Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Turbine sluit servers van Asheron's Call-mmorpg's

Door , 31 reacties, submitter: WolfsRain

Turbine heeft aangekondigd dat de servers van de mmorpg-games Asheron's Call en Asheron's Call 2 op 31 januari worden gesloten. Daarmee komt er een eind aan de respectievelijk zeventien en veertien jaar oude games.

De ontwikkelaar heeft de sluiting van de servers op Facebook aangekondigd. Asheron's Call is in 1999 uitgekomen voor de pc. Het spel is ontwikkeld door Turbine en uitgegeven door Microsoft. De servers van dat spel zijn sindsdien constant online gebleven. In 2002 kwam de opvolger uit; Asheron's Call 2: Fallen Kings. Daarvan zijn de servers na drie jaar gesloten. In 2010 werd Turbine door Warner Bros. overgenomen en twee jaar later bracht de studio Asheron's Call 2 opnieuw uit.

Asheron's Call heeft tot 2014 maandelijkse updates met nieuwe evenementen gekregen. Daarna heeft Turbine besloten om de game te blijven onderhouden met bugfixes, maar werden er geen nieuwe functies meer toegevoegd. Tegelijk maakte de ontwikkelaar het spel gratis om te spelen.

Turbine heeft het aanmelden van nieuwe accounts uitgeschakeld. Bestaande spelers kunnen het spel gratis blijven spelen totdat de servers gesloten worden. De rechten van Asheron's Call blijven in handen van Warner Bros, maar er is geen nieuws over nieuwe ontwikkelingen rond de franchise.

Reacties (31)

Wijzig sortering
Is niet het enige nieuws. DDO en Lotro zal onder de vleugels komen van publisher Daybreak. De bestaande teams worden geïntegreerd in de nieuwe studio Standing Stone Games.

http://massivelyop.com/20...ng-daybreak-as-publisher/

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 21 december 2016 15:48]

Klinkt alsof Turbine helemaal opgedoekt is.
Het scheelt niet veel. Een groot deel van de ontwikkelaars is hun eigen studio begonnen een heeft een samenwerkingsakkoord met het oude Sony Entertainment (nu Daybreak dus).

Het gedeelte wat overblijft van Turbine houdt zich bezig met het ontwikkelen van mobile games, iets waarvan WB al had laten weten dat ze er zich op gingen focussen. De voorbije 2 jaar hadden Turbine personeelsleden (die in grote getallen waren afgedankt) al hints gegeven dat het moeilijk bleek om nu nog in die markt door te breken.

Iets met de ratten die het zinkende schip verlaten dus ...

Nu, niet dat ik denk dat WB zomaar de licenties voor de Lord Of The Rings-films franchise en D&D hebben van de hand gedaan, zo stom zijn ze niet. Er komt binnenkort een nieuwe D&D film uit dus zal WB zeker iets achter de had willen houden.

Vermoedelijk - maar dit is zuiver speculatie - heeft WB dus Standing Stone slechts een licentie gegeven, maar blijven de rechten bij WB.
Volgens mij kunnen ze i.i.g. niet zomaar wat met de rechten van LOTR doen. Dat zou neem ik aan via de Tolkien Estate moeten.
Ja, WB heeft de rechten voor LOTRO-spellen van de Tolkien Estate toegewezen gekregen..

Dus ofwel hebben zij dit nu doorgegeven aan de nieuwe studio (of dat mag zal afhankelijk zijn van het contract, maar Tolkien Estate kennende is dat al zeer onwaarschijnlijk), ofwel heeft WB een nieuwe licentie gegeven aan Standing Stones die korter is of gelijkloopt met de licentie met de Tolkien Estate.
Klinkt alsof Turbine helemaal opgedoekt is.
Eerder dit jaar meldden ze (na ontslagronde zoveel) dat ze zich op mobiele games wilden concentreren. Heel veel is daar nog niet van te zien: op hun site staat een Batman game, en een aankondiging van Game of Thrones.
Dat zijn beide dus mobile games.
Turbine wordt (weer - niet de eerste keer) flink afgeslankt inderdaad. In de zomer van dit jaar was het nog raak. De focus werd verlegd naar 'mobile'.

Eergisteren het nieuws dat de teams die aan DDO en LOTRO werken zijn afgesplitst naar Daybreak, gaan verder als Standing Stone Games.

Vandaag het nieuws dat de stekker van AC en AC2 eruit gaat.

Allemaal logische zetten in de overgang naar mobile dev, maar van het Turbine dat we kenden als MMO developer is niets meer over. En van het Turbine als mobile dev heb ik nog niets gehoord of gezien.
Over de mogelijkheid van private servers hebben de ontwikkelaars het volgende gezegd (in de comments onder de Facebook-post):
Regarding player run servers: We had hoped to be able to hand off our servers to the community, so our most loyal players could continue their journey through Dereth. Unfortunately, this is something we were unable to do.

[Reactie gewijzigd door g0tanks op 21 december 2016 15:09]

Zonde, maar misschien dat WB natuurlijk later nog iets met het IP wil doen, en dus kan je niet meewerken aan community run servers helaas.
Vaak niet, gaat de ijskast in 'voor geval dat', maar in ieder geval niemand met jouw IP aan de haal gaat, wat jij dus in de afgelopen ~15 jaar hebt opgebouwd.

NCsoft heeft zo ook 5-6 titels waar ze niets meer mee gaan doen (3x bevestigd), maar puur behouden zodat anderen er niet meer aan de haal gaan.
Turbine heeft veel moeite gedaan om de franchise aan de praat te houden. Ze zijn eerder weggegaan bij Microsoft en hebben het spel zelf draaiende gehouden. Een bedrijf zoals WB heeft natuurlijk niet de passie voor een IP zoals de originele bedenkers die hebben. Voor WB is het gewoon een zakelijke beslissing om de stekker eruit te trekken.
Ik heb AC1 in de begin jaren (te?) veel gespeeld. Het zat er al een tijdje aan te komen dat het helemaal tot een einde zou komen. Ik verwacht ook niet dat er nog een AC3 gaat komen...de MMORPG markt is gewoon killing.
Ondanks de respectabele leeftijd zal 't de fans toch pijn doen na al die jaren alles kwijt te zijn. Na 17 jaar toch 'n stukje van je leven geworden lijkt me.
Daar zou toch iets mee gedaan moeten kunnen worden..?
nog nooit van het spel gehoord, lijkt beetje op runescape vroeger.
maar damn, 17 en 14 jaar lang de servers draaiende houden. netjes
Heb ook nog nooit van het spel gehoord ondanks dat ik al 2x zo lang mee ga.

Vind het wel altijd leuk om te zien dat oude games toch nog een dusdanig grote playerbase hebben dat er zo lang nog officiële servers online blijven! _/-\o_
Daar kunnen een hoop spellen nog een puntje aan zuigen.
AC lijkt in mijn ogen niet op Runescape.
Dat kan feitelijk ook helemaal niet want AC kwam ruim een jaar vóór Runescape uit.
Asherons Call: 1999 vs
Runescape: 2001).

Dus in het beste geval lijkt Runescape op AC..
In mijn ogen echter, als je Runescape met een mmo wilt vergelijken, dan zie ik meer gelijkenissen met Ultima Online, dat uitkwam in 1997.

Mijn mening is gebaseerd op het spelen van de hierboven genoemde spellen.
Ieders mening kan en mag natuurlijk afwijken.

[Reactie gewijzigd door Alfa1970 op 21 december 2016 15:59]

Ondanks dat dit treurig nieuws is, is het best knap om het zo lang volgehouden te hebben. Respect voor Turbine.
Inderdaad, daar kunnen sommige bedrijven nog van leren :)
Daar kunnen de developers van tegenwoordig wel van leren, geweldig dat het spel zolang de servers heeft aangehouden. ik wens het team hierbij ook veel geluk!
Ach, het was mijn tweede MMORPG, eerst Ultima Online gespeeld, daarna Asherons Call. Als Ogmage eerst gebuft worden door anderen tot je (lvl 26 oid) zelf je item magic ging doen?! Veel tijd aan deze game besteed!!

De balans & spec mogelijkheden waren legio, toen waren er voor elke spell nog ingredients nodig, en volgens mij was dit een van de eerste Online games waarvoor (portal)bots ontwikkeld werden, die tegen betaling van ingredients een portal voor je opende. .

Voor mij de eerste game waar ik leerde:
- kiten
- Buffen
- Carebearen
- dat ik verslaving gevoelig was ;)

[Reactie gewijzigd door Togt op 21 december 2016 20:52]

Dat is toch best respectvol 17 jaar online is won niet gelukt met cs. 1.5 wie vergeet dat tijdperk nog. Prachtig, wat een drama toen het gestopt werd na 1.6 en steam om de hoek kwam kijken en in begin echt drama was.
Was dat niet in de tijd dat je toen nog een Credit Card nodig had om de MMO te spelen ?
Ik kan me iig voorstellen dat het veel mmo's de nek om heeft gedraaid , omdat mensen t simpelweg niet konden betalen met hun NON-Credit Card bank pasjes .

[Reactie gewijzigd door Metallize op 21 december 2016 16:15]

Nederland loopt al jaren, decenia's achter op het CC principe, al in de begin jaren 2000 was CC een gemeengoed op internet, nog sterker toen ook bovenliggende betaaldiensten erbij kwamen zoals PayPal en consorten.
Mja da's inderdaad zo ... ik heb mn Rabobank pas opgezegd omdat ik er niets mee kan waar ik woon , terwijl mn huidige Bankpas een credit card-Debit is .. dus een soort pinpas waar je gewoon over de hele wereld mee kunt betalen :P

Maarja je kunt t achterlopen noemen , of gewoon " the Dutch way " noemen ;)
Ik vond het wel klote toen ik in 2005 na de beta test van Ryzom de game niet kon spelen, maar goed een paar maanden later kwam WoW met 60day pre-pay kaarten ;)
dus byeeeeeee Ryzom :P

[Reactie gewijzigd door Metallize op 21 december 2016 17:02]

De keren dat ik écht een creditcard nodig heb gehad kan ik op één hand tellen en dan was er altijd wel iemand in de buurt die er eentje had. Nederland is gewoon geen credit card georiënteerd land. Het enige dat ik sinds kort erbij heb ik PayPal zodat online betalingen wat makkelijker zijn. Maar in Nederland zelf heb je vrij weinig aan een creditcard. Sowieso vind ik het principe van kopen op basis van schuld een beetje apart.
Ik had in die tijd 'gewoon' een CC hoor, onmisbaar op vakantie. AC was inderdaad CC betalingen, ik dacht +/- 10 dollar p/m.
Klopt, sterker nog, voor mij was Asheron's Call in 2000 de enige reden om een credit card aan te vragen.

Het zal 1 van de redenen zijn waarom het spel hier niet echt bekend zijn, maar ik denk ook omdat er relatief weinig reclame voor gemaakt werd destijds. Ondanks het feit dat het technisch netjes in elkaar zat, goede lore, etc is Asheron's Call nooit echt heel bekend geworden. Ultima Online, Lineage en EverQuest zijn toch wel een stuk bekender voor mensen.
Vraag me af hoeveel spelers er nog waren en hoeveel servers er nog nodig zouden zijn om het draaiend te houden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*