Super Mario Run Review

Beperkt, maar toch uitdagend

Door , 161 reacties

Nintendo gaat mobiel

Super Mario Run is te spelen met een enkele vinger. Het maakt de game zeer toegankelijk. Iedereen zal de gameplay binnen enkele seconden doorgronden. Desondanks is er uitdaging genoeg, ook voor de meest doorgewinterde Mario-fans. De uitdaging zit hem in het perfectioneren van je runs. Toch zal de Super Mario-fan van het eerste uur wellicht even moeten slikken. Wie de oude games kent, moet de herinnering daaraan even op een zijspoor zetten. Super Mario Run is een andere game, met andere uitdagingen. Je kunt minder en dat kan frustrerend zijn. Wie even snel een uitdagende run wil doen, heeft aan Super Mario Run wel degelijk een flinke kluif en een leuke game. Toch zijn er wel wat minpunten te benoemen. Een landscape-mode was prettig geweest en de keuze om altijd online te moeten zijn is vanuit Nintendo gezien logisch, maar voor spelers minder fijn. Nintendo durft 10 euro te vragen voor Super Mario Run. De game bevat echter genoeg vermaak en genoeg inhoud om de prijs te rechtvaardigen, zowel voor de veteraan als voor de rookie.

Als er één ontwikkelaar is die games perfect aan kan laten sluiten bij de hardware waar ze op draaien, dan is het Nintendo wel. Niet zo vreemd, want de Japanners maken enkel games voor apparaten die ze zelf hebben ontworpen. Dat ging goed, totdat mobiele telefoons en tablets populair werden. Toen nam de belangstelling af voor de handhelds en consoles van Nintendo, en ontstond de roep om de games rond al die klassieke Nintendo-helden te vertalen naar iOS of Android. Die roep is er al jaren en Nintendo heeft hem jarenlang weerstaan. Tot 2016, toen men heel voorzichtig begon met een eerste app voor mobiele telefoons: Miitomo. Dat is nauwelijks een game te noemen. Het is eerder een sociale app, die lijkt te zijn afgestemd op de Aziatische markt.

Het wonder is nu toch geschied, inmiddels is de eerste echte mobiele game van Nintendo op de markt verschenen. Wie anders dan Mario mag het spits afbijten. Super Mario zelfs, die in Super Mario Run zijn kunsten vertoont onder iOS. Wie de game onder Android wil spelen, heeft pech. Aan een versie voor het platform van Google wordt gewerkt, maar die wordt niet eerder dan het wat vage 'begin 2017' verwacht. Wie Super Mario Run wil spelen, kan voorlopig alleen uit de voeten op een iPhone of iPad.

Best duur

Wie Super Mario Run opzoekt in de App Store, vindt een gratis app. De schijn bedriegt echter. Nintendo laat je gratis een demo downloaden waarin je drie runs kunt afleggen. Mocht je verder willen spelen, dan dien je 10 euro af te rekenen. Dat is aan de prijs, voor een mobiele game. Er zijn niet veel ontwikkelaars die een dergelijk bedrag voor hun mobiele game durven te vragen.

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*