Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Zou F1 2013 in de verkeerde periode van het jaar uitkomen? Het is bekend dat Codemasters de game niet sneller kan opleveren dan zo rond het einde van het F1-seizoen, omdat de data van de nieuwe auto's pas bij het begin van het seizoen worden aangeleverd bij de ontwikkelstudio. Maar waar dat seizoen in de eerste maanden het aanzien wel waard was, verviel de F1 dit jaar na de zomermaanden in herhaling en saaiheid. Spanning maakte plaats voor de grote Vettel-show, en daarmee verdween ook een deel van de aandacht die de sport van het grote publiek kreeg.

Goed, toegegeven: die eerste alinea had anders geklonken als ondergetekende niet behoorde tot de doorgaans roodgekleurde tifosi van de Scuderia Ferrari, maar toch: de vraag over de timing blijft overeind. Het excuus is er, op de uitleg van Codemasters valt weinig aan te merken. Maar hoe logisch is het dat een F1-game verschijnt als het F1-circus aanstalten maakt de winterstalling op te zoeken? Voetbalgames verschijnen ook niet in de laatste weken van het voetbalseizoen. Enfin: iets om je hoofd eens over te breken, maar zeker geen halszaak op weg naar raceplezier.

Op dat vlak heeft Codemasters immers een prima reputatie. De geschiedenis is bekend: de studio verdiende zijn sporen met de oude Colin McRae Rally- en Race Driver-games en breidde de verworven status uit met doorontwikkelingen Dirt en Grid. Toen de Britse ontwikkelstudio de Formule 1-licentie kreeg, juichten veel fans van racegames dat toe. De licentie van de belangrijkste autosportklasse en de studio met de grootste staat van dienst op het gebied van racegames: een droomhuwelijk. Toch leidde dat huwelijk nog niet tot het gedroomde product.

Goed waren ze wel hoor, de F1-games. Maar toch bleef er altijd iets te wensen over. Codemasters worstelde met de identiteit van het spel. Simpelweg een goede F1-simulator maken was kennelijk niet genoeg; steeds moest er een omhulsel om het spel heen worden verzonnen. 'Be the driver, live the life' was ooit het credo van het spel, doelend op een stuk aankleding dat de gamer moest laten geloven dat hij echt in de wereld van een F1-coureur was gestapt. Of het nu kwam door een chronisch gebrek aan schaars geklede dames en pitspoezen of door iets anders: het kwam niet uit de verf en verdween naar de achtergrond. Het was illustratief voor wel meer onderdelen in het spel waar de ontwikkelaar jaar op jaar steeds weer anders over leek te denken.

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True