Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Submitter: himlims_

Hoewel het niet als aankondiging mag worden gezien, is Blizzard op zoek naar een producer, een programmeur en een ontwerper voor een consolegame in de Diablo-reeks. De studio onderzoekt naar eigen zeggen slechts een concept.

"Met de juiste zorg zou de gameplay van Diablo tot zijn recht kunnen komen op een console", is de verklaring die een woordvoerder van ontwikkelaar Blizzard geeft op het forum van de eigen portal Battle.net. Daarom doet Blizzard 'momenteel onderzoek naar een aan Diablo gerelateerd project'. Voor dat project zoekt Blizzard drie nieuwe medewerkers, die de leiding moeten gaan vormen van het team dat het concept gaat uitwerken. Het team komt onder leiding te staan van een Senior Producer, die versterking krijgt van een Lead Programmer en een Lead Designer. Het trio komt te werken in het hoofdkantoor van de ontwikkelaar in Irvine, Californië.

Het is niet de eerste poging van Blizzard om een consolegame te maken, hoewel de studio voornamelijk games maakt voor Windows en Mac OS X. In 2002 kondigde de ontwikkelaar actiegame StarCraft: Ghost aan, die zou verschijnen voor de GameCube, PlayStation 2 en Xbox. De game werd in eerste instantie gemaakt door Nihilistic Software. In 2004 werd de ontwikkeling overgedragen aan Swinin' Ape Studios, dat in 2005 door Blizzard werd gekocht. In 2006 kondigde Blizzard echter aan dat het project voor onbepaalde tijd is opgeschort.

Of er verband is met het Diablo-project is onduidelijk, maar Blizzard heeft grootse plannen. De ontwikkelaar heeft ruim 9000 m2 extra kantoorruimte gehuurd naast het bestaande kantoor, dat al bestaat uit drie gebouwen die samen 22.000 m2 beslaan. Blizzard kan de nieuwe ruimte voor het einde van het jaar betrekken. Waar Blizzard de nieuwe kantoorruimte voor gaat gebruiken is niet duidelijk. Naast het nieuwe Diablo-project werkt de ontwikkelaar aan Diablo III en Cataclysm, de derde uitbreiding voor de mmog World of Warcraft. De ontwikkelaar heeft ook al enige tijd een nieuwe en nog onaangekondigde mmog in productie. De studio werkt bovendien aan twee uitbreidingen voor het dit jaar verschenen StarCraft II.

Logo Diablo III

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (45)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Het is niet de eerste poging van Blizzard om een consolegame te maken
Diablo 1 kon ook gespeeld worden op de playstation, meen ik mij te kunnen herinneren.
Edit: blijkbaar is de playstation versie door EA uitgegeven en niet door Blizzard.

[Reactie gewijzigd door Stevie-P op 16 november 2010 13:17]

Er zijn nog oudere games van Blizzard die ze voor een console gemaakt hebben. The Lost Vikings uit 1992 voor SNES en Sega Mega Drive, Rock N' Roll Racing uit 1993 voor SNES en Sega Mega Drive en Blackthorne uit 1994 voor SNES. Dat is een ver verleden, dat wel. Het bedrijf heette toen zelfs nog geen Blizzard.
Starcraft heb ik ook voor de Nintendo64 geloof ik, het speelt echter behoorlijk slecht ... dus ik ben benieuwd hoe ze de controls van een eventuele Diablo game aan willen pakken op de console!
ook was er een expansion pack genaamd Diablo : Hellfire, die door Sierra werd uitgebracht voor de playstation.

Bron : http://en.wikipedia.org/wiki/Diablo:_Hellfire
Zo is de addon van dialbo uitgegeven door Sierra.
Met 1 extra level en een extra classe, de monk.
Actually, Hellfire heeft 2 extra "dungeons"

Zo is er de Pit, en een nieuwe Catacombe met Nakrul.
Ik speel ook games als C&C / RA op de xbox.
Ik snap niet dat hier altijd zo moeilijk over gedaan wordt.
Toen ik het nog op de PC speelde had ik ook geen 20 snelkoppelingen nodig op mijn Logitech g15 om een potje te winnen.
Dat misschien niet nee, maar jij hebt zeker nog nooit met een level 88 harcore popje in DII heel snel weg moeten teleporten omdat je bijna in een groep mobs terecht komt. Met een muis red je je leven, wachten tot je controller pijltje aan de andere kant van het scherm is zou weleens funest kunnen zijn.

Verder denk ik dat ze deze uitdaging aan kunnen gaan doordat ze simpelweg erg veel geld te besteden hebben, en daarom vertrouwen hebben een Blizzard kwaliteit game uit te kunnen brengen op en console.
Waarom gaat iedereen er toch van uit dat je per definitie een cursor nodig hebt in een Diablo game? Ik kan me prima voorstellen dat je op een console je poppetje direct bestuurt met je analoge sticks ipv dat je een cursor moet bewegen... :) En in dat geval scheelt het opeens een muisklik op je console ;)
Nee, een level 88 Hardcore popje zegt me niets.
Maar je controller besturen om naar de andere kant van de map te komen moet geen probleem zijn met een pookje, met je muis heb je toch ook maar beperkte bewegingsvrijheid (muismat, vol bureau, bv)
geloof me dit lukt je niet, met heel snel bedoeld hij binnen 2 seconde terwijl je ondertussen full rev. potions drinkt (geloof me dat lukt je niet), desalnietemin lijkt het me wreed om te spelen op de concole en zal dan ook in de rij staan (eerst ff het geld uit me broek kloppen nadat ik dia 3 voor pc heb gehaald, dat wordt weer sparen :P)
Bij Hardcore, als je char dood ging dan was ie dood. (punt) geen respawn.
level 88 Hardcore is vrij hoog tegen de cap aan.
*thans ik dacht dat hardcore dat was... lol zo lang geleden...*

als je wilde leven wanneer je iets teveel mobs achter je aan kreeg, TP en wegwezen.

[Reactie gewijzigd door LXSJason op 17 november 2010 09:04]

Zonder snelkoppelingen en micro-management maak je geen schijn van kans tegen een gevorderde RTS-speler. Op console zijn beide dingen gewoon niet mogelijk, waardoor je nooit verder geraakt dan wat casual eenheden spammen.
klinkt toch wel interessant ook al mag het niet als aankondiging gezien worden.

kan niet wachten dat ik weer samen met vrienden op de bank kan zitten een rpg spelen zoals ik op de Xbox met de Baldurs Gate serie gedaan heb.
De vraag is echter op welke consoles zullen ze terecht kunnen met hun eisen. Een groot deel van de moderne Blizzard games is de gehele battle.net experience, dit sluit bij voorbaat een xbox 360 versie al uit zolang als Microsoft hun poot stijf houdt bij een besloten netwerk.

Nintendo consoles zal de doelgroep waarschijnlijk niet voldoende te vinden zijn, Diablo is toch met name een 18+ game waarbij ze de rating ook proberen te behouden. Terwijl de gamers welk dit soort spellen zouden willen spelen dit waarschijnlijk niet op een Wii of opvolger zullen gaan doen.

Dus blijft enkel de PS3 of toekomstige generaties over.

Zal die markt interessant genoeg zijn voor Blizzard, in acht nemende dat vele van hun spelers al beschikking hebben tot hun games via de PC, waar ze tenslotte jarenlang een groot gevolg hebben opgebouwd. Is natuurlijk nog maar de vraag.
Volgens mij is diablo nog wel te doen op een console (als de gameplay lijkt op 1-2) zal niet helemaal zo makkelijk zijn als op de PC maar het is volgens mij best goed te doen.
Sterker zelfs Diablo 1 is uitgebracht op de playstation 1 en was erg goed speelbaar
Je begrijpt wel dat je in diablo 1 maximaal iets van 4 spells gebruikte he?

Dat is dus niet te vergelijken met de vele combinaties van spells die beschikbaar zijn in Diablo 3.
Wie zegt dat het exact hetzelfde type spel (als in game) gaat worden?
Misschien wordt het meer een RPG ala Oblivion, maar dan in het Diablo universum (en met Blizzard kwaliteit).
Dat ze een concept onderzoeken zal wel een begin zijn van een mooie consolegame.
Als blizzard hun best doet kan dit wel leuk uitpakken, vooral Full HD lijkt mij diablo gaaf.

[Reactie gewijzigd door DutchSjors op 16 november 2010 13:15]

Ze hebben al eerder iets onderzocht voor op de console maar dat is het geloof ik niet geworden :P Zie: http://www.worldofwarcraft.com/moltencore/
@ToMaX99 zeggen smileys je iets :D

[Reactie gewijzigd door mol99 op 16 november 2010 15:05]

Datum 1 april zegt je misschien iets?
Wow! had die nog nooit gezien, bedankt voor het lachen :D
Want Diablo is alleen op een console in Full HD mogelijk?
Diablo 1 is op geen enkel platform speelbaar in 1920x1080.
Er wordt hier dus ook gerefereerd naar Diablo 3. Daar gaat het artikel ten slotte over.
Dan doe je maar moeite om die "3" te typen.
Alsof er niet over Diablo 1 kan/mag/zal gesproken worden bij dit artikel?
Daar suggereert niemand naar, het gaat om een eventuele console release van Diablo 3. Waarbij Hyptonize zegt ; "Want Diablo is alleen op een console in Full HD mogelijk ".
Diablo 1* = bestaat op console
Diablo 3** = er is helemaal geen sprake dat dit ooit op console zal verschijnen; in dit artikel spreekt men over een "consolegame in de Diablo-reeks"***

Snap je waarom duidelijkheid geen overbodige luxe is?
Het lijkt mij dat je grotendeels een reactie plaatst die gerelateerd is aan een artikel of gerelateerd aan een reactie.
Dan doe je maar moeite om die "3" te typen.
Alsof er niet over Diablo 1 kan/mag/zal gesproken worden bij dit artikel?
Neemt niet weg dat het wel een beetje onwaarschijnlijk is dat er over Diablo 1 zou worden gepost in een artikel over Diablo 3.

En een beetje kinderachtig is om er zo over te 'vallen' dat de 3 ontbreekt.

Echt, dan moet je je zo enorm vervelen. Je lijkt mij wel, kijk mij nou eens reageren op volslagen nonsense. ;)
Full HD kan ook uitstekend op een computer :P Dus dat is niet echt een reden om een Console game te maken.

Het makkelijke is van console games, is dat ze niet rekening hoeven te houden met tig configuraties.
Bizar om de resolutie als een motivatie voor een consolegame te noemen. PC-games draaien doorgaans aan een hogere resolutie dan consolegames, die in 99% van de gevallen beperkt zijn tot 720p.
Klinkt interessant, het is voorheen al gebleken dat pc games van dit kaliber wel goed manifesteren op consoles (baldurs gate ps2/xbox).

Dus dat lijkt me een uitermate goede ontwikkeling als ze hier de juiste producent voor kunnen vinden.
Dus dat lijkt me een uitermate goede ontwikkeling als ze hier de juiste producent voor kunnen vinden.
De producent zijn ze zelf. Gelukkig.
Het spijt me, maar Baldur's Gate: Dark Alliance had niets te maken met de Baldur's Gate serie van de PC, slap actie spelletje in de high fantasy setting van Dungeons and Dragons / Forgotten Realms.

Dat Blizzard ervaring heeft met de console is wel duidelijk (zoek maar eens naar The Lost Vikings ;))
Als ik kijk naar bijv. Sacred 2, dan zou een dergelijke game goed te doen zijn met een controller. Over de besturing van dat spel heb ik niet zo veel te melden. In principe was het oude Syndicate ook te spelen met een PS1. Echter moest je wel iets van 23 button combos leren, bijv: de gewone driehoek, vierkant X en O knoppen, maar als je R1 indrukte en dan O, kreeg je weer een ander commando

Zie dit een beetje als Shift + 1 of ALT + 1 in een gemiddelde MMO. Dus het gebrek aan commandos zou niet echt een probleem mogen opleveren, maar een stukje gebruikers gemak is natuurlijk ook wel wenselijk.

Het wat recetere uitgebrachte Deathspank, laat ook zien dat een dergelijke game goed op een console te spelen is.

Ik heb wel goede hoop dat Blizzard hier wat heil in ziet. Maar Blizzard's reputatie kennende, betekend dat, als ze een game gaan produceren, dit wel nog even gaat duren.
Het zal me niks verbazen als het team van de nieuwe MMO intrek neemt in het nieuwe pand. Zo doende kunnen ze verder uitbreiden wanneer ze steeds verder komen. Stiekem hoop ik ook dat ze mensen zoeken om The Lost Vikings in HD te maken voor XBLA :D. Dat is toch wel een game die goed zou passen op PC en XBLA.

[Reactie gewijzigd door Metian op 16 november 2010 13:57]

Starcraft I is dacht ik ook voor de Nitendo 64 uitgebracht, genaamd: Starcraft 64. Ik vraag me alleen af of dit destijds door Blizzard is ontworpen. Maar ze hebben dus al vaker games voor consoles uit gebracht, helaas is dit tot noch toe nooit een succes geweest.

Edit: volgens wikipedia was het een joint venture tussen Blizzard en Mass Media Interactive Entertainment.

[Reactie gewijzigd door codeneos op 16 november 2010 13:59]

Lost Vikings ( SNES ) was voor zover ik me kan herinneren een groot succes hoor
Als een toetsenbord met muis wordt ondersteund, gaat dit zeker werken. Denk dat veel console gamers zitten te wachten op diablo. Ik ben er iig 1 van.
Diablo lijkt mij juist extreem goed ZONDER muis-toetsenbord combo uitvoerbaar. RTS games als War/Starcraft niet.
Er zijn echter al diverse Diablo-games op de consoles verschenen, en dat werkt prima. Blizzard sausje erover, en het kan direct een top-game worden.

Ik zou eigenlijk niet weten waarom Diablo ]I[ niet gewoon op een console zou moeten kunnen draaien?
Blizzard is niet zomaar een sausje maar een totaal geniaal goede variant. Blizzard is één van de weinige studios die topkwaliteit bliift leveren.
/fanmode
Ik denk dat het idee juist is dat ze een format zoeken/er mee experimenteren waarbij het helemaal niet nodig (en zelfs niet perse handig) is om tobo en muis erbij te pakken. Als blizzard een diablo game op de consolemarkt zet, zullen ze er, al was het alleen om hun goede naam te behouden, voor zorgen dat ie ook op de console gewoon goed speelbaar is zonder toevoegingen.
Ik denk dat dit ook best met een consolecontroller zou moeten lukken.

In het uiterste geval Move of Kinect als muis.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True