Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo levert meer exemplaren van Zelda-game voor Switch dan Switch-consoles

Door , 61 reacties, submitter: RayNbow

Nintendo heeft in de eerste maand meer exemplaren geleverd van de Switch-versie van The Legend of Zelda: Breath of the Wild dan van de Switch-console zelf. Het Japanse bedrijf gaat niet in op de vraag hoe dat kan.

In totaal vermelden de kwartaalcijfers van Nintendo sinds de release begin maart tot aan het einde van het kwartaal eind maart 2,76 miljoen geleverde exemplaren van The Legend of Zelda: Breath of the Wild voor de Switch. Het aantal geleverde exemplaren van de Switch-console kwam uit op 2,74 miljoen.

Nintendo zei ook dat het komt met twee dlc-pakketten voor de Zelda-game. De eerste komt in de zomer uit, de tweede volgt in de winter van volgend jaar. Behalve Zelda vermeldt Nintendo dat de 1-2 Switch bijna een miljoen keer over de toonbank is gegaan, terwijl Konami's Super Bomberman-game 500.000 keer is geleverd. Snipperclips heeft inmiddels 350.000 installaties. In totaal zijn er bijna 5,5 miljoen softwaretitels geleverd voor de Switch.

Nintendo leverde in totaal 3,84 miljoen exemplaren van de Zelda-game; meer dan een miljoen van die exemplaren waren van de Wii U-versie van de game.

Super Mario Run heeft volgens het bedrijf bijna 150 miljoen installaties op iOS en Android. Nintendo vermeldt niet hoeveel gebruikers de in-app aankoop hebben gedaan van tien euro om alle content te kunnen spelen.

Nintendo presenteerde vrijdag ook de 2DS XL-handheld. In Europa is inmiddels de verhouding tussen verkopen van 2DS en 3DS ongeveer fifty-fifty, in andere delen van de wereld kopen klanten vaker de 3d-uitvoering van de handheld.

Het Japanse bedrijf boekte in het eerste kwartaal iets minder omzet dan in dezelfde periode vorig jaar en kwam uit op omgerekend ongeveer vier miljard euro. Het operationeel inkomen kwam ook iets lager uit, rond de 241 miljoen euro.

Terugkijken: videoreview The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28 april 2017 11:03

61 reacties

Submitter: RayNbow

Linkedin Google+

Reacties (61)

Wijzig sortering
Dit nieuws werd toch eerder al gepubliceerd? Ik dacht dat de reden was dat veel gamers ook een collector's edition erbij hebben gekocht om er één in de seal te kunnen laten zitten.

Edit: zie nieuws: Analist: Nintendo verkocht in VS meer Zelda-games voor Switch dan Swi... - gelukkig werkt mijn interne geheugen nog ;)

[Reactie gewijzigd door jamsi op 28 april 2017 11:07]

Ik heb op dit moment alleen nog de Zelda game zelf. Er kwamen vrij snel berichten dat de eerste batch van de Switch veel problemen had. Als Zelda fan doet pijn in mijn hart, maar ik heb de beslissing gemaakt om minimaal half jaartje te wachten voordat ik de Switch ga kopen.
Alleen de game en niet de console gekocht? Waarom als ik vragen mag? Klinkt nutteloos aangezien je hem niet kan spelen.
Zoals ik al zei ben ik een Zelda fan en bezit ook de gehele collectie (inclusief collection editions die in niet Europa zijn uitgebracht). Zou zonde zijn om de collection edition van Breath of the Wild mis te lopen alleen maar omdat de console slechte start heeft.

Ga hem zeker gelijk spelen als ze alle gare problemen van de Switch hebben opgelost.

[Reactie gewijzigd door vali op 28 april 2017 13:37]

Ik had The Wind Waker Collectors Edition al een half jaar voordat ik een Gamecube had, game had ik geld voor, Gamecube nog niet. Zo simpel kan het zijn ;)
Veel problemen? Gewoon wat kinderziektes in sommige gevallen zoals bij elke console release bedoel je? Of het moet toeval zijn dat de 5 mensen die ik ken met een Switch geen enkel probleem hebben. Maar verder moet je het natuurlijk helemaal zelf weten. Ik heb er iig elke dag plezier van en zou niet graag wachten met deze game (zeg ik als niet Zelda fan).
Het is maar net wat je onder simpelen "kinderziektes" vindt vallen. Ik vind het persoonlijk niet Nintendo waardig dat de dockingstation krassen op het scherm (wat van plastic is, niet eens glas) kan maken en dat er modellen nog met dode pixels worden geleverd. Dat laatste kwam ook voor toen ik lang geleden mijn DS kocht (eerste generatie) en daar had ik toen der tijd pas na 3 modellen een probleemloos model.

Dit zijn maar 2 voorbeelden van problemen die veel voorkomen maar wel twee problemen waardoor ik liever eventjes wacht. Dat jij geen problemen ervaart hoeft niet te beteken dat ze er niet zijn. Uiteraard heeft elke console zo zijn problemen bij een release, maar dit soort problemen kunnen niet met een update worden opgelost. Dit zijn gewoon design fouten.

[Reactie gewijzigd door vali op 28 april 2017 14:10]

3. is officieel als probleem beschouwd en wordt ook gefixt als je het probleem hebt, maar niet alle consoles hebben dit probleem.
4. Het is logisch dat een stroomvretend apparaat moeite heeft met opladen en spelen tegelijkertijd vanaf een powerbank. Powerbanks hebben gewoon niet veel vermogen. Ik kan ook mijn telefoon/tablet niet opladen vanaf een powerbank als ik ze op vol vermogen gebruik.
6. Dit is geen probleem maar een feature die de Switch niet bezit en ook niet zal krijgen, er is gewoon geen Bluetooth aanwezig.
7. Je weet dat er geen backwards compatibility is en de virtual console later pas komt. Dat is gewoon aangegeven en logisch. Een switch kan niet zomaar een 2e scherm bij toveren en een disc systeem is verre van ideaal voor een portable console.
8. Alleen maar een pluspunt dat de opslag uit te breiden is.
9. Dit is geen probleem, maar juist slim nagedacht door Nintendo. Valt hij er af door te veel druk, klik je hem er zo weer in terug in plaats van je Switch permanent te beschadigen.
10. De accuduur van de controllers is veel langer dan de Switch zelf. Portable zal dit geen probleem geven en thuis hoef je ze alleen regelmatig in de switch plaatsen. Niks mis mee.
11. Dan moet je maar niet zo een kleuter zijn om een spel te willen eten, tegen dat soort kleuters is dit juist gedaan.

De problemen die in die lijst overblijven is best klein.
Alle Switch bezitters die ik ken hebben ook geen enkele problemen ervaren.
Men blaast alle problemen zo extreem op en sommige 'problemen' zijn helemaal geen problemen. Dat er problemen zijn is zeker en het zal rot zijn als je een apparaat uit de verkeerde batch in handen krijgt. Maar ik kan er slecht tegen als het opgeblazen wordt alsof de meeste gebruikers grote problemen hebben en dat je niks aan de service van Nintendo hebt voor oplossingen.
4 is inderdaad logisch maar niet helemaal om de reden die jij noemt. Immers is het getest met powerbanks die 3A zouden kunnen leveren net als de eigen voeding. Wat ik vermoed dat er gebeurt is dat de Nintendo met de voeding wil "onderhandelen" over de stroom en dat hij dat niet doet op de manier die de powerbank verwacht (daar zijn tig verschillende manieren voor per merk verschillend). Op USB-C werkt hij echter prima vanaf een powerbank.

Overigens snap ik ook niet dat die review zichzelf presenteert als een lijstje met problemen, want van bijvoorbeeld 9 en 11 zeggen ze er zelf eigenlijk al bij dat het geen problemen zijn en 8 is dat al helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 29 april 2017 03:52]

De problemen die in die lijst overblijven is best klein.
Alle Switch bezitters die ik ken hebben ook geen enkele problemen ervaren.
Ben blij dat je op het einde toegeeft dat er wel degelijk problemen zijn. Nogmaals, dat je mensen kent die ze niet hebben betekend niet dat andere er geen last van hebben. Ik ken er juist weer meer mensen die wel de problemen ervaren. Leuk dat ze goede service hebben, maar dat werd in het verleden ook vermeld bij de release van de DS. Het resultaat was dat ik twee keer terug kon.

Ook is het helemaal niet raar dat het nieuws wordt opgeblazen. Dat is nou eenmaal een nadeel als je als bedrijf zo groot bent.

[Reactie gewijzigd door vali op 28 april 2017 22:44]

Dan heb je wel heel erg pech gehad.

De enige console die bij mij ooit stuk is gegaan, is de xbox 360. en ik heb er flink wat gehad.
Klopt, had toen veel pech en tweakers forum stonden dezelfde problemen. Zolang ik op dit moment dezelfde ervaringen terug zie komen op de tweakers Switch forums kijk ik nog ff de kat uit de boom.

De eerste generatie Xbox 360 is ook een goed voorbeeld hoe je het als fabrikant niet moet doen.

[Reactie gewijzigd door vali op 29 april 2017 12:19]

Je hebt alle recht om voorzichtig te zijn met nieuwe apparaten. Dat is ook logisch omdat bijna alle eerste versies van diverse apparaten problemen bevatten. Ik ben gewoon realistisch, ja er zijn problemen, maar nee, die zijn lang niet zo groot als dat soort websites aangeven. Ik ben van mening dat ik van de Tweakers community op zijn minste mag verwachten dat ze een bericht in ieder geval goed doorlezen voor ze opgeblazen berichten gaan delen. Tweakers is nou eenmaal een informatieve site en dat moet informatief blijven.
Ik ben van mening dat ik van de Tweakers community op zijn minste mag verwachten dat ze een bericht in ieder geval goed doorlezen voor ze opgeblazen berichten gaan delen. Tweakers is nou eenmaal een informatieve site en dat moet informatief blijven.
Die link was een van de vele en ik pakte er 1 van. Ik haal zeker niet mijn info alleen van die websites al, ik haal ze (zoals ik ook al vermelde) van mensen die ze Switch daadwerkelijk hebben.

Tevens is tweakers helemaal niet meer zo'n informatieve site meer zoals ze jaren geleden wel waren. Heb jaren als bijbaan in een electronica winkel gewerkt en de veel voorkomende problemen die bepaalde producten bij de release hebben worden hier in de meeste gevallen niet genoemd.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 mei 2017 09:27]

Tja, als tweaker zou je onderhand toch moeten weten dat de V1 van een product altijd problemen bevat. Als early adaptor zit je altijd met kinderziektes opgezadeld, dat is het grote nadeel van meedoen met een hype of altijd het laatste en nieuwste te willen.

Ik wacht gewoon een tijdje, altijd. Kijken hoe het uitpakt, wat het internet zegt.
Ik ben geen zelfda fan nooit geweest ook, maar sowieso nooit al echt van die rpg spelletjes.
Maar idd ik wacht even liever met de switch kopen, laat eerst maar eens kijken wat de 1ste batch doet.

En daarbij er is nog amper een spelletje voor uit ook, dus als dan switch koop al wellicht wat goedkopere spel nieuw of 2de hands :)
Maak niet dezelfde fout als ik ;) de Switch is pas bijna 2 maanden uit. Tuurlijk zijn er nog niet 'veel' games beschikbaar, maar dat was precies hetzelfde als bij de xbox en de PlayStation.
Klopt maar die games komen ook wel van zelf, maar er is nu pas 1 spel dat ik denk deze wil ik graag Bomberman(Mooie tijd op de snes mee gehad).
Verder is er voor mij eigenlijk nog niks wat ik wil, dus wacht ik nog wel eventjes.

Verder vermaak ik mij nog prima met de ps4 nu met Lego Jurassic world, en dit jaar nog Uncharted uitbreiding, crash banticoot, red dead redemtion 2, god of war dus nog genoeg te spelen voor mij :).
Dit was eerder gemeld door een analist, niet door Nintendo zelf. Ook was deze informatie alleen voor de VS gemeld.
Precies. Toen werd er nog geroepen dat de VS ook aan landen erbuiten uitleverde. Dat is dus duidelijk niet de (enige) reden.
Wat wel opvallend is aan beide berichten is dat die extra Zelda's vooral aan de VS lijken te danken.
925k-906k=19k meer Zelda in VS.
2.76m-2,74m=0,02m is ongeveer 20k meer Zelda wereldwijd.
Misschien is eoa partij daar aan het hamsteren :)

[Reactie gewijzigd door KopjeThee op 28 april 2017 13:32]

In de seal niet, maar ik heb ook de LE én de eShop download. LE voor de verzameling en de eShop omdat het voor een handheld gewoon handiger om al je games op één apparaat te hebben staan.
Dejavu. Precies! Nieuws dubbel brengen, en dan nog erin vermelden Nintendo weet niet waarom.
Heel simpel. De switch is overal uitverkocht maar zelda staat netjes op de planken.
Dat zou zeker kunnen. Dat mensen vast Zelda kopen in de hoop op korte termijn ook de Switch te bemachtigen.

Nu ook Mario Kart 8 DL uitgekomen is zal de vraag naar Switch consoles nog wel weer hoger zijn terwijl gameshops nog Switch orders aan het opnemen zijn voor een levering die mogelijk in half mei komt. Zo te zien blijft de schaarste nog wel even.
Hier heb je een punt en ben ik er ook één van. Heb Zelda LE maar nog geen switch. Ik wacht de kinderziektes even af en heb Zelda daarnaast ook op de WiiU (ben verzamelaar, snap heel goed dat het merendeel van de mensen dit niet doet.
Dat is toch geen reden? Het is toch niet omdat het aanbod er is dat de vraag er is?
Wat ik bedoel: nintendo biedt aan een willekeurige verkopende partij 50x switch en 100x zelda aan. Resultaat zal zijn dat er bij de winkels 50x een switch wordt verkocht met (hooguit) 50x zelda. Dit bericht gaat echter over de verkopen van Nintendo (en dus naar de winkels) en dus is het vrij logisch.
Plus sommige mensen kopen het spel dubbel. Bijvoorbeeld de de speciale editie + normale editie. Special editie mooi dicht laten en spelen met de normale editie.
Ik kon hem gisteren gewoon nog in de winkel halen, beide modellen zelfs ...
'Geleverd' is toch iets anders dan 'verkocht aan consumenten'? Er wordt nogal op de wagen van 'ik heb er twee' gesprongen terwijl het volgens mij simpelweg de voorraad van de winkels is die het aantal consoles overtreft.
Niet iedereen die een Switch heeft speelt deze game. Dus minder dan 2,74 miljoen. Persoonlijk lijkt het mij sterk dat meer dan 20000 mensen de game dubbel kopen?
Sommigen kopen het spel alvast omdat hun Switch nog geleverd moet worden.
Daar kan het ook aan liggen. ;)
Aantallen zijn wereldwijd, dan is 200.000 eigenlijk nog vrij weinig. ;)
Ik denk dat het zo gaat; winkel zegt: joh we willen 3 miljoen zelda's en 3 miljoen switches.
Nintendo zegt: ja, van zelda kunnen we er al 3 miljoen leveren, die leveren we gelijk. Maar van de switch nog maar 2,74 miljoen leveren, dus die doen we eerst en dan komt de rest later. Ok? Ok, top.
En dat kan bij een Nintendo game als Zelda ook makkelijk. Die zal over 4 jaar nog steeds gewoon voor 60 euro in de schappen liggen waarschijnlijk...
Niet veel veranderd dus ten opzichte van nieuws: Analist: Nintendo verkocht in VS meer Zelda-games voor Switch dan Swi... behalve dat het nu bevestigd is door Nintendo zelf en dat het voor de globale verkopen geldt in plaats van alleen de VS.
Als dit gaat over leveringen aan winkels, is dat niet zo merkwaardig. Ik neem immers aan dat games produceren in grote bulk kan, en dan ook maar nu en dan bijgeproduceerd worden. Voor de hardware zullen echter de productielijnen constant in de weer zijn en de aanlevering dus veel geleidelijker gebeuren.
Dus het is dan niet abnormaal dat er al een veel grotere hoeveelheid games dan consoles geshipt zijn.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 28 april 2017 11:06]

Omdat er zoals altijd bij Nintendo spul een horde verzamelaars en vooral verkopers Mario en Zelda oa inslaan om later duurder te verkopen.
Zo vreemd is het niet eerlijk gezegd, ik heb zelf ook dubbel aangeschaft in verband met de limited edition versie.. Met mij een heel aantal andere mensen op deze planeet. Wat uiteindelijk er toe leid dat Nintendo hier dubbele winst op pakt. Echte collectors heh :+
Je ziet dat ook veel winkels die geen Switch op voorraad hebben, wel enkele exemplaren van bijvoorbeeld Zelda op de plank hebben liggen.