Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Submitter: lonaowna

De racegame Grid Autosport, die in 2014 uitkwam voor Windows, Xbox 360 en PlayStation 3, komt op 10 december naar OS X en Linux. Er is ondersteuning voor crossplatform-multiplayer, zodat gamers met de verschillende platformen het online tegen elkaar kunnen opnemen.

Ontwikkelaar Feral Interactive heeft de verschijningsdatum bekendgemaakt op Twitter. Dankzij de Linux-ondersteuning zal Grid Autosport ook te spelen zijn op Steam Machines die op SteamOS draaien. Het spel bevat verschillende raceklassen, van touring cars en Formule 3 tot 'street' en 'tuner'. In de carrièremodus dienen gamers zich op te werken van de lage klassen naar de snelste autosporten. Het is geen racesimulator, maar de game biedt wel een realistische rijstijl en veel variatie, concludeerde Tweakers in een review.

Op een nieuwe webpagina voor de Mac- en Linux-versies van de game zijn de systeemeisen te lezen. Volgens de studio is minimaal een Mac met Intel 1,8GHz-processor, 4GB ram en een gpu met 512MB geheugen nodig. Aangeraden wordt echter een 2,4GHz-cpu, 8GB ram en 1GB vram. Ook is er een lijst met gpu's die niet ondersteund worden. Het gaat om de volgende series: AMD Radon HD 4xxx, ATI X1xxx, HD2xxx, Intel HD5300, HD3000, Nvidia 9xxxx, 3xx, 1xx en 7xxx.

Wie Grid Autosport op Linux wil spelen heeft minimaal een Intel Core 2 Duo op 2,6GHz, 4GB ram en een 1GB Nvidia-kaart uit de 600-serie of hoger nodig. Op Twitter laat Feral echter weten dat het simpelweg geen tragere Linux-systemen heeft en daardoor niet heeft kunnen testen met lagere specificaties. Aanbevolen wordt een Core i5 op 3,4GHz, 8GB ram en een Nvidia GTX 760 met 2GB of nieuwer.

Grid Autosport

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Een tip voor mensen die Grid Autosport niet hebben maar alvast willen kopen: humblebundle.com. Voor het luttele bedrag van $5,78 (of meer) krijg je o.a. Grid Autosport en Dirt Showdown die beide op Steam te activeren zijn en dus speelbaar onder Mac/Linux.

Ben wel benieuwd hoe goed deze port is en hoe de controller support is. Ga hem sowieso even spelen/testen want daar was ik nog niet aan toe gekomen. GRID heb ik mij destijds in ieder geval flink mee vermaakt.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 4 december 2015 09:32]

Als je de Linux developers ondersteunen wil, is dit geen goed idee. Ik ga hem straks direkt van Feral kopen. Dan telt mijn geld ook echt voor de linux versie mee.
Ik denk dat Feral dit in opdracht van Codemasters/Valve doet aangezien het een spel van Codemasters is. Feral zal wel geld krijgen voor het porten maar niet voor verkopen van het spel want dat zal gewoon richting Codemasters gaan. Overigens kun je bij HumbleBundle zelf kiezen welk deel naar wie gaat en hoeveel je geeft dus als je de ontwikkelaar extra wil ondersteunen dan kan je dat doen.
We weten niks over de contract die Codemasters met Feral heeft en hoe en wanneer Feral betaald word. Ik wil dus zeker zijn dat Feral zijn geld krijgt en ga het dus via hen kopen. Noem me paranoid maar dat is het me waard.
Thanks voor de tip! Ik was nog op zoek naar een niet al te arcade racegame :)
Ik vind Grid Autosport sowieso een stuk minder leuk dan Grid 2. Ik heb beide, maar ik heb 1 race gespeeld, en vond het toen niks.
Grid 2 ging ten opzichte van het originele Grid juist meer de arcade-kant op. Met Grid Autosport is de game weer wat dichter bij zijn roots gekomen, zeker met de toeringcars etc. Het komt immers ook voor uti de oudere Race Driver-games. Als arcaderacen meer je ding is, dan kan ik me voorstellen dat je Grid Autosport minder interessant vindt. De meeste fans van de serie zien het denk ik wel als een verbetering :)
Oops, had de humble bundle gekocht. Dacht dat de autosport versie de oude grid was (ooit in het verleden paar keer gespeeld). Vond autosport lastig, dus dacht ga de opvolger grid2 spelen, die veel makkelijker was.
Sinds een paar dagen zit de originele Grid ook in de bundel. :) Dus voor een klein bedrag kan je nu alle versies van Grid spelen.
Ik vind de touringcars erg mooi enzo. Ik vind de game ook veel mooier etc. Het is meer dat ik de besturing wat tegen vind vallen. Voorbeeld: met Grid 2 kon je met 120 door een bocht (vaak zelfs veel hoger). Met Grid Autosport vlieg je al uit de bocht met 40 :/. Ik begrijp dat dit gedaan is om het realistischer te maken. Het is alleen een groot verschil met Grid 2 waar je aan moet wennen.
Waarom zijn de meeste games eerst voor andere platformen beschikbaar en dan pas voor MacOS?
Marktaandeel.
Eerst voor het platform wat geld in het laatje brengt en dan misschien eens kijken naar de rest.
Marktaandeel is de reden dat de uitgever het niet naar Linux porteert. Maar specifiek hier speelt mee dat Feral Interactice de port gedaan heeft. Feral Interactive is een studio die zelfstandig onderneemt. Ze gaan op zoek naar populaire spellen die enkel voor Windows beschikbaar zijn en die brengen ze dan op Mac/Linux uit. Vanwege deze aanpak is het eigenlijk per definitie zo dat alles wat Feral porteert later verschijnt dan de Windows-versie: Eerst moet het spel zich namelijk bewijzen.
Marktaandeel, er zijn al relatief gezien weinig OSX gebruikers en daarvan is een (nog) kleinere deel die daadwerkelijk spellen erop spelen. Ik ben in ieder geval blij dat er meer games multi-platform uitkomen. Het liefst speel ik zelf onder Linux, maar dat komt vooral omdat ik zelf Linux gebruik ;) .

Heb bijna altijd wel een windows partitie of desnoods virtueel windows, omdat er nog altijd software zijn die specifiek windows vragen, maar er komen gelukkig wel meer software uit als multiplatform en daar ben ik blij om :*) .
Misschien is dit artikel interessant voor je, wel wat verouderd, maar geeft denk ik een aardig beeld van de overwegingen die worden gemaakt bij het kiezen om iets voor Mac en Linux uit te brengen.

http://gamer.nl/articles/...twikkelaars-mac-en-linux/
Waarschijnlijk komt dit door het markt aandeel.
Als er geld over is willen sommigen nog wel eens voor linux en OSX ondersteuning gaan sleutelen.
crossplatform-multiplayer vind ik nog het mooiste aan deze release. Ik hoop ook dat ze dit bij F1 2016 gaan toepassen.
Voor desktop is cross-platform multiplayer eerder de norm dan een uitzondering. Alleen bij consoles niet omdat die allemaal hun eigen multiplayer systeem hebben en ze dan ook allemaal tegelijk gepatched zouden moeten worden.
Dat is niet helemaal waar. Company of Heroes 2 en de Total War games, die ook door Feral Interactive naar Mac en Linux zijn geport, ondersteunen helaas geen cross-platform multiplayer.
Het is sowieso een mooie ontwikkeling dat de ontwikkelaar linux gamers serieus genoeg nemen om deze titel uit te brengen op Steam. Deze titel is een mooie aanwinst.
Crossplatform multiplayer ondersteuning is erg mooi. Zo kan ieder gamer zijn favoriet platform gebruiken, zonder dat er bevriende gamers buitengesloten hoeven te worden.
Zo kan ieder gamer zijn favoriet platform gebruiken, zonder dat er bevriende gamers buitengesloten hoeven te worden.
Dat is inderdaad erg prettig. Ik wil nog wel eens een potje gamen met m'n collega's (dat moet van de baas) en dan is het prettig als je weet dat games overal werken want we hebben hier alle denkare besturingssytemen in huis.

Marketingtechnisch zou het ook wel eens handig kunnen zijn. Het aanbod van games is kleiner onder OSX en Linux dan onder Windows. Gamers uit die markten hebben dus een relatieve hogere kans om de game te ontdekken. Vervolgens laten ze het spel zien aan hun vrienden die Windows draaien en de game anders nooit hadden gezien tussen de vele anderen.
* Blokker_1999 wants your boss
Ga je met je 2k macbook zonder videokaart. Wordt vast geen 1080p 60fps.
Dat haal je wel hoor. Alleen met de hoogste settings. GPU op de i7 is behoorlijk krachtig voor wat oudere games.
Gaaf dat ze dit doen. Hier mogen meer ontwikkelaars een voorbeeld aan nemen.
Beter laat dan nooit. :)
Als dit wat breder opgepakt gaat worden door de verschillende ontwikkelaars ga ik steeds meer potentie zien in de steam machine icm de steamcontroller.
Ben wel blij met de support voor Linux, zouden meer ontwikkelstudio's moeten doen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True