Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

De Britse uitgever Codemasters komt deze zomer met een nieuw spel in de Grid-reeks. De game heet Grid Autosport en verschijnt voor de pc, Xbox 360 en de PlayStation 3. Het is nog niet bekend waarom Codemasters de game niet voor de nieuwe consoles uitbrengt.

Volgens de Braziliaanse afdeling van Eurogamer, dat zelf al een reeks screenshots van het spel op zijn site heeft staan, brengt Codemasters Grid Autosport op 27 juni uit. Het spel bevat volgens Codemasters meer content dan elke andere Grid-game en laat spelers onder meer aan de slag gaan als professioneel coureur, met als doel de top van de autosport te bereiken. Het spel bevat meer dan honderd racebanen op 22 verschillende locaties en allerlei verschillende klassen binnen de autosport.

Hoewel Codemasters zelf nog geen verklaring heeft gegeven, lijkt er over de juistheid van de informatie weinig twijfel te bestaan. De uitgever zette donderdag al een teaser online waarin gehint werd naar een aankondiging op dinsdag. Diverse media hebben het spel op een persevenement van Bandai Namco in actie gezien. Eurogamer lijkt met de aankondiging echter een embargo te hebben gebroken, zo valt te concluderen uit een tweet van de Nederlandse gamejournalist Jan Meijroos, die bevestigt dat Grid Autosport inderdaad aangekondigd zal worden.

Grid AutosportGrid AutosportGrid AutosportGrid Autosport

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Misschien handig om dit ook erbij toe te voegen? OfficiŽle aankondiging/in-game beelden:

https://www.youtube.com/watch?v=I5RIoJgfQJg
GRID is back and it's going back to its roots!

GRID: Autosport aims to move the series back in line as a more authentic racing game. Set to include a more authentic handling model (more Sim than Race Driver: GRID), five distinct disciplines; Touring, Endurance, Open Wheel, Tuner and Street. Race at 22 locations (primarily circuit based) with a combined route list that totals over 100.

This game is, at its heart, inspired by you guys, our core community.

[Reactie gewijzigd door ACC op 22 april 2014 11:20]

Eindelijk! GRID 2 was echt een tegenvaller en valt gewoon niet te vergelijken met deel 1. Nu nog een next gen versie..
Gezien de fysics van GRID en GRID2 bijzonder arcade waren, spreekt deze aankondiging mij erg aan. Codemasters heeft het visuel/audio heel goed voor elkaar in vrijwel al hun racegames, maar ik miste in GRID heel erg het gevoel van enig realisme tijdens het racen.

Dit in tegenstelling tot DiRT 2, die naar mijn idee een hele goede simulatie/arcade-balans had, en een goed stuurgevoel.

Terug naar TOCA Touring Car Championship uit 1997, destijds best een mooie game met voldoend realisme :)
Dit lijkt mij een waardigere opvolger voor de DTM/Toca Race Driver serie en GRID.
GRID 2 was wel leuk, maar toch een heel ander soort game dan zijn voorgangers.

Van wat ik op de Codemasters fora en blogs heb gelezen gaan ze met GRID Autosport en DiRT 4 meer naar wat de 'core community' wilt. DiRT 4 zou weer op vooral op rally gaan focussen en GRID Autosport wordt weer meer sim, en de cockpit view komt terug.

DiRT Showdown bestond alleen vanwege de marketing en was ook echt een spin-off, maar ik heb het gevoel dat dit gedeeltelijk ook voor GRID 2 telt.

Edit: Link naar de blog toegevoegd voor een uitgebreide beschrijving

[Reactie gewijzigd door Devin19 op 22 april 2014 11:43]

Ik heb sinds een paar weken Grid 2, maar qua auto's zie ik met dit nieuwe deel wat ik tot nu zie, niet veel verschil. Ook de beschrijving van de game en hoeveelheid 100 banen (ok, dat zal wel iets meer zijn dan GRID 2), maar ben benieuwd wat de onderscheidende factor zal zijn....

Update: Zie in de beschrijving van de video dat het wel meer SIM wordt.

[Reactie gewijzigd door DerOllie op 22 april 2014 11:12]

idd grid 2 was niet echt geweldig, ik ben gek op racegames maar vond in grid 2 de besturing niet echt geweldig en

grid 2 is gewoon ronduit slecht vergeleken met deel 1.
1 van de grafische dingen die ik echt storend vond was als je een aanrijding had dat je dan electronische vervorming kreeg alsof de camera schade oploopt.
dacht de eerste keer dat me videokaart de geest gaf xD

https://www.youtube.com/watch?v=s7QztEDnbzw
Op de PS3 vind ik het effect wel ok, lijkt een beetje of een Go-Pro erop staat. Besturing kan ik tot nu toe best behappen, veel close calls langs muren en auto's naar mijn idee, wel gaaf. Driften is wel lastig vind ik, maar ik heb GRID 1 nooit gespeeld, maar wat er ik van zie was dat het heel gaaf was, maar totŠŠl onrealistisch, bij GRID 2 kan ik me er nog iets bij voorstellen.
DTM racedriver 1 & 2 helemaal uitgespeeld... leuke games hoop dat er nu eindelijk een opvolger is
100 circuits op 22 locaties is dus gewoon 22 circuits. Gewoon dezelfde circuits in een paar alternatieve versies (omgekeerde richting etc).

Maar het zou leuk zijn moest er op PC nog eens een racegame uitkomen dat realistisch aanvoelt zonder Ťcht realistisch (simulator) te zijn. Een beetje zoals de Gran Turismo reeks.
Dan moet je eens naar Project Cars gaan kijken. Die schijnt toch ook wel goede physics te implementeren en met meer dan genoeg eye candy!
hihi die heb iid ook wel en is echt prachtig ook maar zonder career is nog wat doelloos rondjes rijden:(
Ahh Lucky bastard! Ik was net te laat om me in te schrijven voor het crowd funding deel :(
Hopelijk dat ie ergens eind dit jaar uit komt! Kun je niet al met de community online races organiseren?
Ja dat denk ik wel maar eerlijk gezegd laatste tijd niet zo druk mee bezig geweest + dat mijn stuurtje brak aan het worden is.. ik wil wel een nieuwe halen maar dan gelijk een goeie, Fanatec ofzo. Mja Fanatec centjes heb ik nog nie;)
Die duurste van thrustmaster schijnt anders gelijk zo niet beter te zijn aan die fanatec. klik
Klopt mja die valt dan ook in dezelfde prijs categorie als Fanatec
Nouja, je hebt op de Nurnbergring volgens mij sowieso al 3 tracks (Nordschleife, F1 en reguliere track). Maar het is wel creatief rekenen inderdaad.
Dat ziet er wel erg strak uit. Jammer dat ik een redelijk verouderd systeem heb en dat mijn G25 niet werkt op de X360, anders had ik hem zeker aangeschaft.

Edit: Gaat steeds beter met de moderatie hier. 0 ipv -1, voor een firstpost. Voor de duidelijkheid: 0 = offtopic, dit lijkt me nog redelijk ontopic (dus +1) Maargoed, jullie feestje

[Reactie gewijzigd door Soundless op 22 april 2014 13:19]

+1 van mij, hoop dat 't iets helpt.

Mij viel ook op hoe strak dit eruit ziet, in de goede zin van 't woord.Neem de GT serie, dat ziet er 'letterlijk' strak uit. Te strak, alsof alles splinternieuw is, wat voor mij afbruik doet aan het realisme. Dit daarintegen oogt vrij realistisch, maar ik vraag me af hoeveel we daarvan terug zien wanneer er 30 van zulke plaatjes per seconden op ons afgeschoten worden.
30? Dan heb je het over een console neem ik aan? Ja dan ziet het er natuurlijk niet zo gelikt uit. Er staat bij dat het echte in game footage is, maar dan wel van de PC versie. Dus, als je systeem het aan kan, dan blijft daar als het goed is 100% van over en dan wat mij betreft toch hopelijk met iets meer dan 30 beeldjes per seconde hoor (liefst gewoon rocksolid 60).
Ik had 't niet over de PC nee. Daar kun je net zoveel titan kaarten tegenaan gooien als je wil (en portomonnee toe laat). Dus elke grafische vooruitgang op de PC vind ik minder boeiend, want dat is geen prestatie. De kunst is om zoveel mogelijk uit een vaste configuratie weten te persen, maar bovenstaande plaatjes geven daar geen realistisch beeld van vrees ik.
Tja, als je meer geÔnteresseerd bent in de knapheid van de programmeurs dan in de plaatjes die daadwerkelijk op het beeld getoverd worden dan snap ik je standpunt, maar ik denk dat je redelijk uniek bent in die opvatting.
In ieder geval heb je echt geen meerdere titans nodig om mooie graphics te hebben op een PC, maar dat is zo'n super hardnekkig idee waar console liefhebbers altijd maar weer mee aan komen zetten...
Mijn ruim twee jaar oude 560 Ti die destijds net iets meer dan 200 euro koste laat de nieuwe consoles in ieder geval nog steeds in het stof happen op full HD met meestal gewoon rocksolid 60 fps. Bij de nieuwste games moet ik dan misschien net een paar settings van ultra op high zetten of zo, maar veelal is dat verschil nauwelijks te zien. Koop nu een 770Ti voor zo'n 275 euro en je hoeft voorlopig (op full HD) echt nergens meer te schipperen. SLI opstellingen van nog duurdere kaarten zijn nergens goed voor tenzij je nog hogere resoluties of meerdere beeldschermen wil gebruiken of een 120z paneel hebt en dus ook zoveel beelden per seconde wenst.
Als je een G25 hebt, waarom heb de dan geen pc of ps3 die dit kan draaien? Lijkt me een beetje raar als je een controller koopt, maar niet het systeem waarvoor het gemaakt is.
De G25 is al ruim 7 jaar op de markt dus het kan best dat hij toen een beetje midrange systeem had wat nu niet echt meer toereikend is.
Dit is precies het geval. Mijn laptop trekt het gewoon niet meer en dat deed hij wel toen ik de G25 had aangeschaft :)
Je koopt voor een appel en een ei een playstation 3, heb ik ook gedaan omdat ik een G25 kocht. Kan je gelijk GT6 kopen, beste racegame voor consoles.
Ik verwacht wel dat die screens niet 100% ingame zijn, heb dit al te vaak meegemaakt. Zie je de early dev screens WOW epic verbetering. Speel je het spel zelf, zit je met een game met de helft van de pixels lijkt het wel.
Hopen dat dit deel meer op Grid 1 lijkt, die ik kapot heb gespeeld! Grid 2 viel mij tegen.
Grid 1 was werkelijk geniaal!! Afgelopen weekend nog gespeeld met vrienden.

Grid 2 was een enorme teleurstelling. In het begin geprobeerd met vrienden te spellen, maar dat was echt een drama! En sinds wanneer is driftend een bocht door gaan sneller dan niet driften 8)7

Wellicht dat ze er van hebben geleerd, ik ben benieuwd. Maar wat ze wel hebben bereikt is dat ik de nieuwe Grid NIET zal pre-orderen. Ik wacht eerst de recensies wel af...
Het is dan ook een arcade racegame, geen realistische sim racer.
Je doet alsof er alleen uitersten bestaan, maar de games van codemasters zitten nou net altijd een beetje er tussenin. Het is geen arcade zoals NFS (en dan heb ik het natuurlijk niet over shift) arcade is, maar het is ook niet zo realistisch dat de gemiddelde gamer er al snel de brui aan geeft. De kunst is de juiste balans te vinden, maar die is natuurlijk altijd persoonlijk. Het staat beany vrij om te vinden dat de balans bij deel 2 net iets te ver naar arcade geschoven was...
Zelf heb ik grid 2 nog steeds niet gespeeld dus kan er niet over oordelen. Aangezien ik bij de codemasters games die ik wel heb tot de conclusie gekomen ben dat ik niet met een controller kan racen en momenteel niet met een stuurtje kan spelen doe ik dat ook nog even niet...
Deze game ziet er echter wel weer heel interessant uit, misschien eens kijken of er ergens eens een mooi stuur met een wheelstand pro vanaf kan :P
het zit 10x dichter bij nfs dan bij iets als een echte race sim of zelfs forza motorsport. Betekent niet dat het niet leuk is maar de besturing in grid 2 is net niets. Je wil goed door de bocht en dan komt er een vrolijk voorbij driften.... |:(
Maar dat geldt dan blijkbaar voor grid 2, niet voor grid 1? Dan heeft beany toch juist een goed punt?
Ik reageerde op mikedhanpat, omdat hij zei dat dit realistischer zou worden. De hele grid serie is vrij arcade, niet zo erg als flat out of nfs is, maar daar zit het wel dichterbij dan bij een spel als forza met semi sim achtige besturing of nog realistischere race sims. Dat grid 2 slechter was dan grid 1 staat hier verder los van. Grid 1 reed gewoon stukken fijner maar was niet verschrikkelijk anders op gebied van realisme.
Dan heb je op de verkeerde link geklikt :) kijk maar bij je reactie, bovenaan staat @beany
Inderdaad! Driftend door de bocht was altijd sneller dan proberen de auto onder controle te houden..
Ben benieuwd wat het wordt, ik hoop vooral dat de car handling realistischer is geworden. Aangezien ik nu ook formule auto's zie in de screenshots hoop ik dat ze de physics uit de F1 serie pakken.
Precies, ik vond het op elk punt maar zeker grafisch tegenvallen (zelfs op de hoogste settings met 5760x1080).
Wat toch een hele prestatie is aangezien deel 1 alweer uit 2008 is.
Wat ik gehoord heb is dit GRID 2.5 en wat GRID 2 had moeten zijn.
Vind het wel een beetje vroeg voor een nieuwe GRID. Deel 2 is nog maar een jaar oud. Desondanks ben ik ert benieuwd naar deze game. Wel vreemd dat hij niet naar de ps4 en xbox one komt.
Ik denk dat je dit meer als een soort update moet zien, dan een volledig nieuwe game. Grid 2 viel erg tegen wat een reden kan zijn dat ze zo snel met een nieuwe game zijn gekomen en wat ook zou verklaren waarom de graphics nu niet next-gen zijn.
Dat zou inderdaad kunnen. Ik denk zelf trouwens eerder dat de engine gewoon nog niet klaar is voor de nieuwe consoles. Graphics op de PC van deel 2 zien er best nextgen uit.
Vroeg? Laat eerder!
Je moet doen alsof GRID 2 nooit is uitgekomen, wat een gedrocht is dat. Ik ben zelfs gaan Googlen of een andere studio of een groep programmeurs die normaal op de reservebank zitten het spel hadden gemaakt zo slecht. Het voelde goedkoop en relatief slecht doordacht aan. Absoluut geen waardige opvolger van GRID.

Hopelijk zijn de prestaties ook beter want GRID 2 draaide best slecht.
Ik vond GRID 2 een prima game maar dat anderen daar anders over denken kan ik begrijpen. En qua prestaties heb ik niks te klagen. Op mijn PC draait het erg soepel.
Het commentaar vanuit Codemasters waarom er geen PS4/XB1 versie komt: "Als we een GRID game maken voor de nieuwe platformen willen we het echt goed doen en een game maken met 'next-gen graphics en features'."

Hartstikke leuk, maar sinds wanneer is geen game beter dan een game die misschien nog geen 'next-gen features' heeft? Zucht. Had deze graag aangeschaft voor m'n nieuwe console :|
Marketing technisch klinkt dat waarschijnlijk beter dan te zeggen dat de afzetmarkt op PS4/XB1 wrs niet voldoende is om de extra development costs erin te steken.

Het spel komt vrij vlot uit, en het aantal verkochte PS4/XB1 consoles staat nog in het niets vergeleken met het aantal PS3 en 360's welk bij mensen thuis staan.

De verkoop van GRID en GRID 2 is nooit hoog geweest. GRID ca. 2 miljoen, GRID 2 ca. 0.5 miljoen in totaal volgens vgchartz.com data. Zetten we dan af tegen het aantal verkochte consoles, dan is dat ca. 0.25 - 1 % van alle bezitters welk een interesse heeft in de GRID racing games.

Op de PS4/XB1 zal dit niet veel hoger zijn. Geven we ze de benefit of de doubt, en zeggen we nu 2.5% dan kunnen ze alsnog maar een magere 250k verkopen verwachten op de next-gen consoles gecombineerd. Verreken daarbij distribution costs, packaging costs, etc. en de vraag is of je voldoende geld overhoudt om de ontwikkelingskosten voor de next-gen versies te kunnen dekken en winst op te maken. Ik schat de kansen klein in.
Ik denk toch echt dat ze een grote kans missen. Ja er zijn veel minder PS4/XB1 consoles dan de vorige generatie in de huiskamers, maar het zijn er nog steeds een heleboel en de mensen die nu al een nieuwe console hebben gekocht zijn ook hongeriger naar nieuwe games, dus zullen eerder een game aanschaffen (vooral als het een racegame betreft, die zijn er namelijk amper voor die consoles!).

Er mogen dan veel 360/PS3 consoles zijn verkocht, de doelgroep die de meeste games kopen zullen de fanatieke gamers zijn en die zijn waarschijnlijk al op de nieuwe consoles overgestapt.

bewijs daarvan staat ook hier te lezen bijvoorbeeld: http://news.xbox.com/2014/04/xbox-one-march-npd

Er zijn 2.7 miljoen games voor de Xbox360 verkocht en 1.7 voor de Xbox One in de maand Maart. Er zijn naar schatting ongeveer 4 miljoen Xbox Ones verkocht en op dit moment meer dan 80 miljoen Xbox360 consoles (volgens Wikipedia)!
Maar ik vermoed dat er nog een reden is: ze hebben de game-engine en dergelijke al vele keren gebruikt in Dirt-games en Grid-games (zowel consoles als PC), dus dan maakt dat een ontwikkeling als deze vanuit hun ervaring uit het verleden waarschijnlijk een stuk makkelijker?
Op een nieuwe console zouden ze eerst een game-engine goed moeten ontwikkelen om alles uit de nieuwe PS4/XB1 te halen, terwijl naar mijn idee het niet genoeg verkocht zou gaan worden om op zijn minst break-even te gaan spelen qua kosten.
Het aantal mogelijke kopers van deze game is op dit moment waarschijnlijk groter op de oudere consoles waardoor ze de nieuwe nog even links laten liggen. Bovendien zou de ontwikkeling van een volledig nieuwe engine voor Codemaster aanzienlijk meer tijd kosten, dit is meer een update.
27 juni is al redelijk snel. Hoop dat het wordt gehaald zonder vertragingen.
Hopelijk wordt dat gehaald zonder crappy bugs en glitches bij release!
27 juni is al redelijk snel.
Tja, wie weet hoe lang ze al bezig zijn met de titel.
Zou fijn zijn als codemasters dit beter maakt als de F1 serie die vind ik sinds 2012 maar arcade achtig aanvoelen ongeacht de settings. OT komt er ook een DTM championship in de game :D
De F1 serie arcade achtig? Heb zelf ook Grid2 maar die vind ik toch 100x meer arcade aanvoelen dan F1 2013. Zeker als je hem hardcore speelt dus zonder assists dan moet je toch echt heel precies rijden en doet je autoafstelling er wel zeker toe.
Ik speel wel op ps3 en met een redelijk goedkoop stuurtje
Volgens mij zie daar Laguna Seca en sowieso Hockenheim in de screenies.. :D alleen dat al een enorme verbetering tov 2. Daar rij je zo goed als 90% van de races op krappe stads-circuits.

[Reactie gewijzigd door Lefty_BlueHand op 22 april 2014 11:23]

Nee is Jarama, Hockenheim, Sepang en volgens mij iets in San Fransisco (straten circuit).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True