Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

Reviewers

Gamescom-round-up: acht minipreviews uit Keulen

Mad Max

Op de Gamescom zien de redacteuren van Tweakers zo veel games dat voor lang niet alle titels ruimte is op de frontpage in de vorm van een volwaardige preview. Daarom behandelen we in deze round-up nog acht titels die we ook gezien of gespeeld hebben in Keulen. Daarin aandacht voor een aantal bekende titels, maar ook voor het relatief onbekende The Flock, van Nederlandse makelij. Op de derde pagina van dit artikel vind je meer informatie over dat spel.

Mad Max

In Zweden wordt nog steeds hard gewerkt aan Mad Max, waarmee het Zweedse Avalanche Studios een hommage wil brengen aan de Australische film uit 1979, die Mel Gibson beroemd zou maken. De film werd op de markt gebracht door Warner Bros, de uitgever die nu ook de game wil publiceren. Uiteraard stap je daarbij zelf in de stoffige laarzen van 'Mad' Max Rockatansky en kun je in een snelle auto door de Australische woestijn scheuren.

In het futuristische Mad Max-universum heersen bendes over de woestenij, waar een strijd op leven en dood uitgevochten wordt om de schaarse middelen van bestaan. Die strijd wordt uitgevochten met auto's en te voet, met vuisten, vuurwapens en andere hulpmiddelen. Avalanche heeft voor de game een grote open spelwereld geschapen, waarin je vrij kunt rondscheuren. Dan kan echter niet in Max' vertrouwde Interceptor; het ronkende racemonster wordt vlak voordat de game begint gestolen, waarbij Max zelf flink wordt afgetuigd. Daarmee ligt tegelijk het doel van de game vast: vervanging zoeken voor de Interceptor. Die bouw je gedurende de game op, waarbij je steeds nieuwe onderdelen verzamelt. Daaruit bouw je geheel naar eigen smaak een nieuwe auto, die het Magnum Opus van Max moet worden.

Lekker sleutelen

Je kunt elk onderdeel vervangen, tot aan het chassis toe. Het leuke is dat je daarmee niet alleen het uiterlijk van de auto bepaalt, maar ook het gedrag. Het is niet zozeer een kwestie van simpelweg de beste onderdelen combineren. De diverse onderdelen waaruit je kunt kiezen hebben invloed op twee groepjes van drie eigenschappen. Zo heb je invloed op attack, defense en weaponry, naast top speed, acceleration en handling. Zo kun je bijvoorbeeld een grille voor op je auto zetten. Je kunt daarbij kiezen uit diverse exemplaren, waaronder echt stevige exemplaren. Mocht je voor zo'n zware jongen gaan, dan scoor je meer punten in attack en defense, maar gaat je score in zowel top speed als acceleration en handling flink omlaag. Zo kun je dus precies de auto bouwen die je wil: snel en licht of sterk en zwaar.

Mad Max is echter meer dan alleen scheuren. Je kunt diverse missies doen in de game, die vooral gericht zijn op het verdienen van nieuwe onderdelen van de auto. Daarvoor rijd je doorgaans naar de opgegeven locatie, waarna je te voet verdergaat. Daarbij kun je er flink op los slaan en een serie hits achter elkaar scoren. Je kunt echter ook van vuurwapens gebruikmaken, waaronder een uitstekende sniper rifle en Max' kenmerkende afgezaagde shotgun. Dat sleutelen aan je auto, het racen en het vechten komen allemaal wel goed. De grote vraag is of Avalanche de grote, open spelwereld spannend genoeg weet te maken. Op de stoffige wegen kom je regelmatig andere weggebruikers tegen, maar wat gebeurt er daarbuiten?

Titel Mad Max
Platform Windows, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One
Ontwikkelaar Avalanche Studios