Door

The Last Guardian Preview

Genieten van emotie en sfeer

Toch nog gekomen

Als je ons een jaar of drie geleden had verteld dat we in 2016 een preview zouden schrijven over The Last Guardian, hadden we je waarschijnlijk niet geloofd. De game werd ooit, met een van de mooiste E3-trailers aller tijden, aangekondigd voor de PlayStation 3. Daarna bleef het lang stil rond de game van regisseur Fumito Ueda, die in het verleden verantwoordelijk was voor onder meer Ico en Shadow of the Colossus. Boze tongen beweerden dat Sony de stekker uit de titel had getrokken. Net zo vaak werden die geruchten echter weerlegd door mensen die aanwijzingen zagen dat er nog wel degelijk aan The Last Guardian werd gewerkt. Op de E3 van vorig jaar keerde The Last Guardian eindelijk terug. Sony kondigde de game aan voor de PlayStation 4 en maakte daarmee een einde aan alle onduidelijkheid. Dit jaar was de Japanse titel opnieuw op de E3 aanwezig, en Tweakers mocht een uur lang met deze eigenzinnige game aan de slag .

The Last Guardian draait, zo zullen de meeste gamers inmiddels wel weten, om een klein jongetje en een groot, mythisch beest, genaamd Trico. De twee kunnen niet met elkaar praten, maar zijn toch op elkaar aangewezen om verschillende hindernissen te overwinnen. Dat zijn vaak hindernissen in de vorm van puzzels, maar op een zeker moment zullen er ook vijanden opduiken die het jongetje en Trico kunnen verslaan door samen te werken. Confrontaties met vijanden hebben we op de E3 nog niet kunnen uitproberen, dus hoe dat precies werkt weten we nog niet, maar de speelbare demo gaf in elk geval wel een aardig beeld van hoe dat in zijn werk zou kunnen gaan.

Ook gaf de demo een duidelijk beeld van de setting van het spel. Tijdens het spelen is er namelijk met enige regelmaat een wat ouder klinkende man aan het woord, die vertelt over vroeger. Die oude man is het jongetje zelf, vele jaren later. Hij kijkt terug en vertelt over de avonturen die hij samen met Trico heeft meegemaakt. Dat plaatst de setting in een ander perspectief, want kennelijk heeft het jongetje het dus overleefd en is hij een oude man geworden.  En wellicht beklijft het verhaal in het spel een veel langere periode en zullen we het jongetje later ook nog als volwassen man zien? De tijd zal het leren.

Laten we ons voor nu echter vooral concenteren op wat er op de E3 wél al was te zien. We speelden een stukje uit het begin van The Last Guardian, waarbij het nu nog naamloze jongetje voor het eerst in aanraking komt met Trico. Na de eerste kennismaking volgen de eerste stapjes op het gebied van samenwerken en leert het jongetje stukje bij beetje hoe het moet omgaan met Trico. Dat proces, hoewel het al met al misschien een half uurtje duurde, zat zo boordevol sfeer en emotie dat we er nog steeds van onder de indruk zijn.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*