Diablo III, Windows

Specificaties PC • Actie, Avontuur, RPG • 16 jaar - Bekijk alle specificaties

Diablo III, Windows Review

cappie 29 mei 2012, laatste update op 29 mei 2012, 1.295 views

Diablo III, Windows

Pluspunten

• Audiovisueel kunstwerk
  • Geweldige gameplay
  • Hoog pick-up-and-play gehalte

Minpunten

• Geen offline play
  • Vrij hoge online prijs

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 5
Diablo III is een titel waar ik al jaren op wachtte en Blizzard heeft alle verwachtingen meer dan waar gemaakt; het is een goede game in zijn genre. Hieronder nog wat argumentatie op de verschillende punten van deze review:

Graphics
De graphics zijn echt subliem (de getekende/geschilderde look van de game is uniform uitgevoerd en komt overal in terug; samen met een hoop polygon optimalisatie, zeer goede belichting en intelligent gebruik van textures (ze hebben veel geleerd van World of Warcraft en Starcraft) is het in mijn ogen een van de best gestijlde games van dit moment). In mijn ogen echt een meesterwerk; hier zijn echte kunstenaars mee bezig geweest, en dat kun je zien!

Audio
De geluidseffecten en muziek zijn voortreffelijk gekozen; de muziek trekt je helemaal de game in, en de geluidseffecten zijn echt goed uitgewerkt; alles heeft unieke sounds, de engine varieert ook lichtelijk in pitch voor iedere sample en iedere omgeving heeft z'n eigen effecten en geluidsbehandling (equalising); persoonlijk vond ik het niet repetitief klinken, ook niet na 40 levels gespeeld te hebben.. van subtiele clicks in de interface, tot de meest grote explosies bij het downen van een boss of grote groep vijanden, stuk voor stuk klasse.

Besturing
De besturing is zo intuïtief dat ik pas op 't moment van dit schrijven ben gaan nadenken hierover; alles werkt zoals je het verwacht.. het enige wat ik mis is een knop om snel een item uit je inventory te gooien i.p.v. deze buiten je inventory te slepen, maar ik verwacht dat hier eventueel nog wel iets voor komt, Blizzard kennende.

Prestaties
Ik speel de game op een i7 920 op 3.8GHz met een oude GTX260 en ik kan alleen maar concluderen dat het spel zo soepel als boter loopt; het enige wat ik uit heb staan in antialiasing, dit zorgt met mijn kaart voor teveel framedrops en voegt weinig toe.. op 1920x1200 zie ik sowieso weinig 'jaggies'.

Replaywaarde
Geweldig! Het pick-up-and-play gehalte van deze game is zeer hoog en het werkt ook erg verslavend; even met je maten online op je eigen Teamspeak server en samen wat leveltjes doorknallen is zo gedaan en niet zo tijdrovend zoals in andere games zoals World of Warcraft.

Kwaliteit & Stabiliteit
Afgezien van wat capaciteitsproblemen net na de launch (wat begrijpelijk was) heb ik eigenlijk geen problemen meer gehad met spelen.. wel vind ik het enigzins jammer dat men afstand heeft gedaan van het concept offline-play, maar aan de andere kant is cheaten hierdoor (vrijwel) niet meer mogelijk. De game is nog nooit blijven hangen of gecrashed. Ook ben ik zelf nog nooit bugs tegen gekomen; de beta periode's werpen hier hun vruchten af.

Ik heb de game als gift gehad, dus ik heb er zelf weinig te klagen over de prijs, maar ik vind persoonlijk het prijsverschil tussen de online distributie en de retailers wel te groot.. al snap ik wel dat Blizzard hiermee de retailers tegemoet wilt komen en ze niet figuurlijk gezien 'kapot' wil maken.

Heb jij ook een Diablo III, Windows?