Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Super Mario Bros. is zondag dertig jaar oud. Op 13 september 1985 kwam de game uit voor het Nintendo Entertainment System. Het spel kreeg een warm onthaal van critici en wordt tot op de dag van vandaag gezien als een van de beste en belangrijkste games aller tijden.

Super Mario Bros. box artVolgens cijfers van de Franse krant Le Monde is de originele Mario-game nog steeds de best verkopende; iets meer dan 40 miljoen keer is de platformgame over de digitale en fysieke toonbank gegaan. Andere Mario-games komen hier en daar rond de 20 miljoen terecht, zoals Super Mario Land voor de Game Boy, Super Mario World voor de Super Nintendo en New Super Mario Bros. voor de Wii.

Afhankelijk van welke maatstaf aangehouden wordt, kan Mario als nog ouder gezien worden. In de arcade-game Donkey Kong uit 1981 heeft het gelijknamige Nintendo-personage een dame genaamd Pauline ontvoerd. Het is aan een mannetje genaamd Jumpman om haar te redden van de gorilla. Jumpman werd later omgedoopt tot Mario voor de volgende arcade-game, Donkey Kong Junior, in 1982. Opvallend is ook dat Jumpman een timmerman is, en dat de overstap naar loodgieterij pas kwam bij de arcade-game Mario Bros. uit 1983. Dit was ook de eerste game met Mario als titelpersonage. Als de eerste verschijning van Jumpman aangehouden wordt, is Mario iets ouder dan 34, en op basis van de eerste verschijning van Mario als Mario, is hij 32 jaar oud.

Donkey Kong ArcadeDonkey Kong ArcadeDonkey Kong Arcade

Mario SegaleDe naam Mario komt van oorsprong van de huisbaas van de Amerikaanse divisie van Nintendo, in Seattle. Het bedrijf liep achter op de huur, die huisbaas Mario Segale (links) op een dag in 1981 heetgebakerd kwam opeisen. Na dit bezoek van de Italiaanse vastgoedeigenaar, kreeg de president van Nintendo America, Minoru Arakawa, het idee om hun personage naar hun huisbaas te noemen. Jumpman had al een Italiaans uiterlijk, en de naam paste precies. Volgens uitvoerig onderzoek van een Amerikaanse journalist is de naamsverbintenis nooit officieel gemaakt omdat Mario Segale waarschijnlijk niet blij zou zijn met het feit dat zijn naam verbonden is aan wat gezien kan worden als een karikatuur van de Italiaanse man. Bovendien heeft Segale nooit royalty's ontvangen voor de beslissing van Nintendo, en had hij geen snor ten tijde van deze gebeurtenissen.

Tot op heden heeft Mario 19 games op zijn naam staan. Dat is inclusief zijn nieuwste game, Super Mario Maker, die speciaal ter gelegenheid van zijn verjaardag uitgebracht wordt. In die 19 games worden de spin-offs, zoals Mario Party, Mario Kart en Mario Tennis niet meegeteld. Worden die wel meegeteld, dan heeft Mario honderden games om op zijn cv te zetten.

Sinds Mario een stem heeft, is deze altijd ingesproken door Amerikaan Charles Martinet. Martinet begon zijn carrière als videogame-stemacteur in Super Punch-Out!!! voor de Super Nintendo in 1994 en sprak de stem van de Italiaanse loodgieter voor het eerst in voor Mario's Game Gallery, een pc-game uit 1995. Tot op de dag van vandaag is hij de stem van Mario. Ook de geest achter de eerste Mario-game, Shigeru Miyamoto, is nog steeds zeer actief bij Nintendo.

Mario is een commercieel succes geworden en is een van de meest herkenbare figuren uit de videogame-industrie. De eerste game werd geprezen om zijn strakke controls en innovatieve horizontaal scrollende levels. De paddenstoelen waarmee Mario kan groeien, extra levens kan krijgen en vuurballen door kan afvuren, zijn afgeleid uit Japanse volksverhalen over mensen die bossen inwandelen en magische paddenstoelen eten.

De muziek werd gecomponeerd door Koji Kondo, die tot op de dag van vandaag nog actief is als componist voor de games van Nintendo. Om de muziek van de oude NES-games te verrijken, maakte Kondo gebruik van de geluidskanalen die eigenlijk gereserveerd waren voor de geluidseffecten van de game. Het resultaat was een vollere soundtrack vergeleken met wat hij kon produceren als hij niet buiten zijn boekje gegaan was.

Het ziet ernaar uit dat Mario nog heel lang het boegbeeld van zijn Japanse ontwikkelaar gaat blijven. Nintendo werkt constant aan nieuwe games waar Mario de hoofdrol in speelt, of op z'n minst een bijrol. Nintendo heeft onlangs aangekondigd een nieuwe Pokémon-game uit te gaan brengen voor iOS en Android, als onderdeel van een algehele uitbreiding van zijn games-portfolio naar mobile. De aankondiging van een Mario-game voor mobile zal dan ook niet heel lang op zich laten wachten. Nintendo zal echter waarschijnlijk niet gauw weer een uitstap maken naar Mario-films.

Mario's nieuwste game, Super Mario Maker is nu verkrijgbaar voor de Wii U. Daarin kunnen spelers hun eigen Mario-levels samenstellen. Ze kunnen gebruik maken van iedere visuele stijl die een Mario-game gebruikt heeft, van de oude games uit de jaren '80 tot nu.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Als je jumpman niet meetelt is er altijd nog de originele mario bros die zeker wel meegeteld kan worden en uitgekomen is in 1983, dus mario is 32 jaar oud en geen 30!
om je reactie extra kracht bij te zetten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mario_Bros.

wiki's bron: http://www.mobygames.com/game/mario-bros/

[Reactie gewijzigd door loki504 op 13 september 2015 13:15]

Indeed. Fixed!
Mario wel ja, maar Super Mario (oftewel het eerste NES spel) is wel uit 1985.
Precies.
En het is niet vreemd dat Super Mario gevierd wordt en niet Mario Bros.
Mario was in de hoedanigheid van Super Mario Bros. was veel belangrijker voor Nintendo dan van Mario Bros.
Daarnaast is het spel samen met de spelcomputer NES in de VS enorm belangrijk geweest voor de game-industrie als geheel, aangezien dit de wederopstanding was van videogames na de tweede crash.
Mario maker zal de opkomst zijn van honderden sadistische levels
waarbij het bijna onmogelijk is om te winnen, of je net niet hoog of vergenoeg zal springen
Je moet het level eerst zelf van begin tot eind doorlopen voor je hem kan uploaden, dus onmogelijke levels kan sowieso niet.

Bijna onmogelijk is juist leuk, en was een tijdje redelijk populair met Super Meat Boy, I wanna be the Guy, en romhacks van Mario games. Helaas is het meeste nu nog veel te makkelijk.
ik bedoel games waarbij het zo moeilijk is om het einde te bereiken dat je er bijna niet doorkan.
zoals een overvloed van koopas waarin je in een zeer nauw patroon kan springen

waarbij je telkens klein, groot, klein, goot word en zo het level moet voltooien.


waarbij je dus bij 1 fout weer opnieuw moet beginnen.
Je bedoelt zoals spellen vroeger waren in tegenstelling tot hedendaagse games waar je een paar seconden in een hoekje op je duim zit te zuigen tot de rode waas over je scherm verdwenen is?
zoiets wel ja
alleen dan is dat hoekje wat je in leven houd net groot genoeg voor een karakter om in te springen.

beetje flappy-bird inplementeren
*pssst, het is implementeren* :9

Dat en ik moet er wel mee eens zijn dat games vandaag de dag minder irritant moeilijk zijn dan vroeger :P
Dat je 20x tegen dezelfde vuurbal aanspringt... aaaargh 8)7

PS, ik vond die man van die mario stem mijn weinig bescheiden.
Vind zichzelf erg leuk en grappig dacht ik zo. :X
weet het en al die bullet shooter hell games
zoalsTOUHOU
Het is jammer dat je levels niet kan categoriseren met tags o.i.d., zo hou ik voornamelijk van sfeervolle levels met een mooi ontworpen omgeving waar je meerdere manieren hebt om het uit te spelen en met veel geheime locaties om te onderzoeken, en dan hoeft het niet zonodig heel moeilijk te zijn. Ik kan nu niet gericht levels spelen met een bepaalde insteek, dus je krijgt heel veel levels van het type 'pak de ster en ren naar de vlag door een zee van vijanden waardoor je console bijna crasht' of inderdaad sadistische levels waarbij je het vooral moet hebben van trial & error en een beetje geluk dat je het 1 keer haalt.

Voor mij is het verschil tussen leuk moeilijk en frustrerend i.i.g. dat er een moment moet komen dat je het door hebt en je daarna zonder teveel problemen het level keer op keer opnieuw kan uitspelen, niet dat er zo weinig controle is dat het vooral aankomt op meerdere geluksmomenten achter elkaar. Zoiets heb ik ook nooit gezien in een officiŽle Mario game.
Klopt zitten nu al veel levels bij vooral van Japanners die je echt het I Wanne Be The Guy gevoel geven, sommige zijn nog wel te doen maar andere zijn gewoon niet cool :p
Mario Bros 3 (nes) , MarioKart (Snes) zijn mijn favorieten
Mario (GB) en Mario Tennis (N64) ook erg leuk
Vind de nieuwe Marios wat minder (hoewel ik de nieuwste Nintendo consoles ook niet heb, is het niet echt relevant te zeggen dat ze minder zijn )
Mario Bros 3 voor de NES blijft voor mij toch ook de meest legendarische.
Daarnaast vond ik de eerste 3D variant op de N64 ook fantastisch.

Overigens blijft het mij een raadsel waarom Mario een loodgieter moet zijn, dit komt in de spellen eigenlijk ook nooit terug.

@hieronder: verdomme, dat ik daar zelf nooit opgekomen ben. Thx!

[Reactie gewijzigd door yorroy op 13 september 2015 13:59]

Door wat voor object kan hij naar andere gedeeltes van een level?

Hoe dan ook Mario is een icoon en hij was/is een reden om voor een bepaald platform te kiezen. Hij was 1 van de redenen om een Nes of Snes te kopen.
Overigens blijft het mij een raadsel waarom Mario een loodgieter moet zijn, dit komt in de spellen eigenlijk ook nooit terug.
Omdat hij van pijpen houdt.

Mario had overigens ook nog een cementfabriek (http://www.mariowiki.com/Mario's_Cement_Factory) voor dat hij loodgieter werd (Ik had toen, na veel geblŤr, een tabletop versie van dat spelletje voor mijn verjaardag gekregen, waar ik heel veel lol van heb gehad totdat dat ding werd gepikt :'( ). Ik denk dat het 12 ambachten, 13 ongelukken was voordat hij zijn draai had kunnen vinden. Grappig trouwens dat er van Stanley de Verdelger (DK 3) eigenlijk weinig meer is vernomen.

[Reactie gewijzigd door Odious Trident op 14 september 2015 09:14]

Omdat er erg weinig pixels beschikbaar waren op de NES kozen ze voor een overal als kleding omdat dat precies genoeg details was voor zover mogelijk. Net als een dikke snor.
Het grootste icoon van de game industrie, zijn games zijn bijna allemaal geweldig en het is zowel nintendo's succes als neergang ( niet het juiste woord). Waar bijvoorbeeld sony mee tijd ging met de tijd zoals van platformers naar advantures games ging ( zie jack en daxter naar uncharted) blijft nintendo een beetje hangen in het verleden. Mario kart en smash brothers vind bijna iedereen geweldig maar het zijn beide games van 15 jaar oud.
Het recept blijft succesvol. Kijk bijvoorbeeld naar minecraft. Ouderwets jasje en bleek een succes. Dus nintendo zal dit gelukkig blijven toepassen.
Gedeeltelijk succesvol. Mario heeft nog steeds heel veel fans, maar bijna alle pubers zijn van de cod/fifa generatie en ik vraag me af hoeveel kinderen mario games speelt. Die zijn allemaal minecraft aan het spelen. Trouwens minecraft is een succesgeworden omdat z'n game nog niet bestond en de geweldige community.
Mario is een schoolvoorbeeld van waar de Japanners echt enorm goed in zijn. Je pakt een bestaand recept, en je verfijnd dit tot in de perfectie, en probeert vervolgens alles uit een console te persen wat er in zit.
Gefeliciteerd, geweldige herinneringen aan de 80's. Super Mario Bros. op de NES... uren en uren vermaak als het buiten regende.
Haha tegenwoordig maakt het niet eens meer uit of het buiten regent..... maar toen..
Vooral veel goede herinneringen. Al 30 jaar heel veel plezier van! (Ben 24, oops!) :D
Hahahahhahaha de toekomstige compaus is magisch 30 jaar mario gespeeld maar nog maar 24 jaar oud. Holy
Ik heb vrijdag via een tweaker een Nintendo 3ds XL overgekocht welke naar zijn zeggen vandaag verzonden word. Met onder andere? Mario! Blijft een leuk spel. Speel het al sinds de NES uitkwam.
Inderdaad, is ook 1 van de eerste games die ik ooit gespeeld heb. Was er zelf niet zo goed in, maar mijn moeder kon dat spel redelijk snel uitspelen in die tijd.
Leuk man, een vervolg!
Volgens uitvoerig onderzoek van een Amerikaanse journalist is de naamsverbindtenis nooit officieel gemaakt omdat Mario Segale waarschijnlijk niet blij zou zijn met het feit dat zijn naam verbonden is aan wat gezien kan worden als een karikatuur van de Italiaanse man.
Maar in Mario Myths with Mr Miyamoto knikt Miyamoto wel ja wanneer hem de vraag gesteld wordt of Mario naar Segale vernoemd is. :p

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True