Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Submitter: Brummetje

Voor het eerst sinds 1998 heeft Blizzard Entertainment een nieuwe game aangekondigd die niets te maken heeft met bekende series als Warcraft, Diablo of StarCraft. De ontwikkelaar werkt aan een online multiplayer shooter onder de titel Overwatch, die voorlopig enkel verschijnt voor Windows.

De aankondiging van Overwatch vond plaats tijdens de opening van Blizzcon, de jaarlijkse fanbeurs van Blizzard, die de studio voor de achtste keer organiseert. De 25.000 aanwezige fans zagen hoe Chris Metzen, bij Blizzard verantwoordelijk voor de verhalen in de games, de nieuwe game aankondigde aan het einde van de openingsceremonie van de beurs.

Overwatch wordt een online multiplayer shooter waarin twee teams van zes spelers het tegen elkaar opnemen. Spelers kunnen daarbij kiezen uit verschillende classes, waarvan Blizzard er tijdens Blizzcon twaalf laat zien. Er zullen echter meer van dergelijke Heroes speelbaar zijn in de uiteindelijke versie van de game. De diverse classes vervullen verschillende rollen, zoals tank, offensive, defensive en support. Overwatch krijgt verschillende spelvormen, waaronder een vorm waarin het ene team een rijdend voorwerp verdedigt terwijl het andere team aanvalt. Een match bestaat uit twee potjes, waarbij elk team een keer aanvalt en een keer verdedigt.

Wanneer Overwatch verschijnt, maakte Blizzard niet niet bekend. In 2015 zal er een bètatest plaatsvinden. Volgens Blizzard verschijnt de game voorlopig enkel voor pc. Of de ontwikkelaar daar naast Windows ook OS X mee bedoelt, is niet duidelijk. De meeste pc-games van de studio verschijnen tegelijk voor beide besturingssystemen.

De naam Overwatch kwam niet geheel uit de lucht vallen. In april legde de studio de bijbehorende merknaam vast, waarbij het liet aantekenen dat het de naam wilde gebruiken voor een game.

Overwatch gameplay trailer

Overwatch

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Gameplay (https://www.youtube.com/watch?v=7Pfu5NVoMg0) ziet er gestroomlijnd uit met unieke helden. De art moet je aanspreken uiteraard, maar denk dat het over het algemeen best wat mensen zal aanspreken. Zeker gezien de abilities. De mensen die in Titan geloofden zullen minder happy zijn, maar hoop dat Outcast een eerlijke kans krijgt.

[Reactie gewijzigd door Enigmus op 8 november 2014 07:32]

Had gisteren de videos al gezien - moet toch zeggen dat ik wel met veel commentaar elders eens ben.. TF2 met WoW achtige styling. Heb niet echt iets vernieuwends gezien; nou hoeft dat ook niet, als het maar een leuk spel is...maar daar helpt de gameplay trailer ook niet erg veel bij, zwak tempo, veel 'dode' momenten. Hopelijk is het een stuk leuker om gewoon zelf te spelen :)
Heb niet echt iets vernieuwends gezien
Waar haal jij een shooter vandaan van 6 vs. 6 met dergelijke unieke classes (zowel abilities als uiterlijk), die zo veel interactie hebben met het terrein (tegen muren oplopen die voor andere classes onbereikbaar zijn, turrets plaatsen tegen muren, etc.). Het enige wat ik mis is destructable terrain. Bovenstaande wel individueel tegengekomen, maar nog niet gecombineerd in een gelikte shooter en dat vind ik vernieuwend genoeg.

Ik hoop dat Blizzard goed heeft afgekeken van Valve Dota2 (qua model, niet qua game type), unieke karakters en verdien model.
Het lijkt anders verdacht veel op TF2 :)

[Reactie gewijzigd door _David_ op 8 november 2014 17:07]

[understatement] Sorry, maar mijn ervaring met TF2 is niet dezelfde die ik in de gameplay trailer voorbij zie komen van Overwatch. [understatement]
Monday Night Combat en het vervolg Super Monday Night Combat springt in mijn gedachte. http://www.uberent.com/smnc/

Het is weliswaar een thirdperson shooter, maaar het is ook een kleurrijke 6v6 met classes die turrets kunnen plaatsen of hypermobiel zijn gecombineerd met objective based gameplay.

Neemt overigens niet weg dat Overwatch er verdomd gelikt uitziet.
Ben het met je eens dat een spel niet vernieuwend hoeft te zijn om leuk te zijn. Het spel verkoopt zich ook niet als iets innoverends. Dit spel spreekt mij wel aan door de art en de speelbare karakters. Ben het niet met je eens dat een tempo 'zwak' hoeft te zijn. De een vind een tempo als Quake Arena leuk, de ander vind een tempo als Counterstrike leuk waar strategie meer van belang is.
Strategie is in CS en Quake even belangrijk. Hier is een voorbeeldje van duel, en dan nog niets gezegd over CTF en TDM.
Je snapt mijn punt niet. Quake is een fast-paced spel waar je snel de dood kan vinden. Overwatch is dat niet. De snelheid van spellen van dezelfde genre verschilt per titel en dat betekent niet dat een 'slomere' spel als 'zwak' of slecht betiteld kan worden. Bovendien is strategie in CS belangrijker dan in Quake Arena (uit eigen ervaring)
De snelheid van spellen van dezelfde genre verschilt per titel en dat betekent niet dat een 'slomere' spel als 'zwak' of slecht betiteld kan worden.
Dat heb ik nooit gezegd, weet niet waar je dat vandaan haalt?
Bovendien is strategie in CS belangrijker dan in Quake Arena (uit eigen ervaring)
Dan heb je niet veel ervaring met Quake. Ik zeg net dat strategie in beide games even belangrijk is. Het is niet omdat Quake sneller is dat tactiek plots weg valt. Je kan de perceptie krijgen dat een trager spel meer van tactiek moet hebben, maar mijn punt is just dat dat niet het geval is.
Begrijpend lezen...

Zowel de snelheid van een spel als strategie kunnen per spel verschillen. Ik wilde nogmaals duidelijk maken dat het aan de smaak van de speler ligt of het leuk of niet leuk is.

Ik was erbij toen CS in de beta was en destijds was Quake ook erg populair. Beetje arrogant om te zeggen dat ik er dan geen ervaring mee heb zonder te weten wat mijn achtergrond is. In de LAN cafe's waar wij speelden was CS meer strategie georienteerd en Quake meer free for all. In beide gevallen ging het niet om een competitie, maar was er overduidelijk verschil met welke mindset we het spel ingingen: Quake ging het om de kills zonder teveel erbij na te denken en bij CS gebruikten we zelfs headsets om maar een voorbeeld te geven.

Jouw redenering is een open deur intrappen en hier niet van toepassing.
Je bent over dingen bezig die niet in de discussie zitten. Ik snap niet waarom je het onderwerp zit te verbreden. Dat jij geen strategie in Quake gebruikte wil niet zeggen dat er geen strategie is (mijn punt). Heb je de link wel bekeken die ik gaf?
Voor de laatste keer, probeer het nu wl te begrijpen aub: Ik gaf aan dat tempo in een spel iets subjectiefs is en dus geen graadmeter om een spel te beoordelen vanuit een neutraal oogpunt.

Ten tweede zie je bij Counterstrike en Quake verschillende tempo's. In Quake kan je spreken over een simpele strategie in mijn ogen. Ik heb nergens geschreven dat er gn strategie wordt gebruikt in Quake, slechts dat het in Counterstrike veel meer van belang is, immers het is een tac-ti-cal shooter, waar Quake meer op impuls leunt en in mijn ogen simpeler.

Deze verschillen mogen er zijn en definieert tot een mate. Het is aan de speler om te bepalen welke tempo voor hem of haar het leukst lijk en zo ook bij Overwatch.
Die 'dode' momenten doet Blizzard bewust. Ze hebben aangegeven dat ze liever een game hebben waarbij de spelers langer leven dan bijvoorbeeld in een UT waar je een seconde na spawning al overhoop geknald kan worden. Ze zien liever dat de actie wat opgebouwd wordt om de spanning te vergroten en tevens spelers te motiveren om dus harder te werken om in leven te blijven.
Ik ben het met je eens dat het een mix van meerdere dingen is. Maar ik vind het persoonlijk juist wel vernieuwend omdat er een hele grote variatie in zit qua speelbare karakters en ze zijn allemaal zo anders. Daarnaast zijn de game modes nog niet bekend.

Ik ben heel benieuwd naar dit spel!
Het echt is wel meer dan TF2 en een heel andere opzet. In TF2 heb je 9 classes met elk 3 weapon slots om zo te customizen. Bij Overwatch lijkt het me niet dat je de abilities gaat kunnen customizen. Dit lijkt me eerder een crossover tussen het MOBA genre en een FPS.

Het ziet er ook veel dynamischer uit dan TF2. Veel abilities die je ziet zouden echt nooit in TF2 kunnen zitten in de huidige vorm, maar lijken bijna rechtstreeks te komen uit het MOBA genre.

Ik weet niet echt wat je bedoelt met een zwak tempo voor de gameplay trailer. Ja ze maken geen kills elke 3 seconden, als je dat wil kan je beter CoD kopen. Ik vond persoonlijk dat het allemaal iets te rap ging. Ik zou liever wat meer tijd per character zien in de trailer.

Hoe dan ook. Dit is fantastisch. Blizzard kennende zal de gameplay perfect aanvoelen. Dit heeft echt serieus veel potentieel. Ik vind niet dat het een TF2 kloon is, maar het is wel een geduchte concurrent. Valve gaat moeten innoveren als ze hier niet een significant aantal spelers aan willen verliezen. Niets is beter voor ons dan directe concurrentie tussen Valve en Blizzard.

Waar is die miserabele Blizzard van een paar jaar terug naartoe? Ze leken toen enkel en alleen in leven gehouden door WoW, maar ze hebben op een recordtempo (voor zo'n groot bedrijf) het roer omgegooid. Dit jaar waren er 3 releases, een volledig nieuwe IP, 3 betas net om de hoek, een aankondiging van een nieuwe expansion EN een film die binnenkort uitkomt. Daarbovenop komt nog eens de versnelde release cycle van WoW dankzij het volk dat van Titan terug naar het WoW team is gegaan. Hoe hebben ze dat allemaal klaargespeeld? Blizzard is back :D

[Reactie gewijzigd door Niosus op 8 november 2014 14:21]

Interessant om te zien dat in de gameplay de controls (boven in beeld) veelal verwijzen naar het gebruik van een controller zoals X en B buttons. Of dit opzettelijk is gedaan omdat de gameplay op een Windows-machine met controller is gedaan of dat ze toch/al rekening houden met een console-release, weet ik dus niet.
Volgens mij verwijzen die X en B icoontjes naar de verschillende objectives, waarbij een X zoiets betekend als gesloten of is al gedaan. Dat haal ik er iig uit.
"Volgens Blizzard verschijnt de game voorlopig enkel voor pc."

De buttons aan de bovenkant zijn toch echt objective A, B en dergelijken. Ik haal er in ieder geval geen controller knoppen uit. Je ziet ook regelmatig een A bij een objective staan.
Outcast? Ik neem aan dat je hier Overwatch bedoelt? :)
Overwatch moet het inderdaad zijn. Kan het helaas niet meer editen :) Moet zeggen dat ik er steeds meer zin in begin te krijgen. Ik hoop alleen dat mijn IPS scherm niet al teveel ghosting gaat vertonen.
Lijkt mij ook erg tof. Leuk dat niet van elke klasse wordt verwacht om damage te dealen, maar er ook echt support klasses zijn. Ben benieuwd!
Mooie trailer ... wow (as in amazed).

Inderdaad een beetje heel veel Team Fortress 2 achtig. Het enige waar ik me vragen bij stel is de balance, want de speciale skills zien er heel krachtig uit. Zijn 6 personen dan niet wat weinig?
Ze gaan denk ik voor teamplay ipv massive misschien maak the dat juist leuk en anders.
Ik hoor anders wel veel geruchten dat project Titan veranderd is in Outcast.
Okee:

- Er komt een OPEN beta in 2015.
- Twee game modes: Payload (breng wat van A naar B; andere team moet dat voorkomen) en Point Capture (verover bepaalde zones voordat de tijd verkoopt; andere team moet ze verdedigen).
- 2 teams van 6 spelers: telkens heeft 1 team Attack role; en het andere team Defend-role;
- heroes bestaan uit 1 van de 4 klassen: attack, defend, tank of support.
- tot nu toe 3 maps;

Aanmelden voor de gesloten beta kan hier: https://us.battle.net/log...t-in.html&app=bam&cr=true

Hier nog veel meer filmpjes van Overwatch:

http://us.battle.net/overwatch/en/media/

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 8 november 2014 09:19]

Zou er dan eindelijk een goede vervanger voor W:ET komen?
De trailer was echt t saai :D
Ik ben benieuwd of t spel wat wordt. De blizzard behandeling van een shooter. Het zou zo maar een nieuwe impuls kunnen geven.
Was ook niet echt een trailer, meer een demonstratie van characters :P Ze hadden het wel iets spannender kunnen editen :+
Duidelijk enkele MOBA elementen zichtbaar. Doet me een beetje denken aan Super Monday Night Combat.
Ja, het laatste waar ik op zit te wachten is nog weer een shitty MOBA.

Wel apart, heroes of the storm zou toch al hun moba worden?
Ik ben zelf een fervent TF2 speler maar hier wordt ik wel warm van. Ben benieuwd hoe het wordt en of ze het een beetje gebalanceerd kunnen houden.
Wat een hoop karakters en special abilities. Veel van de kills in het filmpje is een special attack. Volgens mij ligt daar ook de uitdaging van het spel, goed gebruik maken van de abilities in plaats van hardcore fps knallen.

Het concept spreekt me wel aan, multiplayer met vrienden zal dit heel interessant worden.
Zolang de gamer ma hooked is aan het spel en de belevenis ervan maakt het niks uit. En blizzard kennende komt dat wel goed.

[Reactie gewijzigd door J.gabro op 8 november 2014 08:23]

Ben benieuwd! Trailer is veel belovend, weet nou da ik een paar nachten weinig zal slapen als deze game uit komt!
Naar mijn verwachting zal dit wederom een knallende franchise van Blizzard worden doordat de kwaliteit van de balancing, gameplay en het artwork enorm hoog zal zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True