Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 174 reacties
Submitter: RayNbow

Nintendo maakt op 12 januari middels een livestream alle details over de Switch bekend. De console komt in maart op de markt, maar wat het systeem gaat kosten is nu nog niet duidelijk. Ook heeft de consolebouwer de exacte specificaties nog niet onthuld.

Nintendo SwitchDe consolebouwer kondigt de livestream aan op Twitter. Op 12 januari zal deze te volgen zijn via de Switch-pagina op de Nintendo-website. Op dit moment toont die pagina enkel het drie minuten durende filmpje waarmee Nintendo de Switch-console aankondigde.

De Nintendo Switch is een kruising tussen een handheld en een console die op de tv kan worden aangesloten middels een dockingstation. De controllers aan weerszijden van de Switch kunnen losgekoppeld en vervolgens gecombineerd worden tot één losse controller. De controllers kunnen ook afzonderlijk van elkaar gebruikt worden door twee spelers.

Nvidia maakte al wel bekend dat de Nintendo Switch uitgerust wordt met een Tegra-gpu die gebaseerd is op de Pascal-architectuur. Details over de grafische kracht van de chip zijn echter nog niet vrijgegeven. Tijdens de livestream zal Nintendo ook de prijs van de console bekendmaken. In de Pricewatch wordt al een prijs getoond, maar die prijs van 299 euro is niet officieel bevestigd en waarschijnlijk gebaseerd op eerdere geruchten die voorspelden dat het apparaat 299 dollar gaat kosten.

Nintendo gaf tijdens de presentatie van zijn kwartaalcijfers aan dat de Switch niet onder de kostprijs verkocht zal worden. De consolebouwer verwacht bij de release van het apparaat in maart twee miljoen exemplaren te leveren.

In Japan vindt de livestream plaats op 13 januari meldt Nintendo. In de VS zal dat op 12 januari zijn door het tijdsverschil. De exacte tijd is nog niet bekend en het is daarom onduidelijk hoe laat en op welke dag de stream in de Benelux te zien zal zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (174)

Ik zal wel de enige zijn die niet echt onder de indruk is. Een tablet met dock en losse controller. Wooptiedoo. Niet echt bijzonder en verre van origineel. Zou me niks verbazen als het gewoon een shield tablet onder de motorkap is.
Ik zal wel de enige zijn die niet echt onder de indruk is. Een tablet met dock en losse controller. Wooptiedoo. Niet echt bijzonder en verre van origineel.
Tja, je doet nu wel alsof het weinig voorstelt, maar de Switch is wel innovatiever dan bijvoorbeeld de One S en PS4 Pro, die enkel hardware upgrades krijgen om mee te kunnen liften op de 4K hype. Of dat nou zo spannend / innovatief is? ;)

En vergeet niet dat de Kinect (Microsoft) en Move (Sony) pas waren gekomen door de hype die de Wii (Nintendo) teweegbracht met de WiiMote. Dus aan de andere kant, doen mijns inziens 'de andere' consolebouwers het echt niet beter, Nintendo probeert tenminste dingen uit, iets wat Sony en Microsoft niet kunnen zeggen door elke keer (vooral) de hardware te upgraden.

Met de One S en de PS4 Pro is (het gevoel van) die upgrade mijns inziens zelfs kleiner dan de upgrade PS3 -> PS4 en X360 -> XONE, maar waar je wel de hoofdprijs voor mag betalen strakjes.
Zou me niks verbazen als het gewoon een shield tablet onder de motorkap is.
In het Het Nintendo Switch-topic wordt verder gesproken over de details van het apparaatje. :) En er zijn inderdaad wel wat overeenkomsten met de Shield.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 27 oktober 2016 08:53]

En vergeet niet dat de Kinect (Microsoft) en Move (Sony) pas waren gekomen door de hype die de Wii (Nintendo) teweegbracht met de WiiMote. Dus aan de andere kant, doen mijns inziens 'de andere' consolebouwers het echt niet beter, Nintendo probeert tenminste dingen uit, iets wat Sony en Microsoft niet kunnen zeggen door elke keer (vooral) de hardware te upgraden.
Ik stond anders al op de PS2 ramen schoon te vegen met mijn armen voor die Playstation Eye camera of whatever. Sony was wat dat betreft Nintendo en MS al een generatie voor.

[Reactie gewijzigd door batjes op 27 oktober 2016 16:07]

Zeer waarschijnlijk zal de tablet een opgevoerde Shield onder de motorkap zijn, ja.
Maar om het af te doen als maar een dock en maar een losse controller is te makkelijk. Om eenvoudig te beginnen het zijn twee controllers en/of een controller.

Daarnaast doet Nintendo iets geniaals: daar waar Playstation & Xbox de individuele spelbeleving benadrukken door focus op VR te gaan leggen gaat Nintendo tegendraads de sociale (lokale) multiplayer benadrukken.
Dat is slim, want een 1 op 1 concurrentie met de PS4 is niet te doen. Dat gedeelte van de homeconsole markt zit in de tas van Sony. Zeker als je naar Japan kijkt (waar de Xbox nog zelfs mijlen en mijlen achterloopt op de Wii U verkopen).
Dus de focus gaat op een heel ander segment. Dat is gewoon een goed idee.

De (3)DS/Wii U combinatie wat de Switch natuurlijk ook wel is is een logische evolutie in de ontwikkeling van Nintendo.

De prijs van 300 euro lijkt me realistisch en Nintendo kan ook niet veel duurder gaan natuurlijk.

Mijn grootste vraag tot nu toe is wat de dock extra doet: Is het gewoon een houder voor de tablet? Een beetje bulky gemaakt zodat het niet "wobbly" is als je de controllers eraan vastklikt of losmaakt. Of herbergt de dock nog iets meer buiten de TV-out & stroomaansluiting.

Aangezien de Wii U al 1080/60fps aankon (of een upscaled 720) zal de Switch zeker en vast de aangekondigde 1080/60fps constant gaan halen bij elk spel.
Concurrentie is altijd te doen. Kijk hoe Nokia ten onder is gegaan, van 90% marktaandeel naar bijna 0% in een paar jaar.
Nintendo kennende is dit een iets te kort door de bocht reactie. Ik zou toch de details afwachten want wat je tot nu toe gezien hebt kan je nog geen zinnig woord over zeggen... Zo simpel is het niet namelijk...
Ik ben ook erg benieuwd. Het verbaast mij ook vergeleken met de vorige consoles en handhelds hoe 'saai' dit eruit ziet. In ieder geval afgestapt van het tweede scherm principe wat bij sommige spelen wel fijn was. Zoals inventories ed. Wat meteen ook uitsluit dat het native Wii U ondersteund maar wel ondersteuning voor de bluetooth controllers van de Wii en Wii U.
Het *is* ook in principe een Shield tablet, net zoals de PS4 en X1 in principe PCs zijn. Het verschil is dat de eerste nu een exclusief ecosysteem van Nintendo krijgt, en de laatste twee van Sony en Microsoft.
Software software software en nog eens software :) :
Het IS onder de motorkap een "Shield" tablet. Als je opgelet had had je kunnen weten dat er een Tegra chip in zit.
Nintendo doet tenminste wat anders dan de rest van de console-boeren. Een console die je overal mee naar toe kunt nemen en handheld een zelfde ervaring bied als op de tv, is zeker wel nieuw te noemen. Die hele 4K en VR race die momenteel gaande is maakt in mijn ogen veel minder indruk.

Sommige mensen hebben blijkbaar een onrealistisch verwachtingspatroon en zijn hierdoor niet meer tevreden te stellen.

[Reactie gewijzigd door Enyalios2011 op 27 oktober 2016 23:39]

Je zou zo voor 299 heel veel voor je geld krijgen, lijkt me niet mogelijk. Vooral als je zoveel goede hardware, scherm en batterij in zo'n kleine form factor wil steken.

[Reactie gewijzigd door tjallo op 27 oktober 2016 07:37]

Het is waarschijnlijk gewoon een soort shield tablet (199) met een dock en controllers. Waarbij ze ook nog het schaalvoordeel van een grote afzetmarkt hebben. Ik vind de prijs van 299 wel realistisch klinken.
Hmm dat is nog wel heel speculatief... Zonder specificaties kan het alle kanten op natuurlijk. Met hardware meer richting de low-end zullen ze nog onder de 199 kunnen duiken (vergeet niet dat nintendo altijd net mindere specs heeft dan xbox en sony). Aan de andere kant als ze het in 1x goed willen doen met 4K playback op de tv, dan heb je aan 399 nog niet genoeg.

Dus ik ben vooral heel benieuwd wat het wordt ;)
Ga er maar vanuit dat er de krachtigst mogelijke hardware in zit. Dat heeft hardware vendor Nvidia zo goed als tussen neus en lippen door bevestigd. Vergeet niet dat de Gamecube bijvoorbeeld krachtiger was dan de PS2.

Het moge duidelijk zijn dat Nintendo niet met de PS4 Pro en de Scorpio concurreert, maar een prestatieniveau boven de 1tflop is anno 2017 helemaal niet ondenkbaar voor een draagbaar systeem.
De hoeveelheid flops zegt trouwens ook weer niet zo veel over de kwaliteit.
De Gamecube kwam 1,5 jaar later op de markt. (maart 2000 vs september 2001)
Verder heeft Nintendo de laatste jaren helemaal niet altijd hele sterke hardware gehad. De Wii en WiiU hadden maar matige hardware in vergelijking met de concurrentie. Dat was nou juist altijd het grote punt omdat hun cyclus niet matchte met de rest.]

En als zo'n apparaat mobiel moet blijven, gaat ie wederom niet doen wat veel mensen wel denken dat ie kan. Daarvoor is zowel de batterij als de formfactor te klein.
Ja en de Switch komt bijna 4 jaar later op de markt uit.
Dus wat wil je daar mee zeggen? Je bevestigt dus wat Richh zij?
De switch is eigenlijk de start van een nieuwe console generatie. Nintendo loopt al een tijdje voor op de concurrentie qua uitbrengen van een console. De wiiU was de start van de console generatie waar de ps4 en de xbox one ook in zitten.
Daarom verwacht ik persoonlijk ook dat de Switch toch wel aardig krachtig zal (moeten) zijn.
Zal hij zeker zijn maar denk niet dat hij over de kracht van de ps4 en xbone gaat. En zeker niet de ps4pro en xbox scorpio
Nou, de start van een nieuwe generatie is nog maar even afwachten.
Want welke generatie gaat het hierom, 6e gen portable of 7e gen home console van Nintendo?

Sowieso is in console land generatie bepalen wat lastiger geworden met de PS4 Pro en later de Scorpio. Welke beide door het makers binnen het zelfde platform gezet worden als de huidige consoles.
Low end valt het niet te noemen. Voor mobiele hardware is de Tegra-gpu uit de nieuwe Pascal generatie juist high end. Smartphones zullen lange tijd achter blijven op grafische kracht, in de tablet markt zal er sneller tablets met vergelijkbare kracht komen, maar dat zal ook nog best lang duren. De enige tablet die dan snel kan komen is de nieuwe Shield tablet van Nvidea zelf met exact de zelfde gpu, andere mobiele gpu's hebben namelijk een aardig tijdje nodig om dit te evenaren.

Edit: waarschijnlijk is de nieuwe Shield tablet geannuleerd.
Kan verband hebben met de samenwerking met Nintendo, maar exacte reden onbekend.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 27 oktober 2016 19:05]

De Shield-tablet van Nvidia zelf, gebaseerd op Pascal, is 'toevallig' geannuleerd :P
http://www.androidpolice....ield-tablet-k1-cancelled/
zou zo maar kunnen dat nintendo heeft afgedwongen dat nvidia niet zelf met een concurrerende game tablet met fatsoenlijke controller en HDMI komen. Even los van het gameaanbod heb je met een shield + shield controller een behoorlijk vergelijkbaar product.
Afgedwongen is een sterk woord natuurlijk dat eenrichtingverkeer impliceert.

De Nvidia Shield tablets zijn nooit een hit geweest, ondanks het best interessante concept.
Dit samenwerkingsverband tussen Nintendo en Nvidia kan er voor zorgen dat Nvidia eindelijk een goede afzetmarkt voor hun mobiele socs heeft en Nintendo weer een goeie console/portable op de markt kan zetten.

Ben zelf enorm benieuwd of je die switch ook als e-reader en portable media speler kunt gebruiken... dat zou hem namelijk heel interessant maken. De tablet markt is een beetje ingekakt omdat smartphones steeds grotere schermen hebben. Ik kan me goed voorstellen dat iemand nt geen tablet wilt maar wel een switch zou overwegen omdat het n een tablet n een console n een portable gaming machine is.
De tablet markt is een beetje ingekakt omdat smartphones steeds grotere schermen hebben.
Ik betwijfel dat dit de reden is waarom de tablet markt is ingekakt.

Ik vermoed eerder dat het komt omdat iedereen die er tablet nodig dacht te hebben er nu een heeft en de meeste erachter kwam dat het geen vervanger is voor een notebook/pc.
Daar heb je ongetwijfeld gelijk in.

Ik echter ben een voorbeeld van iemand die de kat uit de boom heeft gekeken en nooit voldoende reden heeft gezien om een tablet te kopen.. deze SWITCH zou mij nou nt over de streep kunnen trekken en vandaar ook dat ik zei wat ik zei. ;)
De Tegra X1 is gebaseerd op Maxwell, niet Pascal. NVidia zelf gaf in de blogpost over de Switch in eerste instantie aan dat het daarbij ook om een Maxwell SOC ging, niet Pascal, maar dit is sindsdien verwijderd.
In de blogpost heeft altijd gestaan dat ze 'gebruik maken van een architectuur die ook in de krachtigste videokaarten gebruikt wordt', wat zeker Pascal impliceert. Er is verder sowieso nooit een architectuur genoemd. Ik zat vanaf de eerste minuut op die pagina, de blog is nooit aangepast (check desnoods verschillende history sites).
Ook staat er dat er een custom chip gebruikt gaat worden, dus de X1 gaat het sowieso niet worden. De vraag is of het een 'enhanced' X1 of toch een aangepaste P1-oplossing gaat worden.

Het enige wat we weten is dat de devkits wl gebaseerd zijn op een Maxwell SoC, oftewel het Jetson TX1 devboardje. Dat is logisch als je developers snel aan de slag wil laten gaan. Het betekent echter niet dat het eindproduct ook op Maxwell gebaseerd is.
Tja ik zat ook vanaf de eerste minuut op die pagina en ik moest zelf twee keer kijken inderdaad omdat er inderdaad ook stond dat het om de "same architecture as the world's top-performing GeForce gaming graphics cards" zou gaan, maar toch las ik daar 'second generation maxwell'. Ik zie die term nu overal terugkomen, behalve als verwijzing naar die blogpost, maar ik ben toch vrij zeker dat ik 'm daar heb gezien, want ik ben verder niet naar de hardware op zoek gegaan; de geruchten konden me intussen gestolen worden. Maargoed, het is wel erg onwaarschijnlijk dat ik de enige ben op heel het internet die dit heeft gezien....
Ik zat vanaf de eerste minuut op die pagina, de blog is nooit aangepast (check desnoods verschillende history sites).
De pagina info toont dat de pagina een dag na publicatie voor het laatst is geupdate. Ik kan echter niet achterhalen wat de eerdere versie was.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 27 oktober 2016 11:59]

Oordeel zelf, het zou dan hier te vinden moeten zijn :) http://web.archive.org/we...16/10/20/nintendo-switch/

Voor zover ik weet komt alles met 'second generation Maxwell' van de devkits die dus op een Jetson TX1 gebaseerd zijn.
Web archive slaat echt niet dagelijks pagina's op hoor das geen goede bron om te checken of een pagina aangepast is.
Volgens mij slaan ze wel degelijk tekst op. Foto's wellicht niet ivm kosten :p
Heb jij een betere bron?
Nee er is geen dienst die dagelijks het HELE internet op slaat, ook niet alleen text. Dat zou gewoon onmogelijk zijn tenzij je de miljarden euros van Google hebt. In dat geval kan je google cache soms nog wel wat terug vinden, moet je alleen niet te lang wachten.
Dat klopt :p maar in dit geval wordt er datum en tijd genoemd. Ik denk dat het hier wel goed zit.
Waar jij het over hebt zijn de geruchten die menen dat de dev kits draaien op een tweede generatie Maxwell. Nvidia heeft nooit gezegd welke architectuur de Switch gebruikt, behalve dat wat Richh heeft gezegd. We weten het dus nog niet.
Een apparaat waar geruchten over gingen. Met andere woorden; waarvan het bestaan niet duidelijk was en nu dus nooit zal worden. :)
H leuk je bij tweakers ook tegen te komen.

Dan even over de thread, wat denk jij dat de strategie van Nintendo is?
Met wie zijn ze met de Switch nou aan het concurreren?
Wat de home consoles betreft halen ze het waarschijnlijk (weer) niet qua hardware en wat mobile gamen betreft is de markt in mijn ogen overladen.
Mikken ze voor de zoveelste keer op hun paradepaardjes Mario/Zelda-Link/Yoshi/Kirby enz. etc. in de hoop dat de jongere generatie die nooit genoeg lijkt te krijgen van de Nintendo family?

Het verbaasd mij trouwens wel dat ze in mijn ogen stappen terug nemen.
Geen tweede scherm meer zoals de Wiiu
Geen innovatieve controllers deze keer voor zover bekend.
Geen VR vooralsnog, misschien is de wond die Virtual Boy heet nog te pijnlijk?

Groeten van Jeroen
Moeilijk om te zeggen, maar dit zijn mijn gedachtes.

Mobile gaming is juist waar Nintendo het goed in doet. Daar weet de Playstation het niet van Nintendo te winnen. Mobiele telefoons/tablets zijn wel een vorm van concurrentie, maar het game aanbod heeft grotendeels een hele andere richting en mist de fysieke controllers voor echt prettig gamen. Als je echt mobiel wilt gamen dan is Nintendo al snel een logische keuze.

Nintendo richt zich ook op het prestatie niveau van de Xbox one en de PS4. Je zou zeggen dat ze dan achter lopen omdat playstation en Xbox alweer met wat nieuws komen, maar die komen alleen met wat nieuws om 4K/HDR ondersteuning te bieden. Zowel Sony als Microsoft hebben gezegd dat het nog geen nieuwe generatie consoles zijn maar alleen verbeterde versies op de huidige generatie. Zolang je geen 4K TV hebt is het net zo goed om de oude Xbox one of PS4 te hebben. Dus loopt Nintendo op dat moment bijna gelijk in rekenkracht.

Een VR console leek mij onwaarschijnlijk. VR ondersteuning met een optionele VR bril zoals de PSVR had nog wel gekunt, maar ook dat is voor Nintendo niet interessant. Naast alle problemen met een nieuwe technologie valt het gewoon niet binnen de huidige filosofie van Nintendo.
Ik ben blij met mijn HTC Vive, maar ik ben ook blij dat Nintendo voorlopig nog wacht met VR.

Een 2e scherm was heel bijzonder, maar voor veel games stelt het 2e scherm weinig voor en zou je alle functies net zo makkelijk in 1 scherm of een verborgen menu kwijt kunnen. Uiteindelijk houd een 2e scherm ook in dat spellen anders gemaakt moeten worden om rekening te houden met dat scherm. Game developers die PS/Xbox/PC games maken zitten er niet op te wachten dat ze te veel moeten aanpassen om het speelbaar te krijgen op een ander apparaat. Nintendo heeft juist het portable aspect als unieke selling point gekozen voor deze generatie.

Ik heb ook enorm het gevoel dat ze juist 3rd party developers willen aanspreken. Juist met het weg halen van het 2e scherm, de vergelijkbare rekenkracht en het samenvoegen van de console en portable markt is het extra interessant. Vergelijkbare specs en maar 1 scherm maakt het makkelijk om ports te maken. Het is een perfect apparaat voor de 3rd party om ook de Portable markt te betreden.
De blogpost van NVidia stelde eerst dat het om een Maxwell Tegra ging, niet Pascal. Dit is sindsdien verwijderd Pascal zie ik verder ook nergens genoemd, en ik zou daar dan ook niet zomaar van uitgaan.
Ik denk niet dat Nvidia deze generatie nog op een eigen tablet gaat inzetten, aangezien de afzetmarkt voor chips nu al groot genoeg is door het leveren aan Nintendo. Hierdoor is de kans dus inderdaad erg klein dat er concurrentie komt voor de Switch.
Een ipad pro is veel te duur om te concurreren met de switch, ook al is hij krachtiger.
Die kan ook mogelijk best een extreme kracht krijgen ja. Maar dat is ook gelijk een veel hoger prijsniveau. Net als dat de iPhone ondertussen een overkill aan rekenkracht heeft en veel te duur is. Het probleem bij Apple is dat het balans ver te zoeken is. Het ene onderdeel is high end en het andere loopt juist achter op de rest van de markt. Uiteindelijk heeft een iPhone absoluut niet zoveel rekenkracht nodig, iOS games zijn zelden zo zwaar dat je het nodig hebt, voor andere applicaties heb je het al helemaal niet nodig en het vreet alleen maar extra snel door je batterij.

Voor een console is extreem veel rekenkracht juist wel heel logisch. Het is gemaakt om te gamen, dus verwacht je de benodigde rekenkracht om te gamen. Dat dus ook bij de Shield producten van Nvidea die volledig op de markt worden gebracht als gaming apparaten. De huidige Shield tablet kan ik ook niet aanraden als normale tablet, maar voor gaming is het een goed ding! Jammer dat ik nu juist te horen krijg dat ze gaan stoppen met de Shield tablets...

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 27 oktober 2016 09:04]

Een beetje onzin wat je noemt, op een paar ports van oude pc games heeft de shield geen betere games dan de iphone of ipad. En tuurlijk moet je de apparaten niet met elkaar vergelijken, aangezien ze op een hele andere markt richten, maar dat neemt niet weg dat de ipad pro 2 net zo krachtig kan worden.

Games die alles uit de ipad halen komen meestal pas over 4 jaar, maar het grote voordeel van z'n overpowerde chip is dat hij over een paar jaren nog steeds snel aanvoelt.
Nou ja, normaal moet er winst gemaakt worden op de hardware. Voor Nintendo is hun winst grotendeels op de spellen. Ze zullen het niet onder kostprijs verkopen, maar dat betekend niet dat ze echt winst gaan maken op de console zelf. Daarom kan de prijs veel lager liggen dan je zou verwachten voor de hardware die er in zit.
Maar we zullen op 12 januari wel zien wat ze gaan vragen. Mijn aankoop staat vrijwel vast, er moet wel heel teleurstellend nieuws zijn op die dag wil ik het niet gaan kopen.
De laatste generaties is er bijna geen enkele console geweest die bij de launch niet onder kostprijs werd verkocht. Mede door al de extra hardware lijkt het mij hier ook niet onmogelijk dat Nintendo er geen winst op maakt en zelfs lichtjes op toelegt.
Ik kon zo snel geen recente bron vinden, maar Nintendo verkocht het minst aantal games per console in de vorige generatie. Ff snel googlen geeft de volgende cijfers. 7 voor elke 360, 4 per PS3 en de Wii slenterde met gebogen hoofd achteraan met 3.44 games per console. WiiU zag ik cijfers zo laag als 1.2 games per console voorbij komen.

Dus nee, ik denk niet dat Nintendo gaat gokken om hun winst enkel uit games te halen.
Komt omdat de cijfers niet kloppen.
Vergelijk op Wikipedia de verkoopcijfers van de consoles met de pagina 'most sold games', daar staan totale verkopen onder.
Het gemiddelde op zowel de PS3 als de 360 is ongeveer 11 als ik me niet vergis. Bij de Wii was het 9.

Op de 13 miljoen verkochte Wii U's zijn er 83 miljoen verkochte games, dus dat is ongeveer 6,5 game per console. Kanttekeningen: de consolecijfers zijn van september dit jaar, de softwareverkopen van maart. De Wii U is 4 jaar op de markt, de PS360 hadden 8 jaar de tijd.

Tldr: software verkopen op Nintendo consoles zijn prima.
Kleine kanttekening nog:

Het is een onderbuikgevoel, maar ik gok Nintendo wel meer winst per game maakt om een aantal redenen:
  • Van hun eigen titels blijven de prijzen vaak heel lang erg hoog
  • Bovengemiddeld aantal first party games, waar een groter deel van de winst dus naar Nintendo gaat
  • Ik meen me te herinneren dat Nintendo relatief hoge licentiegelden vroeg, maar dit weet ik niet zeker.
Om die reden vind ik het vergelijken van aantal verkochte games per console niet zo interessant als er geen gemiddelde prijs, of beter nog: winst per game bijkomt. Veel beter is om gewoon naar de jaarcijfers te kijken van de bedrijven/game divisies.
Als je ziet wat er vandaag de dag uit de smartphone markt rolt voor 300 euro (waar de fabrikant nog winst uit de hardware moet halen) zou ik daar niet zo zeker van zijn.

Ik heb wel het vermoeden dat ze rond de 350 gaan zitten, mogelijk met een keuze van een paar wiiU ports meegebundeld.

Edit: typos

[Reactie gewijzigd door emphy op 27 oktober 2016 07:49]

Bij de PSP kon het toch, en dat is onderhande al jaren terug, de mobiele telefoons geven ons een vals beeld van prijs/hardware, want de psp koste ook maar rond de 150 euro. Voor 299 euro op een systeem die nog winst gaat halen op games is best wel iets moois te bouwen.
Ik zie een kleine tablet, 2 wiimotes en een hdmi adapter (dock). Vind 300 dan eigenlijk al veel... maar ik ga hem zeker kopen :)
De accessoires zijn inderdaad niet duur, maar ze willen op hetzelfde niveau zitten als PlayStation, ook al zitten ze daaronder moet er toch goede hardware inzitten om op 1080p te kunnen gamen.
En daar ga je ook fout. Gaat er niet om wat je ziet, maar wat erin zit...
WiiU lijkt behoorlijk op de Wii. Van binnen toch net even anders
Aangezien er nog weinig bekend is over de hardware, is het voorbarig al te zeggen dat het om "goede hardware" gaat. Een 6" scherm van 1280x720 noem ik nou ook niet "goed".
Een console onder zijn waarde verkopen kan ook een goede strategie zijn om vervolgens winst te maken op extras en games.
Waar komt de verwachting toch vandaan dat het dezelfde prestaties heeft van een Xbox of PS? Het is een tablet. Tenzij je 2 generaties overslaat en ineens een super tablet introduceert en dat allemaal voor de prijs van een mid-range tablet.
Voornamelijk vele geruchten van bronnen die vaker kloppende geruchten uitbrengt. Maar ook een reken sommetje (die ik zelf niet kan maken omdat ik er net te weinig vanaf weet) over de waarschijnlijke rekenkracht van de Pascal generatie Tegra processor van Nvidea die gebruikt wordt.

De Shield tablet van Nvidea die een oudere Tegra chip gebruikt is een extreem krachtige tablet die aan rekenkracht alle concurrentie verslaat voor maar 200 euro. En dat terwijl Nvidea hier nog winst op moest maken. De nieuwe Tegra komt dus in deze console terecht, maar Nintendo hoeft niet perse zijn winst op de console te maken maar kan dat ook uit de games die verkocht wordt. voor de geschatte 300 euro kan wel degelijk zoveel kracht mogelijk zijn. In ieder geval, laten we het hopen.
De aankondiging van NVidia stelde eerst dat het om een Maxwell Tegra ging, niet Pascal. Dit is sindsdien verwijdert. Pascal zie ik verder ook nergens genoemd, en ik zou daar dan ook niet zomaar van uitgaan.
Als dat er eerst stond dan zouden er wel genoeg kopies van de oorspronkelijke tekst op het internet zijn. Vooral omdat het zo kort geleden is, best groot nieuws is en vaak gequote is op andere websites. Aangezien ik daar niks van kan vinden betwijfel ik jouw claim en wil ik daar eerst een bron van zien.
Nintendo Switch is powered by the performance of the custom Tegra processor. The high-efficiency scalable processor includes an NVIDIA GPU based on the same architecture as the world’s top-performing GeForce gaming graphics cards.
Je hebt het niet over de top wanneer er beter bestaat. Tenzij het oude tekst is die nooit geupdate is. Maar deze tekst is maar een week oud dus hebben ze het wel degelijk over de huidige top.
Dat klopt inderdaad, daarom begin ik er nu ook aan te twijfelen. Maar ik kan me toch echt herinneren daar 'second generation Maxwell' te hebben gelezen naast inderdaad het stuk dat jij onderstreept; dat vond ik toen ook gek en dat is de reden dat ik het zo heb onthouden. Het feit dat ik de enige persoon op het internet lijk te zijn die dit heeft meegekregen is wel erg onwaarschijnlijk... Desalniettemin is Pascal nog nergens genoemd.
Het wordt niet genoemd, dus niks is zeker, maar Pascal sluit wel het beste aan op alle andere geruchten, waar vele geruchten al van bleken te kloppen. Dus samen met de tekst uit Nvidea's blog is grote kans dat het om Pascal gaat.
Hoop, een heleboel hoop ;)

Natuurlijk gaat de Switch niet zo krachtig zijn maar vergeet niet dat de ps4/one ondertussen ook al weer 3 jaar oud zijn en tijdens de launch eigenlijk al niet zo heel krachtig waren. Voor de cpu is niet zo heel snel.

Met wat mazzel kan de Switch op 720p met wat lagere settings redelijk meekomen. Wat voor Nintendo vooral belangrijk is, is dat 3rd party devs games makkelijk kunnen porten. Dat het er grafisch niet precies uitziet zoals een ps4 is niet zo belangrijk zolang het maar in de buurt komt.
Het is niet zozeer een super tablet maar een hybride. Het lijkt er namelijk toch wel op dat de kloksnelheid of het aantal gebruikte cores toe zal nemen wanneer hij gedokt wordt; dat is het verschil met een tablet.
Als er ook wat 'volwassener' games in de planning staan, overweeg ik zeker de aanschaf. Is er al iets bekend over de (mogelijke) titels?
Wat noem je volwassen?
Als volwassene (lol) vind ik Mario Kart 8, Smash, Splatoon, Cpt.Toad etc veel leuker dan spellen als CoD en Battlefield. En Fifa mag je niet volwassen noemen, toch?

Daarnaast, mocht je dan wat spellen willen die 12+ zijn dan had de Wii U toch titels als Zombi U en Fatal Frame V.
Daar ben ik het eigenlijk roerend mee eens. Veel 'volwassen' titels vind ik persoonlijk erg kinderachtig; je wordt tegenwoordig overal bij de hand genomen met waypoints, dood gaan heeft in veel games nauwelijks meer invloed op je voortgang en 'volwassen' onderwerpen komen vrij weinig aan bod. Als je tieten en bloed volwassen vindt, dan ben je duidelijk nog niet volwassen, zullen we maar zeggen.
Daar ben ik het eigenlijk roerend mee eens. Veel 'volwassen' titels vind ik persoonlijk erg kinderachtig; je wordt tegenwoordig overal bij de hand genomen met waypoints, dood gaan heeft in veel games nauwelijks meer invloed op je voortgang en 'volwassen' onderwerpen komen vrij weinig aan bod.
Vergeleken met vroeger zijn spellen makkelijker, hebben meer uitleg, en hebben niet langer een x aantal continues omdat er zoveel mogelijk van dat exemplaar verkocht moet worden. Nou beginnen/blijven casual gamers ook spelen.

Maar het woord waar je naar zocht was 'te makkelijk' en niet 'kinderachtig'. Puur omdat een taak makkelijk af te ronden is en er uitleg bij gegeven wordt, maakt het nog niet 'kinderachtig'.

Tip: zet de moeilijkheidsgraad omhoog
Als je tieten en bloed volwassen vindt, dan ben je duidelijk nog niet volwassen, zullen we maar zeggen.
Laat ik het zo zeggen, een hele groep mensen onbekwaam en kinderachtig noemen wordt niet echt beschouwd als volwassen.
Maar het woord waar je naar zocht was 'te makkelijk' en niet 'kinderachtig'. Puur omdat een taak makkelijk af te ronden is en er uitleg bij gegeven wordt, maakt het nog niet 'kinderachtig'.
Nee, ik bedoelde echt 'kinderachtig'. Ik had het niet alleen over de moeilijkheidsgraad. Ik had het ook over het constant bij de hand nemen en het gebrek aan volwassen thema's. Dat zijn zaken die je niet met een hogere moeilijkheidsgraad oplost.
Laat ik het zo zeggen, een hele groep mensen onbekwaam en kinderachtig noemen wordt niet echt beschouwd als volwassen.
Sinds jaar en dag is het ontbreken van seks en bloed in Nintendo spellen voor veel gamers reden om Nintendo daarom als 'kinderachtig' te bestempelen. Ik bedoelde te zeggen dat dat soort redenaties op zichzelf natuurlijk kinderachtig zijn. Ik bedoelde niet dat mensen die graag games spelen met geweld of seks erin kinderachtig zijn, allerminst. Onbekwaam heb ik overigens nergens gezegd.
Exact dit. Complexe verhalen, romantiek, artwork noem het maar op. Schieten bloed tieten staat voor mij juist als het kinderachtige. Ik zoek als volwassene wel meer voldoening in een game, wat ik vaker bij Nintendo vind dan infinity ward.
Vandaar de aanhalingstekens.
Mario Kart en dergelijke vind ik ook ontzettend leuk; ik slinger met regelmaat mijn SNES aan voor een melig raceavondje.
Laat ik het dan omschrijven als minder cartoon-ish dan doorgaans het geval is. Misschien ben ik naef, maar ik denk dat de meeste mensen wel een beeld hebben bij een stereotype Nintendo-game, zeker uit het post-SNES tijdperk. Daar ben ik dus niet naar op zoek.
Ja dat hoop ik ook, alle Wii games die hier te verkrijgen zijn, zijn of specifieke genre's of echt kind-vriendelijke games. Hoewel hier de acteurs duidelijk volwassen waren, en de games min of meer ook... (op mario kart na)
Ik gok op 300 euro voor de tablet los of 350 met de dock erbij. Maar het zou eigenlijk 50 euro goedkoper zijn vergeleken met de concurrentie. Ook benieuwd naar de games en welke third party studios er werk van gaan maken.
Ik denk niet dat ze hem zonder dock zullen verkopen, want dan moeten ze er weer andere oplaad kabels bij leveren terwijl de meeste toch wel een dock willen hebben. Maar los een dock verkopen zodat je hem ook op een andere TV aan kan sluiten zal mij niets verbazen.
Maar dat krijgen we op 12 januari waarschijnlijk te weten.
Aangezien Nintendo de Switch als console aanprijst neem ik aan dat de dock altijd inbegrepen is. Zonder dock is het hele USP ook weg want het idee achter de Switch is juist onderweg en thuis op je tv dezelfde games kan spelen.

Ik gok op 300 ~ 350 voor het base model (dock + tablet) en 350 ~ 400 voor een bundel met game en/of de pro controller.
Toch maakt dit ding mij meer enthousiast dan de wii. Ik ben niet zo van in de kamer staan en zwaaien met wii-controller. Dat je de switch kan oppakken en overal kan verder spelen spreekt mij wel aan. Gamen op telefoon vind ik vaak lastig spelen ivm ontbreken goede controls. Voor mij is het wachten op de line-up :)
Het is ook niet negatief bedoeld ;) de hype is real, kan het niet anders zeggen maar voor 300 krijg je gewoon veel voor je geld!
Er is nauwelijks iets over bekend en jij weet al dat het 299 euro waard is :P?
Eerst maar wachten op de aantal games die exclusief worden gemaakt voor de Switch.
De line-up van Nintendo zelf is altijd en eeuwig dezelfde, daar haak ik zo langzamerhand een beetje op af. Ik heb geen zin meer in de zoveelste variant van Mario Kart of Super Mario Bros. Het is juist te hopen dat anderen mooie games uitbrengen of porten naar de Switch, anders gaat het gelijk dezelfde kant op als de Wii U
De Wii U bracht Splatoon als nieuwe IP, dat spel verkocht in Japan vaker dan MK8 & Smash en alle andere spellen.
Dus dat is nieuwe IP zonder bekende karakters.

Daarnaast: waar draaien de succesaantallen van PC, Playstation & Xbox op? Juist op gevestigde series: Call of Duty, Fifa, Battlefield, GTA, Assassin's Creed en nog wat andere.

Nieuwe IP is gewoon ontzettend lastig om echt succesvol mee te worden.
En ik ga echt nee zeggen tegen een nieuw spel in de Xenoblade reeks!
Daar zullen heel veel Nintendo liefhebbers niet met je eens zijn. Jij behoort duidelijk ook niet meer tot de doelgroep van deze spellen. Gegarandeerd dat er weer nieuwe Mario's uit komen. En misschien wel meer leuke verrassingen zoals Splatoon.
Ik hoop echt maar dan ook echt dat het compatibel is met de wii motes die ik al heb. Heb een aantal limited edities. Afhankelijke daarvan haal ik hem eerder of later in de toekomst. Want als ik het heb wil ik er ook gelijk met minimaal 4 man op kunnen spelen. Sowieso als Nintendo game liefhebber zal ik hem moeten gaan aanschaffen er van uitgaande dat er nog zoveel leuke spellen voor komen. Ik ben echt simpel hierin. Ik werd al helemaal hype puur door het paar seconden zien van het nieuwe mario spel in de trailer. O+ :9
Ik denk niet dat je hoeft te verwachten dat oudere hardware hiermee gaat werken ;) Misschien komt er een mogelijkheid om eerder gekochte Virtual Console titels opnieuw te downloaden, maar meer dan dat denk ik niet.

Verder hoop ik nu echt ook op GameCube VC, helemaal gezien de triggers analoog lijken te zijn.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 27 oktober 2016 07:59]

Heb er ook niet echt hoop in. Maar Nintendo heeft wel (waar ik echt respect voor heb), na de gamecube, de controllers en zelf de spellen nog van de oudere consoles ondersteund. Wat uiteraard tof is van ze en niet perse een eis is, voor mensen als ik om de nieuwe console te kopen. Zou alleen gaaf zijn als ze blijven werken. Want heb best wel veel controllers haha |:(
Opzich wel mooi dat je door de twee JoyCon controllers direct met twee spelers kan spelen.
Uiteraard. Wel vraag ik me af of ze wel fijn liggen in je hand. Maar neemt niet weg dat het nog steeds gaaf is van ze, dat die mogelijkheid er ook is:)

Ik loop meer tegen iets persoonlijks aan. Ik ben echt de type die voor een exclusief game een console koopt. Ondanks dat ik zoo weinig tijd heb om te gamen, heb ik meerdere consoles en de benodigde rand apparatuur/extra extra controllers:P
Ik ben helaas niet rijk en moet soms toch de keuzes maken om zeg maar de oudere consoles, verzamelde controllers te verkopen. Dus misschien de WiiU en of de controllers vandaar mijn vraagtekens:)

Dus Nintendo 'please hear my cry' :X :P
Het zou inderaad wel erg aardig van ze zijn als ze Wii U Pro Controllers blijven ondersteunen.

Is trouwens enige waar ik bij Switch op eerste oog moeite mee heb. Dat dit rechter stick onder de knoppen zit ipv erboven.
https://goo.gl/images/er7CDM

Moeten we daar anno 2016 blij van worden?
De actionset op de afbeelding had twee controllers, een lightgun en twee games.
Ok het is een beetje oneerlijke vergelijking misschien er is veel veranderd.
Maar je snapt hoop ik het punt wat ik probeer te maken?
Enige manier waarop ik dit zie werken is als het ook echt naadloos is.

Daarmee bedoel ik de tablet uit de houder halen en gelijk door kunnen spelen zonder herstarrten of whatever.

Ik hoop echt dat het goed uiitpakt voor Nintendo maar vrees dat het anders gaat lopen:(
Dat is precies wat ze tonen in de beelden, dus ga er maar vanuit dat je vloeiend kan 'switchen' tussen TV en tablet modus.
Al zijn de gameplay beelden er later pas opgeplakt om te voorkomen dat de acteurs details konden lekken. Maar het zou raar zijn als het niet zo werkt zoals gepresenteerd.
Mja wat ze tonen en wat uiteindelijk werkelijkheid is kan nogal verschillen;p

Hoop echt dat ze hiermee weer op de kaart komen sinds het wii U debacle(want dat is het, hoe je het wend of keerd...).

Snel en goede 3rd party support helpt hierbij natuurlijk enorm. Spellen moeten tegerlijkertijd uitkomen voor alle consoles, als je maanden moet wachten voor het beschikbaar is op de Switch loop je alweer achter de feiten aan. Hierbij laat ik exclusives natuurlijk even buiten beschouwing.

Ik heb geen angst dat inhouse titels prima zullen werken bij het plaatsen en verwijderen van de tablet in de houder maar gaat dat ook zo super werken bij 3rd party titels of zeg ik nu wat raars:P?
Waarschijnlijk werkt dat bij alle games net zo soepel. Het is gewoon heel simpel, als het apparaat signaal krijgt dat hij in het dock geplaatst wordt moet het beeldscherm uit en het signaal juist over de HDMI kabel gaan. Een wissel dat vrij snel gemaakt kan worden zonder dat de game zelf hier bewust van hoeft te zijn, dat kan ik namelijk ook al met mijn tablet door een HDMI kabel in te steken, alleen krijg ik dan de keuze erbij voor mirror mode waarbij beide schermen actief zijn wat in zo een dock niet nodig is.

Het zal alleen lastiger zijn wanneer er extra hardware in het dock zit voor extra rekenkracht, of dat juist de rekenkracht die al in het apperaat zit beter benut gaat worden in het dock omdat je dan geen rekening met de accu hoeft te houden. Dan zouden de grafische instelling per game namelijk anders kunnen zijn in en uit het dock, waarbij een omschakeling wel iets complexer kan zijn. Maar ook dan ga ik er vanuit dat Nintendo ook een goede overgang van 3rd party developers eist.
Aangezien alle beelden in de trailer op er later in zijn gefotoshopt (zie deze still), ben ik heel erg benieuwd wat nou de uiteindelijke kwaliteit van de games gaat zijn op de Switch. Ik hoop dat ze een beetje met de graphics van de rest mee gaan kunnen komen (of in ieder geval X360/PS3 niveaus), en van het hele kinderlijke/cartoony imago afstappen.
Je kan denk ik makkelijk rekenen op Wii U niveau van graphics, die liggen al boven de X360 en PS3. Ik denk dat ze ergens tussen de Wii U en de XBOX ONE en PS4 liggen. Want ook al is de video bewerkt (dit hebben ze ook aangegeven) het is wel allemaal Switch content wat je ziet.

En betreft het "kinderlijke/cartoony" imago, dat is Nintendo. Super populair onder de jongere generatie. Verder heb ik liever mooie kleuren dan het grauw, grijs en bruin op de andere consoles.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 27 oktober 2016 08:10]

Ik vraag me af waarom je dit denkt. Als alles in zo'n kleine tablet moet en ze willen het betaalbaar houden, dan verwacht ik eigenlijk niet de rekenkracht.
Ik denk dat je de nieuwste Tegra's een beetje onderschat. Die draait ook gewoon UE4 bijv.
Je kan gewoon de specs van de Tegra X1 opzoeken en er vanuitgaan dat dat het minimale prestatieniveau is. Volgens Eurogamer haalt de X1 in een aantal titels 1080p60 waar de Xbox 360 enkel 720p60 haalt. Het ging daarbij om Doom 3 en Trine, misschien wat cherrypicked maar desalniettemin best indrukwekkend.
In de meeste reclames worden schermen later ingeplakt. Het is gewoon erg lastig om een scherm op video vast te leggen, dat krijg je niet mooi strak.
Ik kan me voorstellen dat er een half jaar van tevoren nog geen productiemodel is met de definitieve hardware, en het dus nog niet mogelijk is om het uiteindelijke uiterlijk nu al te combineren met games.

Het simuleren van beelden is overigens zeer gebruikelijk, dat gebeurt ook bij elke smartphone commercial bijvoorbeeld.
Ik gok on the go 540P-720P en docked 720P-1080P i.v.m iets hogere clocks. De photoshopping is op zich niet zo vreemd, probeer maar eens een video te maken van een ander scherm vanuit allerhande hoeken...ziet er niet uit.

Ik hoop dat ze gewoon 8GB RAM erin gooien. Ik denk dat 4GB een grotere bottleneck wordt voor 3rd parties qua porten dan een GPU compute van 1tflop-1.3tflop. (Dat is nog redelijk omlaag te schalen). 4GB dedicated voor CPU en 2GB dedicated voor GPU zou misschien nog net gaan. (vs GPU+CPU shared ram).

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 27 oktober 2016 08:14]

Geruchten gaan om 4gb, sowieso zijn er nog geen mobiele apparaten met 8gb werkgeheugen (windows tablets niet mee geteld). Ik zou er niet oo rekenen. 4gb kan ook denk ik wel genoeg zijn als het os ligt is en de ontwikkelaar z'n best doet met optimaliseren.
"Windows tablets niet mee geteld"? Dus als we een stuk van de markt afslaan, klopt je redenering. Anyway, er zijn wel degelijk mobiele apparaten op de markt met 8GB werkgeheugen (en meer, oa. Windows tablets).
Die windows tablets gebruikeb allemaal laptop hardware, zoals de cpu, ssd en werkgeheugen. Mobiele apparaten gebruiken gewoon ander soort onderdelen, zoals een arm soc, flash opslag en ander werkgeheugen (8gb van dat werk geheugen is pas volgend jaar beschikbaar, terwijl windows tablets die al jaren hebben). De vergelijking is niet helemaal eerlijk.
samsung is net de productie 8gb ram voor mobile devices gestart en verwacht dat volgend jaar de eerste devices uitkomen met 8gb.
Er zijn echter al genoeg devices met 6GB en ook 8GB lijkt vanaf volgend jaar mogelijk.
Als ik me niet vergis krijgt de Switch iets wat lijkt op een Nvidia Tegra P1. Deze ondersteunt tot 16GB LPDDR4. Ze kunnen daarmee zonder al teveel moeite en kosten tussen de XBone en PS4 in komen qua prestaties.
Geen prijs geven heeft meerdere redenen.
De belangrijkste reden is het feit dat je de markt er mee kan afschrikken. Als je geen prijs kent zal je namelijk eerder naar de positieve kant kijken (het hebben van zo een ding) dan naar de negatieve kant (het legen van je portemonnee). Wanneer je een beslissing maakt iets te kopen, nog zonder de prijs te kennen, wordt je ook niet snel meer afgeschrikt door een prijs op een later punt, je hebt de beslissing toch al genomen.

Daarnaast is een prijs bepalen wel degelijk moeilijk, daar moet je je niet in vergissen. Je moet zo exact mogelijk de vraag en aanbod kennen van je markt, dus een goede schatting hoeveel mensen je apparaat willen kopen voor welke prijs. Het grote succes van de Wii en de flop van de Wii U laat al zien dat innovatie kan lonen maar dat je wel de juiste richting in moet slaan. Het concept van de Nintendo NiX (ik weiger om hem Switch te noemen, slechte naam) is een directe evolutie van de Wii U, wat het extra riskant maakt, maar het verbeterd wel haast alles waardoor de Wii U geflopt was. Maar het is moeilijk schatten hoeveel ze gaan verkopen, daarom kan je beter de reactie op de aankondiging afwachten.

Ook moet je de kosten van je productie kennen. De kosten per product is ook weer afhankelijk van het aantal dat je produceert en mogelijke productie problemen. Dus de beste schatting van de prijs weet je pas als je al een tijdje produceert en een goede schatting van het vraag en aanbod weet.

Natuurlijk hebben ze al een schatting van de prijs en meestal kunnen ze die best aanhouden. Maar het is als bedrijf gewoon verstandig om niet te snel met prijskaartjes te zwaaien.
Ik denk dat ze de prijs allang bepaalt hebben maar nu gewoonweg niks wil loslaten.
Ze weten tot op een paar cent nauwkeurig wat het kost om het apparaat te maken, maar een verkoopprijs is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je er kunt produceren voor de launch en hoe groot de hype is geworden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True