Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

Logische beslissing

Toen de eerste geruchten over een consoleversie van Diablo III de ronde deden, was dat even verrassend als logisch. Diablo III is immers een rasechte pc-game, maar tegelijk ook zo eenvoudig te bedienen dat een port naar consoles haalbaar lijkt. Het is dus niet vreemd dat Blizzard een consoleversie overwoog. Die versie is er nu, een kleine anderhalf jaar nadat de versie voor Windows op de markt verscheen. De vraag is natuurlijk of de omzetting geslaagd is.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Naar goed gebruik heeft Blizzard de tijd genomen. Anderhalf jaar lijkt ruim voor het vertalen naar de Xbox 360 en PlayStation 3, vooral als je weet dat aan de inhoud van de game nauwelijks iets veranderd is. Blizzard staat echter bekend om zijn oog voor detail en om zijn soepel lopende games. De studio staat bovendien bekend om zijn iteratieve en daarmee tijdrovende ontwikkelproces. Plannen worden met regelmaat resoluut overboord gegooid om een heel andere oplossing voor een probleem uit te proberen.

Review Diablo III op consoles

Geen veiling

Een goed voorbeeld daarvan komt terug in het voornaamste verschil tussen de pc- en de consoleversie; het schrappen van het veel bekritiseerde Auction House. Dat is een verstandige beslissing. Het maakt dat de consoleversie veel meer een onvervalste Diablo is dan de pc-versie van een jaar geleden. De game is simpelweg leuker zonder Auction House dan met. Het maakt dat je de wapens en uitrusting die je nodig hebt om hogerop te komen in de game, weer echt moet verdienen met het verslaan van monsters en niet langer kunt kopen voor dollars of euro's. Wie de game op de Hell- en Inferno-moeilijkheidsgradaties wil volbrengen, is nog steeds sterk afhankelijk van de juiste uitrusting. Daarin is niets veranderd. Die uitrusting is nu alleen niet meer te koop en zal door de gamer zelf bij elkaar gespeeld moeten worden. Zo hoort het ook.

Verrassend is de stap overigens niet. Jay Wilson, lead designer van de pc-versie van de game, liet in een interview al los dat hij spijt heeft van de beslissing om het Auction House in de game op te nemen. Blizzard heeft uiteraard de voornaamste wijzigingen die de pc-versie na de release heeft ondergaan, meegenomen in de consoleversie. Wat bijvoorbeeld wil zeggen dat de extra Paragon-levels in de game zitten, net als het flexibele Monster Power-systeem, waarmee je naar believen de moeilijkheidsgraad verder kunt opvoeren.

E3-demo van Diablo III

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True