Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Patenten tonen dat Nintendo Switch actieve koeling heeft

Door , 79 reacties, submitter: iPodKiller

De Nintendo Switch heeft een ventilator aan boord voor actieve koeling. Dat staat in patenten van Nintendo die het Amerikaanse patentbureau heeft gepubliceerd. Als de Switch als handheld wordt gebruikt, draait de fan op een lage snelheid om het geluid te beperken.

Op de patenttekeningen is te zien dat er een luchtinlaat en -uitlaat aanwezig is op de Switch. In het patent van de behuizing worden de delen die op de tekeningen met 11c en 11d zijn aangeduid ook omschreven als luchtgaten. Het patent verwijst verder naar een ventilator voor de koeling, op de afbeeldingen aangegeven met nummer 96.

In het patent staat dat de ventilator in de behuizing lucht aanzuigt via de gaten in de onderkant van de behuizing en die lucht wordt er aan de bovenkant weer uitgeblazen. Er is ook een instelling die de werking van de fan kan beperken tot een bepaalde snelheid. Deze instelling wordt geactiveerd zodra de Switch als handheld wordt gebruikt. Hoe hard de fan draait in de portable-modus, is niet bekend.

Waarschijnlijk wordt de processor in de Switch naar een lagere snelheid geklokt zodra de console als handheld wordt gebruikt, om de warmteproductie beperkt te houden. Aangesloten op het dock en een tv kunnen de processorkracht en rotatiesnelheid van de fan worden opgeschroefd. Dat zou weergave in een hogere resolutie mogelijk maken. Specifieke details heeft Nintendo hier nog niet over bekendgemaakt en die staan ook niet in de patenten.

Verder is in de patenten te zien dat de Switch twee kaartsleuven heeft. Een daarvan is waarschijnlijk voor de speciale GameCards, terwijl het andere een geheugenkaartslot is, mogelijk voor het opslaan van media. Op een andere afbeelding is een soort vr-headset te zien, waar de Switch in te schuiven is. Het lijkt onwaarschijnlijk dat zo'n accessoire ook echt op de markt komt. De Switch is groot van formaat en heeft waarschijnlijk een 720p-resolutie met een lage pixeldichtheid als gevolg. Dat zijn geen goede eigenschappen voor een vr-bril.

De publicatie van de patenten werd ontdekt door een gebruiker van het Neogaf-forum. Nintendo heeft de documenten op 10 juni ingediend en donderdag zijn ze door het patentbureau gepubliceerd. Het gaat in totaal om zes patenten, waarvan drie de controllers in hun verschillende standen omschrijven. De patenten zijn terug te vinden via de website van het patentbureau Uspto onder de nummers 15/178972, 15/178991, 15/179011, 15/178984 en 15/179022.


Op deze afbeelding zijn de luchtgaten al te zien bij de foto die de GameCard duidt

Reacties (79)

Wijzig sortering
Waarom wordt elk ontwerp gepubliceerd als 'patent'? Dit is toch echt geen unieke innovatie?
Uniek hoeft het ook niet te zijn, wel nieuw, inventief (non-obvious eigenlijk, in US) en industrieel toepasbaar.

De fan zelf is misschien obvious, maar wie weet is voor de specifieke implementatie een probleem opgelost, en wordt de specifieke implementatie door het patent beschermd. Patenten lossen altijd een probleem op, anders kunnen ze niet non-obvious zijn. Als je wilt weten welk probleem er opgelost is, zou je het patent kunnen lezen. Zelfs het overleg tussen de US patent (and trademark) office en nintendo (via hun gemachtigde) is na te lezen op de USPTO site, dat gaat al helemaal verhelderend zijn als je het naleest.

Patenten hoeven niet stuk voor stuk de wereld te redden of een revolutie te beschrijven. Een klein probleem kun je ook oplossen.

Trouwens: dat dit nu gepubliceerd is, wil niet zeggen dat nintendo het ook toepast. Er zijn genoeg patenten/aanvragen die nooit een daadwerkelijk product zullen beschermen. Maar aan de discussie hierboven af te leiden zit het er wel degelijk in, dus dit keer klopt het.
Ik zie vaker 'patenten' voorbij komen welke volgens mij niets anders zijn dan een industrieel ontwerp. Ik vraag mij dan af wat de 'claims' zijn van het patent.

Ik vind dat het patent systeem volkomen ontspoord geraakt. Men laat iedereen maar van alles registreren, als ze maar betalen, en ze denken 'zoek het maar uit in de rechtszaal'.
Zat er al aan te komen dat het een actieve koeling kreeg. Een soc in een smartphone of tablet kan ook nooit op volle toeren gaan door de hitte die de soc dan afgeeft. Sowieso heeft het apparaat koeling nodig als het in de dock zit en daardoor hoger gaat presteren. De grote vraag is in hoeverre het apparaat geluid maakt als je het in handheld mode gebruikt. Gelukkig kan ik me sowieso niet zo ergeren aan een geluid van een ventilator.
Ik had stiekem wel een beetje verwacht dat die actieve koeling in het dock zou zitten. In handheld modus heb je slechts een 720p scherm wat je aan hoeft te sturen, een kwart van de 1440p resolutie waar moderne smartphones op draaien! Je zou verwachten dan met een moderne SoC het verbruik dan wel onder de 8 watt zou moeten blijven, wat een handheld apparaat van ongeveer 7 inch prima af zou moeten kunnen voeren.

Vergeet ook niet dat actieve koeling ruimte voor de ventilatie vereist, waardoor de behuizing groter moet of de batterij kleiner. Nintendo zal er vast een goede reden voor hebben, maar zelf snap ik niet hoe moderne smartphone geen ventilator nodig hebben bij het spelen van spelletjes op vele malen hogere resolutie én een kleiner formaat (de Switch is een kleine tablet), en dat de Switch die nu wel nodig heeft. En met actieve koeling in het dock kan je natuurlijk maximaal overklokken om ook op 1080p (op een TV) de gewenste prestaties te behalen.
Er zit geen actieve koeling in de dock van de Switch, er staat alleen dat de rotatiesnelheid wordt opgeschroefd als hij in het dock zit. Dit betekent waarschijnlijk dat ze dat alleen doen omdat hij luider mag zijn als hij naast je TV staat i.p.v. in je handen.

Daarnaast is de resolutie niet de enige factor die bepaald hoeveel grafische rekenkracht is vereist. Meestal is het zelfs zo dat die casual games die je op je telefoon speelt, helemaal niet zo veel rekenkracht vereisen als bijvoorbeeld een game als Skyrim.
Smartphonegames zijn over het algemeen een stuk minder zwaar dan de games die de Switch moet kunnen afspelen. Daarbij zijn veel smartphonegames gericht op het spelen van een korte tijd (minder dan een kwartier) terwijl de Switch games toch minimaal een uur of 3 non-stop op maximale settings aan moet kunnen. Dat maakt een groot verschil natuurlijk.

Ben het met je eens hoor: ik had ook verwacht dat de actieve koeling enkel in het dock te vinden zou zijn.
Hoe zou je de actieve koeling willen uitvoeren in het dock? Met een heatpipe die aan de achterkant uitsteekt en interfaced met het dock? Dat klinkt eigenlijk wel interessant.
Ik had verwacht dat er een grote heatsink in de Switch zou zitten, en een paar koelingssleuven. In het dock zit dan de ventilator die de lucht door de sleuven perst, langs de koelvinnen van de heatsink.

Jouw oplossing zou ook leuk zijn :) alleen denk ik dat ze heatpipe wat directer contact moet hebben voor een goede werking.
Kernwoord "Groot" is hier een hinder. de heatsink kan nooit groot zijn omdat de switch portable moet blijven. Ik heb geen zin om met iets van GPU-formaat rond te sjouwen.
Het verbaast mij inderdaad ook een beetje.
Soc's in smartphones (en tablets) worden altijd terug geclocked zodat ze nooit te warm kunnen worden en overhit raken. Mooi voorbeeld is de google pixel tablet en de nvidia shield tv. Beide hebben dezelfde soc, maar die van de nvidia shield presteerd veel beter omdat dat ding zich beter kan koelen. Een andere belangrijke reden waarom socs in mobieltjes worden terug geklocked is de batterij duur. Daarom is het voor de hand liggend dat de switch in handheld mode minder presteerd als in console mode, omdat batterij duur en het apparaat niet te warm wordt in je handen belangrijk zijn.
De gemiddelde smartphone game is of 2D of een erg lelijk 3D spelletje dat zich ongeveer kan meten met de PSX, soms net aan de PS2. We gaan het hier hebben over minstens niveau Wii U level kwaliteit, dus daar is logisch meer power voor nodig. Resolutie is niet alles in een game, er komt veel meer kijken bij 3D, maar dat snappen niet veel mensen. Resolutie != performance. Er zijn zat spellen die op 4K sneller runnen dan max graphics/physics Crysis 3 op 1080p. Daarbij, draait elk mobiel spelletje op de native resolutie van het apparaat? Daar geloof ik namelijk weinig van.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 15 december 2016 17:33]

Sorry, maar wat is hier niet helemaal waar aan? Ik zit net een filmpje te kijken van Asfalt 8, dat ziet er een stuk minder goed uit dan NFS Most Wanted (2005) op de PlayStation 2. Dus op zich bewijs je me nergens het tegendeel wanneer ik zeg dat mobiele games er uitzien als ergens tussen PSX/PS2.
Precies. Liever een draaiende fan dan een minder krachtige console.
Dat zie ik toch liever andersom in portable modus, ivm de accu.
Ik zeg: Laat de klant kiezen. High power modus kunnen selecteren, ten kosten van de batterijduur. Handig als je bijvoorbeeld in de auto zit, en met een 12V plug kunt opladen, maar niet in het dock steekt.
ben benieuwd hoe comfortabel dit gaat worden in je hand, vind het al niet fijn als m'n telefoon warm wordt tijdens een spelletje. En hoe luid gaat hij dan klinken.
Een fan hoeft natuurlijk niet perse luidruchtig te zijn. Er zijn wel meer tablets met actieve koeling en dat valt best mee. De Surface Pro bijvoorbeeld. Je hoort hem wel blazen als hij echt onder druk staat maar verder eigenlijk niet :) .
Punt is natuurlijk wel dat voor al die grafische pracht en praal je natuurlijk zo'n machine tot het uiterste wilt duwen, waardoor je die ventilator dus ook vaker / eerder zal horen
De handheld mode duwt de machine juist niet tot het uiterste, met als belangrijkste reden inderdaad de warmteproductie en het batterijverbruik. Daarnaast staat Nintendo er bij mij om bekend juist dit soort dingen netjes af te werken. Hoe vaak heb jij vroeger je Gamecube fan horen blazen?
Maar vooraf blijft het altijd speculeren, we kunnen hier pas echt over oordelen als we het apparaat in onze handen hebben gehad (of Tweakers voor een (p)review).
En daarbij moet je ook nog bedenken dat het apparaat maar op 720p hoeft te renderen in tablet mode. Aangesloten op de tv oid ga je dan natuurlijk naar 1080p of hoger. Scheelt ook best wel wat rekenkracht
De Wii fan was juist super luidruchting!
Dat was volgens mij meer de DVD drive. Ik speel nu wel eens een backup game en dan valt het niveau reuze mee. Launch-day model. Werkt nog steeds :D
Eerste generatie met Gamecube controller aansluiting wel. De revisie erna had minder geluidsproductie :P
Dat hangt natuurlijk helemaal er vanaf hoe ze dat ding ontwerpen... Zoals gezegd zal hij juist in handheld mode niet tot het uiterste gaan, dat bewaart hij voor als hij in zijn dock staat en aan een TV gekoppeld is.
Ik weet niet wat de resolutie is in handheld modus.

Maar als ze 720p of 1080p op het schermpje willen toveren heb je gelijk.
Maar is dit een kleinere resolutie die ze gebruiken. Hebben ze natuurlijk niet direct alle grafische kracht nodig..
Als ze maar 720p op het schermpje kunnen laten zien, maar 1080-4k op de TV kunnen outputten, is de handheld/console splitsing goed te verantwoorden.

Nou denk ik niet dat de switch fatsoenlijk triple A games 4k kan renderen, maar lichte games zullen waarschijnlijk wel kunnen. En Netflix, niet te vergeten.
Ik verwacht dat er nergens 4K uit gaat komen, en indien dat wel is hooguit Netflix. 4K gaming zie ik Nintendo niet doen... laat ze eerst maar eens FHD gaan doen!
Ik denk niet dat je daar heel veel van gaat merken aangezien je handen over het algemeen op de Joycons rusten. Kijk maar naar het plaatje. Bijna niemand heeft zijn handen tegen het console aan.
Ik heb geen problemen met een warm toestel. Soms wel lekker met mijn koude handen haha. Een hele kleine fan die super snel staat te draaien zoals op mijn surface pro is daarintegen echt super irritant!
Juist daarom zal een actieve koeling sneller de warmte uit het device blazen, in plaats van dat je hele telefoon als 1 grote 'heatpipe' werkt. Bovendien heb je zelf de JoyCons vast, in plaats van de tablet zelf.
ben benieuwd hoe comfortabel dit gaat worden in je hand, vind het al niet fijn als m'n telefoon warm wordt tijdens een spelletje. En hoe luid gaat hij dan klinken.
Dat is precies wat een fan zou moeten voorkomen. Telefoons worden doorgaans echt warm omdat ze heel slecht zijn in warmte overdragen: Fabrikanten hebben liever dat een telefoon de warmte gedurende normaal gebruik absorbeert en geleidelijk verliest dan dat het op het ene moment heel koud is en het andere moment gloeiend heet. Het is immers iets dat je in je hand vasthoudt en de behuizing is de enige manier om warmte naar buiten te brengen.

Dit gaat echter niet op als een SoC voor een lange tijd op maximale kracht werkt, dan bouwt de warmte nog veel sneller op dan dat het weg kan. (Grote tablets en telefoons met aluminium behuizing kunnen deze hitte over het algemeen beter absorberen en overdragen, maar het blijft geen pretje.)

Zo'n fan zorgt er voor dat Nintendo de warmte grotendeels in een interne heatsink absorberen en via luchtgleuven naar buiten kan brengen, terwijl de behuizing koel blijft. Bovendien zorgt deze koeling er voor dat er minder kans is dat de warmte opbouwt.
Sowieso houd je eigenlijk niet de switch maar de controller vast. Die zit aan de zijkant er aan geklikt waardoor die minder warmte opnemen.
Daar is de actieve koeling juist tegen. De warmte.
Ik zie een plaatje net zoals de google cardboard. Betekend dit dat er een gyro sensor aan boord is waardoor we straks daadwerkelijk vr kunnen spelen?
Staat ook op het patentformulier ....
Er zit sowieso een gyro in, wat icm een cardboard-oplossing vast voor VR zou kunnen zorgen. Echter: 720p op 6" is natuurlijk super onscherp. En dat terwijl 1440p op 5" eigenlijk nog niet scherp genoeg is voor VR.

Ik denk eerder dat Nintendo dit patenteert zodat iemand anders niet zomaar een dergelijke accessoire mag lanceren.
Dat was voor mij ook het grote nieuws van dit artikel. Zelf als het alleen voor 3D zou zijn lijkt het me een erg leuke toevoeging.
Helaas is het scherm niet van bijzonder hoge resolutie.
Ik ben benieuwd naar 12 januari. Er is een zeer grote kans dat deze bij mij in de woonkamer/handen komt te staan/liggen. Zit al een tijdje op zoiets te wachten.
Ben al druk aan het sparen. Bij mij komt 'ie sowieso in huis. Zoals het er nu naar uit ziet mag 'ie 500 euro gaan kosten, dan koop ik 'm day one..
nou 500 euro vind ik iet wat veel, maar voor 300 euro heb ik hem ook day one in huis.
Mag natuurlijk ook, dan koop ik er voor 200 alle games bij die op dat moment uitgekomen zijn ;)
Type-o, een fan draait niet op langzame snelheid maar op lage snelheid.

Misschien leuk voor een aantal van ons, op YouTube is al een stukje gameplay van Zelda te zien. Jimmy Fallon heeft daar de Switch in zijn show...
De gpd win heeft ook actieve koeling (wanneer ingeschakeld). Op zich ervaar ik dit niet als een probleem, ondanks dat de uitgang deels op een plek zit waar ik mijn handen heb bij het bedienen van de handheld.

Bij de switch zit het op een logischere plek. Helemaal prima lijkt me zo.
Klinkt logisch en slim, allemaal eigenlijk.
Kwa concept en uitwerking vind ik toch dat Nintendo hier echt wel zijn huiswerk heeft gedaan. De Wii U was het hem net niet kwa uitwerking (ik vind het nog steeds een prima console en een grote verbetering met de Wii), maar ik ben blij dat ze het concept niet aan de kant hebben gegooit. De Switch lijkt in mijn ogen toch de gouden combinatie te zijn. Kijk je hoeft niet alle functies te gebruiken... maar het KAN wel.
De actieve koeling was sowieso een no-brainer door de sleuven bovenin. Wel interessant dat er dus ook actieve koeling in de Switch zelf zit, en niet alleen in het dock.

Ook bevestigen de patenten een touchscreen :)
Lucht stroom komt ook al op gang zonder de actieve koeling door het warmte verschil.

Ik vraag mij af of er net als bij de DS na een jaar een revisie komt. De DSlite was op ieder vlak beter. Dat zou nu misschien dus ook kunnen.
Ik denk dat de Joycons, die Nintendo waarschijnlijk even groot wil houden, voorlopig hetzelfde blijven. Ze gaan vast een keer een fanless model maken met een randloos scherm, maar het lijkt me sterk dat ze alles opnieuw gaan ontwikkelen.

De Wii U kende helemaal geen revisies btw.
De homeconsoles niet (in uiterlijk iig) maar de handhelds allemaal. En dit zie ik toch een beetje als een handheld met een hdmi aansluiting. Dus revisies zouden zeker kunnen. Tussen de DS en de DS lite zaten (volgens wikipedia) 1jaar en 4maanden
30% prestatiewinst door docking base zou fijn zijn. Ik verwacht 15-20. Games zullen dan wel prima op 1080p te spelen zijn. Prestaties beter dan ps3 is best goed. Ps2 vind ik nu nog redelijk speelbaar (zeker shadow of the colossus ziet er erg goed uit!), en de ps3 is zeker prima! Mits de games goed geoptimaliseerd zijn, zou je naar mijn mening een goede ervaring moeten hebben!

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 15 december 2016 17:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*