Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Super Mario Run is meer dan 40 miljoen keer gedownload

Nintendo heeft bekendgemaakt dat zijn iOS-game Super Mario Run binnen vier dagen meer dan veertig miljoen keer is gedownload. Het is niet duidelijk hoeveel mensen de game ook daadwerkelijk hebben gekocht. Analisten schatten dat dit vier procent is.

Nintendo heeft het aantal downloads van de game op zijn Japanse site bekendgemaakt. Super Mario Run kwam uit op 15 december en is vooralsnog alleen beschikbaar op iOS. Een versie voor Android komt volgend jaar.

De game is gratis te downloaden, maar om alle levels te spelen moet hij ontgrendeld worden door middel van een in-appaankoop van 9,99 euro. Nintendo maakt niet bekend hoeveel spelers geld hebben betaald om Super Mario Run te spelen. Analistenbureau App Annie schat dat vier procent van de spelers dat heeft gedaan. De omzet komt daarmee op zo'n 16 miljoen dollar. App Annie heeft zich gespecialiseerd in analyse- en statistiekentools voor apps en baseert zijn schattingen op daadwerkelijk mobiel gebruik in combinatie met eigen datasets. Volgens Nintendo staat de game in 140 landen en regio's boven aan de lijst van populairste gratis games. In honderd landen staat Super Mario Run in de top tien van apps die het meeste geld opbrengen.

Polygon merkt op dat de game een update heeft gekregen die een nieuwe Friendly Run-modus toevoegt. Daarmee kunnen spelers het tegen elkaar opnemen in een Toad Rally, zonder dat er iets op het spel staat. Spelers die de eerste spelwereld niet hebben uitgespeeld, kunnen maximaal één Friendly Run per dag spelen. Om World 1 uit te spelen moet het spel aangeschaft worden. Spelers kunnen dan maximaal drie vriendschappelijke races per dag spelen na het uitspelen van de eerste wereld. Dat loopt op tot vijf races per dag bij het uitspelen van de tweede wereld.

Het aandeel van Nintendo is sinds de release van de game zo'n dertien procent in waarde gezakt. Hoewel de game veel gedownload wordt, krijgt de app ook veel negatieve reviews van gebruikers. Mensen klagen over de relatief hoge prijs ten opzichte van andere apps en over de eis dat een internetverbinding is vereist om het spel te spelen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-12-2016 • 15:43

139 Linkedin Google+

Reacties (139)

Wijzig sortering
"De omzet komt daarmee op zo'n 40 miljoen dollar"

4% gekocht van 40 miljoen downloads = 1,6 miljoen * 10 dollar = 16 miljoen een geen 40 miljoen.

En aangepast :)

[Reactie gewijzigd door BurnsMM op 21 december 2016 16:17]

Het artikel erachter zegt ook 14 miljoen opbrengst:
https://www.appannie.com/...tes-14m-first-three-days/

Wellicht verkeerd overgenomen :-)
Foutje inderdaad, en inmiddels gefikst :)
Apple houd echter 15% dus 13.6 miljoen dollar.
Het spel heeft toch nog steeds 16 miljoen omzet. Daar gaat het stuk volgens mij over.
Niet wat Apple of Nintendo als omzet heeft :) .

[Reactie gewijzigd door BurnsMM op 21 december 2016 16:49]

Hij is als timed exclusive uitgebracht. Dus betwijfel zeer of Apple de gebruikelijke 15% afroomt en zoja dan hebben ze vast op een andere manier moeten betalen.

Was het percentage trouwens geen 30%?
Goeie deal voor Nintendo. Bij de traditionele saleskanalen blijft er meer in de keten achter.
Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als belasting wat afgedragen moet worden
Ik vind de prijs niet te duur maar mijn 12 jaar oude broer wel: die heeft nooit iets anders gekend dan free appstore rommel.
Wat ik niet snappen kan is dat ik een internetverbinding moet hebben om te spelen, wanneer is dat ooit positief onthaald?
Ik heb er inmiddels al heel wat speeluren inzitten en ben halverwege de 'Reis' (en dan heb ik het nog niet eens over races e.d.) dus voor mij is het de 10 EUR zeker waard.

Overigens hebben velen een enorm vreemde standaard voor het toekennen van waarde aan apps. Zeg nu zelf, de prijs is vergelijkbaar met 3 goede koppen koffie bij de pomp, 1,5 pakje sigaretten en minder dan het gemiddelde bioscoopkaartje (waarvan de waarde na 2 uur compleet verdampt is). Dus hoezo duur?

Dat een internetverbinding vereist is inderdaad balen maar tot op heden nog geen praktische hinder van ondervonden. Een goede tussenoplossing zou een vergelijkbaar model met Spotify zijn waar je een periode van 30 dagen offline muziek kan luisteren.
Ik zou het ook niet duur vinden voor een echte Mario, maar spelletjes als deze zijn er al zoveel. Nu krijgen we er een Mario skin overheen..

Perfect dat ze er eerst een demo voor doen overigens, scheelt me weer een tientje. In tegenstelling tot jou had ik het binnen tien minuten wel gezien namelijk, en dan ga ik er liever voor naar de bios ;)
Dan doe je dit spel echt te kort. Het is veel meer dan alleen een skin

Ja er zijn al veel ren spelletjes in de store, maar het level design en uitdaging maakt dit spel echt een van de allerbeste in zijn categorie.
Beter dan de Rayman renspelletjes? Want die vind ik erg leuk.
Ik vind dat Super Mario Run meer finesse heeft dan de Rayman games. Zeker als je alle muntjes wil verzamelen ga je zien dat deze game veel diepgang heeft, en heel goed in elkaar steekt.

Ja, je speelt het spel snel uit als je gewoon door de levels loopt. De Rayman games hebben meer levels, maar om een level met alle zwarte muntjes uit te spelen is echt veel lastiger en maakt dat je een level dat je in het begin als simpel af deed je echt voor een heel lastige opgave stelt.

Ik zou zeggen, als je de Rayman games goed vond, vind je Super Mario Run echt geweldig!
Dan is het het geld wel waard denk ik :) Bedankt.

Ik denk dat ik toch nog steeds voorkeur heb voor volledige controle ipv automatisch rennen, maar so be it.
Als je nog twijfelt kun je dit artikel eens lezen. Het is een uiteenzetting van de verschillende elementen uit SMR en waarom het spel wel degelijk goed in elkaar zit.

http://www.gamasutra.com/blogs/DanFelder/20161219/287912/The_Brilliance_of_Super_Mario_Run.php
Skin? Verre van dat... je kan je eigen dorp indelen, levels unlocken, races doen en sinds vandaag zelfs vrienden races doen.
Dat allemaal zonder meerkosten, reclames etc.. ja je betaalt 9,99 maar voor een mario spel is dat echt goedkoop en nee... makkelijk is hij niet.
Je moet immers optijd weten te springen... het gevecht met bowser is al helemaal gokwerk... optijd op de bombs springen en maar net weten waar ze worden gesmeten en ondertussen wel aanvallen ontwijken, vuur ontwijken etc.
de prijs is vergelijkbaar met 3 goede koppen koffie bij de pomp en minder dan het gemiddelde bioscoopkaartje. Dus hoezo duur?
Een goede kop koffie maak ik zelf voor nog geen 30 eurocent per bak. En 26 gulden voor een bioscoopkaartje is schandalig duur.
Waarom rekenen we in godsnaam in guldens, wat nu fictief geld is? Zeker als de euro allang niet meer hetzelfde waard is tegenover de gulden. Dit is inmiddels al 14 jaar geleden.
Het hele punt van die online-verplichting is om piraterij tegen te gaan. Als je er een "30 dagen offline" functie inzet, zit er dus ergens een mogelijkheid in om wel offline te spelen, en dan is het een kwestie van uren voordat 'ie gekraakt is en je 'm helemaal offline speelt.

Ik verwacht (net als met Doom) dat de online-verplichting er over een tijdje, als de initiële hype voorbij is, wel uitgezet wordt.
Bij Doom was dat omdat Denuvo gekraakt was, niet omdat 'de hype voorbij was'.
Kwestie van tijd,. dan hebben ze dat ook wel ge-bypassed ;)
Puur om piraterij tegen te gaan al is keer op keer bewezen dat dit soort beveiligingen omzeild kunnen worden en dat zal bij SMR ook vast en zeker wel gaan gebeuren.

[edit]
Heb de "demo" wel al gedownload maar nog niet gespeeld, als het leuk is koop ik het gewoon voor die 10 euro, heb via steam ook zat games gekocht voor 5-10 euro die ik amper gespeeld heb maar gewoon voor de leuk erbij. :P

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 21 december 2016 15:53]

Het werkt wel, alleen niet voor altijd. Hoe langer het duurt voor het gekraakt is hoe meer mensen er ondertussen voor betaald hebben want het is nu hot en mensen willen nu spelen.
In principe kun je dus ook na een tijdje de beveiliging wel uitzetten (zoals Bethesda met Doom gedaan heeft), maar Nintendo kennende denk ik niet dat dat gaat gebeuren.
Dus eerst zeg je 'bij apple kan je het niet omzeilen' maar later spreek je jezelf tegen met 'die paar mensen die wel ios hebben ontlockt zal niet veel zijn'.
Hij bedoelt wss de jailbreak community wat tegenwoordig ook dood is.
Op Android kun je In-App-Purchases ook moeilijk omzeilen, tenzij je root hebt. APK's voor betaalde apps zijn inderdaad een issue en daarin geef ik je groot gelijk. Maar een root-check ala Pokemon Go lost het omzeilen van de in-app-aankoop ook op.
Moet eerlijk toegeven dat ik geen tot amper games speel op mijn mobiel maar SMR leek me wel leuk en verder speel ik alles op de PC.
Ik kan er dus naast zitten maar ik dacht dat er net als bij Android ook black market apps voor ios waren (correct me if i'm wrong).
Sorry ik weet dat dit Off-Topic is maar:
Je kan geen reacties op eigen berichten modereren dus ik snap niet waarom je deze reactie naar mij richt terwijl ik jou gewoon een nette reactie heb gegeven.
Omdat je overkomt als een kind die maar wat roept. Daarnaast leest je post door alle vreemde taalgebruik gewoon zeer irritant. En je roept maar wat over Android. Als je dat als enige had gedaan was je net zo hoog geëindigd trouwens ;)
Ik vind de prijs wel veel. Veel mensen vinden het ok, omdat het Mario/Nintendo is. Maar als ik kijk naar Rayman Fiesta Run en Jungle Run (waar Nintendo overduidelijk naar gekeken heeft voor de gameplay) heb je twee games die goedkoper, langer en veelzijdiger zijn. Of zijn die dan erg goedkoop?

Ik ben benieuwd wat de Android-versie gaat doen.
Als je Mario met andere iOS-apps vergelijkt, dan is het wellicht duur. Maar Nintendo verkoopt Mario ook voor hun eigen handhelds. Neem nou New Super Mario Bros. 2 voor 3DS, dat wordt thans nog voor €45 in de Nintendo eShop verkocht. Er zitten natuurlijk meer levels en werelden in dan in Super Mario Run, maar het spel is qua opmaak vrijwel hetzelfde. €10 lijkt mij met zo’n spel vergeleken nog acceptabel. De grafische kwaliteit is beter/anders (in deze resolutie krijg je volgens mij geen ander Mario-spel voor een handheld, maar ik kan me vergissen). Bovendien moet je natuurlijk ook rekening houden met het feit dat Nintendo een deel van de opbrengsten moet afstaan aan Apple en dat misschien ook in de prijs doorberekent.
De opzet van Spuer Mario Run en New Super Mario Bros. 2 op de 3DS is totaal niet te vergelijken. Het zijn hele andere games. Super Mario Run is gewoon een 2D-run-game ala Rayman Jungle Run. Echt een mobiele game dus die gemaakt is om met één hand te kunnen spelen. Dit waar New Super Mario Bros. 2 gewoon een normale platformer is.
Prijs is zo een relatief iets. Als je voor 10 euro uren aan speelplezier hebt is het nog altijd zeer goedkoop entertainment. Alleszins goedkoper dan een gemiddelde AAA titel die je op 6 uur uitspeelt met 0 herspeelwaarde.
Maar deze redenatie kun je beiden kanten op trekken. Dat is mijn punt. Of deze game is duur, of al die andere games zijn goedkoop.
Of geen van beiden. Het is het waard als jij er de waarde in ziet. Ik vind het niets waard, want ik geloof gewoon niet in mobiel gamen, 2 keer een aankoop geprobeerd, 2 keer misgeschoten. Voor mij is het geen platform waar je echt op kan gamen. 99% zit verstopt achter time limits die je met speciale in game coins (echt geld) verder kan spelen.
Dat is zo bij freemium games. Sooner than later loop je tegen een paywall aan en dat is een andere paywall. En dan gaat het niet om een eenmalige aanschaf om de rest van het spel te unlocken (meer gelijk aan DLC, zoals in SMR) maar om microtransacties die je gebruikt.

Verder zijn er genoeg pareltjes in de appstore te vinden, waarbij gamen op een mobiel device wel werkt. Kort lijstje van must have games:

- Threes (puzzel)
- Mini Metro (puzzel) (nu €0,99)
- Monument Valley (puzzel)
- Concrete Jungle (€4,99)
- Kingdom Rush (tower defence)
- Dungeon Warfare (tower defence) (nu €1,99)
- Alto's Adventure (snowboarden)
- Card Crawl (kaartspel) (nu €1,99)
- Human Resource Management (nu €1,99)
- Horizon Chase (racing)
- Pinball Arcade (echte flipperkasten)

Vooral puzzle en td games vind ik erg goed werken, maar games als Alto's Adventure zijn ook geweldig. Alle games in dit lijstje kosten een paar euro, maar ze zijn het dubbel en dwars waard. :Y
Prijs is inderdaad relatief. Een Mario versie voor de DS kost bijna 40 euro. Maar dit is een heel andere game met een heel andere doelgroep.

Mensen zonder DS maar met een iPhone of iPad hebben een heel andere manier van apps consumeren en een heel ander referentiepunt kwa prijs. De gemiddelde app in de app store kost $1,13. De gemiddelde game kost $0,55. De gemiddelde prijs van alle apps samen was in juni 2016 precies 1 dollar. Dus dan zullen veel mensen 10 dollar duur vinden.

Dit blijkt ook uit de reviews. Het aantal negatieve (1 ster) reviews is twee keer zo groot als de positieve (5 sterren). Meest gehoorde bezwaar is de prijs. De internet vereiste worden mensen ook niet blij van.
Het café is duurder en heb je minder lang lol van..
Als je alles in het leven zo vergelijkt dan komt het ook niet goed.
Tot nu toe lukt het aardig hoor ;) goddank heb ik de café-fase overgeslagen, scheelt een hoop geld en ellende .. ik heb geen zin om me bezig te houden met dat soort onrendabele zaken..
Het hele leven is onrendabel. Je bent de hele tijd bezig met shit die je eigenlijk niet wilt doen en uiteindelijk ga je dood.
En tot die tijd betaal je nog belasting ook. Yep! Klopt! Alles is uiteindelijk zinloos.

Sterker nog, wie garandeert mij dat als ik het loodje leg, júllie nog wel bestaan? Misschien bestaan jullie alleen maar omdat ik jullie waarneem.
Als je droomt, gaat je droom dan door als je wakker wordt?
Hmm da's ook een goeie.

Helemaal off-topic natuurlijk. Maar dat is natuurlijk wel dezelfde soort vraag als bewijzen dat de kleur rood die jij ziet, hetzelfde is als dat ik 'm zie. Oftewel: bewijs maar eens dat jij dezelfde kleuren ziet als ik, dus: bewijs maar eens dat jij echt bestaat zonder dat je contact met me opneemt. Hah!
Dat kan niet want wat leest heb je dan immers zelf geschreven, en de personen die je ziet ben jijzelf... ze kunnen zelf niet zien, ook geen kleuren.
Ligt eraan wie je daar tegenkomt ;)

Punt blijft dat iedereen anders kijkt naar waarde. De één telt het per uur, de ander telt de gehele ervaring, weer een ander vergelijkt het met soort gelijke spellen en iedereen komt op iets anders uit.
Ik kijk naar prijs per uur.. beste aankoop ooit: Call of Duty: Black Ops II voor de WiiU .... 6 euro bij de Bart Smit, heb er >500 uur in zitten.
Maar hoeveel van die tijd heb je echt plezier gehad, en hoeveel heb je zitten vloeken op campers, cheaters, noobtubers, etc? Ik heb ook veel uren in sommige CoDs zitten, maar als ik achteraf ga kijken was dat vooral door verslaving en heb ik meer stress gehad van dat spel dan plezier als je het puur objectief gaat bekijken.

Rekenen per uur is voor mij dan ook niet echt een goede maatstaf. Sommige zaken haal je gewoon veel meer voldoening uit. Gezellig op stap met je vrienden, evt nieuwe mensen leren kennen, vind ik toch zwaarder tellen dan een simpel spelletje voor op je telefoon bijvoorbeeld, ook al heb je er misschien minder uren in zitten. Etc.
Hoeveel uur spelplezier levert dat tientje op? En vergelijk dat eens met iets anders waar je een tientje voor betaalt. 3 biertjes zijn in een half uur op...
Eens. Daarbij komt dat er in-app aankopen mogelijk zijn.
Heb je de game geprobeerd? Omdat je het met Jungle Run vergelijkt.
Dat mensen liever wat anders willen kopen voor die 10 vind ik geen probleem, maar zeuren dat het allemaal gratis moet zijn vind ik ook een beetje treurig van die mensen. Voor een dubbeltje voor aan zitten. Die mensen vinden het natuurlijk geweldig dat ze zelf of hun kinderen genoegen nemen met een eindeloze F2P game als clash of clans of candy crush waar kwaliteit ver te zoeken is.
Niet mee eens. Supercell is een prima bedrijf en heeft waarschijnlijk meer programmeer uren in Clash of Clans zitten dan Nintendo in Super Mario Run. Natuurlijk wil ik niet zeggen dat Nintendo hier iets fout doet hoor, enkel dat ik niet vind dat jij gelijk hebt.

Zelf vind ik €10 euro wel meevallen. Ook hebben steeds meer mensen tegenwoordig 4g en kunnen ze onderweg gewoon spelen. Slechte argumenten naar mijn idee. Zolang het kwalitatief gezien een goede app is, waar moeite voor is gedaan, mag dat ook beloond worden.

Nog even over de zogenaamd belabberde kwaliteit van Clash of Clans; de graphics van Clash of Clans zijn prima en je kan je er gratis, makkelijk een paar jaar mee vermaken ook zijn er extreem veel mogelijkheden en tactieken om aan te vallen en te verdedigen.
M'n vrouw zit ook al eindeloos lang te Candy Crushen. Zonder ook ooit maar 1 cent aan uitgegeven te hebben op level 1100-nogiets geloof ik. Ook best wel 'value for money' .. een spelletje dat je gewoon éven tussendoor kan spelen.
Ik vind de prijs niet te duur maar mijn 12 jaar oude broer wel: die heeft nooit iets anders gekend dan free appstore rommel.
Nou, dan geef je het toch aan hem voor de kerst? Voor veel jongeren is alles wel duur. En voor mensen die niet uit het Westen komen, of minima, ook.
Ik vind eigenlijk dat ze eens iets moeten doen aan "gratis" apps, zodat de niet echte gratis apps de ranglijsten niet vervuilen,
Neem een candy crush, deze is gratis met in game aankopen om het spel makkelijker te maken. (Dit mag dus naar mijn idee gratis genoemd worden, die ingame aankopen zijn niet noodzakelijk)
Echter spelen zoals Super Mario Run zouden niet onder deze noemer mogen vallen naar mijn idee, aangezien je hier dus een ingame aankoop moet doen om de volledige game toegankelijk te maken.

[Reactie gewijzigd door Emunator op 21 december 2016 15:52]

Het probleem is dat Apple geen ondersteuning biedt voor demo's in de AppStore.
Dat kun je op twee manieren oplossen.
1. Je maakt een App en een App Lite waarmee je kunt proberen, maar dus niet alles in de Lite versie.
2. Je maakt een App zonder ads en een App (Lite) met ads. Eventueel kun je de Lite versie via een inapp aankoop upgraden.
3. Je biedt een gratis app met beperkte functionaliteit die je kunt vrijkopen door een in app purchase.

Als je 3 neemt, Nintendo's keuze, dan kun je voortgang/instellingen bewaren. Dat wordt bij optie 2 en 1 al lastiger. Maar handig is het allemaal niet.
Mijn voorkeur zou gaan naar 1 app waarbij je zoals in de iBook Store een fragment (= demo) kunt downloaden. Moeten appmakers die wel aanbieden en maken.
Dan gaat het puur om de verwoording. Als ze zouden zeggen dat dit de volledige versie is, en dat je kunt betalen voor extra levels, zou het volgens jou wel goed zijn.
Nee, de appstores zouden deze vorm van games onder betaalde apps moeten plaatsen.
Op die manier is het duidelijk, dat zelfs al kan je het gratis downloaden, dat je uiteindelijk moet betalen voor volledige functionaliteit.
Het is inderdaad meer een demo dan een gratis game wat dat betreft.
Heb hem ook even binnengehaald op mijn Ipad. Eerste 3 levels waren op zich vermakelijk, maar niet dusdanig leuk dat ik de noodzaak voel 10 euro te betalen. Daarnaast is de internet verbinding een drempel voor mij, gezien ik een wifi only tablet heb. Dit maakt spelen in het vliegtuig/trein/auto en buitenland erg lastig. Heb hier tevens ook principiele bezwaren tegen, maar als de game écht goed was, was dat nog te overzien.

Zou hoe dan ook liever een "oldschool" Mario platformer zien, zelfs al brengen ze gewoon de SNES mario naar de mobiele markt :9

Maar goed, er zullen ongetwijfeld een aantal mensen zijn die wel 10 euro neerleggen.

[Reactie gewijzigd door KoningL op 21 december 2016 15:50]

Je hebt geen smartphone die als accesspoint kan dienen? Een WiFi tablet hoeft voor de meeste mensen toch geen probleem te zijn... In het vliegtuig werkt natuurlijk nog steeds niet maar voor de rest lijkt me niet zo'n probleem.
Misschien dat je dat te veel moeite vindt, maar dan denk ik dat je gewoon al niet geïnteresseerd genoeg bent in de game en zul je daarom de game al niet kopen. Als je er 10 euro voor over hebt zal je ap aanzetten het probleem ook wel niet zijn.
Het is meer een optelsom van de punten die ik opnoem in mijn bovenstaande post, die er toe leidt dat ik het geen 10 euro waard vind.
Daar is het allways-online onderdeel van, maar dat is niet per se de dealbreaker. Natuurlijk kan ik een AP opzetten op mijn smartphone om dat te omzeilen, maar dat is een moeite waarvan ik vind dat die niet benodigd zou moeten zijn.
Vond de eerste drie levels daarnaast ook niet heel erg denderend.
Dit is exact de reden dat ik de game compleet links laat liggen, zonder die internet restrictie had ik het echt wel geprobeerd.

Heeft niks met het geld te maken, is gewoon te debiel voor woorden dat ik een AP op zou moeten zijn om een single player game te spelen.

En de enige echte rede voor deze debiele keuze is anti-piraterij. Kortom, ze lopen voor de zoveelste keer alleen de eerlijke betalende gebruikers te straffen. Straks komen de gekraakte versies van de game beschikbaar en die hebben die ellende allemaal niet (en dus extra motivatie is om hem juist NIET legaal te kopen).

Dus ik ben het totaal niet met je eens :)
Met die oude consolebesturing heb ik nog nooit een game gespeeld dat fijn wegspeelde op een tablet of telefoon. Deze Rayman Fiesta-run-achtige besturing is eigenlijk ideaal voor een telefoon.
Zou hoe dan ook liever een "oldschool" Mario platformer zien, zelfs al brengen ze gewoon de SNES mario naar de mobiele markt :9
Ik heb precies hetzelfde, daarom ben ik begonnen met het maken van een clone van Super Mario Bros voor de NES, met dezelfde sprites, sounds etc. Met een level editor kan ik er zelf levels bij maken.

Helaas kan ik die wegens copyrights niet uitbrengen, maar ik heb in ieder geval een leuke game om me mee te vermaken op vakantie ;)
Zo zien we maar weer hoe immens populair Nintendo (en daarmee Super Mario) nog altijd is! :)
Als je bedrijf daardoor 13 procent minder waard is zou ik daar toch mijn vraagtekens bij hebben.
Het bedrijf is helemaal geen 13% minder waard. Integendeel,de Nintendo koersen staan hoger dan voor de aankondiging van het spel. Er is nu een kleine correctie maar netto staan de koersen nog altijd veel hoger.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 21 december 2016 15:54]

Deels, rond het spel zelf staan ze aanzienlijk lager, vorige maand nog 28k, zelfs even bijna 30k, nu amper 24.

Ze staan per saldo aanzienlijk hoger door de Switch aankondiging deze zomer, daar hadden ze in augustus bijna een verdubbeling (en daarvoor was er ook een flinke drop, zij kwamen van een YOY ~25k).

Je kon hier aardig goed cashen rond de Switch, maar gros was al lang jaren geleden uitgestapt, toen het aandeel op topniveau heeft gestaan.

Maar puur rond deze game heeft Jip gewoon gelijk, aandeel ligt lager dan voor de aankondiging (keldering door de lage rating in de store, 2,5 uit 5 ster).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 21 december 2016 16:17]

Op de beurs word de koers bepaald op verwachtingen, vaak zijn die verwachting onterecht omdat ze bijvoorbeeld in dit geval te hoog waren ingeschat.
Om de koers daling in perspectief te zetten, de koers van Nintendo stond een half jaar geleden op 14.500, nu staat deze op 24.530, dat is een koers stijging van +/- 69%.
Ten opzichte van de Nikkei (japanse beurs) die +/- 30% is gestegen in de zelfde periode, is dat best goed.
Mensen zijn toch wel erg krenterig als het om een mobiel game gaat. Het is gewoon een goed-overdachte , professionele game waar veel werk- en denkuren inzitten.

Of je het een leuk game vindt of niet mag je natuurlijk zelf bepalen. Daarvoor zijn er de 3 gratis try-out-levels.

Ik zie dagelijks lagere schoolkinderen een dergelijk bedrag spenderen aan junkfood en snoep. Maar oh wee als gamedevelopers om 10 euro vergoeding vragen...
Als we die iPad vastnemen lijkt het wel alsof er een enorme inflatie plaatsvindt... 10 euro wordt dan ineens het megabedrag terwijl we in de supermarkt argeloos spullen impulsaankopen...
Ergens snap ik het wel. Als je een spelcomputer met game koopt dan kun je die bij wijze van spreken over 10 jaar nog eens uit de kast trekken om het te spelen.
Bij een mobiele game is dat veel minder. De nieuwe softwareversies blijven maar komen en op een gegeven moment wordt de game niet meer onderhouden en kun je hem niet meer spelen...
Het is vluchtiger en minder tastbaar.
Mee eens dat de developers ook betaald moeten worden.
Maar ze hebben 14 miljoen euro omzet in een paar weken... zonder fysieke distributiekosten, weinig tussenpersonen in de keten etc. etc.
Dit spel heeft echt geen miljoenen euro's gekost om te maken. De levels vind ik erg kort, ze hadden wel 4x langer mogen zijn, en ook veel meer. Zat meer te denken aan 100 levels.
Haal de always-online weg en ik overweeg het 10tje wel...
Heb jij geen databundel dan? Wat deze game gebruikt stelt helemaal niks voor. Doet enkel af en toe een ping.
Het gaat meer om de verbinding zelf. Als je net even geen internet hebt, kun je niet spelen. Daarnaast is het voor mij persoonlijk een principekwestie. Het is al erg genoeg dat iOS-apps op zich al DRM bevatten, daar hoeft wat mij betreft niet nog always-on bij te komen. Ik vat het ook een beetje als een belediging op.
Het is DRM. Dat is mijn probleem. Internet vereist terwijl het een offline single player game is.
Ik wel maar die kan ik niet gebruiken op mijn laptop en tablet.
Het is Nintendo gegund... Jarenlang aan lopen klooien met die consoles en links / rechts ingehaald worden door de King's van de wereld. Laten we hopen dat ze nu een beetje doorpakken.
Volgens mij staat Nintendo deze generatie nog bovenaan met console verkopen. Dat zal niet lang meer duren maar dat hebben ze toch jaren volgehouden met verouderde apparatuur (Wii U en 3DS). De vorige generatie hebben ze ook ruimschoots gewonnen (Wii en DS).
Waar haal jij je informatie vandaan ?

De PS4 is meer verkocht dan alle XB1 en WiiU's bij elkaar.

Bovendien is een 3DS em DS geen console, dat is een handheld.
Nu met de switch trachten ze een hybride te maken die dan kan dienen als handheld en als console.
Waar haal jij je informatie vandaan ?
http://www.vgchartz.com/
De PS4 is meer verkocht dan alle XB1 en WiiU's bij elkaar.
Klopt. Zie bron.
Bovendien is een 3DS em DS geen console, dat is een handheld.
:O
https://en.wikipedia.org/wiki/Handheld_game_console

"A handheld game console is a small, portable self-contained video game console with a built-in screen, game controls, and speakers."

https://en.wikipedia.org/...on_of_video_game_consoles

"In the history of video games, the eighth generation includes consoles released since 2012 by Nintendo, Microsoft, and Sony Computer Entertainment. For home consoles, the eighth generation began on November 18, 2012 with the release of the Wii U, and continued with the release of the PlayStation 4 on November 15, 2013,[1] and Xbox One on November 22, 2013.[2][3] These video game consoles follow the seventh generation: Sony's PlayStation 3, Nintendo's Wii and Microsoft's Xbox 360. For video game handhelds, the generation began in February 2011 with the release of the Nintendo 3DS, successor to the Nintendo DS, in Japan, followed by a North American and European release in March. Nintendo released the New Nintendo 3DS XL in North America on February 13, 2015.[4] The successor of the PlayStation Portable, the PlayStation Vita, was released in Japan in December 2011, and in Western markets in February 2012."

Kortom; je hebt ongelijk. Een handheld is evengoed een console. Dat is al sinds 1989 zo (Game Boy in de 4e generatie gameconsoles) dus wen er maar aan.
Nu met de switch trachten ze een hybride te maken die dan kan dienen als handheld en als console.
Nee. Ze trachten niet, ze doen. En ze maken een hybride tussen een handheld console en een home console.
Ja leuk verhaal maar als men praat over een console heeft niemand het over een gameboy oid.

In weze zou een tablet of smartphone vandaag de dag dan ook een console zijn.

Maar eh, wij weten allemaal wat we bedoelen en als we over consoles praten dan doelen we hier op die dingen die je aansluit op de TV.
Op dit vlak doet Nintendo het al jaren slecht (WiiU).

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 21 december 2016 19:35]

Ja leuk verhaal maar als men praat over een console heeft niemand het over een gameboy oid.
Ik heb je zojuist het tegendeel bewezen.
In weze zou een tablet of smartphone vandaag de dag dan ook een console zijn.
Ik heb je de definitie gegeven. Een tablet of smartphone (met uitzondering van de N-Gage en een Sony model uit het verleden) hebben geen game controls. Maar als je erover wil miepen, prima hoor dan reken jij ze er fijn bij.
Touch wordt tegenwoordig ook gezien als input devices en kunnen ook als controls gezien worden.
Een Hele generatie weet bijna niet beter.

Maar nogmaals, je definitie mag dan gelijk hebben maar als mensen praten over consoles dan praten ze over dat ding dat je aansluit op de TV.
En met dat type console doet Nintendo het al jaren slecht, zie de WiiU.
De redenen zijn overduidelijk en al vaak besproken.
Idd je hebt er vaak over gemiept en keer op keer ben je door vele mensen op je ongelijk gewezen inclusief bronnen. Maar je mag gerust stug volhouden aan jouw interpretatie die een uitzondering is. Je mag zelfs de illusie hebben dat jouw definitie door de meerderheid wordt aangehangen. Succes er mee.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 21 december 2016 19:41]

Gekke reactie gezien het feit dat Nintendo het juist altijd al erg goed gedaan heeft op de handheld markt (aangezien mobile toch eerder te vergelijken is met handheld dan met consoles).

Maar gegund is het ze zeker, ze doen m.i. veel meer pogingen tot innovatie dan andere gevestigde namen.
De DRM en niet de prijs doet voor mij toch wel de das om.
"Mensen klagen over de relatief hoge prijs ten opzichte van andere apps"

Veels te duur... tja... en ondertussen voor een paar honderd euro in apps duwen die wel volledig gratis speelbaar zijn maar een verslaving voedende shop met microtransacties erachter hebben hangen. 8)7

Blijkt maar weer dat je bij een verkoopmodel rekening moet houden met de niet altijd even logische werking van het menselijk brein. Een tientje om door een gesloten deurtje te mogen is veel te duur. Hier een tientje, daar een tientje, daar een twintigje om sneller door de gang de mogen lopen is zo uitgegeven.

Als je het omrekent naar 'pret per euro', dan is content kopen voor je geld een beduidend betere investering dan content versnellen voor je geld. Sterker nog, door te betalen voor het versnellen van content ben je stiekum dief van je eigen spelduur, je pret is dan eerder voorbij.

Maar ja, als je één keer content koop weet je dat het de volgende keer ook geld kost. Dat versnellen deed je alleen maar nu, omdat je het wou. Je kan ook gratis spelen. Doe je niet, maar het kan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True