×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo stopt levering NES Classic Edition in Noord-Amerika

Door , 143 reacties

Nintendo stopt deze maand in Noord-Amerika met de levering van de NES Classic Edition. Volgens de fabrikant was het nooit de bedoeling dat de kleine NES lang op de markt zou blijven, waardoor een gehele leveringsstop wereldwijd nabij lijkt.

In april zal de laatste levering voor de VS en Canada plaatsvinden, meldt Nintendo aan IGN. Het Japanse bedrijf biedt zijn verontschuldigingen aan voor de slechte verkrijgbaarheid van de miniconsole. Nintendo spreekt in de verklaring van de laatste levering 'van dit jaar' maar een woordvoerder laat nadien weten dat er geen plannen zijn nog nieuwe versies voor de Amerikaanse markt te produceren. Ook de NES Classic Controller wordt uitgefaseerd.

Of de levering wereldwijd stopt, is niet duidelijk, maar het lijkt waarschijnlijk dat dit het geval is. "De NES Classic Edition was niet bedoeld als een blijvend, langdurig product. Vanwege de hoge vraag hebben we meer leveringen gedaan dan eigenlijk ons plan was", meldt een woordvoerder namelijk aan IGN.

Nintendo kondigde de NES Classic Edition in juli vorig jaar aan. De console is een mini-versie van de originele NES met daarop dertig klassieke games. Hier verscheen de console onder de naam Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System. Het bedrijf maakte begin dit jaar bekend 1,5 miljoen exemplaren van de Classic Mini verkocht te hebben. Dat was ondanks de grote leveringsproblemen die na de verkoopstart speelden.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-04-2017 • 21:08

143 Linkedin Google+

Reacties (143)

Wijzig sortering
Hiermee stopt ook de kans dat Nintendo nog geld aan die games gaat verdienen via mij. Tenzij ik er toevallig een tegen het lijf loop of iemand hem voor een normale prijs verkoopt die hem zat is. Waanzin van een bedrijf wat tot voor kort nog in de problemen zat om een product de nek om te draaien waar duidelijk nog een grote vraag naar is.
Ook op de Switch zal er wel weer gewoon een virtual console uitkomen waar Nintendo wederom leuk geld gaat verdienen aan deze en andere oude games.
Aangezien ik de Switch nooit zou kopen (geen tijd en ik heb al een PC, iPad en smartphone) zal ik die virtual console ook nooit van mijn leven zien. Waarom zou ik een console kopen alleen om wat oude spellen te spelen? Die Nintendo Classic was precies goed, ook met juiste controllers er bij.

Er staat hier ook oude Atari in de huiskamer. Even twee potjes Beamrider of Zaxxon en weer verder. Die Classic had mooi gestaan er naast.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 13 april 2017 23:19]

Alleen jammer dat de Virtual Console tot dus ver altijd ver ondermaats is geweest qua aanbod aan oude games. De helft van de classics van de NES ontbreekt en zowat de complete SNES catalogus ontbreekt.

Maakt mij overigens niet heel veel uit, heb al enige tijd een raspberry Pi aan m'n TV hangen waar ik met een DS4 controller heerlijk al mijn SNES games op kan spelen. Je moet toch iets als je je SNES niet meer op je moderne TV aan kan sluiten...
Je hebt natuurlijk vast wel converters naar HDMI ;). Of een receiver met analoge ingangen. Maar ik snap je punt.
Heb zelf een Nvidia shield TV en dat is wat zulke dingen betreft toch echt het ultieme alternatief voor tig aan oude consoles. En wat dan te zwaar is voor de al zo krachtige shield kan ik dan streamen vanaf de pc, zoals de nieuwe Zelda. Durf te wedden dat je op zulke boxen ook originele controllers kunt aansluiten. En zijn genoeg te vinden die werken.

Maar voor het merendeel is zo'n fysiek apparaat natuurlijk een stukje nostalgie en ziet het er stoer uit. En potentiële verkoopwaarde. Voor de fabrikant eigenlijk alleen maar katsjing.
Nintendo heeft een flinke reserve opgebouwd met de Wii, waardoor de flop genaamd Wii U prima opgevangen kon worden.

Ze draaiden misschien geen winst, maar er staan zoveel reserves op de bank, dat ze echt niet in de problemen komen.
Nintendo heeft het gros van de Wii U jaren gewoon winst gemaakt. Ook bij de Gamecube kregen ze dat voor elkaar.
Vraag me niet hoe, maar er zitten wat slimme mensen daar in Japan. Nintendo weet op de een of andere manier winst te maken op ieder product... :P

Desalniettemin zijn de reserves van Nintendo inderdaad gigantisch.
Als je kinderen hebt dan is de WiiU/Wii een leuk alternatief.
En als ouder maak je je niet zo druk om een titel van een paar tientjes als je kids er weken mee zoet zijn.
En zo koop je als ouder toch een titel of 3~4 per jaar.
Ook is piraterij in Japan een stuk minder aanwezig waardoor Nintendo in Japan een gezonde inkomstenstroom heeft.
Afaik is de reden dat er zoveel DS'en/wii's verkocht zijn juist dat je "gratis spelletjes kom downloaden"?

Daarnaast was het inderdaad een compact apparaat dat leuk is voor een gezin.
Ik zie toch nog geregeld aan berichten dat ze nog te koop zijn bij verschillende mediamarkten enzo.
Komkommertijd, dit heeft Nintendo begin dit jaar al aangegeven. Nintendo richt zich nu 100% op de Nintendo Switch. De NES Classic kost ze dan gewoon mankracht om de Switch te maken.
Dat argument is echt kolder. Nintendo heeft 0 werk aan de assemblage van dit apparaat en het raakt de productie van de Switch echt niet. Partijen als foxconn kunnen dit echt wel handelen en dat gaat zeker niet ten koste van de Switch productie.

Ze kunnen door de Nes classic gewoon minder geld verdienen dan bij losse verkoop van deze titels via Virtual console op bv de Switch. Die logica past veel beter bij Nintendo.

Elke VC titel gaat voor minimaal 5 euro over de toonbank en bij de NES classic leveren ze er 30 voor 60 euro op dit apparaat. Ofwel 5 euro per game via VC, of 30 games voor minder dan een euro per titel. Als ze voldoen aan de vraag leveren ze met gemak 10 miljoen van deze apparaten.

[Reactie gewijzigd door sjekneck op 13 april 2017 23:20]

Dat argument is echt kolder.
Moet dat nou weer zo?
Nintendo heeft 0 werk aan de assemblage
Dus? Er gaan genoeg resources in zitten buiten enkel alleen het in elkaar zetten. (Marketing, verdeling, financien, etc)
Partijen als foxconn kunnen dit echt wel handelen en dat gaat zeker niet ten koste van de Switch productie.
Het is echt niet zo alsof Foxconn ongelimiteerde mankrachten en fabrieken heeft. Bovendien gaat het Nintendo niet om "ten koste van Switch productie". Het gaat om geld en het gaat om een gelimiteerd product.
Elke VC titel gaat voor minimaal 5 euro over de toonbank en bij de NES classic leveren ze er 30 voor 60 euro op dit apparaat. Ofwel 5 euro per game via VC, of 30 games voor minder dan een euro per titel.
Het is niet zo dat voor elk minder verkochte NES classic, ze 30 VC games verkopen.
En bovendien is 60 euro voor 30 games 2 euro per titel, niet minder dan een euro.
Als ze voldoen aan de vraag leveren ze met gemak 10 miljoen van deze apparaten.
Een van de redenen dat hij populair is, is omdat Nintendo van te voren heeft aangegeven dat hij gelimiteerd is. Daarom willen zoveel mensen hem hebben om door te verkopen.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 14 april 2017 16:35]

Hoe kost het nintendo mankracht dan? Ding is ontworpen en rolt van de band. Kan je gewoon tussen de bedrijven door meeplannen als productmanager.
Natuurlijk heeft Nintendo gewoon een maximum aan capaciteit bij de fabrieken die ze in elkaar zetten. AL die capaciteit is nu toegewezen op de Nintendo Switch.
Het deelt geen enkel onderdeel met de switch, productielijnen zijn us separaat en hebben geen invloed op elkaar ;)
Laat al staan dat Nintendo nog een fabriek heeft, meeste van wat ze maken komt van bij Foxconn.
Al heeft het invloed, ze gooien gewoon de deur dicht ipv nieuwe batch op termijn.
Nintendo zet geen fabrieken in elkaar, dat besteden ze uit aan CM's als Foxconn of Flextronics. Deze zetten dan een productiestraat op in een van hun fabrieken. Daarnaast heeft de Nes Classic natuuerlijk een hele andere (en veel simpelere) productiestraat als de Switch, dus jouw argument klopt niet.
En ze hebben het vandaag pas aangegeven bij IGN in een interview. Ik wist het bijvoorbeeld nog niet. Niet iedereen zit met z'n neus bovenop Nintendo-nieuws ;)
Dat zou je denken, komkommertijd, maar ze posten niets over de Direct gisteren? :/
Ik snap hier echt niks van, ik had er graag één gewild en ken genoeg mensen die er ook één wilde kopen.
Het is niet dat je deze koopt ipv een andere console, voor 60euro was het leuk voor erbij.
-edit-
De classic ziet er leuk uit en werkt direct uit de doos. Als er een simpele pi mod kit was, tien minuutjes werk en het werkt, dan zou ik wel overstag gaan. Tot die tijd geef ik liever 1 keer 60 euro uit.

[Reactie gewijzigd door Taarmen op 13 april 2017 21:57]

Raspi is ook een leuke oplossing maar kost wat meer werk (en kan ook wat meer)
En is niet legaal... Het was juist het leuke dat je op een legale manier die spellen kan spelen. Raspi is niet de enige en zeker niet het beste alternatief.
Het hebben van die roms is niet illegaal als je het orgineel hebt.
Alleen als je die ROM zelf gedumpt hebt, en alleen als je die dan in een kluis legt voor het geval het origineel kapot gaat. Je mag immers van gekochte software een backup maken (mits de maker dat niet beveiligd heeft). Een download telt niet als zelfgemaakte backup, en als je die kopie vervolgens in een emulator steekt en hem gaat afspelen, is het ook geen backup meer.
Technisch heb je volledig gelijk. Maar om je daar nu moreel bezwaard over te voelen is een tweede.

Ik blijf het ironisch vinden hoe softwareboeren wanneer het hen uitkomt schermen met het argument "het spel is geen eigendom, je hebt enkel recht het te spelen", om vervolgens hun beklag te doen wanneer je je afbetaalde recht in werking neemt middels een kopie welke je van het internet hebt geplukt.
Nintendo had de ideale manier om wat van die illegale markt af te snoepen maar dan doen ze dit.
Ze hebben nu liever dat je de Switch koopt en dan de virtual console leeg trekt. Verdienen ze meer aan :o Helaas maar begrijpelijk.
Verdienen ze meer aan
Hoe dan? Deze classic was nog leuk voor iemand als ik, die geen geld over heeft voor dure consoles en ditto hardware (50+ voor een controller? doe eens normaal). Je verdient nu dus helemaal niks aan mij aangezien ik niet de dure switch ga kopen. Een klassieker met een paar leuke spelletjes is dan prima. totale kosten? ¤80 max met een 2 person spelletje. Daar koop je geen current gen console voor.
[...]


Hoe dan? Deze classic was nog leuk voor iemand als ik, die geen geld over heeft voor dure consoles en ditto hardware (50+ voor een controller? doe eens normaal). Je verdient nu dus helemaal niks aan mij aangezien ik niet de dure switch ga kopen. Een klassieker met een paar leuke spelletjes is dan prima. totale kosten? ¤80 max met een 2 person spelletje. Daar koop je geen current gen console voor.
Andere legale oplossingen zijn:
Wii U 2e hands aanschaffen en via virtual console gamen
3DS kopen en idem dito (alleen geen TV-out optie)
Wii 2e hands kopen en idem dito (moet je jezelf wel behelpen met 480p).

Maar de NES classic is zwaar overhyped. Geen draadlose controller, of lange kabel, audio sync problemen en audio latency.
Wii U 2e hands aanschaffen en via virtual console gamen
3DS kopen en idem dito (alleen geen TV-out optie)
Wii 2e hands kopen en idem dito (moet je jezelf wel behelpen met 480p).
al deze apparaten zijn totaal niet vergelijkbaar met de NES. in dat geval kan ik net zo goed bij m'n PS2 blijven.

Nee het idee was meer dat ik geen switch ga kopen omdat de NES niet meer verkrijgbaar is. Tweedehands kopen komt dan toch echt op hetzelfde neer. Geen geld voor Nintendo.
Niet als je vervolgens legaal de games koopt. Alleen op de hardware verdienen ze dan niks.

Ik ben het met je eens dat de nes classic een mooi apparaat is voor weinig geld. Via virtual console betaal je meer.
Je snapt zelf ook wel dat jouw voorbeeld niet voor iedereen geldt.

Daarbij heeft hun virtuele console toch echt een beter business model.
Als in: VC ontbreekt in zijn geheel pp de Switch 😱
Beste optie blijft echte NES en gratis CRT. Setje met zapper en 3-4 games lukt wel voor 40-50¤

[Reactie gewijzigd door blanka op 14 april 2017 07:27]

Switch VC lanceert uiterlijk met hun betaalde online dienst. (Die één gratis VC per maand geeft) Zelf denk ik dat de VC met E3 lanceert. En dan is dit besluit niet zo vreemd.
Die èèn gratis VC game per maand geeft en na die maand weer weg gaat.

Of is dit intussen veranderd?
Die VC komt echt wel naar de Switch.

Ze wachten er gewoon even mee. Het is slimmer om het later te lanceren om momentum te behouden rondom de Switch.
Ik zie het niet. De switch en de classic mini zijn twee totala verschillende producten. Je gaat geen switch kopen om af en toe lekker retro te gamen toch?
Het feit dat je (straks) retro kan gamen op de Switch, is wel degelijk een verkoopargument.

Het zal nooit het hoofdargument worden om een Switch te kopen, maar het zal wel meespelen in de beslissing om uiteindelijk tot aanschaf over te gaan. Daar gaat hem om.

Met daarbij de inkomsten bij aankoop van iedere retro game, terwijl daar amper kosten tegenover staan. De NES classic moet worden gefabriceerd, gedistribueerd en in door retail worden verkocht. Met soms ook garantie issues e.d. Allemaal extra kosten waar Nintendo bij verkoop van retro games via de VC geen last van heeft. Dat bedoel ik met een beter business model.
Ik heb een NES Classic gehad en ook weer verkocht; hij bood voor mij geen
meerwaarde t.o.v. een Pi3.

Het feit dat ik de spellen op een legale manier kon spelen bood mij persoonlijk geen
gram meer plezier dan middels illegaal verkregen roms. Bepaalde recente acties
van Nintendo zoals o.a. ook deze wekken bij mij geen sympathie voor Nintendo op.

Voor de gemiddelde consument is de Raspberry inderdaad geen oplossing;
dit is te omslachtig. Voor een 'Tweaker' zou dit echter geen probleem moeten zijn; eenmaal goed
geconfigureerd biedt een Raspberry Pi 3 een, naar mijn mening, betere oplossing dan
de NES Classic. De meest in het oog springende:

-geen restricties qua opslag
-gebruik van een goede draadloze controller zoals die van de PS3 die prima
werkt met NES maar ook andere platformen
-emuleert veel meer platformen dan de NES Classic
-middels Berryboot ook prima te gebruiken i.c.m. Kodi

Er zijn zeker betere alternatieven voor emulatie wanneer men behoefte heeft
aan meer processorkracht dan een Pi3 maar voor vrijwel alle 8 en 16 bit consoles en
ook veel arcadegames volstaat deze prima. Zeker aangezien de lage prijs en
energieverbruik.

Net zoals anderen hier vermoed ik dat Nintendo, nadat Hakchi was uitgekomen
en het modden wel erg simpel werd, besloten heeft de stekker eruit te trekken.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 14 april 2017 09:13]

Stonden er laatst nog een paar in de Media Markt hier... en een collega nam er voor de lol eentje mee terwijl hij zijn Switch ging halen bij de Game Mania... zo zeldzaam lijken ze dus niet.
In de EU was het voorraad probleem lang niet zo groot. Ik heb zelf de mijne met de launch gehaald en heb ze vaak genoeg bij verschillende winkels gezien.

Het is een beetje als de Amiibo-gekte. Schaarste in de VS, goed verkrijgbaar in de EU.
"Goed verkrijgbaar" denk dat er meer mensen naast het net gevist hebben dan je denkt
Schop in het gezicht van de fan. De NES classic is onwijs populair en nooit goed leverbaar geweest. Als je er al 1 wil kopen ben je afhankelijk van de bloedzuigers die de prijzen belachelijk opdrijven.
Ik snap dan ook echt niet dat Nintendo besluit om de productie van een populair product als deze stop te zetten. Maar goed, Nintendo staat wel een beetje bekend om hun achterlijke keuzes.
Here here.. de nes classics zullen nu wel richting de 200 euro gaan binnenkort op marktplaats. Zoë de slogans al ultra rare en nooit meer leverbaar nu of nooit 300 euro koopje.
Kwestie van vraag en aanbod natuurlijk. Dat werkt met alle producten zo. Kijk bijvoorbeeld naar de Samsung S8 of de iPhone 7. We weten allemaal dat die dingen bij lange na niet zoveel kosten om te R&Dn, te ontwerpen en te maken. Maar toch kunnen ze er zulke exorbitante prijzen voor vragen. Waarom? Simpelweg omdat de klant het betaald. Dat zie je nu helaas ook terug met de verkoop van de NES Classic Mini. Verkopers die er eentje hebben liggen weten dat de vraag enorm is.. dus waarom er niet op in spelen en je prijs omhoog gooien.
Ondanks dat ik de huidige prijzen ook belachelijk vind snap ik de marktwerking wel.
Nee, omdat je ze met een abonnement kan nemen. Zonder zullen er zeker weten veel minder van verkocht zijn, want 800 is dan opeens wel veel geld ipv 40 euro per maand voor 2 jaar
Je kan ook een lening afsluiten voor de nes classic, hetzelfde idee.
Tuurlijk niet. Met een abonnement betaal je voor de dienst en gedeeltelijk voor de telefoon.

Met een lening betaal je alleen maar voor het product met rente daarboven. Dan mis je toch echt nog die handige dienst waar je een 4G met 10 GB voor krijgt per maand bijvoorbeeld.
Zo'n abonnement is ook gewoon een lening hoor, en ze zijn ook steeds meer bezig met wetgeving ed. om dat ook duidelijker te maken (bkr registratie enzo).
Je kan het noemen wat je wilt, maar een telefoon abonnement staat in verbinding met een dienst waar je dan voor een meerprijs ook een toestel bij krijgt. Dus dat is geen lening, overigens bestonden die abonnementen ook waarbij je leen toestellen kreeg maar die zijn afgeschaft.

Of het goedkoper is om een Sim-Only en Los toestel te halen of combinatie is te discusseren maar daar gaat het nu niet om.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 14 april 2017 12:10]

Je kan het inderdaad noemen wat je wilt, maar als de overheid en de wetten zeggen dat het een lening is, dan is het een lening. Feit blijft dat een deel van je abonnement die telefoon afbetaalt. En datzelfde kan je ook doen voor Classic NES, alleen is dat ineens raar terwijl iedereen het doodnormaal vind bij mobieltjes.

Dit is juist de fout die zoveel mensen maken, die denken een gratis telefoon te krijgen bij hun abonnement. Nee, het is gewoon een lening.
Of het nou in theorie een lening is of niet doet er dus niet toe.

Zwart op wit krijg je de telefoon gratis bij het abonnement. En betaal je het abonnement voor de service. Dat het een lening is of een manier om een toestel in termijnen te betalen is natuurlijk hoe je het ook kan zien. Maar zwart op wit kun je het geen lening noemen. Want je betaalt in principe voor de dienst van de provider. Als je het verschil neemt tussen een sim only en abo met toestel ben je meestal duurder uit als je ze los van elkaar neemt dan als combinatie. Je bespaart dus eigenlijk geld.(Niet altijd natuurlijk) Maar met een lening heb je dat nooit, daar betaal je altijd rente op.

Ik snap heel goed wat je zegt, maar ik geloof niet dat er een wet is die zegt dat een telefoon abonnement met toestel een lening is voor het toestel. Dat is wat je er zelf van kan maken.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 14 april 2017 13:01]

Ik snap heel goed wat je zegt, maar ik geloof niet dat er een wet is die zegt dat een telefoon abonnement met toestel een lening is voor het toestel. Dat is wat je er zelf van kan maken.
Daar zijn ze dus wel mee bezig om dat zo te doen. BKR registratie is daar 1 van. Omdat er te veel mensen zijn die op welvaart leven oid, en dan doodleuk een telefoon 'kopen' van duizend euro.

Zie ook dit:
https://www.rijksoverheid...foonabonnement-een-lening
Een telefoonabonnement met een gratis telefoon is een lening (krediet). Daardoor moet de kredietaanbieder toetsen of u de maandelijkse lasten kunt betalen.
Wel een lening dus, op het moment dat je een hypotheek wilt aanvragen en je hebt een iphone bij je abbo gekregen en dat abbo loopt nog, kan best zijn dat je daarom je hypotheek niet krijgt vanwege de BKR registratie. Dus het doet er zeer zeker wel toe.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 14 april 2017 13:23]

I stand corrected. Je hebt gelijk. Ik had geen idee dat dit nu bezig was. Mijn excuses.
Daarom moeten Telecom bedrijven onder IFRS richtlijnen deze leningen nu rapporteren. Dus ze MOETEN er wel transparant over zijn. Dus neem gewoon KPN's website. Staat het zelfs voor je uitgerekend.

iphone 7 128 gb + KPN abonnement. Dan betaal je al 31,- p/maand voor je toestel. (mag je zelf invullen hoe gezond je dat vindt) en 59,- als je ook die diensten erbij wil @ 5gb etc. Geen 5GB nodig, maar liever 1GB? Jaaaa maar dan wel even 300,-
aanbetalen voor je telefoon vriend. Moet wel voldoende geld verdiend worden, anders niks "gratis" telefoon :P

Maar deze constructie werkt al jaren zo. Alleen moest je eerst zelf doorrekenen. Ik deed het meestal wel en altijd was het een zeikklus.
Volgens mij zijn de marketing-kosten vele malen hoger dan de R&D kosten voor de paradepaardjes van grote telefoonmerken.
Het was een voorbeeld van prijzen inzake marktwerking.. Ik geloof je opmerking direct maar daar doelde ik niet op.
Wie zijn "ze" ? Nintendo vraagt er niet veel voor hoor, 65 euro oid. De prijzen die je ziet zijn allemaal veroorzaakt door scalpers die er 10+ hebben opgekocht zodat Jan geen kan kopen voor zijn kinderen, of veel meer moet betalen.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 14 april 2017 10:36]

"Ze" zijn de mensen die het voor een hoge prijs door verkopen inderdaad. Ik noemde expres niet de naam. Nintendo. Het was ook maar een voorbeeld eigenlijk.
Ja en nee. Ik heb er 1 sinds launch en ik moet zeggen dat het aantrekkelijk wordt als iemand er dan 150 euro voor wil geven, in de wetenschap dat je later een nieuwe voor weer 65 euro kunt kopen.

Maar als de productie stopt, en je wilt er zelf sowieso ook 1, dan verkoop je em toch iets minder snel. Ook niet voor 300 euro.
Hear hear, niet here here
Was iemand anders al 7 uur voor je. :P :P
Tijd om de 3D printer aan te slingeren.
De reden is volgens mij vooral dat Nintendo, met het succes van Mario op android/ios nu eindelijk inzit dat ze al hun eigen oude games (die nog altijd waanzinnig populair zijn) kunnen uitbrengen op de smartphone.
En als het nog even kan, ook micro transactie's in steken.

Ik ben er zeker van, dat we binnen x aantal jaar meer en meer nintendo games op de smartphone zullen zien. Met zoiets zal nintendo meer verdienen dan wat ze nu verdienen met de NES classic.
Koop of bestel em in Duitsland.
Heb even rondgekeken, maar ook in Duitsland kan ik geen winkel vinden waar ik nog een kan bestellen.
Dat wordt dan toch het origineel of een RPi emulator (zonder enig bezwaard gevoel). Heb overal gezocht, maar ga echt geen eBay/marktplaats aankoop doen van boven de nieuwprijs.
Ik zal eens hier in Hamburg kijken.
Ze hadden dit altijd gezien als niche-product met een beperkte oplage. Hadden de enorme populariteit niet verwacht, maar omdat ze de beperkte oplage vanaf het begin gepland hadden houden ze daar nu aan vast. Ik meen dat dergelijk star management en behoudendheid de regel is in grote Japanse bedrijven. Ik zeg niet dat het een goed plan is, maar dit kan dus best met cultuurverschillen te maken hebben. Gezien Nintendo's houding tegenover klanten, uitmelken en IP voel ik me ook niet echt schuldig over m'n gebruik van emulators. Met een Raspberry Pi functioneel een prima alternatief voor de NES CE.
Of je koopt een 2DS/3DS/Wii/WiiU en speelt die NES classics daarop.
Juist.

Nog beter idee, koop meteen de SNES classics want SNES = belachelijke Eindbaasmachine.
En ook meer end of an era machina naar mijn smaak.

Allemaal perfect spul voor op je Switch.
Ben nu letterlijjk FF6 aan het spelen via WiiU menu - Wii menu = verplicht motion dingen er weer bij pakken. Dat is echt TE confronterend met mijn eigen luiheid :P
Balen dat de losse originele controllers zo slecht leverbaar zijn. Daar zijn echt maar twee leveringen van geweest.

Tip: De Nintendo Wii Classic controllers werken ook, mocht je die nog hebben.
Ja, daar baal ik ook van. Heb uiteindelijk maar een imitatie besteld vanuit China.... Enig voordeel is dat daarbij het snoer een meer fatsoenlijke lengte heeft :P
Ik ga mijn classic wii controllers eens van zolder halen, ik had de console besteld en 1 extra controller en 1 stekker/adapter. Ik heb alleen de console gekregen, werkelijk bizar dat alle adapters defect waren en teruggestuurd zijn (althans dat kreeg ik bij game mania te horen) en mijn 2e controller is never nooit niet gekomen.

Een simpel stukje plastic met een printplaatje, man man man.

Snoer was ook veel te kort, maarja, misschien zitten die Japanners met hun neus op de tv ofzo.
Snoer was ook veel te kort, maarja, misschien zitten die Japanners met hun neus op de tv ofzo.
Heb wel al een paar keer horen voorbij komen dat ze in Japan en zo veelal in kleine appartementjes zitten, dus dan zitten die bijna met hun neus op de tv ja :)
Snoer was ook veel te kort, maarja, misschien zitten die Japanners met hun neus op de tv ofzo.
Dat zit de gemiddelde Japanner inderdaad; mensen met een modaal inkomen wonen er voor onze normen echt bizar klein.

Daarnaast was het hier waarschijnlijk ook gewoon om de verhoudingen een beetje binnen proporties te houden.
[...]

Dat zit de gemiddelde Japanner inderdaad; mensen met een modaal inkomen wonen er voor onze normen echt bizar klein.

Daarnaast was het hier waarschijnlijk ook gewoon om de verhoudingen een beetje binnen proporties te houden.
Waarschijnlijk dat laatste, van het eerder genoemde is naar mijn mening niet echt sprake. Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat je de écht absurd kleine ruimtes alleen vindt als je ergens diep in een oude stad zit en dan worden ze vaak gebruikt als bars (letterlijk een bar met ~6 stoelen)

De kleinste appartementen waar veel singles in wonen zijn ongeveer 10m2 (als je echt in het centrum woont ofzo) terwijl een gezin vaak 60 ~ 90 m2 tot zijn beschikking heeft.

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 14 april 2017 08:20]

Dat zal de prijs flink opdrijven - de originele games zijn nog steeds erg goed
Dit ding gaat via de gebruikelijke circuits al voor criminele bedragen zo nu en dan.
tijd voor een SNES Classic, gevolgd door een N64 Classic etc.
Voor mij hoeft het niet ze hebben al meerdere keren laten zien dat ze niks om fans geven. Enige die profiteren bij een n64 mini en snes mini zijn de mensen die het voor 200% op marktplaats kunnen gooien.
Wat let jou om niet hetzelfde te doen? Je kan ze ook opkopen via bijv. een groothandel en vervolgens voor 200% verkopen toch? ;)
Tijd dat mensen eens inzien dat de PC Engine de beste retro console is. Of beter, toch maar niet. blijven de Hucards nog een beetje betaalbaar.
Bij de SNES waren de games al een stuk groter en bij de N64 al helemaal, dus alleen al voor storage ben je dan al veel meer kwijt, en natuurlijk is dan ook weer zwaardere hardware nodig om de games uberhaupt te kunnen emuleren.
Die zou ik direct kopen als die kwamen.
Er staan er zat op marktplaats maar daar word gemiddeld 120 tot 180 euro voor gevraagd. Dat is natuurlijk veel te veel voor dat ding.
Een Nintendo product zal maar eens goed verkrijgbaar zijn. Stel je voor.

Maar goed, dit is typisch wat ze altijd doen. Kunstmatig schaarste creëren en de illusie creëren dan hun producten iets heel speciaals zijn.
Ik heb gewoon een originele NES in m'n kastje staan. Whatever Nintendo, blijf vooral jezelf in de voeten schieten. (Heeft Nintendo wat dat betreft nog wel spreekwoordelijke voeten over? Je zou verwachten dat die nu ondertussen weg zijn.) :P