Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Retro-bit brengt retroversie van Game Boy uit

Door , 93 reacties, submitter: germanaaizer

Het bedrijf Retro-bit heeft te kennen gegeven met een soort nieuwe versie van de Game Boy te komen. Deze zogenaamde Super Retro Boy kan overweg met cartridges die bedoeld zijn voor de handconsoles in de Game Boy-serie van Nintendo.

De Super Retro Boy werd gedemonstreerd op de CES-beursvloer en The Verge heeft het apparaatje kunnen uitproberen, al ging het hier nog wel om een prototype. De behuizing vertoont veel gelijkenissen met de Game Boys van Nintendo, maar is geen directe kopie; waarschijnlijk heeft Retro-bit voor aanpassingen gekozen om rechtszaken te voorkomen.

Gebruikers kunnen cartridges in de Super Retro Boy stoppen om spelletjes te spelen. Daarbij is er ondersteuning voor Game Boy, Game Boy Color en Game Boy Advanced. De knoppenlay-out is vergelijkbaar met de apparaatjes van Nintendo, en er is een kleurenscherm ingebouwd. Volgens de maker gaat de accu ongeveer 10 uur mee, en kan deze weer opgeladen worden via de ingebouwde micro-usb-aansluiting.

In augustus moet de Super Retro Boy uitkomen, al is niet bekend of dat ook meteen een Europese release betekent. De prijs is vastgesteld op 80 dollar, en waarschijnlijk zal een eventuele europrijs dan rond de 80 euro liggen.

Het opnieuw uitbrengen van oude consoles is populair en wordt door verschillende bedrijven gedaan. In Nederland is vooral de door Nintendo uitgebrachte NES Classic Mini populair, een remake van de originele NES die met 30 spellen wordt geleverd.

Reacties (93)

Wijzig sortering
Leuk initiatief! Maar de GBA had schouderknoppen die vaak tegenlijk met de actieknoppen gebruikt konden of moesten worden. Deze zie ik nog niet terug op het apparaat.
Leuk initiatief! Maar de GBA had schouderknoppen die vaak tegenlijk met de actieknoppen gebruikt konden of moesten worden. Deze zie ik nog niet terug op het apparaat.
Mijn gok: dit apparaat heeft vier rode knoppen, de orignele Gameboy, 2. Die andere twee knoppen op dit apparaat zullen wel de L+R knoppen zijn.

Persoonlijk hoop ik dat de Retail versie wel mooier afgewerkt is; op sommige foto's ziet het apparaat er niet uit zeg; vergeelde vlekken, niet sluitende naden..

Ook mis ik informatie over de input van de cartridges; die hebben verschillende formaten en chipsets en daarom vraag ik mij af; hoe stabiel is de cartridge insert met het telkens wisselen van cartridges?

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 8 januari 2017 12:23]

Die vier knoppen zag ik inderdaad ook, maar dat lijkt me niet handig, omdat in veel games de schouderknoppen juist tegelijkertijd gebruikt moesten worden met bv. de A/B knoppen en de vierpuntsdruktoets. Bv. in F-zero zoals op de foto moest je vaak zowel op de A-knop tappen als de L of R knop indrukken. Ik zie niet zo goed in hoe dat met de huidige layout kan... Anders zou het een heel tof apparaatje zijn!

Ik denk echter dat veel van je favoriete titels ook wel via de Virtual Console of via een emulator op de Switch te spelen zullen zijn. Niet iedereen zal die kopen, maar of er nu genoeg klanten voor zo'n retro gameboy overblijven, ik vraag het me af..
Die vier knoppen zag ik inderdaad ook, maar dat lijkt me niet handig, omdat in veel games de schouderknoppen juist tegelijkertijd gebruikt moesten worden met bv. de A/B knoppen en de vierpuntsdruktoets.
Misschien dat het design wijzigt met de Retail versie? (mag ik hopen van wel)

Ter info: Retro Bit maakt prima replica USB 8-16 bit controllers (je kan ze tegenwoordig ook bij de lokale Media Markt kopen, wel prijzig) en zijn sinds kort over gegaan op het maken van consoles die retro software kunnen draaien.

Echter, hun vorige console, de Rerez werd al gelijk met de grond gelijk gemaakt (die overigens wel emulatie software draait om de ingebakken games te draaien - wel allemaal NIET Nintendo games)

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 8 januari 2017 12:50]

De Rerez? :)
Je bedoelt de Retro-Bit Generations.
Rerez is de gast van het YouTube kanaal waar je naar linkt... ;)
Ik weet niet waar jij die vergeelde vlekken ziet hoor, enige waar ik op kan komen zijn dat je de glow van ledjes of het scherm bedoeld.
Ik weet niet waar jij due vergeelde vlekken ziet hoor, enige waar ik op kan komen zijn dat je de glow van ledjes of het scherm bedoeld.
Wellicht heb je gelijk; ik zie het ook inderdaad op de andere foto's terug. Dan is het materiaal gebruik zowiezo zeer slecht; goedkoop plastic wat door schijnend is. Hopelijk dan (nogmaals) dat de Retail versie beter is dan dit.
Te zien aan de foto's zou het best een SLA-model (3D-prototyping) kunnen zijn. De hars die daarvoor wordt gebruikt is transparant. De spuitlak voor de afwerking zal daar niet heel dik op zitten.
Ja, het eerste wat ik dacht was inderdaad dun plastic wat vaak inderdaad niet echt "kwaliteit" betekent.
Persoonlijk hoop ik dat de Retail versie wel mooier afgewerkt is; op sommige foto's ziet het apparaat er niet uit zeg; vergeelde vlekken, niet sluitende naden..
Dat geeft het geheel een authentiek gevoel natuurlijk! ;)
[...]

Dat geeft het geheel een authentiek gevoel natuurlijk! ;)
Ik weet niet hoe jouw Gameboy ervaring was, maar toen ik dat ding voor het eerst zag in 1990 was deze vanaf de verpakking tot aan de uitwerking van het apparaat zelf tot in de puntjes perfect verzorgd. Tuurlijk; het apparaat was toen een stuk duurder (volgens mij wel 200 hele gulden + Tetris!) maar Nintendo maakt(e) geen grappen wat betreft hun bouw kwaliteit.

Daar kan Retro Bit wel wat van leren.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 8 januari 2017 12:58]

Mogelijk is het nog een 3d print prototype. Dan is de kwaliteit meestal nogal matig.
[...]


Ik weet niet hoe jouw Gameboy ervaring was, maar toen ik dat ding voor het eerst zag in 1990 was deze vanaf de verpakking tot aan de uitwerking van het apparaat zelf tot in de puntjes perfect verzorgd. Tuurlijk; het apparaat was toen een stuk duurder (volgens mij wel 200 hele gulden + Tetris!) maar Nintendo maakt(e) geen grappen wat betreft hun bouw kwaliteit.

Daar kan Retro Bit wel wat van leren.
Nu ja, heel stuk duurder...

§80 is fl. 176. En voor die andere fl. 24 heb je Tetris...

Maar even serieus. Gaat dit bedrijf hier geen problemen mee krijgen? Op het OS rust namelijk wel copyright.
Dat vergeelde op de foto's lijkt mij op een groene power-on LED (zie 2de foto). Ik hoop dat dit inderdaad niet dat de definitieve behuizing is, ik mag hopen dat het plastic dan wel wat dikker is als ik gelijk heb over die LED.
Mijn gok: dit apparaat heeft vier rode knoppen, de orignele Gameboy, 2. Die andere twee knoppen op dit apparaat zullen wel de L+R knoppen zijn.
Lijkt me niet handig dat je met je duim 2 knoppen tegelijkertijd moet indrukken.
[...]

Lijkt me niet handig dat je met je duim 2 knoppen tegelijkertijd moet indrukken.
Het lijkt mij dan dit een demo versie is die ze hopelijk aanpassen na commentaar op de beurs. Misschien dat ze de shoulder buttons niet werkbaar konden maken met dit design > mobo; het lijkt mij erop dat ze haastig dit apparaat wilde tonen op CES.
In de comments van The Verge worden je zorgen gedeeld:
The L+R buttons were added to the front… You can see it has an ABXY layout like the SNES, only X & Y are L & R. Which, unfortunately, for me and others is a massive deal breaker. It LOOKS good, to be sure, but that layout is going to make games like GBA Metroid, Mario Kart and F-Zero basically impossible. Which is a MASSIVE shame, cause otherwise this thing looks really good.

It would be amazing for GB/GBC games, and some GBA games, but they went for form over function, which is really sad.
Leuk initiatief! Maar de GBA had schouderknoppen die vaak tegenlijk met de actieknoppen gebruikt konden of moesten worden. Deze zie ik nog niet terug op het apparaat.
Op de tweede foto zie je een knop op de zijkant zitten, dat zou de R-knop kunnen zijn (en aan de andere kant natuurlijk eentje voor de L-knop).
Ze mogen wel al beginnen sparen voor rechtszaken die er zitten aan te komen. Nintendo is gewoonlijk niet zo happig op third-party die gebruik maken van emulatiesoftware om hun games te draaien.
In basis emuleren ze niets gezien de software op de cartridges staat welke gewoon origineel worden uitgelezen. Er zijn hardware aanpassingen aanwezig zodat de handheld de software op de carts snapt.
Natuurlijk emuleren ze de originele Game Boy hardware. Of denk je dat ze die chips nog produceren? Hier zit gewoon een moderne microprocessor in die waar emulatiesoftware op draait.

De rechtzaken gaan doorgaans om de Nintendo merknaam en copyright. Beide dingen gaan hier niet op - de laatste niet omdat je dus originele cartridges erin moet stoppen. Relevante hardware patenten zijn allang verlopen.
Ja hoor, deze Z80 chips zijn nog steeds verkrijgbaar.
http://nl.farnell.com/web...2&langId=31&storeId=10168

Populaire CPU. Toen ik nog op school zat moesten we deze CPU ook doorgronden om de basisprincipes van een CPU te begrijpen. Het grappige was dat hoe meer ik begreep hoe het werkte, des te minder ik begreep dat het ook werkelijk werkte. Zeker in verhouding met moderne CPU's. Als iedereen eens wist hoeveel eentjes en nullen verwerkt moesten worden om iets simpels als een venstertje te verslepen, dan zouden er een stuk minder mensen klagen over een "trage" PC ;)

Ik zie nu net dat hij niet de originele Gameboy spellen speelt maar ook Gameboy advanced. Daar zat een 32 bit ARM7 CPU in, die hoogstwaarschijnlijk ook nog gewoon te verkrijgen is. Hoe dan ook, dan worden de originele Gameboy spellen dus sowieso geŽmuleerd gezien de Z80 instructieset hoogstwaarschijnlijk niet geaccepteerd wordt door een ARM processor.

[Reactie gewijzigd door satoer op 8 januari 2017 15:17]

Euh...de "oude" GameBoy (Color) spellen doen het prima op de GBA (van de SP weet ik het niet; niet in mijn bezit).

@.oisyn: Volgens mij is het te makkelijk om te stellen dat alle relevante hardware patenten verlopen zijn. Je blijft te maken hebben met intellectueel eigendom, dus commerciŽle activiteiten op basis van de GBA-kloon/-emulator kunnen zelfs nu nog inbreuk maken op actieve broncode en patenten. Volgens wikipedia is de GBA-ondersteuning/-verkoop pas in 2010 gestaakt door Nintendo. De DS na de GBA had geen Z80, waardoor toen pas de oer-GameBoy abandonware kon worden (als je Virtual Console op de Wii niet meerekent).

Overigens: De ZiLOG Z80 is een Intel 8080-kloon, en het is vrij eenvoudig om te leren programmeren, omdat hier zoveel informatie over te vinden is. Ik vind het zelf ook een hele prettige CPU/microcontroller om te beginnen met (dis)assembly en C, omdat je er vrij complexe bewerkingen en timingsproblemen mee kunt realiseren op een TI-83 (tip: programmeer/assembleer op een oude PC met DOS en een seriŽle poort. Ik heb ooit onnodig lopen zoeken naar een bug, terwijl de oorzaak lag aan mijn "moderne" USB-opstelling.)
Jahoor, ARM7TDMI is nog niet zo oud. LPC2148 is nog erg populair bij de inmiddels wat oudere industriele projecten die lang in leven worden gehouden.

Echter enkel een compatible CPU is niet genoeg. Je hebt ook de "Nintendo saus" nodig die alle video en geluid chipsets aanstuurt, wat in zo'n handheld in de oude "Nintendo chip" gebakken zat. Al dat soort zaken zullen dus ook nog geemulereerd moeten worden.

Aangezien zowel ARM, Z80 en oude Sharp CPU wordt nagebootst, ben ik benieuwd hoe ze dat geflikt hebben. De oude ARM7TDMI is m.i. net iets te snel om compleet te emuleren op een moderne variant zoals een Cortex m7, maar mogelijk draait er gewoon een "telefoon SoC" in zoals een Cortex A9 oid.
De Z80 wel, maar een gameboy bestaat uit meer dan alleen een CPU ;). Overigens zat in de GB een aangepaste Z80

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 januari 2017 19:42]

Klopt. Twintig jaar geleden heb ik als hobbyproject een Gameboy emulator gemaakt voor 80x86 en volgens de spaarzame documentatie (pre-Internet tijdperk) bleek dat er een paar aangepaste opcodes in zaten. Zelfs een handjevol 16-bit instructies zo uit m'n hoofd.
Is het niet dezelfde chip als vroeger in die wetenschappelijke rekenmachines zaten die we moesten kopen voor school? Weet nog dat we daar ook Game Boy spellen op konden spelen 😛
Is geen Z80 wat in de Gameboy zit, het lijkt er op maar ze zijn niet compatibel. De gameboy heeft bepaalde dingen extra en mist bepaalde andere dingen.
De rechtzaken gaan doorgaans om de Nintendo merknaam en copyright.
Volgens mij geldt voor beiden dat het design daar betrekking op kan hebben. Maar ik neem aan dat ze hier vooraf al een deal over hebben gemaakt met Nintendo? Anders lijkt het me niet dat ze het op CES zouden aankondigen. Waarschijnlijk is gezegd dat ze een deel van het design mochten kopiŽren als ze maar niet de indruk maakten een echte Gameboy te hebben gemaakt.
Waarom niet origineel. Z80 wordt nog steeds geproduceerd.
In de GameBoy zit een aangepaste/custom Z80. Er zijn instructies (en registers) weggehaald en nieuwe instructies toegevoegd.

http://gbdev.gg8.se/wiki/articles/CPU_Comparision_with_Z80
Los van de hardware is er natuurlijk gewoon de Gameboy/GBA rom nodig natuurlijk. Ik weet even niet of de originele Gameboy een ROM had, de GBA had het zeker wel. En tenzij je die perfect hebt nagedaan zonder het 1 op 1 te kopieren, ga je hier al de mist in met rechtzaken.
Je bedoelt de BIOS? Mensen wisten die al een paar jaar geleden al te dumpen. AFAIK was dat nog nieuws op Tweakers.net. Nieuwsartikel is onvindbaar.
Ja tuurlijk kun je die dumpen, maar je mag die niet zomaar in jouw product weer verwerken natuurlijk he?
Je bedoelt de BIOS? Mensen wisten die al een paar jaar geleden al te dumpen. AFAIK was dat nog nieuws op Tweakers.net. Nieuwsartikel is onvindbaar.
Je mag de ROM van de orginele console niet zomaar kopiŽren, hier zit ook gewoon copyright op. Daarom zit deze software ook nooit in de emulator maar moet deze apart gedownload worden, omdat anders Nintendo een makkelijke case heeft tegen de makers van de emulator.
Ze mogen wel al beginnen sparen voor rechtszaken die er zitten aan te komen. Nintendo is gewoonlijk niet zo happig op third-party die gebruik maken van emulatiesoftware om hun games te draaien.
Ik denk niet dat hier emulatie software op draait aangezien je originele cartridges moet gebruiken. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de hardware de emulatie doet, net zoals b.v. de Everdrives dit doen voor andere retro consoles.
Een retroversie van een GameBoy? Een GameBoy IS toch retro?
Retro staat voor het teruggrijpen op producten en ontwerpen uit het verleden bij het ontwerpen of lanceren van een nieuw product

Ik weet niet of de originele GameBoy nog verder teruggrijpt op producten uit het verleden.. Maar dit product (Retro-bit) mag Retro genoemd worden
Je kunt geen retroversie uitbrengen van iets dat zelf al retro is.

Tsux heeft in deze gewoon gelijk.

Dit een retroversie van de Gameboy noemen komt op het zelfde neer als oude munten opnieuw slaan en die munten vervolgens de antieke versie van de munt noemen 8)7

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 8 januari 2017 18:14]

Nee, je snapt het niet. Het oude oorspronkelijke product zelf is nooit retro. De betekenis van retro is je baseren op het verleden bij iets nieuws. Dat de term retro soms fout wordt gebruikt geeft je geen gelijk.
Voor de term "retro" geef ik je volkomen gelijk maar bij de term "retrogaming" zit het net ietsjes anders; Retrogaming is gaming op de hardware van minimaal 2 console- of handheld generaties geleden.
Als er ROM's op gezet kunnen worden, dan lijkt het me wel een erg gaaf apparaatje.
Je zal zelf de games al moeten bezitten.

Ben wel benieuwd of dit niet de nek omgedraaid gaat worden door Nintendo gezien de connector vast wel een patentje zal hebben
In dat geval kan je beter voor een DS gaan. Zat kaartjes te koop waarmee je zowel NDS als GBA en GB/GBC ROMS mee kan draaien. LameboyDS is 1 zo'n emulator die voor mij perfect de GB en GBC games emuleert
Als er ROM's op gezet kunnen worden, dan lijkt het me wel een erg gaaf apparaatje.
Dat zal geheid wel niet lukken, tenzij je het mobo modificeert met b.v. een SD kaart slot. Handiger is om b.v. een Everdrive te kopen om legaal je bezitte games te draaien, wat niet illegaal is.
Als er ROM's op gezet kunnen worden, dan lijkt het me wel een erg gaaf apparaatje.
Nintendo gaat dat natuurlijk nooit toelaten. Ik heb mijn Gameboy, Gameboy Color en Gameboy Advance met cartridges hier nog liggen. Dit artikel is een mooie gelegenheid om die "af te stoffen".
Nintendo kan hier niets tegen doen; vergelijk het met de Retron 5 en de tientallen andere clone consoles die al op de markt zijn.
Het doet mij wat denken aan een gameboy mod met de rpi zero - https://www.raspberrypi.org/blog/game-boy-zero/. Tot op het button "kuiltje" toe omdat die modder 2 extra holes moest dremelen voor de buttons.

Dat valt hier mij nl ook op.
Met dat verschil dat deze met originele cartridges lijkt te werken.
tof, maar had toch liever een design ala gameboy advanced gezien.
Dit dus. Het originele GBA design was gewoon prettig met 2 handen aan de zijkant van t scherm ipv er onder en de 2 schouderknoppen. Enige nadeel van de originele GBA is de achtergrond verlichting. Ben inmiddels al voorzien dankzij een DS met emulator en rommetjes waardoor ik mijn gehele GB/GBC/GBA (en DS) collectie bij heb met 1 kaartje
Zowel de Classic, Color en Advance hebben alleen AB knoppen. Deze...Retro Boy heeft 4 knoppen, dus ik verwacht dat die de L en R emuleren vanaf de GBA. Persoonlijk vind ik dat een vervelende positie, want vaak worden die knoppen gebruikt icm de A of B, bijvoorbeeld driften of alternate fire. Dat is best lastig met deze lay-out denk ik zo. Had dan triggers gedaan, aan de zij- of achterkant.

Voor de rest een tof apparaat hoor, alleen sommige GBA games zullen wat pittiger worden.
Laat Nintendo maar een Game Boy pocket uitbrengen met ingebakken games net zoals ze met de NES classic hebben gedaan, en daarna graag een Game Boy Advance Micro. :)
Ja, ook van mij mag Nintendo met meerdere verschillende "Classic Mini" consoles komen.

Maar laat ze dan wel ruim voldoende exemplaren produceren :P
Om de moeilijke verkrijgbaarheid, zoals bij de mini-NES, te voorkomen. 8)7
Als het final product er is dan ga ik deze zeker aanschaffen. Kan nu al niet wachten tot het augustus is. Alleen het betere scherm is voor mij al de deal maker. Op de oude gb en gbc die ik nog heb liggen zit bijna geen beeld meer.

Tevens sta ik te trappelen voor de trio hd. Ook van retro-bit. Hierop kun je je oude nes/snes en sega cartridges spelen op een hd tv. Gewoon met een hdmi aansluiting. Dus geen geklooi met scart of coax meer.

Ook die gaat in mijn verzameling komen te staan.

Al met al met deze aankondiging een verdiende CES17 award.
Voor 20 euro meer heb je een 2DS.

Maar dat zal het punt niet zijn :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*