Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Super Mario Run vereist internetverbinding tegen piraterij

Door , 179 reacties

Om Super Mario Run te kunnen spelen is een continue internetverbinding vereist. Dat stelt de maker van de game, Shigeru Miyamoto. De reden achter deze vereiste is beveiliging. Daarom heeft Nintendo voor een initiële release op iOS gekozen.

"We willen er zeker van zijn dat we de software op een manier aanbieden waarbij de software veilig is", zegt Nintendo's Shigeru Miyamoto in een interview met Mashable. Het bedrijf heeft er daarom voor gekozen om internettoegang bij de drie modi van de mobiele Mario-game als vereiste te stellen. Bij deze beslissing zou meespelen dat de drie modi interactie met elkaar zouden hebben.

Miyamoto benadrukt daarnaast dat de beslissing om het spel eerst op iOS uit te brengen ook is genomen vanuit beveiligingsoogpunt. De vraag of met 'beveiliging' het risico op piraterij bedoeld wordt, beantwoordt de Mario-bedenker bevestigend. "In tegenstelling tot onze eigen game-apparaten, introduceren we het spel niet in een beperkt aantal landen. We brengen het in honderdvijftig landen uit en die landen hebben allemaal een verschillende netwerkomgeving. Het was dus belangrijk om het beveiligd te maken voor al die gebruikers", zegt Miyamoto.

Super Mario Run verschijnt 15 december op iOS. Het spel heeft drie verschillende speltypes: er is een singleplayermodus met de naam World Tour, een Toad Rally-modus om de scores van anderen proberen te verbeteren en Kingdom Builder, waarbij de speler items kan vrijspelen om een eigen koninkrijk te bouwen. Het spel gaat 9,99 euro kosten.

Reacties (179)

Wijzig sortering
Lekker handig als je in het vliegtuig of in de metro zit of zo. Een periodieke check zou handiger zijn.
Wat klopt er niet aan deze zin: "Super Mario Run vereist internetverbinding tegen piraterij"
Is het vereisen van een internetverbinding bij je game waar je net voor betaald hebt niet gewoon een goede reden om de "illegale" gecrackte versie te downloaden aangezien deze geen internetverbinding vereist omdat dat hele authenticatie gedeelte uit de game is gesloopt door de mensen die de crack hebben ontwikkeld.
Als producenten eens inzien dat het pesten en lastigvallen van betalende klanten niet helpt voor klantbinding en loyaliteit. Als ze in plaats daarvan gewoon de klant de game verkopen en de klant vervolgens vertrouwen. (AKA CD Projekt RED, als je game kwalitatief in orde is heb je geen DRM nodig. Mensen met voldoende geld kiezen er dan voor om de game te kopen. Mensen met minder zullen hem misschien dan gratis ergens downloaden. Echter als het product in orde is zullen ook die mensen die niet genoeg geld hadden de game misschien kopen als hij goedkoper wordt of in een steam sale terecht komt, of wanneer ze meer geld hebben.
Toon je echter totaal geen vertrouwen in je klant en beschaam je het vertrouwen van je betalende klant vervolgens door een kapotte game op release uit te brengen, ja wie weet hoeveel geld je dan wel niet misloopt.)

Als ik in een restaurant een bord eten koop vind ik het ook vrij ruk als er vervolgens een ober naast mijn tafel blijft staan om te kijken of ik wel echt de enige ben die van dat bord eet.

[Reactie gewijzigd door Luuk.vanRiel op 9 december 2016 15:47]

En dit allemaal voor een game van minder dan 10 euro...

Dit is gewoon het uitdagen van de hackers, als ze dit niet zo gedaan hadden zouden
ze nooit al die energie in een game van 10 euro stoppen maar ja nu weet je zeker dat het
in een maand op piratebay staat zodat je het offline kan spelen.
Voor een game die je dus niet kunt spelen op een plek waar je geen internet hebt (bijvoorbeeld omdat je geen data bundel hebt of wenst te gebruiken). Net op plekken waar je wellicht juist door het ontbreken van andere "input " een game wilt spelen?

Inderdaad, gewoon vragen om gehackte te worden en daardoor juist een veiligheidsrisico,
Yup. Games waarvan het enige online component de DRM is, lok je het gebruik van de gekraakte versie mee uit. Die is immers veel gemakkelijker en heeft meer functionaliteit voor een lagere prijs.

Verder - always online DRM op een -mobile- game?
Dat zou mooi zijn, en een goede les voor Nintendo.
Mensen met geld zullen hem downloaden en mensen met minder niet...waar heb je het over?? De 10 euro die het spel kost? Hehe. Je download het spel illegaal omdat je weet hoe het moet en het vrijwel ongestraft kan.
Ik ga het spel niet kopen, of ik het nou wel of niet goed kan betalen. Ik beloon wangedrag niet graag ;) . Jammer dat jij niet downloadt om een signaal te geven, maar om te stelen. Stelen zou niet de reden moeten zijn om te downloaden, niet bestolen te worden is wel een argument.
Het spel binnenhalen om een zogenaamd 'signaal' af te spelen is nog steeds stelen, of wil je beweren dat het dan wel mag? Het enige 'signaal' die je afgeeft is in hun ogen inkomstenverlies, de actie van hun daarop is beter beveiligen om het moeilijker te maken het spel te stelen.

Ik koop veel via Steam omdat er een gemak bij komt kijken; ik kan onder mijn account spellen installeren met behoudt van mijn gamedata. Voor mij is de way to go aansturen op het gemak om mij over te halen een spel die ik leuk vindt te kopen.

[Reactie gewijzigd door 324173 op 9 december 2016 20:17]

Het is en blijft stelen. Alleen de vraag is hoe pak je het aan? Als iemand een brood steelt omdat hij/zij honger heeft, kun je het afstraffen, maar zou je dan ook niet iets aan de honger doen?

Iemand die sieraden steelt om ze door te verkopen, zal/mag harder gestraft moeten worden. En zouden we onszelf niet de vraag stellen of het niet te moeilijk is om op een andere normale manier een normaal inkomen te hebben?

Als iemand muziek of films steelt, dan is dat ook fout. Maar waarom stopt het daar dan? Je ziet namelijk als er wél geluisterd wordt (denk aan Steam), dat het verdienmodel wel/beter werkt. Dus als de industrie alleen maar uit is om te straffen, dan kan ik me wel voorstellen waar het mis gaat.

Stelen valt niet goed te praten, maar ik wil het wel in een bredere context plaatsen. Stelen bestaat altijd al en zal altijd bestaan denk ik. In plaats van symptoombestrijding moeten we ook focus hebben op de oorzaak. Doe je dat niet, dan lijkt me dat kortzichtig.
Downloaden om een signaal te geven? Wat een lulkoek. Downloaden doe je om één reden, je wil niet betalen, punt. Waarom je niet wil betalen doet niets ter zake... Ik hoor dan vaak "de prijs is te hoog", wel, ik eet graag pijnboompitjes (liefst van al gebakken in wat olie). De prijs van die pitjes is wat mij betreft ook te hoog, mag ik die pitjes nu ook gratis meenemen uit de supermarkt? Ik denk het niet.
Je download niet "alleen om te stelen" als er dit soort crap in zit.

Zo'n spel is perfect voor onderweg, maar als jij een 500mb 3/4g bundel hebt ga jij niet meewerken aan altijd online drm. Dat zou voor mij bij dit spel dé reden zijn om te piraten.

Moet je maar geen klote drm op je spel zetten. Anders zou ik namelijk wél betalen.
Whatever makes you sleep at night. Er is nog niets bekend over het eventuele dataverbruik, wat ongetwijfeld meevalt, het is immers een mobiele game, de makers weten dat heus wel. Jij gaat nu al lopen roepen dat je het niet gaat kopen vanwege het dataverbruik door de drm... uhu.
Downloaden zou ik hier doen om niet continu online te hoeven zijn als ik dit spel wil spelen. Of geven ze er ook een gratis internetbundel bij van een paar Gb? Zo niet, vrees ik dat ik rap door mijn bundel heen ben. Reden dus om hem niet te kopen en wat een gecrackte versie die niet online wil gaan een stuk interessanter maakt. En dat terwijl ik an sich helemaal niet over de betaling struikel voor dat spel. Ze snijden zichzelf dus in de vingers met die onzin.
Ik zal deze game dus zeker niet gaan kopen.

Spelletjes vind ik leuker op de tablet. En deze heeft alleen internet via Wifi.

En ik ben zeker niet van plan om tethering aan te zetten om dit spel te spelen.
Eens, samen met de prijs verwacht ik dat de verkoop toch iets tegen zullen vallen. Mij lijkt het iig niets.
Sorry, maar dit is Super Mario voor een tientje. Dit gaat zonder twijfel een absolute kaskraker worden voor Nintendo.
Want 30 jaar geleden was het goed ? Behalve hard-core Nintendo fans zie ik dit echt geen hoge toppen scheren, 101 gelijkaardige games gratis/goedkoper te koop op Android.
Kijk moest Mario, Zelda, Metroid etc zomaar een genre zijn, was Nintendo ondertussen failliet. 30 jaar geleden was het goed en nu in 2016 is het nog steeds goed. Mario Run zomaar een endless runner noemen, is volgens mij kort door de bocht. Nintendo spendeert heel erg veel aandacht aan hun ips. Kijk maar naar bedrijven die gelijkaardige kwaliteit en spellen proberen te maken. Elke Mario is anders, elke Zelda is anders, elke Metroid is anders. Dat is Nintendo hun kracht. Kwalitative games met dezelfde ip maar toch anders genoeg. Ideale mix tussen nostalgie, herkenbaarheid, kwaliteit en moderne concepten. Dat is waarom Nintendo relevant is en blijft ondanks mindere hardware of andere.
Aangezien ze al 30 jaar lang op Mario en Zelda weten te teren, lijkt het me toch wel een blijvend dingetje ja.

Gelijkaardig doet er niet toe. Het is hetzelfde als Pokémon of de Disney figuurtjes, op een bepaalde leeftijd heb je haarfijn door wat de echte zijn en wat niet, en 'de echte' veroorzaken toch net even wat meer enthousiasme.
Ja want Pokémon was extreem vernieuwend en spannend, not. Je bent fan of niet. En dat trekt een hoop mensen over de streep. Als er bijvoorbeeld nu nog een zelda wordt uitgebracht met een ijzersterk verhaal met de graphics van 10 jaar terug.. geen fan die het links zou laten liggen.
Ja, donald duck is ook niet meer leuk?

Als iets al lang geleden bedacht is wil dat niet zeggen dat er geen interesse meer voor is hoor. De Beatles worden nog gedraaid terwijl ze al 30 jaar geen nieuwe muziek hebben uitgebracht....
Maar is het wel een echte Mario game? Het enige wat je hier kunt is tappen om te springen, het lopen gaat automatisch.

Ik had veel liever het zelfde bedrag neegeteld voor remakes/opgepoetste versies van de oudere Mario games.
Ik snap je punt maar ik denk dat Nintendo nu zoekende is naar wat echt 'kan' op een mobiel voor het grote gros. Wat vind men leuk, wat wilt men doen.

Het is nog niet duidelijk maar er lijkt wel een level/wereld structuur in te zitten (eind vlag bv) dus mogelijk is het completer dan tot heden zichtbaar was.

Daarnaast is Nintendo terecht bang concurent van zichzelf te worden op deze manier. Tijd zal het leren, ze hebben voor het eerst 'ooit' (even de rare spinoffa daargelaten) een game vanuit hun hoofd IP op een ander platform dan hun eigen uitgebracht, ze merken zelf snel genoeg welke deuren zich vervolgens openen
Laten we eerst eens wachten hoe hij speelt.
Mario was altijd te bedienen met een controller en we weten allemaal dat platform games met touch niet altijd even lekker speelt.

Eerst zien.......
JA het is super mario, maar het is geen "klassiek" 2d platform spel zoals de eerdere NES/SNES delen maar gewoon een run&jump game waarvan er al tientallen aanwezig zijn, alleen nu in een Mario jasje.
Of het genoeg meerwaarde heeft om dan dat tientje te rechtvaardigen kan ik nog niet beoordelen aangezien ik geen IOS apparaat meer heb. Maar ban wat ik gezien heb ziet het er in ieder geval wel nintendo waardig uit, en dus ook dat tientje wel waard.

[Reactie gewijzigd door harley op 9 december 2016 14:23]

Ja, zoals je al aangeeft zijn er veel meer soortgelijke spellen, maar het gaat nu juist om het feit dat je met Mario speelt. Verander je de naam van Disney naar Walibi, dan verliest het park ook direct 75% van zijn aantrekkingskracht.
Pokemon go is Ingress in een ander jasje.
World of Warcraft is everquest in een ander jasje.

Omdat het een al bestaand genre is hoeft dat niet te betekenen dat het meteen een flop wordt of een tegevaller is. Ik ben in ieder geval zeker nieuwschierig wat nintendo hiermee kan bereiken.
Is niet echt een infinite runner, is eerder een game als de mobiele Rayman spellen waar zaken zoals level design heel belangrijk zijn
Ik denk dat je hierin vergist. Prijs is misschien wat aan de hoge kant, maar Nintendo blijft nog steeds wel een hip merk en hun spellen staan wel voor kwaliteit. Dit in combinatie met de lage instap met betrekking tot gameplay aangezien dit een redelijk eenvoudig spelletje is verwacht ik juist dat deze de lijsten gaat aanvoeren van betaalde apps. Ook doordat Apple dit flink pusht als het spel denk ik dat veel mensen op ios dit aanschaffen, voor deze groep is 9,99 niet zo extreem veel voor een app.

Denk wel dat als ze het free to play met microtransacties hadden gemaakt ze meer geld binnen harken.
Ik ben persoonlijk blij dat de prijs zo hoog is, zeker als er daardoor geen 100 micro transacties in zitten ( de constante internet verbinding ben ik dan weer minder fan van).
Het is de race to the bottom die de mobiele game markt helemaal kapot maakt.
Ik ben blij dat Nintendo deze stap maakt, misschien dat op deze manier developers weer geld durven vragen voor hun games
Het is de race to the bottom die de mobiele game markt helemaal kapot maakt.
Ik ben blij dat Nintendo deze stap maakt, misschien dat op deze manier developers weer geld durven vragen voor hun games
Hier is gewoon marktwerking aan de slag. De gebruiker kiest een spel op basis van prijs en kwaliteit. Als een kwalitatief gelijkwaardig spel bestaat waarvan de kosten (initieel) lager uitvallen, dan zullen veel gebruikers daarvoor kiezen. De ontwikkelaar kan daarna, bijvoorbeeld middels microtransacties of adds alsnog geld verdienen. Dat is een ander verdienmodel dan eenmalige inkomsten, maar beide methoden zijn beschikbaar. De ontwikkelaar kan een van beide methoden kiezen. Als die methode echter niet matched met wat de gebruiker wil, dan kan de gebruiker uit het enorme aanbod kiezen voor een ontwikkelaar die wel rekening houdt met de wensen van de gebruiker.

Alleen een partij als Nintendo kan (misschien) met een 'gouwe ouwe' als Mario dergelijke prijzen vragen. Dat zelfde gold voor Pokemon. Er is een groep fans die gewoon deze games wil spelen en met een beetje mazzel ontstaat dan een hype. De kwaliteit van de game bepaald uiteindelijk het succes op lange termijn.
Het is een spel uit de vorige eeuw wat 1:1 overgezet is. Dit gaat niet helpen tegen de race naar de bodem. Dit IS de bodem.

Ik bedoel niet dat het een slecht spel is maar qua ontwikkeling / 'race' is het een dieptepunt. Waarom 9 jaar wachten om dit spel op iOS uit te brengen?
Dit is een full fledged game, console kwaliteit en Nintendo's paradepaardje. Dit wordt een gigantisch succes denk ik.
Bron? Want volgens mij is het gewoon de zoveelste mobiele runner game, dit keer alleen in een nintendo jasje. Console kwaliteit lijkt mij sowieso erg stug. Ik denk dat het hard gaat falen (ik hoop het ook, want nintendo pakt dit gewoon verkeerd aan).
De Ars Technica preview heeft me overtuigd dat het toch wel een erg leuke game wordt. In het filmpje zie je dat Nintendo erg leuke mechanics in het spel heeft gestopt. waardoor het wel iets meer is dan simpelweg op het juiste moment op het scherm tikken. Dus wat dat betreft was ik wel van plan het spel te kopen.

Maar dit nieuws is een grote teleurstelling. Wat als Nintendo ooit besluit de servers offline te halen, omdat de kosten niet opwegen tegen de opbrengsten? En het is ook een tegenvaller dat het voorlopig lastig in een vliegtuig te spelen zal zijn. Dat zijn voor mij juist de beste momenten of eventjes lekker op de phone te gamen. Dus ik zal het spel, in deze staat, niet kopen.
Ging het kopen, nu niet meer. Dit is een dealbreaker voor mij. PC gaming hebben ze ook zo de nek omgewrongen.
Lekker handig als je in het vliegtuig of in de metro zit of zo. Een periodieke check zou handiger zijn.
Misschien controleert hij alleen als je hem start en als je hem in de background laat draaien heb je geen connectie nodig. Meer progjes doen dat op die manier. Maar idd handig is het niet.
Alle metrotunnels zouden net als de Amsterdamse Noord/Zuidlijn gewoon voorzien moeten worden van 3G/4G.
ohjee, kun je het spelletje even niet spelen.. overigens waarom zou het in de metro niet werken?
Waarom blijven developers toch denken dat dit soort DRM de oplossing is voor piraterij?

Wat nou als ze zich primair gaan concentreren op goede gameplay en content (, ik hoef Witcher 3 maar te noemen,) dan verkoopt de game zichzelf wel. Dit soort DRM frustreert en irriteert de consument alleen maar. Niet verwonderlijk dat mensen jailbreaks, alternatieve appstores en .apks gebruiken om dit soort troep te weren.

[Reactie gewijzigd door Blackboard op 9 december 2016 13:45]

Meneer Shigeru Miyamoto roept Piraterij en iedereen heeft daar een mening over klaar. Het gaat hen natuurlijk helemaal niet om Piraterij, maar dood-ordinair om gebruikersdata.

Zie ook:
nieuws: Fabrikant 'connected vibrator' schikt in zaak over doorsturen gebruik...
Zit met smart te wachten op de game om te onderzoeken wat er allemaal verstuurd word.
Dan zouden de 3DS en de Wii U ook altijd met het Internet verbonden moeten zijn. Maar integendeel, ze hoeven he-le-maal nooit met het Internet verbonden te worden. Dus dit is gewoon onzin.
Helemaal mee eens, wanneer leren ze het nu eens.

Always online is zeker bij deze game een issue, zou dit namelijk graag in het vliegtuig, onderweg en/of in het buitenland willen spelen waar niet altijd internet verbinding mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 9 december 2016 15:10]

Nintendo zal het nooit leren. Ik moet direct denken aan de NES teleplay, de SuperNES CD ROM, en de N64 waar ze weer de compact disc aan hun neus voorbij lieten gaan. En ook met de gamecube liet Nintendo nog een keer lieten zien hoeveel ze er van houden om het medium zo moeiijk mogelijk te houden. Nintendo heeft eigenlijk door haar hele geschiedenis laten zien dat ze niet voor een infrastructuur willen gaan die in het voordeel is van de consument. Denk ook aan hoe omslachtig online gaming was op de Wii, zo ook met 3rd party ondersteuning. Ze doen het gewoon niet, om verschillende redenen die niet altijd even duidelijk zijn.

Dit staat geheel los van het feit dat nintendo geweldige games en innovatieve consoles maakt.
Ik ben het met je eens met betrekking tot PC titels.

Maar games op een telefoon worden niet gezien als 'volwaardige' titels dus veel mensen willen hier niet voor betalen. Dus ik denk dat vooral op Android veel mensen ff snel een apktje doen loaden en spellen spelen zonder te betalen, ook omdat het hierop erg makkelijk is.
Daarom waarschijnlijk ook eerst alleen op iOS? Android is mischien te open voor Nintendo.
Waarschijnlijk eerst alleen op iOS omdat naar verhouding op iOS meer apps gekocht worden ;)
True that. Ik heb op Android mischien een app gekocht terwijl ik iOS een stuk of 10 betaalde apps heb staan plus nog een icloud abbonement. :P
Precies hoe Apple het graag ziet ;)
Ik denk dat Google liever ziet dat er in de Play Store 10 apps worden verkocht en in de App Store maar 1. Zal toch apart zijn dat Google mensen gaat stimuleren om apps te kopen in de App Store ipv Play Store.
Neen, het is eerder dat de ads in de apps meer opbrengen.. dan een fixed percentage.. :)

Ziet er overigens wel een leuke game uit..
Daar heb je een punt, maar de apps die ik heb gekocht hebben helemaal geen in-game ads. En verwacht in Super Mario Run ook geen ads.
Maar ik dacht dat Super Mario Run gratis gaat zijn? Of althans freemium, met ingame transacties.
Dus de notie "ik wil dit spel gratis, dus word ik een piraat" gaat in er geval niet op???

Edit, blijkbaar kan je maar voor een tijdje het spel gratis spelen, daarna is een eenmalige betaling nodig om te kunnen verder spelen. Dus negeer mijn text hierboven maar.

[Reactie gewijzigd door efari op 9 december 2016 14:57]

Ik heb al voor redelijk wat apps betaald (op Android). Met spelletjes neem ik ze echter meestal pas mee in een aanbieding. Ik betaal liever een paar euro dan dat het vol zit met reclame of freemium gameplay.

10 euro vind ik best aan de prijs voor een telefoonspelletje. Wel leuk bedacht dat hij automatisch loopt, de gameplay wordt er wat sneller van en op een touchscreen is het wel zo simpel als je alleen hoeft te springen (een rennende Flappy Bird)
Helemaal mee eens.

En het punt is dat DRM vooral de betalende consument pakt. Want in de illegale versies is het er netjes uitgehaald. Net als de 15 minuten aan voorstukjes die je moet kijken voor je aan de echte film op je DVD kunt beginnen.
Helemaal mee eens.

En het punt is dat DRM vooral de betalende consument pakt. Want in de illegale versies is het er netjes uitgehaald. Net als de 15 minuten aan voorstukjes die je moet kijken voor je aan de echte film op je DVD kunt beginnen.
Sterker nog, als er weer één of andere vernuftige DRM is dan gaan hackers alleen maar méér moeite doen om die te dwarsbomen. Al is het maar alleen om de uitdaging.
Ik denk dat de drm die op films zit tegenwoordig (cinavia) de spijker op de kop heeft geslagen qua drm. Die is niet te verwijderen zonder de audio track te verwijderen of dusdanig te vervormen dat deze onluisterbaar is.

Nu kan je er nog omheen met vlc en mkvtjes maar de film afspelen op je home cinema set is nu onmogelijk. (Het erge is dat het enkele tientalle minuten duurt voordat je de melding krijgt, en je audio dus wegvalt)

Bron avforum, Wikipedia, dvdfab (wel zelf even googelen)

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 9 december 2016 15:33]

een raspberry pi heeft geen cinavia hoor 😉
En als je 4k wil, een NVIDIA shield console ook niet.
Wil je streamen van je console? Plex heeft ook geen Cinavia.
Allemaal te ingewikkeld? de ingebouwde USB media player op je TV heeft waarschijnlijk ook geen Cinavia
Het gaat ook om je versterker. Dan maakt je speler helemaal niet uit. Ik heb een Samsung versterker gehad voor mijn Home cinema set en die hield Zich wel degelijk aan de drm.
Mijn nieuwe marantz daarintegen niet gelukkig.

Tevens hecht ik enorm veel waarde aan goede audio en video kwaliteit. vandaar mijn afkeer ook van de streaming diensten zoals ze nu zijn. En daarom ook zal ik nooit de film vanaf USB afspelen direct op mijn tv

Maar de boodschap van de film industrie is duidelijk in ieder geval. Totdat een insider bij cinavia verklapt hoe het precies werkt om de drm toe te voegen is het voor ons burgers/piraten onmogelijk om deze drm te verwijderen

Ps. Ik heb trouwens een mede8er als losse speler staan ;). Die heeft aan alle drm schijt

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 9 december 2016 18:12]

Ah wist niet dat een versterker ook Cinavia kon hebben. Ik heb zelf nog een versterker uit de jaren 90 en stereo speakers.

[Reactie gewijzigd door maevian op 10 december 2016 19:12]

overdrijven is ook een kunst, heb zelf een enorme dvd collective, en de trailers zijn allemaal gewoon te skippen, het brein logo soms niet.
Ze zeggen niet dat het tegen piraterij is, dat is wat de redacteur vermoed. Het kan ook zijn dat ze willen voorkomen dat er (net als bij Pokemon Go) er cheats gaan komen waardoor de lol er vanaf is in de "Toad Rally-modus". Beveiliging kan van alles zijn.
Zover ik weet is dat helemaal niet wat de redacteur vermoed. Maar gewoon wat nintendo naar buiten heeft gebracht.
Precies.

Ik was van plan dit spel aan te schaffen, maar uit principe blijf ik er nu uit de buurt. Jammer.
Vertel dat maar aan Nintendo. Jaa hoor, het "downloadkaartje" heeft de DS Lite/DSi heeeuuus niet kapotgemaakt. Het kwam doordat de spellen niet leuk genoeg waren. Heeuus.
De vraag of met 'beveiliging' het risico op piraterij bedoeld wordt, beantwoordt de Mario-bedenker bevestigend. "In tegenstelling tot onze eigen game-apparaten, introduceren we het spel niet in een beperkt aantal landen. We brengen het in honderdvijftig landen uit en die landen hebben allemaal een verschillende netwerkomgeving. Het was dus belangrijk om het beveiligd te maken voor al die gebruikers", zegt Miyamoto.
Het is niet dat ik het hier niet mee eens ben; ik snap echt de logica hier niet. "Het was dus belangrijk om het beveiligd te maken voor al die gebruikers" Hoezo is het dan belangrijker dan wanneer je het verspreid released? Die beveiliging wordt toch wel gekraakt. Op het moment dat je het overal op hetzelfde moment uitbrengt, is de roeping om het te kraken groter want er is meer vraag naar.

Ik snap overigens DRM deels wel in de vorm van anti cheat. En daarom snap ik ook wel dat bijvoorbeeld Diablo 3 een heartbeat heeft. Maar, zelfs al is er DRM, er wordt nog steeds gecheat. En er wordt in mijn voorbeeld nog steed gecheat.
Je hoeft het niet te kopen hoor. Dan speel je het niet. Klaar, maar dan ook niet illegaal downloaden!
Beetje raar om gelijk naar illegaal downloaden te wijzen, gewoon al het feit dat je verbonden moet zijn is een schande. Als je dus bijv. met de trein door een tunnel rijd waar geen verbinding is kan je het al niet spelen.
Wat nou als ze zich primair gaan concentreren op goede gameplay en content (, ik hoef Witcher 3 maar te noemen,) dan verkoopt de game zichzelf wel.
Dat zit wel goed met die Mario games gezien de decennia aan de positieve speelervaringen van honderden miljoenen mensen en de eindeloze succesvolle franchises van Mario. Dat zit dus wel goed bij dit spel, deze game gaat zich heel goed verkopen.
Blijft dus nog steeds over: hoe wil je dit spel dan beveiligen tegen piraterij?
Waarom blijven developers toch denken dat dit soort DRM de oplossing is voor piraterij?
Zeker als wij over Flappy Bird-achtige single action button quick time event spellen praten lijkt mij dit niet echt de moeite waard om van DRM te voorzien. Iemand kan nu al Mario spellen met hogere kwaliteit spelen zonder DRM (m.b.v. emulatie). DRM is dus enkel een argument om het spel niet te kopen (naast dat het vanzelf wel gekraakt wordt, zeker als het populair genoeg is).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 december 2016 15:50]

Allemaal smoesjes... in de meeste gevallen zul je nergens last van hebben.. en bij de illegale versies mag je hopen dat er niet mee gekloot is dat er malware in verstopt zit.
Always On DRM is op de PC al erg genoeg maar op ze minst heb ik daar een internet verbinding die het bijna altijd doet en slechts enkele storingen per jaar kent. Het is in dat geval de server van de aanbieder + het feit dat deze servers niet voor altijd beschikbaar zullen blijven die het een DRM maakt waar velen met mij op tegen zijn.

Op een mobiele telefoon is dit nog velen malen erger, ik snap dan ook niet hoe nintendo het in zijn hoofd haalt een always online drm in een telefoon app te stoppen. Ik heb in mijn levens style geen behoefte aan een mobiel abbonement en zit als prepaid gebruiker bij bliep. Thuis heb ik snel en goed werkend wifi, op kantoor heb ik wifi, in de auto heb ik geen internet nodig want dan heb ik toch twee handen aan het stuur. Mobiel internet kost mij daarom 50 cent per dag op de dagen dat ik het wil gebruiken. Dus waarom zou ik 50 cent moeten betalen aan mijn provider omdat ik besluit een spel te doen ik een wachtkamer zonder wifi om de tijd te doden? Mobiele games doe ik vooral op plekken waar ik wel moet wachten maar geen internet is. Als ik 10 euro moet gaan betalen (Wat al veel te duur is voor een endless runner app) en vervolgens niet eens het spel kan spelen op de plekken waar ik dat zou willen is het natuurlijk een no brainer om de app of niet te gaan gebruiken of als deze wel leuk is een versie te downloaden waarbij de DRM er al is uitgesloopt. De waarde van de app staat in mijn hoofd dan ook op 0 euro.

Al met al dus erg zonden gezien ik iemand ben die zijn games koopt mits de prijs , drm techniek en het platform redelijk zijn. Dit geld voor bijna alle steam games die ik zou willen spelen, waarom geld dit dan niet voor nintendo?
Komt deze eigenlijk ook op Android of Windows Phone uit? Zie wel op deze link https://www.nintendo.nl/S...er-Mario-Run-1140496.html voor Smartphones en Tablets maar niet welke.

[Reactie gewijzigd door tomvdlee op 9 december 2016 13:51]

Android, ja, dat hebben ze gezegd. Windows Phone niet denk ik, Miitomo is daar ook niet op uitgekomen.
Android ja. iOS ja.

Windows Phone met helaas z'n dalende marktaandeel... denk niet.

Uit m'n hoofd, iOS >= 9, Android >= 4.x
Is de gesloten iOS omgeving niet juist een voordeel tegen piraterij?
Als in, dat de always-online beveiliging dan niet nodig is.
Binnen die gesloten omgeving is er nog ruimte voor piraterij. Denk maar aan het sideloaden van zelf ontwikkelde apps via Xcode. ("zelf ontwikkelde apps" kan dus ook vervangen worden met aangepaste *.ipa's waarmee je alsnog gekraakte apps op je device kan krijgen).
Ja en de meeste snappen daar geen bal van ;-) dus over algemeen zullen 7 van 10 iOS gebruikers gewoon FairP(l)ay zijn... Ik snap dat je de software wilt beveiligen tegen piraterij echter hoeft dit niet als je gewoon content naar geld geeft- zijn zat ontwikkelaars die dat bewijzen.
Als je het zo stelt snap ik het wel. Jij zegt dat 30% illegaal is. Zit ik ook zo'n check inbouwen
Ik zeg dat hooguit 30% er iets van kan snappen dat je zoiets als side-loaden kan doen, dat wil niet zeggen dat ook daadwerkelijk 30% sideload, aangezien mezelf ook tot die 30% meereken en geen interesse heb om die game te gaan kopen. Dan vind ik zelfs die 30% nogal een hoge inschatting aangezien de bekendere platforms zo goed als uitgestorven zijn aangezien de need to jailbreak zo goed als weg is, voor de meeste gebruikers.

Als je als ontwikkelstudio jezelf zorgen moet gaan maken over 30% potentie wat nog niet eens zekerheid geeft dat je game gekocht wordt, dan zou ik mezelf achter mijn oren krabben, want straks ga je het gedoe krijgen: ja - mijn internet is op, want mijn spelletje... Of nog leuker, je kan je game niet spelen want je bent niet online... Zit je daar in vliegtuig of in 1 of ander 'Aziatisch' land waarbij je 0 voordeelopties voor je online vereiste apps hebt.

Je telefoon heeft niet voor niets een vliegtuig stand, dus online DRM zou beetje elke wijsheid bannen van zijn liberary, het word een ander verhaal als je game ONLINE only is, voor bijvoorbeeld multiplayer games enzo. Prima dat je constant wil zien dat ik geen cheats heb draaien en what not, prima, zolang mijn ervaring niet onderbroken wordt erdoor en geen mails ontvang omdat je toevallig ziet dat ik een scriptie maak over onderwerp X en jij als ontwikkelaar denkt; das interessante verkoop data, lekker doen wat je wil. Dit werd een paar jaar geleden ook gedaan, kan de game niet herinneren, en toen riep elke gamer moord en brand.
Dat blijkt volgens enkele ontwikkelaars toch vies tegen te vallen. Volgens de maker van Monument Valley werd dat spel ook op iOS minder vaak gekocht, met een verhouding van 6:4 (bron). Duidelijk is echter niet in hoeverre de ontwikkelaar het spel ook gratis heeft weggeven, dus neem het met een korrel zout. Of dat nou systematisch zo is, kunnen we daaruit ook niet afleiden.

/Bewerking: duidelijk aangegeven dat de ontwikkelaar niet beweert dat 60% van de spellen gekraakt zijn en dat het spel mogelijk ook gratis is weggegeven.

[Reactie gewijzigd door Eitot op 9 december 2016 15:26]

Stel dat die game 1 miljoen keer over de toonbank is gegaan, ik ken hem zelf niet, maargoed - dan heeft meneer ontwikkelaar na pakweg 30 cent aftrek van Apple een totaal saldo van: 1.690.000 (vul een valuta in) dan zou deze beste man alsnog 676.000 voor een simpele game app die hij 2 jaar geleden gemaakt heeft, nauwelijks nog content aan toevoegt. Nu zijn deze cijfers 100% wassen neus, maar dan mag je nog steeds niet klagen denk ik voor iets waar geen jaren aan ontwikkelkosten in gegaan zijn. Daarnaast lijkt het me een hele verre gooi dat 60% er niet voor betaald heeft en hij heeft zelf nog IOS 7.0 als vereiste voor de game, up die naar IOS 10 en je bent ver van het gezeur af aangezien ios 10 nog geen jailbreak heeft en IOS 7.0 een jailbreak walhalla was.

edit:
Ik zie trouwens dat de game normaliter zelfs 4,00 kost terwijl ik reken met de 'kortingsprijs van 1.99'

De app is gratis geweest van 1 december 2015 tot 9 december 2015 en hij is van 2.0.1 > 2.4.51 slechts 17 x voorzien van een update, waarvan je dus kunt stellen dat hij slechts 4 grote content toevoegingen gedaan heeft.

[Reactie gewijzigd door logix147 op 9 december 2016 15:12]

Dat impliceert dat 60% van de spelers van het spel op een gejailbreakte iPhone werken? Dat lijkt me vrijwel uitgesloten.
Waarom is dat uitgesloten? Het zijn alleen percentages, zonder exacte cijfers. Met 1 miljard actieve toestellen heb je een ontzettend grote doelgroep. Het kan best zo zijn dat 99,99% van de gebruikers het spel niet koopt, maar ook niet kraakt. Verhoudingsgewijs kan het aantal jailbreakers toch groter zijn dan het aantal kopers van dit spel. Ik denk dat het voor duurdere spellen inderdaad zo kan zijn dat het aantal jailbreakers disproportioneel veel bijdraagt aan het totaal aantal gebruikers.
Vergeet niet dat de helft van alle iphones tegenwoordig in China verkocht worden dat laat 10% jailbreaks over voor de rest van de wereld (ik chargeer even).

Na alle negatieve reacties even opgezocht: Apple verkoopt meer toestellen dan in de V.S.

http://www.telegraph.co.u...an-US-for-first-time.html

Ik dacht dat die vergelijking was voor de gehele wereld.. my bad.

P.S. volledig on-topic verder dus.. dank voor alle negatieve reacties! :O

[Reactie gewijzigd door piet_pienter op 9 december 2016 20:43]

Wat een flauwekul dat ze in China nergens voor willen betalen. De App Store omzet van China is zelfs hoger dan die van de VS.
https://techcrunch.com/20...in-ios-app-store-revenue/
Er zijn dan wel drie keer zoveel inwoners, maar niet drie keer zoveel iPhones, dus jouw verhaal dat ze het geld niet hebben of het ervoor over hebben klopt gewoon niet.
Ik heb net je bron gelezen en wat blijkt: da game is meerdere keren gratis weggegeven op Amazon.com en is in die actie periodes massaal gedownload. Dus had ustwogames daar zelf ook een hand in. dus ik acht het meer aannemelijk dat 60% van de mensen de kans had de game gratis te downloaden en dus is de claim wat mij betreft niet dat de game veel installed is op gejailbreakte toestellen maar vooral veel gratis is gedownload. ;)

P.S. wellicht had je die conclusie zelf ook kunnen stellen als je ook de reacties op de tweet had gelezen waarbij de twitteraars geen antwoord kregen op de vraag: is dit met of zonder de 2 actie perioden waarbij de game gratis is weggegeven door amazon.com.
Amazon (in de V.S. ) geeft regelmatig "redemption codes" weg aan hun klanten om op die manier aan klanten binding te doen. altijd in overleg met de maker van het spel. Dus: Amazon heeft direct niets te maken met iOS maar wel met het verstrekken van gratis codes om het spel te downloaden in de apple app store.

Jij weet daarnaast helemaal niet of het spel nooit gratis was op iOS. Je leeft maar in 1 regio (Europe) en er zijn voor Apple 5 regio's waarbij zij verschillende acties kunnen hebben.

offtopic: Ik merk dat je snel dingen roept zonder iets uitgezocht te hebben. Ik raad je aan: als iemand iets zegt waar je niets vanaf weet; gebruik google om het na te zoeken en je ermee te bekwamen.

edit: Typo

[Reactie gewijzigd door piet_pienter op 9 december 2016 15:12]

Jouw laatste opmerking wijs ik toch echt van de hand.

Ik heb hierboven alleen gesteld dat een ontwikkelaar dat beweert, met een bronvermelding erbij. Ik heb ook duidelijk geschreven dat we daaruit niets kunnen afleiden over iOS in het geheel. De ontwikkelaar heeft niet aangegeven of ook voor iOS coupons zijn weggegeven, maar dat veronderstel jij gemakshalve nu wel.

Ik zal mijn bovenstaande reactie nuanceren en duidelijk aangeven dat de ontwikkelaar niet beweert dat 60% inderdaad zijn gekraakt, maar mogelijk ook gratis zijn weggegeven.
7 op de 10 Tweakers misschien, voor de rest van de wereld 9,9 op de 10.
Ik snap het hele probleem eigenlijk niet van mensen. Boeien dat je een internet verbinding nodig hebt, die heb je toch wel altijd. We hebben overal wifi en 4G verbinding tegenwoordig. De prijs vond ik eerst wat aan de hoge kant omdat je eigenlijk op 5 euro rekent maar het is nintendo en die mag dat van mij wel vragen. Leuk is het namelijk toch wel.

Over de beveiliging ben ik het eens. Het kost gewoon veel geld om zo een app te bouwen en dat mensen gratis met je game ervan door gaan is zuur. Zou ik zelf ook niet pikken en ook niet als je zelf zoiets zou doen. Jailbreaken heb ik al nooit aan meegedaan en kopietjes gebruik ik al niet meer sinds de PS1. Ik vind het namelijk echt niet erg om voor content te betalen mits het goed in elkaar zit en tot nu toe ben ik nog niet teleurgesteld.
Ik zit regelmatig in het vliegtuig, dan heb je geen verbinding en daar speel ik vaak genoeg offline games om de tijd door te komen. Dan werkt deze oplossing totaal niet.
Tja, dan is het geen game voor jou en kun je Nintendo straffen door hem niet te kopen.

Wil je de game toch, dan moet je maar accepteren dat hij niet overal gespeeld kan worden.

Het blijft het intellectueel eigendom van Nintendo. Als deze heeft bedacht dat internet nodig is, is dat nou eenmaal zo. Je weet het vooraf.

In tegenstelling wat veel mensen hier altijd beweren, dat ze genoodzaakt zijn illegale kopieën te blijven gebruiken, is dat dus niet zo. Door vele illegale kopieën zeg je automatisch tegen de producent "wij vinden jouw game leuk", dus wat doet een producent: nieuw spel met nog hardere beveiliging, want zijn spel is immers zeer leuk. Wie speelt namelijk continu een spel illegaal dat niet leuk is???
Als je als ontwikkelaar zo'n gedachtengang hebt (wel typisch Nintendo, I make my rules, you just bend over and take it) dan ga je niet ver op de markt komen...

Ik snap dat ze balen als een stekker dat hun gameboy inmiddels zo lek als een mandje is, maar je kan nou niet echt stellen dat ze technisch hoogstandjes op de markt brengen.

Kijk naar Sony en Microsoft? Voor de XBONE en PS4 is gewoon simpel gezegd voor de leek geen gekraakte zooi op de markt, als het er al is...

Zo goed doet Nintendo het op de markt niet hoor https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2016/annual1603e.pdf

En ook al vond ik ze ge-wel-dig als kind, blijf het nog steeds roepen, had Pokemon voor iOS uitgebracht en dan hadden we echt geen 3DS nodig gehad en hadden ze echt een markt aangeboord waar ze $ tegen hadden kunnen zeggen. Maar dat is denk ik ook wel de 'charme' van Nintendo, ondanks dat ze voor buitenstaanders (lees andere console gamers) zo star als wat zijn, blijft hun fanbase ze trouw en mede daarom staan ze nog overeind. Met Black Friday bijvoorbeeld hadden ze echt geen moeite om Nintendo consoles aan te slepen, want als er al een gek was die er 1 kocht kon die vanuit magazijn onder stof vandaan getrokken worden, want ik zie daar geen innovatie gebeuren en vermoed als hun nieuwe console niets nieuws op de markt brengt dat pakweg 5 jaar dit slechts een begin van het einde voor Nintendo was. Best jammer, maar ze doen het imho zelf
Onzin. Je koopt een product. Dan mag je er als consument vanuit gaan dat je het zonder beperkingen kan gebruiken. Als het ding nou internet nodig had voor de gameplay, maar dat lijkt niet het geval. In Europa is het maar de vraag of dit stand houd, zeker als het niet *heel* expliciet aangegeven wordt.
Ja, je hebt gelijk dat Nintendo dit kan doen. Dat maakt het niet minder een verachtelijke instelling.

Dit is een MOBIELE game. Er zijn genoeg mensen in de wereld waarbij een voortdurende internetverbinding absoluut geen gegeven is. Er is ook geen enkele technische reden om die eis te stellen. Het is een onnodig kreupel spel op deze manier.

Dus inderdaad hoop ik dat ze gestraft worden. Temeer omdat dit soort grappen een bedrijf in staat stelt eenzijdig de complete game uit te zetten voor al zijn gebruikers.
kan je ook geen pokemon spelen.
Dat is toch wel anders. Pokemon GO kan moeilijk de locatie van alle pokemon etc lokaal op gaan slaan. Mario Run heeft voor functionaliteit geen internet nodig.
Geen pokemon liefhebber, wel geprobeerd maar al snel te eentonig en weinig diversiteit.
Vliegtuig... Trein... buitenland... reden genoeg om 10,00 niet uit te geven, type game vind ik ook niet echt leuk. Daarnaast doet Nintendo alsof de hele iOS markt even sideload, terwijl dat veel gebruikers niet eens kunnen/snappen. Daarbij zal er vast wel iemand zijn die juist om deze reden de game sloopt :-) "jailbreakt" betaal ook al jaren voor content maar vind altijd online een redelijk zware ingreep om je software licentie te moeten checken.
Natuurlijk komt er een jailbreak versie... althans, ik ga daar vanuit.
Juist, de jailbreak versie die geen internetverbinding nodig heeft, wat het hele argument overboord gooit.
Inderdaad, als dit nu op de Android versie was begreep ik dat nog enigszins. Daar is sideloaden veel makkelijker en een groter probleem. Maar op iOS? Een jailbreak is al jaren niet meer te doen als je altijd de laatste iOS wil hebben. Je kan wel allerlei 'halve' jailbreaks hebben, maar een untethered jailbreak voor de laatste iOS is toch al een tijdje geleden.
Over de beveiliging ben ik het eens. Het kost gewoon veel geld om zo een app te bouwen en dat mensen gratis met je game ervan door gaan is zuur.
Het tegenargument is dat dit soort beveiliging gewoon niet werkt, en je in feite alleen maar de betalende gebruiker met onnodige beperkingen opzadelt.

Ik kan je nu al voorspellen dat deze game binnen een paar dagen gekraakt en gepatched te vinden zal zijn, en speelbaar op een gejailbreakt iOS device. Het argument dat je daarvoor moeite moet doen en dat de meeste mensen hier geen zin/tijd/kennis voor hebben gaat volgens mij niet op: die mensen hadden het spel ook niet illegaal gespeeld als er geen beveilinging op zat die een internetverbinding nodig heeft... Zinloze actie dus van Nintendo.
In België zit dat toch sterk anders...
ik heb niet altijd internet. Ik heb het goedkoopste van het goedkoopste op sim only gebied. En mijn mobiel internet (3g) staat altijd uit. Bespaart batterijen en scheelt internetverbruik.

Lang niet iedereen heeft een flat-fee databundel. Als dat zo zou zijn, dan zouden al die andere abos en prepaid niet bestaan.

Een spel wat altijd internet nodig heeft is voor mij een no-go.
Ik wil jou graag uitnodigen hier in het dorp dan zul je zien dat je niet overal internet hebt.. Daarnaast gamen mensen vaak op de telefoon wanneer ze bijvoorbeeld in het vliegtuig of in de trein zitten. Ook in het buitenland gaat jou verhaal totaal niet op.
Deze sla ik dus met een klein beetje pijn over. 9.99 en dan ook nog 24/7 online drm is van de zotte.
De prijs vind ik helemaal niet gek. We zijn gewoon niet gewend om dat voor een app te betalen, terwijl voor 'echte' spellen er zo 60 euro wordt neergelegd. Er is natuurlijk ook heel veel rommel onder de goedkope apps maar als dit een goed spel is (kan je toch wel verwachten van Nintendo) dan is 10 euro toch geen gekke prijs?

Over de DRM ben ik het roerend met je eens.
De prijs op zichzelf is niet zo hoog. Maar als je daarnaast de game dus nooit "offline" kan spelen is kwalijk.
Waarom denken ze dat het het op Android (nog) niet veilig kunnen maken? Ze kunnen niet 90% van de markt links laten liggen lijkt mij.
Het standaard antwoord van Devs hierop is toch altijd: "iOS gebruikers zijn bereidt om meer te betalen voor hun apps. Want iOS gebruikers hebben een dure telefoon en hebben dus meer te besteden".

Ben benieuwd hoe snel zo'n spel verveelt. 10 euro vind ik een hoop geld. Mario rent automatisch vooruit en je hoeft alleen te springen. Klinkt niet bijzonder spannend.
Dat klopt ook wel. Maar dan nog kan je 90% van de markt niet links laten liggen.
Jammer, want het spel zal niet meer werken zodra nintendo de servers offline gooit.
Ook is juist zo een spel ideaal om offline te kunnen spelen, hoewel ik denk dat de meeste toch wel online zullen zijn zullen er nog genoeg mensen die het alleen met wifi doen.
Voordat ze de servers offline gooien na een paar jaar, kunnen ze wel een laatste update doen, waarmee de DRM eruit gesloopt wordt. Dan hoef je niet meer online te zijn. Denk sowieso dat ze, als eenmaal de hype voorbij is en de verkopen afgenomen zijn, ze de DRM eruit gaan halen. Dan krijg je nog een keer media aandacht en zal er een opleving in verkopen komen van mensen die hem dan wel willen hebben.
Het is jammer dat je niet stil kan staan, zelfde als de flappybird je zit zo snel ergens tegenaan, nee geef mij maar de klassieke Mario. :)
Klassieke Mario speel ik op controller ipv een mobiel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*