Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Ontwikkelaar Blizzard heeft tijdens een lezing op de Dice 2008-conferentie onthuld welke games de afgelopen jaren naar de prullenbak zijn verwezen. De shooter Starcraft Ghost staat niet op de lijst.

Logo Blizzard Mike Morhaime, directeur en oprichter van ontwikkelaar Blizzard, en Rob Pardo, hoofd van de ontwikkelafdeling, hielden een toespraak tijdens de vakbeurs Dice 2008 die momenteel in Las Vegas gehouden wordt. Tijdens de lezing, waarin de gevolgen van de fusie van Blizzard met uitgever Vivendi Games uit de doeken werd gedaan, toonden de twee een flinke lijst van games die de afgelopen jaren geschrapt zijn. De lijst zou zijn gepubliceerd om duidelijk te maken dat het bedrijf bereid is om flinke offers voor zijn reputatie te brengen. De meeste ontwikkelaars maken nooit informatie over mislukte projecten openbaar, niet alleen vanwege de mogelijke reputatieschade maar ook om niet de indruk te wekken dat er geld verspild wordt.

De bekendste naam op de lijst is Warcraft Adventures: Lord of the Clans, een point-and-clickadventure dat in 1997 uit had moeten komen, maar waarvan de ontwikkeling in 1998 werd gestaakt omdat Blizzard niet tevreden was met de grafische kwaliteit van het spel. Verder is alleen Pax Imperia: Eminent Domain bekend: dat is een ruimte-rts-game die Blizzard in 1996 verkocht aan uitgever THQ. Er staan nog zes andere games op de lijst: Games People Play, Crixa, Shattered Nations, Denizen, Nomad en Raiko. Behalve een schets van Raiko en een uitgewerkte tekening van Nomad liet Blizzard echter niets los over deze tot nu toe onbekende games. Ze zijn echter allemaal in ontwikkeling geweest en weer van de tekentafel verdwenen omdat Blizzard er niet tevreden over was.

Logo Starcraft Ghost De grote afwezige op de lijst is Starcraft Ghost. Blizzard kondigde deze 'space-fps', die op Xbox, Playstation 2 en Gamecube had moeten verschijnen, in 2002 aan. Starcraft Ghost had de eerste shooter van Blizzard moeten worden, maar de kwaliteit viel tegen. Daarop werd geprobeerd om het spel voor de huidige generatie consoles te ontwikkelen, maar Blizzard was opnieuw niet tevreden met het resultaat en liet weten dat Starcraft Ghost in de ijskast ging. Op vragen over de huidige status van Starcraft Ghost wilde Blizzard na afloop van de lezing niet reageren. "We ontkennen alles", zo luidde het enige commentaar.

Blizzard schrapt games
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

ik hou veel van Blizzard, ik heb veel van hun games gespeeld en ik ben er tot op de dag van vandaag lyrisch over.
Toch heb ik het idee, dat vooral met world of warcraft, dat ze tóch het grote Geld achterna gaan. Ze laten de kwaliteit in mijn ogen wat varen, en maken het spel geschikt voor de grote massa. Zo is het tegenwoordig bijvoorbeeld heel erg makkelijk om zeer goede items te krijgen, zelfs voor mensen die maar 1 of 2 avonden in de week kunnen spelen. Zo zijn er meer mensen die het spel leuk vinden, maar aan kwaliteit wordt wel ingeboet vind ik.
Kwaliteit is niet hetzelfde als moeilijkheidsgraad. Er zijn nog altijd betere items te krijgen voor mensen die meer spelen en er zijn ook nog genoeg plaatsen in het spel waar je alleen maar kunt komen als je veel speelt en een grote groep gelijkgestemde geesten meebrengt. Het gaat erom dat je voor je gevoel aardig meetelt als je een paar avonden per week speelt, anders is er toch ook niks aan? Als je dan de hele tijd mensen voorbij zou zien schieten die veel sneller/beter zijn dan jij ooit kunt worden met nou een keer wat minder tijd?
Ik vind het juist goed dat ze dit hebben gedaan. Er zijn best veel mensen die in meer of mindere mate verslaafd zijn/waren aan het spel, dat is een groot probleem. Door de verschillen net wat minder groot te maken kun je toch makkelijker zeggen dat je het even wat rustiger aan doet als speler. Ook een aantal tips op het laadscherm bevatten de boodschap dat je niet al te veel moet spelen (eventueel met hulp van de parental controls uit het account management) en dat normale sociale contacten onderhouden ook belangrijk is.
Daaruit spreekt een stuk verantwoordelijkheid van Blizzard vind ik, net zoals dat spreekt uit het annuleren van ondermaatste games. Er zou wel door meer gamestudios zo verantwoordelijk en kwaliteitgericht als Blizzard gehandeld mogen worden wat mij betreft, daar worden gamers in alle opzichten beter van :).
Ik denk zelfs dat dat ook verklaart waarom Blizzard zoveel geld verdient met World of Warcraft. Juist de mensen die werken en maar een beperkt aantal uren per week te besteden hebben aan games worden door WoW aangesproken en zij hebben daar ook best wat geld voor over. Blizzard gaat dus niet het geld achterna, maar met wat meer aandacht dan anderen voor de casual gamers komt het geld hun achterna.

[Reactie gewijzigd door Bas van der Doorn op 8 februari 2008 13:52]

Verklaar jij nu echt dat een game die je niet "maar" 1 of 2 avonden in de week kan spelen, inboet aan kwaliteit?

WoW is een spel dat ondertussen bijna 3 jaar oud is, en zich in het rijtje van mijlpalen in de game-geschiedenis mag zetten: Counterstrike, Halflife, Doom, Civilization, Transport tycoon, ...

Kwaliteit zit der met bakken in (hoewel je idd over bepaalde beslissingen het met hen oneens kan zijn). Zowel qua stijl, gebruiksgemak en overall inhoud is het net de kwaliteit van de game, het feit dat hij zo'n ongelooflijke production value heeft, dat ervoor gezorgd heeft dat deze game een hit is geworden.
Dat vind ik absoluut niets zeggen over de kwaliteit van het spel, integendeel zelfs.

Blizzard maakt de keuze om het spel simpel genoeg te maken dat een beginnende/casual speler ook succesvol kan zijn in World of Warcraft. Daarnaast is er moeilijke content die enkel toegangkelijk is voor de meer 'hardcore' speler en ook stukken moeilijker is en meer tijd vergt dan een casual speler kan opbrengen.

Dat de casual speler ook epics kan krijgen zegt niets over kwaliteit van het spel zelf. Iets dat WEL iets zegt over de kwaliteit van het spel, is dat zowel harcore als casual spelers het met plezier spelen en het spel miljoenen subscribers heeft, een ongekend populair spel dus, waar zowel de reviewers als de spelers lyrisch over zijn. Als het aan de kwaliteit zou schorten, zouden ze nooit zoiets bereiken. Kwlitatief voldoet het spel aan alle eisen dus.

En natuurlijk gaan ze voor het geld. Het is immers geen non-profit organisatie.
Ik vind dat mooi: Ze zijn echter allemaal in ontwikkeling geweest en weer van de tekentafel verdwenen omdat Blizzard er niet tevreden over was.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld EA (die tegenwoordig wel weer aardige games maakt) of van die franchise-studio's die gewoon slechte spellen op de markt brengen, kapt Blizzard gewoon met het maken van de spellen.
En terecht. Gelukkig dat zo'n studio als Blizzard geen 50 games per jaar naar buiten gooit van middelmatige kwaliteit, maar gewoon 1 of 2 per x-aantal jaar die dan ook echt knallen!
Respect daarvoor
Kijk ook naar Valve, laatste jaren alleen met HL2 bezig geweest en het waren knallers!
Ach, die spellen zou je ook uit kunnen brengen tegen een zeer lage prijs (¤5,-).
Dan ontvang je er toch nog geld voor.
Ik denk dat ze dat niet doen, vanwege de kosten voor de ondersteuning.
Hierdoor zouden ze dan toch hogere kosten maken op een weggegooid spel.

Dan rijst mij de vraag: als ze het toch weggooien, waarom dan niet de broncodes vrijgeven. Kan de OS communitie het mogelijk oppakken. :)
Blizzard gaat er prat op dat ze een spel pas uitbrengen als het naar hun maatstaven geperfectioneerd is.
En als het dan eenmaal uitgebracht is ze er support op geven tot in de lengte van dagen (Was er van de week nog niet een nieuwe patch uitgebracht voor WC III, zo'n 6 jaar oud?)

Shitty spellen uitbrengen, desnoods voor een lage prijs past gewoon niet in hun bedrijfscultuur, als ze iets uitbrengen moet het meer dan goed zijn, anders niet.

Naar mijn idee werkt dit ook perfect, een Blizzard titel koop ik blindelings zonder na te denken. Ik weet gewoon dat ik kwaliteit koop.
Dit in tegenstelling tot 95% van de andere ontwikkelaars die alleen maar zo snel mogenlijk willen cashen.
2 weken geleden kwam er een ook patch voor Starcraft!!
Vertel er dan gelijk bij dat Starcraft uit 1998 komt.
en dus 10 jaar oud is.
en nog hevig gespeeld wordt in korea.
en daarvoor dus flink wat interesse is.
Ik krijg uit het artikel de indruk dat de geschrapte games nog lang niet klaar waren en het dus nog heel wat investering zou vragen alvorens ze uberhaupt verkocht konden worden. En kijk eens naar EA, die hebben heel wat (terechte) scepcis moeten overwinnen de laatste jaren, omdat ze zoveel bagger uitbrachten. Die games van Blizzard koop je blind als het je genre is.
Dat is dus niet helemaal waar. Een paar spellen waren inderdaad al vroeg geschrapt, maar Warcraft adventures was praktisch al af. De stemmen waren opgenomen, de meeste achtergronden getekend. Toen ze het echter bij elkaar gingen gooien zag het er blijkbaar niet goed genoeg uit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_Adventures
"Warcraft Adventures: Lord of the Clans had been in development for over a year: nearly all features, puzzles, and areas were in place, the voice acting had been recorded, and much of the animation was complete, yet Blizzard was not confident with their title. Blizzard hired Steve Meretzky, creator of A Mind Forever Voyaging and The Hitchhiker's Guide to the Galaxy computer games, as a design specialist to help refine the puzzles and make them further cohesive with the narrative. Meretzky spent two weeks with the developers looking over the game for up to fourteen hours a day and it was decided that sequences of the game had to be rewritten which would involve more animation and more dubbing.

However as the 1998 Electronic Entertainment Expo (E3) in Atlanta was approaching, Blizzard became increasingly aware that implementing the proposed changes would result in them being unable to meet their already extended 1998 deadline. LucasArts was gearing up to release their (competing) title Monkey Island III, and had announced their next title Grim Fandango sporting a 3D engine. In comparison producer Bill Roper felt WarCraft Adventures looked dated;
“ I think that one of the big problems with WarCraft Adventures was that we were actually creating a traditional adventure game, and what people expected from an adventure game, and very honestly what we expected from an adventure game, changed over the course of the project. And when we got to the point where we cancelled it, it was just because we looked at where we were and said, you know, this would have been great three years ago. ”

After over a year of hard work, press tours, magazine covers, and fan fervor Blizzard announced that WarCraft Adventures: Lord of the Clans was cancelled days before E3.
Grapjas, elke studio heeft wel een aantal games waarvan de ontwikkeling gestopt is. Alleen zoals het artikel al zegt hebben de meesten het daar niet over om niet het idee te geven dat er geld verspild wordt. Daarnaast komt de press release van een game ook meestal pas op het moment dat het 99.999% zeker is dat die game afgerond gaat worden, om blamages te voorkomen. Het publiek heeft er dus totaal geen weet van.

Ik gok dat de lijst van gecancelde EA games veel en veel langer is dan die van Blizzard - ze zijn veel groter en hebben veel meer resources. Dat Blizzard nu ineens aankondigt dat ze al die games hebben gecanceld wil nog niet zeggen dat dat bij de rest van de studio's niet gebeurt.

Een snelle search met google levert deze lijst bijvoorbeeld al op:
http://sttnw.blogspot.com...games-you-never-knew.html
Daar staan ook een aantal EA titels tussen :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 februari 2008 13:27]

Maar het is wel bewezen dat Blizzard sneller een game cancelled als het niet aan hun normen voldoet, terwijl EA toch wel nog eens games van op z'n minst 'mindere kwaliteit' durft uitbrengen.

Noem één Blizzard game die geen topper was. Voor zover ik zie zijn er gewoon geen. Terwijl ik er van EA toch een hele hoop kan opsommen.

Volgens mij liggen de kwaliteitsnormen van Blizzard gewoon veel hoger dan die van EA :)
Het is niet zo raar dat je meer poep uitbrengt als je veel meer resources hebt om die poep uit te kunnen brengen. Ik ben het wel met je eens dat Blizzard de lat hoger legt dan EA.

.edit: ik zie aan de moderaties dat mijn post wellicht verkeerd wordt geinterpreteerd. Ik bedoel het niet als belediging naar EA. Wat ik bedoel is dat als je over veel resources beschikt, wat EA doet, je het dus ook kunt veroorloven om kwalitatief minder goede games (a.k.a. "poep") uit te brengen. Als je je dan alleen concentreert op toptitels dan kunnen ze meer dan de helft van het personeel wel naar huis sturen. Blizzard is kleiner, en hoeft daarom minder mensen aan het werk te houden. Dit even los van hoe hoog de kwaliteits-lat gelegd wordt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 februari 2008 15:42]

Op een vervolg van Diablo 2: LoD kunnen we nog wel even tot lang gaan wachten.
Komen zal het wel maar verwacht er niet gelijk te veel van.

het "Head Design" en ontwikkelings team dat achter Diablo en alle andere delen zat, werkt niet meer voor blizzard. Dit is juist de groep die ooit bij blizz is opgestapt nadat ze genoeg verdient hadden om zelf te beginnen... en toen onstont Hellgate London ;)

Best jammer, zij nemen alle kennis en feeling van het spel mee dus wordt het moeilijker voor Blizzard om de volgende Diablo net zo goed en de feeling van een echte Diablo game te geven.

(en even tussen 2 haakjes, Hellgate london vind ik maar een flop heb het 2 uurtjes gespeeld en vond er dus echt geen r**t aan)

Kheb zelf ook genoten van alle Diablo games (ben zelf net 18) en ik heb samen met een goeie maat Diablo 2:LoD echt grijs gespeeld. CD was na een tidje zo na de knoppen dat we nieuwe CD hebben gekocht :P

Maja khoop dat Blizz dus wel komt met Diablo 3, en het team sterk de tijd geeft om deze passend bij de reeks te maken :D
Het zal ze veel moeite kosten om een nog betere game te maken dan WoW !
Dat denk ik niet! We hebben het hier over Blizzard! Steeds opnieuw zegt iedereen "ze zullen nooit een betere game maken dan dit". Maar ze doen het keer op keer (voor mij toch).

Warcraft 2 was geniaal, daarna kwam Starcraft en dan Brood War. Daarna zelfs nog WC3 en Frozen Throne. Voor mij was dit een regelrechte lijn omhoog qua kwaliteit, en volgens mij zal Starcraft 2 opnieuw hoger staan.

Net hetzelfde bij hun hack&slash: Diablo, Diablo 2 en uiteindelijk Lord of Destruction toont ook een mooie stijgende kwaliteit.

World of Warcraft en Burning Crusade waren hun laatste games, maar wacht maar tot Starcraft 2 uitkomt, dat wordt weer een knaller!

Natuurlijk kun je discussiëren dat de grootste groep van vroeger-Blizzard verdwenen is en nu games als Guild Wars en Hellgate London heeft gemaakt, maar dat is al van voor WoW, en Starcraft 2 ziet er ook veelbelovend uit. Volgens mij zijn de belangrijke Blizzard-dudes dus gebleven :)
Bepaald niet met je eens. Ik vond niet dat Frozen Throne een goeie expansion pack was. Zinloos heen en weer lopen door de levels, op zoek naar een object hier dat je dan naar een persoon daar moest brengen... ongelooflijk vervelende game, waarin je meer kilometers aflegde dan vijanden versloeg.

Net als World of Warcraft trouwens. Die dankt haar succes eigenlijk alleen aan het verslavende effect dat level-uppen biedt. Telkens langer spelen om een beter worden, dat houdt mensen zo gekluisterd. Verder biedt WoW inhoudelijks niet veel en heeft het bijzonder weinig mogelijkheden vergeleken met andere kleppers in zijn genre, pakweg Ragnarok.

Diablo 2: LoD vond ik nu ook niet beter dan Diablo 2. Solide game, maar ook niet waauw.

Over Starcraft 2 valt nog niets te zeggen. Al vind ik dat die screenshots nu niet direct getuigen van prachtige graphics (toch niet als je kijkt naar pakweg World in Conflict en Command and Conquer 3). Ik hoop maar dat ze hun verhaallijn in orde brengen en hun gameplay goed balanceren, daardoor zijn ze met de gedateerde Starcraft 1-graphics ook de kritieken ontsnapt. Want serieus, alles werd toen in 3D gemaakt en SC had nog steeds bitmaps (sterker nog, met een maximale resolutie van 800*600).
diablo 2 resolutie was 640 bij 480
na LoD 800 bij 600.
mooi is de game niet ( loopanimaties van 3 plaatjes...)
maar goed is ie wel.

al vindt ik dat starcraft 2 er weldeelijk beter uit had mogen zien.
Wow ook. had mooier mogen en kunnen ( en eigenlijk moeten zijn)
maar het voordeel is wel lagere systeem eisen.
de games zijn zo "lelijk" omdat ze lang in ontwikkeling zijn.
en ze vasthouden aan 1 level of quality.
en dat is dus als de game uitkomt verouderd.
maar wedereom het voordeel is dus wel lagere systeem eisen.
Graphics hebben nooit prioriteit boven gameplay gehad bij Blizzard (wat bij veel andere studios helaas we het geval is). En naar mijn mening is gameplay ook veel belangerijker.

Wat geeft het dat een game er wat minder uitziet als het geweldig is om te spelen.
Blizzard is een van de weinige studios die dit altijd al heeft begrepen.

Natuurlijk zijn hier grenzen aan, als een game er echt idoot gedateerd uit ziet. (vandaar dat ze Warcraft Adventures ook hebben gecancelled)
Sterker nog, Blizzard koos bewust voor de cartoony look omdat dit het spel toegangkelijker maakt, beter past in de spellenreeks, en de humor beter uit zijn vel laat komen.

Zie je het al voor je? Een Ogre mage, met twee hoofden, in een foto-realistische omgeving. Je kan haast zijn okselhaar ruiken. Hij snuift, en stof waait op. Hij zwaait gevaarlijk met zijn enorme knots in een hand terwijl de andere donkere energie pulseert en kwijl druipt uit zijn monden terwijl hij zijn vijand zoekt. Dan zegt hij... "my tummy feels funny."

Nee. Dan liever de cartoony look. Die maakt het compleet.
WoW, verklaar je nader.

Elke MMORPG heeft "level-uppen" en "Telkens langer spelen om een beter worden", waarom is WoW dan zoveel populairder dan alle andere bij elkaar.

Dat telkens langer spelen heeft mij juist niet geboeid, en heeft ervoor gezorgd dat ik afgehaakt ben. Heb ergens een lvl 29 figuur en het duurde me te lang om verder te levellen
Starcraft Ghost voor de Gamecube was al geannuleerd in november 2005 (dus weet niet hoe het met die andere versie is). Maar ik dacht dat dat spel al tijd geleden was geannuleerd. Dus dat ze het niet op deze lijst zetten vind ik niet heel vreemd.
De andere spellen die in het artikel worden genoemd zijn van voor 2000. Dat het 'al zo lang geleden' was (2005), kan er dus niet de reden van zijn dat Starcraft Ghost op de lijst ontbreekt.
het is dus niet geannuleerd maar in de ijskast gezet. misschien komt er ooit nog een versie uit :)

verder blijft blizzard mijn favoriete game developer. Alles wat ik van ze gespeeld heb is gewoon goud!
het heeft ook een supper voordeel om toch veel spellen te ontwikkelen..
en helaas later naar de prullenbak te verwijzen.

Meestal zijn het "in house" Game engines.

Door de engine ook op andere games / ontwerpen te gebruiken verbeterd de kwaliteit van de engine gronidg.


Dus ondanks dat de game niet uitkomt heeft het zeker effect op de game engine.
en is het ( een klein beetje ) geen weggegooid geld
Dat is ook het suc6 van Blizzard, ALS ze iets afwerken is het toch altijd kwaliteit. Ze nemen altijd genoeg tijd voor de ontwikkeling van hun games. Ik hoop dat er ooit een vervolg op Diablo komt... maar ja, de mensen die dit spel fanatiek speelden, zijn nu ook al de dertig gepasseerd... is dit een markt die ze nog willen aanspreken? :) Lukt wel bij Starcraft.... wait & see

Edit: sja, ik bedoelde dus een vervolg op Diablo2: LOD ;) zelf fanatiek nog gespeeld en dus 30j. zijde 30 ;)

[Reactie gewijzigd door Blackminister op 8 februari 2008 14:40]

Gelukkig hebben ze een vervolg op Diablo gemaakt, namelijk, Diablo 2. En de mensen die dat nog spelen zijn gelukkig nog rond de 20 ;)

edit: Ik ben twintig, en ik heb een zootje vrienden dat diablo 2 speelt. Toen het uitkwam wisten wij misschien nog niet hoe je games uit amerika kon laten komen :P

[Reactie gewijzigd door d-snp op 8 februari 2008 14:39]

Diablo2/LoD Deel 44 Ik denk dat nog wel meer dan 20 mensen het actief spelen. Ikzelf heb het zondag nog opgestart.

Een spel dat diablo III heet zal een succes worden alleen al door de naam.
Volgens mij doelde s-snp op de leeftijd en niet op het aantal?
ik speel het ookw eer sinds een weekje.
en er zijn er zat die het ook doen hoor.

ps ik ben 19 jaar.

[Reactie gewijzigd door freaq op 9 februari 2008 11:25]

Ik speelde Diablo 2 zo'n 6 jaar geleden ook nog behoorlijk fanatiek, maar het mooie is er nu wel vanaf.
Dat van rond de 20 klopte toen wel (nu 28).
Ik zou juist denken dat de begin-20ers en eind-10ers juist dit soort spellen niet speelt, omdat het eigenlijk al uit voor hun tijd stamt. :P
Zo nu en dan installeer ik het weer eens om de nostalgie te ervaren. ;)
Het spel was toen het uitkwam echt geweldig, ik heb zelfs de collectors edition _/-\o_ uit Amerika over laten komen ($50,- voor het spel + $35,- verzendkosten :/ ).
Ik heb er ook een zooi vrienden aan verslaafd gemaakt en samen een keer een lan-party voor gehouden.
Dat waren nog eens tijden, "studeren" noemden we dat -> gamen + op school tijdens de les aanwezig zijn. :*)
We hebben ook achterlijk veel }:O - runs gedaan..... sigh.......
Ik ben dus ook benieuwd of er nog een derde deel komt, maar dan zullen ze goed hun best moeten doen om het te verbeteren en niet meer van hetzelde te brengen, zoals ze bij Starcraft 2 in feite doen.
De graphics zijn beter en that's about it (tenminste daar lijkt het in eerste instantie op). :'(
We zullen zien, tot nu toe hebben ze me nog niet teleur kunnen stellen (op de ontwikkelingstijden na) met hun games.

*edit: typo

[Reactie gewijzigd door Twoflower op 8 februari 2008 14:32]

diablo 1 en 2 26 ;)

ik was 15 toen diablo verscheen in 1996. dus lang niet allemaal voorbij de dertig zucht van opluchtig pffff ;)

(zit er wel aan te komen bah bah ;) )
Zou me niet verbazen als dit misschien het geheime project is van Blizzard }>
Misschien heeft dat project gewoon een name change gehad en wordt het de nieuwe MMORPG van Blizzard. Een project is niet gebonden aan stijl en naam, zelfs niet eens aan gedane werk.
"Games people play" vind ik overigens een geniale titel
Huh, dat plaatje (+ naam) bij de game "Nomad" lijkt wel erg op "Project Nomads" (erg leuke game trouwens) -> linky

Had iemand anders hun game opgepakt ofzo :? .

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 8 februari 2008 13:05]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True