Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo heeft Classic Mini 1,5 miljoen keer verkocht

Door , 79 reacties

Nintendo heeft wereldwijd meer dan 1,5 miljoen exemplaren van zijn retro-NES Classic Mini verkocht. De remake van de klassieke Nintendo-console had te kampen met grote voorraadtekorten, maar het bedrijf belooft beterschap.

Dat heeft de Japanese fabrikant bekendgemaakt bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Het is niet bekend wat wereldwijd de verdeling is in de verkoopcijfers; Nintendo heeft alleen het totaal van 1,5 miljoen stuks bekendgemaakt. De Nederlandse en Belgische aantallen zijn daardoor niet bekend, al genoot het apparaat wel veel populariteit.

Nintendo had waarschijnlijk nog veel meer van zijn klassieke console kunnen verkopen als het grotere voorraden had gehad. Wereldwijd, waaronder in Nederland, is de Classic Mini geruime tijd uitverkocht geweest, en worden er op de tweedehandsmarkt aanzienlijk grotere bedragen gevraagd dan de originele verkoopprijs van rond de 60 euro. Nintendo belooft dat de Classic Mini op termijn weer goed verkrijgbaar moet zijn.

Uit de kwartaalcijfers blijkt ook dat het aantal verkochte 3DS-handhelds in de lift zit. Nintendo noteerde een toename van ongeveer 20 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar, en kwam uit op ongeveer 1,2 miljoen verkochte apparaten. Ook het aantal verkochte games voor de 3DS zit in de lift. Nintendo gaf aan dat het de komende tijd door zal gaan met het uitbrengen van games voor de 3DS.

Reacties (79)

Wijzig sortering
Er loopt ook een interessante discussie over de ROM's die Nintendo gebruikt heeft (het is tenslotte gewoon een emulator). Deze hebben hetzelfde formaat als illegale ROM's die al 20 jaar rondzwerven en zouden dus ook gewoon van het internet kunnen komen :)

Edit: link naar de discussie toegevoegd, filmpje is hieronder al vernoemd. Het gaat er inderdaad om dat Nintendo ook het NES bestandsformaat gebruikt wat door de community verzonnen is.

[Reactie gewijzigd door WhiteDog op 3 februari 2017 01:02]

Waar loopt die discussie?

Ik kan mij goed voorstellen dat het lijkt op die al 20 jaar rondzwerven: de ROM files zijn voor de meeste consoles gewoon een dump van het cartridge geheugen; een dump van de cartridge zal dan ook resulteren in dezelfde checksum (bijv. CRC32) omdat ze qua inhoud van de file identiek zijn.
Er is hier een mooi YouTube filmpje over dat ik niet meteen terugvind, maar dat ging over het emulaten op Wii & WiiU.
Blijkbaar is er bij het dumpen van de NES cartridge wat getinker vereist omdat de rom opgesplitst staat in afzonderlijke chips.
Hierdoor passen ze in code een aantal zaken aan in de rom zodat deze draait op een emulator.
Echter heeft deze code dus wel een "vingerafdruk" in die zin dat de naam van die emulator daar in Hex instaat.
Bij het dumpen van Super Mario uit de store op de Wii, heeft men gezien dat de rom exact overeenkomt met net die aangepaste rom van 20 jaar geleden.

Weet niet of ze dit met de NES Classic nu ook doen, maar ik ga ervan uit als ze toen zelf de game niet meer hadden en hem moesten downloaden, dat het nu nog steeds hetzelfde geval zal zijn.
Blijkbaar is er bij het dumpen van de NES cartridge wat getinker vereist omdat de rom opgesplitst staat in afzonderlijke chips.
Hierdoor passen ze in code een aantal zaken aan in de rom zodat deze draait op een emulator.
Het klopt dat het dumpen van een NES cartridge wat getinker vereist, maar het klopt niet dat de code aangepast moet worden om de game te kunnen draaien in een emulator.
De uitdaging zit 'm erin dat je van een NES-cartridge maar 32kB aan programmageheugen en 8kB aan graphics tegelijk kunt addresseren. Latere cartridges hadden simpelweg meer dan 32kB aan code en 8kB aan graphics, verdeeld over meerdere chips. Die cartridges hadden dan weer hardware aan boord om te kunnen bankswitchen, wat wil zeggen dat de cartridge zelf kan mappen welke virtuele geheugenlokatie naar welke fysieke lokatie op de chip gaat. Er waren tientallen mechanismen hiervoor in omloop die allemaal weer anders werkten, wat het dumpen weer niet-triviaal maakt.

Echter, Super Mario Bros was een van de eerdere NES games die uitkwam en had daarom 'gewoon' 32kB programma en 8kB aan graphics aan boord (dus geen bank switching), wat het niet moeilijk te dumpen maakt, wat het niet verwonderlijk maakt dat verschillende dumps exact hetzelfde zijn. :)
Echter heeft deze code dus wel een "vingerafdruk" in die zin dat de naam van die emulator daar in Hex instaat.
Er staat geen naam van een emulator in die file (en daar is ook geen ruimte voor) -- de 1e 4 bytes van een geldig .nes file zijn altijd "NES", gevolgd door een DOS end-of-file. De rest van de header is puur informatie over de ROM (hoeveel ROM, hoeveel RAM, NTSC/PAL, welke mapper hardware, etc). De mogelijke 'fingerprint' zou hooguit artefactjes van het dumpen kunnen zijn, maar die zullen niet in de header verstopt zitten.
Volgens mij bedoelt hij dat er uberhaupt een "nes" file format bestaat. Deze is ten slotte door de community verzonnen en afgesproken: deze "header data" waar je het over hebt kan je nergens in een cartridge "uitlezen". Nergens in de cartridge kan je uitlezen dat er x ROM chips en y RAM chips aanwezig zijn.

Als Nintendo dus zelf ook de NES file format gebruikt, met exact dezelfde header, dan volgen ze dus de standaardisatie van de community, wat betekent dat ze de ROM hoogstwaarschijnlijk van het internet hebben geplukt :P
En hoe is dat erg? Dat bied alleen maar meer mogelijkheden voor de community en voor Nintendo zelf is het niet illegaal aangezien zij de copyright owner zijn.
Buiten dat het grappig is wordt er toch geen waardeoordeel aan gegeven zoals dat het "erg" zou zijn door mohf? Ik snap dit soort verdedigende reacties nooit zo.
Tis niet verdedigend bedoeld hoor.

Meer 'waarom het wiel opnieuw uitvinden?'
Inderdaad! In hoeverre dit allemaal waar is laat ik in het midden.
Maar het lijkt me aannemelijk zoals gezegd ook in de video dat Nintendo waarschijnlijk gewoon geen origineel exemplaar meer heeft.
Maar het lijkt me aannemelijk zoals gezegd ook in de video dat Nintendo waarschijnlijk gewoon geen origineel exemplaar meer heeft.
Ze zullen heus wel originele exemplaren van de spellen hebben of kunnen vinden. Lastiger is het om hardware te vinden om de ROMs van de cartridges te rippen. Niet onmogelijk, maar ook niet echt de moeite waard als de ROMs al beschikbaar zijn.

Ik zie niet echt hoe het een probleem kan zijn dat Nintendo ROMs gebruikt die op Internet staan en ooit geript zijn door anderen. Het blijft hun code (of het blijft code waar ze een licentie op hebben). En als een ROM ripper er ook maar over nadenkt om Nintendo aan te klagen omdat een stukje eigen code in het product zit dat Nintendo verkoopt, dan zal Nintendo niet twijfelen om een tegenrechtszaak te beginnen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 februari 2017 21:19]

Ze zullen de game vast nog wel hebben, ook vast nog wel een code ripper... we hebben het hier over de game waar ze groot mee zijn geworden. Wat ik zelf denk is dat dit project gewoon (deels-)uitbesteed is en die hebben toen gewoon een prototype laten zien en krijg je bedrijven onder de indruk van je kunsten? Door hun meest precious bezit te laten zien natuurlijk, dit was dan gewoon de geripte rom van het internet en Nintendo heeft daar niet bij stil gestaan toen ze het online gooiden. Zover ik toen had gezocht (maar was wel erg snel tussendoor en dat was 2 of 3 weken geleden) bleken andere games dit niet te hebben, vermoedelijk hebben ze die wel zelf geript van de cartridges.

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 3 februari 2017 00:39]

Het lijkt mij juist absoluut aannemelijk dat Nintendo wel nog een origineel exemplaar heeft. Erg aannemelijk zelfs.
Sterker nog, In de aanloop naar de nes classic (mini famicom) hebben ze een filmpje laten zien van hun "vault" waar 5-8 nieuwe exemplaren liggen. Lees het hier: https://topics.nintendo.c...e6-9b38-063b7ac45a6d.html
Lijkt inderdaad te kloppen. Ik was wel bekend met zogenoemde unieke codes bij de 3DS cartridges (header) maar dat steekt toch iets anders in elkaar (worden ook gecheckt bij online gaming).

Het is zeker plausibel dat ze een internet-ROM gebruikt hebben...

Maar daarmee vraag ik me af, hoe zit het met de emulatie software op deze NES classic? Is die ook gebaseerd op bestaande/opensource emulators? :+

[Reactie gewijzigd door Mr_Q op 2 februari 2017 21:17]

Het speciale zit hem dan ook meer in de emulator zelf en†het design. Nintendo heeft zelf de broncode niet meer van de meeste games, dus gebruiken ze ROMs van het internet. Dat is†ook gewoon hun recht natuurlijk.
Nintendo heeft zelfs nog de originele ontwerp tekeningen van super mario bros (1982 - Shigeru miyamoto en Takashi Tezuka) en Eiji Aonuma (zelda serie) zei zelfs in een interview dat hij de originele ontwerpen van Zelda 1 nog tot zijn beschikking heeft. ze hebben alle originele tekeningen nog maar de broncode niet? lijkt mij erg onwaarschijnlijk. :D

Kijk dit filmpje maar eens. https://www.youtube.com/w...Rd6_a1CI&feature=youtu.be
Het zou je verbazen hoe slecht er met broncode wordt omgegaan :/ Heel veel klassieke games hebben geen broncode meer helaas. Het is echt een groot gemis.
Snap ik. Nintendo is anders dan alle andere game publishers + het zijn japanners; die leggen meer vast dan wie dan ook. Het zou me echt verbazen als ze ze niet meer hadden..
Ik wacht eerlijk op de eerste hax, wil het graag gebruiken voor retro...de enthousiasme voor opkomende homebrew is hier dan ook enorm. Tot nu toe was er geen enkele mainstream console die kon tippen aan de originele PSP community... echt echt toffe tijden.
De PSP. Meest ove gewaardeerde emu console ever. Kan niet eens Mame behoorlijk draaien!
Ik snap niet waarom Nintendo niet de route van Retrofreak http://www.funstockretro....reak-retro-gaming-console heeft gekozen. Ik durf te wedden dat wanneer de cartridges opnieuw zouden worden uitgebracht deze ook gretig aftrek zouden vinden.
Dat zal met kosten te maken hebben, voor elke nieuwe cartridge moet er dan weer een pcb'tje in aangezien je de originele aansluting wil gebruiken. Evt. batterij als je wilt opslaan, sommige games hadden geen wachtwoord systeem.
Hadden NES games uberhaupt on-cart storage?

En kwa PCB kom je denk ik met moderne techniek een heel eind, maak een standaard PCBtje met een stukje ROM en een microcontroller, en je zal alle NES cartridges kunnen nabootsen.
Zouden de controllers nu ook eindelijk beschikbaar komen? Ik wacht al 6 maand op een 2e controller, toch van de zotte.
Vergeet de verlengkabels niet ;)
Precies dit. De lengte van de kabel is echt een enorme misser waardoor de bruikbaarheid een stuk minder is wanneer je geen verlengkabels hebt of koopt. Zeker gezien de meeste mensen tegenwoordig een behoorlijk grote televisie hebben is het op een metertje afstand spelen echt niet prettig. Dit had echt beter gekund!
Ik heb de verlengkabels uit china besteld voor 1,90 inclusief verzending. Duurt 3 weken maar is nog altijd sneller dan wachten op de originele. En een verlengstuk hoeft niet hoogwaardig te zijn. Daarnaast functioneert het prima.

Ook een tweede controller voor 4 euro die prima aanvoelt hoewel ik liever nog eens een originele erbij wil maar voor die enkele keer is dit prima.

Edit: toevoeging

[Reactie gewijzigd door Chillko op 2 februari 2017 21:59]

Als je een tweede controller wilt kan je ook enkele WII controllers gebruiken. Degene met dezelde plug als de nunchuck passen in de NES mini.

Maar een Classic controller heeft natuurlijk een meer retro feel ;).
Dan moet je even goed rondkijken, want zo slecht zijn die niet te verkrijgen.
Er zijn mensen die al 4 JAAR wachten op een extra Wii U GamePad :P En daar is de productie nu van gestopt.

En hoe kan je al 6 maanden op de extra controllers wachten terwijl de Classic pas in november officieel uitkwam.
voor the time beeing me rasberry pi maar uitgerust met retropi en de nes/snes en n64 roms van games die ik voor de orginele versies nog heb zwerven er op gezet .

Enige min puntje is dat ik met ps4 controller aan een micro usb kabel van bijna 3 meer moet zitten
idem hier :)
kon de Classic ook nergens vinden, heb dan maar 2 NES controllers besteld voor 5 euro en als je nog ergens een pi hebt rondslingeren heb je met retroPie (weet eig nog steeds niet waar die taart vandaan komt) minstens evenveel plezier!
huh nee joh er zit bluetooth op in retropie. 1 keer goed instellen en hij werkt !
Vereist dan wel de Raspberry Pi 3 zeker? :)
Enige min puntje is dat ik met ps4 controller aan een micro usb kabel van bijna 3 meer moet zitten
8Bitdo maakt hele goede moderne varianten (draadloos, Bluetooth, maar sommige controllers kunnen ook werken via USB) van de klassieke controllers voor scherpe prijzen, zeker als je ze importeert uit China. Voor zowel die controllers als voor je Playstation controller kan je de goedkoopste Bluetooth 4.0 USB adapter kopen (kost een paar euro in China) en het zou moeten werken.

Al heb je een Pi 3, dan raad ik af dat je de interne Bluetooth en WiFi adapters tegelijkertijd gebruikt. Voor Bluetooth audio geeft dat in ieder geval problemen. Ik weet niet of dat ook zo is voor controllers. Een USB Bluetooth adapter lost echter alle problemen op.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 februari 2017 21:14]

Het zou wel grappig zijn als deze console uiteindelijk beter verkoopt dan de WiiU :) .
Niet in totaal natuurlijk.
De WiiU is maar 4 miljoen keer over de toonbank gegaan meende ik te weten..
Nog even wachten op de N64 mini. Er zijn geruchten van een SNES mini.
Nog best een prestatie voor het feit dat ze zo slecht te krijgen zijn, ik zie ze op MP ook wel eens voor 120 euro staan.

[Reactie gewijzigd door Weemism op 2 februari 2017 20:15]

Ze staan op marktplaats voor 159,- :/
Vraagprijs. Geen transactie-prijs. Ik kan 200 vragen.
Oh ik dacht dat er op marktplaats alleen maar vaste prijzen gehanteerd werden 8)7
:+ -natuurlijk, maar er staan meer handelaren/retailers op dan particulieren. En met een prijs van '159' euro kun je er al 99% van uit gaan dat het geen particulier is.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 3 februari 2017 11:21]

En is dat goed of slecht? Wat waren de verwachtingen?

[Reactie gewijzigd door Dasprive op 2 februari 2017 20:21]

De verwachtingen lagen lager, dit heeft Nintendo al aangegeven. Ze zijn dan ook bezig met nieuwe Nes Minis te produceren.
Max ICT en Afuture vragen 160+ euro voor de nintendo classic mini. Ik snap vraag en aanbod, maar dit soort geldwolverij kan ik niet waarderen. Hele slechte reclame voor je bedrijf.
Dat is ook gewoon de prijs waaraan zij hem momenteel kunnen aankopen (incl. marge). Het is niet dat ze zelf een (grote) voorraad hebben. Dit soort zaken zijn ook volledig geautomatiseerd (shops met 20 000+ producten). Best mogelijk dat Afuture niet eens weet dat ze deze verkopen :)
Beschikbaarheid in EU mag stuk beter. In de VS liggen ze inmiddels al gemiddeld 3 dagen op het schap.
Nintendo maakt zich belachelijk door met dingen te komen zoals 'voorraadtekort', maar de meerderheid (kudde) ziet dat helaas niet. Op deze wijze wordt de potentiŽle consument gemanipuleerd dat het apparaat zo hip/exclusief/bijzonder moet zijn dat hij er zelf ook eentje wilt, dit terwijl het een doodgewone emulator is die je op elke PC of zelfs een Raspberry Pi kunt draaien voor een fractie van het geld.
Exclusief het stukje plastic eromheen met Nintendo erop en cheapo joysticks dan...
Strange world we live in... 8)7
Alles wat je opnoemt is illegaal. De NES Classic is een legaal alternatief. als je argument is dat het "oude" games zijn, is het dan ook meteen OK om alle films en muziek van 1/2/10/20/... jaar oud dan maar te downloaden?

Akkoord dat die oude games enigzins overpriced zijn, maar goed dat zijn Apple producten ook. Heb al best wat avonden plezier gehad aan mijn NES Classic en mijn vrouw ook (die kreeg zo'n dingen niet toen ze klein was).
Ik wil er nog steeds eentje kopen, alleen geen zin om 100 euro of meer uit te geven...
Nog maar even afwachten dus tot Nintendo de leveringen weer op orde heeft.