Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Submitter: Zeror

Rob Pardo, de man die tijdens de ontwikkeling van World of Warcraft fungeerde als lead designer, verlaat Blizzard. Pardo kwam zeventien jaar geleden in dienst bij de studio om te werken aan de eerste StarCraft. Zijn recentste functie bij Blizzard was chief creative officer.

Rob PardoIn een lange post op het forum van Blizzard legt Pardo uit dat hij na zeventien jaar bij Blizzard vertrekt, maar niet kan vertellen wat hij hierna gaat doen. De 44-jarige Pardo gaat in de komende zomermaanden eerst tijd besteden aan zijn gezin en aan het spelen van games. Pardo verlaat Blizzard omdat het tijd is voor 'een volgende stap in zijn carrière', zonder te vertellen welke stap dat zal zijn.

Pardo kwam in dienst bij Blizzard nadat hij als producer voor uitgever Interplay gewerkt had aan games als Whiplash en Mortal Kombat Trilogy. Door zijn voorliefde voor rts-games kwam hij bij Blizzard terecht, waar hij deel ging uitmaken van het team dat aan StarCraft werkte. Bij uitbreiding StarCraft: Brood War wist hij al de functie van lead designer te bemachtigen, een rol die hij ook zou vervullen bij uitbreiding The Frozen Throne van Warcraft III: Reign of Chaos. Daarna stond Pardo binnen Blizzard jarenlang aan het hoofd van het team dat kaskraker World of Warcraft ontwikkelde. Die rol zou hij ook nog vervullen bij uitbreiding The Burning Crusade. Nadat die eerste uitbreiding op de markt verschenen was, kreeg Pardo bij Blizzard de overkoepelende functie van chief creative officer.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Ik lees in zijn post dat hij eerst even van het leven gaat genieten voordat hij verder op zoek gaat naar werk. Met zo'n CV kan hij vast wat vinden, zal me niet verbazen als hij via-via zich ook met Oculus Rift gaat bemoeien.
Ik lees in zijn post dat hij eerst even van het leven gaat genieten voordat hij verder op zoek gaat naar werk. Met zo'n CV kan hij vast wat vinden, zal me niet verbazen als hij via-via zich ook met Oculus Rift gaat bemoeien.
Of zijn volgend contract start pas na de zomer. Ik denk dat hij in ieder geval al plannen heeft voor die "volgende stap".
Dat kan op zich wel nog is dik tegenvallen zo een "goed" CV.

Is net hetzelfde als Google op je CV. Ze nodigen je overal uit, zijn razend benieuwd naar wat je te vertellen hebt maar ze nemen je wel nooit aan. Immers ben je zoveel gewoon dat ze ervanuit gaan dat ze nooit in de buurt komen van wat je gewoon bent + niet bereid zijn een vergelijkbaar salaris aan te bieden.

Bovendien zat je aan de top en nu niet meer, je hoogte van je carriere word afgedaan als gepasseerd. Dus mag je overal gaan vertellen hoe het was maar een aanbod krijgen, ho maar.

Ik heb ook persoonlijk iemand gekend die 30 jaar bij een toonaangevend bedrijf gewerkt heeft. Hij mocht overal langskomen maar overal kreeg hij het deksel op zijn neus. Maar manneke, jij had daar een carriere om U tegen te zeggen, wat kunnen wij nu nog betekenen voor jou?

Bij een vergelijkbare functie bij een ander toonaangevend bedrijf heeft hij wel goede kansen maar hij zal wel met een goede uitleg moeten komen waarom hij ontslag genomen heeft.
Maar mogelijk heeft Rob Pardo zoveel op de bank staan dat het allemaal niet zoveel meer uitmaakt, als hij bijvoorbeeld van het begin een winstdeelname kreeg zal dat serieus opgebracht hebben.

Het punt dat ik duidelijk wil maken is dat een topper van formaat op je CV in eerste instantie wel "de" manier lijkt om elke job te krijgen dat je maar wilt maar dit in de praktijk wel is dik kan tegenvallen.
Wow, hij heeft aan mooie titels meegewerkt. Dat zal mooi op zijn CV staan! Zou hij na al die jaren gewerkt te hebben in die industrie nog zin hebben om te gamen?

[Reactie gewijzigd door sjanssen15 op 4 juli 2014 09:15]

Rijd een automonteur graag rond in auto's?
Is een architect ook graag in ze eigen huis?
Ben jij als systeembeheerder ook thuis met computers bezig :*)

YES!
Haha het ligt eraan. Na een dag werken als systeembeheerder zit ik niet nog paar uur langer achter me PC. Mja, als systeembeheerder rijd ik wel graag in m'n auto!
De 44-jarige Pardo gaat in de komende zomermaanden eerst tijd besteden aan zijn gezin en aan het spelen van games.
Best job everrrrr :+

Ben altijd benieuwd na het lezen van zulke berichten hoeveel directe invloed zo'n man heeft op een game. Draagt hij concrete ideeën aan of is hij goed in het samenbrengen van creatieve mensen.
@VirtualJac:
Je antwoord:
A chief creative officer (CCO) directs a company's creative output, developing the artistic design strategy that defines the company's brand. The person who holds this position typically exerts internal and external artistic control. Internally, he shapes the look and feel of his company's distinctive style. Externally, he controls the artistic vision and cohesiveness that is sold to clients.
CCOs, also called creative directors or lead designers, are typically employed by companies whose product is some type of artistic or creative output. Advertising firms will ordinarily have a chief creative officer instead of a generic head of marketing. Firms that specialize in marketing, such as an event marketer, will call the head of the creative staff a CCO. Functionally, these sorts of shops often divide their workforce into creative staff on one side and account management, sales, and operations on the other.
The chief creative officer in this sort of bifurcated system has significant authority and reports directly to the chief executive officer (CEO). In some instances, such as with smaller shops and firms that were started as partnerships, the CCO and the CEO manage jointly. The CCO handles everything artistic and the CEO handles everything else.
Ik hoop dat hij bij zijn nieuwe job zich weer met RTS games gaat bezighouden. Ik vind dat dit genre de laatste jaren wel enigzins op zijn gat ligt. Starcraft 2 is volgens mij de enige echte RTS met een groot aantal actieve spelers (met een echte community).

Ik zou graag weer een basebuild RTS zien zonder fantasy setting. a la Command & conquer Generals.
*Off topic but i feel your pain :)*

your wish is my command

Hele active community http://www.faforever.com/

Nadat Gaspowerd games de multiplayer support stopte voor supreme commander heeft de community het overgenomen. Ladder games mod support tis gewoon weg geweldig
wat hier gebeurt

Je zal zelf de game en expansion moeten regelen kan via steam dacht ik en daarna via de website hierboven de multiplayer mod installeren.

Filmpje van de gameplay
https://www.youtube.com/watch?v=TxGoGFKBqGE

Waarschuwing het is erg verslavend :+ :+ :*) _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Idifix-nl op 4 juli 2014 10:14]

Jep, erg jammer. Pardo was toch een geweldige man, ook om mee te praten. Iemand die echt met passie over "zijn" spel kon praten.

Ik wens hem veel succes in de toekomst, en hoop dat hij nog vele successen mag maken.
'een volgende stap in zijn carrière' is dan een eigen studio?
Het is jammer om een developer, die zo'n enorme rol heeft gehad bij Blizzard, te moeten zien vertrekken. Mede door zijn kennis en ervaring met EverQuest heeft Blizzard heeft veel geleerd op het gebied van MMO's. Daar was o.a. Rob Pardo voor aangenomen destijds.
De reden voor zijn échte vertrek blijft een speculatie. Er zijn veel dingen die voor de komende WoW uitbreiding "Warlords of Draenor" werden 'beloofd' op de Blizzcon afgelopen jaar maar nu óf totaal niet meer binnen het plaatje passen en dus geschrapt zijn óf geheel zijn verandert. Het blijft dus speculeren of hij is ontslagen vanwege de ragende community (dankzij de 'gebroken beloftes' en de lawine aan kritiek) of dat hij daadwerkelijk zelf is opgestapt.

Het is natuurlijk nooit fijn dat iemand zijn baan verliest en zeker iemand zijn zo'n kaliber als Rob, maar stiekem hoop ik toch dat met zijn vertrek en het recente vertrek van Greg "Ghostcrawler" Street, World of Warcraft weer wat meer op niveau weet te komen qua gameplay.

[Reactie gewijzigd door Thyrius op 4 juli 2014 16:00]

Ik denk dat hij in dit geval zelf is opgestapt, op een gegeven moment ben je simpelweg uitgekeken op je werk. Gezien zijn track record en de directe mega inkomsten die Blizzard/Vivendi verdiend hebben met WoW subscriptions denk ik dat ze daar niet heel vervelend over doen. Zonder zijn input hadden ze in de eerste plaats minder spelers gehad die allemaal uitbreidingen aanschaffen. Met de inkomsten die hij heeft gehad hoeft hij waarschijnlijk nooit meer te werken waarschijnlijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True