Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Diablo III: Reaper of Souls

Blizzard probeert zieltjes terug te winnen

17-02-2014 • 08:00

134

Multipage-opmaak

Goedmakertje

Blizzard heeft heel wat goed te maken bij de die-hard Diablo-fans. Deel III, dat bijna twee jaar geleden verscheen, kreeg veel kritiek. Die was in veel gevallen gekoppeld aan een nieuw element dat Blizzard aan de formule van de voorgangers toevoegde: het Auction House. Diezelfde die-hard-fans probeert Blizzard terug te winnen met de eerste uitbreiding voor Diablo III, die de titel Reaper of Souls heeft meegekregen.

De kritiek op het Auction House overviel Blizzard een beetje. Het leek zo'n goed idee. De veiling moest het gemakkelijk maken om virtuele voorwerpen aan anderen te verkopen. Dat gebeurde in voorganger Diablo II ook al, zo redeneerde Blizzard, maar dan zonder toezicht. Het Auction House moest een einde maken aan de schimmige handel in virtuele voorwerpen. Het moest een veilig platform worden om te doen wat anders buiten het spel om toch wel zou gebeuren, zo was het idee.

Diablo III: Reaper of Souls

Auction House

Om kort te gaan: het Auction House ging al vrij snel aan zijn eigen succes ten onder. Het is inderdaad erg gemakkelijk om voorwerpen aan andere spelers te verkopen. Een beetje al te gemakkelijk zelfs, zodat het ook op grote schaal gebeurt. Nadeel daarvan is dat het grote invloed op de game heeft. Het is zo gemakkelijk om goede spullen voor je character te kopen, dat het nauwelijks nog de moeite waard is om er in de game naar op jacht te gaan. Sterker nog; het Auction House werd al snel de geëigende plek om aan goede gear te komen, en dat was niet helemaal de bedoeling.

Vandaar dat Blizzard al heeft aangekondigd dat het Auction House gaat verdwijnen. Het onderdeel was al niet meer opgenomen in de consoleversie van de game - die in september uitkwam - en het wordt ook geschrapt in de versie voor Windows en OS X. Vanaf 18 maart is de veiling gesloten en zal iedere speler weer zijn eigen gear bij elkaar moeten scharrelen. Dat geldt dus ook in Reaper of Souls, dat eind maart verschijnt.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De aankondiging van Reaper of Souls.

Engelen en demonen

De Reaper uit de titel is een zekere Malthael, die dus zieltjes probeert te winnen. Eigenlijk net als Blizzard zelf, dat met de uitbreiding hoopt afvallige fans terug te krijgen. Malthael gaat het winnen van zieltjes aardig af. Als iemand in Sanctuary - de naam van de mensenwereld in de Diablo-serie - overlijdt, pikt Malthael de ziel in. Als Archangel of Death voegt hij die ziel vervolgens toe aan zijn groeiende verzameling. Met elke ziel die hij verkrijgt, groeit zijn magische kracht, en dat is precies waar hij op uit is. Wat hij daarmee hoopt te bereiken zou je in zekere zin 'nobel' kunnen noemen. Malthael stond ooit - toen nog als de Archangel of Wisdom - aan het hoofd van de Angiris Council, de raad van engelen die over Heaven regeert.

Die positie heeft hij al lang niet meer, maar als voormalig leider probeert hij alsnog het Eternal Conflict te beslechten, de strijd tussen Heaven en Hell, tussen Angels en Demons; de strijd die de basis vormt voor de verhalen in de hele serie. Daar heeft hij een heel simpele oplossing voor bedacht; aangezien de strijd tussen de twee grootmachten altijd in Sanctuary plaatsvindt, moet die lastige mensenwereld maar verdwijnen, te beginnen bij zijn inwoners. Malthael weet de andere engelen niet voor zijn plan te winnen en gaat daarom zelf maar op pad. Zo komt het dat niet een Demon, maar een aartsengel de grote vijand vormt in Reaper of Souls.

Diablo III: Reaper of Souls

Hogere cap

Om het verhaal rond Malthael en zijn snode plannen te vertellen, voegt Blizzard in Reaper of Souls een extra hoofdstuk toe aan de campagne. Act V sluit naadloos aan bij de gebeurtenissen uit de game zelf en je kunt er met hetzelfde character aan de slag. Om die tocht ook een beetje de moeite waard te maken, heeft Blizzard de level cap verhoogd. Mocht je al level 60 zijn, dan kun je doorgroeien tot level 70, al is het onwaarschijnlijk dat je zover komt met één enkele doorloop van Act V.

Uiteraard wil een hogere level cap ook zeggen dat je nieuwe skills, Runes en passive skills bij elk van de bestaande classes krijgt. Daar kunnen we kort over zijn: Blizzard volgt daarbij de ingeslagen weg. Heel spectaculaire skills zijn we niet tegengekomen, al is het natuurlijk altijd prettig om een groter arsenaal aan mogelijkheden te hebben. Het kan er alleen maar voor zorgen dat de diversiteit aan character builds toeneemt. De rol die elk van de vijf bestaande classes vervult, verandert echter niet. Daar zit de vernieuwing niet in.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Blizzard toont de PS4-versie van Reaper of Souls.

Crusader

Die vernieuwing zit wel in de toevoeging van een extra class; de Crusader. Een nieuwe class voor een bestaande game is een even logische als gevaarlijke onderneming, want het is bij elke nieuwe class maar de vraag wat de toegevoegde waarde is. Zo ook bij de Crusader. Die kan een schild dragen, zware bepantsering aantrekken en met zwaarden, bijlen en vergelijkbaar wapentuig zwaaien. Komt dat bekend voor? Inderdaad; hetzelfde geldt voor de Barbarian. Gelukkig zijn er wel verschillen. De Crusader is wat defensiever ingesteld dan de Barbarian. Hij kan twee wapens hanteren in plaats van alleen een schild en wapen, maar de specifieke kwaliteiten van de Crusader komen beter tot zijn recht met een schild, ook omdat de Crusader al heel vroeg de mogelijkheid krijgt om een tweehandig wapen in één hand te dragen naast zijn schild - en dus slagkracht genoeg heeft. Bovendien zijn erg veel skills van de Crusader verbonden aan het gebruik van een schild.

Het vreemde is dat Blizzard met de Crusader een beetje op twee gedachten hinkt. Er zijn veel skills die van de Crusader een echte tank maken, veel meer dan voor de Barbarian geldt. Zo heeft de Crusader aanvallen die tegelijk zijn pantser versterken en kan hij de vijanden om zich heen vastpinnen via diverse skills. Hij kan in beperkte mate zelfs zichzelf en teamgenoten genezen. Als een echte tank heeft hij ook diverse opties om een groep vijanden te bestormen, als leider van de aanval. De Crusader heeft echter ook verschillende skills die van afstand schade aanbrengen; magische skills zoals van een caster. Dat zorgt er dan weer voor dat hij een beetje op een Monk lijkt.

Diablo III: Reaper of Souls

Voorganger

Wat echter vooral opvalt, is hoeveel de Crusader lijkt op een van zijn voorgangers; de Paladin uit Diablo II. Eigenlijk haalt Blizzard met de Crusader een publiekslieveling terug in de game, maar dan onder een nieuwe naam. Er wordt in het verhaal rond de Crusader zelfs veelvuldig verwezen naar de band tussen Crusaders en Paladins. Toch is de Crusader geen al te opvallende toevoeging aan de game. De tank-rol kon ook al door de Barbarian worden vervuld en wie een stevig character met meer dan alleen melee wilde, kon al bij de Monk terecht. Anders gezegd: het verschil tussen Barbarian en Crusader is minder groot dan tussen de twee casters in de game, Wizard en Witch Doctor.

Niet dat het niet leuk is om met een Crusader op stap te gaan; hij staat zijn mannetje. In de lopende bèta misschien zelfs wel iets te goed. We konden de hele vijfde Act uitspelen met enkel de skills die Blizzard als Primary en Secondary heeft bestempeld. Dat is bij een bètatest overigens niet ongebruikelijk. De Crusader zal het in de winkelversie van de game ongetwijfeld lastiger krijgen.

Diablo III: Reaper of Souls

Een vijfde hoofdstuk

Voor het verhaal in Act V geldt een beetje hetzelfde. Blizzard wil ons doen geloven dat het een veel duisterder hoofdstuk is, waarschijnlijk omdat fans van de serie erover klaagden dat de vier eerste hoofdstukken wat flets waren. Act V brengt daar echter niet heel veel verandering in. Het is eigenlijk in alles vergelijkbaar met de hoofdstukken die Blizzard in 2012 afleverde, zowel qua toon als qua inhoud en lengte. De speler trekt op tegen Malthael, terwijl Tyrael vanaf de zijlijn toekijkt hoe het geheel in een grande finale uitmondt. Nieuw is de hulp die je krijgt van ene Myriam the Mystic. Na haar introductie, die een aantal quests beslaat, blijkt ze een nieuwe handelaar die tegen betaling aan je uitrusting kan sleutelen. Ze kan het uiterlijk ervan aanpassen, net als transmogrification in World of Warcraft. Misschien interessanter is dat ze de stats van een uitrustingsstuk kan aanpassen. Daarbij wordt een aantal stats vervangen door een set willekeurige nieuwe. Een prettige aanvulling, maar geen schokkende.

Diablo III: Reaper of Souls

Klinkende namen

De wereld wordt bevolkt door een keur aan nieuwe tegenstanders. Die dragen klinkende namen, zoals Punisher, Exorcist, Vicious Hound, Death Maiden, Corpse Raiser en Shadow of Death, en ze zien er erg goed uit. Toch bieden de nieuwe monsters weinig nieuws als het om hun aanvallen gaat. Er is meer veranderd aan het ontwerp van de omgeving. Zoals vaak bij uitbreidingen, is te merken dat de makers meer ervaring hebben met de techniek die ze tot hun beschikking hebben. Dat mondt hier uit in een veel levendiger stadsbeeld, met nauwe, kronkelende straatjes waarover waslijnen zijn gespannen. Blizzard heeft zich uitgesloofd en erg veel nieuwe props voor de uitbreiding gemaakt. Veel van de kisten, kratten en andere obstakels die je tegenkomt zijn nieuw.

De levels bevatten bovendien veel meer dungeons. Ook daar permitteert Blizzard zich meer vrijheid. Er zijn veel kleine kerkers, vaak met een mini-quest er in. Bij de grotere dungeons zit de uitgang lang niet altijd meer aan het einde. Ook in de bovenwereld zijn er wat minder vanzelfsprekendheden. Zo zijn er wat meer doodlopende eindjes waar weinig te vinden is. Verkennen levert daardoor niet altijd iets op.

Diablo III: Reaper of Souls

Op zoek naar spullen

Dat er vaker doodlopende eindjes zijn waar niets is te vinden, past goed bij de verandering in het loot-systeem. Blizzard gaat hierbij verder op de weg die het bij de consoleversie al had ingeslagen; er valt minder loot in de game, maar dat wat er valt is waardevoller. De gewone tegenstanders droppen eigenlijk zelden nog iets; pas als je de laatste van een groepje hebt omgelegd valt er iets op de grond. Ook de vazen, boomstronken, grafkisten en vloertegels waar in de oorspronkelijke versie nog weleens wat in of onder verscholen lag, zijn nu meestal leeg. Je bent voor loot nu vrijwel geheel afhankelijk van de sterkere tegenstanders in de omgeving. Vooral de tegenstanders die belangrijk genoeg zijn om een naam te dragen zullen nu vrijwel gegarandeerd iets interessants droppen.

Diablo III: Reaper of Souls

Als er iets valt, is het dus een stuk waardevoller dan voorheen. Net als bij de consoleversie valt er eigenlijk alleen nog spul dat is toegespitst op de class waar je op dat moment mee speelt. Het grote voordeel daarvan is dat je inventaris zich niet meer vult met nutteloze onzin die enkel goed is om voor een grijpstuiver te verkopen. Niet dat alles dat valt ook direct bruikbaar is. Uiteraard valt er nog spul in allerlei kwaliteiten en je zult nog steeds grijze uitrustingsstukken vinden die je eigenlijk nooit gaat dragen. Maar in ieder geval is het veel vaker toegespitst op je klasse dan je gewend bent.

Legendary

Ook de frequentie waarmee je nuttige voorwerpen vindt is opgeschroefd. Je zult vaker dan voorheen voorwerpen vinden met een Legendary-status. Zo had onze Crusader halverwege Act II al een uitrusting van louter gele of oranje stukken, die dus bij elkaar waren gesprokkeld zonder dat daar een Auction House aan te pas was gekomen. Er valt op zich dus minder loot dan je gewend bent, maar wat er valt, is veel nuttiger en dat is een erg prettige aanpassing. Mocht je toch een voorwerp hebben dat net niet aan je wensen voldoet, kun je bij Myriam the Mystic een poging wagen om de stats ervan naar je hand te zetten. Dit moet ervoor zorgen dat je de gear die je wilt voortaan in de game kunt vinden en niet langer bij andere spelers hoeft te halen. Daardoor heeft het dus weer zin om de uitdaging aan te gaan, in plaats van virtueel geld neer te leggen.

Diablo III: Reaper of Souls

Hoe moeilijk wil je het hebben?

Blizzard heeft nog een andere wijziging doorgevoerd die helpt om de uitdaging op te zoeken. Het gaat weliswaar om een kleine wijziging, maar hij is erg prettig. De bestaande moeilijkheidsgradaties Normal, Nightmare, Hell en Inferno zijn geschrapt. Daarvoor in de plaats kun je kiezen uit Normal, Hard, Expert, Master en Torment. Het goede nieuws is dat je niet eerst Normal uit hoeft te spelen om naar Hard te kunnen. Tussen Normal, Hard en Expert kun je op elk gewenst moment wisselen, dus ook halverwege de campagne. Je kunt elk character direct op Expert beginnen als je dat wilt, wat zeker voor ervaren Diablo-spelers een verademing is. Master kun je kiezen nadat je Act IV hebt voltooid en Torment als een character level 60 heeft gehaald. Vanaf Hard krijg je bonussen voor de hogere moeilijkheid.

Diablo III: Reaper of Souls

Op avontuur

Nog mooier is de Adventure Mode, een verzamelterm voor wat er te doen is naast de campagne. Blizzard wil met de Adventure Mode voorkomen dat je steeds opnieuw de campagne moet doorlopen om een personage naar het maximale level te voeren of om Paragon Levels te scoren. Wat die Paragon Levels betreft, is er ook een fijne verandering: er is nu geen maximum meer aan en - nog prettiger - alle Paragon-ervaring die je opdoet geldt voor je volledige account.

Terug naar Adventure Mode. Die komt er simpelweg op neer dat je in de hele spelwereld kunt gaan en staan waar je wilt, zonder lastig te worden gevallen met het verhaal en de bijbehorende dialogen. Nadat je de campagne hebt uitgespeeld, kun je van alle waypoints op de kaart gebruikmaken en ter plekke alle monsters killen zonder quests op je bordje te krijgen. Vanaf elk waypoint kun je elk ander waypoint in de game kiezen, zelfs die in andere Acts. Je hoeft tussendoor ook niet naar een Town te gaan als je dat niet wilt. Daarbij is er niet langer sprake van een onderverdeling in moeilijkheidsgradaties. De game past de gradatie aan bij de sterkte van je character. Ook de loot wordt automatisch aangepast aan dat niveau.

Diablo III: Reaper of Souls

Nephalem Rifts

Voor wie dat allemaal net iets te vrijblijvend vindt, zijn er Bounties en Nephalem Rifts. Die laatste zijn dungeons die uit maximaal tien lagen bestaan. Je kunt er naartoe worden geteleporteerd bij een speciale obelisk in een Town. De dungeons zijn geheel random en gevuld met een al even random geselecteerd gezelschap aan monsters. Als je er daar genoeg van hebt omgelegd, verschijnt er een Rift Guardian, een willekeurige boss uit de campagne die er, alweer random, wat skills bij heeft gekregen. Een stevige uitdaging, met een stevige beloning als je hem met succes afrondt. Toegang verkrijgen tot een Nephalem Rift kost je een Rift Keystone, en die krijg je als je een Bounty volbrengt.

Van die Bounties zijn er 25 in de game opgenomen, vijf per Act. Voor een Bounty word je op pad gestuurd naar één van de bosses in de betreffende Act. Als er geen vijf bosses voorhanden zijn in een Act, krijg je een paarse tegenstander uit die Act voorgeschoteld. Je krijgt een Rift Keystone als je alle vijf de Bounties uit een Act hebt volbracht en er zijn kleinere bonussen te verdienen met het volbrengen van events of met het killen van alle monsters in een bepaalde dungeon. Ook hier geldt uiteraard dat er goede loot is te vinden na het verslaan van de bosses.

Gamescom 2013 - Diablo III: Reaper of Souls

Tegen de verveling

Het is vooral deze nieuwe Adventure Mode die ervoor moet zorgen dat spelers zich niet gaan vervelen bij het levellen van hun character. Het zorgt ervoor dat je de campagne niet eindeloos hoeft te herhalen, zoals in de oorspronkelijke game het geval was - met de bijbehorende herhaling van alle dialogen en tussenfilmpjes. Je kunt nu de hele game in eigen tempo en vooral ook in je eigen volgorde nog een keer spelen, zonder lastig te worden gevallen met tekst en uitleg. Door de boel flink te randomizen houdt Blizzard de afwisseling erin.

Voorlopige conclusie

Op het eerste gezicht lijkt Reaper of Souls misschien niet zo'n heel goede uitbreiding. Het verhaal is niet erg verrassend en de Crusader valt een beetje tussen de bestaande Barbarian en Monk in. Toch is Reaper of Souls een flinke stap vooruit, vooral door de kleine veranderingen die Blizzard in de kantlijn van het nieuwe hoofdstuk en de nieuwe class heeft doorgevoerd. Dat het Auction House is verdwenen, is een zegen. Het maakt dat spelers weer zelf op zoek moeten en niet terug kunnen vallen op wat geld verdienen en daarna online de gear kopen die ze willen hebben. Het maakt van Diablo III weer een game waarin je hard moet werken om een goede uitrusting bij elkaar te spelen.

Verder is ook de Adventure Mode een erg prettige toevoeging. Doordat je nu niet meer eindeloos de campagne opnieuw hoeft te doorlopen, wordt het veel leuker om de game te blijven spelen als je de campagne eenmaal hebt uitgespeeld. Je kunt alle delen van de game in je eigen volgorde opnieuw spelen, waarbij je verlost bent van het verhalende deel. Wie van nog meer uitdaging houdt, zoekt de Nephalem Rifts en Bounties op, waarbij alles wat je voorgeschoteld krijgt helemaal random is. Alles wat je speelt nadat je de campagne eenmaal hebt doorlopen, voelt daardoor in ieder geval weer enigszins fris aan. Misschien nog belangrijker; de game heeft ook een nieuw loot-systeem, dat ervoor zorgt dat je minder zinloze spullen vindt en sneller gear vindt die bij je character past. Aan veel van de kritiek van de fans is tegemoetgekomen en daarmee past Reaper of Souls in een traditie. Na voorganger Diablo II kwam Blizzard met uitbreiding Lord of Destruction. Ook die voegde nieuwe classes en een vijfde Act aan de game toe, al waren het ook toen de diverse kleine veranderingen aan de gameplay die de fans nog jaren aan de game verslingerd hield.

Titel Diablo III: Reaper of Souls
Box Diablo III: Reaper of Souls
Platform Windows, OS X
Ontwikkelaar Blizzard Entertainment
Uitgever Activision Blizzard
Releasedatum 25 maart 2014
Diablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of Souls

Lees meer

Diablo III: Reaper of Souls
Diablo III: Reaper of Souls Video van 29 maart 2014
Diablo III: Reaper of Souls
Diablo III: Reaper of Souls Video van 23 augustus 2013

Reacties (134)

Sorteer op:

Weergave:

Diablo 3 viel mij op zich niet zo tegen qua auction houden, maar meer omdat het na zoveel jaren anticipatie gewoon niet was wat iedereen (of in ieder geval ik) ervan verwacht had. Een game waarin je dezelfde verhaallijn 4 keer moet doorlopen (of moet...kan) is wat mij betreft niet iets waar ze jaren en jaren aan moeten werken. Ja er zaten slimme aspecten in de game qua moeilijkheidsgraad en samenwerking etc, maar na jaren wachten is het totaal niet wat ik voor ogen had! Daarnaast komt het auction house nog een om de hoek zetten en dan is het plaatsje compleet...in negatieve zin dus.

Ik moet zeggen dat ik me wel wat avonden vermaakt heb met de game. De sfeer is lekker, het speelt heerlijk weg (ietsje minder dan diablo 2 als je het mij vraagt) en het ziet er behoolijk uit, maar het is gewoon eeuwig zonde dat een game waarop we zo lang hebben zitten wachten niet dezelfde doorspeelbaarheid heeft als bv wow.

Na het zien van deze preview en wat filmpjes ga ik diablo 3 binnenkort toch wel weer een kans geven. even lekker opnieuw beginnen, doorhalen naar lvl 60 en daarna reaper of souls erop gooien.

Nog wat kuddo's richting de reviewer! Paul, preview leest weer lekker weg!
Eén van de grootste issues die ik met D3 had was de gebrekkige randomization. Waar bij zijn voorganger D2 alleen de 'town' (en boss arena's) altijd het zelfde uitzagen waren bij D3 nog zelfs vrij grote stukken van de speelvelden/mappen gewoon steeds het zelfde. Het steeds opnieuw verkennen van de gebieden, het tegenkomen van hordes monsters, rares en elites met de bijbehorende loot, het opnieuw opzoeken van dungeons en quest opdrachten was bij D2 zo random dat elke keer dat je inlogde het een uitdaging en genot was om te blijven spelen. Het maakte de 'replay value' ongekend hoog. Bij D3 is dit jammer genoeg ondermaats als het niet geheel afwezig is.

Tweede issue is het versimpelen en zelfs verdwijnen van de talent trees. Het kan dan wel zo zijn dat in D2 er voor elke class altijd maar aantal bepaalde builds waren die echt op en top zijn, maar de magie was altijd dat je geheel vrij was in het kiezen van je specialisatie en het juist de uitdaging was om nieuwe combinaties en talents te kiezen die niet de beste waren. D2 ging dan misschien ook iets te ver daarmee door ontzettend veel bonussen toe te kennen aan opeen volgende skills, maar zo werd je wel nog 'gedwongen' om goed na te denken over je keuze. Er wordt vaker geopperd dat je niet kon respeccen in D2, maar dit is iets wat door een simpele patch kan worden aangepast, dus dat is imo geen argument. In D3 is het jammer genoeg weer de andere zijde van de extreem... vrijwel geen customization in het kiezen van je abilities en talents. Je kunt wel on-the-fly switchen van je spells en ze versterken met een rune, maar vergeleken met D2 is het zo versimpeld dat het gewoon een enorme stap achteruit is wat betreft diepgang, vrijheid en de noodzaak van doordachte eigen keuzes.

Derde issue is het verdwijnen van de runes en hun runewords. Het gaf D2 gewoon zoveel extra diepgang en enorm veel replay value dat de keuze om ze in D3 eruit te laten gewoon onlogisch was. Het verzamelen, transmuten en socketen van de runes gaf zoveel meer mogelijkheden in het gearen van je character. Gear waar je in eerste plaats vrij weinig aan hebt wordt zo weer interessant en kan juist beter zijn dan de loot die je van een boss krijgt. De customization en het gericht opbouwen van gear dat specifiek voor jouw character was is een diepgang die ik als een groot gemis ervaar in D3. En ik bedoel hiermee niet het craften. Dat is iets wat ook in D2 voorkomt en zeker op hogere levels steeds belangrijker werd. D3 maakt het craften makkelijker, maar in D2 was het effcienter en veel minder random wat betreft de gear die krijgt door het spenderen van je mats.

Dit heeft niks met "door roze getinte glazen kijken" te maken, maar gewoon de verschillen in diepgang en houdbaarheid die ik tussen D2 en D3 ervaar. De keuze in grafische stijl die voor D3 gekozen was is iets waar ik snel overheen kwam, maar D3 verloor al heel snel mijn interesse door zijn oppervlakkigheid. Iets wat ik ook in D3 nogal mistte was de panic factor. Je loopt ignorant rond een gebied te verkennen en opeens komen er tientallen monsters op je af rennen (in D2). In die kleine momenten van spanning en paniek weet je even niet wat je moet doen en ren je weg om een omweg te zoeken of om te bepalen hoe je er het beste doorheen komt. Dit mis ik geheel in D3 en wordt zeker niet gecompenseerd door de rares en elites met hun enchants (die ook in D2 voorkwamen). D3 voelt aan als een slome, té saaie (mbt spanning/panic), Hack&Slash / RPG die alles wat zijn voorganger zo geweldig, houdbaar en diep maakte overboord heeft gegooid.

Maar heel eerlijk gezegd is dat niet iets wat voor mij onverwachts kwam. Als ik kijk hoe WoW over de jaren heen steeds eenvoudiger is geworden (en wordt!) dan is het niet verwonderlijk dat dit ook overloopt naar de andere IPs van Blizzard. De Auction House was voor mij niet eens een probleem overigens, maar wel het compulsief versimpelen van de aspecten die een spel juist diepgang geven onder het motto om meer mensen aan te trekken, is belachelijk. Het is geen elitair gedrag van mij uit, maar puur onredelijkheid van Blizzard om niet alleen de drempel maar ook de learning curve zo te verlagen dat het ten koste gaat van het spel zelf en zijn houdbaarheid. Als je steeds minder denken hoeft toe te passen wordt het alleen maar sneller saai en zullen mensen juist sneller stoppen met spelen.

Vele aspecten van D2 werden ook pas in de expansion verder uitgediept of verbeterd, hopelijk is dit ook het geval bij de expansion van D3. Ik wacht in spanning af.

[Reactie gewijzigd door Thyrius op 24 juli 2024 12:29]

Goed geschreven en ik deel je mening. Ikzelf ben bovendien geen fan van respecs :)
Mooi geschreven stuk, ben het er volledig mee eens.

Ik vind wel dat je één (je kan het zelfs als twee zien) issue mist, ben benieuwd of je het daar mee eens bent, namelijk:

Rares zijn nu het beste wat je kan vinden... waar dit voorheen dus een goede SET was of een Unique item.

Set items kan je alleen op de hoogste moeilijkheidsgraag vinden... Ik vond het juist zo vet dat je verschillende levels SET items had. Low lvl sets, maar ook heel high lvl sets.
(of ligt het aan mij dat ik na 150 uur spelen nog niet 1!!!!!! set item heb gevonden?)
Je hebt volledig gelijk. De Set-items ben ik geheel vergeten aan te halen. Dat zou inderdaad issue #4 worden. Ook dat Sets en Uniques/Legendaries onderdoen aan de Rares is erg vreemd.

Wat uiteindelijk niet vergeten moet worden is dat het gros van het team dat D2 gemaakt heeft niet meer bij Blizzard werkt. Zij hebben hun eigen studio opgericht en daar is Torchlight uit voortgekomen. Voor D3 was een geheel nieuw team verantwoordelijk. Helaas is dat ook goed te merken.

[Reactie gewijzigd door Thyrius op 24 juli 2024 12:29]

Dat is inderdaad heel goed te merken ja. De hele gedachte achter D2 is pleite. Torchlight 1 en 2 zijn op zich leuk, maar D2 blijft heer en meester van de Hack n Slash voor mij persoonlijk.

Torchlight's loot systeem vind ik persoonlijk nogal slecht vergeleken D2.
Super veel nutteloze loot, onduidelijk te zien wat WEL goede loot voor je poppetje is etc...
Aardige preview, maar hij dekt m.i. de lading niet helemaal. Grootste wijziging vind ik persoonlijk de aanpassingen die Blizzard aan de bestaande skills gaat doen, waardoor veel van de huidige populaire builds niet meer werken en je op zoek moet naar nieuwe. Daarnaast wordt ook de monster density weer verlaagd naar hoe het in het begin was, wat het spel vermoedelijk trager zal maken.

En ik blijf het jammer vinden dat de AH eruit gaat. Nu ben je volledig afhankelijk van wat je vindt en moet je je build dus aanpassen op je gear in plaats van andersom. Wat als een bepaalde build je niet ligt, maar je vindt er wel gear voor en niet voor die ene leuke build? Pech gehad? Traden is maar heel beperkt, dus misschien ook geen oplossing. Beter zou zijn geweest om AH te combineren met Loot 2.0.
Gelukkig is RoS nog in beta en kan er nog veel veranderen.

Maar dat terzijde zit er ook veel leuk nieuws in, zoals enchanten, transmogrification, nieuwe klasse, nieuwe loot- en paragonsystemen. Ik heb echt zin om RoS te gaan spelen en te zien of mijn verwachtingen worden waargemaakt.
Wat als een bepaalde build je niet ligt, maar je vindt er wel gear voor en niet voor die ene leuke build? Pech gehad? Traden is maar heel beperkt, dus misschien ook geen oplossing.
Nooit Diablo 2 gespeeld? Want daar waren zat trade games en kanalen.

Dat is dus waar ik me druk om maak, hoe gaat het met de gamens en kanalen, kunnen we straks zelf games kiezen, zelf de namen kiezen, met 8 man de game in en kanalen aanmaken zoveel we willen. Want dat was mijn grootste kritiekpunten. Nu heb ik al een tijdje niet gespeeld, dus ik weet niet of daar al vooruitgang in is geboekt, maar ik ben het eens met de kritiek op de AH, maar voor mij dus zeker niet doorslaggevend.
Traden van legendary items wordt in RoS heel erg beperkt. Zoals het er nu naar uit ziet kan je maar een beperkte tijd na het vinden een item traden en dan alleen met het team waarin je speelde op het moment dat je het item vond. Met vier mensen dus. Met rares heb je wat meer vrijheid, maar ook daar zitten geloof ik beperkingen aan.
Oke dat wist ik niet. Dat maakt het traden inderdaad erg beperkt. Dat is dus erg jammer, want het dupliceren was wel een gigantisch nadeel van D2, maar desondanks was het traden wel een leuk onderdeel, iets waarbij je wat extra moeite moest doen maar ook de mogelijkheid had om goede deals te maken.
Ik zie het juist precies andersom. De charme van Diablo II, was dat je naakt begon en zelf gear moest verzamelen. Vervolgens vond je gear voor verschillende chars en daarmee kreeg je weer nieuwe ideeen voor builds en maakte je chars met die builds. Ik heb echt heel veel verschillende en zelfs relatief unieke builds gemaakt.

Dat was nu juist het mooie aan Diablo II. Je kon een sorceress spelen met een Stormshield en een Thundergods Vigor, maar dat betekende wel dat je statistics moest spenderen aan Strength tot op een bepaald level en vervolgens kon je door item-swapping met STR items je STR boosten zodat je het Stormshield aan kon en Stormshield had zelf ook strength en daardoor kon je Thundergods Vigor aan. Je sorx op die manier bouwen betekende natuurlijk wel dat je minder HP en/of mana had, dus je kreeg wel meer rauwe survival, maar je kon minder efficient rond-teleporten.

Op die manier heb ik totaal drie verschillende Sorceressen gehad, met echt drie "eigen" builds.

Ook heb ik een Poison Necro gebouwd en daarmee de Ubers omgelegd. Dat was nog best wel spannend, want de damage van poison was niet sterk genoeg tegen hun selfhealing, zelfs niet op skill level 50, dus ik moest eerst een melee hit landen met een wapen dat self-healing "uitschakelde'.

Ik kan echt eeuwig doorpraten over hoe goed Diablo II in elkaar zat, zeker na LoD/patch 1.10.

Het auction house in D3 was vanaf het begin gedoemd. Dit type game kan er simpelweg niet mee overweg. Een gimmick die rechtstreeks een negatieve impact heeft op het gevoel van geluk dat je ervaart als je zelf iets vindt.

Edit:
En ik heb de eerste 4 jaar dat ik gespeeld heb nooit iets getrade. Al m'n runewords, inclusief een near-perfect Call to Arms, zelf gevonden en gebouwd.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 24 juli 2024 12:29]

Je kunt het inderdaad ook als een voordeel uitleggen, maar als je gewend bent aan de manier van spelen in D3 en het roer wordt volledig omgegooid, dan gaat het flink wennen worden. En het hangt m.i. af van de manier waarop Bliz het implementeert of het goed gaat werken of niet. Op zich heb ik er ook redelijk wat vertrouwen in, want tot nu toe vind ik alle karakters in D3 erg leuk om te spelen, maar er zijn daarnaast ook een aantal skills waar ik niets aan vind. Om dan rondom die een build te moeten bouwen zou me niet bevallen. Gelukkig lijkt Loot 2.0 wel aardig te werken, dus ik verwacht niet echt een probleem.
Maar ik blijf erbij dat de AH ter aanvulling beter was geweest. :P

Overigens vind ik je opmerking over een gebrek aan gevoel van geluk zeer terecht. Dat is het grootste mankement op dit moment.

[Reactie gewijzigd door Deadsmell op 24 juli 2024 12:29]

Je hebt denk ik wel gelijk. Diablo zonder het gevoel van geluk bij het vinden van items, is niet hetzelfde spel als ik gewend ben en dat is naar mijn idee ook de oorzaak dat ik uiteindelijk gestopt ben met D3.

Ongeacht de aan of afwezigheid het AH, zal bij uitblijven van dat gevoel het spel nooit slagen, voor mij persoonlijk. Ik hoop dat dit anders is in de nieuwe expansion. Waarschijnlijk ga ik 'm toch weer kopen en er opnieuw met open mind in.
Helemaal met je eens. Ik heb D3 ook gespeeld zoals D2 en het auction huis helemaal niet gespeeld. Het vinden van magic gear na het verslaan van een eindbaas die bij je character passen is velen malen leuker dan dat je naar de winkel gaat en het daar kopen wat mij betreft.
Volgens mij zorgt loot 2.0 er ook voor dat je betere kans hebt om gear te vinden voor je huidige build. Ben je een Witch Doctor en gebruik je standaard je pets dan zal je daar eerder iets voor vinden dan voor een Firebats build. De affixes op de items zullen dus wat bruikbaarder zijn dan voorheen. Mocht het zo zijn dat de eerste 1-3 items niet helemaal (of helemaal niet) aansluiten (wat volgens mij met loot 2.0 niet echt mogelijk is), dan moet je niet meteen switchen naar een andere build.

Heb de beta niet gespeeld (wel veel van gezien) en in hoeverre dit precies werkt kan ik niet zeggen, maar dit is volgens mij wel hoe het werkt.

Over het switchen van stats op een item - is dit mogelijk op 1 of meerdere stats op een item?
Volgens mij is het namelijk dat je maar 1 van de item stats kan rerollen naar iets anders, maar weet het niet heel zeker.
Klopt, met enchanten kan je slechts één stat rerollen.

Klassespecifieke gear is wel een groot voordeel inderdaad. Ook wel een must have, als je zonder AH speelt. We zullen het allemaal wel zien. Bliz kennende wordt er nog genoeg aan getweakt om het werkbaar te maken.
En ik blijf het jammer vinden dat de AH eruit gaat. Nu ben je volledig afhankelijk van wat je vindt en moet je je build dus aanpassen op je gear in plaats van andersom. Wat als een bepaalde build je niet ligt, maar je vindt er wel gear voor en niet voor die ene leuke build? Pech gehad?
Dit valt gelukkig nog mee, maar builds zo effectief als CM wizards en WW barbs zullen we vooral in het begin inderdaad minder terugzien. Als je een skill niet wilt gebruiken doe je dat vooral niet. Er zijn heel veel toffe dingen te bedenken met de gear die je algemeen terugvind. RoS zorgt er aardig voor dat een heel groot deel van de skills viable is, en juist door het verzamelen van je eigen gear kan je hier heerlijk op in spelen.
Adventure mode klinkt geniaal maar waarom kan je daar dan weer niet de difficulty instellen? oO Emmers zijn het toch daar.
Wel ERG tof dat je gelijk op expert kan beginnen (met bv gear uit de stash).
Kan wel, je kan Adventure mode ook spelen op Normal tot en met Torment 6. Verder is alles nu scaling naar je level. Dus je kan gewoon act 5 spelen met een level 1 character. (heb beta gespeeld)
Ik heb een tijd Diablo 3 gespeeld, maar ik was er vrij snel op uitgekeken, ga daarom ook zeker geen uitbreidingen kopen. Wat me vooral gigantisch steekt is dat je continue je wachtwoord moet resetten en allemaal gegevens moet invoeren als je een keer op een andere locatie inlogt en gezien ik niet altijd op dezelfde machine/locatie game is dit zeer hinderlijk.
Als je een authenticator aan je account gekoppeld hebt, dan heb je daar helemaal geen last meer van. En met een battle.net launcher hoef je zelfs je wachtwoord bijna nooit meer in te voeren.
De Nephalem Valor buffs verdwijnen toch ook? Dus niet eerst weer 5 buffs farmen en dan eigenlijk doen wat je wou doen.
En het hele magic find gebeuren verdwijnt toch ook?

Heb er maar ~900 uur opzitten met D3, denk dat ik met RoS dat ook wel ga halen. Vooral het feit dat je nu even snel een half uurtje kan spelen (en dan toch 2-3 uur blijft spelen :D) en dan ook nuttige loot kan krijgen is voor mij de beste aanpassing.
NV verdwijnt inderdaad, maar magic find niet. Je moet het nu op items zien te vinden of er paragon punten aan spenderen. Je krijgt het niet meer van MP-levels, want ook die gaan weg.
Incorrect. NV zit er nog steeds in, alleen het heet anders (nephalem glory), en is nu een buff die 2 minuten duurt en te verkrijgen is door witte globes te pakken. Je kunt de duratie en sterkte "ophouden" door 'm aan te vullen met rode en andere witte globes. De buff kan dus uitgroeien tot extreem sterk. Maar, de duratie is echt 2 minuten maximaal.
Ah, dat wist ik niet. Thanks voor de info! Zijn de bonussen van die buff vergelijkbaar met NV?
Nee. Je krijgt voornamelijk meer damage, movement speed, en als de buff voldoende sterk is ook een soort AoE attack die monsters pakt.
Hoe zit het lvl 60 naar lvl 70 en de behaalde paragon lvl's,
Ga je nu weer xp binnentrekken en blijft je paragon gelijk?

Overigs, vind ik €30-€40 best prijzig voor een campain en een char extra.

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 24 juli 2024 12:29]

30euro is erg veel. Vooral als je weet dat veel van de features ook beschikbaar zullen zijn zonder expansion...
Net daardoor vind ik 30€ wat veel klinken :p
Is €30 is te veel voor een spel waar je waarschijnlijk 100+ uur in stopt? Tenminste dat is de tijd die ik nu in D3 heb gestopt...
1 extra act 1 extra class

Meer krijg je niet voor je € 30, want al de rest krijg je gratis.

Ff vergelijken? DIII was € 60 in de winkel, en daarvoor kreeg je 4 acts en 5 classes. Aan € 30 is RoS gewoon simpelweg te duur, of zit er veel te weinig content in. Logisch toch?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 12:29]

Krijg je adventure mode ook zonder RoS en de enchanter? Vooral adventure mode lijkt mij een zeer waardevolle toevoeging om het brainless grinden een beetje leuker te maken.

Daarbij hoef je de expansion niet te kopen, wanneer je ervan overtuigd bent dat het te duur is, hou je het gewoon lekker bij patch 2.0 voor Diablo 3 :)

[Reactie gewijzigd door Abom op 24 juli 2024 12:29]

Die adventure mode vind ik een complete non-feature, en ik kan echt niet snappen hoe ze dat kunnen aankondigen als een main feature.

Het is letterlijk het exact zelfde spel, behalve dat je de quests niet hoeft te doen. Maar dat hoefde je vroeger ook al niet te doen na je eerste playthrough.

Die enchanter heb je gelijk over, maar of dat nu de hogere prijs mag verklaren? Volgens mij niet.

Nuja, er aan ergeren zal ik mij niet doen, want sinds de aankondiging dat ze de AH zouden verwijderen heb ik het spel niet meer aangeraakt, en ik ben ook niet van plan om dat in de toekomst nog te doen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 12:29]

Reeds behaalde paragon levels blijven. En 30 euro voor een expansion is normaal.
Je krijgt nu account bound paragon, dus niet meer per characther apart. Ook kun jezelf de paragon bonussen instellen.

Hoe veel paragon je krijgt hant af van je totala paragon XP op als je characthers
Een van de grooste problemen met Diablo 3 voor mij is dat de droprate van items zo belachelijk laag is dat je haast wel verplicht bent om gebruik te maken van de Auction House. Wellicht was dit onderdeel van de strategie van Blizzard, droprate in-game laag houden zodat mensen wellicht sneller de real-money Auction House gaan gebruiken...

Ik hoop dat met het verwijderen van de AH de droprates wat beter worden, meer zoals Diablo 2, waar je in een goede game sessie weg liep met een aantal uniques en set items.
Hiervoor hebben ze dus Loot 2.0. En dat is echt een verademing.
Met Loot 2.0 wordt de droprate juist lager. :P Maar de kans op een kwaliteitsdrop als er iets dropt wel hoger.
Loot 2.0 moet nog komen toch? Als die er is ga ik het misschien weer spelen :)
In de Diablo 3 PTR wordt Loot 2.0 nu al toegepast en is in princiepe beschikbaar voor iedereen.
Zijn je characters dan wel beschikbaar? En gaan ze ook terug naar de normale omgeving wanneer de PTR patch in productie gaat?
Je kunt je karakters kopiëren naar de PTR-omgeving. Ze blijven dan ook beschikbaar op de live-omgeving. Je kunt geen PTR-karakters naar de live-omgeving kopiëren, dus alles dat je in PTR vindt en wijzigt, gaat verloren zodra de PTR afgesloten wordt.
De drop rates zijn prima als je een beetje rap door het spel gaat. Ik haal meestal één tot zes legendary items per run van 15-20 minuten en een heleboel rares. De kwaliteit ervan is helaas meestal bagger, daar zit het probleem.
Vreemd, toen ik het spel speelde kreeg ik vrijwel geen legendaries. Bij een playthough van het hele spel is er maar 1 gedropt en dat was nog crap ook.
Lang geleden gespeeld? Bliz heeft de dropkansen van Legs een tijd terug wat aangepast.
Het gaat ook om efficiëntie. Als je op een niveau speelt wat je soepel aan kunt, dan ben je sneller. Als je dan ook nog eens gebieden met een hoge mob density grind, dan haal je een hoog aantal kills/u, wat de kans groter maakt dat er legs droppen.
Ja, toen het spel uit kwam (had hem gepreordered en de beta gespeeld) heb ik het een maand of twee gespeeld, toen was ik er klaar mee en heb het sindsdien niet meer aangeraakt omdat het zo enorm tegen viel. (overgestapt naar Path of Exile, wat meer op Diablo lijkt dan Diablo 3 zelf)

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 24 juli 2024 12:29]

Klopt, had zelf ook ~4-7 legendaries per uur, maar het probleem is gewoon dat ze allemaal zo slecht zijn. Voor dat je ze identified weet je vaak al dat je weer een onding hebt, (ivory tower, death watch mantle enz.) Heb zelf één legendary gehad die meer dan 10 miljoen waard was terwijl ik er misschien wel 500 heb geraapt :'(
In vergelijking met je AH gear is alles slecht.
Ik heb ten tijden van de beta wat streams gekeken.. Maar het lijkt me niet heel veel toevoegen t.o.v. D3..
Ja, hell rifts, bounties, extra zakjes met loot, etc, etc.. Maar het blijft dezelfde grind in een ander jasje..
Ik ga hem niet kopen, denk ik.
Dit soort spellen gaan juist om de grind. It's the nature of the beast.
Eindelijk een redden om toch voor Diablo 3 te gaan. Als die hard Diablo en Diablo II speller kon Diablo 3 me niet bekoren. Het auction house was naar mijn mening een echt grote fout omdat het naar mijn mening veel gameplay weg zou nemen, en inderdaad, dat klopte. Alleen jammer dat er nu veel spelers zijn die in plaats van met skil en geluk items hebben kunnen vergaren dit gekocht hebben via het auction house (Jammer dat er geen auction rollback is).

De tweede redden om te gaan spelen is dat mijn favo Paladin class terug is (ook al heet ie anders). Vond ik een groot gemis.
Gelukkig is dit voor RoS niet zo'n groot probleem.
Al die high-end level 60 items worden nutteloos als je level 70 items kunt vinden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.