The Last Guardian Review

Fantastische Trico steelt de show

Door , 86 reacties

Het jongetje en Trico

The Last Guardian is een prachtige, memorabele game. Dat dankt de game aan Trico, het grote beest dat samen met het kleine jongetje de hoofdrol heeft in het spel. Zijn bewegingen zijn mooi en gracieus, zijn gedragingen geloofwaardig en dierlijk, en de manier waarop het jongetje en Trico elkaar steeds beter leren begrijpen en steeds meer om elkaar gaan geven is uniek. Wat dat betreft komt de klasse van regisseur Fumito Uedo weer goed naar voren. De game laat echter ook steekjes vallen. Zeker als Trico even geen bijdrage levert, is de gameplay simpel en soms wat houterig. De camera draait daarbij te vaak naar onmogelijke hoeken, waardoor spelers het overzicht verliezen en dat overzicht niet altijd makkelijk terug kunnen krijgen. Sfeer heeft The Last Guardian in overvloed, maar dat kan niet voorkomen dat af en toe te zien is dat de game zijn oorsprong bijna een decennium geleden vond. Het maakt de eindafrekening harder en negatiever dan we gevoelsmatig graag hadden gezien, na zo'n mooi avontuur. Trico en zijn kleine vriend hadden een betere game verdiend.

The Last Guardian, PlayStation 4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 29,99

Vergelijk prijzen

Hoe beoordeel je een game van Famito Ueda? Als de Japanner in de loop der jaren één ding bewezen heeft, dan is het dat zijn games 'anders' zijn. Hij stond aan de wieg van de klassiekers Ico en Shadow of the Colossus. Beide games lieten spelers op unieke manieren communiceren met de spelwereld om hen heen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de eerste aankondiging van The Last Guardian met veel enthousiasme werd ontvangen. De trailer die tijdens de E3 van 2009 werd getoond geldt nog steeds als een van de meest sfeervolle gametrailers ooit. Helaas zou het toen nog ruim zeven jaar duren voor de game daadwerkelijk het daglicht ging zien.

Trailer van The Last Guardian.

In de tussentijd nam Ueda afscheid van Sony Computer Entertainment, al verviel daarmee niet zijn contractuele verplichting om de game af te maken. Wat velen niet meer voor mogelijk hielden, gebeurde op de E3 van 2015 toch: Sony stelde The Last Guardian, na jaren stilte, nogmaals voor aan het grote publiek. Een jaar later werd op de gamesbeurs in Los Angeles de releasedatum van het spel bepaald voor 6 december in Noord-Amerika en Japan, en 9 december in Europa. Inmiddels is het zover. Eindelijk is het spel over het kleine jongetje en het grote, mysterieuze beest er.

The Last Guardian is een verhaal dat wordt verteld door het jongetje zelf, maar dan jaren later. Het jongetje is een oude man geworden, en hij blikt terug op de gebeurtenissen in het spel. Daarbij is uiteraard een hoofdrol weggelegd voor zijn ontmoeting met het dier, dat qua uiterlijk nog het meest weg heeft van een kruising tussen een hond en een vogel, maar zich af en toe meer als een kat beweegt. Wanneer hij aan de zijde van het dier zijn ogen open doet, weet hij niet waar hij is, wie of wat het beest is en waarom er allemaal vreemde tekens op zijn huid staan. Zoals het een Ueda-game betaamt, geeft The Last Guardian niet veel informatie weg tijdens de gameplay: de speler zal dus, spelend als het jongetje, zelf moeten uitvogelen wat hij moet doen, waar hij naartoe moet, en wat de rol van het beest precies is.

Het grote, gevederde gevaarte luistert naar de naam Trico, en wanneer het jongetje hem voor het eerst aantreft is Trico gewond. Het beestje ligt uitgeput en uitgehongerd op de grond en is flink gehavend door de speren die in zijn lichaam steken. Het jongetje doet een poging om Trico te helpen, maar het dier reageert zoals elk gewond dier: angstig en agressief. Met een flinke smak belandt het jongetje op de grond en raakt het even buiten westen. Eenmaal weer wakker waagt hij een nieuwe poging. Hij ontdekt dat Trico zijn voeding haalt uit vreemde tonnen met daarin een blauw goedje. Na Trico gevoerd te hebben, probeert het jongetje de speren uit Trico te verwijderen. Nu heeft hij meer succes. Bevrijd van de speren richt Trico zich langzaam op. Zo begint een onwaarschijnlijke, soms moeizame, maar ongelooflijk mooie en bijzondere vriendschap tussen mens en dier.

De nog steeds zeer sfeervolle E3-trailer van The Last Guardian, uit 2009.

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*