Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Sony heeft twee speciale controllers onthuld voor de PlayStation 4. Voor de controllers heeft het bedrijf samengewerkt met Razer en Nacon. Ze hebben extra knoppen en functies, en worden in de markt gezet voor e-sportsgamers.

De Razer Raiju beschikt over extra knoppen en triggers aan de bovenkant van de controller. Aan de onderkant heeft hij een 3,5mm-audioaansluiting, bijgestaan door knoppen om het volume van het geluid aan te passen. Verder zijn de thumbsticks voorzien van verwijderbare rubberen dopjes, die extra grip moeten opleveren, en is er een switch om tussen verschillende profielen te wisselen.

Bij de Nacon Revolution zijn de locatie van de linkerthumbstick en die van de richtingstoetsen verwisseld. De thumbsticks kunnen in een grotere hoek gekanteld worden dan bij normale exemplaren en er kan tussen vier verschillende profielen gewisseld worden. Verder is de controller voorzien van extra knoppen, die als sneltoets kunnen dienen.

Beide controllers moeten worden aangesloten met een afneembare usb-kabel van drie meter. Ze beschikken niet over een draadloze verbindingsmogelijkheid. Met een kabel hebben de controllers namelijk geen last van interferentie tijdens drukke evenementen met veel draadloze apparatuur.

Over de prijzen en beschikbaarheid in de Benelux is nog niets bekend. In de reacties op de PlayStation-website geeft een gebruiker aan dat hij in een persbericht heeft gezien dat de Nacon Revolution een adviesprijs van 110 euro heeft. Deze informatie is echter nergens bevestigd.

12343

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Beetje apart dat het missen van draadloze functionaliteit wordt neergezet als een feature. Verder lijken ze wel een beetje op de Xbox One (Elite) controllers, maar dat is niet perse een slecht iets lijkt me. De omgewisselde thumb-stick en d-pad aan de linker kant mogen ze van mij wel op alle controllers toepassen :)
Mijn gedacht was 'eindelijk een xbox controller op de PS" :)
mijn gedachte ook, maar kan MS hier niet moeilijk over gaan doen. Of hebben ze geen patent op het ontwerp van hun xbox controller?
In dat geval heeft Sega ook nog wel wat geld tegoed van Microsoft. Tevens zitten er ook nog wel de nodige ontwerpen van andere in verwerkt, waaronder van Sony, Nintendo en vast nog vele andere.

De meeste controllers zullen nu eenmaal veel op elkaar lijken, de designs zijn namelijk op basis van hoe het in je handen ligt, en daardoor ben je vrij gelimiteerd in wat fijn is, daarbij zullen de besturingsknoppen ook altijd op vrij standaard plekken komen.

Die design principes zie je gewoon overal, of je het nu over een stuur van een formula 1 wagen heb, of zelfs iets simpels als een fiets stuur met de liggen van de remhendels, bel, versnellingen enz.
Dus ja er is zeker wel wat design ruimte van hoe en wat, en zelfs door de controller breder of uit elkaar te halen (Wiimote + Nunchuck of Wii U controller), maar veel van de design principes blijven hetzelfde door je handen.
Ik heb geen idee maar, de 1e controller lijkt ook qua bumpers en triggers ook veel op de Xbox controller. De standaard Xbox headset en de stereo headset adapter hebben die knoppen onderaan de controller ook d.m.v. een opzet stukje.

Als ze de 2 ontwerpen op die gebieden zouden combineren zou je zeggen dat het een Xbox controller zou zijn :P
Het zal wel niet echt mogelijk zijn om daar een patent op te krijgen. Je kunt bij deze controllers ook nog steeds zien dat het echt andere controller zijn.
Microsoft heeft wel een patent op het specifieke uiterlijk van de Xbox controller:
https://www.google.com/pa...PAhWjJMAKHWOsC6wQ6AEIJzAB

Maar verder lijken heel veel andere controllers die er bestaan er ook op.
Het lijkt imo niet genoeg op de Xbox Elite controller voor Microsoft om alarm te gaan slaan.
Als het zover komt zal Sony het erop gooien dat dit design uit een ergonomie studie komt. Volgens mij kun je geen pattent krijgen op vormen die voor de hand liggen.
Zullen ze dit niet gedaan hebben om eventuele latency te beperken? Deze zal draadloos altijd hoger zijn dan bedraad. Of je er ook daadwerkelijk iets van merkt is natuurlijk een geheel andere discussie :)
Daar is het ook voor, net als op de XBO die je direct via USB kan aansluiten op input latency draadloos te elimineren, maar het is raar dit als 'feature' neer te zetten terwijl het meer een common-sense gevalletje is dat deze ook gewoon nog draadloos zou moeten zijn.

Andere kant, afaik waren alle 3rd party playstation controllers altijd bedraad, dus dan kan je het wel zien als feature.
Dat zal inderdaad de reden wel zijn maar ik vind het toch wel echt een misser hoor... Natuurlijk zijn er de echte fanatici die elke edge willen die hem bedraad zullen willen gebruiken, maar dit soort features zijn ook heel handig buiten zulke competitieve omgevingen.
Ik ben zelf erg blij met mijn Xbox One Elite controller, maar competitief ben ik niet echt (speel ook zo goed als nooit online en ga al zeker niet naar wedstrijden toe of zo). Buiten dat hij gewoon lekkerder in de hand ligt is de stick fijn om beter te kunnen mikken of sturen (ik draai de sticks om als ik van een racegame naar een shooter switch). Ook de pedals zijn erg fijn, bijvoorbeeld bij GTA V om véél makkelijker je special te activeren dan bij de standaard controls en in een racegame lukt het me ineens wel om handmatig te schakelen met een controller (kreeg ik vroeger echt niet voor mekaar).
Voor mij was het dan ook een flink nadeel van de PS4 ten opzichte van de Xbox One dat er niet zo'n lekkere controller beschikbaar was (ik had de elite controller al voor de PC voor ik de Xbox kocht). Nu komen er dan wel modellen beschikbaar, maar... voor altijd vast zitten aan een draadje? Dat zie ik dan weer niet zitten, het is 2016, niet 1996 8)7
Dat latency verhaal is volgens mij een broodje aap; nog nooit heeft een fabrikant zelf zoiets aangegeven of gedemonstreerd.
Ik kan je vertellen dat het absoluut geen broodje aap is. Ik ben de afgelopen tijd toevallig bezig geweest met het verminderen van input latency in onze games en heb dus verschillende setups gemeten. Een wireless controller voegt zo'n 10 tot 20 ms toe, op zowel Xbox One als de PS4. Op een 60fps game kan dat dus een frame schelen.
Nou dat is echt de eerste keer dat ik dat hoor! Maar fijn om het uit een goede bron te vernemen, want ik heb afgelopen jaar eens een avondje besteed aan het zoeken naar metingen hiervan, en die kon ik nergens vinden.

Heb je ook enig idee hoe dit komt? Voegen zenders en ontvangers dan echt zoveel latency toe? De X1 en PS4 controllers werken via Bluetooth; ik kan me toch zomaar voorstellen dat een gerichter draadloos ontwerp minder latency zou toevoegen.

ps. volgens mij weten een paar lui weer niet waar de downvote voor is..
Nou werkt de Xbox One controller niet met bluetooth maar met een proprietary protocol, net als op de Xbox 360. De nieuwe Xbox One S controller ondersteunt wel BT, maar niet voor verbinding met de console als ik het goed heb. Niet dat het veel uitmaakt overigens. Waar het om gaat is dat ze in de 2,4GHz band opereren, wat een vrije frequentieband is voor allerlei draadloze consumentenapparatuur, dus ook Wifi en Bluetooth. Je krijgt dus te maken met interferentie - meerdere apparaten die tegelijk op dezelfde band willen zenden, en daar mee om moeten kunnen gaan.
Fijn dat de PS4 toch niks op 60 fps draait. :+

Maar even on-topic:
Het is zeker waar dat die latency wat toevoegd. Ik heb tegenwoordig al last van 100ms ping in sommige games, en wil eigenlijk standaard onder 50ms zitten. Ping heeft natuurlijk wel iets andere invloed maar het komt er op neer dat elk beetje input-lag uiteindelijk best wel wat wordt als je het optelt.
Fijn dat de PS4 toch niks op 60 fps draait :+
Oh snap :P

Maar vergis je niet, ook op 30fps mis je de helft van de tijd dus net een frame. En dan is het nog eens een 30fps frame ook. En de input lag is op 30 fps sowieso al een stuk slechter. Je zit in totaal met gemak boven de 100ms tussen de actie op de controller en het daadwerkelijke resutlaat op je beeldscherm (een goede low-latency monitor maakt natuurlijk ook uit).
Voor pro-gamers is verbinding via draad natuurlijk beter, minder input lag en veel betrouwbaarder (het zelfde als het verschil tussen wi-fi en bekabeld internet alleen dan met wat minder impact)
En ze hoeven ook niet de accu halverwege het potje op te laden. :+
Betrouwbaarder? Mits je 'm in je console laat zitten ja.
Mijn Razer Sabretooth is namelijk ook bedraad, en ondanks dat ik altijd het bijbehorende 'koffertje' gebruik om hem mee te nemen stoort de kabel alsnog regelmatig, waardoor ik 'm er weer in en uit de controller moet draaien.
Razer hardware koop je ook niet voor de betrouwbaarheid..
ik vind de ps4 controller juist super fijn.
Voor e-sport is een zo laag mogelijk latency gewenst. De normale Dualshock 4 moet via bluetooth worden verbonden, al sluit je het bekabeld aan blijft het via bluetooth opereren. De usb is dan enkel om op te laden. De Dualshock 4 V2 die samen met de PS4 Slim kwam kan wel via usb gebruikt worden, wat dus een feature is voor mensen die een zo laag mogelijke latency willen.

Deze 3rd party controllers zijn dus volledig via draad te gebruiken, waardoor je dus voordelen hebt: je kan geen kabel vergeten, nooit op laden en zo laag mogelijke latency. Voor de doelgroep, e-sport gamers, is dit dus zeker een feature.
Je kan het ook zien als een feature, je hoeft hem namelijk nooit op te laden
Opmerkelijk dat die 2de dus wel de wissel van dpad en linker stick heeft, dat zie je niet veel als draadloze versie (veelal waren de 3rd party alleen met kabel). Design heeft stuk meer weg van de XBO controller, die ik een stuk fijner in de hand vind liggen dan de PS4 versies, we zien in ieder geval waar de inspiratie vandaan is gekomen :P Niet heel raar, de XBO Elite is voor veruit de beste controller die ik ooit in m'n handen heb gehad.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 27 oktober 2016 11:25]

Denk dat het toch heel persoonlijk is van welke beter in de hand ligt.. een hoop mensen vinden de dualshock fijner waar anderen de xbox versie fijner vinden..
Beetje jammer dat ze niet de normale layout aanhouden. Dat is echt een ding waarom ik de PS4 boven de XBO verkies. Natuurlijk zijn dit geen standaard meegeleverde controllers en zijn ze optioneel maar nog vind ik de keuze raar om de analoge stick en d-pad om te wisselen..
Voor mij is de PS4 controller veruit de beste die ik ooit in handen heb gehad.
Mooie controllers, maar zorgen die extra knoppen niet voor een voordeel voor diegene met een pro-controller op een toernooi?
In de basis niet, de XBO Elite werd ook gebruikt bij de US Halo wedstrijden, je kan enkel mapping doen van de knoppen, geen unieke functies toevoegen.

De paddles (4 bij de XBO, 2 zover ik zie bij deze) lijken voor je gewoon beter dan normale knoppen, maar het voelt erg onnatuurlijk als je jaren met een default controller speelt om opeens op de onderkant knoppen te moeten drukken.

Maar bv bij shooters waar je L3/R3 moet gebruiken, is zo'n backpaddle wel erg makkelijk, maar niet echt een voordeel.

Het wordt pas een voordeel als je in die modded controllers gaat kijken, zelf heb ik een PS3 variant (PS4 en XBO zijn er ook al) die een interne chip hebben gekregen om bv rapid fire, burst fire maar ook combi-knoppen kan emuleren, zonder dat dit te detecteren is. Die zijn logischerwijs ook volledig verboden in esport.
als ze echt een voordeel bieden dan zal elke pro speler deze controller wel halen (het is tenslotte niet dat ze exclusive zijn voor een paar mensen). maar zet een gemiddelde CoD console speler tegen een PC speler met keyboard/muis en je kan die controller nog zo magisch maken ze verliezen het toch echt dus zo bijzonder veel meerwaarde zal de controller niet geven

EDIT schijnbaar snappen mensen het niet, JA ik weet dat dit een controller is voor de consoles, mijn argument is alleen duidelijk bedoelt dat het hele esports met shooters beter naar de PC kan omdat keyboard-mouse gewoon een betere prestatie geeft en dus automatisch het niveau verhoogt. (kijk maar naar CS:GO
laat een PS4 speler tegen een PC speler en de PC speler zal het winnen in 95% van de gevallen minimaal

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 27 oktober 2016 11:57]

Alleen zijn die toernooien console vs console, dus lijken ze volgens mij daadwerkelijk een voordeel te geven ten opzichte van een speler zonder pro-controller. Inderdaad zullen de meesten wel zo'n controller halen als ze competitief willen spelen, maar niet iedereen zal het geld hebben.
Alleen zijn die toernooien console vs console, dus lijken ze volgens mij daadwerkelijk een voordeel te geven ten opzichte van een speler zonder pro-controller. Inderdaad zullen de meesten wel zo'n controller halen als ze competitief willen spelen, maar niet iedereen zal het geld hebben.
Als er te veel voordeel uit gehaald wordt dan wordt het op den duur wel door de organisatie van het toernooi verboden.

Jaren geleden had je ook al de rapid-fire joysticks voor de Commodore, Atari, NES en arcadesystemen en daar werden ook toernooien mee gespeeld. Als je dan met zo'n programmeerbare joystick werd betrapt dan werd je gewoon gediskwalificeerd.
Zo'n controller is niet overdreven duur dus als je echt pro gaat dan is dat die kleine investering wel waard.
Op Halo toernooien mogen mensen ook scuffs gebruiken sinds Halo 4.
Dit is dan ook voor de ps4 haha. de call of duty kampioen schappen worden bijvoorbeeld op de ps4 gespeeld en die van rainbow six op de xbox one dacht ik. De console boeren willen ook gewoon inzetten op de Esport markt. Zelfs Nintendo had in z'n switch trailer aandacht voor esports.
Op zich is dat eigenlijk beter verdedigbaar aangezien Splatoon een Nintendo exclusive is... en het gebruikt ook nog eens motion controls.

Maar aan de andere kant maakt het natuurlijk ook niks uit. Je gaat toch ook niet zeuren over een autorace met minder snelle auto's dat ze beter in Formule 1 bolides zouden kunnen gaan zitten zodat het niveau omhoog gaat... Zolang iedereen dezelfde beperking heeft is de competitie niet in het gedrang. Een controller als dit geeft dan wel iets van voordeel, maar niet zoveel dat het niet acceptabel meer is lijkt me.
Hey, een Xbox One-controller met Playstation-knoppen :P

Het is toch wel apart dat beide controllers net het uiterlijk van de Xbox One-controller hebben.
Andere reden kan ook zijn omdat dit design bij deze fabrikanten al gebruikt worden en dus alleen de opdruk van de knoppen een beetje gewijzigd hoeft te worden.. Is overigens helemaal niet zo bijzonder hoor, want in het verleden waren third party controllers voor de PS3 ook vaak al meer gebaseerd op de xbox360 controller dan op de dualshock3.
Ik vind het wel bijzonder want dit geeft een beetje aan dat de 2 bedrijven meer zien in een dergelijk ontwerp ipv de controller van de Playstation 4. Ergonomie bijvoorbeeld..

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 27 oktober 2016 11:50]

Ik moet zeggen, ik heb liever het ontwerp van de standaard PS4 controllers, maar dan met iets langere handvaten, zodat het een beetje twee joysticks worden in spiegelbeeld.
Heb zelf nooit gesnapt waarom de D pad altijd op zo'n onlogische plek is blijven zitten, wat mij betreft is dit een stuk logischer.
Ik vind de D-pad locatie van de Xbox controllers juist erg vervelend.
Nou komt daar ook bij dat ik vroeger mijn ellenboog gebroken heb, en er daardoor wat krom aan zit. Dus ook korter, en dus moeten uitrekken om de analoge stick er boven te bedienen.
Eindelijk!
Ik krijg last van mijn linkerduim met de thumbstick layout van Sony bij het indrukken van L3
Ben blij dat er degelijke 3rd party controllers komen want de CronusMAX was ook een brakke oplossing
Ik had last van mijn rechterduim door overmatig gebruik van de R Thumbstick R3 en de bijbehorende knoppen die je vaar moet indrukken naast je Thumbstick.
Ik heb nu een Scuf Controller gekocht met 2 extra paddles onderaan die je kan herprogrameren en geen last meer van mijn duim :)
De elite xbox controller is echt fijn tov de normale xbox controller. Ik heb grote handen en heb daarom altijd al de ps controllers te klein gevonden en daarom als minder prettig ervaren. Als Sony dmv deze controllers een aantal ps gebruikers kan verblijden dan is dat alleen maar goed toch. En ja de controller lijkt op de xbox controller maar dat is prima.
PS:
Ik hoop stiekem dat er crossplay komt tussen ps xbox en pc, dat lijkt me meesterlijk interessant en tof om online gaming friends netwerk uit te breiden. Ik weet het, gaat nooit gebeuren maar van mij mogen die verschillende 'kampen' weg en laat eenieder op zijn eigen gekozen platform online maar knokken om de beste te zijn ipv die eeuwige flamewars tussen de 'kampen'.
cross-platform spelen kan voor sommige spellen prima, zie bijvoorbeeld: nieuws: Microsoft stelt Xbox Live open voor cross-platform multiplayer

Maar voor bepaalde genres (FPS) is het inderdaad een utopie.

Controllers zien er goed uit, of het nu wel of niet op iets anders lijkt, boeit me niet. Verwisselen van de thumbstick bij de Nacon Revolution vind ik ook wel wat hebben.

Maar het prijskaartje zal wel fors zijn. Voor de manier waarop ik de PS4 gebruik te duur om te rechtvaardigen aan mezelf.
Is er iets bekend over hoe succesvol die Xbox Elite controller is? Blijkbaar moet er wel een voldoende markt voor zijn als deze twee partijen dit hebben ontwikkeld.
mooi controllers maar ik speel veel planetside 2 op ps4 een ding wat ik veel miss is dat je niet goed in game kan type als je iets wil zeggen duurt lang jammer dat ze geen controllers maken waar soort toetsenbord op zit en die ook nog goed werkt

als dit zouden doen en games zou ook onder steunen. zou je zo wow of ander groot RPG game op PS of Xbox uit kan brengen of sneller wapens kunnen wisselen of plek in tank door gewoon op 1 of knop 3 te drukken. nu is vaak bij planetside 2 als ik in lib zit en ik wil naar tail gun moet ik eerst naar belly gun dan pas naar tail gun dit is zo veel beter op pc daar druk je gewoon op nr3 en dan weer nr1
Die keyboards zijn er toch gewoon? Klik je zo op bestaande controller.
https://nl.neckermann.com...Lf0lZ7g-s8CFQaeGwodQCQMtg

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 27 oktober 2016 12:15]

ach beter goed gejat dan slecht bedacht, hopelijk is de prijs redelijk vind de xbox one controller stukken beter dan de PS4 controller maar mis gewoon een hoop exclusives en dan moet je dus wel met die PS4 controller aan de slag.
Sony is een beetje de weg kwijt volgens mij.

Hoe kan je nu een licentie gaan toepassen op iets wat lijkt op die van de concurrent?
Nja zal vast wel een verkoopboost geven...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True