Diablo III op console: al snel vertrouwd

Lange aanloop

Blizzard neemt de tijd voor zijn games, dat is bekend. Het is dus niet vreemd dat al in 2011 werd gesproken over een consoleversie van Diablo III, terwijl de pc-game nog niet eens was uitgebracht. Blizzard wilde onderzoeken of het mogelijk is om de gameplay van de actie-rpg naar een console te vertalen. Met de juiste zorg zou dat moeten kunnen, dacht een woordvoerder van de studio destijds. Inmiddels hebben we kunnen constateren dat hij gelijk had.

Dat Blizzard een consolegame wil maken is natuurlijk verrassend voor een studio die volledig gericht lijkt op Windows en OS X. Toch is het uiteraard niet de eerste poging om een consolegame te maken. Tot 2006 werkte de studio aan StarCraft Ghost, al werd de ontwikkeling daarvan in eerste instantie nog uitbesteed aan Nihilistic Software. Daar heeft Blizzard van geleerd; als er een consolegame moet worden gemaakt, doet de studio dat voortaan zelf. Vandaar dat het in 2011 een team heeft samengesteld om Diablo III naar consoles te vertalen. In eerste instantie leek de studio alleen de PlayStation 3 op het oog te hebben, maar de consoleversie verschijnt niet alleen voor de console van Sony. Op 3 september komt de game zowel voor de PlayStation 3 als de Xbox 360 uit. Later zal er ook nog een versie voor de PlayStation 4 verschijnen. Of er ook een versie komt voor de Xbox One is nog niet bekend.

Diablo, Deckard en Leah

Wat inmiddels wel bekend is van de consoleversie, is het verhaal. Dat zal namelijk precies hetzelfde zijn als in de Windows-versie. Je bent nog steeds de onbekende held die Deckard Cain en zijn nichtje Leah komt helpen in hun strijd tegen de heer van het kwaad die luistert naar de naam Diablo. Niet alleen het verhaal is hetzelfde, ook de omgeving is identiek. Daar heeft Blizzard dus niets aan veranderd. Je speelt dezelfde levels en komt dezelfde dungeons tegen. Je kunt bovendien kiezen uit dezelfde classes, hetzelfde upgrade-pad doorlopen en hetzelfde maximale level halen met je held. Je krijgt bovendien dezelfde moeilijkheidsgradaties en precies dezelfde skills.

PAX-demo van de PlayStation 3-versie van Diablo III.