×

Diablo III: Reaper of Souls

Blizzard probeert zieltjes terug te winnen

Door , 134 reacties

Goedmakertje

Blizzard heeft heel wat goed te maken bij de die-hard Diablo-fans. Deel III, dat bijna twee jaar geleden verscheen, kreeg veel kritiek. Die was in veel gevallen gekoppeld aan een nieuw element dat Blizzard aan de formule van de voorgangers toevoegde: het Auction House. Diezelfde die-hard-fans probeert Blizzard terug te winnen met de eerste uitbreiding voor Diablo III, die de titel Reaper of Souls heeft meegekregen.

De kritiek op het Auction House overviel Blizzard een beetje. Het leek zo'n goed idee. De veiling moest het gemakkelijk maken om virtuele voorwerpen aan anderen te verkopen. Dat gebeurde in voorganger Diablo II ook al, zo redeneerde Blizzard, maar dan zonder toezicht. Het Auction House moest een einde maken aan de schimmige handel in virtuele voorwerpen. Het moest een veilig platform worden om te doen wat anders buiten het spel om toch wel zou gebeuren, zo was het idee.

Auction House

Om kort te gaan: het Auction House ging al vrij snel aan zijn eigen succes ten onder. Het is inderdaad erg gemakkelijk om voorwerpen aan andere spelers te verkopen. Een beetje al te gemakkelijk zelfs, zodat het ook op grote schaal gebeurt. Nadeel daarvan is dat het grote invloed op de game heeft. Het is zo gemakkelijk om goede spullen voor je character te kopen, dat het nauwelijks nog de moeite waard is om er in de game naar op jacht te gaan. Sterker nog; het Auction House werd al snel de geëigende plek om aan goede gear te komen, en dat was niet helemaal de bedoeling.

Vandaar dat Blizzard al heeft aangekondigd dat het Auction House gaat verdwijnen. Het onderdeel was al niet meer opgenomen in de consoleversie van de game - die in september uitkwam - en het wordt ook geschrapt in de versie voor Windows en OS X. Vanaf 18 maart is de veiling gesloten en zal iedere speler weer zijn eigen gear bij elkaar moeten scharrelen. Dat geldt dus ook in Reaper of Souls, dat eind maart verschijnt.

De aankondiging van Reaper of Souls.

*