Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analist: Nintendo verkocht in VS meer Zelda-games voor Switch dan Switch-console

Door , 85 reacties

Nintendo heeft volgens analistenbureau NPD Group tot nu toe in de VS meer Switch-versies van de game The Legend of Zelda: Breath of the Wild verkocht dan exemplaren van de console zelf. Dat komt volgens het analistenbureau door mensen die de game dubbel hebben gekocht.

Sommige mensen hebben volgens NPD Group een 'limited edition' van de game gekocht en ingepakt gelaten, terwijl ze een tweede versie hebben aangeschaft om de game daadwerkelijk te spelen. NPD Group houdt het erop dat Nintendo in de Verenigde Staten de Switch 906.000 keer heeft verkocht, terwijl de Zelda-game 925.000 over de toonbank zou zijn gegaan. Van de Wii U-versie kon Nintendo er nog eens meer dan 400.000 slijten.

NPD houdt alleen verkopen van games en consoles bij in de Verenigde Staten en levert geen cijfers over andere delen van de wereld. Daardoor is het niet duidelijk hoe het zit met de leveringen in bijvoorbeeld Europa. Nintendo begon met de levering van de Switch en de Zelda-game begin maart. Tweakers publiceerde toen ook een review van zowel de Switch als Breath of the Wild.

Terugkijken: videoreview The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Reacties (85)

Wijzig sortering
Ik dacht zelf eerst aan de beperkte beschikbaarheid van de console zelf. En ook aan mensen die bij meerdere shops het spel bestellen om daarna de eerste levering te houden en de rest te annuleren. Tenslotte zijn er nog factoren bij de manier van verkopen registreren.

Het zou uiteindelijk waar kunnen zijn, maar het lijkt mij best onwaarschijnlijk dat alleen in de USA al 19.000 mensen een verzamel-item bewaren en het spel nog een keer kopen. Dat is ongeveer 1 op de 50 mensen die het spel kopen. En daardoor is de marktwaarde van het bewaarde verzamel-item ook minder waard dan verwacht, want er zijn, als het waar is, erg veel van.

Lijkt mij best mogelijk dat er voor deze situatie andere oorzaken zijn. Maakt uiteindelijk weinig uit. Het spel wordt in ieder geval goed verkocht.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd84 op 14 april 2017 07:39]

Over het algemeen zijn de speciale edities voor de verzamelaars op lange termijn niet echt zeldzaam of waardevol. Doordat deze vaak bewust zeer goed behandeld en bewaard worden neemt het aantal in goede staat amper af, terwijl men de gewone edities opgebruikt en de kans bestaat dat er binnen 20 jaar er nog maar een zeer beperkt aantal gewone edities over zijn in goede staat

het enige voordeel dat games hier hebben is dat er vaak een gewone editie zit in de verpakking van de speciale versie

[Reactie gewijzigd door dengregg op 14 april 2017 08:12]

Dus het is verstandig nu de gewone versie gesealed te laten en de speciale versie te spelen.
het verstandigste is om wanneer je voor een special edition gaat dit te doen om de extra's die je erbij krijgt, en geen rekening houdt met mogelijkse waardeverhogingen
Japan is wel bekend:

http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1359882&page=1

Zelda voor Switch 354000, voor Wii u 95000.

En dat bij 600.000 verkochte Switch'en. Bij beperkte beschikbaarheid.
(Er zijn daar 77000 x1's in totaal verkocht...)

De verkopen van monster Hunter op de 3ds zijn natuurlijk niveau hoger.

Erg benieuwd wat Splatoon 2 daar gaat doen. Nintendo zal echt voor voorraad hardware moeten gaan zorgen...
Ik denk dat als Nintendo niet snel hardware gaat leveren ze misschien hun momentum verliezen. Hij is nu hyped zelfs bij niet gamers, maar bij de niet gamer groep zou dit toch snel weg ebben.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 14 april 2017 11:29]

Weg ebben :-D

Ja, dat denk ik ook. Ik wilde er ook meteen een halen en redde dat niet, voor mij hoeft het nu al niet meer zo. Net als de miniNES, sta ik al voor ingeschreven sinds begin december...
Dat dus.

Mijn compagnon (totaal geen gamer) wilde er eigenlijk wel een hebben. Toen hij besloot er een te halen waren ze allang weer uitverkocht. En nu hoor ik hem er niet meer over. Denk dat hij het inmiddels eigenlijk alweer een beetje vergeten is dat hij er een wilde hebben.
Eens, maar je kunt je afvragen of dat erg is. Die giga-groep die de Wii heeft gekocht en daar vervolgens niets mee heeft gedaan kunnen ze deze keer prima missen. Zeker ook omdat de hardware kiet of tegen verlies verkocht lijkt te worden.

Wat ik bij de Switch zie is dat eigenlijk elke groep wel geinteresseerd is, dat is toch nog anderes dan bij de Wii. Ook gamers die al een PC/Xbox One/PS4/PS4 Pro thuis hebben staan (of van plan zijn een Scorpio aan te schaffen) willen er 1. Dat was bij de Wii echt wel anders, die hele groep was eigenlijk niet écht geinteresseerd (behalve nieuwsgierig naar Motion controls).
Die giga groep die de Wii kocht en er vervolgens niets mee deed, die bestaat niet. De Wii had een prima console/game ratio.
Waarbij je niet moet vergeten dat de Wii altijd gebundeld was met tenminste 1 game. Dat brengt die ratio al flink omlaag.

Wii Sports is bijvoorbeeld de meest "verkochte" game ooit. Wii Sports Resorts op #4. En dat is echt niet omdat het zulke geweldige spellekes waren.
In Japan zat er geen game bij. Maar dan nog iets van 8 games per console verkopen is best netjes. En wil dus wel zeggen dat statistisch die giga groep er niet zal zijn.
Een gemiddelde zegt helemaal niks over de verdeling.
Eens, maar gezien het totaal aantal verkopen van de Wii en de omvang van de "casual" owners zegt het hier zeker wel wat. Als je naar de lijst van best verkopende games kijkt zie je daar een zeer groot aandeel aan games als Wii sport en fit en party. Klassieke series als Zelda en Donkey Kong deden het een stuk minder, en redelijke "core" games als Metroid verkochten zelfs aardig slecht.
Waar wil je heen met dit verhaal? Dit punt is in de jaren al zo vaak gemaakt en rammelt elke keer aan alle kanten. Kom met data please. En maak een duidelijk punt. D

Alsof de andere consoles geen bundles hadden. Kreeg er zelfs 2 bij mn 360. Zelfs 1 meer dan Wii! Ooow noooo.
Dan haal je er toch 1 vanaf? Dan nog hoeft de Wii zich niet te schamen met gemiddeld meer dan 8 verkochte games per console.
Ik ben er één van.... Heb de Wii maar 2 a 3 keer gebruikt...
Ik ken echt gigantisch veel huishoudens die de wii als enige console in huis hebben gehaald, daar is een paar keer op gebowled enzo, maar is verder nooit een extra game voor gekocht.

Dus ok, het is wellicht een persoonlijke ervaring, maar lijkt mij echt stug dat die groep niet bestaat. Zoveel niet-gamende huishoudens hebben een wii in huis gehaald, vrijwel elk gezin dat ik ken in mijn omgeving, iig. Maar ik ben vast niet de enige die dit ziet.
Die groep die de Wii niet dagelijks gebruikte, zette 'm waarschijnlijk toch wel 1-2x per maand aan. De games bleven immers verkopen. Het aantal games per console is bij de PS3, 360 en Wii namelijk zo goed als gelijk - en dat terwijl er véél meer piraterij op de Wii aanwezig was...
Mijn zusje heeft laatst een Wii 2ehands gekocht, om zo Just Dance weer te spelen, ze kon ook een set voor mijn PS4 kopen maar dan was ze duurder uit, de Wii bevalt 'r nog steeds en word wekelijks door haar en d'r vriendinnetjes gebruikt voor Just Dance.
Wat noem jij 'gigantisch veel'. 50? 100? 1000? Want geen van deze getallen is 'gigantisch veel'. Gigantisch veel lijkt me meer 100000 huishoudens. Het lijkt me sterk dat je er zoveel kent.
Nintendo heeft zeker niet altijd bagger graphics gehad. Sterker nog ze waren in het verleden meermaals de leider.
Sowieso is de krachtigste console bijna nooit de meest succesvolle. Hier een aantal voorbeelden van consoles die hun generatie "gewonnen" wat verkoop aantallen betreft. hebben en niet het krachtigste waren:
SNES (Megadrive was op CPU krachtiger, SNES wat graphics betreft)
Playstation (N64 was zeker grafisch krachtiger)
Playstation 2 (zowel xbox als Gamecube waren krachtiger)
Wii (zowel xbox 360 als ps3 waren krachtiger)

En op handheld hebben Nintendo consoles de krachtigere consoles altijd verslagen.
Je kunt dus absoluut niet stellen dat de krachtigste zijn er ook voor zorgt dat je de meeste gamers aan je bindt.

[Reactie gewijzigd door rajackar op 14 april 2017 11:04]

Het gaat allemaal om wat je ermee kan en wat je ermee kan is afhankelijk van de software die uit komt. Je zal altijd de graphics geilende fanboys hebben die altijd maar het nieuwste van het nieuwste willen zien. Helaas zijn de modernste graphics een gimmick en raak je er snel aan gewend. Als de gameplay die dan over blijft niet soeps is omdat er enkel op graphics geinvesteerd is, ja dan is de lol er snel vanaf. Gelukkig zoals in jouw lijstje kijkt het merendeel verder dan alleen maar RAW GPU power en zie je maar weer dat uiteindelijk fun boven aan moet staan. Iets waar Nintendo nog altijd erg goed in is!
Wat dat betreft zitten we nu in een interessante periode. Op dit moment is de PS4 de koploper en ook de krachtigste console met zowel de PS4 en de PS4 pro. De Scorpio lijkt wat hardware betreft enorme potentie te hebben en de nerd in mij wordt daar ook wel echt enthousiast van. Multi platform titels zou ik dan graag op de Scorpio spelen om de mooiste versie te spelen. Maar ik mis nog wel de exclusives die een aanschaf verantwoorden. Wat mij betreft loopt Sony wel echt voor wat exclusives betreft. Ik ben erg benieuwd hoeveel mensen MSFT over de streep kan trekken. Ik denk dat veel graphics enthousiastelingen inmiddels wel een PS4 pro hebben staan.
Bijna goed behalve dan de 4th console gen.

De mega drive had Mega CD en 32X als add ons, die ook gewoon meetellen omdat ze uit de zelfde generatie komen. Daardoor had de Mega drive dus betere graphics dan de SNES.

Ook de Turbo Grafx 16 uit dezelfde generatie had betere graphics dan de SNES.
Die Turbo Grafx was ik even vergeten inderdaad (net als veel mensen toendertijd ;) ).
Met die Sega add ons ben ik het niet helemaal eens. Ik vergelijk de standaard consoles. De 32x kwam te laat in de lifecycle op de markt om echt een impact op de keuze SNES vs MegaDrive te hebben mijns inziens. Naar de prijs kijkend kun je ook nauwelijks spreken van een accessoire maar meer van een nieuwe console ;)
Daar moet ik je zonder meer gelijk in geven: 32x en Mega CD hadden hoewel niet bruikbaar zonder de Mega Drive de belachelijk hoge prijs van een full console.

Turbo Grafx 16 had ik in de 90's ook geen weet van hoor, jammer dat ik er geen eentje heb staan, ze zijn nu nogal zeldzaam en flink duur en de games zul je ook niet makkelijk meer gaan vinden.
De Atari Jaguar was zijn tijd ook ver vooruit. De MegaDrive met CDrom heb ik nog, ik was een van de 1e in Nederland met de Japanse versie, 1000 gulden voor betaald voor de speler. Games r fun heette die zaak geloof ik, in Amsterdam, je moest een trappetje af.
Tof dat je die Mega cd add-on nog hebt hoor, zelf ontbreken de Mega Drive add ons in m'n console collectie.

Mijlen ver off-topic: I love Totoro!! _/-\o_
De NeoGeo was de sterkste van de 4e generatie. Alleen was dat ding stervensduur. Maar als je gaat kijken naar populariteit dan was het gewoon snes vs megadrive die generatie.
Klopt, en in Europa natuurlijk ook de Amiga! ☺
Nintendo: now you're playing with power was ooit hun slogan. Inmiddels is de aanpak van het bedrijf wel veranderd. Doet de kwaliteit van de games overigens niet af. Lijkt me wel tof als Nintendo weer een keer met een console komt zoals Microsoft met de Xbox One Scorpio. Gewoon rauwe paardenkracht in een console met een stevige controller.
Tja, wat mij betreft mogen ze ook 3rd party gaan. Zelda in 4k op de ps4 pro hehe
Liever op de PC dan.
Allemaal wat mij betreft.
Ik vind veel Nintendo games echt super cool en ik koop braaf een WiiU en Switch enzo maar ik zou liever gewoon één console hebben eigenlijk.
de atari jaguar had destijds the meest krachtige specs maar door slechte marketing en geen gerenommeerde licenties is het kaarsje snel uitgeblazen.
Absolute waanzin. Heb je wel eens MK8 of zo op de Wii U gespeeld?
En zeker in de N64 of GC dagen liep Nintendo juist voorop met grafische vernieuwing. Het gaat dus niet om jouw mening maar om dat je slecht onderbouwde, grof uitgedrukte onzin post.
Jullie gelijk, ik een kwartje :+
Elke freaking game is opgebouwd uit blokjes....pixels noemen we dat.

|:( they see me trollin?
Als de 19.000 verschil al volledig zijn toe te schrijven aan het dubbel kopen van limited editions, dan is verzamelaarswaarde toch minimaal? Het kan natuurlijk ook zijn dat de "Nintendo’s internal sales figures" over verkopen aan winkels gaat en dat winkels meer games op voorraad nemen dan consoles...
Als er over 10 jaren 500.000 mensen zo'n limited edition willen (stel dat Nintendo weer het grootste gaming symbool wordt), dan is die 19.000 stuks ineens een pak kleiner, zeker als niet iedereen van die mensen van plan is te verkopen (aan die waarde). Vraag en aanbod, het blijft wel speculeren.

[Reactie gewijzigd door Phuncz op 14 april 2017 07:58]

Klopt. Al waren het er vroeger honderden, nu dus blijkbaar tienduizenden. De prijs flink op drijven is dus wel een stuk lastiger.

Ik geloof er niet in dat opeens 500.000 mensen daarvoor zullen gaan trouwens. Maar 30.000 is al genoeg, als er maar onderaanbod is.

[Reactie gewijzigd door Arokh op 14 april 2017 18:04]

Mensen die van buiten de VS online in de VS shoppen?
Kan best; Switch games zijn regio-vrij, dus dat zou me niks verbazen. Die 'Ultimate Edition' hebben we in Europa immers niet.
Is een goede mogelijkheid. Ik zat zelf te denken aan mensen die de game zijn kwijtgeraakt. De cartridges zijn zo klein dat je ze onderweg makkelijk verliest. En thuis verdwijnen ze eenvoudig in de stofzuiger.
Als je ziet wat sealed copies waard zijn van oude consoles is het best wel een goede investering. Pak een game als chrono trigger bijvoorbeeld. Sealed zal die echt wel rond de 1200 euro waard zijn zo niet meer.
Hoeft geeneens van oude consoles te zijn. Blue Rider voor PS4 valt hier binnenkort sealed op de deurmat; Een game waarvan wereldwijd slechts 2500 exemplaren beschikbaar zijn.
Die game idd ja, hij is dus ook op disc uitgebracht inclusief de soundtrack.

De game is via PSN (en ik dacht ook via Steam) voor iedereen speelbaar echter bestaan er van de fysieke versie wereldwijd maar 2500 exemplaren.
Ik denk dat dat tegenwoordig een stuk lastiger wordt.

In de eerste plaats zijn het meestal niet de populairste games die flink in waarde stijgen. Daar zijn er tenslotte veel van verkocht. Als ik nu mijn geld moest inzetten, dan zou ik eerder voor games op de Wii U gaan. Van sommige pareltjes zijn er maar enkele tienduizenden verkocht. Denk aan Tokyo Mirage Sessions en, Devil's Third,

Wat betreft de sealed is dat bij oudere consoles vooral omdat die games in kartonnen doosjes kwamen met boekjes die na verloop van tijd beschadigd raken. Ook werden games toen gespeeld in plaats van verzameld. Nu heb je plastic doosjes met een cartridge erin bij de Switch, die zullen niet snel achteruit gaan. En iedereen is ineens een verzamelaar. Een vrij trieste trend van lui met dollartekens in hun ogen en mensen die alleen maar hamsteren en de prijs opdrijven.
Zijn er van chrono trigger ook 19.000 gesealed beschikbaar?

Het zijn de obscure games die geld waard worden. De originele NES Mario/Duck Hunt ga je niet veel winst op maken als je die nog hebt.
Alvast games aanschaffen voor een console die je nog niet hebt maar waarvan je wel weet dat je 'em gaat halen in de tijd.

Bij de WiiU deed ik dat ook; zodra ik die in huis haalde lagen er al 15 games klaar en was het feest.

Meteen een stapeltje nieuwe games tot je beschikking bij de aanschaf van een nieuwe console, zonder dat je in een keer een gigantische smak geld op tafel moet leggen, blijkbaar doen de Amerikanen dat dus ook op die manier..
Als je nou 6 games had gekocht en de rest had uitgegeven aan een WiiU dan had je ook niet hoeven wachten ...
Of de games pas bestellen zodra je de console koopt. Een paar weken na de release zijn de games al een stuk goedkoper.
Niet bij Nintendo. Als je even bovenaan de pagina kijkt hier dan zie je dat Breath of the Wild nog steeds ¤60 kost.
Ja, natuurlijk, een maand na de game is uitgekomen :p
Zelda games worden nooit afgeprijsd.

Mark my words: Over 2 jaar is tLoZ BotW Switch versie nog steeds full prised.
ik was ook ietwat sarcastisch :P
Evenals iedere Mario kart versie. Ze kosten vanaf release tot ver na einde levensduur console het zelfde en meer.
Nu noem je ook een triple A game die goed verkoopt. Daarvan zal de prijs nog wel een tijdje hoog blijven, net zoals triple A games op de PS en Xbox. Ik doel ook meer op games die minder goed verkopen. Consoles4life! heeft het over 15 games. Tegen de tijd dat er 15 games uit zijn die het waard zijn om aan te schaffen zijn de eerste games die verschenen zijn al een stuk goedkoper dan bij de release.
Deze 15 waren het.

Volle retail prijs betaald:
1. Mario 3d world
2. New Super Mario Bros U
3. New Super Luigi U
4. Captain Toad Treasure Tracker
5. Splatoon.

Uit de uitverkoop/aanbiedingen.
6. Project Zero MoBW limited ed.
7. Teslagrad
8. Tank! Tank! Tank!
9. Sonic Lost World
10. ZombiU
11. The wonderful 101
12. Darksiders II
13. COD BO II
14. NintendoLand
15. Game & Wario
Nu had ik een bundel met fysieke Mario Maker + boek + Amiibo voor ¤280,-

WiiU bundels kwamen in het begin met voorgeinstalleerde game en ik wou perse een lege HDD en m'n games op disc hebben. Het wachten is beloond.

Voor de Switch wou ik de Japanse fysieke versie van I am Setsuna alvast halen en in de kast laten liggen tot dat alle flaws uit de Switch zijn en er bundels verkocht worden.

Tuurlijk zijn er geen duizenden mensen die het zo doen, maar dat ik de enige ben die het op die manier doet geloof ik ook niet.

Altijd is er hier genoeg aan games op diverse systemen waar ik nog nooit aan toegekomen ben, dus zonder zit ik nooit en je eerste ervaring met een nieuwe console wordt extra vet als er al een stapeltje games klaar ligt.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 14 april 2017 08:19]

Erg zonde van je geld. Wie weet of de prijs van zo'n game niet verlaagd wordt, voordat jij je console gekocht hebt?
Nintendo first party games zijn nogal prijsvast, die komen hoogstens later goedkoper als een Nintendo selects opnieuw uit met een afwijkend hoesje dat ik lelijk vind en niet wil hebben.

Overige games heb ik in sales gekocht.
Enig maar gaat dit weer over de verkoop van games aan distributeurs en of winkels of aan consumenten.
Dat laatste kan je namelijk zo goed als niet bijhouden zonder de voorraad van winkels te weten.
Deze cijfers zou ik dan ook wederom weer lekker met een kilotje zout nemen.
Is er nu een nieuw soort piraterij aan de gang? Clone de Switch

Leisure Suit Larry Creator Slams DRM, Talks Remake

Maarja in Tokyo was de Switch zelfs uitverkocht en 0 gezien in Singapore
29 Maart 2017, Ikebukuro [IMG]http://i66.tinypic.com/1r9jcg.jpg[/IMG]
Ik ben erg benieuwd naar cijfers in Europa. Ik vermoed dat er ook wel genoeg Europeanen zijn, die het spel uit US hebben geimporteerd. Waarom? Toffere box art.
De 19.000 extra waren voor de mensen die de cartridges zó lekker vonden smaken, dat ze die toch maar opgegeten hebben.
Ja dat weet ik ... kan bevestigen dat ze inderdaad uitermate smerig zijn ;) (maar sommige mensen hebben een andere smaak dan ik)
Heb je d'r serieus waar nou zelf ook aan zitten likken om te checken of het verhaal klopt!?

OMG 😨

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 14 april 2017 13:19]

"Vertrouwen is goed, controle is beter".
I'll take it as a YES.

Bedankt dat je me s'morgens laat lachen :)
Ik sta in dienst van de mensheid ;)
Dat doet toch iedereen? Vind het eel logisch. Zeker als er zo de nadruk op gelegd wordt in de reclamecampagne
Juist doordat Nintendo claimt dat ze die dingen extra smerig hebben gemaakt vragen ze erom dat mensen ze gaan proeven :P
Ik blijf het humor vinden.

Zodra ik zelf een Switch heb ga ik proberen om m'n eigen moeder aan een cartridge te laten likken.

Ik verheug me nu al op dat moment 😆

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 14 april 2017 13:19]

Met al die foodvloggers worden de gekste dingen gegeten en beweerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*