Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

GRID Autosport voor iOS werkt alleen op recente iPhones en iPads

Uitgever Feral Interactive heeft bekendgemaakt op welke apparaten de iOS-versie van GRID Autosport zal werken. Er is minimaal een iPhone 7 nodig en voor iPads geldt dat het een 2017-uitvoering of een Pro-model moet zijn. De game komt dit najaar uit.

Om GRID Autosport en de drie dlc-uitbreidingen te installeren is minimaal 6GB aan opslagruimte nodig. De uitgever raadt aan om 8GB aan ruimte vrij te maken om installatieproblemen te voorkomen. De game vereist dat de apparaten op iOS 11 of nieuwer draaien. Waarschijnlijk werkt het spel alleen op recente hardware vanwege de beschikbare rekenkracht. De mobiele versie van GRID Autosport is gebaseerd op de volledige game die in 2014 uitkwam voor de pc en consoles. Het spel zal meer dan tachtig auto's en ruim honderd circuits bevatten.

De iOS-versie van GRID Autosport krijgt een vaste prijs voor alle inhoud, er zijn geen microtransacties. Wat de game gaat kosten en op welke datum de iOS-versie precies uitkomt, is nog niet duidelijk. Feral Interactive maakt ook een Android-versie van de game, die moet ergens volgend jaar uitkomen. Het is nog niet bekend op welke Android-hardware de game zal draaien, maar apparaten moeten in ieder geval de Vulkan-api ondersteunen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-11-2017 • 12:49

70 Linkedin Google+

Reacties (70)

Wijzig sortering
Net een mail gestuurd naar Feral om te kijken of de 6S ook gewoon niet er in mee kan. Blijf raar vinden dat de SE en Ipad 2017 allebei met a9 soc wel grid krijgen en de 6s niet. Net contact met hun gehad en heb de mail toegevoegd aan mijn reactie Thanks for your interest in GRID Autosport for iOS.

The iPhone 6s doesn't meet our standards for performance. If you choose to run the game on a 6s or 6s Plus, we would not be able to provide any support should you encounter any issues. A list of supported devices is listed on our website:

http://www.feralinteractive.com/en/news/818/

We know that this may be disappointing news, but hope you can understand the reasoning.

Best regards,
Sam Gardener
Feral Interactive Support

[Reactie gewijzigd door aeensing op 17 november 2017 18:49]

Aha, je kan 'm dus wel installeren maar je krijgt geen ondersteuning. Dus als je echt wil spelen, kan het altijd. Zij het met iets lagere FPS.
In de iPad’s zit toch de A9X?
Klopt als een bus

Edit: of was dat alleen in de pro? Nou ben k in de war

[Reactie gewijzigd door damaus op 18 november 2017 13:02]

Ik had de 6s ook wel verwacht. De 6 niet ivm maar 1gb ram. De ipad 2017 heeft toch een a9 processor, dezelfde als een iphone 6s? En ook 2gb ram net als de telefoon dacht ik. Apart dat de ipad de game wel kan draaien en de iphone niet.

Edit: even gecheckt, en de ipad 2017 heeft inderdaad een a9 en 2gb ram, net als de iphone 6s en de iphone se.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 17 november 2017 13:11]

Misschien heeft het te maken met throttling? In de iPad kan de A9 veel meer warmte kwijt en kan hij waarschijnlijk veel langer op hoge clocks draaien dan in de 6S. Kan me zo voorstellen dat dat ermee te maken heeft, al is het op het eerste gezicht wel een gek onderscheid natuurlijk.
En de A9 in de iPhone 6s hoeft minder pixels aan te sturen dan dezelfde A9 in een 2017 iPad, dus zou de 6S het beter moeten doen dan de 2017 iPad.
iPads bevatten aangepaste (lees: verbeterde) versies. En betere GPU.
De iPad chip is sneller.
Console quality on mobile? Bestaat dat?

Specifiek bij een game als Grid is console quality voor mij ook de manier waarop je iets bediend. Had ook verwacht dat het er wel een paar tandjes beter uitzag.

Wie is de doelgroep die hie echt op zit te wachten vraag ik me serieus af.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 17 november 2017 13:02]

Ik speel zo nu en dan toch race games op mijn iPhone, speelt lekker. Alleen jammer dat mijn iPhone niet ondersteund is anders kwam deze game er zeker wel bij te staan. Als was het maar om support te tonen voor
De iOS-versie van GRID Autosport krijgt een vaste prijs voor alle inhoud, er zijn geen microtransacties.
Ik speel veel Real Racing 3; elke dag.
Dat ziet er prima uit, en volgens mij redelijk in de buurt van een Xbox360.
Ik kijk erg uit naar deze game omdat RR3 nu wel begint te vervelen.

Een update in graphics zou niet verkeerd zijn.
Ik vind dat de trailer er nog wat beter uit ziet dan de eerste GRID voor Xbox 360 en PS3. Natuurlijk hoeft de game zelf er niet zo uit te zien, maar console kwaliteit hebben ze wel bereikt qua graphics. En racegames zijn echt prima te doen op een smartphone. Dan gebruik je motion controls om te sturen, en op iOS kan je vaak 3D touch gebruiken om gas te geven (dan duw je harder om meer gas te geven).
, maar console kwaliteit hebben ze wel bereikt qua graphics.
Dit vind ik alleen wel een beetje dubbel. Is Xbox 360 nu console kwaliteit?... Nu nog?
Switch krijg best veel shit omdat het allemaal niet krachtig genoeg is. Dat is gewoon een handheld, laten we eerlijk zijn. Dus mobile. Geen home console in mijn optiek. En ook nog eens een apparaat wat een stuk goedkoper is dan smartphones van 500,- tot 1100,-

Maar no offense verder. Ik dacht echt dat een game die het van zijn reactievermogen en controle moet hebben, compleet onspeelbaar is met touch. Zelfde als dat je ineens Street Fighter gaat spelen op je phone. Dat zie ik echt niet voor me :P
Het ziet er inderdaad fantastisch uit
Het is natuurlijk wel de vraag welke generatie console. Xbox360 en PS3 graphics hebben ze zo goed als wel bereikt. Maar Next-Gen console komen ze weer niet in de buurt van. Dus ja het is zeker console quality als je puur kijkt naar graphics/audio. Bediening is dan weer persoonlijk, al worden gamepads ook aardig gemeengoed in de smartdevice cultuur.
Ik vind het geniaal. Geen game console, maar goede herinneringen aan Grid op PC. Wel jammer dat er geen Apple TV versie komt.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 17 november 2017 19:41]

Hang er een bt controller aan en je hebt console bediening, werkt als een trein.
Nu nog een vertaling naar Apple TV
Mooi om te zien dat er ook games uit komen die niet worden tegen gehouden door oudere hardware. Al vraag ik mij af of de iphone 6s dit niet kan draaien.
edit:
Sorry, Johan9711 heeft gelijk, de SE is een 6s in een ander jasje
De iPhone SE is de 6s in een ander jasje. De hardware is grotendeels identiek aan de 6s, maar in de behuizing van een 5(s)
Correctie; de SE heeft dezelfde A9 chip als de iPhone 6S. Hij is alleen kleiner.
Toch maar vreemd, en hopelijk niet het begin van een trend. Bij Android zijn er helemaal geen requirements voor een specifiek device (ook nogal moeilijk) dus daar kan de speler zelf bepalen of het vlot genoeg draait op zijn tablet. Overigens kunnen we bij PC games ook gewoon zelf de settings tweaken zodat het ook speelbaar is op minder krachtige hardware. Dus waarom kan dat op IOS dan niet ?
Een developer kan bij Android anders gewoon bepaalde toestellen uitsluiten hoor, dus dit is niet uniek aan Apple. Diverse apps hebben bijvoorbeeld eisen voor een bepaalde resolutie of hoeveelheid geheugen.

https://developer.android...ctices/compatibility.html
Een developer kan bij Android anders gewoon bepaalde toestellen uitsluiten hoor, dus dit is niet uniek aan Apple
Niet helemaal correct. Je kan bij Android alleen requirements opgeven voor features, SDK versie en schermgrootte. Niet hoeveelheid geheugen bijvoorbeeld. Je kan ook niet toestellen uitsluiten op basis van performance of alleen specifieke toestellen toestaan. Op basis van geheugen uitsluiten heeft ook geen zin, want hoeveel geheugen je app mag gebruiken heeft weinig te maken met hoe veel RAM er in het toestel zit.

Google is heel erg huiverig voor het beperken van apps tot alleen bepaalde toestellen, juist vanwege fragmentatie. Je kan b.v. als developer niet eens achterhalen of je RenderScript code op de CPU of GPU draait. laat staan dat je hier zelf invloed op hebt. Er is dus geen manier om code te optimaliseren voor GPU of CPU.

Nadeel is dat je als developer dus niet je app kan optimaliseren voor high-end toestellen, je moet in principe ontwikkelen voor de kleinste gemene deler. Een high-end Android toestel kopen heeft dus weinig zin, want er zijn nauwelijks apps die gebouwd zijn met een high-end toestel in het achterhoofd.
Een snelle Google zoekactie geeft aan dat je wel degelijk kan filteren op de snellere Android toestellen.
If you want to exclude devices by performance indicators, you can create targeting rules based on RAM size or System on Chip (SoC).
Daarom zijn er bv twee versies van Never Alone, eentje voor devices met een K1/X1 chipset en de ander voor 'normale' Android apparaten.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 17 november 2017 15:10]

Volgens mij kan je alleen devices excluden. Het is dus een blacklist, geen whitelist. En het kan ook niet op toestel.

Je kan b.v. niet zeggen: deze game mag alleen geļnstalleerd worden een Galaxy S8.
Maar het is wel degelijk mogelijk om trage SoC's te excluden. Of je nu bv apparaten met minder dan 512MB exclude of apparaten met meer dan 512 MB include, komt op hetzelfde neer. Het is natuurlijk bij Apple ook wat makkelijker op apparaat niveau to ex/includen. Bij Android zal dat meer op specs niveau zijn (al is bv vulkan vereiste al wel een goeie)
Maar het is wel degelijk mogelijk om trage SoC's te excluden.
Je begrijpt het verkeerd: wat je wilt is een app alleen releasen op de toestellen die je expliciet getest hebt.
Of je nu bv apparaten met minder dan 512MB exclude of apparaten met meer dan 512 MB include, komt op hetzelfde neer.
Nee, want het ene toestel met 512MB is het andere niet. Hoeveel RAM er in het toestel zit zegt niets over hoeveel RAM ik beschikbaar heb in een app. Ik wil dan ook niet alle toestellen met 512MB includen, ik wil alleen specifiek toestel X, toestel Y en toestel Z.
Waarom zou je dat willen?
Als jij aangeeft minimaal een Snapdragon 820 en minimaal 4 GB ram (om maar 2 voorbeelden te noemen), zal het per toestel wel wat schelen hoeveel vrije ram er beschikbaar is maar alsnog hoef je je geen zorgen te maken dat het ene toestel de app vloeiend loopt en de ander totaal niet. Ik zie totaal geen toegevoegde waarde om per specifiek toestel apps toe te laten. Op Android is het onbegonnen werk om elk toestel die je wilt ondersteunen, ook daadwerkelijk te testen. En denk ook niet dat er een developer is die zijn app zou limiteren tot een paar toestellen.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 17 november 2017 16:32]

Als jij aangeeft minimaal een Snapdragon 820 en minimaal 4 GB ram (om maar 2 voorbeelden te noemen), zal het per toestel wel wat schelen hoeveel vrije ram er beschikbaar is maar alsnog hoef je je geen zorgen te maken dat het ene toestel de app vloeiend loopt en de ander totaal niet.
Nogmaals, omdat de fysieke hoeveelheid geheugen in het toestel NIETS te maken heeft met hoeveel geheugen je app mag gebruiken, dat is een setting die de fabrikant maakt bij het compilen van de ROM. Op dit vlak werkt Android heel anders dan iOS. Op een iPhone met 1GB kan je misschien een keer 800MB aan RAM gebruiken in je app. Op een Android toestel met 4GB kan het zo weinig zijn als 16MB, meestal zit het bij dat soort toestellen rond de 192-256MB, maar dat is dus per toestel verschillend.
Dan creeer je een rule die exclude op basis van memoryclass, zodat je weet welke beperking dit specifieke toestel oplegt aan apps. Met de hoeveelheid Android toestellen die er in omloop zijn, is een include gewoon omslachtig en is een developer ook een dief van zijn eigen portemonnee als hij zich richt op de paar toestellen die hij wel getest heeft.
Dat is dus een groot probleem met Android, beter zou zijn het aantal verschillende Android toestellen drastisch te verminderen. Op deze manier kan je dus nooit het maximale uit een toestel persen.
Dat is toch niet raar? een game wordt ontwikkeld op basis van bepaalde hardware / requirements. dan kan men de keuze maken om een optie erin te bouwen om kwaliteit terug te schroeven, maar ik kan me voorstellen dat dit niet altijd wenselijk cq mogelijk is. Het draaien op in principe te zwakke hardware kan weer negatieve feedback geven. Dit is tenminste helder en je weet dat het dus altijd werkt.
Is gewoon een keuze die de ontwikkelaar maakt. Willen we een zo groot mogelijke doelgroep of willen we een zo stabiel mogelijke game?
Vanuit een leverancier kan ik het me goed voorstellen. Als de game slecht draait op oudere hardware kan dat ook leiden tot negatieve reclame.
Goede kans dat dit onder Android alleen op de Shield TV gaat werken. Ontwikkelaars kunnen wel degelijk beperkingen opleggen.
Goede kans dat dit onder Android alleen op de Shield TV gaat werken.
Hoezo dat? Android telefoons kunnen niet snel zijn?? :/
en zo verdwijnt het enige voordeel dat iPhones nog hadden...dat het altijd goed werkte op alle apparaten met de laatste iOS voorbij! nu heb je daadwerkelijk dus geen enkele garantie meer dat apps en spellen in de toekomst nog werken op je iPhone van 1,5 jaar oud!
Ik kan je even niet volgen. Hoe bedoel je? Er zijn zat apps te vinden in de appstore die eisen stellen aan een minimum model. Dit is niets nieuws.
ze stellen eisen aan de minimum iOS....volgens mij...maar als je gelijk hebt...is mijn post overbodig!
Er is minimaal een iPhone 7 nodig en voor iPads geldt dat het een 2017-uitvoering of een Pro-model moet zijn.
De game vereist dat de apparaten op iOS 11 of nieuwer draaien
Beide dus. Minimaal iPhone 7 / iPad 2017 op minimaal iOS 11

Hopelijk in een latere update ook de SE want dan heb ik geluk haha
Op de link naar de website van de ontwikkelaar hierboven staat de SE ook vermeld.
Nice, had wat mij betreft wel in het artikel gemogen. Nu alleen nog even de prijs afwachten :)
Idd, had in het artikel mogen staan. Het verbaast me wel dat de SE expliciet vermeld staat en de iPhone 6S niet. Terwijl beide een A9 hebben en er volgens mijn geen clocking verschil is zoals met de iPad.
Verder hoop ik op een prijs van 5-10 euro, max 16 euro. Dan kunnen ze er hopelijk voldoende aan verdienen, zonder dat het spel vergald wordt door (semi-)verplichte in-app purchases.
Mochten ze wel willen leunen op micro-transacties laat ze dan eens kijken naar The Elder Scrolls - Legends. Die game is prima speelbaar zonder micro-transacties en de micro-transacties die er zijn brengen het spel niet uit balans.
Geld wordt vervolgens ook verdiend met expansions die je langzaam kunt verdienen of snel kunt kopen. In de basis heb je daar een volledige game, gratis en voor niets, maar er is ook voldoende interessants om toch een keer geld uit te geven zonder dat dit alles uit balans brengt. Uiteindelijk blijft het om Skills gaan.
Heel apart want de iPad air 2 en het 2017 model hebben dezelfde processor.
Dat is niet waar, de iPad Air 2 heeft de Apple A8X met Apple M8 motion co-processor. Terwijl de iPad 2017 een Apple A9 chip heeft met de Apple M9 motion co-processor
De iPad Air 2 heeft een A8X terwijl het 2017 model een A9 processor heeft. Ook de GPU is anders.
Nope. Een Air 2 heeft een tri core A8X soc en het 2017 model een dual core A9. De gpu in de A9 is een stuk sneller.
Volgens mij heeft de iPad Air2 een A8x core en de iPad 2017 een A9 :+
Nee, de iPad Air2 heeft een A8x core, de iPad 2017 een A9
Not true, Air 2 heeft een A8X en de goedkope 2017 iPad A9
iPad Air 2 heeft geen A9, daarom werkt AR-kit daar ook niet op.
Jammer. Zonder de Air2 gaan ze toch een beste hoeveelheid klanten buitensluiten. Heb wel een iPhone 7, maar een racegame vind ik toch wat fijner spelen met een groter scherm. Voorlopig maar verder met RealRacing 3, ondanks de belachelijke "micro"-transacties.
Wow! Ziet er echt mooi uit! Maar als de iPhone 6s al niet ondersteund wordt dan wordt het bij Android echt minimaal een Snapdragon 821 o.i.d.... Of ze moeten er weer voor kiezen om de grafische opties helemaal terug te schroeven naar ps1 kwaliteit. Zie je wel vaker als je AAA titels op iOS met Android vergelijkt. Op iOS zien ze er een stuk gelikter uit omdat ze dan kunnen aangeven welk iOS device je minimaal moet hebben en ze daar voor kunnen programmeren. Bij Android moet het maar op alles zien te draaien, gaat 99 vd 100x ten kosten van de optimalisaties..
Vanaf hier is mijn 6S dus echt oud geworden :|. Niet normaal dat de Telefoons van nu betere graphix hebben dan een PS3 met bijvoorbeeld Gran Turismo haha. Misschien al wel te vergelijken met een PS4 op 1080p... Man wat gaat die tijd en ontwikkeling snel.

[Reactie gewijzigd door Macboe op 17 november 2017 14:00]

Dat ligt eraan waar je je telefoon voor hebt gekocht. Om te gamen of om te bellen/appen?

Persoonlijk koop ik liever dedicated systemen om op te gamen. Geeft iets meer garantie ook over hoe lang je er mee vooruit kunt (meestal jaartje of 5 vanaf release).

Zitten natuurlijk wat haken en ogen aan maar om een 6s nu verouderd te noemen...
Ieder z’n meug. Ik kies ervoor geen geld meer te steken in dedicated gaming hardware; stukje bij beetje zie je dat mobile devices deze rol vervullen.
Eens in de zoveel tijd vervang je je device toch en dan kun je dan weer mee met de actuele staat van gaming op het platform. Scheelt een hoop geld en scheelt weer een extra apparaat.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 18 november 2017 08:28]

Vergeet niet dat de PS3 al meer dan 10 jaar oud is, 10 jaar in tech is erg lang. Met de PS4 is het zeker nog niet te vergelijken (los van PS4 budget spellen die niks van een PS4 vergen).
En toch is het een hele prestatie. 10 jaar geleden had ik niet verwacht dat ik ooit een telefoon zou hebben die sneller zou zijn dan mijn pc. Inmiddels is een moderne iPhone net zo snel als een 1-2 jaar oudere instap MacBook Pro!

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 18 november 2017 08:30]

Misschien al wel te vergelijken met een PS4 op 1080p...
Wait whuuuut? Sorry maar hier raak je me echt kwijt. Ik denk dat je dat filmpje nog even een keer opnieuw moet kijken. Niet alleen naar de glanzende autotjes, maar in game races. En dan vooral even letter op de kwaliteit van de textures enzo.

Ik heb voor de zekerheid nog even de 360 versies bekeken net. Het is wat lastig vergelijken om op de 360 versie vol met blur zit. Daarbij is die game gewoon stik en stik oud. Maar heb je ooit iets op de PS4 gezien??.. Niet de pro uiteraard.

Eens in de zoveel tijd komt weer dat verhaal aan de orde dat het zo super snel gaat met smartphones. Voor de 360 en PS3 werd ook al gezegd dat smartphones de consoles voorbij gaan met hun rekenkracht. Dat ze deze generatie Nintendo Switch kunnen bijbenen met de veel duurdere tech die erin zit sure. Dat geloof ik wel. Die dingen zijn ook 3x zo duur. Maar een PS4?... No way. Ja als dat ding ook weer 10 jaar oud is, maar dat is wel erg flauw. Dan zitten we ook al lang weer comfortable op een PS5.