Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

De rts-game StarCraft II: Legacy of the Void is op 10 november verkrijgbaar voor Windows en OS X. Het derde deel uit de StarCraft II-trilogie richt zich op het Protoss-ras en heeft High Templar Artanis als hoofdpersoon.

StarCraft II: Legacy of the Void box artBlizzard introduceert in Legacy of the Void nieuwe eenheden en er worden aanpassingen aan de multiplayer gedaan. In de game zullen spelers ook aan diplomatiek moeten doen. Ze zullen namelijk moeten kiezen met welke Protoss-stammen ze gaan samenwerken. Die keuzes hebben weer een uitwerking op welke eenheden en missies een speler voorgeschoteld krijgt. Uiteindelijk is het zaak om alle Protoss-stammen te verenigen om ervoor te zorgen dat ze als ras kunnen overleven. De campagne gaat verder waar die van Heart of the Swarm eindigde.

Spelers zijn niet verplicht om StarCraft II: Wings of Liberty of Heart of the Swarm in huis te hebben om Legacy of the Void te kunnen spelen. De game is in ontwikkeling voor Windows en OS X. Iedereen die een pre-order plaatst van Legacy of the Void, krijgt direct toegang tot Whispers of Oblivion, een set van 3 missies die dient als proloog voor de nieuwe campagne.

Tweakers heeft in een preview alvast even stilgestaan bij het nieuwste deel van StarCraft II. Tegelijk met de bekendmaking van de releasedatum heeft Blizzard de introfilm van Legacy of the Void online gezet. Hierin wordt het Protoss-ras waar de campagne zich voornamelijk op richt, uitgebreid geïntroduceerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Voor degene die geïnteresseerd zijn, hier is de link naar de trailer die uitgekomen is met deze aankondiging:

https://www.youtube.com/watch?v=M_XwzBMTJaM

Tevens is vandaag voor de eerste keer dat er tijdens de Wereldkampioenschappen Starcraft 2 twee non-Koreanen in de seizoensfinale staan. Een echt unicum, aangezien Koreanen historisch gezien, vrijwel altijd gedomineerd hebben!

[Reactie gewijzigd door HarmFull op 13 september 2015 20:05]

Je vergeet erbij te zeggen dat Dit 'wereldkamioenschap' enkel voor Europa en Amerika geldt.
De aziaten doen sowieso niet mee, die spelen in bv. GSL.
Heel korea mag niet eens mee doen aan de zogeheten wereldkampioenschappen.

Dus zo vreemd is het echt niet, dat er geen koreaan in de finale staat. Er deden ook enorm weinig koreanen mee, en die hebben zichzelf onderling al uitgeschakeld. Polt en forgg bijvoorbeeld, of hydra.
Om precies te zijn: Om ervoor te zorgen dat de zogeheten 'foreigners' (non-koreanen) een kans hebben, heeft Blizzard sinds dit jaar de region-lock ingevoerd. Dit houdt in dat een speler voor WCS (de wereldkampioenschappen) verplicht is om in een land te wonen en te spelen op de lokale server waar het toernooi gehouden wordt.

Dus als je in WCS Amerika wilt meedoen, ben je verplicht om in een land van Noord of Zuid- Amerika te wonen en op die server te spelen.

Dit zorgt ervoor dat veel Koreanen in hun eigen land blijven spelen, maar een aantal zeer getalenteerde spelers zoals de door jouw genoemde Polt, hebben ervoor gekozen om te emigreren en competitief te spelen. Maar alsnog, was de laatste keer dat er geen Koreaan in de finale stond van een groot toernooi, in 2012, waar geen grote Koreaanse namen aan deelnamen.

Het blijft een ongelofelijke prestatie, zeker als je nagaat dat er Koreanen meedoen die zowel buiten als binnen Korea, toernooien hebben gewonnen.
Ze mogen zeer zeker wel meedoen! De wereldtitel wordt beslist op blizzcon in november, en door hoog in de ladder te eindigen bij ranked seasons en door met toernooien mee te doen kunnen blizzcon punten verdiend worden. (*)Ook de GSL en starcup vallen hieronder(*). De top 16 van deze ranking komt uiteindelijk op blizzcon terecht. Op het moment is er 1 non-korean in de top 16. en dat is de franse lilbow! de hele ranking is te vinden op wcs.battle.net

[Reactie gewijzigd door J0mcd op 15 september 2015 10:09]

Inmiddels toegevoegd. Dat verdomde trage ADSL2+ ook altijd.
Altijd genieten die trailers van Blizzard!
en omdat ze een region lock erop gegooid hebben, maar goed :)
10 November al ? ze zijn gek. De hele starcraft 2 community is er echt op tegen om het in 2015 vrij te geven maar toch gaan ze het nog dit jaar doen.

In multiplayer zijn de marco mechanic de grootste verandering, maar dat is echt een groot drama in de beta.

10 November is echt dom en dat gaan ze nooit redden. Het spel is nog veel te unbalanced en er zijn nog steeds te veel units in het spel die geen liefde hebben geregen terwijl die het wel nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 13 september 2015 20:17]

Voor dit deel van Starcraft 2 luisteren en communiceren ze juist meer dan ooit tevoren naar de community met feedback updates zoals deze: http://us.battle.net/sc2/en/forum/topic/18596068245?page=1#0 Hierin geven ze aan waarom beslissingen genomen worden en waar volgens hun de knelpunten zitten. Dit was voorheen totaal absent en uniek in Starcrafts historie.

Je hebt gelijk dat Blizzard niet altijd doet wat de community wil. Maar dat is niet noodzakelijk slecht. De community heeft in het verleden vaker verkeerde inschattingen gemaakt. Dat wordt niet vaak of graag gezegd maar het is wel zo.

Zo was de community in de beta van WOL ervan overtuigt dat Marauders en Collosus te sterk waren. Ook was iedereen ervan overtuigt dat de game te makkelijk was om professioneel te kunnen spelen zoals dat met SC1 gebeurde. Allemaal jaren lang onjuist gebleken.

De Koreanen (de beste spelers van de wereld) hebben voor deze versie van SC2 zelfs aan Blizzard gevraagd om het spel makkelijker te maken omdat zelfs zij er momenteel veel moeite mee hebben.

In de HOTS beta was men ervan overtuigt dat speedboost medivacs te goed waren. Maar HOTS was tot nu toe de beste, meest goed gebalanceerde versie van SC2 met nog steeds een goede actieve metagame.

Ook de releasedate is geen probleem. Het was al lang aangekondigd dat het aan het einde van dit jaar zou zijn. Bovendien heeft Blizz belooft met extra content te komen na release en de nodige aanpassingen te maken als zij denken dat dit nodig is.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 13 september 2015 21:55]

Een kleine toevoeging hierop is dat het ook slim is van Blizzard om LotV wel nog dit jaar te releasen. De reden daarvoor is dat dit jaar weer een volledige collectie seizoenen van WCS (World Championship Season) wordt afgesloten.

Door de release dan nog te hebben in 2015 zorgt ervoor dat WCS Season 1 2016 gespeeld zal worden met SC2: Legacy of the Void in plaats van met Heart of the Swarm.

FOR THE SWARM!!!
Iedereen heeft het altijd maar over luisteren naar je klanten (community), maar wat ze eigenlijk bedoelen is dat je moet luisteren naar hun specifiek. Ik zie het met andere hobby producten, er is een vocale minderheid op het internet die dingen roept, maar dat is verre van de hele klantenpool, vaak maar een insignificant deel ervan. Als je miljoenen units verkoopt, dan kunnen duizenden mensen gaan klagen en nog geen 1% van de klantenpool uitmaken. Blizzard moet zelf besluiten maken die de miljoenen sales in stand houden en als ze dan die 1% kwijt zijn, is dat jammer (of niet), maar de hele groep is gewoon belangrijker dan een aantal buitenliggers.

En volgens mij heeft SC2 gewoon genoeg modability om zelf je eigen rebalans te maken als je echt wil...
toch knap dat je denk dat een handje vol forum posters gelijk staat aal de hele sc2 community. wat niet het geval is. tevens loopt blizzard interne beta veel veder als de publc beta. bij WoW is het het zelfde verhaal. en toch zijn ineens 90% van de bugs magisch verdwenen.
Wow is natuurlijk het schoolvoorbeeld van dat je niet altijd naar de community moet luisteren. Al sinds vanilla zeurt men om player housing, en dan komt blizzard met garrisons na bijna tien jaar (Metzen had ooit nog gezegd dat ze goed weten wat players NIET willen, en wél willen), en blijkt dat het het gehele sociale element van "idlen in ironforge/shatt/dalaran/stormwind" omzeep helpt, wat soms tot de mooiste 'content' heeft geleid van mensen die elkaar zien en spontaan iets gaan doen.

Dat maakt overigens wel het moderne game design super complex, wat zijn de korte termijn gevolgen, maar, belangrijker, wat zijn de lange termijn gevolgen? In diezelfde garrison zit op het kerkhof een grafsteen: "Ray. D. Tear" staat er op. Een typische Blizzard joke: Raid Tier. Garrison en alles er omheen (en het was de eerste maanden en in de beta zeer goed ontvangen) heeft zo veel ontwerp gekost dat er een raid tier minder was bij release. Erger nog: de complexiteit van de aanpassingen die ze deden om de release-stress aan te kunnen (meer instancing...) zorgde er voor dat ze later veel meer moesten aanpassen om vliegen aan te maken.

Soms is naar de community luisteren juist een érg slecht idee. Soms juist erg goed.
Blizzard heeft de statistieken prima op orde en 2 maanden om te patchen is echt ruim voldoende. Aangezien er elke patch steeds minder wordt bijgedraaid is het duidelijk dat ze al in de buurt van de release gameplay. Daarna is het een kwestie van afwachten wat de Koreanen gaan doen en bekijken wat nou echt OP is of niet...

De macro mechanics zijn momenteel best ok en een welkome verandering dat ze daar aan durven te tweaken. Het spel gaat gewoon rete veel sneller op het moment en daarom moet je gewoon andere time-consuming elementen eruit halen om de game pace bij te kunnen houden.

Als ik ergens vertrouwen in heb, zijn het wel de game designers van t SC team :)
Persoonlijk mis ik echter het goede turtlen zoals je het in SC1 en in Supreme Commander had. Die spellen zijn niet weg, en SC2 is geweldig, maar een potje van langer dan een half uur is zeldzaam, en dat vind ik erg jammer. Minder aantrekkelijk misschien om te kijken, maar wel om te spelen, vooral omdat je zowel long-term als short term moet plannen, en je echt van die 'miraculous recovery' momenten in een lange game kunt hebben (4v4 en één iemand die al na 40min tot één probe wordt gereduceerd door echt 70/30 steamroll van de andere kant, en toch magischerwijs door heel goed spelen van de andere drie een 50/50 maken, die vierde speler die weer opbouwt, en een wonder-overwinning door lange termijn plannen).

Niet alleen in het moba genre, maar ook in SC2 voelt het gewoon alsof het allemaal sneller moet, en dat vind ik jammer.
Op dat forum moet je niet letten, vol met debielen. Op teamliquid zitten de diehards die constructief zijn, die zeggen vaak veel meer zinnigs dan op die afreageerfora van blizzard.
Nog even wachten op de trilogie versie van starcraft 2 en dan denk maar kopen (na fallout 4).
Heb het eerste deel even van iemand geleend maar von de campain bijzonder kort in verhouding met starcraft 1. Nu alle 3 de delen er zijn heb ik het idee een volwaardig spel te kopen. (Multiplayer speel ik nooit zo veel)
Moet toch zeggen dat ik de campaigns vóór SC2 veel beter vond, er zat meer eigen smoel in. Maar dat kan ook het nostalgie effect zijn.
Ik vond de andere games in de SC serie ook erg goed in elkaar. Lekker verhaal ook :Y
Ben benieuwd :P
Dit zijn echt de games die ik mist als console gamer :(
StarCraft 2 helemaal niet gespeeld, maar als ik dit zie krijg ik direct kippenvel. Hoe vet die Archon die zegt 'power overwhelming'.
Op dezelfde dag als Fallout 4 uitkomt, maar dat zal voor beide partijen (gezien het feit dat het mega bedrijven zijn) niet zoveel uitmaken blijkbaar?
Maar raar blijft het wel geen van beide bedrijven doet hier zijn voordeel mee. Denk ik!
Twee grote bedrijven die weer even moeten laten zien wie de grootste piemel heeft..?
Appel vs Samsung... Weet het nie.
Beetje jammer vind ik het wel, misschien zelfs wel een beetje kinderachtig.
Er zitten 365 dagen in een jaar en dan allebei op de zelfde dag releases kan geen toeval zijn toch?
Op dezelfde dag als Fallout 4 uitkomt, maar dat zal voor beide partijen (gezien het feit dat het mega bedrijven zijn) niet zoveel uitmaken blijkbaar?
Natuurlijk zal dat initieel een hoop uitmaken voor beide bedrijven! In de game markt is er veel overlap tussen de verschillende genres (RPG vs RTS) en mensen kunnen maar één keer hun tijd en geld besteden. Mensen zullen op release kijken naar wat ze het leukst vinden en als ze beide even leuk vinden zullen andere factoren een rol gaan spelen, zoals bv. day one release: is het speelbaar? Ik weet dat Blizzard altijd vreselijk slechte day one releases heeft gehad met hun grote titels (een reden waarom ik het niet meer day one koop). Nu weet ik niet hou dat met Bethesda zit en de Fallout serie, maar het zou me niets verbazen als die beter is dan Blizzard dat er een hoop mensen SC2:LotV pas na Fallout 4 aanschaffen en gezien de Fallout games redelijk wat tijd in beslag kunnen nemen, kan dat best even duren. Blizzard/EA/Bethesda zijn het type bedrijf dat altijd graag met extreem hoge verkoop aantallen mept bij de verkopen van de eerste dag.
De gewone gamer is verloren voor Starcraft, het is énkel nog een game voor esports en competitieve ladderspelers. FO4 is dan weer helemaal niet competitief. Er zullen maar weinig mensen zijn die beide games willen spelen.
Ik kijk vooral heel erg uit naar de Archon-mode om op de ladder te spelen. 2v2 maar dan met 1 ras per team. Ik ben zelf altijd meer een macro-speler geweest, maar m'n battles waren (meestal) gewoon 1-A... (Protoss :P). Een maat van me is daar weer beter in, dus op die manier kun je elkaar goed aanvullen én makkelijker op verschillende fronten zijn. Lijkt me echt heel gaaf.
Vroeger nooit team melee gespeeld? ;)
Zin in! Ik ben momenteel bezig de complete campaign van sc1 en 2 + uitbreidingen aan het spelen, ik zit weer helemaal in het verhaal, benieuwd naar het laatste deel :)
Een andere nieuwe RTS is Act of Aggression.
Zie: [PC] Act of Aggression

Een wat leukere, ietwat minder snel wellicht, maar meer micromanagement en units.
Aanrader voor elke C&C / Generals / Red Alert liefhebber
Ik vind het tegenvallen, onduidelijk niet lekker speelbaar spel. Ik heb de beta gespeeld, maar na een paar potjes was ik klaar. Ziet er goed uit, maar zeker geen Generals!

OT: Maar ik vond SC2 WoL ook niet echt geweldig. Ik vind SC1 Broodwar leuker om te spelen. Dus zal wel een kwestie van smaak zijn. Aan de andere kant vind ik de verhaallijn wel erg leuk.

Tja een oude diehard RTS fan die gestart is met gamen door DUNE2! En toen Command & Conquer (mulitplayen via een seriele modem kabel), Warcraft, Red Alert, Starcraft, C&C Tiberium Sun, Total Annihilitation, Warcraft 2, Red Alert 2 + Yuri, Warcraft 3, Generals Zero Hour, C&C 3, Supreme Commander...

[Reactie gewijzigd door bed76 op 14 september 2015 08:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True