Sony haalt server voor PS4-game Kill Strain na een jaar offline

Sony haalt per 1 juli een server offline waardoor enkele oude PS3-games niet meer zijn te spelen. Opvallend is dat ook de onlinefunctionaliteit van een PS4-titel sneuvelt. Het gaat om Kill Strain, een gratis speelbare moba die in juli vorig jaar uitkwam.

Dat Sony nu al de server sluit waarvan ook Kill Strain afhankelijk is, duidt erop dat de game niet succesvol is. Hoeveel spelers de game heeft, is niet bekend. Kill Strain werd ontwikkeld door Sony's eigen San Diego-studio. De game verscheen in juli 2016. Tweakers schreef enkele maanden voor de release een preview van de game.

Kill Strain is een gratis speelbare moba-game met optionele in-game-aankopen. Met een gemiddelde score van 53 punten op Metacritic werd de game niet enthousiast onthaald door recensenten. Gebruikers geven de game een hogere waardering van 73 punten.

Het sluiten van de server heeft ook gevolgen voor vier oude PS3-games: High Velocity Bowling, Medieval Moves: Deadmund's Quest, Sports Champions en het tweede deel van die game. Ook de Vita-game Modnation Racers: Road Trip kan na het sluiten van de server niet meer online gespeeld worden.

Kill StrainKill StrainKill StrainKill Strain

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-04-2017 • 13:11

64

Reacties (64)

64
62
26
1
0
32
Wijzig sortering
Hoe werkt dit juridisch? Als je in-app aankopen hebt gedaan heb je daar nu niets meer aan?
Ik weet niet of je iets met je in-app aankopen kunt. Maar als je het spel zelf gekocht hebt ga ik er van uit dat je in Nederland gewoon recht hebt op geld terug.

Je moet, als consument, kunnen verwachten dat je langer dan een jaar het spel kunt blijven spelen. Als dat niet kan is dat, in mijn ogen, IANAL, gewoon een nonconformiteit en kun je de winkel in de gelegenheid stellen de nonconformiteit te herstellen of de koop ontbinden.
Dit is correct. Ogv 7:17 BW jo. 7:21 BW jo. 7:24 BW jo. 6:265 BW zal Sony de consumenten die in-app aankopen hebben verricht op verzoek van de consument een alternatief aanbieden of de overeenkomst ontbinden en het geld restitueren :)

[Reactie gewijzigd door Sh0t1991 op 22 juli 2024 21:31]

De game was gratis met in app aankopen, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat er mensen zijn die het spel gekocht hebben....
In het geval van die moba is dat inderdaad het geval. Dan heb je pech, en juridisch denk ik ook niet dat je een poot hebt om op te staan.
Het word "tijdig" aangekondigd (+- 2 maanden van te voren).

Meestal kondigen publishers dit wel minstens van te voren aan met wat er gebeurt met je aankopen of ingame currency (spoiler alert, its gone).
Zo ben ik dus voor €250 aan auto's kwijtgeraakt op Need For Speed World
Voor mij nog maar eens het bewijs dat het gros van in-app purchases te vermijden zijn.
Voor de f2p games is het voor mij wel een manier om goede games en ontwikkelaars te ondersteunen. Ik geef er per game niet meer dan een paar euro aan uit. Alhoewel het bij sommige PC games soms wel wat uit de hand loopt.
Gelukkig was het een Windows game i.p.v. een simpele app. Dat maakt het er trouwens niet minder vervelend door, heb er wel meer plezier aan gehad dan ik ooit zou kunnen hebben aan een app.
Juridisch gezien net zo veel pech als dat een spel onspeelbaar wordt als het offline wordt gehaald. Het zal wel in de algemene voorwaarden van in dit geval Sony staan dat je dan nergens recht op heb.
Op basis waarvan doe je deze uitspraak, krijg het vermoeden dat je uitspraak op niks gebaseerd is.

En Sony kan in de algemene voorwaarden zetten wat ze willen, maar dat hoeft het niet direct rechtsgeldig te maken.
Nu de server offline gaat, zal de game tegen die tijd ook wel uit de schappen en online marketplace verdwijnen. Anders moeten ze erbij vermelden dat de game niet meer online gespeeld kan worden.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 22 juli 2024 21:31]

Wist niet eens dat er een Moba op de PS4 was :S misschien hadden ze de marketing iets beter moeten doen.
Smite is er al enige tijd op de Xbox en PS. Het was ook de eerrste MOBA op een console. En EPIC's Paragon is ook beschikbaar op de PS4, deze staat ook toe dat je samen met PC spelers speelt .
Ja klopt sorry ik had me iets beter moeten verwoorden denk ik maar ik bedoel echt zo'n moba zoals de afbeeldingen doen lijken. en smite en paragon spelen een flink stukje anders dan de mobas van bovenaf zoals LoL, HoN, Dota, Hots.
Ah, jah, die spelen ook wat minder lekker via een joypad. Volgens mij ging of gaat er wel 1 van die topdown moba's naar een console toe.
En dat is dus een reden waarom ik eigenlijk geen 'online-only' games koop.
Het is alleen jammer dat we wel steeds meer die kant worden opgeduwd. Je kunt bijna al niet meer anders helaas, dus als je wat koopt mag je hopen dat het lang ondersteund wordt.

Ik draai op mijn oude XP machine nog graag oude games waarvan ik gelukkig nog de cd's heb (Insane, Ureal tournament, Doom). Dat zal in de nabije toekomst voor de huidige games nagenoe onmogelijk worden daar je geen back-up meer hebt op die manier. Is de server weg, dan heb je pech gehad :(
Ik heb ook nog een hoop oude games op cd/dvd/diskette, maar zodra ze op steam/gog in de aanbieding zijn koop ik ze gewoon opnieuw. Al te vaak meegemaakt dat de setup van de cd/dvd niet meer werkt (alsin dat het OS niet meer ondersteund wordt).
Ja daar heb je gelijk in, maar daarom draai ik ook op een oude XP machine. Veel van die games werken al niet meer op Win7 of met een gepatch installatie programma, maar dan vaak weer niet op de 64 bits versie.

Ik heb ook nog steeds geen Steam account, maar game nog regelmatig maar dan de oude games of op een Xbox One.
Anoniem: 857639 @SuperDre19 april 2017 13:41
100% mee eens, ik doe dat zelf ook niet
Overwatch lijkt mij leuk spel, maar is wel enkel online.. tsja dan niet.
Er zijn een aantal publishers waarbij dit (bijna) geen risico is. Kijk bijvoorbeeld naar alle Blizzard games. Starcraft I (1998) en Warcraft III (2002) zijn beiden nog steeds online te spelen.

Bij, in ieder geval, Blizzard heb ik hier dus helemaal geen moeite mee.
Een "MOBA" is offline dan ook geen hol aan.

Volgens mij komt EPIC het dichtste bij 'waardige' bots als tegenstanders, maar zelfs die zuigen en zijn na 2-3 potjes wel weer leuk geweest.
Overwatch lijkt mij leuk spel, maar is wel enkel online
Volgens mij kan je die gewoon als disc in speelgoedwinkels kopen.
Anoniem: 857639 @Fireshade19 april 2017 14:55
Ik bedoel dus dat je dat enkel online kan spelen.. als de server offline gaat.. heb je NIETS aan die disc.
Anoniem: 712393 19 april 2017 15:27
Daarom koop ik geen games die alleen of grotendeels multiplayer zijn,
en al helemaal geen games uit de playstation4 online store, die zijn allemaal over een tijd niet meer speelbaar als de servers offline gaan omdat de massa PS5 speelt.
Ik loop altijd 1 console achter omdat ik te veel games verslind om 60 euro per stuk te gaan betalen, geen online spellen voor mij.
Als je niet perse de laatste spellen hoeft te spelen kan je PS4 games op marktplaats ook wel voor < 25 euro oppakken
Anoniem: 712393 @choker20 april 2017 16:16
Ik betaal meestal 5 euro per stuk, laatste tijd iets meer omdat ik bijna alles al heb ( ook veel uitgeleend ).
Mediëval Moves... Ha. Dat was een klassieker :P Ook nog ergens liggen. Heeft vooral veel stof gevangen ... :D
vier oude PS3-games: High Velocity Bowling, Medieval Moves: Deadmund's Quest, Sports Champions en het tweede deel van die game
Dat zijn zover ik weet allemaal PS Move games, was juist de reden waarom ik m'n PS3 nog steeds heb, dat was echt leuk meppen.
Vraag me af of dit echt om één server gaat. Hoeveel fysieke servers zouden er nu nodig zijn hiervoor ? Opzich vind ik dat de servercode dan maar gratis te downloaden moet zijn... Zeker wanneer mensen een game kopen met "online" eisen ...
Vroeger was dat beter geregeld. Games als cod, unreal tournament, medal of honor hadden allemaal dedicated servers waarvan de code voor download aangeboden werd. Hoop lol gehad op eigen clanswervers. Slechts enkele games zoals left 4 dead bieden t nog aan via hlds (halflife dedicated server)
Jah, probleem is daarbij dat de uitgevers er niets meer aan verdienen... liever dood dan iemand anders die er een cent aan verdient ... :(
Dat hebben ze een tijdje opgelost door alleen officiele dedicated providers die daarvoor betalen ranked servers te laten aanbieden. Selfhosted was dan altijd niet ranked

[Reactie gewijzigd door fre0n op 22 juli 2024 21:31]

Ook de Vita-game Modnation Racers: Road Trip kan na het sluiten van de server niet meer online gespeeld worden.
Dit zal dan ook wel betekenen dat je geen levels, etc. meer kan downloaden. Dan moet ik van 't weekend maar even snel de beste tracks gaan downloaden.
High Velocity Bowling
Hoop nog altijd dat hier een PS4 variant op komt :D Was altijd erg leuk en de Sixaxis werkte erg goed hiermee. Overigens is het sluiten van die PS4 server wel erg snel.. Lekker als je veel in app purchases hebt gedaan..
Lees ik hier nou juist dat je vind dat je investering in een game af moet laten hangen van reviews? :')
Volgens mij is het vooral boeiend wat je zelf van een game vind, niet wat je buurman er van vind.
Server sluiten na een jaar vind ik ook gewoon (te) snel.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 22 juli 2024 21:31]

Te snel of niet, als het niet meer rendabel is, is het de enige juist (economische) keuze. Jammer voor de paar spelers, maar iets uit solidariteit laten draaien en er geld op toegeven is ook weer zoiets :+
Een game is geen investering maar een hobby,

ten tweede, sinds wanneer is de mening van anderen bij een online spel niet belangrijk? Community van 10 man is niet echt een community.
Een game is geen investering maar een hobby.
Een hobby is absoluut een investering. Je investeert er geld maar vooral ook tijd in. Tijd dat je maar één keer ergens aan kan uitgeven. Een game is dus absoluut wel een investering.
ten tweede, sinds wanneer is de mening van anderen bij een online spel niet belangrijk?
Dat is deze nooit geweest, je hoeft alleen maar genoeg mensen te hebben die het wel interessant vinden om het in bepaalde contexten rendabel te houden. En dat heeft vaker wel dan niet ook gewoon te maken met de winstmarges die bedrijven perse willen hanteren voor producten, of deze realistisch zijn of niet.
Community van 10 man is niet echt een community.
Volgens welke standaard?
Ik heb met de kleine maar hechte community waar ik lokaal mee in Ingress participeer meer dan voldoende pret. Veel meer dan die tienduizenden random vreemdelingen die liever mijn moeder voor hoer uitschelden dan een beetje sportief competetief gedrag tentoonstellen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 22 juli 2024 21:31]

Smaak is nooit te twisten... Dat andere mensen het spel een 5 geven zegt natuurlijk niks.
Anoniem: 221563 @Atilim19 april 2017 13:42
Lol. Dus omdat een ander minder van de game kan genieten dan jezelf moet je zelf de game ook maar niet spelen? Aparte redenatie.
tja da's het aard van het beestje, Sony is nu eenmaal geen liefdadigheids instelling die games met verlies gaat managen, ik kan het ze ook niet kwalijk nemen.

jammer wel voor de fans,

[Reactie gewijzigd door Metallize op 22 juli 2024 21:31]

tja da's het aard van het beestje, Sony is nu eenmaal geen liefdadigheids instelling die games met verlies gaat managen, ik kan het ze ook niet kwalijk nemen.
Nee, maar hiermee verklaren ze nu dus wel duidelijk de PS3 dood.
jammer wel voor de fans,
Jammer voor alle PS3-gamers.
Nee, maar hiermee verklaren ze nu dus wel duidelijk de PS3 dood.
Dat is toch ook niet zo heel erg gek, zo 3,5 jaar na de release van de PS4 en 11,5 jaar na die van de PS3 zelf. Zijn de Xbox 360 en de Wii (en nu de Wii U) niet al veel eerder dood verklaard?

[Reactie gewijzigd door EpPart op 22 juli 2024 21:31]

Het blijft Jammer.

En voor de xbox360 zijn pas nog nieuwe games uitgebracht.
De WiiU was dood vanaf het begin.
Het gaat niet om de releasedatum maar om de laatste datum wanneer het nog officieel verkocht werd. Als je in 2016 nog PS3's kon kopen (van Sony, niet van de tweedehands winkel op de hoek), is het stopzetten van ondersteuning veel te vroeg. (waarmee ik dus niet wil beweren dat Sony nog PS3's verkoopt want dat weet ik niet)

Overigens klopt de conclusie dat de PS3 dood is totaal niet. Ze zetten een server uit waar een paar niet zo populaire games van gebruik maken. Zo raar is dat niet. Dat zegt meer over die games dan over de PS3. Op de PC gebeurt het iedere maand wel dat de stekker uit gameservers wordt getrokken, maar daarmee is de PC als platform niet ineens dood.
Ze verkopen via PSN anders nog gewoon PS3 games hoor, pas nog House of the dead 3 en 4 gekocht (maar meer omdat die gewoonweg niet op disc te koop zijn)
Dood verklaren en toch blijven verkopen. Je moet het maar kunnen.
Het moment dat de games niet meer in de winkels liggen is de console dood.
Verlies is een vreemd beestje. Gebruikers wegjagen kan op termijn meer geld kosten.
Tenzij er echt niemand meer op die servers zit. :*)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.