik vind dat de EU hier ook een veel meer sturende rol in moet krijgen die veel duidelijker maakt wat wel / niet mag. Want anders kun je eindeloos wachten op de goedheid van Google / Apple die door gebrek aan concurrentie geen enkel belang heeft dit aan te pakken. Sterker nog, het is een groot onderdeel van hun business model en onder druk van het politieke stelsel die hier invloed op uitoefent (US met Patriot act) zal het niet vanzelf gaan in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 26 augustus 2017 16:53]

Het probleem is niet enkel free of pay. Waarom zou je trouwens gaan betalen voor apps om ze zogezegd reclamevrij te kunnen gebruiken of dataverzamelvrij? Steeds meer wordt het openbaar gemaakt dat zelfs dure betaalde software je gegevens doorsluist naar thirdparties om nog eens extra aan je te kunnen verdienen of je spam (lees: reclame) door je strot duwen.
Dat er eerst een regelgeving komt dat het voor betaalde software gewoonweg verboden moet worden dat die apps gegevens verzamelen en/of doorverkopen.
Duidelijk!

Maar wat als je buienradar (onder android iig) gewoon geen rechten geeft? Standaard kan de app hier niet bij locatie gegevens of iets anders. Heb ik niets voor gedaan maar doet android zelf :)

Maar wel goed dat mensen hier kritisch naar kijken!
Afaik kan je de app niet installeren/gebruiken als je niet akkoord gaat.
Al de app gecompileerd is voor een Android versie lager dan 6 wel. Maar vanaf Android 6 kun je de rechten alsnog ontnemen, en vanuit een lagere Android versie kun je met Xprivacy de boel blokkeren.
Mm thanks waardevolle toevoeging , didn't know that :)
Het 'optimaliseren van onze diensten' of woorden van gelijke strekking is altijd zo'n dooddoener in een poging te verhullen dat men gebruikers of endpoints aan het profileren is. Moet ook altijd vreselijk 'lachen' als een website als koekjesmelding vraagt of je een goede gebruikerservaring wilt (want wie wil dat nu niet). Alles in een poging om je zover te krijgen dat je maar 'ja' antwoord op de vraag of je instemt met gegevensdeling.
Wat bedoel je met er zijn zat goede alternatieven?

Van veel apps is niet publiek bekend wat ze op de achtergrond uitvoeren en wanneer ze bijvoorbeeld locatiedata doorspelen. Wat al helemaal niet bekend is, is wat er vervolgens met de ontvangen data gebeurt. In dit geval was het voor de onderzoeker duidelijk dat de gegevens toch werden verzameld op een moment dat het niet mag ťn werden doorgestuurd naar een derde partij. Een antwoord dat het anders wel in het nieuws zou zijn gekomen is geen goede raadgever. Deze app is heel populair en toch heeft niemand dit eerder opgemerkt. En zelfs al zou je zien dat de gegevens wel gedeeld worden met de bouwers van de app, dan weet je nog niet of die het verder nog deelt om geld te verdienen. Persoonlijke gegevens verzamelen levert geld op dus is het reŽel om er van uit te gaan dat de ontvanger zich inspant om dat er mee te doen. En de lettertjes in de voorwaarden beschermen je niet tegen het werkelijke gedrag.
Zit AccuWeather niet ingebakken in Samsung phones?
Inderdaad. Android 6.0 blockt echter de gegevens dus daar speelt dat probleem niet. In iOs 11 zou dat ook gefixt moeten zijn maar die moet nog uitkomen.
Ah goed om te weten mijn werk telefoon is een Sammy.
Voor zover ik weet is het een app van Samsung zelf. Ze gebruiken alleen de data van AccuWeather.
Niet wanneer je in het buitenland woont. Indien iemand een goede suggestie heeft als vervanging dan hoor ik het graag :)

-EDIT- ik heb zojuist een goede balans tussen gemak en privacy gevonden; bookmark van "weather Prague" in mijn browser gepint, en die zoekt dan automatisch via Duckduckgo waarna de voorspellingen tevoorschijn komen. Ideaal dit :)

[Reactie gewijzigd door LankHoar op 26 augustus 2017 14:42]

Ik gebruik Yahoo Weather, maar zeg er gelijk bij dat ik geen idee heb hoe deze app met locatiegegevens omgaat. ;)
Buienalarm is ook een echte aanrader, zeer accuraat.
Mmm daar zijn dus de meningen over verdeeld. Menig onweersbuien/regenbuien die met de noorderzon zijn vertrokken of geen regen en het komt met bakken uit de lucht. Wel sporadisch maar toch!
Ik heb vrij lang beide apps naast elkaar gedraaid, en kwam er op neer dat buienalarm het daadwerkelijk vaker bij het goede eind had.

Geen enkele radar is 100% accuraat, maar de kwaliteit van beide apps is wel best goed, buienalarm net ietsje beter though
Dan zeg ik buienradar, maar buienalarm met zijn "nu regen verwacht" meldingen terwijl er geen vuiltje aan lucht is. Nee, voor mij buienradar of weeronline, maar dit is mijn ervaring!
Meestal als dat gezegd wordt zijn er storingen in de radar... hier hebben beide last van, maar beide in andere gevallen lijkt het.
In mijn geval zeker niet Regenvoorspelling, kurkdroog
Geen regen, zeiknat geregend.
Melding, amper iets te zien.

Nee, die app heb ik allang de deur uitgegooid. Waardeloos.
Google eens op Yahoo en Oath (in artikel genoemd), al gaat dat "alleen" over de internetradio van Yahoo. Zegt voor mij genoeg. Kreeg eergisteren een mail van Yahoo dat ze mijn gegevens nog verder gaan delen binnen Oath. Yahoo-account accuut verwijderd.
Ik type gewoon "wetter" in Google (in Duitsland).... Geen app nodig.
En gelukkig doet Google niets met je locatie ;)
Delen ze die ongevraagd met derden? Voglens mij deelt Google uberhaupt vrij weinig data. Dat is namelijk waar het om gaat.
Delen ze die ongevraagd met derden?
Maakt het wat uit of ze gegevens met derden delen of voor zichzelf houden? Waar het om gaat is wat ze ermee doen. Het boeit daarbij niet of ze er zťlf iets mee doen wat je niet wil, of dat ze anderen dat laten doen. Google is gewoon groot genoeg dat ze zat divisies hebben die de data nuttig kunnen gebruiken en dus een concurrent is van die "derden". Eindresultaat blijft hetzelfde.
Je mist het woord 'ongevraagd'.
Nee, Google heeft haar eigen advertentie platform en zal die info idd niet willen delen met andere advertentie boeren.

Wat mij betreft is het delen van locaties met een advertentieplatform een slechte zaak, maar het verzamelen van alle informatie zoals Google het graag doet, vind ik nog kwalijker. Dat ze niet delen met andere advertentie platforms, heeft zoals eerder aangegeven te maken met het gegeven dat ze hun eigen glazen niet in gaan gooien.
Ze houden die data liever voor zichzelf. Ik begrijp dat jij dat goed van Google vind.
Dat dacht je, voor de eigen advertentie machine en daarna verkopen ze aan adverteerders met andere gegevens die Google van jouw bijhoudt.
Ja, ze verkopen ads adhv locatiegegevens. Dat is totaal anders, en wenselijker, dan de locatiegegevens zelf verkopen.
Hmm daar heb je me inderdaad wel ff. Veel weer apps gebruiken de kaarten van accuweather. Ik denk dat we veel van onze medetweakers kunnen helpen door goede alternatieven neer te zetten
Http://www.radareu.cz/
Zeer plezierig

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 26 augustus 2017 14:28]

Waarom nog het vertrouwen in Accuweather? Zij bedriegen je en dan denk je, laat ik maar hun pro versie kopen?
Probeer eens Het Weer van Meteo, mooie app.
Voor radar vind ik regenmelding veel beter. Voor voorspellingen en temperaturen gebruik ik WeatherPro.
WeatherPro is heel fijn en accuraat.
Dan heb je duidelijk het privacybeleid daarvan niet gelezen. ;)
Ik gebruik Weatherpro ook op android. Mooie app.
Door dit soort berichten wordt de verleiding om over te stappen naar de combinatie van een tablet en een dumb-phone wordt steeds groter.
Ging het bij AccuWeather niet om locatiegegevens op basis van je Wi-Fi netwerk die gedeeld blijven worden in plaats van GPS?

Dan schiet je daar niets mee op lijkt me.
Er zijn twee grote verschillen met GPS:
1. GPS is alleen buitenshuis beschikbaar (officieel: "als er direct zicht is op de lucht") en wifi is ook binnenshuis beschikbaar.
2. GPS werkt overal en wifi werkt alleen als er ergens AP's staan.

In de praktijk zijn deze verschillen echter minimaal, want er zijn online op verschillende plaatsen databases te vinden waarin MAC-adressen van wifi accespoints (AP's) en repeaters zijn gekoppeld aan Gps-coordinaten.
Aangezien het bereik van iedere wifi zender maximaal 300 meter is en er vaak meerdere accesspoints in de buurt zijn, is het een kwestie van een zoekopdracht naar een server sturen en aan de hand daarvan "lijntjes tekenen" op de kaart om de exacte locatie van het apparaat te bepalen.

AP's en repeaters staan meestal in de buurt van mensen en zijn vaak door een passant op straat met een smartphone al in kaart gebracht, zonder dat deze het door had. Ook blijven deze apparaten voor langere tijd op dezelfde plaats staan en GPS heeft vaak een onnauwkeurigheid van ongeveer 50 tot 100 meter. Verder vangt uw telefoon ook altijd de MAC-adressen op van alle accespoints, ongeacht of u ermee kunt verbinden of niet.

Knoop al deze gegevens aan elkaar en u heeft een prachtig middel om zowel binnenshuis als buitenshuis een hoog-resolutie locatiebepaling te doen.
Het zou je nog verbazen. Had ik met 'find my iPhone' hoe accuraat ik m'n Macbook kon detecteren die geeneens GPS heeft.
Met deze gedachte speel ik ook steeds vaker. Zijn er mede-tweakers die dit al gedaan hebben en ondervonden nadelen kunnen delen?
Is het tegenwoordig nog steeds zo dat niet alle smartphone apps ook werken tablet varianten?
Ik gebruik wel een smartphone maar heb mijn data heel vaak uit, dus ook mijn locatie gegeven enzo.
Waarom ik toch niet voor een domme telefoon ben gegaan, is dat data wel heel handig kan zijn soms.

- Heel soms toch even op de telefoon ns app checken
- Heel soms toch even navigatie aan.

Ik hoef het niet constant en merk ook dat ik bijna nooit gebruik, ben ook van hele snapchat, instagram gebeuren enzo afgestapt(Dat geeft al een enorme rust en data vermindering).
Daardoor heb ik gewoon een simpele data abbo genomen van 1,5gb, ik dacht kan altijd wel weer veranderen daarna als het echt te veel is of te weinig.

Net als het het weer ik kan thuis ook wel zien wat het wordt, en als je na buiten kijkt merk je ook vaak wel wat voor weer het is.
Met betaal verzoeken als iemand wat voorschiet kan je ook thuis wel terug betalen, als die gene jou wat geld voorschiet vertrouwd die jou dat je terug betaald.
Dan zijn er nog genoeg voorbeelden vast die je kan opnoemen, maar ik merk dat ik prima zonder data kan zowat.
En na een maand vind je het zo onhandig en onpraktisch dat je gewoon (gecontroleerd en met verstand) alles op je tablet of telefoon doet.
En na een maand vind je het zo onhandig en onpraktisch dat je gewoon (gecontroleerd en met verstand) alles op je tablet of telefoon doet.
Dat is ook de conclusie waar ik steeds weer op uitkom, maar ik ben me er terdege van bewust dat ik wel weet hoe het 10 jaar geleden was om zonder smartphone te leven, maar dat ik totaal geen benul heb van hoe dit NU zou zijn.
Ik ben dus ook benieuwd naar de ervaringen van iemand die dit heeft geprobeerd.
Ik eigenlijk ook, het is bijzonder jammer dat whatsapp niet echt zonder smartphone gaat.

Afspraken met verschillende groepen gaan vaak via groepsgesprekken en daar is bellen/sms'en niet echt handig, noch lijkt mij dat je iedereen over kunt halen om terug te vallen op email.

Daarnaast moet ik zeggen dat maps of ov-reisinformatie wel handig is en het soms gewoon nuttig is dat je openingstijden of het e.e.a. op het internet kunt opzoeken als je onderweg bent.
Het zal precies het zelfde zijn als nu om zonder smartphone te leven, je krijgt misschien alleen iets meer berichten via whatsapp of iets.
Je kan deze dan niet direct beantwoorden als je geen smartphone heb, of wel maar je data uit en alleen op wifi werkt.

Weer bekijk je gewoon voor dat je weg gaat, route plan je even van te voren als je weg gaat.
Ga je met de trein spoorwijzigen zie je op de borden, of ze worden omgeroepen.
Ga je met de auto en wil je de file weten, dan zet je de radio aan en hoor je ze ook.

Je kan alleen niet alles en iedereen direct zien.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 26 augustus 2017 13:26]

'Met het installeren van deze app ga je ermee accoord dat we......'

Zal wel in de algemene voorwaarden van de app staan.
Als dat in de algemene voorwaarden staat, dan zou je die algemene voorwaarden toch moeten accepteren voordat die zin rechtsgeldig is?

Ik kan ook niet ergens neerzetten: "Door vandaag tweakers.net te bezoeken, ben je verplicht al je geld naar mij over te maken." en dan verwachten dat het rechtsgeldig is?
Bij het gebruik van de app ga je automatisch akkoord met de voorwaarden van de maker, lijkt met niet zo moeilijk ;)

Edit: Blijkbaar wordt er toestemming gevraagd als je de app voor het eerst opent (thanks @WhatsappHack ).
Dat is tevens wel een notificatie die veel mensen snel accepteren en doorklikken zonder te weten wat er gebeurt.

[Reactie gewijzigd door AntonyterHorst op 26 augustus 2017 15:46]

Bij het gebruik van de app ga je automatisch akkoord met de voorwaarden van de maker, lijkt met niet zo moeilijk ;)
Toestemming voor het delen van persoonsgegevens kun je niet vragen via algemene voorwaarden en ook niet stilzwijgend.
Ze vragen toestemming op het moment dat je de app voor t eerst opent.
Het jammere hier van is: je hebt al een paar aps op je telefoon gezet en je ziet dit:, bij het gebruik van de app ga je automatisch akkoord met de voorwaarden van de ontwikkelaar. Als je al 3 of 4 apps op je telefoon hebt gezet dan geloof je dat ook allemaal wel en installeer je de app... zonder de voorwaarden te lezen.
jij bent niet de uitgever van tweakers, dus nee dat ie niet rechtsgeldig. Als er ergens een zin staat a'la "bij gebruik van deze applicatie gaat u akkoord met de algemene voorwaarden" is dat al voldoende.
Ook al gebeurt het niet vanuit een app, een dienst kan toch altijd server-side de locaties opslaan en dat via die manier beschikbaar stellen? Immers doe je naar dit soort apps altijd een request vanuit een bepaalde locatie.
Als AccuWeather zo hardnekkig de boel blijft belazeren dan snap ik eigenlijk niet waarom Apple niet ingrijpt, aangezien dit tegen de voorwaarden van Apple ingaat.
Wellicht heeft accuweather een gaatje gevonden in het net van regels en voorwaarden. Mochten ze echt tegen de regels en voorwaarden in gaan zal Apple in de komende weken al ingrijpen
En door die instelling van veel mensen gooien we onze privacy, een van de belangrijkste dingen die een mens heeft, te grabbel. Het is heel goed dat er veel instanties en mensen zijn die hier zich druk om maken. Ik hoop dat het overgrote deel van de bevolking niet jouw standpunt hierin overnemen.
Mij gaat het niet om de privacy. Ik wil gewoon niet bijdragen aan de internet economie.

Overigens blokkeer ik alle reclame en mijn spam filter is erg goed dus zoveel maakt het niet.
Mij gaat het niet om de privacy. Ik wil gewoon niet bijdragen aan de internet economie.
Als je daarmee het verhandelen van jouw profiel bedoelt, eens. Dus toch privacy :)
Je wilt niet meedoen aan de "internet economie" maar evengoed zit je hier met iets van een internetabonnement te posten.... interessante gedachtenkronkel
Uiteraard kan je jezelf wel beschermen.

Door bijvoorbeeld uberhaupt geen naaktfotos op je telefoon te zetten.
Waarom zou je dat doen?
Anders zit je binnenkort naast Paay op tv het eea uit te leggen. :) .
Sorry hoor, maar die bubbel had je gewoon kunnen doorprikken.
Paay wist verdomdes goed wat ging gebeuren, Beroemd en sextape? Yeah right..Paay wist verdomdes goed wat ging gebeuren. (nee geen bewijs, maar zou Paay echt zo dom zijn?)