×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo bevestigt ook in Europa te stoppen met de NES Classic Mini

Door , 140 reacties

Nintendo stopt ook in Europa met de Nintendo Classic Mini, zo heeft het bedrijf bevestigd. De productie is gestopt. Eerder meldde het bedrijf de leveringsstop in Noord-Amerika en Japan, waarmee wereldwijd uitfaseren een feit lijkt.

Nintendo bevestigt tegen Eurogamer de productie van de Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System gestopt te zijn. Vorige week gaf het bedrijf vergelijkbare notificaties voor de NES Classic Edition, zoals het systeem in Noord-Amerika heet, en de Famicom Classic in Japan. Bij die laatste melding stond dat het om een 'tijdelijke' productiestop ging.

Ook voor Europa houdt Nintendo de deur op een kier voor een hernieuwd aanbod: "Als de productie in de toekomst hervat wordt, komt er een update op de officiële Nintendo-website." In navolging van de aankondigingen zijn de prijzen van de mini-console op vraag-en-aanbodsites flink gestegen. Nintendo kondigde de NES Classic Edition in juli vorig jaar aan. Het bedrijf maakte begin dit jaar bekend 1,5 miljoen exemplaren van de Classic Mini verkocht te hebben, ondanks grote leveringsproblemen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

18-04-2017 • 19:18

140 Linkedin Google+

Reacties (140)

Wijzig sortering
Ik zat al zo lang te wachten tot er weer een voorraad was om er een aan te schaffen tegen de normale prijs. En nu stoppen ze er mee. :/

Echt een rare move weer van Nintendo.

[Reactie gewijzigd door vlahonda op 18 april 2017 20:13]

In een bericht op Nu.nl staat vermeld dat er een SNES mini komt, volgens hetzelfde concept. Die dan de NES mini vervangt. Mogelijk een verklaring waarom ze er mee stoppen: de productie capaciteit wordt dan voor die nieuwe variant ingezet.
Nee hoor, ze verkopen liever de Switch dan de oude console. De oude console kaapt mogelijke kopers weg.
Denk eerder omdat dat ding compleet gehacked is en je gewoon ook andere roms erop kan zetten.
Dus ? Je moet dan als nog de nes hebben , en volgens mij heeft nintendo nooit gezegd dat ze meer games zouden toevoegen, dus al is die gehackt kwa verkoop verliezen ze er niks op ik zou zelfs stellen dat ie dan juist meer zou verkopen
Ja, dat ben ik dan ook met je eens. Alleen gaat het tegen hun bedoeling in :)
Klopt alleen je consument die een bepaalde vraag heeft naar iets opeens stoppen... ook niet handig
Ik denk niet dat dit 8 bit nostalgie apparaat de verkopen van de Switch met Zelda ook maar iets zou laten dalen.
Classic games zijn misschien ook op de Switch te spelen?
Tot op heden niet. De Switch heeft geen Virtual Console.
Hebben ze eindelijk een console die wel verkoopt, stoppen ze er mee... 8)7
Hebben ze eindelijk een console die wel verkoopt, stoppen ze er mee... 8)7
1.5 miljoen NES Mini's wereldwijd versus 1.5 miljoen Switches in minder dan een maand tijd?
De NES Classic koop je uit nostalgie, de Switch voor een (min-of-meer) moderne console. Lijkt me dat er weinig concurrentie is tussen die twee. Ik wil nog wel graag een Classic hebben, de Switch zit er (voorlopig) sowieso niet in, of de Classic nou beschikbaar is of niet. Als de Classic niet meer leverbaar is ga ik wel een tweedehands "echt" NES kopen. Dan verdient Nintendo dus helemaal niets aan mij...
Dat zal wel meevallen denk ik..

- De jeugd die de oude niet kent, gaat toch wel voor de Switch, want die is grafisch en gadget-wijs veel beter.

- De oude en trouwe Nintendo fans kopen beiden.

- De oude generatie die van de oude Nintendo hield, maar niet de nieuwe meuk (ikke..) koopt de Switch toch niet, maar wel de MiniNES..

Ik snap echt de move van Nintendo niet.. Hier kunnen ze nog bakken met geld op binnen halen, mits ze de marge mischien wat hoger leggen als die niet hoog genoeg is..

Stom stom stom -O-
Vreemd genoeg vind ik de oude console veel leuker dan de switch... Denk dat ik daarin niet de enige ben.
Er is niemand die dan maar een switch koopt.

Als Volkswagen morgen met de Polo stopt, kopen de wachtenden ook niet dan maar een Passat..
Nintendo wil natuurlijk ook niet dat er massa's in de winkels liggen die ze niet aan de straatstenen verkocht krijgen. Er is vanaf het begin duidelijk aangegeven dat het om een gelimiteerde opgave ging. Ze kunnen wel bezig blijven.
Zoveel zijn ze niet bezig geweest ik heb hem althans nooit in een winkel zien liggen
Ik kan me wel voor m'n kop slaan.

Ik zag ze in Tokyo met bergen liggen voor m'n neus voor omgerekend 50 euro maar heb hem niet gekocht.

Ik heb mijn Japanse vrienden vorige week gevraagd of ze het nog kunnen vinden maar ze kunnen ze alleen nog maar krijgen voor rond de 300 euro.
Ik heb maar gewoon direct nadat ik het hoorde, een Raspberry Pi3 gekocht, en deze volgestopt met NES en SNES roms. Controllertjes erbij, en klaar is kees. Een SWITCH ging ik toch al niet kopen. Dus gemiste kans.
8bitdo controllers! Voelen 100% echt aan en zijn draadloos (al kan bedraad ook)
Thanks, ik heb nu bedrade, wist niet dat ze er ook draadloos waren. Die schaf ik meteen aan.
Er zijn ook USB adapters waarin je originele NES of SNES controllers kunt pluggen. Voor de volledige authentieke ervaring :) Plug and play, trouwens, op de Raspberry Pi 3. Volgens mij 3 meter kabel eraan dus helemaal prima.

[Reactie gewijzigd door Fitzierpi op 19 april 2017 14:24]

Ik ben gister ook tot aankoop overgegaan van een Raspberry Pi via Amazon UK. Mooie is natuurlijk dat je ook meteen zonder problemen allerlei andere consoles kan emuleren tot en met de PlayStation. Om alles aan de gang te krijgen zal ik deze handleiding van Ars Technica volgen.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 19 april 2017 05:52]

Was vooraf al niet duidelijk gemaakt door Nintendo dat het tijdelijk en beperkt was?
Ik weet niet wat die gasten bij Nintendo allemaal roken maar stoppen met een verkoop succes vind ik onbegrijpelijk, ik wil m zelf ook hebben en in mijn omgeving kan ik er ook genoeg.
Niet dat ik perse geïnteresseerd ben in één, maar ik vraag mij echt af wat Nintendo voor reden heeft. Waarom niet méér produceren als er blijkbaar vraag naar is?
3 Redenen:

1. Wss lage winstmarge, het was wss meer een gadget voor Nintendo promotie.
2. Kunstmatige schaarste creëren, voor marketing en brand value. Denk maar eens in wat een nieuws en gratis reclame het wordt als ze straks rond de Kerst bijv aankondigen dat er weer een zooi gemaakt gaan worden.
3. Nintendo komt met een Virtual Console dienst op de Switch, waarbij ze natuurlijk de gouden classics die op deze NES Mini staan graag aan hogere prijzen digitaal willen verkopen.

Al met al denk ik dat de strategie wel slim is. Het is alleen niet echt eerlijk tegenover de Nintendo fans dat ze niet van tevoren duidelijk gezegd hebben dat het een beperkte productie zou zijn.
Dat kunstmatige schaarste argument klopt niet; dat wordt vooral door journalisten verzonnen. Een beetje marketeer wil gewoon zoveel mogelijk verkopen. En dat lukt niet door schaarste te creeeren. Hypes zijn alleen leuk in de media, niet voor de aandeelhouders....
Niet helemaal waar. Je hebt bij de NES Mini eigenlijk 2 groepen in je doelgroep:

1. de groep die hem vrijwel direct gekocht heeft. De mensen die hem móesten hebben. Die hem desnoods geïmporteerd hebben. Daar heeft Nintendo al geld aan verdiend.
2. de groep die het ding heel tof vindt, vooral voor de nostalgie, maar nog niet tot kopen is overgegaan. Hier heeft Nintendo nog geen geld aan verdiend.

Door kunstmatige schaarste te creëren trekt Nintendo de tweede groep in beweging. Immers, uitstellen kan niet meer. Als je het ding nog wilt hebben moet het NU. Aan een deel van deze groep gaat Nintendo op deze manier alsnog geld verdienen.

Dit is echter een lastige balancing act. Heb je genoeg voorraad om genoeg van deze 2e groep nog te voorzien? Weegt het op tegen de gevolgen van negatieve reacties van mensen die hem niet meer konden krijgen? Hoe groot is het deel van die groep dat je later alsnog de Switch kunt verkopen (want Virtual Console)?

Op de korte termijn trek je hiermee de passieve koper in beweging. En als er teveel negatieve reacties komen, kan Nintendo altijd besluiten om nóg een batch te maken, of eventueel een SNES Mini te maken (en dan doen we het hele rondje nog een keer).
Mmm ik hoor bij de eerste groep, masrvheb er geen te pakken kunnen krijgen. Nu wil niemand meer een intekenlijst aanmaken, want er is geen enkele garantie dat ze wat ontvangen. Het einde is dat in het westen die dingen massaal geharvest om ons oosterlingen een poot uit te draaien, omdat er eenvoudig weg geen winkel in de buurt is waar ik er een zou kunnen krijgen .
Ik heb een NES en ik wilde dit ding kopen, maar kon 'm nergens krijgen. Jammer, maar dan blijf ik gewoon bij mijn OG NES met lightgun en alle andere meuk. Toch een heel ander gevoel om 10x de cartridge opnieuw te moeten laden en erin te blazen ipv een emulator met een mooie case op te starten.

Daarnaast had mijn NES mij met 20 games en lightgun en game genie destijds slechts 15 euro gekost, slechts 1/4 van deze ripoff en ook nog eens met 2 controllers.
Daarnaast had mijn NES mij met 20 games en lightgun en game genie destijds slechts 15 euro gekost,
Dan heb je een hele goede deal te pakken, de prijzen liggen namelijk stukken hoger. ;)
om 10x de cartridge opnieuw te moeten laden en erin te blazen
Blazen is een fabeltje. Wat je het beste kunt doen is een flesje alcohol halen bij bijv. kruidvat, en dan met een wattenstaafje de contacten schoonmaken. De games zullen het weer een lange tijd de eerste keer direct doen.

Zelf ook bij mn verzameling gedaan een paar jaar terug, scheelt enorm :)
Een jaar of 10 kon je ze overal bij vlooienmarkten of op marktplaats voor 10~20 euro oppikken. Prijzen zijn nu inderdaad fors gestegen.

Ik weet dat het niet zo heel veel helpt om te blazen, maar het is nostalgie, en dat is niet altijd rationeel.
Damn. 15 euro voor een ouwerwetse NES? Netjes.... ;)
Juist. Het is een kwestie van de vraag inschatten en indien mogelijk de productie hier op aanpassen. Zelfde met bv de iPhone. Er is bij release altijd schaarste, omdat het simpelweg niet lonend is om de extra productie capaciteit te realiseren voor die piek. Dat kan zelfs tegen je gaan werken. Tegelijkertijd is het geen enkel bedrijf eraan gelegen om een enorme voorraad op te bouwen om een eerste piek op te vangen.
Ze zouden graag exact uitleveren wat er op welk moment gevraagd wordt, maar dat is vooralsnog onmogelijk. Dus kies je ervoor om sowieso geen overproductie te draaien en zo dicht mogelijk bij het ideaal te komen.
Ze zijn er anders best goed in, met hun Amiibos, speciale 3ds'en enzo.
Pokemon go knopje niet te vergeten
Ding is al bijna een jaar nergens leverbaar

Doen ze goed bij nintendo
Schaatste zorgt voor vraag
Is die Pokemon Go meuk niet van Niantic?
Pokemon go wel
Maar nintendo heeft de de licentie en dus van de 'knop' ook
Pmc-001 is de product code
40¤ voor een bt-knopje

[Reactie gewijzigd door S-Cript op 20 april 2017 16:03]

Is de volgorde dan niet Niantic->Pokemon Company? Zelfs de productcode wijst naar Pokemon Company. Nintendo is slechts 1 van de 3 bedrijven die over dat bedrijf gaan. Dus feitelijk hebben 4 partijen te maken met die knop.
Elke amiibo moet apart geproduceert worden. Ze kunnen niet alle 50 tegelijkertijd op de lopende band maken dus moeten ze kiezen.

Vb.
Eerste week mario, luigi, peach en toad
Tweede week wario, bowser, waluigi en bowser jr.

Het is niet expres, het komt dus omdat het niet loont om 10 fabrieken amiibos te laten maken.

En als je een speciale (limited edition) 3ds haalt wil je toch ook dat hij limited en speciaal is? Je moet er gewoon snel bij zijn en zodra het aangekondigd is in de pre-order gooien.
Journalisten spreken kunstmatige schaarste juist tegen (iig de journalisten die ik volg). Het argument komt vooral van de gamers zelf, en is echt nergens op gebaseerd. Het klinkt leuk omdat men Nintendo graag als "out of touch" afschildert, maar in dit geval is er gewoon geen goed bewijs voor.
1. Wss lage winstmarge, het was wss meer een gadget voor Nintendo promotie.
Gezien de onderdelen, een nope. Daar kon prima een 20% winstmarge op.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 18 april 2017 21:11]

Helaas is de winstmarge niet te bepalen aan de hand van enkel de onderdelen.
De software was makkelijk te maken en de kennis ervoor was al intern beschikbaar, het marketing budget was niet gigantisch.... kan weinig bedenken.
Licenties voor alle hippe stekkertjes en chips. Die zijn niet meer van Nintendo zelf.
Zo duur is hdmi en usb niet...
Blijf het apart vinden dat mensen hier op Tweakers roepen dat alles voor een dubbeltje te produceren valt en welke marges er gemaakt worden. De helft is hier een business genius ofzo. Zie ook gebruiker Thefal hieronder, die weer een hele andere marge noemt. Rechtstreeks uit den dikke duim.

Zo roepen ze hier al jaren van smartphones dat ze maar een beetje kosten, maar het kostte een meneer die een werkende iPhone namaakte met goedkope onderdeeltjes uit China toch flink wat honderden euro's. En hij heeft dan niet eens de kosten van de fabrieken, marketing, software development en distributie erbij.

Tenzij je met harde feiten kan komen en niet met een uit de lucht gegrepen 20%, laat je commentaar dan achterwege.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 20 april 2017 21:23]

Natuurlijk kost het alnog honderden euros als je in China elk onderdeeltje los opspoort. Die dingen worden niet voor kostprijs verkocht. Eerder meer dan wat je zou denken.
Hier ben ik het niet echt mee eens:
1. lage winstmarge? Dit apparaat kost bijna niks om te maken, en gezien hoe veel mensen er 1 willen, hadden ze de prijs makkelijk op 80 of 100 euro kunnen zetten. Dat is mimimaal 20 euro pure winst voor Nintendo, bovenop de winst die ze er nu al op maken.

2. Hier kan ik wel in komen, ze komen nu weer extra in het nieuws en >als< er een nieuwe komt hebben ze weer het nieuws gehaald. Het gebrek aan communicatie is echter killing.

3. Games op Virtual Console worden alleen verkocht aan mensen met een Wii U of Switch. De meeste niet-gamers zullen deze systemen niet hebben. Echter wilt iedereen een NES Classic, inclusief mijn buurman die jaren niet mee gegamed heeft, een vriend die verder exclusief PC gamer is, een vriendin die nog nooit iets anders dan een Wii heeft gehad. De aantrekkingskracht van dit ding is, mede door de prijs, ZO veel breder dan traditionele consoles dat de verkopen makkelijk veel hoger dan die van VC games konden zijn.
Heb je de licentiekosten bij opgeteld die de derde partij ontwikkelaars vragen? Die laten Nintendo echt niet alleen profiteren van zo'n succes.

Denk dat het dingetje meer kost qua productie dan de meeste denken...
een product afrekenen op winstmarge is bedrijfseconomisch een erg domme keuze
Want producten verkopen met een lage marge is een goed idee :?
Inkjet printers
Alle consoles
.. Yup.... Produten verkopen met een lage marge is een heel goed idee als je daarmee een markt creëert. Ga me niet vertellen dat een producent geld verdient aan een inkjet printer van een paar tientjes. Het geld zit hem in de verkoop van inkt. Hetzelfde met consoles; de marge zit in de spellen, niet in de console (hoewel dat de laatste tijd langzaam aan het verschuiven is)

Ja, soms is het een heel erg goed idee om producten ter verkopen met een lage, soms zelfs een negatieve, marge.
Ik gebruik Virtual Console al een tijdje naar volle tevredenheid op de (New) 3DS, ik zie niet in hoe de "nieuwe" NES daar tegenop zou kunnen boxen.
Omdat mensen nu daarvoor per spel mogen gaan betalen op de virtuele console van de Switch.
Ik heb vanaf het begin gedacht dat dit puur een soort check was om te kijken hoe hot de Nintendo nog is en hoeveel mensen nog geïnteresseerd zijn in de classic. Ik denk dat we straks een originele editie krijgen of een update van de mini classic met meer mogelijkheden. Het is namelijk een veel groter succes dan ze dachten.
Stoppen met verkopen? Als je er eerst eens (fatsoenlijk) mee begint ?!?
Dit dus. De NES Classic Mini was een grote anti-reclame voor Nintendo: als "gewone" klant werd je voor dat ding overgeleverd aan de geldwolven op Marktplaats en Ebay. Hoe onaantrekkelijk wil je je producten wel niet maken als je dat doet?
Bij mij is Nintendo niet populairder geworden door deze actie, integendeel. In de toekomst zal ik minder snel iets van Nintendo kopen. Deze actie -én vergelijkbare in het verleden- tonen een bepaalde respectloosheid voor de klant.

Gister ben ik dus overgegaan op aankoop van een Raspberry Pi.
De Nintendo NES Classic Mini, ik denk dat Nintendo nooit gedacht had, dat hij zo populair zou worden. Het is op de markt gebracht als een leuke gift voor de feestdagen of voor verzamelaars: https://www.nintendo.co.u...nment-System-1124287.html.

Maar door de prijsstelling en de nostalgische waarde voor veel mensen is de vraag vele malen meer geworden, dan dat ze oorspronkelijk dachten. Zelfs op middelbare scholen werd het een hype. Voor de prijs van één huidige game, koop je een nostalgisch apparaatje met 30 populaire games van van 'vroeger'.

Ik denk dat het hacken van de Nintendo NES Classic Mini en dat daardoor er overal handleidingen en 'diensten' kwamen om alle NES en andere Nintendo games erop te zetten, Nintendo heeft doen besluiten eerder te stoppen met de productie.

Hier kan je de actuele voorraad realtime checken: https://op-voorraad.nl/nes-classic-mini. De kans dat er nog wat beschikbaar komt is echter nihil.
Thanx voor de voorraad.nl tip. Was zelf aan het zoeken geraakt maar kon al niks vinden. Jammer, lijkt erop dat je nu >150 euro moet gaan betalen wil je er alsnog eentje aanschaffen.

Is dat het waard, denk het wel, maar wacht nog even af. Wellicht komt er ooit nog wat vrij.
Gestopt? Ze zijn hier niet eens gestart met leveren...
Jah ik heb ze echt nooit in de winkel gezien... wel het prijskaartje met een lege stelling...
Over een jaartje doen ze weer een limited batch zodat ze weer voor duizenden euro's op eBay staan. Kunstmatige schaarste kan je Nintendo wel toevertrouwen. Amiibo's anyone?
Kunstmatige schaarste kan je Nintendo wel toevertrouwen. Amiibo's anyone?
Die waren niet schaars op dag 1. Op de avond van 28 november 2014 liep ik de Media Markt in Zoetermeer binnen en kon op m'n gemak kijken naar een vol schap met Amiibo's. Ik heb die avond Marth en Link gekocht, twee Amiibo's die pas later schaars werden.

Bij de zogenaamde "kunstmatige schaarste" had ik verwacht dat er maar 1 Link en maar 1 Marth in het schap lagen (wat zeker niet het geval was).
Was wel te verwachten als andere landen zoals Amerika ook niks meer gaan krijgen.
Of het is een voorbode op een Super Nintendo Classic. :P Die wil ik zelf wel erg graag hebben.

[Reactie gewijzigd door UncleSam op 18 april 2017 19:42]

Wat een bizarre move. Ik ben eigenlijk altijd wel potentiële koper geweest, maar heb ze echt nooit te koop gezien in de winkels die ik frequenteer (Carrefour, Mediamarkt, Dreamland...). Telkens dacht ik: verrek, zijn die dingen nu nog altijd niet op voorraad ?
Als het zo zit, mja, dan laat ik hem maar links liggen, want zoals hierboven ook al vermeld gaan die dingen nu al helemaal niet meer te verkrijgen zijn, behalve op eBay e.d. voor een veelvoud van de normale prijs.
1. Nintendo brengt een retro console op de markt.
2. de console wordt een giga hype.
3. Nintendo staat weer op de kaart.
4. Nintendo lanceert Switch.
5. Switch lancering succesvol.
6. Nintendo kan stoppen met de Classic.
Dat Switch zal me niet boeien...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*