Door , , 101 reacties

Sony organiseerde onlangs de PSN Digital Showcase. Tijdens dit evenement in Londen bracht het Japanse concern een flinke voorraad indie-games onder de aandacht die allemaal voor de PlayStation 4 op de markt zullen komen. Sony is uitgever van de meeste van deze games, maar niet van allemaal. Ook echte 'indies' kregen een plaatsje, op voorwaarde dat de game niet verschijnt voor concurrent Xbox One. Ook het in eigen beheer ontwikkelde No Man's Sky werd in Londen getoond. Daar besteedden we al eerder aandacht aan.

Dino Dini's Kick Off Revival

Niet iedere legendarische persoon heeft een bekend gezicht. Wie zou Linus Torvalds herkennen als je naast hem in het vliegtuig zou zitten? Zo zaten wij opeens naast Dino Dini, zonder te beseffen dat we naast de man zaten die voetbalgames groot heeft gemaakt. Pro Evolution Soccer? De jaarlijkse Fifa-game? Het zijn beide navolgers van de games die Dini maakte, begin jaren '90 van de vorige eeuw. Wie destijds over een Amiga of Atari ST beschikte, kon zich uitleven in Kick Off uit 1989 en Kick Off 2 uit 1990. Nadat EA en Konami zich op het voetbal stortten, was het met Dini echter snel gedaan. De programmeur werkte met een klein team en een kleine uitgever, en kon niet op tegen de slagkracht van de grote jongens.

Dino Dini's Kick Off Revival fpa
Titel Dino Dini's Kick Off Revival
Platform PlayStation 4, PS Vita

Maar de tijden zijn veranderd. Indie is hip, dus ziet Dini zijn kans schoon om een nieuwe game op de markt te brengen: Dino Dini's Kick Off Revival, dat verschijnt voor de PlayStation en PS Vita. Gelukkig zijn de tijden niet helemaal veranderd, want de meest kenmerkende eigenschappen van de serie zijn behouden gebleven in de nieuwe editie. Alles is karig gehouden, om zo optimaal ruimte te geven aan de handigheid van de speler. In de nieuwe Kick Off draait het ouderwets om skill. Dat wil onder andere zeggen dat het uiterlijk van de game karig is. Klassiek zelfs, alsof je nog steeds naar een game kijkt uit de jaren '90. Je ziet het speelveld van boven, en op dat veld lopen spelers rond die onherkenbaar zijn door het geringe aantal pixels. Je ziet de kleur van het shirt en daarboven een uniform hoofd dat voor alle spelers hetzelfde is. Shirts hebben ook enkel een heldere kleur, en geen nuance. Daar is met het geringe aantal pixels ook geen ruimte voor.

Meer frivoliteit is volgens Dini ook nergens voor nodig. Toen we, zonder het in de gaten te hebben, naast Dini zaten toen we de eerste potjes van zijn nieuwe game speelden, zei de geboren Engelsman - die lesgeeft aan de gamesopleiding in Breda - dat wat hem betreft zulke uiterlijkheden ook overbodig zijn. "Wie maalt er om shirts? Wie maalt er om sterspelers? Wie maalt er om commentaar tijdens de games? Wie maalt er om flitsende camerastandpunten?" Wat hem betreft zijn het allemaal zaken die afleiden van waar het echt om gaat; vechten op het scherpst van de snede, zonder daarbij geholpen te worden door het systeem waar je op speelt.

Net als vroeger heb je hier dus volledige controle over de bal, met een minimaal aantal knoppen. Twee, om precies te zijn. Meer heb je er volgens Dini niet nodig: de linker-stick om te bewegen, de X om te schieten. Zo simpel is het, maar dat betekent niet dat de game zelf simpel is, want er is meer dan je op het eerste oog ziet. Het belangrijkste verschil met games als Fifa en PES: de bal kleeft hier niet aan je voet. Je moet de bal zelf controleren, door snelheid en richting te geven aan de speler. Dat werkt heel subtiel en vraagt de nodige training. Als je een speler bestuurt, zie je een klein rood balkje dat aangeeft hoe snel hij loopt. Duw je de stick een heel klein beetje een bepaalde kant uit, dan zie je dat het balkje een heel klein stukje rood kleurt. Duw je de stick verder naar de zijkant, dan kleurt het balkje verder rood, tot het helemaal uitgeslagen is als je de stick volledig naar de zijkant duwt.

Zo bepaal je niet alleen de snelheid van de speler, maar ook de snelheid van de bal. Want hoe simpel Kick Off Revival er ook uitziet; de fysieke eigenschappen van de bal zijn volgens Dini realistischer dan in de concurrerende games. Je kunt de bal dus keurig netjes opdrijven en hem bij je houden door je eigen snelheid, en daarmee die van de bal, onder controle te houden. Doe het je ergens aan denken? Het is een heel ander genre, maar Rocket League doet precies hetzelfde. Ook daar speel je met een bal die realistische, fysieke eigenschappen heeft. De richting en de kracht waarmee je de bal raakt, bepalen in die game hoe hij wegstuitert. Dat is hier niet anders, hoewel de bal hier uiteraard een stuk kleiner is. Vervolgens schiet je met X.

Dino Dini's Kick Off RevivalDino Dini's Kick Off RevivalDino Dini's Kick Off RevivalDino Dini's Kick Off Revival

Uiteraard kun je de kracht van het schot beïnvloeden. Dat niet alleen, je kunt er ook effect aan meegeven. Als je direct na het schot de stick beroert, bepaal je het effect. De stick naar links of rechts bewegen, maakt dat er een curve in de bal komt. Je kunt zelfs spin meegeven, door de stick naar voor of achter te bewegen. Tot slot kun je de bal wel degelijk enigszins aan je voeten laten kleven. Je kunt hem bewaken door X ingedrukt te houden. Je buigt dan als het ware over de bal heen en loopt stapvoets over het veld. De bal is natuurlijk niet echt aan je voet geplakt; met een welgemikte aanval is hij wel degelijk af te pakken. Of met een welgemikte sliding, want ook dat kan. Als je de bal niet hebt, zet je met X een sliding in.

Nadat eerder twee pogingen strandden omdat de tijd er niet rijp voor was - uitgevers durfden het de afgelopen jaren niet aan om in een dergelijke game te investeren - probeert Dini nu op eigen kracht mee te liften met de hausse aan indiegames. Games waarin het draait om een originele kijk op gameplay krijgen opeens de ruimte, en uiterlijk is daarbij niet altijd even belangrijk. Sterker nog; je kunt weer lekker met een klein team aan een game sleutelen, precies zoals in de dagen van de eerste Kick Off. Volgens Dini zou hij de game met twee man kunnen maken. Hijzelf die al het programmeerwerk doet, aangevuld met iemand die de grafische kant verzorgt. In werkelijkheid is het team iets groter. Er werken drie programmeurs en twee artists aan, wat nog steeds een erg klein team oplevert. Waar Dini vroeger alles in Assembly schreef, werkt hij nu met Unity. Dat maakt het werk er niet eens direct makkelijker op, meent de programmeur. In Assembly moet je elke optie in de game zelf schrijven. In Unity is het kiezen tussen welke optie wel en welke optie niet te gebruiken, waardoor feature creep op de loer ligt.

Dat brengt ons terug bij de kern van de zaak. Hou je van voetbal en wil je tegen je maten spelen op basis van skill en niet op basis van statistieken en klevende ballen? Heb je lak aan de eigenschappen van Messi en Ronaldo, maar wil je zelf het verschil maken, zonder schreeuwende commentator in je nek? Hou je ook zo van de simpele, maar o zo verslavende gameplay van Rocket League? Dan zit je helemaal goed bij Dino Dini's Kick Off Revival. Het spel verschijnt later dit jaar als download voor de PlayStation 4, en zowaar ook voor de PS Vita.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2