Nintendo gaat twee tot drie smartphonegames per jaar uitbrengen

Nintendo gaat vanaf 2017 ieder jaar twee tot drie smartphonegames uitbrengen. In december bracht Nintendo met Super Mario Run zijn eerste iOS-game uit en het bedrijf verwacht dat die game op het Apple-platform honderd miljoen keer gedownload zal worden.

Takeshi Kimishima, ceo van Nintendo, noemt in een interview met Kyoto NP het aantal van twee tot drie nieuwe games per jaar. Bij de presentatie van kwartaalcijfers in april, maakte Nintendo al bekend dat er gewerkt wordt aan mobiele versies van Fire Emblem en Animal Crossings. Meer details over komende games zijn niet bekendgemaakt.

Nintendo hoopt dat het uitbrengen van smartphonegames ook een positief effect zal hebben op de verkoop van de nieuwe Switch-console, die in maart op de markt verschijnt. Waarschijnlijk hoopt Nintendo dat meer mensen in aanraking komen met zijn games door het uitbrengen van de spelletjes op mobiele apparaten.

Deze week maakte Nintendo bekend dat in de eerste vier dagen na de release veertig miljoen mensen Super Mario Run hebben gedownload voor iOS. Het spel is gratis, maar om meer dan de eerste drie levels te spelen, moet 9,99 euro betaald worden. Nintendo heeft niet bekendgemaakt hoeveel mensen dat doen, maar volgens onderzoek van analistenbureau App Annie ontgrendelt vier procent het hele spel.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-12-2016 • 10:18

94 Linkedin

Lees meer

Reacties (94)

94
90
50
3
0
23
Wijzig sortering
Zou geweldig wezen als ze Mario Kart naar IOS of Android zouden brengen. Vroeger dat spelletje kapot gespeeld ;)
Reken er maar niet op. Bij Super Mario Run hebben ze duidelijk laten zien dat ze de game dusdanig aanpassen dat het goed bestuurbaar is met enkel een touchscreen. Een traditionele Mario Kart zal onmogelijk goed te bedienen met een touchscreen. Een traditionele Mario ook, vandaar dat ze er een run versie van gemaakt hebben.
Gelukkig hebben we mensen in deze wereld die out-of-the-box kunnen denken. Wellicht krijgen ze het toch voor elkaar om het lekker speelbaar te maken. Ik denk dat het wel kan. Ik heb het dan over mario kart.

"Reken er maar niet op" lekker pessimistisch ook.

[Reactie gewijzigd door FreqAmsterdam op 24 december 2016 11:02]

Nintendo denkt graag out of the box en wordt daar keer op keer op afgerekend (gimmicky, voor kinderen, we willen gewoon een controller, waarom is de artstyle veranderd en vele andere) en dan lees je dit soort replies. Alle unieke nintendo games porten naar het mobiele platform is pretty much ervoor zorgen dat alle out of the box ideeën weg sijpelen. Creatieve mensen laten deelnemen aan brainstorm sessies is ervoor zorgen dat OOTB denken teniet gedaan wordt. Creatieve mensen moet je laten doen, vrijheid geven en laten beslissingen nemen. Wat je zeker niet moet doen, is ze laten werken tegen een deadline, op een restrictief platform met een bekend concept.

En ja, wsl zouden ze het kunnen laten werken op ios maar het zou maar een schim zijn van wat het nu is en ik betwijfel dat creatieve mensen echt veel zin zullen hebben op deel te nemen aan dit project.
Waarom zou Nintendo een full Mario Kart uitbrengen op een telefoon/tablet als ze daarmee serieus hun eigen console verkopen in de weg lopen? Mobiele games van Nintendo zijn er enkel om mensen warm te laten lopen voor een franchise zodat ze uiteindelijk een Nintendo console kopen.

Je verwart pessimisme met realisme.
Als 4% van 100 miljoen gebruikers het spel koopt voor 10 euro levert dat spel 40 miljoen euro op. Dat is een verdienmodel op zichzelf.
Als 1 miljoen mensen Mario kart 8 kopen voor de Wii u is dat al snel 55 miljoen. Als 4 miljoen dat doen 220... dat is toch een aardig verschil.
Je vergeet de 30% die Apple/Google opstrijken met de store.
Normal is dat inderdaad zo. Maar bij Mario run vraag ik me af of ze misschien een andere deal hebben, want Mario run stond bijv ook een tijdje op de frontpage van Apple geadverteerd. En het is ook exclusief voor Apple voorlopig dus ik denk dat er een andere deal achter steekt waarbij Nintendo zeker ook geld van Apple heeft ontvangen
Als Nintendo voor een miljoenenomzet zorgt, dan kunnen ze ook een ander licentiemodel regelen.
Dat lukt ze ook maar één keer vrees ik. Ik betwijfel of Super Mario Run 2 dezelfde cijfers kan halen.
Gewoon een simpele,met hele korte potjes van 1 minuut max. Alleen links rechts sturen, jumpen en een paar items om te smijten = Instant buy voor mij.
We zullen zien. Ik verkondig alleen mijn mening. Daarnaast als iedereen zo 'realistisch' is als jij komen we nooit ene steek verder. Overigens ben ik niet zo iemand die je een -1 geeft omdat ik het niet met je eens ben, ik heb je +1 gegeven. :)

Misschien heb je gelijk. Ik denk en hoop van niet.
Dat is natuurlijk onzin, hoe leg je de andere games dan uit? Het is franchise building, gezien de recente games als Pokémon Go en Super Mario Run Nintendo geen windeieren heeft gelegd, kan het ook met Mario Kart.
Onzin?
Pokémon Go was duidelijk bedoelt om mensen (weer) kennis te laten maken met Pokémon. Het resulteerde in een periode waarin 3DS Pokémon games ontzettend goed verkocht werden, ook oude en een behoorlijke toename in verkochte 3DS consoles.
Ook met Mario Run krijg je een klein beetje van een klassieke Mario game te proeven. Smaakt dat naar meer dan ben je aangwezen op de Nintendo consoles.

Niet inzien wat de strategie van Nintendo is; Naïef.
verwacht dat ze dan eerder iets van mariokart van de GBA gaan porten naar mobile. dan een totaal nieuwe game maken.

je hebt maar weinig knoppen nodig.
gas, remmen. powerup, drift, linker, rechter stuur.
dus totaal 6 knoppen
dit is wel moeilijk te bespelen op mobile.

maar denk wel dat ze andere goede titels willen porten
de NES games zijn wel simpeler te porten. omdat deze minder knoppen nodig zouden hebben
Lijkt mij makkelijker te realiseren dan Mario Run, gewoon de gyro in de telefoon gebruiken. Beetje wii ervaring dus.
Ik denk dat Nintendo beter kan zorgen dat hun vlaggenschip "Mario Kart" meteen beschikbaar is bij de release van de Nintendo Switch. Dat ze van bij de launch meteen wat consoles aan de man kunnen brengen.
Dan ben ik er zeker een van :)

De meeste/alle moderne smartphones hebben een accelerator dus het moet op een soortgelijke manier kunnen werken als hoe een Wii controller invoer registreert

Een paar links voor de mensen die niet begrijpen waarover ik het heb

http://m.gsmarena.com/glossary.php3?term=accelerometer

https://youtu.be/ETAKfSkec6A
Als ze Mario Kart uitbrengen zal dat waarschijnlijk in de vorm van Angry Birds Go zijn
Gewoon simpel automatisch vooruit gaan en alleen dus sturen en schietem
Reken er maar niet op. Bij Super Mario Run hebben ze duidelijk laten zien dat ze de game dusdanig aanpassen dat het goed bestuurbaar is met enkel een touchscreen. Een traditionele Mario Kart zal onmogelijk goed te bedienen met een touchscreen. Een traditionele Mario ook, vandaar dat ze er een run versie van gemaakt hebben.
Ik denk dat ze dat misschien wel doen maar dan een uitgeklede versie en een versie die juist op mobiel te doen is. Ik had er eigenlijk niet aan moeten denken dat mario run met een controller te besturen was. Ik leg serieus die spelletjes na 10 min opzij, ook al koop ik ze, omdat ik het zo niet fijn vind. Er is 1 spel waarbij ik dat niet doe en dat is Final Fantasy.
Wie weet, mogelijk is het wel. Als we een blik werpen naar de Final Fantasy-reeks die uit is gebracht op de mobiele markt waar er een touchpad en pijltoetsen aanwezig zijn om je karakter te kunnen navigeren. Misschien gaan ze ook die richting uit als er plannen waren voor een Mario-kart game.

We zullen zien wat ze uit de speeldoos toveren, maar voor nu nog een aantal uren plezier aan Mario Run. :)
Final Fantasy hangt echter veel minder af van reactievermogen, dus daar werkt het beter dan een Mario-spel of Mario Kart-spel.
Mogelijk is het zeker wel. Kijk maar naar bijvoorbeeld Angry Birds Go. Een kartspel met powerups dat prima werkt op de mobiele telefoon. Nintendo moet met Mario Kart dit ook prima voor elkaar kunnen krijgen.
Kan toch prima met de tilt-sensor... Ik heb verschillende race spelletjes zo gespeeld en dat werkt ontzettend intuïtief.
De meeste smartphones hebben toch een gyroscoop, dus een Mario kart Wii zou juist goed kunnen op een smartphone. Oké late reactie :S van me

[Reactie gewijzigd door Bintzak op 25 december 2016 01:04]

Sorry? Mario Kart is een race spel waar je werkelijk niks anders doet dan gas ingedrukt houden en items schieten. Daar kunnen ze makkelijk een touchscreen editie van maken zelfs met het driften erbij zijn er genoeg manieren om dit mogelijk te maken en enorm simpel te houden!
Asphalt 8 al eens geprobeerd?
Lijkt mij prima te werken en ook voor Mario Kart, er zijn genoeg opties om Maro Kart te kunnen laten werken op mobile alleen moeten de mensen er wel voor openstaan.

Tevens waren runner games niets nieuws, ja leuk het heeft Mario maar daar was het in feite ook mee gezegd
Ik zie daarom ook geen reden waarom Mario Kart geen gekopieerde besturing als die van Asphalt 8 zou kunnen krijgen.
Zou geweldig wezen als ze Mario Kart naar IOS of Android zouden brengen. Vroeger dat spelletje kapot gespeeld ;)
Als ze het spel uitbrengen voor de Apple TV (tvOS lijkt best veel op iOS), dan is de besturing geen probleem. Een NVidia Shield versie erbij en de hele markt is bediend! Dat ze dan geen consoles meer verkopen, wordt financieel geheel gecompenseerd door de hoge software omzet. En hardware kan ook nog steeds worden verkocht, BT controllers bijvoorbeeld, kart is toch het leukst met een stuurtje...
Ben ik dan de enige die vuurballen mist?...
Mario's on fire, King Koopa is terrified...
Na na na na na na na....
Ik denk het niet, hoewel een simplistische versie natuurlijk altijd kan.
Via de mobile software willen ze niet alleen geld verdienen, ze zien het ook als reclame om zo mensen te lokken naar de echte games op hun eigen consoles.
Mario kart het spel dat vriendschappen vernietigt :+
Zelf kan ik niet wachten tot Mario run voor Android uitkomt :)
Ik ook niet :)

Is al bekend wanneer deze gaat uitkomen voor Android trouwens?

[Reactie gewijzigd door FerOne op 24 december 2016 11:08]

Zover ik weet is het een maand lang exclusief op ios en komt het dan uit op Android.
Vraag me af waarom ze zo lang gewacht hebben daarmee. Er valt goud geld te verdienen zoals ze nu zien. Miljoenen euro's voor een paar maanden ontwikkeltijd.
Nintendo zet ruim €4 miljard per jaar om, als ze verwachten dat er 100 miljoen downloads zijn en 4 procent koopt de full game, dan is dat ongeveer (minus BTW en aandeel Apple) ~€23 miljoen omzet voor Nintendo voor alleen de iOS versie, dan krijgen we nog de Android variant... Geen cardridges en geen eigen infrastructuur voor distributie, dat maakt het heel erg voordelig voor Nintendo. Maar vergeet niet, dat ook al doet de Android versie het even goed als de iOS versie (wat ik eerlijk gezegd betwijfel), dan is het slechts nog maar 1% van de omzet van Nintendo. Nintendo heeft dit jaar 39 games uitgegeven op verschillende platformen, plus nog een berg hardware wat natuurlijk altijd verkocht wordt. Ik betwijfel of het een uitschieter is qua omzet... Winst zou wel eens een heel ander verhaal kunnen zijn, maar het marketing budget leek me ook niet misselijk (gezien er enige tijd alleen maar Mario banners op de iOS store te zien waren)... Ik denk de grote winnaar dit jaar voor Nintendo is Pokemon Go, ook al moeten ze de winst delen met hun partner...
Het is toch algemeen geweten, meen ik, dat Android-gebruikers, veel minder geld spenderen aan apps dan iOS-gebruikers...
Dat was inderdaad zo, maar dat schijnt bij te draaien. Daar komt bij dat deze Nintendo game zeer waarschijnlijk veel minder makkelijk te kraken zal zijn dan bij de meeste andere games, waardoor men wel moet kopen ipv. kraken...
Maar er zijn er ook meer van.
Ik denk in het begin om de Nintendo exclusief te houden maar eerlijk gezegd is het wel het wachten waard geweest. Wat dat betreft zou ik als ceo misschien wel de zelfde keuze gemaakt hebben.

Volgens mij heeft Xbox en Playstation dit nog niet gedaan toch?
Ik speel graag op Nintendo-consoles. Stickje onder de linkerduim en maar rammen op die buttons. Dat fysieke gevoel kan je niet zomaar porten naar een touchscreen. Met Mario Run is hen dat behoorlijk gelukt maar met bv een NES-emulator op PC haal ik helemaal die Mario-beleving niet in huis.
Je kan ook NES/SNES/N64 controllers aanschaffen voor de pc. Die werken gewoon via een usb kabel.
Ik zou wel een Mario Kart of Zelda game (à la op de DS) op m'n telefoon willen spelen. Zouden ongetwijfeld ongekende hits worden.
Anoniem: 501293
@Thomas24 december 2016 11:02
Mario kart via game center. Tegen 8 man op je mobiel racen. Dat klinkt wel heel erg vet!
Zou helemaal leuk zijn als 8 mensen in je living hun eigen scherm hebben. Dat splitscreen op de TV is toch nog altijd een behoorlijke afknapper. Zeker de jongste spelers kunnen daardoor afgeleid worden.

Meerdere Nintendo-consoles + x aantal keer hetzelfde game + meerdere TV's hebben we uiteraard niet (wie wel???) maar we hebben voldoende iPads en iPhones in huis om er een leuke Mario Kart-party van te maken. (en dan mag het game perfect 10 euro kosten want op console ben je ook algauw 60 euro kwijt)
Laatste ding was uit de GCN tijd.
Voor mensen die zeggen dat het betekend dat er Mario kart komt of een zelda vergeet het maar. Deze spellen zal Nintendo alleen op hun consoles uitbrengen. Verwacht gewoon maar bekende smartphone games maar dan met de bekende iconen van Nintendo
Ja dat werd twee jaar geleden ook over Mario geroepen.
Jups maar het is toch een runner game geen echte volledige Mario game
Nou ik weet niet of je hem gespeeld hebt maar het is een mooi midden geworden.
Het is absoluut geen pure Mario game maar het is ook zeker geen runner.
en daar hebben ze vandaag de dag nog steeds gelijk mee.

Ja het spel is wel wat meer als een standaard runner, maar veel minder als een echte Mario game op de Nintendo consoles

[Reactie gewijzigd door Sinester op 24 december 2016 13:52]

Ik heb de 9,99 ervoor neergelegd en ik heb er geen spijt van! Nu even aanzien of de Switch wat wordt en dan ga ik deze waarschijnlijk ook halen.
Ik ook, vind het een leuk spel en ook grotendeels vanwege nostalgie. Maar ik denk dat 5e meer op z'n plaats was geweest eerlijk gezegd.
Ik zat gister ook ergens te wachten en zaten twee jongens naast me, die hadden het er ook over (12~14jaar denk ik). En daar maakte ik uit op dat 10e gewoon teveel was, en dit hoor ik op veel meer plekken. Ik denk dat ze minimaal 3x zoveel omzet hadden kunnen draaien als het 5e was.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 24 december 2016 10:47]

Begrijpelijk. Qua omzet was het zeker beter geweest om een lagere prijs uit te oefenen dan 10e. Zelf denk ik dat deze game voornamelijk was gemaakt met als doel voor nostalgie voor de oudere generatie(die zijn opgegroeid tijdens de Mario-tijdperk); aangezien deze game werd aangekondigd tijdens de iPhone 7 keynote. :)

Ik hoor het ook regelmatig dat de prijs duurder is dan elk andere app. Persoonlijk vind ik dat het kwalitatief één van de best betaalde app-game is die zich op dit moment op de markt bevindt.
Ik hoor het ook regelmatig dat de prijs duurder is dan elk andere app.
Dit klopt dan ook gewoonweg niet, er zijn zat games voor 10 euro of meer in de App Store te vinden. Maar ja, als je alleen maar "gratis" games speelt op een telefoon dan is het al snel te duur. Maar ja, ondertussen geven mensen wel honderden euro's uit aan microtransacties in deze "gratis" games. 8)7 Meten met twee maten noem ik dat.

Een gemiddelde 3DS game is 40 euro. En gezien deze Mario Run ongeveer een halve 3DS game aan content heeft is 10 euro een nette prijs. Dan ga je maar een keer minder naar de McDonalds.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 24 december 2016 11:15]

Even een blik geworpen en inderdaad. |:( :P

Het laat wel zien dat vele "kleine" transacties nog steeds een goed werkende factor is voor gratis games met microtransacties dan in 1 keer een "fiks" bedrag te gaan betalen.'
Als het nu 1 of 2 euro per wereld was dan had het denk ik al meer kopers gehad.

Alleen jammer dat ze er niet veel meer mee gaan doen met de game.
Ik heb eens vluchtig gekeken in de top 150 heb ik maar een handvol games aan 8,99 gevonden en dat was football manager, X-com en GTA.

Games van over de 10 euro zijn meer uitzondering dan regel en zeker in het genre van endless runners.

Smaken verschillen maar ik vind dat je voor dat bedrag games kunt kopen met veel meer waar voor je geld zoals een rollercoaster tycoon classic bvb.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 24 december 2016 11:24]

Ik ben niet heel bekend met 3ds games, maar ik mag toch hopen dat Mario Run niet de helft aan content is van een 3ds game want dan is het wel heel bedroevend gesteld met het handheld genre.
En gezien deze Mario Run ongeveer een halve 3DS game aan content heeft
is dat echt zo?
De paar spellen die ik op de 3DS heb zijn echt spellen waar ik uren in kan steken, en dan heb ik het echt over 100+ uren. Denk aan Fire Emblem en Ghost Warrior

Misschien als je het vergelijkt met Mario Games op de 3DS dat je gelijk hebt
Ja, de game content is ongeveer de helft als een 3DS Mario game. Het enige verschil is dat je bij Mario Run je niet kan stoppen met vooruit rennen waardoor het dus korter lijkt. Bij klassieke Mario-games kan je stoppen, zoeken naar 1-ups en wolken met een extra bonus aan punten.

In mijn ogen is deze game wel goed geschikt voor mensen die een game 100% willen voltooien met het zoeken van en verzamelen van de gekleurde munten.
Denk ook dat Nintendo een traditionelere spelersmarkt op de mobieltjes probeert aan te boren; de mensen die gewoon één keer betalend, zonder f2p of fee2pay, een mobiel spel wilen aanschaffen. Het zou best kunnen zijn dat deze groep mensen verassend groot is. De enige fout die Nintendo heeft gemaakt om deze groep spelers mee te krijgen is de nogal domme always online drm (het blijft Nintendo).

[Reactie gewijzigd door emphy op 24 december 2016 14:49]

Dat jij een handvol mensen iets hebt horen zeggen wil natuurlijk niet zeggen dat daarmee iets bewezen is. Er zijn miljoenen downloads, dus jouw 5 gesprekken zijn zeker niet representatief genoeg voor een wereldwijde markt.

Dat ze 3x meer omzet hadden kunnen draaien met een lagere prijs zou me verbazen. Een professioneel bedrijf heeft vast een leger aan professionele marktanalisten die daar een goed plan voor hebben uitgewerkt. Ik betwijfel dat jouw instant correctie een veel betere inschatting is dan die van Nintendo.
Het spel is gratis te downloaden, dus miljoenen downloads zegt niet miljoenen x 10 euro betaald voor het spel..
Dat heb ik ook niet gezegd. Miljoenen mensen hebben het gedownload en staan dan voor de keuze "aankopen of niet". Ik heb het duidelijk over downloads, niet over aankopen.
Anoniem: 501293
@Cogency24 december 2016 11:07
Dat denk ik dus ook. Ik ging er eerlijk vanuit dat het 5 euro zou kosten omdat dat een soort grens is voor een mobiele game. Ik heb bijvoorbeeld Final Fantasy gekocht op iOS toen die in de reclame was voor 5 euro. Normaal kosten ze gewoon 15,- |:( |:( serieus, dat leg ik echt niet voor een spelletje neer die je alleen op de phone kan spelen. Me iPad heb ik niet meer :( en dat lag dan nog wel anders denk ik. Dan is het groter qua scherm :)

Maar Mario heb ik wel gehaald :D en ik moet zeggen dat die 10 euro het elke euro waard is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 501293 op 24 december 2016 11:09]

Opzich kan ik me goed voorstellen dat Nintendo bij dit soort games, met zoveel nostalgie, een lifecycle pricing' strategie hanteert. Er zijn nu zat mensen die €10 willen betalen, en over 2-3 maanden gaat de prijs naar beneden... Zo pakken ze de 2e wave met kopers, en maken ze ruimte voor het 'volgende dikke spel' dat dan initieel gewoon weer €10,- kost.
Anoniem: 501293
24 december 2016 10:29
Ik had al zo een voorgevoel dat Mario dit zou bereiken omdat zoveel mensen het op hun mobiel wilde spelen. Nostalgie ten top in een nieuwe jas van de werkelijkheid. Echt heel vet is dit om als 30+er mee te maken :D

Ik weet wel dat de switch vanuit de vrachtwagen, gelijk de toonbank over gaat en zo mijn auto in glijd :)

Go Nintendo!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 501293 op 24 december 2016 11:00]

Ik denk dat je van Zelda iets heel bijzonders kunt maken op mobile, Zelda Four Swords maar dan via iPhone :9~
Ik denk persoonlijk dat Nintendo überhaupt van strategie moet veranderen. Niet elke zoveel jaar met een niet verkopende console uitkomen (met uitzondering van de Wii) maar gewoon de games uitbrengen op de Ps4/XboxOne.

Ik weet zeker dat het verkoopt als een malle als ze dat doen.

Nintendo moet in 2017 proberen te veranderen van de speelgoed fabrikant wat ze nu zijn naar een ontwikkel studio.
Anoniem: 181786
@Donstil24 december 2016 11:39
Ja, dat ging SEGA ook zo goed af...

Als liefhebber van games hou ik van diversiteit, ook qua consoles. Wat hebben wij als consumenten er aan als enkel nog Xbox en Playstation overblijven? 2 bedrijven die vrijwel precies hetzelfde doen. Doe mij maar 3 spelers op de markt waarvan in ieder geval 1 elke keer met verrassende en originele ideeën komt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 181786 op 24 december 2016 11:41]

Maar dan kijk je vanuit het oogpunt dat Nintendo nog echt mee doet als speler op deze markt. Mijn inziens is dat niet zo, althans wel op het gebied van games maar niet op het gebied van Consoles en online als je het mij vraagt.

Het wordt eens tijd dat er daar een frisse wind door het bedrijf gaat. Het voelt nu als een bedrijf uit de jaren 90 wat hopeloos probeerd mee te doen door "wat anders" te zijn dan de rest.
Anoniem: 181786
@Donstil24 december 2016 11:51
Maar dan kijk je vanuit het oogpunt dat Nintendo nog echt mee doet als speler op deze markt. Mijn inziens is dat niet zo, althans wel op het gebied van games maar niet op het gebied van Consoles en online als je het mij vraagt.
Met ongeveer 13,6 miljoen Wii U en 61,6 miljoen 3DS consoles in deze generatie doen ze nog erg leuk mee. Zijn ze zelfs nog de grootste speler op de console markt.
Daartegenover zet Sony 49 miljoen PS4 en 14,7 miljoen PS Vita consoles weg.
Gek eigenlijk dat ik dit soort verhalen zelden/nooit over Microsoft hoor. Die is namelijk veruit de kleinste speler met 25,5 miljoen Xbox One consoles.
Het wordt eens tijd dat er daar een frisse wind door het bedrijf gaat. Het voelt nu als een bedrijf uit de jaren 90 wat hopeloos probeerd mee te doen door "wat anders" te zijn dan de rest.
Hou er rekening mee dat het een traditioneel Japans bedrijf is. Die denken op de lange termijn en gaan echt niet met alle winden meewaaien.
Dat excuus van een Japans bedrijf vind ik altijd wat makkelijk. Sony is immers ook een Japans bedrijf en daar lukt het wel prima.

Zoals je al aanhaalt heeft de Wii U het idd erg slecht gedaan en de DS lijn niet maar dat laatste zegt eigenlijk niets over mijn eerste standpunt van games naar de huidige consoles halen. De Handheld en Console markt zijn twee verschillende beestjes en het is nog maar te bezien hoelang die Handheld markt überhaupt relevant blijft.
Anoniem: 181786
@Donstil24 december 2016 12:04
We gaan het zien met de Nintendo Switch. Ik voorspel een erg groot succes voor Nintendo. Eentje die ze net als de Wii weer bakken met geld oplevert zodat de financiële reserves nog verder oplopen.
Ik denk dat je Sony als bedrijf en niet enkel de PS afdeling, dringend eens moet gaan bestuderen. Hun walkman afdeling maakt schitterende apparaten alleen vraag je je af voor wie. Ik zou er graag één hebben, alleen is de prijs wat hoog al is die wsl wel terecht voor wat je krijgt.

Je kan je ook afvragen hoe lang de console markt relevant blijft met steeds krachtiger wordende tablets en mobiele data. Met de Switch focust Nintendo zich op beide. Lopen Sony en MS nu niet achter? Of zijn die zo mainstream dat ze de lijn bepalen?
Dit gaat uiteraard over het game gedeelte binnen Sony. De rest is niet gerelateerd aan gaming en/of nintendo.

De Switch wordt geen totaal product zoals een tablet of smartphone en juist dat is mijn inziens een teken dat Nintendo de markt niet begrijpt. Weer een extra product mee op reis is niet de toekomst maar toch zetten ze hier gek genoeg groot op in.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 24 december 2016 20:50]

Hier ben ik het zwaar mee oneens. Nintendo moet deze koers gewoon blijven varen, maar wel iets meer een identiteit zien te vinden. Ik denk dat ze daar met de Switch redelijk in geslaagd zijn, softwarematig twijfel ik er natuurlijk nog wel aan (ik ben de friend codes nog niet vergeten..).

Nintendo's kracht ligt bij de familie games. Zowel de Xbox One als de PS4 bieden gewoon onvoldoende van dat soort games. Zolang als dat zo blijft, doet Nintendo het juist precies goed. En ik denk dat zowel MS als Sony er bij gebaat zijn om niet in het vaarwater te gaan zitten van Nintendo, dat scheelt een directe concurrent.

Nintendo wil ook helemaal niet meespelen op de markt, ze willen gewoon eigenzinnige consoles uitbrengen die aansluiten bij hen software. Daar zijn ze goed in, de Wii was alleen een (financieel erg gunstige) misstap. Dat ze niet mee willen lopen op gebied van graphics is niet zo'n probleem, Zelda Breath of the Wilds ziet er mooier uit dan 90% van alle spellen die uitkomen. Super Mario Galaxy op de Wii is zelfs nu nog mooi.

De nagel in de doodskist voor Ninty zou zijn om te stoppen met consoles. Dat is als Lego vragen om alles maar gelijk in de juiste vorm te gieten..De helft van de lol is het materiaal waarmee je speelt.
Er zijn al veel zaken overkop gegaan omdat de beleidsmensen dingen "zeker" weten.
Laat staan dat het "zeker weten" van buitenstaanders iets betekent...

Jouw (of mijn) buikgevoel zegt helemaal niks over de wereldwijde markt!
Nou een ding weten we wel. De huidige koers is ook geen juiste als ik zo naar de cijfers kijk.
welke cijfers? voor wat ik kan zien maken ze nog steeds winst, misschien niet zo veel als tijdens het Wii tijdperk, maar net zo veel of meer dan voor dat tijdperk
Ze maken niet nog steeds winst. Er zijn al kwartalen met verlies afgesloten. Zo bv Q2 van dit jaar.
If last week's reveal of the Nintendo Switch sparked widespread excitement around the company for the first time in a while, today's second-quarter earnings release is a reminder that there's still some way to go. Nintendo reported revenue of 137 billion yen ($1.32 billion), down 33 percent year-on-year, slumping to an operating loss of 5.95 billion yen ($57.1 million) after making 8.98 billion yen operating profit in the same period last year.

Nintendo sold just 530,000 Wii U systems between July and September, down 53 percent on 2015, and software sales were also down 33 percent because, well, basically nothing of note was released. Nintendo is winding down production on the unsuccessful console, only expecting to ship 800,000 units for the entire fiscal year.
En het gaat al een tijdje bergafwaarts.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 24 december 2016 14:40]

Waarom blijft iedereen dat toch steeds opnieuw herhalen? Ok third party support is niet goed en de verkopen zijn veel minder tov de concurrenten maar de N64, GCN en de Wii U zijn stuk voor stuk goede consoles met toch wel minstens 10 must buys die qua rating vaak nog eens de PS of XBOX top 10 games verslaan. Waarom moet elke niche markt steeds maar verdwijnen? Wat je zegt is leuk voor Nintendo's aandeelhouders maar een aderlating voor gamers.

En stel dat die 10 must buys uitkomen op de PS/XBOX/PC. Gaan die meer verkopen? NEEEEEEN. De reden dat Windwaker slecht verkocht is omdat 'hardcore gamers' die te kiddie vonden. Zelfde met Splatoon. Zelfde met die o zo gekleurde Mario Galaxy, de cutsie 3d World. Mensen die die 10 games willen spelen, kopen gewoon een nintendo console.
Go Nintendo! Lekker bezig. Ik hoop dat die Switch een succes wordt :)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 december 2016 10:20]

The Legend of Zelda GO of RUN! Kom maar door er mee!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee