Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo demonstreert Switch-console in Amerikaanse tv-show

Door , 147 reacties

Nintendo heeft voor het eerst een werkende Switch-console getoond. Dat deed de Amerikaanse tak van het bedrijf in de Jimmy Fallon-show, door de host de nieuwe Zelda-game te laten spelen. Ook demonstreerde Nintendo het eerste level van de Mario-game voor smartphones.

Zowel President of Nintendo America Reggie Fils-Aimé als de bedenker van veel Mario-games Shigeru Miyamoto waren aanwezig bij de Jimmy Fallon-show. Na het demonstreren van Super Mario Run en de bekendmaking dat er vanaf donderdag wereldwijd in Apple Stores een demo van de mobiele game te spelen is, mag Fallon enkele minuten aan de slag met de Nintendo Switch met de nieuwe Zelda-game.

Eerst wordt de game op een groot scherm vertoond, terwijl de Nintendo-topman de game met een controller speelt. Vervolgens wordt er overgeschakeld naar de mobiele functionaliteit van de Switch en is te zien hoe de host van de show doorgaat met spelen op het scherm van het tabletachtige apparaat.

Sinds de aankondiging van de Switch in oktober heeft Nintendo tot nu toe enkel een promotiefilmpje en afbeeldingen getoond. Hoewel dat reclamefilmpje een idee geeft van de werking van het apparaat, gaf dat geen representatief beeld van hoe gamen op de Switch er echt uitziet.

Nintendo brengt de Switch uit in maart 2017 en zal op 12 januari meer details bekendmaken over de console. Dan wordt ook bekend wat de Switch gaat kosten. Super Mario Run komt op 15 december uit voor iOS en zal later ook naar Android komen, maar wanneer is nog niet bekend.

Lees meer

Reacties (147)

Wijzig sortering
Dit ziet er toch wel erg tof uit. De overgang naar basisstation en tablet werkt ook perfect zo te zien.
Maart 2017 must have :)
Ik zou bij launch niet direct een kopen, ivm technische mankementen veel consoles hebben aan het begin.

(We gaan het wel zien na de launch hoe de switch het doet)

Ik zelf ben ook een nintendo fan maar wacht even af tot de switch een half jaar uit is en er nieuwe batches zijn waar de kinderziektes uit zijn.

[Reactie gewijzigd door wsy1 op 8 december 2016 09:12]

De Wii, de Wii U, de 3DS en de New 3DS hebben nooit problemen gehad als de RROD van de X360. Nintendo levert dan ook prima kwaliteit, dus daar zou ik me zeker geen zorgen om maken. Verder heb je natuurlijk ook 2 jaar garantie.

Ikzelf ben vooral benieuwd naar de games bij release en dan vooral de exclusives. Hopelijk komen ze met meer den Zelda, hoewel het er erg tof uitziet. Ze hebben toch echt minstens een Mario of een Mario Kart nodig bij release. Zijn ze er alle 3, dan verwacht ik wel een succes. Is alleen Zelda er op release, zou ik wachten op games. Ondersteuning van de Wii U is toch ook schandalig slecht.

Al met al veel om naar uit te kijken. Op 12 januari is er een Switch-event in New York.
Die launchgames gaan ze natuurlijk niet bij Jimmy Fallon bekend maken :P op 12 januari gaan ze die uit de doeken doen.

De hoeveelheid games en ook de third parties zijn volledig afhankelijk van de populariteit van het systeem. Weinig sales = weinig afzetmarkt = weinig interesse uit ontwikkelaars = weinig games. Hierom is de lancering van het systeem, en de sales in het eerste jaar, echt essentieel. Dit ging bij de Wii heel goed met ook veel games (in de doelgroep) tot gevolg. Bij de Wii U ging het precies andersom.
Elke publisher gaat de Nintendo Switch monetizen. Veel mensen will games graag mobiel spelen en dus gaat de Switch ervoor zorgen dat mensen games een 2e keer gaan aanschaffen (denk bijvoorbeeld aan Skyrim, de nieuwe Doom). Het zal even afwachten zijn wat de launch verkoopcijfers gaan doen maar ik verwacht dat deze console binnen no-time op de 13 miljoen units van de WiiU zit. Pokťmon GO en volgende week Super Mario Run hebben Nintendo een enorme boost in publiciteit gegeven en de brand weer nieuwe 'coolness' gegeven.

Verder: console gaming in Japan is dood. Dit is de perfecte oplossing.

Verder: NIN (Nintendo's online dienst) is redelijk goed ontwikkeld de laatste maanden en met Miitomo en Club Nintendo hebben ze manieren om mensen, uiteraard ook alle mobiele gamers op iPhone en Android tot hun eco-systeem te verleiden en daar te houden met goede game mechanieken.
Duidelijk een fan, maar je vergeet dat we al een mobile systemen hebben, namelijk smartphones en tablets. De PSP vita is ook een stille dood gestorven, ondanks dat ik daar wel fan van was.

[Reactie gewijzigd door svennd op 8 december 2016 13:19]

Zowel de 3DS als de Vita leveren geen console quality games. De Switch kan console quality games draaien in kwaliteit ergens tussen PS3/360 en PS4/XBO. Ik denk dat daar zeker een markt voor is.

En Nintendo ziet mobiel nu als een extensie (Animal Crossing, Fire Emblem en Mario komen allemaal naar smart phones). Ik denk dat er absoluut een markt is voor wat Nintendo doet.

Mede doordat Apple de deur open heeft gelaten en nooit doorgepakt heeft op gamen met eigen controller extensies, fatsoenlijke controller voor Apple TV etc.
Theoretisch kan de Vita console quality games leveren, is alleen niks verder mee gedaan op paar games na omdat Sony het voor gezien hield.
PS Vita is PlayStation 2+. Switch is PlayStation 3/Xbox 360+ (op basis van wat developers zeggen en wat we weten over de chipset). 10 jaar verschil in ontwikkeling!
Alleen is de PS3 niet draagbaar zo ook de PS2 niet, Vita dus wel.

Vita is inderdaad een soort van PS2+ maar wel gebaseerd op destijds de krachtigste mobiele hardware het lijkt wel alsof mensen vergeten dat toen de Vita in 2011/2012 uitkwam de meeste telefoons ook veel zwakker waren dan nu.
De Vita lijkt betere GFX te tonen dan dit enkel niemand gamed portable tenzij op smartphone... Ik weet dat een 15 seconden demo niet veel zegt, maar het leek me toch ferm under-powered.
VIta is nu underpowered, doen deze uitkwam was de GPU in de VIta krachtiger dan in welke andere smartphone dan ook destijds.

Punt is, smartphones komen ieder jaar uit en consoles/handhelds niet dus de laatste groep raakt qua hardware uiteindelijk verouderd maar waar je op een Vita of 3DS uit 2012 nog steeds kan gamen kan een telefoon uit 2012 de meeste games niet eens fatsoenelijk draaien, dat is dus weer een voordeel van handhelds/consoles dat je games erop kan blijven spelen zolang de support ervoor bestaat van devlopers.
klopt, de game library van de vita is jammer genoeg niks geworden.
Voor 95% van de mensen klopt je stelling helemaal, de Vita krijgt nog steeds genoeg goede games, probleem is dat het vooral Japanse style games zijn en daar zitten de meeste Need for Speed, Call of Duty en Uncharted spelers niet op te wachten.
De psp is nog redelijk succesvol geweest. Je refereert denk ik naar de vita.
Jah, de PSP was succesvol ik wou enkel aangeven dat de vita "portable gaming" de stille dood heeft genomen.
Ik weet niet waar jij de informatie vandaan haald, maar console gaming in Japan is echt niet dood zoals jij doet denken. Playstation en Nintendo doen daar extreem goed, wellicht beter zelfs als mening andere landen.

Wat wel dood is (of eigenlijk nawelijk levend is geweest is de Xbox in Japan, vanaf het eerste model tot aan de One).

Dat gezegd ben ik wel van mening dat dit Switch concept, heel veel nieuwe en oude gamers weer zal aantrekken. Voor mij zal het zeker een must have worden en koop het zeker direct bij de launch al.
PlayStation 4 is slechts verkopende PlayStation ooit in Japan! Hoezo gaat het goed? Xbox One verkoop niet, nog slechter dan voorheen. En de WiiU is ook een totale flop gebleken. Console gaming is dood in Japan.

Final Fantasy XV had de slechtste launch week in Japan ooit voor een Final Fantasy game. Waarom? Installed base is kleiner dan ooit tevoren. Het succes van de PlayStation 4 is in het westen, zeker niet in Japan.

Japan gaat vol los op mobile. Mobile gaming op smartphones is huge daar, net als in Korea. Daar zit de toekomst. Nintendo neemt een gok met de Switch, ben benieuwd hoe het uitpakt. Ik denk dat het B plan voor Nintendo is om volledig 3rd party te gaan met focus op mobile.

[Reactie gewijzigd door sohus op 9 december 2016 10:27]

Van Zelda BotW is al bekend dat het geen launch titel wordt, die komt waarschijnlijk binnen het eerste half jaar na launch.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 8 december 2016 10:01]

Aangezien de officiŽle bekendmaking nog moet gebeuren weet je dat niet.
Screenshot in de Tweet is een mail die de Twitteraar heeft gekregen van een Nintendo medewerker. Intussen is de Twitteraar blacklisted bij Nintendo, dus lijkt me wel dat ze iets heeft gelekt wat (nog) niet had gemogen oid. Als het niet zou kloppen zou het ook geen zin hebben haar te blacklisten, dunkt mij.

Mede door het bericht wacht ik ook even af waarschijnlijk, voor zover nu de launch titels bekend zijn, vind ik die niet zo interessant en wacht ik liever, zodat ik een Switch + Zelda combinatiedeal kan scoren.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 8 december 2016 10:00]

Gelukkig is de garantie van de early adapters vaak nog beter dan als je een half jaar wacht. Ik had een xbox360 bij launch gekocht en die is naar 3 jaar kopt gegaan met de beruchte RROD. kon de console netjes opsturen zonder kosten en heb een splinternieuwe ontvangen binnen twee weken.

Moet zeggen ben wel erg benieuwd hoe de console het gaat doen, alleen het belangrijkste blijven natuurlijk de games op consoles. En naast de classics ben ik benieuwd met wat voor zaken ze nog komen.

Nintendo heeft in ieder geval geleerd van hun fouten en omarmen nu de mobiel en de samenwerking tussen apparaten.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 8 december 2016 11:49]

Verder heb je natuurlijk ook 2 jaar garantie.
In NL heb je langer garantie, gezien de levensduur van een console 5 a 6 jaar zou ik gewoon vinden.
Het is al bekend dat Zelda BotW geen launch game is voor de Nintendo Switch, maar enkele maanden later uitgebracht wordt.
Dat is nog niet bekend. Als jij me een officiŽle bron toont geef ik je gelijk.
Nee, het is gewoon zo. De interne mails zeggen genoeg
Bij Nintendo nooit meegemaakt dat ik me kan herinneren. Iemand anders?
Gebeurt ook niet zo vaak bij Nintendo, maar bovenstaande Tweakers pronken graag met hun alu hoedjes.
Nintendo heeft zelden problemen, ook niet met hun software. Meeste titels krijgen een 1.01 patch en dat is het. Alleen DLC/content zoals bij Mario Kart en Smash Bros wordt vaker gepatched.
Ik heb een launch wii u een paar maanden geleden opgestuurd naar Nintendo Nieuwegein en die is keurig gerepareerd zonder kosten. (las geen disks meer). Was verbaast dat ik niet hoefde te betalen.
Nintendo hardware en software kun je blind aanschaffen, ik kan me niet herinneren dat ik hier in 25 jaar tijd ooit problemen mee heb gehad :)
Enkel pokemon XY en Ruby/Sapphire (orignals voor de GBA) hadden iig problemen.
Ja eens, had ik gelezen, al heb ik deze titels nooit gespeeld.
Verder kan ik zo 123 niks bedenken.
Er zijn wel meer titels die v5 ofzo in de ROM hebben staan. Kijk maar eens op die ROM sites voor oa de NDS.
wat niet wil zeggen dat dit niet de originele release is..

Genoeg games die uberhaubt uitkwamen op v2..
Klopt ook, maar ik weet dat er wel vaker kleine bugs in games zaten, zo hebben ze ooit een game 100% teruggeroepen, waarna ze een nieuwe versie opstuurden. Ik weet alleen niet meer waarbij dat was. Ook weet ik dat op de 3DS/Wii U er vaak bugfix/lek patch updates zijn.
Ik heb tot nu toe elke console (Sony en nintendo) bij de launch gekocht. En nooit problemen gehad. Hoewel de eerste revisie vaak wel net wat beter is inderdaad. Echter heb ik dat geduld niet :)
Kan me hier zeker aan meten. Vorige consoles hadden minder schuifbare en beweegbare onderdelen als dit. Hele vette console. En wil hem zeker halen. Maar toch even een paar maandjes kijken en dan voel ik me er fijn bij.
Helemaal mee eens, ik ben er verliefd op zo'n beetje maar eerst maar eens zien of die idd werkt naar behoren bij launch
Ik zou bij launch niet direct een kopen, ivm technische mankementen veel consoles hebben aan het begin.

(We gaan het wel zien na de launch hoe de switch het doet)

Ik zelf ben ook een nintendo fan maar wacht even af tot de switch een half jaar uit is en er nieuwe batches zijn waar de kinderziektes uit zijn.
Ja maar het is een grote gok
Je kan of kopen bij de launch en dan hopen op het goede

Of je kan een half jaar wachten maar dan met de kans dat het is uitverkocht net als de nes classic mini

Lastige gok maar ik ga kopen bij de launch
idd, dit keer trap ik er niet in, dit heb ik al 2x gehad: launch een xbox360 gekocht --> RROD
op launch een ps4 gekocht --> ce-34878-0 mankement. (en nee deze is niet op te lossen, zoals beweert wordt op internet)
Ik haal pas de Switch wanneer de 2de gen switch consoles uitkomen :)

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 8 december 2016 08:06]

Mooie lijst Nintendo voorbeelden geef je....
Ik heb nog steeds de launch ps3, ps4 en xbox. Geen van allen met een issue. Misschien heb ik dan geluk, of jij net pech.
Hier hetzelfde met de PS4, geen enkel probleem. PS3 ook sinds de launch, maar verkocht toen de PS4 uit kwam. (Ook X360 heeft bij mij nooit kuren gehad, was het tweede exemplaar dat in NL verkocht werd :+ )
Ik heb elke console vanaf de Launch

en alleen 1x een RROD met de 360 gehad. Verder nog nooit issues gehad. Mijn fat 60gb ps3 heb ik laatst in de kast gezet en een slim voor in de plaats gezet.

verder koop ik altijd elke console en heb nooit issues.
Heb bijna 100 consoles en geen problemen ermee hoor
100? Bestaan er 100 consoles?
Als je de opvolgers mee rekent wel, zeker als je als ziet dat hij een fat en slim heeft.
Terugkijken naar de jaren '70 kwam er toch elk jaar 'iets' op de markt.
PlayStation heeft onder die naam zeker zo'n 12 uitvoeringen.
Nintendo doet ook al 30 jaar mee, dus 100 moet zeker haalbaar zijn
hahaha lol er bestaan honderden consoles

Ik heb een boek daar staan 600 consoles in.
er is meer op de wereld dan Playstation Xbox en wii hoor :)
Nintendo heeft er op dit moment al 12 die mainstream zijn geweest.

Sony 6.

Microsoft 3.

Dan vergeten we sega, neogeo, atari, bandai, de android emulator consoles en laten we de updates als ps2 slim ed achterwege en tellen we de psp go en 2ds niet mee. De nieuwe 3ds heb ik geteld maar de XL van beiden niet. En ook de ds, ds lite en dsi zijn als ťťn console genomen.

En dan zijn er nog een hoop die nooit naar het westen zijn gekomen.
Zoals al hierboven is aangegeven; Recente Nintendo apparaten hadden dit niet. Ik verwacht hier dan ook niet anders.
Die overgang was anders helemaal niet te zien. Het hoofdscherm ging eerst over in iets anders voordat de tablet uit de console getrokken werd.....
Ja vast een akkoord geven dat je verder wilt spelen op je tablet.
Reggie selecteerde wat instellingen zo te horen, aangezien je klik toontjes kon horen.
Ik had eerst al een grote interesse in de Switch maar die groeit nu nog meer.
Enigste vraag is nog hoeveel opslag ruimte heeft het ding beschikbaar?
En zit die opslag ruimte in het basis station(lijkt me sterk niet onmogelijk) of het tablet gedeelte.
Dat horen we allemaal op 12 januari :)
De opslagruimte zal zeer waarschijnlijk in het device zelf zitten, dat is wat tot nu toe ieder gerucht beweert. Het is ook het meest logisch.
Ik had eerst al een grote interesse in de Switch maar die groeit nu nog meer.
Enigste vraag is nog hoeveel opslag ruimte heeft het ding beschikbaar?
En zit die opslag ruimte in het basis station(lijkt me sterk niet onmogelijk) of het tablet gedeelte.
Het zal niet bijzonder veel uitmaken hoeveel opslag ruimte de Switch gaat hebben, de games draaien namelijk op (64GB) SD cards, daar passen de meeste games + save data prima op. (ook updates moeten daar makkelijk bij passen)
En ze kunnen altijd nog door met 128gb kaartjes :).

Hoewel, eerlijk is eerlijk... Dat gaat de laadtijden natuurlijk niet helpen.
Hoewel, eerlijk is eerlijk... Dat gaat de laadtijden natuurlijk niet helpen.
Lezen van SD kaartjes is juist sneller dan het lezen vanaf een HD zoals de XBOX en PS dat doen, het is ook een van de genoemde voordelen voor de Switch omdat juist door het gebruik SD kaartjes ze veel snellere laadtijden hebben.

Verder is het inderdaad waar dat ze nog altijd kunnen overstappen op grotere kaartjes mochten zelfs die 64GB niet genoeg zijn.
Basisstation is alleen een adapter. Volgens mij zit er niks in
Het scherm is wel van mindere kwaliteit zo te zien, ik had gehoopt op hoog kwaliteit IPS of zelfs een super amoled verwacht.

voor de rest, zeker een interessant gaming machine
Deze keuze is bewust gedaan om batterijduur te verlengen.
Ik denk dat er een Switch pro edition komt in 2019 met een geweldige beeldscherm.
En daar ben ik nou benieuwd naar: de batterijduur. Voor zover ik mee heb gekregen is dat slechts 3 uur.
Ge vraagt u af wie eigenlijk de presentator is :D
De man die net iets te hard on zijn eigen grappen lacht.
Wauw superstrak apparaat. In principe een dunne tablet met aanklikbare controllers die in een HDMI-dock gestoken kan worden.

Hoop dat hij niet meteen stuk is als je hem perongeluk laat vallen, dan ben je meteen je hele console kwijt. Want als je er een bumpercase omheen doet past hij natuurlijk niet meer in het dock.

Verder vraag ik me af hoe de touch-functionaliteit werkt als hij in het dock zit.
Hoop dat hij niet meteen stuk is als je hem perongeluk laat vallen, dan ben je meteen je hele console kwijt.
Wordt gemaakt van Nintendium, dus dat zal wel meevallen :+
Hahaha, over het algemeen zijn de producten van Nintendo praktisch onverwoestbaar. Alsof ze bij het design van hun producten de Nokia 3310 in het achterhoofd hebben. :+
Ziet wel goed uit maar het viel me op als ik goed heb bekeken dat ze niet controller van Nintendo switch gebruikte toen op groot scherm werd gespeeld, ze stak controller weg achter kast. Leek op xbox controller? Hopelijk gaat de batterij lang genoeg mee en goede games wat belangrijk is voor succes.
Is de "Pro" controller, zoals ook de Wii U er eentje had.
Dat zal het zijn, nooit van gehoord :p dus het bevestigd ook dat het op Nintendo switch werkt :)
Was al wel langer bekend, in het allereerste introductiefilmpje van de Switch was deze controller al te zien.

http://www.ign.com/wikis/...ntendo_Switch_Controllers
Klopt, maar volgens mij wel een andere, zodat ik mijn huidige Wii U Pro controller niet kan gebruiken..
Leek er inderdaad op, maar XBO controller heeft iets gebogen achterbuttons, misschien nieuwe Wii controller?
Dat leek gewoon op de losse controller die ervoor is aangekondigd.

Ik vond er trouwens goed uitzien. Ik wil 'm wel graag proberen. Zelf vind ik 'm wel een beetje groot. Als er een switch lite komt ben ik nog geintereseerder
Leuke eerste blik op the real thing :) USB-C lijkt hiermee ook bevestigd.
Draait ook soepel zowel docked als undocked. Benieuwd wat ze in januari allemaal gaan laten zien!
Het dock bevat toch ook geen hardware, en wordt (zover ik het begrepen heb) enkel gebruikt voor de aansluiting op een display/beamer/whatever.

Het is dan toch ook logisch dat het soepel undocked speelt?

Edit: typo.

[Reactie gewijzigd door addictive op 8 december 2016 13:38]

Er gaan wel geruchten dat het dock eventueel extra hardware kan bevatten (al is het alleen al koeling + stroom) om de hardware die in de Switch aanwezig is een kleine boost te kunnen geven voor hogere resolutie weergave.
Vanaf 5:00 de Switch met Zelda, live overschakelen tussen console op tv en beeldscherm op console wanneer de Switch verwijderd wordt uit het basis station.
Gaat Nintendo eindelijk een degelijke marketing campagne voeren? 8-) (het grote faalgebeuren bij de Wii U).

Laatste gerucht van third party spel is trouwens redelijk bizar:
Dark Souls 1 + 2 + 3 op de Nintendo Switch
Zout potje erbij maar wie weet!
Gelukkig een strakke fps! Duidelijk te zien toen de TNT explodeerde. Daarnaast vind ik de PPI van het scherm er ook bijzonder goed uitzien, zeker vergeleken met de 3DS en de Wii U schermpjes.

Hopelijk hebben ze genoeg games bij release!

Edit: hij gaat waarschijnlijk ook Gamecube-games ondersteunen! d:)b

[Reactie gewijzigd door SqueakyClean op 8 december 2016 08:43]