×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo levert in zomer van 2018 opnieuw NES Classic Mini-console in Europa

Door , 122 reacties, submitter: Bierautomaat

Nintendo heeft op Twitter laten weten dat de eind 2016 uitgebrachte NES Classic Mini in de zomer van 2018 weer beschikbaar komt in Europa. Wanneer deze miniversie van de originele NES-console precies leverbaar wordt, heeft Nintendo niet bekendgemaakt.

Nintendo heeft gezegd in de toekomst met meer informatie te komen. Het bedrijf kondigde de NES Classic Mini vorig jaar in juli aan en bracht de console uit in november. De console bleek erg populair en al snel was de vraag groter dan het aanbod waardoor de spelcomputer slecht leverbaar was. In april bevestigde Nintendo nog dat de productie van de kleine NES was gestopt. Wereldwijd waren er eind april al 2,3 miljoen exemplaren verkocht.

Op 29 september brengt Nintendo een andere miniversie van een van de oudere consoles uit. Het gaat om een kleine variant van de het Super Nintendo Entertainment System. Het Japanse bedrijf heeft gezegd dat deze SNES Classic Mini ook nog geleverd wordt in Europa in 2018. Mogelijk betekent dit dat de SNES Classic Mini beter en langer leverbaar zal zijn dan de snel uitverkochte NES Classic Mini.

De directeur van Nintendo in Amerika, Reggie Fils-Aimé, heeft zondag tegen de Financial Times gezegd dat de productie van de SNES Classic Mini 'dramatisch is verhoogd'. Hij gaf daarom het advies aan consumenten om op veiling- en biedingsites geen enorme bedragen te gaan bieden om een exemplaar te kunnen bemachtigen. Volgens Fils-Aimé is het niet nodig om meer dan 80 dollar te betalen voor het apparaat.

Deze SNES Classic Mini heeft 21 games ingebouwd, waaronder Donkey Kong Country, The Legend of Zelda: A Link to the Past, Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting, Super Mario Kart, Super Metroid en Star Fox 2. De laatste genoemde game werd officieel nooit voor de oorspronkelijke SNES uitgebracht, maar komt nu wel beschikbaar voor de miniversie.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12-09-2017 • 12:18

122 Linkedin Google+

Submitter: Bierautomaat

Reacties (122)

Wijzig sortering
Nu nog een Nintendo64 mini. dan zou het helemaal compleet zijn.
Loop je een hoop titels mis zoals bijv. Goldeneye die rechten heeft Nintendo niet.
Final fantasy, Street Fighter II turbo, Super Ghouls and Ghost, Contra III, Super Mario RPG, Super Castlevania IV en Secret of Man zijn stuk voor stuk games waar Nintendo de rechten niet van had en toch staan ze allemaal op de SNES mini.

Dat Nintendo nu de rechten niet heeft op Golden Eye zegt er dus vooralsnog helemaal niets over of de game wel of niet op een eventuele N64 mini komt te staan.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 12 september 2017 14:29]

Kan.. maar de gave titels: Mario RPG, Kirby 64, Starfox 64, etc. etc. zijn zeker de moeite van het spelen waard.

/edit: Uiteraard bedoel ik Paper mario.

[Reactie gewijzigd door piet_pienter op 12 september 2017 14:04]

Mario rpg is snes.

Rechten zijn te regelen denk ik.

Ze moeten dan een Bluetooth controller gebruiken voor de n64 dat je die ook kan gebruiken op je switch.
Paper Mario 64 bestaat ook nog (erg leuke game). Daarbij is OoT en MM twee geweldige games die het waard zijn om zo een mini versie te halen. Denk echter niet dat Nin het gaat doen, gezien sommige games (SSB, Mario Party en Mario Kart) niet ENORM veranderd zijn sinds de 64 dagen en ze daarmee wellicht hun switch Line up gaan kansbaliseren. Nes en Snes is oude meuk, leuk voor de nostalgie en de old Skool gamers.
Daarnaast zijn een aantal N64 titels al opnieuw uitgebracht op de DS en 3DS, zoals Mario 64, Ocarina of Time, Majora's Mask en StarFox 64.
Bij mijn weten is Donkey Kong ook van Rare, en dat staat nu toch ook op deze SNES mini :)
Donkey Kong is eigendom van Nintendo, dus blijft uiteindelijk van Nintendo en dit hebben ze ook vastgelegd bij die games. Dus ook al doet Rare het meeste werk aan de game, mogen ze het niet meenemen als ze verkocht zouden worden (zoals aan MS).
Wist ik niet, thanks!
Goldeneye is een lastige, je hebt te maken met Nintendo, Microsoft en diegene die op dat moment de licentie heeft voor het uitbrengen van de James Bond videogames. Vergeet niet dat er van Goldeneye N64 een XBLA remake gereed stond op uit te brengen waarbij Nintendo juist de partij was die lastig deed (http://www.eurogamer.net/...xbla-remaster-looked-like)
Wegens (blijkbaar) vergelijkbare juridische complicaties is ie ook nooit op de virtual console van de Wii uitgebracht. Dat maakt het nog eens een stukje onwaarschijnlijker dat hij op een eventuele N64 Classic zou worden uitgebracht: blijkbaar kan Rare of Microsoft er ook een veto over uitspreken?
Juridische complicaties = geld? Want volgens mij draait dit gewoon om geld. Dat bedoel ik verder niet negatief, maar met genoeg geld moet het geen probleem zijn.
Nintendo and Microsoft zijn wel goede vriendjes aan het worden. Kijk naar cross platform multiplayer van Minecraft, waarvoor je een xbox account moet aanmaken (of hoe noemen ze het daar). Nintendo weet wel hoe ze moeten onderhandelen, je zult ze straks ook wel weer zien op de Apple Keynote. Ze hebben overal wel hun vingers in steken.
Men praat hier niet over een remake een rom van een spel

Voor een Microsoft (of zelfs Sony is sommige gevallen) is het gewoon gratis geld waar zij geen enkele moeite hoeven in te steken voor een product waar zij al lang geen inkomen meer krijgen.
Zat meer te denken aan Smash Bros, Mario Kart, Majora's Mask, OoT en Mario 64 als goede titels. Kirby 64 was een beetje matig.
Vergeet Paper Mario, Yoshi's story, F-Zero X, Pokemon snap en Lylat Wars niet.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 12 september 2017 14:33]

Zou wel top zijn als de remastered versie van OoT dan op die N64 mini zou komen, ik zou die graag eens spelen maar dan gewoon op m'n tv en niet op een 3DS.
Een remastered versie zou niet op een N64 emulator kunnen draaien, dus dat zit er sowieso niet in. De NES/SNES Classics zijn gewoon stukken rPI-achtige hardware met een emulator erop.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 12 september 2017 17:33]

ik ben anders wel in voor een rerelease van de OoT en MM remaster op de Wii u of Switch ^^, maar dan gewoon voor 1 scherm geoptimaliseerd zodat deze gewoon speelbaar is zonder je scherm scheef te moeten houden.
Ja dat is een punt ja... blijft jammer dat ze die remaster alleen voor de 3DS hebben gemaakt.
Mario RPG anders ook maar die was geen N64
Bij de huidige SNES mini zitten ook een hoop games waarop Nintendo de rechten niet heeft:
  • Street Fighter II (Capcom)
  • Castlevania IV (Konami)
  • Mega Man X (Capcom)
  • Final Fantasy III (Square Enix)
  • Super Ghouls & Ghosts (Capcom)
Dat is dus gewoon een kwestie van een licentie overeenkomst te sluiten. Rare is tegenwoordig van Microsoft, dus zo'n deal kan misschien wel moeilijk worden, maar het is heus niet onmogelijk.

Edit: Castlevania IV, niet III. Bedankt @khamikaze99

[Reactie gewijzigd door sspiff op 12 september 2017 13:28]

Ik zie niet in waarom zo'n deal moeilijk zou worden.
Zo'n licentie levert Microsoft ook geld op, hoeven ze zelf niets voor te doen.
Castlevania III is een NES titel. Ik geloof dat je Castlevania 4 bedoeld. Naar mijn mening de beste Castlevania ooit op de Nintendo uitgebracht. (maar dat is maar een mening:-) )
Nou, als er iemand een Golden Eye rerelease kan regelen is het juist Nintendo. Ze hebben daar immers in 2010 ook een remaster van gemaakt.
Dat was geen Nintendo spel, maar gemaakt door Eurocom. Eigenlijk was dat een compleet nieuw spel met een aantal elementen uit de film en oude game en Daniel Craig z'n smoel omdat alleen de rechten voor de huidige Bond acteur geregeld kunnen worden...
Maar wel exclusief voor Nintendo ;) Overigens liggen de rechten zo verspreid dat de kans dat we een heruitgave gaan zien wel heel erg klein is. (Door de versplinterende rechten zat Golden Eye bijvoorbeeld niet in de Rare Replay Collection)
Is ook uitgebracht op de ps3 en xbox360. Dus zo exclusief was dit ook weer niet. Het is een grappig spel, welke beetje de sfeer benaderd van het origineel. De mod van enkele jaren geleden vond ik persoonlijk stuk interessanter.
Ah, lees het nu ja. Jaar later onder de naam Reloaded naar de Xbox 360 en PS3. Hmm, misschien zelf maar eens aanschaffen dan :)
Perfect Dark is ook goed, zelfde makers, nog beter spel.
Perfect Dark is na de overname van Rare door Microsoft volledig eigendom geworden van die laatste partij. Het lijkt me niet dat die toestemming gaan geven.
Wie heeft deze rechten dan wel? Was Goldeneye gemaakt of uitgegeven door Rare?
Vroeger stonden spellen van Rare altijd garant voor kwaliteit. Wat is er uiteindelijk met Rare gebeurd en bestaan ze nog?

[Reactie gewijzigd door aliberto op 12 september 2017 16:21]

Rare is opgekocht door Microsoft en nu een XBox game studio. Daarnaast is de James Bond franchise natuurlijk geen eigendom van Rare of Nintendo, dus daar moeten weer andere partijen over beslissen (de erven van Ian Fleming, filmmaatschappijen en voor portretrechten moet er toestemming zijn van acteurs)
It's complicated (en duur), dus heruitgave van het origineel gaat waarschijnlijk niet gebeuren.
GoldenEye is een apart verhaal. Nintendo heeft Rare aanzienlijk geholpen bij het maken van deze game (aparatuur geleverd en know-how). De James Bond rechten liggen inmiddels bij Activision (last I know iig)

Origineel had Rare een re-release voor de Xbox 360 van GoldenEye (HD). Echter heeft Nintendo deze toen geblocked, aangezien zij een deel van de rechten hadden door hun aandeel in het maken van het spel. Hierdoor is alleen Perfect Dark HD uitgekomen op de 360, een game waar Rare alle rechten van heeft.

Een re-release van GoldenEye heeft dus de meeste kans op een Nintendo console.
GoldenEye is ook nooit op de Virtual Console van de Wii verschenen dus dat laatste is twijfelachtig. Uitspraken van een senior developer van Rare wekken ook de indruk dat het probleem niet zo zeer bij Nintendo (of Microsoft) ligt maar meer bij de eigenaar van de rechten op Bond.
"The ball's not in anybody at Rare's court really. It's squarely in the license holders' courts. It's a shame. It's kind of locked in this no man's land. There's nothing on Live Arcade, there's nothing on Wii," he explained.

[Reactie gewijzigd door beantherio op 12 september 2017 18:51]

Allicht, het spel zit inderdaad in een niemandsland waar 3 partijen elkaar alleen maar blocken (MS/Rare waarschijnlijk de minste van de 3 partijen) en de consument de pineut is.
Tja, er missen ook een flink aantal games op de NES en SNES mini die je juist wel kon verwachten. Op de NES ontbreken diverse Capcom en Konami games die niet zouden misstaan op de console, en bijvoorbeeld wel via virtual console te spelen zijn. Op de SNES zien we juist aardig wat titels van Nintendo zelf ontbreken. Toegegeven, DK Country 2 & 3 zijn ontwikkeld door Rare, maar deel 1 staat er ook gewoon op. Tevens geen Super Mario All-Stars, Pilot Wings, Super Tennis en Harvest Moon. Verder ook geen Killer Instinct, Chrono Trigger, TMNT Turtles in Time, NBA Live 9X etc. Er zijn altijd wel games die iemand liever wel of niet had gezien.

Overigens heb ik nog mijn twijfels of de N64 Mini er wel gaat komen en als deze er wel komt, waarschijnlijk duurder en minder games. Deze wordt namelijk behoorlijk prijzig door de controllers. Ten eerste is daar de toevoeging van rumble. Maar ook zijn de controllers vrij 'lomp' en Nintendo wil er ongetwijfeld minimaal 2 meeleveren om het NES controller debacle te voorkomen. Resultaat is dat de verpakking vl groter gaat zijn en er minder consoles op een pallet gaan, wat de prijs stuwt. Tel daarbij op dat de licenties wellicht van derden waarschijnlijk wat meer gaan kosten. Daarom zien we waarschijnlijk ook slechts 20/21 games op de SNES, in plaats van de 30 games op de NES. Omdat de N64 ng meer gaat kosten, is de kans groot dat het er slechts 10-15 worden om het betaalbaar te houden.
Nee dan moet er ook een Mini Cube komen :P en een Mini Wii
En een mini Wii u en een mini switch. :)
Denk niet dat de Switch veel kleiner kan :P dan krijg je een uur spelgenot op 640x480 en kramp in je handen
Die switch kan vast wel op formaatje PS Vita. Wat mij aangaat hoef ik die joycons niet perse los te koppelen :)
Denk alleen niet dat je de componenten/batterij in dat formaat kan proppen op dit moment :p de Vita was natuurlijk een portable PS1/PS2-niveau dingetje.
https://www.ifixit.com/Te...ndo+Switch+Teardown/78263
Als ze het merendeel van de overbodige aanslutingen achterwege laten en de joypads integreren in het geheel (portable maken was het idee), dan valt er nog wel een minimalisatieslag te maken. batterij is nu 1 gigantisch blok, maar die zou je bij wijze nog achter je controllers stoppen, een beetje verdikking aan die kant kan de grip misschien zels verbeteren.

De PS Vita ligt trouwens meer in het straatje van PS2-PS3. Vooral recentere spellen zien er zeer netjes uit. De PSP was wl meer een PS1-PS2 apparaatje. Groot deel van de spellen voor de PSP waren ook regelrechte ports van PS1 spellen.
Een mini Wii is er eigenlijk al. De laatste versie van de Wii is een verkleinde versie.

https://www.nintendo.nl/W...icht/Wii-mini-726559.html
Ik wacht alweer op de NES Classic Nano
Idd, een GameCube mini zie ik pertang ook wel zitten. Maar het zou al super zijn moesten ze al mini versies hebben voor alle cartridge gebaseerde consoles.
Zelda OoT en zelda MM, banjo kazooie, banjo tooie en mario 64 _/-\o_ Instabuy
Rare kan wel het recht van het spel hebben maar Nintendo heeft het recht van uitgeven. Als Nintendo besluit het spel opnieuw uit te geven voor hun NES (want feitelijk is de NES Classic Mini een NES) Ik denk trouwens dat ze zelfs mogen besluiten om het spel voor andere consoles te porten zonder dat Rare daar enige toestemming voor hoeft te geven, maar daar ben ik niet zeker van. Zolang je maar niet aan de code komt van het originele spel.

Rare kan het geloof ik wel terugeisen van Nintendo.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 12 september 2017 17:12]

SNES Classic Mini is dat nu een Raspberry pi of eigen iets met wel fatsoenlijke controllers? Heb nu de pi met retro pi maar die controllers op USB werken in de verste verte niet zo soepel als ooit de originele SNES.
Ik heb een nep-USB NES-controller gekocht, en die werkt inderdaad waardeloos. Ik heb ook een adapter gekocht van USB naar de connector van de originele NES controller, en daarmee werkt de origenele controller zeer soepel :) Ik mag hopen dat Nintendo bij de NES Classic Mini wel iets beters levert dan die namaak-dingen.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 12 september 2017 15:34]

de NES calssic mini liep prima! Dus dat verwacht ik ook van de SNES mini. De controllers zijn het zelfde als die van 1994 dus dat moet goed komen als je het mij vraagt.
Ik had hetzelfde met goedkope usb controllers uit China. Nu heb ik echter controllers gekocht van iBuffalo, welke voor mijn gevoel net zo fijn zijn als de originele van vroeger. Het maakt echt een wereld van verschil in het gameplezier!
Pijnlijk voor de mensen die zich toch hebben laten verleiden door scalpers, leuk voor de verzamelaars! :)
Dat is nog maar de vraag. Ik sluit niet uit dat op de een of andere manier deze tweede batch toch zal afwijken van de eerste.... Al is het maar verpakking, EAN nummer, ...
Gelukkig maakt dat niks uit voor hen die hem kopen om ermee te spelen. Mocht ik nu niet weer achter het net vissen, dan gaat die verpakking gewoon weg en komt het dinkie onder mijn TV te staan.
Die kans is vrij groot; want de eerste was vrij eenvoudig te hacken dus de 2e zal een totaal ander apparaat zijn (van binnen dan). Wellicht komt de nieuwe incluis de "terugspoel" functie van de snes mini.
Koop hem om te spelen, niet om in de doos te laten voor mijn erfgenamen.
Tja, denk dan altijd toch dat je het aan jezelf te danken hebt als je veel meer gaat uitgeven dan de adviesprijs.
Hoop voor Nintendo dat de hypetrain doortoetert.

gaan ze wel genoeg oplage maken van de N64 mini of de GC mini?
Ik mag toch hopen dat ze komen met die virtual console voor op de Switch, al ben ik bang dat de N64 en zeker de GC iets minder nostalgisch zijn dan de NES en de SNES.
De N64 is voor mij de Nintendo console. Dus nostalgie genoeg :D
Een GC Mini zal je niet snel zien. De GC had een erg beperkte sales (net iets meer dan de Wii U) en eigenlijk ook maar een handvol aan echt goede / klassieke games. En ook waren de games qua grootte (opslag) een stuk groter door de mini dvdtjes.

Maar een N64 Mini zie ik 100% zeker gebeuren.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 12 september 2017 23:09]

Vervelend! Nu wil ik al helemaal de collectie compleet maken :P
Goed h. En niet alleen Nintendo, (de licentiehouders van) Atari en autofabrikanten (Fiat 500) hebben dat door; ook Roland is inmiddels begonnen met mini's / reissues van hun meest fameuze instrumenten. Stuk voor stuk met een enorme wannahave factor!

https://www.roland.com/us/products/tb-03/
https://www.roland.com/us/products/tr-08/
https://www.roland.com/us/products/tr-09/

Gotta catch 'em all!
Damn, nu krijg ik zin om ze te kopen! Waar is de tijd dat we hier mee knoeiden bij onze muziekhandelaar! (Want ja, betalen konden we zelf niet)
Nice... Maar breng mij niet op meer ideen en impulsaankopen :P
Wat is de adviesprijs in NL?
SNES mini 89 Euro, NES mini was 79 Euro.
NES Mini was 59,99 ;)

De adviesprijs voor de SNES Mini is volgens Nintendo 79,99. Echter de laagste prijs die ik hier in Nederland ben tegengekomen is 89,99 (bij onder andere Bol.com en Intertoys).
Goed nieuws, kon nergens meer de NES mini krijgen, of voor dubbele bedragen dan het origineel zeg maar.
Ja inderdaad. Ik had 'm best willen hebben, maar geen zin om mee te doen met die belachelijke prijzen
Als Nintendo slim is, brengen ze dan de NES Classic mini uit met wat andere games. De verzamelaars kopen er dan veelal opnieuw n.

Ja, je kan ze modden, maar verzamelaars willen graag een origineel met de bijbehorende verpakking.
Ja en vervolgens krijg je weer die walgelijke 'zwarte' handel die nu is onstaan door dat ding :(

Nee breng gewoon hetzelfde uit, zodat iedereen een kans krijgt..
Of nu eerst dezelfde uitbrengen, en dan over 1 a 2 jaar een versie met andere spellen...
Ik dacht dat ie SNES mini 22 september kwam
29 september wordt ie geleverd door Coolblue :)
Je kan hem alvast bestellen
Dat lijkt me goed nieuws! Zeker de SNES wil ik graag hebben, maar toch zeker niet voor de prijzen die je nu tegenkomt. Gewoon de Nintendo prijs wil ik best betalen.