Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Razer brengt Raiju-controller uit voor 170 euro

Door , 93 reacties

Razer heeft aangekondigd dat de Raiju-controller voor de PlayStation 4 170 euro kost. De controller, die bedoeld is voor e-sportsgamers en van extra knoppen is voorzien, is vanaf vrijdag beschikbaar.

De Razer Raiju heeft naast de knoppen die standaard op een PlayStation 4-controller te vinden zijn vier extra schouderknoppen, die aan andere knoppencombinaties gebonden kunnen worden. Verder heeft de controller een ingebouwde 3,5mm-aansluiting voor een headset en speciale knoppen om het geluid van de headset te regelen.

De controller is gemaakt voor de PlayStation 4, maar kan ook op een pc aangesloten worden. Hiervoor maakt Razer gebruik van een usb-kabel, zodat er bij drukke lanparty's geen storing kan optreden door een te groot aantal draadloze signalen.

Sony heeft de controller in oktober samen met de Nacon Revolution aangekondigd, maar onthulde toen nog geen prijzen. De Revolution is inmiddels bij een webwinkel verschenen voor 109 euro, wat in lijn is met de 110 euro waarover eerder geruchten rondgingen. De Raiju heeft een adviesprijs van 169,99 euro.

Reacties (93)

Wijzig sortering
Mijn Steam Controller heeft ook extra knoppen n is volledig te customizen, voor een luttele een derde van de prijs van deze Raiju :+
Ik heb ook een steam controller maar ik zou echt veel liever verwisselbare joystick aan de rechterkant hebben gehad. Voor de rest een super ding.
heb er zelf ook een. veel handiger dan een normale xbox controller
Ik heb een Xbox One controller bij mn PC (voor GTA V). Ik kan maar niet wennen aan die analoge knoppen aan de onderkant van een PS3/PS4 controller.
Mijn duimen raken elkaar altijd bij PS controllers.
Ik heb de steam controller ook sinds kort. Het is heel even wennen maar daarna, top ding.
Kan je die controller ook voor een Xbox One gebruiken?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar ik denk dat het niet zo'n succes zal zijn. Het customizen van de controller of het laden van custom templates gaat allemaal via steam.
Ik had eerst ook een steam controller, ik heb hem voor 10 euro verkocht aan een vriend van Mij omdat ik er na maanden niet aan kon wennen, hij heeft vast toepassingen maar is voor dark souls in ieder geval niet geschikt!

[Reactie gewijzigd door diacrane op 12 december 2016 13:22]

Extra knoppen? zodat je een voordeel hebt ten opzichte van mensen die het met een echte controller spelen? Is dat niet gewoon vals spelen?
Mensen hebben altijd het gevoel dat je beter wordt met zo'n controller, met extra knoppen etc. Maar dat is niet zo. Het speelt vaak lekkerder, je controller gaat wat langer mee en het is persoonlijker aan te passen. Maar echt beter wordt je er niet van.
'Lekkerder' spelen is fysiek(en psychisch) wel een voordeel. Bij een PS3 controller kreeg ik meestal na een tijdje kramp in mijn handen, terwijl ik bij een Xbox 360 controller(die ik ook met plezier op mijn PC gebruik) uren zonder problemen kan spelen. Bovendien glijden je duimen van de bolle pookjes van de PS terwijl ze bij de 360 in de kuiltjes rusten. En dat werkt (ongemerkt) ook mentaal door.
Dat is het gekke, ik heb met de ps3 controller nooit problemen, waar bij mij de Xbox versie kramp veroorzaakt. Gewenning?
Andere handvorm of manier van vast houden denk ik? Een Xbox controller voelde voor mij meteen als gegoten. En de PS3 controller is volgens mij niet anders van vorm dan de eerste 'Dual Analog' wat eigenlijk de originele PS1 controller is, met 2 analoge pookjes erop geboetseerd.De PS4 controller is de eerste volledig nieuwe controller sinds 1994(?), terwijl de Xbox controller elke generatie verfijnd is, soms zelfs binnen een generatie(eerste Xbox).

Voor mij(is dus persoonlijk :) ) zijn het de volgende punnten die hem fijner maken:
  • Triggers (niet bol maar hol)
  • Pookjes(niet bol maar hol)
  • Organischere en dus ergonomischere vorm
  • De naad tussen de boven en onderkant is dunner en amper voelbaar(PS3 is een millimeter of zo)
  • Linker pookje staat op een fijnere plek(ik zou de rechter op dezelfde plek willen, zelfs al maakt dat de knoppen wat lastiger bereikbaar)
  • ABXY(plus kleur) is voor mij veel makkelijker te onthouden dan kruisje rondje etc
.

Enige nadeel waar ik me in kan vinden is de D-pad van oudere generaties, maar dat was ook iets wat ik moest lezen voordat ik het zelf merkte. Oh en de kwaliteit van de accu(waar het kunnen wisselen wel een dikke plus is natuurlijk), alleen gebruik ik bijna altijd een bedrade versie aangezien ik vooral op de PC game. En het moeten bijladen stoort mij veel meer dan een draad aan mijn controller.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 10 december 2016 13:25]

Dat kruisje rondje zit vast in mijn hersens hah.
Het zal handvorm zijn. Ik ben geen fan van holle triggers, maar ik kan me prima voorstellen dat het voor anderen beter voelt. Ik speel nog veel op mijn ps2 bijvoorbeeld, dus nostalgie en gewenning.
Gewenning is zeker een ding, alleen heb ik een PS1, PS2 en PS3 gehad voordat ik een bedrade XBOX360 controller(en later een Xbox 360) kocht. Maar maakt ook niet uit. De PS4 controller ziet eruit als een hele verbetering.
Langer meegaat is maar de vraag. Razer producten staan niet bekend om hun uitmuntense bouwkwaliteit. Om over hun slechte support maar niet te spreken.
Misschien een beetje Off-topic, maar toch ook weer niet

Is dat zo, het laatste wat je aanhaalt heb ikzelf geen ervaring mee, dus dat zal kunnen.
Maar wat de bouw kwaliteit betreft kan ik je melden dat ikzelf hier al heel wat jaartjes een muis van ze gebruik, en deze tot op de dag vandaag, nog steeds prima functioneert, dus met het eerste wat je aanhaalt ben ik het niet volledig eens.
Ik bedoel, alles gaat uiteindelijk een keer kapot.
Maar dat dit bij Razer producten eerder gebeurd dan gemiddeld, heb ikzelf nog nooit zo ervaren.
Zoals gezegd, werkt in mijn geval de muis nu al een paar jaartjes, zonder er ooit problemen mee te hebben gehad.
Daarvoor heb ik ook een Razer muis in gebruik gehad, en ook die werkt nogsteeds.
En heb mijzelf vanaf een bepaald moment toen puur van een nieuwe voorzien, omdat de linkermuisknop van de oude Razer op een gegeven moment wel erg makkelijk in gedrukt werd, wat het uiteindelijk vervelend begon te maken.
Met andere woorden, de linker muisknop van de oude begon na een jaar of 4-5 gewoon wat lam te worden.
En als dat het enige is over een totale life-span van +/- 5 jaar, dan is dat toch behoorlijk netjes te noemen.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 9 december 2016 18:23]

Ik zit al op mijn 3de deathadder in 4 jaar tijd. Ben niet echt te spreken over de kwaliteit. Maargoed het blijft een zeer fijne muis.
Dat is wel typisch, haha.
Ik heb dezelfde als jij namelijk, en die doet het zoals in mijn vorige bericht gemeld staat nu al een paar jaartjes.
Dus dat is wel weard, maar kan natuurlijk.
Zo zie je maar weer, geen enkele muis is hetzelfde ookal is i van hetzelfde merk, en zelfs het zelfde type.
Al geld dit natuurlijk eigenlijk wel voor alle producten, maar goed ;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 9 december 2016 18:58]

Tja... als je dan toch stug dat soort producten blijft kopen hoeven ze natuurlijk nooit te verbeteren...
Nee, zie het als een elite controller voor de ps4.
Ik zie het toch als een Xbox One controller maar dan met de knoppen en knuppel layout van een Playstation4 controller, aangevuld met Xbox One Elite knoppen aan de achterkant.

Persoonlijk vind ik de knuppel layout echt niet chill op deze manier. Ze horen niet naast elkaar te zitten maar meer zoals op een Xbox controller. Ik heb nu nog soms bij een PS controller dat wanneer ik de linkerknuppel naar de rechterbovenhoek duw en de rechterknuppel naar de linkerbovenhoek dat mijn duimen tegen elkaar aan geduwt worden. Het beperkt dus in bewegingsvrijheid en dat is niet de bedoeling bij een controller.

[Reactie gewijzigd door Techno Overlord op 9 december 2016 14:07]

Ik zie het toch als een Xbox One controller maar dan met de knoppen en knuppel layout van een Playstation4 controller, aangevuld met Xbox One Elite knoppen aan de achterkant.
Het onderwerp was of dit valsspelen is. Ik denk dat je de opmerking van Pukbuster dan ook moet interpreteren in als: dit is voor de PlayStation wat de Xbox Elite controller is voor de Xbox One. Ik weet niet hoe het op de PS4 zit, maar de knoppen van de gewone controller kun je inmiddels ook rebinden op de Xbox One. Het enige verschil is dat je aan de achterkant wat extra knoppen hebt om te binden. Deze kun je overigens niet aan losse functies in games koppelen, maar alleen aan bestaande knoppen. Je hebt dus niet meer mogelijkheden.

Ik heb overigens de Xbox Elite controller, maar ik moet zeggen dat ik de pookjes aan de achterkant nou niet zo heel fantastisch vind. Misschien hou ik de controller te krampachtig beet als het erom spant, maar je drukt die hendeltjes echt veel te snel in in mijn opinie.
Het mag misschien een Elite controller zijn maar om daar voor even 170,- voor neer te leggen gaat toch wel heel ver, zelfs de Sony PlayStation 4 Dualshock Controller Uncharted 4 Limited Edition kost (maar) 65,-

Dan kost die Razer Raiju-controller bijna 3x zo veel omdat er wat extra knoppen op zitten, al moet ik wel zeggen dat het een Xbox One controller is voor de PlayStation 4, heb altijd controllers die het zelfde gemaakt zijn als de Xbox 360/One gekocht, omdat ze het lekkerst in je handen liggen, veel beter dan die van de Playstation.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 december 2016 18:38]

zelfs de Sony PlayStation 4 Dualshock Controller Uncharted 4 Limited Edition kost (maar) 65,-
Maar dat is dan ook een gewone controller. Als je de lijn trekt met de Xbox One Elite controller dan lijkt het me fair om die prijs erbij te pakken: een adviesprijs van 150
Ook absurde prijs voor een controller, ook al is het de Elite edition.

Want de Microsoft Xbox One Wireless Controller (V2) kost je maar 51,90, en dan zou 75,- a 100,- meer op zijn plaats zijn.

Maar ach er zijn genoeg ge*kuch* die blijkbaar zo veel geld uitgeven voor een game controller.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 december 2016 20:35]

edit: foutje

[Reactie gewijzigd door EagleEye1290 op 9 december 2016 14:16]

Oneerlijk is niet hetzelfde als het vals spelen.

Is het tegen de regels is het pas vals, anders hooguit oneerlijk.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 december 2016 13:57]

Nee, want er staat nergens in de regels dat het niet mag.

Is net als een Starcraft2 speler die Macros heeft vs iemand die dat niet heeft.
Het hgeeft een voordeel, maar is niet oneerlijk
Is het valsspelen om bij bowlen je eigen bowlingbal mee te nemen? Om bij golf je eigen clubs mee te nemen? Om bij racen met je eigen auto mee te doen?

Misschien een betere vergelijking, is het valsspelen als je in een raceauto een stoel monteert die je kunt verschuiven, zodat je beter bij de pedalen komt, of moet iedereen dezelfde pedaalafstand hanteren omdat dat "eerlijk" is?

"Pro" controllers zijn een luxe, geen voordeel.
En waarom moet die controller dan 170 euro kosten, behalve die paar extra knoppen? Is het extra degelijke hardware? Worden er betere switches gebruikt met een betere feel die langer meegaan?

Behalve veel blabla in de trant van "ontworpen voor E-sports gamers" en "we hebben extra goed op de ergonomie gelet" zie ik niet in waarom deze controller meer als 3x zo duur moet zijn als een normale controller, behalve natuurlijk het marketing effect van roepen "Dat dit voor de echte l33t gamers is".
Voor minder heb je de Xbox One Elite Controller. Die is beter aanpasbaar en lijkt mij vele malen aangenamer vasthouden.
Het gaat hier over een PS4 controller die k op de PC kan worden aangesloten. Dus deze controller moet in eerste instantie gezien worden als en pro-controller voor de PS4, Dus om nou te zeggen dat je net zo goed een Xbox controller kan kopen is wat vreemd. ;)
Geen argument, zelfs Watch Dogs 2 (dit is een Ubisoft port naar PC n.b.) werkt mijn DS4 plug and play op... die van de day one ps4 500 GB edition... Ik stond zelf inderdaad ook met mijn mond vol tanden dat het kon, maar om nu 180 kwijt te raken voor een l33t controller ehm mij niet gezien. Koop daar dan liever 4 DS4 controllers voor en hou zelf mijn game avondje met vrienden ;)
170 euries.... De kerstman krabt nog een keer aan zijn reet....
Behalve dat je de xbox elite controller ook op de PC kunt aansluiten...

En de gewone xbone/ps4 controller.

En de x360. En de PS3.
Nog beter zelfs, voor 180 euro heb je een tweedehands playstation 4 of xbox one console met controller en misschien zelfs nog wel een spel erbij!

Een erg gewaagde prijs voor een niet innovatief product met enkele gimmicks toegevoegd. Nu is het hopen dat de kwaliteit beter is dan de normale controllers.

[Reactie gewijzigd door Chaosstorm op 9 december 2016 15:46]

Mij is het enkele maanden geleden voor 160 gelukt. Maar helaas niet de elite controller. Maar ik moet zeggen dat de normale Xbox One controller ook heerlijk in de hand ligt en van prima kwaliteit is.
Typisch voorbeeld van niche markt opzoeken en dikke winst maken. ik zou dat ding helemaal links laten liggen totdat die <120 euro komt te zitten qua prijs.
Extra degelijke hardware van Razer? Nee, nee. Gewoon nee.

Ergonomie? Zodat je een thumbstick hebt met een relif? Dat zal fijn spelen inderdaad, na een uurtje een honingraat in je duim.. Of die extra triggers zodat je ook met middelvinger kan schieten... om vervolgens geen vinger meer vrij te hebben voor de reguliere shoulderbuttons en je handen nergens echt goed kunnen rusten... want ook bovenop extra triggers in lijn met een shoulderbutton. Weird.

Verder zie ik vooral heel veel naden en randen waar troep tussen gaat komen en wat versneld zal slijten waardoor deze controller er binnen een jaar intensief gamen slechter uitziet dan mijn oude Dualshock 3. Zo zie je dat er onnodig veel losse stukken plastic aan elkaar zijn geklikt ipv de Dualshocks die netjes uit een boven-en onderkant bestaan.

Kortom, first look schreeuwt gewoon 'overpriced troep' en de 50 piek van Sony is al meer dan zat voor een stukje randapparatuur. Voor dat geld maken ze er al winst op, en niet te zuinig ook...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 december 2016 14:58]

Die naden vallen mij ook het meeste op, is voor mij de grootste ergenis voor controllers in het algemeen. Bij sommige kunnen dat soort naadjes zelfs op je vingers gaan zitten schuren, en ze worden altijd goor (verzamelen altijd perfect hand-vet). Persoonlijk vind ik dit slechter bij xbox controllers dan bij ps controllers. Heb wel eens blaren opgelopen op een (lichtbeschadigde) xbox controller.

Typisch dat zo'n peperdure controller er nog steeds even cheapo uit ziet als alle andere (en dan doel ik op die naden).
Ach zo werkt de gehele electronica industrie tegenwoordig. Ontwerp een hoekig lelijk ding, noem het gaming blablabla stop er wat lelijke ledjes in en voila je kan ineens 30 euro meer vragen. Dat deze 'gamers' er toch telkens weer in trappen is echt ongelooflijk.
holy shitballs wat een prijs. Dat vind ik echt niet gerechtvaardigd voor die 6 extra knoppen.
Razer maakt mooi goede hardware maar vaak voor kleine handjes.
Waarschijnlijk betaal je niet alleen voor die extra knoppen, maar zijn de knoppen over het algemeen beter. Misschien klikken ze fijner of gaan ze langer mee bij intensief gebruik.
Ik kan daar anders niets over vinden, ik denk dat je meer voor de naam betaalt.
We zullen het zien als ie uit is, en getest kan worden.
Waarschijnlijk betaal je simpelweg voor het merkje. :X
Razer producten zijn over het algemeen wel goed, dus ik vind dat nogal een pessimistische gedachte.
Razer maakt leuk spul maar je betaalt echt wel flink extra voor de naam. Heb zelf een Razer headset en geluid is wel redelijk als je de ruis niet meerekent en de microfoon is gewoon crap (tenzij je een helicopter in de kamer wilt simuleren voor de andere partij). Heb ook een Razer Naga muis die het alweer een paar jaartjes doet maar de kwaliteit is niet beter dan een goedkopere Logitech.
De naam komt wel ergens vandaan, tenslotte is Razer gewoon een game hardware merk en heeft het zijn naam zelf verdient. Niet zoals bijvoorbeeld Beats by Dr. Dre o.i.d. waar je betaalt voor de naam van de hiphop producer.
Natuurlijk komt de naam ergens vandaan, want ze maken ook prima spul en al voor een lange tijd (ik heb nog een razer boomslang uit 2000 ofzo). Beats by Dr. Dre zijn ook prima spul. Ik vind de meeste Apple producten ook prima spul.
Echter kun je voor "prima spul" weinig, genoeg of veel geld vragen. Dat terwijl de "kwaliteit" er op een bepaald moment niet meer evenredig mee schaal, of zelfs minder wordt (relatief met andere producten). Nu wil ik dit niet een betoog gaan maken over marketing, psychologie, prijs etc,. maar het is hier duidelijk dat de kwaliteit NIET de hoofdfactor van de prijs is. Kijk naar de standaard Dual Shock controllers zijn erg goede controllers en ik denk dat Sony daar al makkelijk 50% winstmarge op heeft.