Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fysieke verkoop pc-games in Nederland is bijna nihil

Door , 256 reacties

De verkoop van fysieke pc-games is in Nederland vrijwel volledig ingezakt. In heel 2016 bedroeg de omzet uit de verkoop van fysieke games 159 miljoen euro. Pc-games hadden in die omzet een aandeel van slechts 6,35 procent; consolegames waren goed voor het resterende deel.

De markt voor de fysieke verkoop van games is ten opzichte van 2015 verder gekrompen. In 2015 was fysieke gamesoftware goed voor een omzet van 168,8 miljoen euro. In 2016 daalde dat naar 159 miljoen euro. Niet alleen de markt in zijn geheel krimpt, ook de verkoop van fysieke pc-games daalt steeds verder in vergelijking met de consolegames. In 2015 waren pc-games nog goed voor een aandeel in de omzet van 7,7 procent; in 2016 daalde dat naar 6,35 procent. Consolegames beslaan dus het leeuwendeel van de fysieke gameverkopen. Online gameverkopen en mobiele games zijn niet meegenomen in deze cijfers, die zijn gepubliceerd door de NVPI op basis van een onderzoek dat is uitgevoerd door GfK.

Fysieke exemplaren van games worden steeds minder verkocht, terwijl de online verkopen nog altijd stijgen en inmiddels al verreweg het grootste aandeel hebben op de markt van de gameverkoop. Uit recente cijfers die de Entertainment Software Assocation op basis van een onderzoek van onderzoeksbureau NPD over de markt in de VS heeft gepubliceerd, blijkt dat fysieke games in 2016 nog maar een aandeel van 26 procent hadden. Dat was in 2010 nog 69 procent. In 2013 werden in de VS voor het eerst meer online games aangeschaft dan fysieke varianten. Mobiele games worden meegerekend bij online verkopen.

De bestverkopende fysieke consolegames in Nederland zijn FIFA 17, Battlefield 1, Grand Theft Auto V en Call of Duty: Black Ops II. Bij de pc-games zijn The Sims 4, Farming Simulator 17, Overwatch en Battlefield 1 de bestverkopende titels.

Reacties (256)

-12560252+1131+223+31Ongemodereerd110
Wijzig sortering
Ja, lekker verhaal ook. Als je naar het aanbod pc games kijkt bij bijvoorbeeld intertoys en bart smit en dat soort winkels... Daar kan je met geluk 1 of 2 nieuwe games kopen (voor ¤69,99 wat nergens op slaat) en voor de rest is "panda rescue 2014" en "hello kitty dance dance revolution". Vind je het gek dat verkopen niet denderend zijn.
Buiten dat je helemaal gelijk hebt is het ook nog zo dat als je een game van ubisoft of ea koopt je evengoed de game nog in Uplay of Origen activeert voor updates en dergelijken.
Het is naar mijn idee best zinloos een game fysiek te kopen.
Dat houd in dat de game-industrie jou i.i.g. zover heeft gekregen om te denken dat het nutteloos is. Het is dus juist niet nutteloos, maar iedereen is zo gehersenspoeld de laatste tijd dat men niet meer beter weet... Idem voor console games trouwens.

Als je een fysiek spel hebt op schijf kun je deze weer verkopen, hoewel de wet in Nederland jou het recht geeft om je games weer te mogen verkopen. Is er tot op het heden nog steeds geen mogelijkheid om een door jou online gekocht digitaal spel weer te verkopen. Dit zou dus eigenlijk wel mogelijk moeten zijn. Echter bij fysieke discs blijft dit natuurlijk wel mogelijk.

Het grote voordeel hiervan is dat men een spel weer van de hand kan doen, als het niet meer leuk is, uitgespeeld is of wat dan ook. Vooral voor de jongere spelers is dit juist de manier om sneller van een game te kunnen wisselen. Het geld groeit ze of hun ouders immers ook niet op de rug. Je verkoopt een game weer om zo weer een andere game te kunnen kopen met een beetje extra erbij te leggen. Op deze manier blijft het nog te doen om te gamen voor de kids i.p.v. constant 50 - 60 euro of meer neer te leggen voor een nieuwe game op het moment dat hij uitkomt.

Ook is je hele collectie spellen die jij nu digitaal hebt gewoon geen ene ruk meer waard. Het is eigenlijk een huur / lease prinicipe de games zijn niet van jezelf, je kan ze niet van de hand doen. En als het bedrijf onderuit gaat ben jij al je games kwijt.

Fysieke games blijven hoe dan ook mijn voorkeur hebben, ook al pik ik af en toe ook een digitale game mee op humble bundle of via een van de andere "goedekopere" sites.
Aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens. En voor consoles is deze mogelijkheid er ook. Alleen pc games moet je vaak toch activeren via steam/origin etc. En kan je het spel alsnog niet doorverkopen omdat de code al gebruikt is.

En we hebben natuurlijk de sites zoals g2a waar spellen bij release vaak al 25-50% goedkoper zijn.
G2A is niet echt betrouwbaar... Veel van die codes komen via gestolen creditcards en andere regions daar terecht. Er is heus wel een reden waarom ze hun 'verzekering' verkopen, en je bent uiteindelijk toch weer duurder uit.
De gouden tijden van cdkeys sites liggen al minstens al een paar jaar achter ons. Een paar jaar geleden kon je pre-order games met 50% korting kopen. Was dat niet voldoende dan kon je de nieuwste battlefield bij EA Mexico voor een paar pesos bestellen. Dan praat je over 20-25 euro voor een nieuwe game. Ik geloof dat Tropico 5 zelfs uitkwam op 18,50.

De uitgevers hebben ondertussen hier allang op ingespeeld met diverse maatregelen. Nu kost zo'n game, voor de eerste sale, 45-50 euro. Met andere woorden de indianen verhalen zijn niet nodig.

Maar goed, mocht je het interessant vinden: Hier op tweakers wordt al sinds 2008 bijgehouden wat wel en niet betrouwbaar is:
Legale gamekeys online kopen
Online Gamekeys kopen - Deel II

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 mei 2017 21:31]

Ik heb geen idee hoe je erbij komt dat preorders altijd officieel zo goedkoop verkocht werden.... Heb je hiervoor bronnen? Toen ik games heb voorbesteld waren ze altijd gewoon de normale release prijs hoor.

Misschien zijn het resellers zoals de Media Markt die soms stunten met die prijzen, maar dat is écht niet de prijs waarvoor ze die games hebben ingekocht. Ze geven daar eigenlijk gewoon geld uit om reclame te maken.

De prijzen die ze in sommige regio's aanbieden zijn gewoon toegespitst op de economie aldaar. Ze gaan echt geen winst maken op de meeste games als ze overal voor die prijs verkocht worden. Niet elke game is een WoW of een CoD of the GTA waarbij ze die lagere prijzen ook toepassen kunnen en uiteindelijk moeten de kosten toch wel terugverdiend worden.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 25 mei 2017 01:01]

Mijn verhaal gaat over pre-order prijzen bij de cdkey winkels vanuit het gelinkte tweakers topic. Daar was 50% korting normaal, terwijl dat anno 2017 niet meer zo is.
G2A is perfect betrouwbaar, alleen het feit dat je het zelf niet kan controleren zegt niet meteen dat het met gestolen creditcards betaald is.
Nooit verzekering genomen, nooit genaaid.

Leuk die -1, maar waar is nu de argumentatie waarom dit zo een schimmige business is??
Behalve dan de in alle markten toepasbare "het kan met gestolen creditcards gekocht zijn"

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 24 mei 2017 17:51]

Mag ik je even aanraden deze video te bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=cac0ACHux-Q
G2A is slecht voor de game industrie.
het feit dat je het zelf niet kan controleren zegt niet meteen dat het met gestolen creditcards betaald is.
Klopt, bij een deel van de keys zal dit vast niet het geval zijn, bij een deel van de keys is dit toch echt het geval. Zijn ook devs die hierdoor echt in financiële problemen zijn gekomen.
Ik heb bij deze berichten altijd een heel gemixed gevoel. Maar zolang developers compleet andere prijzen hanteren per land heb ik geen enkele moeite van site's zoals g2a gebruik te maken.

Daarnaast snap ik g2a zijn punt ook wel het is niet aan hun om te weten of een key gestolen is of niet maar zodra dit bekent is de gebruiker te verbannen en de consument schadeloos te stellen.

Daarbij vind ik het persoonlijk ook de verantwoordelijkheid van de developer om alle gestolen keys ook per direct te blokkeren. Wat nu vaak niet gebeurd.
Maar ik zit dit als een risico dat je weet dat je neemt bij dit soort key sites.

[Reactie gewijzigd door robvdheijden op 24 mei 2017 18:20]

Andere prijzen hanteren per land is toch juist een goeie zaak? Het inkomen wat iemand te besteden heeft in een land zoals India is volkomen anders dan wat wij hier in Nederland hebben. Als je dan kijkt dat een spel in India 25% goedkoper is is dat niet eens zoveel.

Ik bedoel, zie het zo, in Nederland verdien je gemiddeld $26.820 dollar per jaar, voor India vindt ik erg verschillende getallen maar ligt het gemiddelde tussen de $1.600 tot $6.000 dollar zo te zien (grote range, I know). En natuurlijk, Nederland betaal je percentueel gezien veel aan huur en zo, en enkel de rijkere mensen in India zullen PC's hebben, dus dat balanceert het mogelijk enigszins uit, maar uiteindelijk als je kijkt naar hoeveel uur je moet werken om een spel te kopen zijn spellen voor jouw een heel stuk goedkoper dan voor de grote grote grote grote meerderheid van de wereld.
Ik bedoel, zie het zo, in Nederland verdien je gemiddeld $26.820 dollar per jaar, voor India vindt ik erg verschillende getallen maar ligt het gemiddelde tussen de $1.600 tot $6.000 dollar zo te zien
Uitspraken op dat soort cijfers baseren is gevaarlijk. In Nederland wordt bijvoorbeeld vreselijk veel genivelleerd. Komt er op neer dat of je nu 20.000 of 35.000 euro verdient je aan het eind van de maand ongeveer evenveel overhoudt (door het wegvallen van voordeeltjes). Als ik me niet vergis is er een topic op tweakers hierover met wat tabelletjes (wie het weet mag hem linken).

Je mag het punt prima maken en ik ga ook echt niet beweren dat iemand in India meer geld heeft voor het kopen van games. Maar indien je er cijfers bij wilt halen, pak dan aub het besteedbare inkomen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 mei 2017 15:35]

Zoals je zelf aan aangeeft maakt dat geen reet uit, alleen misschien wel handig als je me verteld waar je besteedbaar inkomen voor India wilt vinden O-) (hint: ga je niet vinden :Y) ). Punt is simpelweg dat het volkomen niet uitmaakt welke getallen je pakt, uiteindelijk moet je gewoon veel en veel meer uur werken in India, Rusland of China om een PC game te kunnen kopen dan hier. En ja, gemiddeld nederlandse bruto inkomen en gemiddeld bruton inkomen in India pakken is dan best logisch.
Zoals je zelf aan aangeeft maakt dat geen reet uit, alleen misschien wel handig als je me verteld waar je besteedbaar inkomen voor India wilt vinden O-) (hint: ga je niet vinden :Y) ). Punt is simpelweg dat het volkomen niet uitmaakt welke getallen je pakt, uiteindelijk moet je gewoon veel en veel meer uur werken in India, Rusland of China om een PC game te kunnen kopen dan hier. En ja, gemiddeld nederlandse bruto inkomen en gemiddeld bruton inkomen in India pakken is dan best logisch.
Nogmaals, ik heb ook nooit beweerd dat het niet zinnig is om in andere landen andere prijzen te rekenen. Zeker niet als je met extreme voorbeelden komt aanzetten als India. Pak je spanje dan wordt het meteen een ander discussie. Maar goed dit punt baseren met schijncijfers heeft geen nut, dan kun je net zo goed geen cijfers pakken.

OECD heeft overigens van heel wat landen het besteedbare inkomen (spoiler alert: Nederland zit onder het gemiddelde). Daaruit kun je eigenlijk meteen afleiden dat de relatie tussen besteedbaar inkomen en prijs van games niet helemaal in lijn der verwachting ligt http://www.oecdbetterlifeindex.org/topics/income/
Andere prijzen hanteren per land is toch juist een goeie zaak?
Nee, dat is het niet. Het noodzaakt tot zaken als regioblokkering en andere zut die potentieel de legale koper hinder oplevert.
Het inkomen wat iemand te besteden heeft in een land zoals India is volkomen anders dan wat wij hier in Nederland hebben.
Klopt. Daar moeten we ook vanaf. Dat wij in NL dan misschien niet meer elke dag een banaan kunnen kopen is dan jammer maar het is veel eerlijker. Het is absurd dat Ethiopië sperziebonen exporteert naar Nederland terwijl tegelijkertijd mensen daar van de honger omkomen.

In het Victoria-meer werd ooit baars uitgezet om de plaatselijke bevolking van voedsel te voorzien. Inmiddels wordt Victoriabaars op grote schaal gevangen maar het zijn niet de mensen in de omgeving die er van profiteren maar de multinationals die de vissen voor een habbekrats opkopen en ze duur verkopen in het westen. Soortgelijke praktijken gebeuren en gebeurden ook in de cacao, rietsuiker en koffie-branche en over dat laatste is toen al een boek verschenen om dit aan te klagen.

Het zijn die multinationals die ten koste van alles een zo hoog mogelijke winst moeten halen omdat de laatste generatie aandeelhouders met niets meer tevreden is.
Als je dan kijkt dat een spel in India 25% goedkoper is is dat niet eens zoveel.
Als je puur de prijs hier en daar vergelijkt op basis van het gemiddelde inkomen dan is het daar schrikbarend duur. dat is in dergelijke landen met alles dat geïmporteerd wordt.
Ik bedoel, zie het zo, in Nederland verdien je gemiddeld $26.820 dollar per jaar, voor India vindt ik erg verschillende getallen maar ligt het gemiddelde tussen de $1.600 tot $6.000 dollar zo te zien (grote range, I know).
$26820 = ¤24000 en dat is op jaarbasis niet eens zoveel meer als het minimumloon en netto is het verschil na verrekening van kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget, zorgtoeslag en eventueel huurtoeslag helemaal te verwaarlozen. Toch zou ik zou blij zijn als ik een dat bedrag zou verdienen, ik zit er onder.

Die $1.600 tot $6000 is heel sterk regiogebonden maar bedenk ook dat de inkomensverschillen in die landen gigantisch zijn. Degenen die meer inkomen hebben, hebben al snel meer dan het Nederlands gemiddelde en dus wie daar al in staat is een pc te kopen verdient waarschijnlijk een veelvoud.

Ook in de Filipijnen speelt dat. Op het platteland verdient een landarbeider ¤60 in de maand (staat niet in deze tabel maar een mijnwerker verdient) , een verpleger 8,669 pesos dus ongeveer ¤ 482 maar een hoofdverpleegkundige die ik ken verdient bruto meer dan mij en dan gaat er ook nog minder belasting af.
En natuurlijk, Nederland betaal je percentueel gezien veel aan huur en zo, en enkel de rijkere mensen in India zullen PC's hebben, dus dat balanceert het mogelijk enigszins uit, maar uiteindelijk als je kijkt naar hoeveel uur je moet werken om een spel te kopen zijn spellen voor jouw een heel stuk goedkoper dan voor de grote grote grote grote meerderheid van de wereld.
Als je dus meerekent dat het levensonderhoud daar nagenoeg niets kost (tenzij je dus westers eten gaat importeren) dan is, met een goed diploma het vrij besteedbaar inkomen al snel vele malen meer als hier.

Als je hier op of boven modaal (37000) zit dan wordt het een ander verhaal. Dan zit je ruimschoots boven het nivellerende effect van huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget, en krijgen huur (of hypotheek) en voedsel wel weer een normaal aandeel.

Wat wel een groot verschil maakt is dat in dergelijke landen familie elkaar veel meer helpt ook bij ziektekosten.
Daarnaast snap ik g2a zijn punt ook wel het is niet aan hun om te weten of een key gestolen is of niet maar zodra dit bekent is de gebruiker te verbannen en de consument schadeloos te stellen.
Indien je de video bekijkt zal je zien dat de eisen die gearbox in die situatie voorlegt aan G2A hier ook maatregelen voor treffen.
G2A weigerde mee te gaan met de maatregelen die Gearbox voorlegde wat een goede indicatie geeft dat ze ook niets er aan willen doen.
Daarbij vind ik het persoonlijk ook de verantwoordelijkheid van de developer om alle gestolen keys ook per direct te blokkeren. Wat nu vaak niet gebeurd.
Zijn een aantal developers die inderdaad keys geblokkeerd hebben (waaronder Ubisoft) wat vervolgens gezorgd heeft voor veel boze mensen en klachten.
Dit pakt vaak niet goed uit voor de developers.
nieuws: Ubisoft trekt betaalde keys in tot woede van spelers
Maar zolang developers compleet andere prijzen hanteren per land heb ik geen enkele moeite van site's zoals g2a gebruik te maken.
Anders verkopen ze niets in bepaalde landen. Als je ze voor dezelfde prijs zou verkopen in bepaalde landen dan is dat voor sommige landen zo dat het in verhouding zo zou zijn alsof je ¤200 aan een spel zou uitgeven.

Koop niet op gray market. IMHO zijn websites als G2A schadelijker dan torrent sites.
G2A kost developers geld en geeft issues. Geeft criminelen geld.
Torrents is vooral dat developers misschien geld zouden mislopen.
reactie op nieuwsbericht; achterhaalde cijfers imho... ik koop zelf bv voor de pc al jaren geen fysieke games meer, maar ik koop énorm veel games online (m'n steam telt er momenteel zo'n 2400)

reactie op post ivm g2a: ik koop zelf regelmatig wel eens een bundle ofzo, en het komt bijna altijd voor dat er bepaalde games in die bundle al in mijn bezit zijn.. Wanneer het populaire games zijn kan ik deze dan nog verkopen op G2A en zo een deel van het verlies aan dubbele keys recupereren. Ik heb nog nooit met gestolen creditcards gewerkt oid, maar ik heb al wel een stuk of 20 verkopen gedaan op G2A en zal er in de toekomst nog wel doen. Ik ben er mij anderzijds wel van bewust dat niet iedereen eerlijk is en er inderdaad op G2A een hoop hackers zitten die gestolen keys verkopen (rechstreeks gestolen of gekocht met gestolen cc's) en daar maken vooral indie-devs enorme verliezen aan ... grote namen zoals EA kunnen die verliezen perfect dragen, maar sommige kleine indiestudio's werken letterlijk tot ze bijna failliet gaan om een game op te leveren en dat is dan hun enige inkomst om alles terug goed te maken; en dan worden ze bestolen, want die verkochte keys waarvan de geldbedragen achteraf weer worden ingetrokken door de cc-maatschappij, die keys kunnen ze moeilijk allemaal gaan deactiveren bij de nietsvermoedende eindkoper op g2a, want die gaat dan de indiedev als schuldige en boeman aanwijzen
Andere prijzen hanteren in andere landen is de normaalste zaak van de wereld. Bij het bepalen van de prijs van een product moet je bijvoorbeeld rekening houden met het besteedbaar inkomen van consumenten, evenals de manier waarop een land met de BTW omgaat.

Ben het eens dat developers, uitgevers en distributeurs onderling moeten bijhouden waar batches met keys heen zijn gegaan.
Ding is alleen dat developers en uitgevers meestal liever niet onwetende consumenten de dupe willen laten worden van het blokkeren van een gestolen key die via een reseller gekocht is.
Dat is toch juist een veiligheidsprobleem van creditcards?
Voor zover ik weet zit hier geen enkele veiligheidsmaatregel ingebouwd.
Je bent niet voor niets voor fraude verzekerd bij de meeste creditcard maatschappijen, ze weten dat de beveiliging ruk is maar kunnen dit opvangen omdat de schade meevalt.
Gebruikers van de credit cards (fraudeurs in dit geval) worden beschermd. Verkopers hebben helemaal geen bescherming volgens mij, alleen kosten.
Het is inderdaad betrouwbaar voor een koper, echter is het gros van deze keys gewoon gekocht met gestolen creditcards, zoals meerdere malen bewezen in het verleden.

Het is leuk voor jezelf dat het goedkoop is, maar de game-industrie doe je hier geen goed mee.
is onzin, veruit de meeste codes van g2a worden tijdens de steam/origin/uplay/andereplatformen sales gekocht of gewoon goedkoper omdat ze het zelfde spel voor een prikkie aanbieden in Rusland oid.

Dat er misbruik plaats vind, zal best, maar niet zo ernstig als men beweerd. Steam zelf wordt minstens net zo hard misbruikt.

Men vind het gewoon niet leuk dat we minder betalen voor de spelletjes en hun minder winst kunnen pakken.

Scare tactics, en het werkt. Gezien dit soort opmerkingen keer op keer keihard geplust wordt hier op Tweakers.
Vertel dat maar aan de tientallen developers die hebben aangegeven dat ze honderdduizenden dollars hebben verloren door G2A en er niets tegen kunnen doen om het te stoppen.

Voor de duidelijkheid: Iets met een creditcard kopen, en die aankoop daarna weer terugtrekken via je creditcard, kost de klant geen geld, maar het bedrijf waarvanb er werd gekocht wel. Het bedrijf moet betalen voor de kosten voor dit proces en krijgt geen geld voor de aankoop. Dus niet alleen kopen deze creditcard fraudeurs eerst een gamekey, maar daarna krijgen ze hun geld terug, verkopen ze de gamekey, en de developer heeft geld moeten betalen om dit mogelijk te maken.

En maar mensen handjes voor hun ogen houden omdat ze lekker goedkoop bij G2A willen blijven kopen. Niets "scare tactics", een veel te groot deel van G2A's gamekeys zijn op deze manier bemachtigd. Al is het maar 1% van alle gamekeys dan is het nog belachelijk dat G2A hier niets aan wil doen.
https://www.g2a.co/presentation/index.html#partners

Als indies zo boos zijn op G2A en het misbruik wat schijnbaar op grote schaal plaatsvind op dit platform. Waarom zijn er dan veel indies gewoon partners met G2A? Hol > Leeuw?

Ik koop regelmatig via G2A, en alles wat ik daar gekocht heb is salesprijs + 1 of 2 euro. RTC classic die ik er kocht voor 1 euro omdat ik de sale van 90cent een week er voor gemist had.

En serial keys die via CC misbruik gekocht worden, worden ook door Valve/developers/publishers gedeactiveerd. Dat is in het verleden wel eens voorgekomen, maar de laatste keer dat ik daar wat van hoorde is al zeker 1 a 2 jaar geleden.

Als misbruik op grote schaal zou plaatsvinden, zoals hier op Tweakers en andere plekken regelmatig geclaimed wordt. Dan zou het bedrijf nu niet een belangrijke partij in de gamewereld zijn en niet partners zijn met de partijen die door G2A worden benadeelt.

Tja, bewijs maar dat iets niet gebeurd... Altijd lastig, beetje schuldlast omdraaien :)
Misschien was het je niet opgevallen, maar toevallig maken al die developers die partner zijn van G2A specifiek Free 2 Play games die dus totaal geen last hebben van G2A's praktijken. Erg toevallig dat precies alleen game developers die er geen last van hebben reclame voor G2A willen maken.
Ik koop regelmatig via G2A, en alles wat ik daar gekocht heb is salesprijs + 1 of 2 euro. RTC classic die ik er kocht voor 1 euro omdat ik de sale van 90cent een week er voor gemist had.
Ok? Wat is je punt? Is je punt dat op een grijze markt er ook regelmatig gewoon legaal verkregen spellen tussen zitten? Want ik heb nooit bewezen dat dit niet zo is. Ik heb alleen beweerd dat er veel te veel illegaal verkregen kopieën tussen zitten.
En serial keys die via CC misbruik gekocht worden, worden ook door Valve/developers/publishers gedeactiveerd. Dat is in het verleden wel eens voorgekomen, maar de laatste keer dat ik daar wat van hoorde is al zeker 1 a 2 jaar geleden.
Dat is in het verleden inderdaad een paar keer voorgekomen, en met enorme backlash waardoor game studios ook dat niet meer durven. Gek genoeg gaven de meeste gedupeerde de game studio de schuld (zoals toen Ubisoft dit deed) in plaats van de winkel waar ze de frauduleuze game keys hebben gekocht. Vandaar dat, zoals je zelf al zei, ze het niet meer doen.
Wel geef je hier toe dat het dus inderdaad gebeurt. Je geeft hier toe dat G2A dus frauduleuze game keys heeft verkocht. Dus waarom verdedig je G2A dan nog?
Als misbruik op grote schaal zou plaatsvinden, zoals hier op Tweakers en andere plekken regelmatig geclaimed wordt. Dan zou het bedrijf nu niet een belangrijke partij in de gamewereld zijn en niet partners zijn met de partijen die door G2A worden benadeelt.
Ze zijn geen partner met partijen die door G2A benadeelt worden. En G2A is een belangrijke partij precies omdat het zo goedkoop spellen via een grijze markt kan aanbieden. En omdat G2A ontzettend veel reclame maakt.
Tja, bewijs maar dat iets niet gebeurd... Altijd lastig, beetje schuldlast omdraaien
Ik en anderen hebben genoeg argumenten met historische feiten en uitspraken van game studios gegeven. Aan de andere kant, hebt ik als enige argument van jou gehoord dat "het is niet waar", "het zijn maar scare tactics", en "kijk eens naar deze F2P game developers die partner zijn van G2A".

Ik snap dat het moeilijk is om te bewijzen dat iets niet gebeurd zoals je zelf al zegt, maar ik heb ook niet het gevoel dat je het bewijs dat wij wel kunnen leveren serieus neemt noch daar verder in doorleest.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 25 mei 2017 13:17]

Misschien was het je niet opgevallen, maar toevallig maken al die developers die partner zijn van G2A specifiek Free 2 Play games die dus totaal geen last hebben van G2A's praktijken. Erg toevallig dat precies alleen game developers die er geen last van hebben reclame voor G2A willen maken.


[...]


Ok? Wat is je punt? Is je punt dat op een grijze markt er ook regelmatig gewoon legaal verkregen spellen tussen zitten? Want ik heb nooit bewezen dat dit niet zo is. Ik heb alleen beweerd dat er veel te veel illegaal verkregen kopieën tussen zitten.


[...]


Dat is in het verleden inderdaad een paar keer voorgekomen, en met enorme backlash waardoor game studios ook dat niet meer durven. Gek genoeg gaven de meeste gedupeerde de game studio de schuld (zoals toen Ubisoft dit deed) in plaats van de winkel waar ze de frauduleuze game keys hebben gekocht. Vandaar dat, zoals je zelf al zei, ze het niet meer doen.
Wel geef je hier toe dat het dus inderdaad gebeurt. Je geeft hier toe dat G2A dus frauduleuze game keys heeft verkocht. Dus waarom verdedig je G2A dan nog?


[...]

Ze zijn geen partner met partijen die door G2A benadeelt worden. En G2A is een belangrijke partij precies omdat het zo goedkoop spellen via een grijze markt kan aanbieden. En omdat G2A ontzettend veel reclame maakt.


[...]

Ik en anderen hebben genoeg argumenten met historische feiten en uitspraken van game studios gegeven. Aan de andere kant, hebt ik als enige argument van jou gehoord dat "het is niet waar", "het zijn maar scare tactics", en "kijk eens naar deze F2P game developers die partner zijn van G2A".

Ik snap dat het moeilijk is om te bewijzen dat iets niet gebeurd zoals je zelf al zegt, maar ik heb ook niet het gevoel dat je het bewijs dat wij wel kunnen leveren serieus neemt noch daar verder in doorleest.
Wat je hier mist is dat het echte probleem de criminelen zijn die gestolen credits cards gebruiken. Als G2A morgen zijn deuren sluit dan stopt niemand diezelfde criminelen om de keys op bijvoorbeeld marktplaats te verkopen. Ga je dan je standpunt bijstellen dat niemand iets op marktplaats zou moeten kopen?

Wat overigens helpt met de financiële schade is dat het digitale keys zijn. Dus de schade blijft beperkt tot misgelopen inkomsten. Blokkeer je de keys dan ben je eigenlijk schadeloos gesteld. Het is wat anders als jij General Motors bent en er worden 10.000 auto's gekocht met gestolen geld. Dan zit je met de kostprijs als extra schade post. Die indies hebben alleen geld uitgegeven waar ze geen recht op hadden.

Voornaamste taak lijkt mij hier te liggen bij de CC maatschappijen die moeten ingrijpen voordat iemand voor duizenden euro's dezelfde game koopt.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 mei 2017 15:45]

Tuurlijk zijn de criminelen meer schuldig dan G2A zelf. Helemaal mee eens. G2A geeft ze echter niet alleen een platform om het te verkopen, maar doen er ook niets tegen om het te stoppen, geven game studio's geen mogelijkheid de keys te verwijderen of controleren, en verdienen bovendien geld aan die criminelen waar ze niets tegen doen.

Toen Gearbox alleen wilde samenwerken met G2A als ze deze problemen zouden oplossen, heeft G2A niet eens geweigerd, nee, ze hebben gewoon niet meer gereageerd. Ze stopte de communicatie. Lees hier meer: https://www.polygon.com/2...2962/g2a-marketplace-news

Het probleem ligt dus bij het feit dat G2A deze criminelen graag toelaat aangezien ze hier geld mee verdienen. Ze doen letterlijk niets om het te stoppen, zelfs niet toen er een enorme partnershipdeal met Gearbox op het spel stond.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 25 mei 2017 18:54]

"Dat is in het verleden inderdaad een paar keer voorgekomen, en met enorme backlash waardoor game studios ook dat niet meer durven. Gek genoeg gaven de meeste gedupeerde de game studio de schuld (zoals toen Ubisoft dit deed) in plaats van de winkel waar ze de frauduleuze game keys hebben gekocht. Vandaar dat, zoals je zelf al zei, ze het niet meer doen.
Wel geef je hier toe dat het dus inderdaad gebeurt. Je geeft hier toe dat G2A dus frauduleuze game keys heeft verkocht. Dus waarom verdedig je G2A dan nog?"

Gezien de Nederlandse wetten mag Ubisoft niet zo maar keys deactiveren. Ik was toen ook de dupe met ACUnity. Ubisoft moet niet zijn recht in eigen handen nemen en gewoon aangifte doen. Dus ja het is goed dat de uitgevers op hun vingers worden getikt.
Indien dat zo is (ik heb het niet gechecked) dan heb je daar gelijk in. Dan zouden dus Ubisoft en G2A allebei in de fout zitten, naar mijn mening.

Toch snap ik Ubisoft's frustratie wel. Ik heb echter vooral te doen met de Indie Developers die hier last van hebben gehad.
...
Dat er misbruik plaats vind, zal best, maar niet zo ernstig als men beweerd. Steam zelf wordt minstens net zo hard misbruikt.
...
Heb je daar misschien een bron/voorbeeld voor/over?

Anders pas je nu ook scare tactics toe :X
veruit de meeste codes van g2a worden tijdens de steam/origin/uplay/andereplatformen sales gekocht
Dat is echt onzin. Je ziet op die website constant prijzen die een STUK lager zijn dan eender welke sale.

Het is echt systematisch verkoop van keys gekocht met gestolen CCs.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 mei 2017 22:17]

Onzin, DIRT 3 is gratis, staat in G2A voor 74 cent.

Alle games die ik via G2A gehaald heb stonden er in voor ~saleprijs + 1 of 2 euro.

Als de serial keys daadwerkelijk gejat zijn, kan Valve heel simpel die keys gewoon deactiveren. Is ook wel eens gebeurd bij sales van G2A, omdat niet 100% van de sales daar legaal zijn. Misbruik is er wel een klein beetje, maar het gross van de verkopen van g2a zi jn gewoon legitiem.

Verklaar anders waarom grote namen en partijen keer op keer in zee gaan met G2A. Als ze zo illegaal bezig zijn, waarom zijn Facebook, Twitter, Google, Redbull en andere grote namen partners van G2A?

Ze hebben redelijk wat Indie developers als partner.

Ze zijn partners met een paar van de grootste e-sports partijen zoals Cloud9 en Infamous.

Echt helemaal niets wijst erop dat misbruik bij G2A op grote schaal plaatsvind. Persoonlijk denk ik dat het misbruik in de steam store zelf een heel stuk groter is.
Onzin, DIRT 3 is gratis, staat in G2A voor 74 cent.
...Omdat er 1 game duurder in staat dan elder betekent niet dat het niet gebeurt: wanneer is de 'sale' geweest van SW battlefront waardoor die game nu voor amper 10.99¤ kan worden gekocht?

Gestolen creditcards, dat is de reden achter deze prijs.
Als de serial keys daadwerkelijk gejat zijn, kan Valve heel simpel die keys gewoon deactiveren
Nu kraam je idiote onzin uit: de keys zijn niet gestolen, de creditcard waarmee ze gekocht zijn is gestolen. Nadat jij de key koopt van de creditcard dief, ziet de CC-eigenaar die onterechte kost, en roept dit terug. De developer ziet dat geld dus weer verdwijnen van zn rekening, en heeft nu de keuze: jouw key blokkeren waardoor jij, iemand die betaalde voor hun game, pissed bent, of het zo laten en geen inkomsten krijgen van jouw key.

De laatste keer dat een developer dat deed waren de gamers extreem pissed. De keys blokkeren helpt dus niet.

Ze kunnen proberen te achterhalen wie jou die key verkocht heeft, en dus de CC-dief was, maar dat vergt samenwerking met G2A en die is er niet.
Verklaar anders waarom grote namen en partijen keer op keer in zee gaan met G2A.
Noem me 1 grote developer die samenwerkt met G2A. De enige gdevelopers die samenwerken zijn indies, die de druk voelen van G23A die als maffia opereert: enkel wie met hen meewerkt wordt door G2A beschermt en kan iets ondernemen tegen de diefstal.
Facebook, Twitter, Google, Redbull en andere grote namen partners van G2A?
Bron? Ik zie nergens dat ze partners zijn. Nu verzin je wat: de FB en twitter knoppen bovenop hun site zijn geen partnership, dat zijn links naar hun pagina's op die platformen...
Echt helemaal niets wijst erop dat misbruik bij G2A op grote schaal plaatsvind.
Behalve dan bewijs na bewijs na bewijs na bewijs.
http://www.gamerevolution...te-user-during-reddit-ama

[Reactie gewijzigd door kiang op 25 mei 2017 16:00]

[...]


Dat is echt onzin. Je ziet op die website constant prijzen die een STUK lager zijn dan eender welke sale.

Het is echt systematisch verkoop van keys gekocht met gestolen CCs.
Jij denkt dat omdat de Mediamarkt Battlefield One voor 33,99 heeft liggen en hij voor 59,95 op Origin staat de mediamarkt gestolen keys gebruikt???

Mediamarkt heeft ook gewoon een marge, de reden dat die prijzen in Steam/Origin/Uplay zo hoog liggen is om de retail tevreden te houden zodat er een reden blijft om naar de winkel te gaan.

Het is vroeger begonnen door gewoon fysieke games in andere landen te kopen. Zo werden bijvoorbeeld partijen games in Vietnam gekocht. Daarvan werd van de serienummers op het doosje een foto gemaakt. Jij betaalde dan een bedrag en kreeg de foto van de key.

Ondertussen is dat geprofessionaliseerd en is er door de uitgevers ingegrepen om dit soort praktijken te dwarsbomen. Nu zie je meer handelsplatformen waarop individuen zelf keys kunnen verkopen. Je kunt dus ergens een key inkopen (zoals dat altijd al kon) en die met winst op een site als G2A zetten.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 mei 2017 15:56]

Jij denkt dat omdat de Mediamarkt Battlefield One voor 33,99 heeft liggen en hij voor 59,95 op Origin staat de mediamarkt gestolen keys gebruikt???
Nee. maar als het in de mediamarkt voor 30¤ ligt, en je in online retailers nergens de game onder de 25¤ kan vinden, en dan kan je hem op een 'marketplace' bij een anonieme seller voor 15¤ kopen: dan gaat het om gestolen goederen ja.

Dat jij nu doodleuk doet alsof retailers en marketplaces dezelfde betrouwbaarheid hebben is absurd idioot.
[...]


Nee. maar als het in de mediamarkt voor 30¤ ligt, en je in online retailers nergens de game onder de 25¤ kan vinden, en dan kan je hem op een 'marketplace' bij een anonieme seller voor 15¤ kopen: dan gaat het om gestolen goederen ja.

Dat jij nu doodleuk doet alsof retailers en marketplaces dezelfde betrouwbaarheid hebben is absurd idioot.
Vroeger kon dat prima omdat je toen geen last had van de regio locks zoals ze er nu zijn.

Tegenwoordig zie je dat niet meer, ik in ieder geval niet. Laatste games waar ik naar keek waren Ghost Recon Wildlands en Player Unknown battlegrounds. De eerste was niet onder de 45 te vinden en de laatste niet onder de 25.

Overigens staat er op de marketplace ook altijd bij hoeveel keys er al verkocht zijn. Daar kun je zelf natuurlijk ook een beetje naar kijken.
Vroeger kon dat prima omdat je toen geen last had van de regio locks zoals ze er nu zijn. Tegenwoordig zie je dat niet meer, ik in ieder geval niet.
...Dat toont toch net aan dat die keys niet legaal kunnen verkregen zijn?

Ik snap dat het nogal kut is, maar dat maakt CC-diefstal niet plots ok. En daarnaast; als je steam aankopen zomaar kon doorverkopen na het uitspelen van de game, denk je dat steam dan zo vaak sales zou hebben?

Natuurlijk niet, en het bewijs hebben we in console games: die lanceren tegen hogere prijzen, en blijven veel langer die hoge prijs houden dan hun PC ports. Dat is ter compensatie van de tweedehandsmarkt die je ziet bij consolegames.
Overigens staat er op de marketplace ook altijd bij hoeveel keys er al verkocht zijn. Daar kun je zelf natuurlijk ook een beetje naar kijken.
En wat wil dat zeggen? Dat iemand al vaak iets verkocht heeft zegt niets over hoe hij aan die spotgoedkope keys komt.
Helaas worden de fysieke games niet allemaal opgeleverd met deze content als de softe versie ervan. Ik wilde graag BF1 + premium hebben, dat lukte dus niet in geen enkele shop. Bol.com etc konden deze niet leveren en je kon dus alleen de versie via EA downloaden.
Vind het zelf wel iets hebben om een dvd/blu ray etc op de plank te hebben staan.
Dus al met al de industrie dwingt je iets op en je hebt geen alternatief. Kortom take it or leave it principe.
Tevens heeft Valve/steam onder andere aangegeven dat ze de DRM verwijderen als ze ooit ermee stoppen/failliet gaan. Eerst zien dan geloven. Tenzij er nog andere DRM/online functionality op zit, kan ik over 20 jaar mn games nog spelen als ik een fysiek schijfje heb liggen. Mja ondertussen is m'n digitale verzameling groter.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 24 mei 2017 17:29]

Tevens heeft Valve/steam onder andere aangegeven dat ze de DRM verwijderen als ze ooit ermee stoppen/failliet gaan. Eerst zien dan geloven. Tenzij er nog andere DRM/online functionality op zit, kan ik over 20 jaar mn games nog spelen als ik een fysiek schijfje heb liggen. Mja ondertussen is m'n digitale verzameling groter.
Urm nee, de schijfjes die je de laatste jaren koopt heb je niets meer aan wat dat betreft. Probeer je game maar eens te installeren zonder actieve internet verbinding en/of de juiste client (steam/uplay/origin).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 mei 2017 15:59]

Wat je omschrijft is natuurlijk een utopie uit een ver ver verleden. De realiteit is echter dat je bij de aankoop van je fysieke game een key krijg waar je het spel mee dient te activeren. Deze key wordt gekoppeld aan je gameaccount... en je raadt het al: zonder die key kan je niet spelen. Dus als je je fysieke spel daarna verkoopt heeft de koper een leuke onderzetter, maar meer kan hij er dus niet mee doen.

In die context hebben fysieke games absoluut geen meerwaarde mee - op 1 uitzondering na: fysieke dragers zijn veelal goedkoper dan een spel online kopen. Iets waar ik mezelf dus enorm aan stoor. Ja, Akamai moet betaalt worden voor de distributie, maar wat lijkt je goedkoper: wat bandbreedte inhuren of een cd persen, een cover designen, dit uitprinten, verschepen naar de groothandel, verschepen naar de winkel en de winkelbediende die betaalt moet worden. Er is geen enkel goed excuus dat online distributie meer zou moeten kosten dan fysieke distributie.
Ik had Battlefield 3 nog fysiek gekocht, maar moest deze meteen activeren op Origin. Ik kan me niet voorstellen dat ik de CD kan verkopen en dat de game dan nog weer geactiveerd kan worden.
Zo had ik het nog niet bekeken. Goed argument.. Zeer goed zelfs.
Enige waar dan nog iets over te vertellen valt is het milieu aspect voor het produceren van de fysieke games
Ik heb ook mijn twijfels. Naast het doorverkoop argument, wordt je soms afhankelijk van bepaalde diensten. Denk aan Steam, iTunes, etc. Je koopt virtuele producten die alleen m.b.v. een specifieke dienst te gebruiken zijn. Wat als die dienst er mee ophoudt? Kan ik mijn Steam games nog spelen? Kan ik mijn iTunes films nog kijken?

[Reactie gewijzigd door KopjeThee op 24 mei 2017 17:29]

Daarom koop ik ook nooit nieuwe games maar in de sale. Voor 35,- kun je ze binnen een paar maanden al vinden. Plus het gemak van niet dvd's switchen. Heb toch onlangs drie fysieke games gekocht en mezelf voorgenomen dit niet weer te doen.
Ik moet uit m'n stoel voor een ander spel. Bah :9
Voor consolegames kan het nog wel... Maar fysieke PC games krijg je bijna niet doorverkocht. Winkels accepteren ze niet, hooguit op Markplaats ofzo.

Re huur/lease digitaal - er is al een uitspraak van een ander type software waarbij een Duitse rechter het (onder advies van het Europese hof) gewoon koop noemt, niet huur/lease, met een eenmanlig aankoopbedrag.
De game-industrie doet ook alles om je dit te laten geloven.
Koop je bijvoorbeeld de fysieke versie van Mass Effect Andromeda, dan krijg je een dvd-doosje waarin slechts een briefje met een downloadcode voor origin zit. :(
Ik was blij met de komst van online data. Ik werd gek van al die beveiligingen waardoor altijd het juiste schijfje in de drive moest zitten.
De meeste games die je fysiek koopt moet je alsnog op een account activeren waarna die gebonden is aan dat account.
Soms is fysiek kopen via Bol en dergelijke stukken goedkoper dan direct via Steam. Zo koop ik jaarlijks de nieuwe FM fysiek op DVD enkele maanden na de release met minimaal 50 procent korting terwijl Steam dan nog de hoofdprijs vraagt. Uiteraard gebruik ik de DVD niet maar installer ik direct vanuit Steam, want dan heb je meteen de laatste patches.

Het loont dus wle om even de prijzen te vergelijken, zeker als je het niet erg vind om enkele maanden na een release te kopen.
Of je koopt je digitale games gewoon in een 3rd party keystore zoals cdkeys.com, humble of gmg. Die zijn meestal beduidend goedkoper dan Steam, en de prijzen dalen er ook sneller.
Het is naar mijn idee best zinloos een game fysiek te kopen.
Het fysiek kopen is op zichzelf niet zinloos, ik vind het idee om een kast vol met zichtbare/tastbare doosjes best wel leuk - alleen heb ik er het geld en de ruimte niet voor. Kennis van mij heeft bijvoorbeeld een prachtige kast gevuld met CD's, platen en andere muziek prularia. Geweldig om te zien, maar het kost ook een aardige duit om zoiets op te zetten.

Er is absoluut wel een markt voor, maar dat deze steeds kleiner word naarmate de bandbreedte steeds groter word is natuurlijk logisch.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 24 mei 2017 16:55]

Ja ok een kast met zichbare doosjes is leuk.
Maar niet voor iedereen.
Als ik zo eens naar mijn steam lijst kijk en dan heb ik de rest nog niet eens mee genomen weet ik al niet waar ik die 130 doosjes laat en ben ik blij dat het digitaal is.
Haha ja, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Zoals elders al vermeld in de reacties vind ik het alleen nog relevant een fysieke Collector's Edition ergens van te kopen, maar ook die bestel ik dan bijvoorbeeld bij Bol.com en haal ik niet in de fysieke winkel :+
Enkel leuk om de "box" te hebben met de art die erin zit. Een landkaart etc.
Veel mensen waaronder ik zei de gek, wil vaak van goede titels nog een doosje in de kast hebben. Daartoe koop ik een deel online en een deel fysiek.

Blijkbaar was ik vorig jaar nog de enige gek die doosjes koopt :)
Plus vaak met een activatiecode, dus je kunt het spel niet weer terugbrengen of doorverkopen - dat kan nog wel met veel consolegames. Ik vraag me ook af of 2e hands verkopen in dit lijstje zitten.

Updaten op consoles gaat zoveel makkelijker, dat is onderdeel van het OS ipv de game zelf danwel een applicatie van de uitgever. Consoles zijn veel beter geintegreerd, geven een veel betere gebruikerservaring op dat gebied.

Steam doet hetzelfde wat dat betreft, en mede dankzij Steam is PC game piraterij een veel kleiner probleem tegenwoordig dan dat het was.
Beetje kip-ei verhaal. Speelgoedwinkels bieden die games ook niet meer aan omdat er geen vraag meer naar is. Maar wat er nou eerst was?
Afgezien van het aanbod, is er ook nog de prijs. Als ik een fysieke game (box) wil, kan ik hem vaak goedkoper op Amazon UK bestellen, inclusief levering thuis, dan dat ik hem in Nederland in de winkel koop.

En daar komt nog bij, dat de kwaliteit van de inhoud van de fysieke boxen ook steeds verder omlaag gaat. Als je niet voor de collector's editie gaat, maar voor de normale editie, dan is het tegenwoordig al redelijk normaal dat er niet eens meer een CD of handeiding in de doos zit, alleen nog een papiertje met een code waarmee je (op Steam) je game en de handleiding kunt downloaden.

[Reactie gewijzigd door Bombay One op 25 mei 2017 10:09]

Inderdaad tegenwoordig koop je fysiek een doos met lucht.
Van sommige 90's games op HD diskettes zoals Aces of the Pacific, Secret Weapons of the Luftwafe etc.. zijn de handleidingen heuse encyclopedieën in kleur op glanzend papier die het lezen waard waren.
Herinner je de blue-prints van de schepen in Wing Commander? Die legde je gewichtig op je tafel (in je living anex briefing room) en kon je als het ware bestuderen.
Tegenwoordig moet je het stellen met een pdf of bij gebrek daaraan een Youtube game reviewer die een saaie walkthrough geeft.
Zelfs bij Starcraft, toen het als een beetje minder luxueuze prints werden was de handleiding een heuse roman die het universum van het spel in je verbeelding tot leven bracht, te lezen op het moment dat je niet achter de PC kon zitten.
Steeds werd je in het verhaal of de historie gezogen en de gigantische pixels zag je niet meer ;)
Mooie herinneringen... vroeger naar de Free Record Shop om de stellage aan PC games verpakt in enorme kartonnen dozen af te speuren. Geen internet nog, dus je kon zo maar verrast worden door een vette nieuwe release. Soms nog een uitvouwflap die je kon open slaan. Nog even snel de requirements checken, "maar dat zal wel goed zitten want ik heb toch een Pentium".

:)
Mijn eerste ervaring daarmee kwam bij de Dynabyte destijds. Een super kleine winkel, waar de dozen met games dicht op elkaar zaten in grote kasten, bijna zoals je ze bij een verzamelaar thuis zou aantreffen. Beste winkelervaring die ik ooit heb gehad.
Die heb ik eind jaren 90 mogen inruimen. Leukste baantje wat ik ooit gehad heb ;)
Dat is precies de periode waar ik het over had :)

Toen nog in Heerlen, voor ze naar dat veel te grote pand zijn verhuisd.
En ik had het ook over Heerlen XD
Ik heb toen nog meeverhuisd van de Geleenstraat naar de Akerstraat, waar nu de fietsenstalling ligt. In de zomer van 1998 was dat. :D

Super cool om dan zo iemand op Tweakers te treffen ;)

Maar die tijd was wel echt leuk bij de Dynabyte. Ik zie mijn collega's van toen nog steeds jaarlijks. Gaan we eten in het restaurant wat in dat oude kleine pand ligt.
Ja, ik ging altijd naar de Dynabyte, rekken met games!
Ja dat waren mooie tijden. Soms mis ik die tijd nog wel eens om verrast te worden. Of tijdschriften doorbladeren naar nieuwe releases.
Wat ik vooral mis uit mijn studententijd was even bij de Freerecordshop langs op het station om te kijken of er nog leuke films, cd's of idd games (koopjes) waren. Ik heb heel wat van die 3 voor 15,- dvd/cd deals ed. gekocht in die tijd. :+
"Oh, 3dfx kaart nodig.... Misschien kan ik daar wel omheen" :P
"Hardware T&L required? Wacht, daar heb ik eens een emulator voor gezien.."
Dimension Plus met zn import SNES en N64 games _/-\o_ _/-\o_
Ik koop mijn games ook alleen nog maar online via Steam, Origin, Uplay.
Alleen games voor mijn Switch en New 3DS koop ik nog in een fysieke winkel.

Dat de verkoop van PC games veel lager ligt dat Console games heeft ook meerdere oorzaken zoals:
1. Via een online platform kan je de game al vaak pre-loaden (Van te voren downloaden) zodat je op de eerste dag gelijk aan de slag kan gaan.
2. Wanneer je een PC game wilt gaan installeren vanaf DVD (Fysiek), dan moet je achteraf vaak nog eens tientallen GB binnen halen om te kunnen spelen, dus waarom dan niet gelijk alles online.
3. Als je een PC game koopt, dan is het niet meer dan een KEY die je weer moet activeren
4. Console games online kopen gaat meestal niet zo eenvoudig. Je hebt giftcards, Paypal of creditcards nodig. (Volgens mij heeft alleen PS4 een ondersteuning voor iDeal)
5. Winkels liggen vol met console games en PC games staan verstopt bij Film DVD's, niet echt slim
6. Je hebt de DVD nodig om een spel te kunnen spelen. Echt vervelend om steeds je DVD eruit te moeten halen, dan is online veel beter
7. Het is gewoon makkelijk en snel om online een game aan te schaffen, te installeren en binnen enkele uren te kunnen spelen. Bestel je een game bij een winkel, dan moet je 1 dag langer wachten en daarnaast ook nog wachten op de installatie.
Toch even reageren:
1) pre-loaden kan alleen met nieuwe games en is dus feitelijk een non-argument want je kunt ook pre-orderen en het fysieke schijfje 1 of meer dagen eerder in huis hebben.
2) Dat klopt weer wel maar tegenwoordig is het zoals je zelf al aangeeft bij punt 3 slechts de code die je koopt.
3) zie punt 2 ;-)
4) klopt maar het gaat vooral om PC games
5) PC games, is al eerder genoemd, worden ook bijna niet meer ingekocht en liggen dan vaak ook nog vaak veel te lang voor de hoofdprijs in de winkel tot dat iemand er achter komt en ze afprijsd. Dan kun je soms weer wel leuke deals doen.
6) dit klopt niet, zie ook punt 2 en 3, geld alleen voor de inmiddels "oudere" spellen en die kun je toch al nergens meer fysiek vinden.
7) Klopt maar voorpret is toch ook wat waard?

Ik vind beide wat hebben, als ik in een stad ben wandel ik toch vaak nog wel even een Mediamarkt of andere gamewinkel in om te kijken wat er te koop is. En dan zo'n fysieke game kopen voor weinig, dat heeft toch best nog wat. Maar ik begrijp mensen die alleen nog digitaal kopen ook en soms doe ik dat zelf ook. Heb een aardige steam bieb opgebouwd van zo'n 200+ games, dat is veel voor mij. En wat dacht je van een game kado doen? Dat is met digitale downloads toch niet leuk meer? Met een fysieke game is dat wel leuk. En tsja, ik las het al vaker, de old-skool special verpakkingen, dat blijft toch ook wel iets leuks. BVind voor beide dus wat te zeggen en vind het zelf erg jammer dat de fysieke verkopen zo verdwijnen.
Mwah, een digitale game krijgen vindt ik net zo leuk.
Ik vind dit toch echt veel leuker dan dit.
Ik niet, heb daar geen ruimte voor niet in mijn huis en mijn PC. Wat ik wel heb is een dikke glasvezelpijp om al die games snel te downloaden. En al had ik de ruimte wel, ik verkies de efficiëntie van Steam, en ik ben niet de enige, gezien de populariteit van de shop van Lord Gaben.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 25 mei 2017 12:58]

Punt 5 is wel grappig. Zag toch maar al te vaak een MMO game in de schappen liggen voor 50 euro terwijl de game allang F2P was. (incl gratis download van de originele client)

Of beter. Een MMO stopt er mee, is al gesloten. De servers zijn weg. Maak je ff een loopje door de Mediamarkt en zie je de game in de schappen liggen voor 60 euro. :P
Punt 5 is wel grappig. Zag toch maar al te vaak een MMO game in de schappen liggen voor 50 euro terwijl de game allang F2P was. (incl gratis download van de originele client)

Of beter. Een MMO stopt er mee, is al gesloten. De servers zijn weg. Maak je ff een loopje door de Mediamarkt en zie je de game in de schappen liggen voor 60 euro. :P
Meestal krijg je dan wel een behoorlijke compensatie. Ik kan me herinneren dat het juist een erg goede deal was om een originele Rift game te bemachtigen nadat hij F2P was geworden. Je kreeg dan voor een paar euro namelijk een berg unlocks (character slots, backpack slots) twv 50 euro en een maand premium twv 15 euro.
Of de tijd dat spellen op 2 of meer cd's geleverd werden. Moest je het de halve installatieperiode naar een laadscherm kijken om CD 2 erin te stoppen en dat je tot 99% moet wachten om CD 1 erin te stoppen. Daarna moest je cd 2 erin stoppen om de game op te starten (rayman m bijvoorbeeld)
Bij pc games speelt ook mee dat je redelijk wat retail games alsnog met een code moet activeren en dus niet kunt verkopen. Daarmee valt een groot voordeel van fysiek kopen weg. Bij consoles weet je dat je de game altijd weer door kan verkopen maar bij de pc moet je dus goed opletten als je dat wil doen. Bovendien zijn er minder mensen op zoek naar tweedehands games dus ook weer lastiger om een koper te vinden. Dus, ja, mijn laatste pc retail aanschaf was Borderlands 2 geloof ik (bij release), aardig wat jaren geleden ondertussen.
In principe kun je console games wel doorverkopen, maar soms mis je toch features. Zo houd ubisoft van codes voor de multiplayer waardoor de 2e handse toch nog waarde verliest omdat je dan alsnog een multiplayer code moet kopen.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar fysieke schijfjes.

Tuurlijk bij Collectors editions (artbook en dergelijke erbij, altijd leuk...al heeft dat niet zoveel te maken met fysiek of digital download).

Het is ook pas dat we hier sinds kort snel internet hebben, maar voor mensen die (net als ik voorheen) vast zaten met een trage lijn, is een game downloaden echt geen pretje. Beetje moderne game was je dusdanig lang bezig, dat je sneller naar een winkel kan lopen (5 km/h) schijfje halen, terug lopen, ding in je drive doen en installeren (klinkt overdreven, is het helaas niet).

Ander voordeel, als ze (de eigenaar van de game) besluit de stekker uit de server te trekken, kun je niks meer met je digitale downloads/aankopen, met een fysiek schijfje kun je (met een crack of iets dergelijks) toch nog wat met een game, en ja er zijn nog zat mensen die ook nog graag oude games spelen. Word wel wat lastiger met games waar alleen een installer/launcher op een schijf staat en geen data meer (maar zijn nog zat games waar de data op de schijf zelf staat).

Bovendien lijkt het gewoon leuk, een kast vol met van die schijfies :P
Al moet ik zeggen dat die boxes waar PC games vroeger inzaten veel mooier waren dan de DVD hoesjes van nu. Nu moet je vaak een Collectors Edition hebben wil je een beetje een funky box hebben, 'vroeger' kwamen games gewoon standaard in van die mooie grote boxes.
Sinds kort? Ik heb al een paar jaar een glasvezel verbinding, een eeuwigheid in IT land en je zegt het goed...
Beetje moderne game was je dusdanig lang bezig
Idd WAS, reden voor mij om alle fysieke meuk weg te doen en ruimte te maken. Sterker nog, ik prefereer zelfs de duurdere versies uit de Playstation store omdat ik te lui ben om op te staan en de schijfjes te wisselen.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 25 mei 2017 13:05]

Hier is glasvezel pas begin dit jaar aangelegd, en nog heel veel plekken die het niet hebben of zelfs krijgen de komende tijd (niet rendabel genoeg om aan te leggen).

De 'we' in mijn zinsverband sloeg dan ook op personen hier uit de buurt/regio, of hier in huis, niet heel NL ofzo. Dus ja, sinds kort pas.
Doordat winkels trager meegaan in acties en kortingen in vergelijking met online shops kijk ik daarom bijna alleen maar meer op online shops en .... Steam / Origin

Black Friday, White Monday, Kerst acties, etc, daar kijk ik meestal naar uit, maar winkels doen bijna niks mee en behouden voor lange tijd normale pc / console prijzen. Ik koop dus vooral als er een leuke korting op zit.

Daarom is het niet meer zo interessant om naar gewone winkel te gaan. Zelfs fysieke boxsets worden eerst online besteld of gekocht, vooral als het gaat om Limited Editions.

En Kinguin met steam keys.... andere manier om goedkoop aan games te komen, ook Humble Rumble speelt een rol in.

Verder is Steam makkelijk omdat het alles in 1 kast is vol games. Ik hoef niet aantal websites nalopen voor gekochte games, maar alles op 1 plaats is gewoon makkelijk.

Vroeger irriteer ik beetje aan prijsafspraken. Instant 49,99 of 59,99 in elke winkel. Maakt geen shit uit waar je zoekt, prijzen zijn loeistrak gelijk. Totaal geen fun aan.
Nu zien we dat prijsafspraken nog lang niet de deur uit zijn en niemand mag dus beetje spelen in prijzen. Hooguit introductie prijzen om Deluxe versie voor prijs van normale versie.

Ik denk dat meeste PC gamers bijna niets meer fysiek kopen. Maar console gamers kopen nog wel regelmatig fysiek omdat deze nog te verkopen is. Je kan dus ermee verkopen later als je niet meer wilt. Met PC lukt dat gewoon niet meer omdat je kan kopieren en voor jezelf houdt.
Weinig console gamers kopen wat in online shop omdat deze gebonden is aan de account.
Toch verwacht ik meer toename online kopen voor PS4/XBox One gamers...

Verder zijn oudere consoles zoals PS2 alleen maar fysiek te krijgen.

Ik pak nog wel wat oude PC games om op Pentium 4 pc te kunnen spelen. Gewoon retro, ook omdat veel oude games nog niet te vinden zijn op internet.

[Reactie gewijzigd door MrDummy op 24 mei 2017 19:04]

Worden hier de games die je online koopt met dvd ook meegeteld? Wand die zijn ook fysiek of bedoelen ze fysieke winkel?
Dat was ik ook aan het zoeken, maar de Bron die genoemd wordt verwijst naar de homepage van... Tweakers.net :)

NVPI is de bron; Op die website is echter geen enkel recent onderzoek te vinden hierover.
Ook op de website van onderzoeksbureau GfK is niets te vinden...

[Reactie gewijzigd door th4k1ck3r op 24 mei 2017 16:42]

Het gaat om 'fysieke exemplaren van games' volgens het artikel. Dus ja, daar zouden bestelling via webshops ook bij horen.

Echter staat er ook dat 'online gameverkopen en mobiele games niet zijn meegenomen'. Verwarrende zin, vooral ook omdat ik nog nooit 'fysieke' mobiele games heb gezien....

[Reactie gewijzigd door EddoH op 24 mei 2017 16:47]

Fysieke mobiele games kan bijvoorbeeld Nintendo 3DS/Switch cartridges zijn.
Er staat letterlijk "fysieke gamesoftware", dus ik neem aan dat ze alle fysieke DVD's bedoelen, al dan niet online aangeschaft. ;)
Zonde. Niet dat ik het niet begrijp maar ik hecht wel echt waarde aan fysieke exemplaren. En ja, daarbij heb ik ook het liefst games die ik dan alsnog gewoon in Steam kan proppen. Maar een digitaal exemplaar staat gewoon niet zo mooi in de kast.

Ik kan mij overigens voorstellen dat het ook niet meehelpt dat de meeste fysieke games in het buitenland (veel) goedkoper zijn. Een heel groot deel van de fysieke exemplaren die ik koop komen bij bijv. Amazon UK/DE vandaan.
Ik snap het idee, maar ik vind fysieke schijfjes en doosjes vooral een last :) Qua CDs zit ik op een stuk of 200 schijfjes. DVD+Bluray ca. 100. Games (PS2+3+Xbox 360 + PC) vast ook gauw tegen de 200. Dat terwijl ik thuis al een jaar of 3 geen schijfje in wat voor drive dan ook heb gestopt.... Oftewel het loopt ruimte te vreten, maar je wil het ook niet weggooien. Ik krijg dan het gevoel dat het spul jou bezit ipv andersom... :)
Ik heb dat gelukkig minder ik koop alleen spellen op CD als ik denk die zijn het waard om in je collectie te zijn: fallout 4, far 3 4 en primal, cod BOI en AW. En battlefield 3 en bad company 2.

De rest is lekker digitaal met steam, origin of uplay.
Mijn nieuwste CD is ook 15 jaar oud denk ik. :) In de tussentijd natuurlijk veel gedownload(ook nummers die ik op CD had vanwege het genoemde gemak), maar sinds een jaar of 3 volledig over op Spotify. Wat daar niet staat luister ik via Youtube of dan maar helemaal niet.

En games kocht ik meestal via Amazon of andere sites, omdat dat goedkoper is/was, maar ook daar ben ik sinds een jaar of 3 eigenlijk over op digitaal. Ook voor reeksen als AC die ik praktisch compleet heb. Met die enkele game die ik op of voor release koop zou ik een euro of 60 per jaar kunnen besparen met een fysieke aanschaf, daar lig ik niet wakker van. Soms scheelt het zelf bijna niks. En ik kijk één keer naar zo'n doosje en daarna vreet het ruimte en kan het alleen maar ergens rondslingeren. ;)
Om ruimte te besparen heb ik alle boekjes en keys bewaard, alle dvd doosjes weggemikt en dit gekocht: https://www.bax-shop.nl/b...opbergmap-voor-224-cds-v1

Dit is mijn fysieke gecomprimeerde archief, mijn gamecollectie1997-2010.rar ;)
Hier koop ik tegenwoordig al mijn games via "CDkeys".. Je krijgt een key, geeft die in en je hebt het game.. Vaak 20-30% goedkoper dan een fysieke kopie (koop vaak ook een paar weken na de release).

Het enige nadeel is, dat je alles moet downloaden en als de game 50GB is, het wel even duurt... Maar vaak duurt het minder lang dan installatie via DVD...

De enige games ik echt fysiek koop, zijn degene die een leuke meerwaarde hebben in het doosje... maar die zijn ook op één hand te tellen... :(

[Reactie gewijzigd door QuZyX op 24 mei 2017 16:41]

Daar zeg je zowat, ik zou niet eens weten hoe ze dat bij hedendaagse games doen die zo'n formaat hebben... Voor de consoles staan de games tegenwoordig op blu-rays, maar de meeste pc's hebben niet zo'n drive dus het lijkt me sterk dat ze daar op geleverd worden. DVD readers gaan over het algemeen niet verder dan 16x, wat neerkomt op een krappe 170 Mbps. Als je dan ook nog schijfjes moet gaan zitten wisselen dan ben je inderdaad stukken sneller klaar als je een 300 Mbps lijn of zo tot je beschikking hebt. Maar zelfs met een crappy 20 Mbps lijntje of nog minder denk ik dat ik liever daar de install lekker over laat lopen terwijl ik iets anders doe dan disc jockey te moeten spelen, dan speel ik het spel morgen wel.

Even zitten googlen, blijkbaar varieert het... GTA V staat blijkbaar op 7 DVD's, Fallout 4 op 1 maar dwingt je vervolgens doodleuk de andere 19 GB te downloaden (los van updates sinds release)...
Raar maar waar bijvoorbeeld gta 5 voor de pc heb ik toch fysiek gekocht voor 45euro dacht ik.
In plaats van 60 voor een download.

Dan doe ik net zo lief die dvd er in.
Deed dit in het verleden inderdaad ook nog wel eens, maar tegenwoordig is alles download code only. Die ene game die fysiek goedkoper is dna via steam is vaak via greenman gaming oid vervolgens wel weer goedkoper dan fysiek.

Plus, ik heb echt moeilijk weinig zin om op mijn vrije dag naar de mediamarkt te gaan om een game te kopen als ik 'm ook thuis direct kan downloaden zonder m'n ochtendjas uit te hoeven doen.
Je kan hem thuis laten bezorgen gaat die zo hup door je brievenbus heen :)
Zeker waar! En voor sommige mensen werkt dit ook. Ik ben echter vrij ongeduldig, dus speel een game liever direct. En ik ben gezegend met glasvezel verbinding, dus het downloaden van grote games is geen probleem hier :)
Maar niet leuk als er 2 straten in je woonplaats zijn die op elkaar lijken, en de post in 90% van de gevallen (geen ruime schattling: helaas) het bij de verkeerde partij naar binnen gooit.
Die vervolgens 'nergens van af weet.'

En dan helpt het ook al helemaal niet als de postbode is vervangen door een 13-jarige die zsm zijn ronde klaar wil hebben om thuis achter de console te kruipen. :)
Dan liggen pc gamers toch voor op het vlak van niet meer verhandelbaar zijn van 2ehands games. Niet gek, maar ook niet slim dat Xbone dat probeerde te volgen? Of zeg ik nu iets raars
Koop dat ook als ik toevallig in de mediamarkt oid moet wezen.
je kan gta5 al voor 30 euro kopen en met een sale nog minder.
Toen ik deze kocht was die nog 60 online.
Als die online goedkoper was kocht ik hen wel digitaal.
Zo heb ik ook titanfall2 fysiek goedkoper.
Mensen kopen games bijna niet meer online in een Steam store maar vrijwel altijd op de grijze markt. Denk hierbij aan een Kinguin. Hier pre orderen ze games voor maximaal 40 euro.
Ik had anders gta 5 op release ook gekocht in de winkel. Was maar 45 euro. Terwijl hij digitaal gewoon 60 was.

Pc release was dit trouwens.
Zelfde hier, spellen die ik het waard vind koop ik gewoon fysiek, dat zijn de laatste tijd eigenlijk voornamelijk nog GTA en Battlefield geweest.

Ik doe dat eigenlijk expres, de uitgever moet meer moeite doen de spellen aan de man te brengen, de truckers behouden hun baan (milieu non-issue heb je ook met servers) plus dat de winkeliers tenminste nog wat geld ontvangen en kunnen blijven voortbestaan.

Dan heb ik ook gewoon echt het spel in handen met de bestanden gebrand op de DVD's met eventuele extra's in plaats van dat ik lucht aan het leasen ben waarvan het account zomaar toegang ontzegt kan worden of gehackt worden als je pech hebt.

En anders wel het leuke euvel dat je geen oudere patches van het spel kan gebruiken indien de nieuwe patches juist voor problemen zorgen.
Of een uitgever besluit het spel uit de online winkel te vissen en iedereen zijn spel te updaten om van muziek te ontdoen omdat de licenties zijn verlopen :').

Dan zit ik ook een uitgever zoals Valve niet te spekken met extra inkomsten en heb ik minder snel last van een dubbele DRM, zoals Steam opstarten, dan pas Origin of Social Club etc.

Spellen die op DVD verkrijgbaar zijn op DVD met enkel een steam installer worden doodleuk geboycot.
Ik rip de bestanden graag naar HDD voor een snellere installatie tijd en minder internet afhankelijkheid. (heb 50Mbps download, maar HDD naar HDD met boven de 130MB/s gaat toch wat vlotter)

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 24 mei 2017 18:11]

Nou ik ben meer onliner.
Steam & PSN store.
Geen gedoe met opticals die rondslinger.
Ben eens CoD kwijt geraakt en als je dan net met je clubje online wilt dan is er stress. Uiteindelijk ook online gekocht.
De Optical versie moest dan helemaal gede-installeerd worden.

Op PS4 klik ik gewoon op de game tegel en heb toen mijn PS4 nieuw was 1 keer opgestard om te kijken of die functioneerde en daarna de HDD vervangen door 1TB HDSSD
http://www.allkeyshop.com
hier kun je vaak de games vergelijken waar ze het goedkoopste worden aangeboden en vervolgens via steam activeren. Gta is daar bijvoorbeeld nog geen 30 euro.
Bedankt voor de tip, was wel even geleden dat ik die kocht.
Zo heb ik op de release Battlefield 4 ooit gehaald voor 30 euro via een aanbieding :)

Uiteindelijk heb ik voor 15 euro een DVD-speler moeten kopen om er wat mee te doen, dus niks mee opgeschoten 8)7 kon 'm niet met een code op Origin activeren...
Dvd speler had ik er toevallig al in zitten, heb ook niet echt een game pc meer alround internet.
Euh maar hoe kan je dan online spelen, ik dacht dat spel EA games van nu alleen maar werken via Origin?

p.s een kleine gniffel omdat je nog een dvd speler hebt moeten kopen, ik heb destijds BF4 bij Dixons(15 euro, was al tijdje uit)) gekocht en kon hem wel activeren dus apart verhaal.

[Reactie gewijzigd door dezekeer op 24 mei 2017 20:45]

Het beleid van veel grote uitgevers (waaronder Rockstar) is ook mede de reden dat er zo weinig (fysieke) PC games verkocht worden. RDR kwam helemaal niet uit op de pc en GTA V volgde pas na bijna 2 jaar op de PC terwijl het al in in 2013 werd uitgebracht op de PlayStation 3 en Xbox 360. Dan koop je dus inmiddels al een verouderde game. Laat staan dat online vaak veel voordeliger is.
Daarom zeg ik als die ofline goedkoper is, waarom niet.
Als die online goedkoper is dan koop ik het spek daar wel.

Maar gta 5 blijft een mooie game, speelt goed op meeste op max op full hd op mijn internet bak.
Het beleid van veel grote uitgevers (waaronder Rockstar) is ook mede de reden dat er zo weinig (fysieke) PC games verkocht worden. RDR kwam helemaal niet uit op de pc en GTA V volgde pas na bijna 2 jaar op de PC terwijl het al in in 2013 werd uitgebracht op de PlayStation 3 en Xbox 360. Dan koop je dus inmiddels al een verouderde game. Laat staan dat online vaak veel voordeliger is.
De haakjes zijn niet terecht, pc gaming is booming en heeft de console omzet ingehaald.

PC Gaming Commanded Nearly Six Times More Revenue Than Consoles In 2016
Leuk linkje, maar dat gaat specifiek over F2P (free to play games) en niet over de totale markt.
Totale markt is pc gaming een paar jaar geleden voorbij console gaming gestreefd. Als je zin hebt om te googlen dan mag dat :).
Je bent niet de enige, Steam hanteert bij tijd en wijlen schrikbarende prijzen. Neem als voorbeeld Doom (2016): bij de Mediamarkt al voor 20 euro te krijgen, Steam 'vraagt' er gewoon nog 60 euro voor als 'ie niet in de sale is. Bij bepaalde titels scheelt het minimaal 10 euro dat Steam duurder is en dan heb ik het nog niet over de oudere titels waar ze met gemak 10-15 euro voor vragen . . . :X :X
Daarom , ken er zat die alleen online kijken het scheelt mij toch.
Zelf kan ik niet elke game kopen die ik wil voor 60 euro en zo heb ik soms toch wat leuks.
Klopt, ook ik heb hem fysiek gekocht voor 45 euro (toen hij digitaal nog 60 was), moet wel zeggen dat ik daar gelijk spijt van had, wat een werk 6-8 dvd's weet zo niet eens meer hoeveel, gelukkig kun je het na registratie downloaden vanaf je rockstar account.

Die dvd's deden mij trouwens wel gelijk denken aan Lands of Lore op de floppies.

[Reactie gewijzigd door Argonar op 24 mei 2017 16:53]

Klopt, was ook even bezig toen ik hem opnieuw moest instaleren.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*