Kimishima: Nintendo Switch zal de 3DS niet vervangen

Nintendo-directeur Tatsumi Kimishima heeft in een interview met Bloomberg aangegeven dat hij niet van plan is om de productie van de 3DS te stoppen wanneer de Switch op de markt komt. Hij kan verder 'niet ontkennen dat de Switch in de toekomst virtual reality zal ondersteunen'.

In het interview vertelt Kimishima dat Nintendo meer wou doen dan slechts een opvolger van de 3DS en de Wii U maken. Doordat er veel games voor uit komen, groeit de 3DS als product nog wel, zegt hij. Hij betwijfelt dat de Switch de verkopen van de 3DS zal kannibaliseren, maar dat het op zijn eigen manier door kan blijven groeien.

Op de vraag wat zijn blik is op virtual reality, antwoordt Kimishima dat Shigeru Miyamoto, de man achter games als Mario en Zelda, al meerdere keren interesse heeft getoond. De directeur vertelt dat hij zelf ook geïnteresseerd is in virtual reality, omdat het nieuwe manieren om te spelen biedt. Volgens Kimishima is het in theorie mogelijk om vr-mogelijkheden aan de Switch toe te voegen.

Vorige week kondigde Nintendo zijn nieuwe console aan, de Switch. De spelcomputer heeft een ingebouwd scherm en een accu, waardoor hij losgekoppeld kan worden van de televisie en als handheld console kan dienen. Of Nintendo met de console de Wii U wil vervangen, is nog niet bekend.

Nintendo Switch

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

28-10-2016 • 16:04

82

Lees meer

Reacties (82)

82
79
62
2
0
8
Wijzig sortering
Zelda in First Person VR klinkt super tof! Vond het al een hele ervaring toen ik Zelda voor het eerst op de Wii speelde.
Volgens mij heeft Nintendo onlangs aangegeven nog niets met VR te gaan doen, vreemd dat er nu ineens wel mogelijkheden zijn..

[Reactie gewijzigd door Navi op 22 juli 2024 13:51]

In principe heeft Nintendo altijd wel gezegd geïnteresseerd te zijn, maar zitten op dit moment nog teveel haken en ogen aan (nog in de kinderschoenen). Nintendo heeft tot nu toe voornamelijk vastgehouden aan het feit dat VR nog niet lange tijd aan een stuk kan worden gespeeld en dat de gezondheidsrisico's nog niet helemaal duidelijk zijn.

Dat komt ook (in mindere maten) naar voren in dit interview:
"Miyamoto has talked about this several times. It's not that we’re uninterested. In fact, we have a lot of interest. VR offers the experience of playing in a new way. But that depends on the software and how you use it to play."

"I can't say that we have no interest in VR because VR offers new ways of playing, but that depends on what kind of software can be played. But what kind of software works, that's only something you only know once you actually experience it. And our games are ones that are usually played for a long time."
Anoniem: 504737 @Tomasu28 oktober 2016 20:40
Dit is ook om de aandeelhouders niet bang te maken: "VR is toch de toekomst en nintendo geeft aan er niks mee te willen?!" -> aandeel gaat naar beneden. Daarom zo'n vaag antwoord van interesse..
Daarnaast is VR best zwaar voor hardware, vziw.
Nintendo is goed in "lichte" spellen op lichte hardware, die voor iedereen bereikbaar is.

Daar past VR nog niet echt in.
VR vind ik een vet concept en het beeld wat al gecreëerd is is leuk maar ik geloof niet dat het de toekomst is. Naar mijn idee is VR de nieuwe 3D. Mensen gaan simpelweg niet met een bril op in huis lopen als het niet nodig is.

Nintendo heeft succes met de 3DS omdat je geen bril op hoeft, nu ligt daar ook patent in natuurlijk maar dat is wel de reden. Ik vind 3D in de bios echt zwaar kut maar kon je nou 3D kijken zonder bril, dan zou ik zelfs 3D gaan kijken. In dat opzicht denk ik dat hologrammen meer toekomst hebben.
In principe heeft Nintendo altijd wel gezegd geïnteresseerd te zijn, maar zitten op dit moment nog teveel haken en ogen aan (nog in de kinderschoenen).
Zie ook hun eigen ervaring met 'brillen'... de Virtualboy. De Angry Video Game Nerd heeft er een goede review over. :)
Tja Nintendo had het al jaren geleden met de virtualboy inderdaad. Niet zoals het nu is natuurlijk maar voor die tijd liepen ze erg voorop. Jammer dat ze dat tegenwoordig niet meer doen..
Beste man geeft ook aan "in de toekomst". Tuurlijk kan Nintendo dan niet achterblijven.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Virtual_Boy
Eigenlijk hadden ze in de jaren '90 al als eerste zo'n ding. Niet te sceptisch over nintendo aub.
Nintendo doet het net als Apple. Niet als eerste ergens mee komen, maar pas implementeren als de techniek volwassen is. En op dat moment béter implementeren dan je concurrentie.
Euh, denk niet dat je Nintendo kent als je zo'n opmerking maakt.
De Virtual Boy is al weer 20 jaar historie, de Wii introduceerde een andere manier van spelen wat men met de WiiU wilde uitbreiden naar portable/draadloos, console ondersteund gamen. De Switch lijkt alles te gaan samenvoegen naar volledige portabiliteit met meer power.
Let wel de PS en XBOX consoles hebben dan wel meer power maar bieden niet de gameplay die Nintendo zo typeert.
Geef mij maar de gameplay van Nintendo. FPS zoals Doom enz speel ik dan wel op een PC.
Jawel, maar bewegingscontrollers zijn niet uitgevonden door Nintendo. Ik had eind jaren 90 al een gyroscopische muis die praktisch hetzelfde deed op m'n PC .. De PS3 had ook al remote play met de PSP (hoewel dat niet écht goed gewerkt heeft), ja - ik geloof dat analoge sticks een uitvinding van Nintendo is maar volgens mij bestonden die ook al langer dan dat Nintendo ze op de N64 gebruikte.

Ik ben absoluut groot Nintendo-fanaat, begrijp me niet verkeerd :-) ik heb zo'n beetje alles behalve de Virtual Boy hier nog in huis, van de NES tot aan de WiiU, 3DS'en, 2DS'en, alles.

Persoonlijk dénk ik ook dat Nintendo pas VR gaat doen zodra de techniek volwassen genoeg is. Sony is leuk bezig met z'n Playstation VR maar de games zelf - de implementatie ervan, laat nog flink te wensen over. Bovendien is het ding zó schreeuwend duur dat het niet interessant is op dit moment voor de massa. Zo'n ding kost meer dan een complete PS4 die je óók nog nodig hebt!
Was verder geen aanval op je commentaar, maar en ook op de techniek van gyroscopische muis geen commentaar van mij. Mijn punt was en is dat Nintendo unieke concepten voor toepassing vindt om te spelen. De PS3/XBOX is min of meer hetzelfde als spelen op de PC met als verschil de bediening, en de hardware.
Als Nintendo VR gaat doen dan zal dat zeker nog 8-12 jaar duren
Onzin! Jullie mogen de Virtual Boy niet vergeten, of kenden jullie deze nog niet?
In ieder geval was Nintendo vele jaren geleden juist een van de éérste fabrikanten die daadwerkelijk iets begonnen te doen met VR!
De Virtual Boy was een eerste probeersel van Nintendo, en er is nooit een goed vervolg gekomen. Het werd ook een grote flop. Maar ik wil maar zeggen: Nintendo was een van de eerste met een dergelijk product!
De Virtual boy was gewoon een overmaatse 3D bril niet te vergelijken met moderne VR.
Die moderne VR was toen ook nog onbetaalbaar dat moet je wel in perspectief zien. Ze brachten het wel naar de massa.
Ja, en ik zeg ook: het was een eerste probeersel. Het stond toen nog écht in de kinderschoenen! En het was zó revolutionair dat er een consumentenproduct uitkwam met dit concept! :*)
Natuurlijk zal de Switch de 3ds niet vervangen; het is 'experimenteel'.
Maw, als het flopt moet Nintendo terug kunnen vallen op de 3ds lijn ;)
Als het aanslaat kijkt Nintendo niet meer terug en kan de 3ds zich op termijn voegen bij de gamboy lijn.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 22 juli 2024 13:51]

Juist. Net zoals ten tijde van de DS. Dat zou ook een derde tak worden naast de homeconsole en handheld GBA lijn. Uiteindelijk is er nooit een vervanger voor de GBA gekomen en was de DS de enige handheld.
Dat klopt niet helemaal. Na het uitkomen van de eerste DS hebben we nog de Game Boy Micro gekregen. Echter een jaar nadat de Micro uitkwam, kwamen er bijna geen spellen meer uit voor de GBA lijn en is deze een stille dood gestorven.
Dat klopt niet helemaal. Na het uitkomen van de eerste DS hebben we nog de Game Boy Micro gekregen. Echter een jaar nadat de Micro uitkwam, kwamen er bijna geen spellen meer uit voor de GBA lijn en is deze een stille dood gestorven.
De Micro was gewoon een nieuwe versie van de Gameboy Advance. Nintendo beloofde destijds dat het merk "Gameboy" niet zou verdwijnen maar naast de DS zou blijven bestaan, maar ze hebben het ding een stille dood laten sterven. Maakt dat wat uit? Neuh, de DS is een prima vervanger gebleken. Maar natuurlijk kun je wel verwachten dat als je jaren later precies hetzelfde statement maakt over je nieuwe console, mensen je niet serieus nemen ;)
Wat bedoel je met "beloofde"? Ik vind de houding van Nintendo ten tijde van de GBA niet meer dan normaal. Je support je oude en nieuwe hardware, maar zodra je nieuwe hardware vele malen beter lijkt te verkopen leg je daar het zwaartepunt van je focus. Dat er nooit een opvolger kwam van de GBA betekent niet automatisch dat de DS dat was. Ze hebben naast elkaar geleefd en de DS bleek toekomstbestendiger.
De Micro was vrij geniaal, maar sloeg niet echt aan. De DS lijn bleek vele malen populairder en dus kwam er geen opvolger voor de GBA/GBA Micro. Dank voor de toevoeging.
Al zou de switch een hit worden. Hij is te groot om als handheld te gebruiken.
Als er geen opvolger meer komt zal de handheld markt in kakken.
De switch(en mogelijke opvolger) zijn te fragiel.
De switch heeft de afmetingen van een klein tablet. En de 3DS XL versie lijkt in alle regio's de beter verkopende uitvoering van de 3DS lijn. Dat zou je kunnen interpreteren als een consument die kwaliteit verkiest boven mobiliteit. De bekende 'broekzaktest' lijkt daarmee niet langer een prioriteit.

Ik zou het niet als ondenkbaar zien dat Nintendo verdere concurrentie met smartphones uit de weg gaat.

[Reactie gewijzigd door CrimsonLance op 22 juli 2024 13:51]

Maar je vergeet wel dat de XL wel een clamshell is, en de tablet niet.
De tablet in mijn ogen is te fragiel, ik heb zelf een kleine tablet gehad maar vond het erg onhandig om overal mee te nemen.
Kans dat het scherm beschadigt is te groot, gorilla glas zal daar niks aan veranderen.

Je loopt met een 300 euro apparaat rond die je nauwelijks kunt beschermen.
Bij een 3ds of smartphone heb je dat niet.

Of de XL het beter doet kun je eigenlijk niet zeggen want niet iedereen upgrade naar een xL
ookal deed de eerste 3ds het niet echt bepaalt goed aangezien er veel dingentjes er mee waren die niet echt goed waren zoals de kijk hoeken maar het deed het volgens mij het nog steeds beter dan de wii U als ik het goed heb want die was al helemaal geflopt.

maar ik denk dat dit bijna niet verkeerd kan gaan (Denk ik! hoop ik ook een soort van) aangezien dit een soort van opvolger is van de Wii U en daarbij heb je ook de enorme HYPE voor dit console (want mensen willen Skyrim spelen op een handheld!) en het ziet er goed afgewerkt uit maar we zullen het in maart zien
De 3DS is meer dan 60 miljoen keer verkocht, wat toch prima verkoopcijfers zijn. Het is meer dan de GameCube, N64 en Wii U bij elkaar :P

De kijkhoeken zijn alleen slecht in 3D-mode omdat, omdat je anders geen brilloze 3D mogelijk kan maken. In 2D-mode zijn de kijkhoeken gewoon prima.
Die kijk hoek is bij de New 3DS ook 100% verbeterd door de betere camera met infrarood detectie. Waar ik op mijn 3DS nog geregeld de 3D slider helemaal naar beneden schoof heb ik het met de New 3DS nog zo goed als nooit hoeven doen.

Maar ja dat is 2e generatie 3DS.

Edit: Dit is een persoonlijke mening!

[Reactie gewijzigd door drakonl op 22 juli 2024 13:51]

Ach ja, de Nintendo DS was ook ooit de 'third pillar', er werd zelfs nog een Gameboy Micro uitgebracht na de release van de DS.
Dit is natuurlijk puur omdat de 3DS nog een redelijk sterke software line-up heeft in 2017, en omdat het apparaat nog redelijk populair is. Zolang dat zo blijft, zal Nintendo daar gebruik van blijven maken. Nintendo gaat niet zijn eigen ruiten ingooien door heel obvious te zeggen dat de Switch de 3DS gaat vervangen.

Officieus zal de 3DS langzaamaan minder support krijgen (net als de Wii U) en krijgen beide apparaten geen 'officiele' opvolger met dezelfde naam. De Switch is de toekomst voor beide. Althans, dat neem ik aan :)
Dat is nintendo's doel lijkt her er op. Maar zeg nou zelf. Zie jij je de switch als handheld gebruiken?
Leuk om even in de tuin te zitten, maar zodra je enkele meters van huis bent is dat ding een te grote risico.

Dit zal nintendo snel genoeg merken denk ik.
Je kunt de tablet als een groot voorbeeld nemen. Ik zie bijna niemand er mee lopen. Alleen in auto's, thuis en in de tuin.
Je hebt het over de Wii U. De Switch kan je gewoon meenemen.
Ik zie genoeg mensen in de trein met een tablet.
Ik heb het over de switch, lees goed.
Leuk om even in de tuin te zitten, maar zodra je enkele meters van huis bent is dat ding een te grote risico.
De Switch werkt volledig op zichzelf. Geen idee waar deze opmerking dan vandaan komt.
De DS, GBA en Wii bleven nog jaren te koop en er kwamen zelfs af en toe nog wat games voor uit.

Op zich is het trouwens een prima moment om er eentje aan te schaffen. Meestal droppen ze de prijs flink en heb je hebt een enorme library aan games. Bij nieuwe consoles is het meestal een jaar droogte na de launchperiode.

En in het geval van Nintendo is het natuurlijk ook een prima cadeau voor kinderen. Niet elk kind krijgt verjaardagscadeautjes van 300 euro.
Als Nintendo op eenzelfde manier als Sony dat nu doet naderhand een VR-bril aan de Switch wil toevoegen, zie ik dat "Nintendo VR" nog wel gebeuren. Ze zetten al jaren in op dit soort vreemde dingen, en het zou me verbazen als ze niet hierin mee zouden kunnen.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de performance statistieken van de Switch. Als de Tegra processoren die nu in de markt staan, en de belachelijke performance/watt leap die Pascal met zich mee heeft gebracht enige indicatie zijn, kunnen we veel verwachten van dit "tabletje".
Als een GTX 960-grade ervaring behaald kan worden, is het al true-VR ready, en dat kan al met een GTX 1050.
Yup, de nieuwe pascal cores van nVidia waren een behoorlijke sprong vooruit.
Afwachten of nVidia deze tech wel kan verwerken in de custom tegra soc van de Switch.
Ik hoop van wel.

Grootste probleem is uiteraard de koeling maar gezien die reusachtige vents zal er wel een enorme fan inzitten die aanspringt als het apparaat gedocked is.

Nintendo zal dit gen niet springen op de vr bandwagon, 720p is een iets te lage resolutie daarvoor. In de toekomst met de switch2 mss wellicht dat je de switch wel kan docken in een samsung achtige vr bril ? Als vr aanslaat...

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 22 juli 2024 13:51]

Nu ik erover nadenk is 6.2 inch hiervoor inderdaad praktisch ideaal. Net wat groter dan een grote telefoon.

Ik dacht eerder aan een losse VR-bril optie wanneer de switch gedocked is, zoals PS4 dat nu doet.
Zoals de Scorpio/Neo/Pc het doet is de dure optie.
Denk dat de mobiele vr optie voor nintendo dan practischer is.
Voor nu kijkt nintendo de kat uit de vrtuele boom.
Vr bril in je switch pluggen en op 1080p eruit gooien. En dan lekker in je rugzak stoppen.
Lijkt me ook wel vrij logisch aangezien de "New 3DS" nog maar 'net' op de markt is en Nintendo de DS reeks altijd lang laat doorlopen.

Verder heb ik nog niemand horen vallen over de 'onmogelijke' plaatsing van de rechts thumb-stick, waarbij de Ouya moord en brand geschreeuwd werd. Ik gebruik die controller nog wekelijks en kan niet zeggen dat ik het vervelend geplaatst vind.
De Gameboy Micro kwam uit ná dat de Nintendo DS op de markt lag :P Dat zegt dus sowieso niks.
En wat is er mis met de rechter thumbstick?
Nou hij is niet hetzelfde als een Playstation controller en dat vond men fout bij de Ouya, al was dat probleem er totaal niet bij de Xbox toen hij uit kwam.
Is er ooit een dermate serieuze discussie rond die geflopte Ouya geweest, dan? :P

Ik wil geen fanboy wars gaan starten rond de positie van de thumbsticks. Dat is namelijk 100% persoonlijk. Maar laten we wel zijn: op iedere moderne controller (behalve dan die van Sony) zit de linker thumbstick boven. Dat doet Nintendo al sinds de GameCube en ook de Wii U Gamepad en Pro Controller hebben dat. Ook de 'stick' van de 3DS zit boven. Xbox volgde de GameCube. Sony is de enige met een thumbstick linksonder, behalve dan op één van de aankomende Pro-controllers nieuws: Sony toont Pro-controllers van Razer en Nacon

Sinds de Wii U is de rechter thumbstick óók boven geplaatst, op zowel de GamePad als de Pro Controller. Ook de New 3DS heeft de rechter thumbstick boven geplaatst. Volgens mij was de feedback op beide niet heel erg positief en is het dus logisch dat de stick weer terugkeert naar zijn oude positie. Zoals op iedere controller.
Anoniem: 460511 28 oktober 2016 16:08
Nitendo heeft de 3Ds al keer op keer bewust achter geplaatst en gecrippled om de WiiU te pushen. Dat zal nu met de Switch niet anders zijn.
Uhm nee, ze hadden zelfs op een gegeven moment "Koop nu een 3DS en je krijg er gratis Super Mario 3D Land bij", zonder die actie had ik een Wii U gekocht.
Zolang de 3DS blijft bestaan gaan we dus geen Pokémon op de Switch zien.

Edit: fff een T door een S vervangen :)

[Reactie gewijzigd door Lekker Ventje op 22 juli 2024 13:51]

Ow? Genoeg mensen die Pokemon streamen op Twitch door middel van een ingebouwde capture card.

Duur grapje dat wel, maar er is een markt voor.
Als dit geen grap is vind ik hem net zo leuk als wanneer dit wel een grap is. Twitch = Switch :)
DIt roept Nintendo al jaren en bij elke introductie van een nieuwe console.

De Nintendo DS zou de Game Boy niet vervangen want ze hadden dan nu een three pillar strategie. Zelfde met de Wii. Dat was een geheel andere categorie. Zeggen ze alleen om niet de sales van de huidige console volledig in te doen storten
De Wii is wel degelijk als de directe opvolger van de Gamecube gepresenteerd.

Wat jij beweerd is enkel bij de DS voorgekomen.
VR stagneert en zal een niche blijven. Vind het juist fijn dat Nintendo met de Switch niet op de VR bandwagon is gesprongen.
Anoniem: 181786 @yPop28 oktober 2016 17:08
Juist, laten we eerst kijken of de PS VR überhaupt wel genoeg marktaandeel krijgt om interessant te blijven voor ontwikkelaars. Ik persoonlijk denk van niet en zie het wel een stille dood sterven na een jaar (of 2). Net zoals de Move dus eigenlijk.
Als PSVR sterft, dan zou het betekenen dat Rift en Vive VR ook niet echt interessant blijven en geen grote projecten daarvoor ontwikkeld zullen worden.

PC markt is risico voller dan de console markt voor een developer. Als VR sterft, dan sterft het ook op de PC want de Rift en Vive is niet voor iedereen. Men zal eerder VR proberen op consoles dan op de PC.
Anoniem: 181786 @Recon2428 oktober 2016 18:57
PC markt is risico voller dan de console markt voor een developer.
Is dat vandaag de dag nog het geval?
In ieder geval is het console voordeel er niet met een add-on als de PS VR. Geschiedenis van de add-on op consoles leert ons wel dat het vrijwel altijd een lage dekkingsgraad heeft en dat het nu een interessante beginperiode een stille dood sterft.
Als VR sterft, dan sterft het ook op de PC want de Rift en Vive is niet voor iedereen. Men zal eerder VR proberen op consoles dan op de PC.
Dat is maar de vraag. Een vraag die we over een jaartje (of 2) wel beantwoord zien. Ik denk overigens dat het zowel op de PC als op de console weinig commercieel interessant zal worden.
Want welke add-on heeft wel succes op de PC?

PSVR is essentieel om VR tot een succes te maken. Er moeten cross-platform games komen om de markt door te laten breken.
Anoniem: 181786 @Richh29 oktober 2016 13:39
De muis. Vrij succesvol. :) De joystick, joypads en stuurwielen hebben ook een aardige niche. Genoeg voor meerdere fabrikanten om in door te gaan. Maar veel dingen zijn ook geflopt, en ik verwacht ook niet dat de VR dingen voor de PC echt goed zullen aanslaan.
Zou alleen dan wel zonde zijn als ze weer sommige games exclusive voor de DS houden zoals pokemon. Dat is juist wel een game die de switch kan laten verkopen als ze daar een goede RPG van maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.