Door Paul Hulsebosch

Redacteur

PSN Digital Showcase

Sony let op de kleintjes

10-03-2016 • 06:00

101

Singlepage-opmaak

Er is meer

De tijd die we bij de PSN Digital Showcase door konden brengen was kort, dus we hebben helaas niet alle games kunnen spelen. Bij de games die we wel hebben kunnen spelen, was de tijd soms kort. Daarom hier een overzicht van wat games die we te kort hebben kunnen uitproberen om ze vol onder de aandacht te kunnen brengen. De games zijn echter bijzonder genoeg om er toch wat informatie over te delen.

Tricky Towers

Tricky Towers
Titel Tricky Towers
Platform PlayStation 4, Windows

Nederland was in Londen vertegenwoordigd door het kleine WeirdBeard, een studio uit Amsterdam met slechts een handvol medewerkers. Het bedrijf werkt aan Tricky Towers, een slimme combinatie van een aantal klassiekers. In eerste instantie doet de game vooral denken aan Tetris. Heel erg zelfs, want dezelfde vormen vallen op dezelfde manier van boven in het scherm naar beneden, en je kunt ze op dezelfde manier draaien om ze te laten passen in de vormen die al op de grond liggen. Maar er zijn meer overeenkomsten. Zo lijkt de game ook op Jenga, dat spel met houten blokken waarmee je een toren moet bouwen die om kan vallen. Dat kan ook in Tricky Towers gebeuren. Door je eigen toedoen of door dat van je medespelers, want Tricky Towers is een multiplayergame waaraan maximaal vier spelers deel kunnen nemen. Dat kan online, maar ook lokaal. Je ziet dus steeds vier torens in beeld.

Tricky TowersTricky TowersTricky TowersTricky Towers

Daar komt ook de laatste component van de game om de hoek kijken; je speelt tegen elkaar, en als je goede resultaten behaalt met het in elkaar passen van de Tetris-blokken, krijg je punten die je in kunt zetten om een soort magische spreuken af te vuren die ofwel je eigen toren ondersteunen of die van een tegenstander schaden. Vooral met vier spelers op dezelfde bank is Tricky Towers erg leuk om te spelen. Het spel verschijnt als download voor de PlayStation 4 en Windows. Wanneer is nog niet bekend, net zo min als duidelijk is hoeveel de game gaat kosten.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Tricky Towers.

Alienation

Alienation fpa
Titel Alienation
Platform PlayStation 4

Alienation is niet alleen de Engelse term voor een theorie van Karl Marx, het is ook de naam van de nieuwste game van het Finse Housemarque, vooral bekend van Resogun. Alienation lijkt echter meer op een andere game van de Finse studio; Dead Nation. Alienation doet in de verte een beetje denken aan Lara Croft and the Guardian of Light en aan opvolger Lara Croft and the Temple of Osiris. Dat wil zeggen dat je via een isometrisch camerastandpunt op het slagveld kijkt, waar maximaal vier spelers rond kunnen lopen. Die vier spelers nemen het samen op tegen hordes tegenstanders, en de vier spelers kunnen daarbij kiezen uit een aantal classes.

Daar houden de overeenkomsten ook wel zo'n beetje op, want Alienation is veel duisterder dan de games rond Lara Croft. Veel sneller ook. Waar je bij Lara naast de actie ook veel puzzels op moet lossen, is het hier toch vooral knallen. De game speelt als een twin stick shooter, waarbij de nadruk ligt op de vuurkracht van de spelers. Die moet ook groot zijn, want de hordes aliens die je tegen moet zien te houden is enorm. Het krioelt van de vreemde, maar razendsnelle wezens die je van alle kanten belagen. Het is dus zaak om goed samen te werken en op de omgeving te letten. Om te overleven, is het zaak om goed te weten waar de hordes aliens vandaan kunnen komen en alle richtingen af te dekken. de levels zijn procedureel gegenereerd, dus je weet nooit precies wat je tegen zult komen.

AlienationAlienationAlienationAlienation

Je kunt kiezen uit drie verschillende classes, de Tank, de Saboteur en de Engineer. De rol van de eerste spreekt voor zich. Hij moet de klappen opvangen en zijn minder stevige teamgenoten beschermen, bijvoorbeeld door een schild op te werpen. De Saboteur moet het hebben van Stealth en kan zich dus voor aliens en medespelers onzichtbaar maken. De Engineer heeft naast wapens ook de optie om teamgenoten te ondersteunen, bijvoorbeeld door ze gedurende een match op te lappen. Je kunt de verschillende classes in level laten stijgen.

Het leuke van Alienation is dat er aan die procedureel gegenereerde levels zoveel kapot kan. Je waant je tijdens het spelen van de game net Neo, in de beroemde scène in de hal in de eerste film uit de Matrix-trilogie. De stukken vliegen ook in Alienation om je oren. Ten slotte is er nog een wat vreemd aspect aan de game. Eén van de teamgenoten kan zich afscheiden van de groep en solo gaan. De details daarover hopen we een andere keer te onthullen. Alienation verschijnt enkel als download voor de PlayStation 4.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Alienation.

Shadow of the Beast

Shadow of the Beast
Titel Shadow of the Beast
Platform PlayStation 4

Wie zijn klassiekers kent, weet dat er al eens eerder een Shadow of the Beast is verschenen. In 1989, voor de Amiga, om precies te zijn. Destijds was het een game die er erg indrukwekkend uitzag. Die classificatie gaat deze nieuwe versie niet meekrijgen, al valt er voor liefhebbers van side scrolling fighters aan deze remake genoeg te beleven. Voor wie de klassieke game kent; ontwikkelaar Heavy Spectrum blijft dicht bij het origineel. Zo zie je nog steeds verschillende voor elkaar langs schuivende platte achtergronden, wat een prettig ouderwets effect geeft. Belangrijker; de nieuwe versie is nog steeds een side scrolling game waarin vooral vechten centraal staat.

Voor wie het origineel niet kent; Shadow of the Beast speelt een beetje zoals Trine en opvolger; je loopt van links naar rechts en dient onderweg op allerhande obstakels te klimmen. Erg veel stelt dit onderdeel van de game niet voor; het is er voornamelijk om afwisseling te brengen in de vrij platte gamewereld. Tijdens het vechten, het belangrijkste onderdeel van de game, is de ondergrond echter steeds plat.

Shadow of the BeastShadow of the BeastShadow of the BeastShadow of the Beast

Vechten in Shadow of the Beast is een kwestie van timing. Dat geldt zowel voor je eigen acties als voor die van je tegenstander. Over het algemeen verloopt het vechten vrij traag. Het is hier geen Street Fighter V, waar je lekker vaak kunt rammen dan wel schoppen. Het wordt zelfs nog trager naarmate de tegenstanders sterker worden. Dan zie je dat een vijand een aanval in gaat zetten en kun je op tijd een reactie plannen. Je kunt bijvoorbeeld bukken, wat een lullige reactie lijkt maar bij sommige tegenstanders erg handig kan zijn. Bijvoorbeeld omdat de vijand zijn aanval springend uitvoert. Door te bukken zorg je ervoor dat hij over je heen springt en krijg jij de kans om het monster in de rug aan te vallen. Welke middelen de speler onderweg precies allemaal opdoet, is helaas nog niet helemaal duidelijk. Het lijkt er echter op dat de duistere krachten die de speler in het origineel had hier weer terugkeren. Zo heeft de speler de optie om geesten op te roepen die de vijand aan kunnen vallen. Shadow of the Beast verschijnt in mei, enkel als download voor de PlayStation 4.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Shadow of the Beast.

Enter the Gungeon

Enter the Gungeon
Titel Enter the Gungeon
Platform PlayStation 4, Windows, OS X

Een paar maanden geleden besteedden we aandacht aan Nuclear Throne, een game van het Nederlandse Vlambeer. Sony toonde een game die daar erg veel van wegheeft. Ook Enter the Gungeon is een top down twin stick shooter waarbij je een klein pixelig mannetje bestuurt door een al even pixelige wereld, en ook in Enter the Gungeon draait het om het bemachtigen van nieuwe guns. Net als in Nuclear Throne is daar veel variatie in. Hier vind je nieuwe wapens niet alleen op het slagveld, er is ook een store waarin je wapens kunt kopen van de munten die je verdient met het neerschieten van de vele tegenstanders in de game. In elke kamer zijn dat er makkelijk tien of meer, en allemaal schieten ze op je. Het is dus een kwestie van ontwijken en ondertussen blijven schieten.

Waar het in Nuclear Throne nog zaak was om je voorraad munitie in de gaten te houden, is dat hier minder het geval. Daar staat tegenover dat er meer variatie is in wapens en ze niet allemaal even nuttig zijn. Zo kun je een Super Soaker bemachtigen. Leuk, maar de straal water veroorzaakt weinig schade. Je kunt een postbus bemachtigen die brieven afschiet. Lachen, maar weinig effectief. Gelukkig zijn er ook genoeg nuttige wapens, waar je wel stuk voor stuk aan moet wennen.

Enter the GungeonEnter the GungeonEnter the GungeonEnter the Gungeon

Daarnaast is bewegen en ontwijken dus essentieel. Je hebt daarbij hulp. Je kunt een dodge roll maken, een duik in dezelfde richting als waarin je loopt. Niet geheel toevallig wordt de game gemaakt door het kleine Dodge Roll Games. De roll is belangrijk, al was het maar omdat je tijdens de eerste helft van de roll onkwetsbaar bent. Het is dus een erg nuttige manier om uit benarde situaties te ontsnappen. Situaties die zich waarschijnlijk al snel aan zullen dienen, want daarvoor is de stroom aan vijanden groot genoeg. Heel groot is het verschil met Nuclear Throne niet, maar misschien val je meer voor de grafische stijl of humor van Enter the Gungeon.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Enter the Gungeon.

Reacties (101)

101
97
39
1
1
32
Wijzig sortering
Ben ik de enige die de PS4, en eigenlijk de hele generatie tot nu toe vind tegenvallen. Op een handvol exclusives na heeft Sony werkelijk niets nieuws of leuks uitgebracht. Met een nieuwe generatie verwacht ik meer dan alleen pumped up graphics en een uitgebreidere spelwereld. Het zijn eigenlijk de indies die dit gat enigszins opvullen terwijl Sony faalt...
Aan de ene kant snap ik je teleurstelling, maar er zijn een aantal dingen om rekening mee te houden. Het feit dat games minder vernieuwen en minder wegblazen dan eerder, heeft een aantal oorzaken, net als het feit dat er minder games uitkomen in totaal:
  • Games zijn big-business geworden, in plaats van niche, en de verwachtingen zijn continu gestegen. De grote uitgevers bouwen games tegenwoordig voor tientallen tot honderden miljoenen per game, waardoor er in totaal minder games gemaakt worden. Ook moeten die hoge kosten terugverdiend worden. Daarom niet te veel risico en geen al te kleine doelgroepen, maar vooral bekend terrein, een brede doelgroep en veel marketing.
  • De markt is volwassen geworden, wat betekent dat het steeds moeilijker is om iets nieuws te doen. Heel veel is al eens gedaan, de lat ligt steeds hoger en wordt dus steeds moeilijker om die verder te verhogen.
  • Ook worden wij als gamers steeds ouder en hebben velen inmiddels honderden games gespeeld (en ook veel films / series gezien), waardoor het gevoel van verwondering er minder is. We kunnen games niet ineens weer zo ervaren als toen we 10 waren.
  • Sony en MS hebben er deze generatie beide voor gekozen om betaalbare consoles uit te brengen (€400) en niet weer zo ver in eigen buidel te tasten (verlies draaien op de hardware zoals ze de vorige generatie deden). Vandaar dus dat de huidige consoles relatief bescheiden zijn qua rekenkracht. Consoles van €600 - €900 zouden in veel delen van de wereld niet verkopen, en dan zou het onderscheidend vermogen met de PC ook wegvallen.
  • Elke vernieuwing in games kost meer rekenkracht en meer manuren dan de vorige, terwijl onze verwachtingen keihard blijven stijgen. Dat moet ergens breken. Echte vernieuwingen die we nu nog kunnen bedenken (zoals zelflerende AI, real-time global illumination, VR en AR) zijn beperkt vanwege de hardware (niet alleen op consoles, ook op 90% van de PC's) en andere vernieuwingen zijn beperkt omdat ze zoveel duizenden manuren kosten (bijvoorbeeld een GTA-game waarbij alle gebouwen interactief zijn en je meer kunt doen in de wereld). De industrie heeft niet oneindig geld en tijd, en helaas kiezen ze ervoor om veel uit te geven aan graphics en marketing (omdat dat verkoopt).
  • Indies werken met eenvoudiger visuele stijlen, kleinere concepten en kleinere doelgroepen, waardoor zij nog een stukje meer kunnen innoveren en nog wat meer de diepte in kunnen gaan. Indies kunnen het open-wereld-geweld en de AAA-graphics meestal niet bijbenen, maar zorgen wel voor nieuw leven waar de AAA-sector grotendeels herkauwt. Voor indie-ontwikkelteams is de instap voor toetreding ook een stuk lager, waardoor er helaas een hoop matigheid tussen zit. Kwestie van de krenten uit de pap zoeken.
Wat betreft exclusives
Volgens mij moeten we het succes van een console niet meer gaan afwegen op het aantal exclusives. Exclusives zijn er vooral voor de platformeigenaren (Sony, MS) als lokmiddel; niet zozeer voor ons. Als er een goede game uitkomt, is die overwegend net zo goed of het nu een exclusive is of een multiplatform-titel. Waarom zou je games voor één platform willen houden, alleen om de aankoop van je console te verdedigen? Mag iemand met een Xbox specifiek niet die game spelen die jij speelt op PS4? Is een multiplat als The Witcher 3 een slechtere game omdat ie ook naar concurrerende platformen kwam? Willen we echt meerdere systemen kopen om alle games te kunnen spelen? Volgens mij vraag je dan om iets dat eigenlijk anti-vrije-keuze is, en anti-consument. We jagen onszelf op kosten met deze denkwijze. Een console kan prima toe met multiplatform-games alleen, en zich onderscheiden op prijs, kwaliteit, performance, gemak, services, enz.

De multiplatform-titels tellen gewoon mee als PS4-titels. Er komen elk jaar dus tientallen interessante naar de PS4, alleen kunnen anderen die toevallig ook op andere systemen spelen (wat PS4-eigenaren op geen enkele manier schaadt).

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 15:24]

Ik denk dat je hierin op veel punten gelijk hebt, maar wat ik deze generatie een beetje heel erg mis is het nemen van een risico. Het inzetten op een nieuw concept, het investeren in een nieuw genre of ondersteunen van een nieuw momentum in gaming. Niet alleen Sony - je ziet overal dat de focus ligt op nieuwe hardware. Kijk naar MS, kijk naar VR, kijk naar Valve. Ondertussen vergeten we even dat het nogal ontbreekt aan goede content voor die hardware. En daar staat of valt het allemaal wel mee.

Niemand durft meer iets. En dat is in de basis al ontstaan doordat de consoles zelf goedkoper en dus slapper in de markt zijn gezet. De consoles zijn geldmachines geworden die gegarandeerd rendement moeten opleveren. En dus zijn de games ook bijzonder makkelijk, in de grote titels 'kan' je niet meer falen. Dat levert dan een verlies van gameplay op tot aan je vorige checkpoint - 5 tot 10 minuten, wat ongeveer 'de attention span' is van de gamer volgens grote publishers. Ik denk dat men hiermee de grote fout maakt. Door games te versimpelen en concepten steeds verder te stroomlijnen tot er alleen een context sensitive button overblijft, is differentiatie ook steeds lastiger. De gamer wordt lui, en wil alles gepresenteerd krijgen. De uitdaging valt weg, en dan smaakt alles hetzelfde.

Tegelijkertijd zie je dat waar men wél voet bij stuk houdt en achter een nieuw concept gaat staan, dat vaak grote successen oplevert. Ik denk dat bijv. Dark Souls daar een goed voorbeeld van is. Een vrij uniek concept dat heel bewust bij die versimpeling en verschraling van gameplay weg wil blijven. En om die reden is er ook 'ruimte' voor indies - de groep gamers die niet van herkauwen houdt is redelijk significant en ik denk ook heel goed vertegenwoordigd in de klassieke Playstation-bezitter. Die heeft altijd al gezocht naar de games met een wat scherper randje.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 15:24]

Games als destiny en the division zijn anders heel vernieuwend vergeleken met andere games, maar het is hip om op deze games te haten. Tja dan moeten mensen ook niet zeuren. Wat verwacht je als games als fifa en cod uiteindelijk het best verkopen...
Destiny is niet vernieuwend, het is een instanced online shooter met de lootgame van Borderlands. Borderlands Online dus. Het léék vernieuwend te gaan worden maar helaas.

The Division is een squad based third person shooter. Ook niet onbekend. Daarmee is overigens niet gezegd dat het een slechte game is. Maar origineel?

Beide zijn echter multiplatform titels, die ook op de PC uitkomen. Kortom, in deze discussie zijn dit geen titels waarvoor je een PS4 of X1 zou moeten kopen. Maar het gaat niet eens per definitie om originaliteit, je kan niet blijvend het wiel uitvinden, het gaat vooral om een goede uitvoering. Kijk naar GTA V, verkoop kanon nummer 1 en doet exact hetzelfde kunstje, maar doet dat wel heel erg goed.

Heeft allemaal niet zoveel met 'hip' zijn te maken. Er is een duidelijke omslag te merken binnen gaming, het is een cash cow geworden en valt daarmee ten prooi aan alle nare kanten die commercie met zich meebrengt. Het op 'safe spelen' hoort daar ook bij en Destiny en The Division spelen ook gewoon op safe.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 15:24]

Ten eerst destiny is niet op pc, en destiny is zeker wel innovatief. De combinatie van mix van genres met de hoge kwaliteit van afwerking. Alleen bordeland was een game die lijkt op dit genre en nu dus ook the division en ja ik weet ook dat bijde games ook hun tekortkomigen heeft. En wat voor vernieuwing verwacht jij dan kwa games eigenlijk en welke games waren vorige generatie dan zo vernieuwend? We hebben alles wel zo gehad kwa vernieuwing hoor.
Destiny had inderdaad potentie, maar miste zoveel functionaliteit, herspeelbaarheid en boeiende campaign dat

Het is niet hip om Destiny te haten, Activision heeft zelf de verwachtingen super hoog opgeklopt om daarna een game uit te brengen die echt het minimale wat nodig was, bevatte. Ja daarna zijn er veel verbeteringen doorgevoerd, maar de grootste fouten (geen matchmaking, boeiende campaign, en goed beloningssysteem) zijn bijna niet weg te poetsen.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Wat vooral uitkomt zijn Remastered Editions... Heruitgaves met betere graphics. Leuk voor de gamers die nooit een PS3 hebben gehad, maar echt nieuwe leuke exclusieve games...
Wat op zich leuk is voor mensen zoals mij die nog maar een jaartje een PS4 hebben en de vroegere spelletjes nooit gespeeld hebben.
Mee eens. Wat me ook enom tegenvalt zijn de couch coop games. Voor dit laatste kocht ik een PS4, maar had beter een xbox 360 kunnen nemen.
Ja dan moet je zeker niet op de PS4 zijn op Tower Ascension, Starwahl, Blazerush en nog een paar mindere. Maar het beste kan je dan gewoon voor een Steamlink gaan met 4 Xbox controllers, want daar komt zo goed als alles op uit tegen soms belachelijk lage prijzen.
Ik zie het gewoon als evolutie. Ik speel bijvoorbeeld Fallout 4 liever op de PS4 dan dat ik hem op de PS3 had gespeeld.
Wat verwacht je nog meer dan? Nieuwere/andere spellen? Daarvoor is Sony ook afhankelijk van derden. Een andere vorm van controls of zo? Een partij die dat doet wordt er om uitgejouwd...
Anoniem: 302359 @jab7610 maart 2016 09:40
Wat verwacht je nog meer dan? Nieuwere/andere spellen?
Nou ja.. ik denk niet dat het heel veel gevraagd is dat wanneer je een console koopt je er ook nieuwe games voor kan aanschaffen en niet alleen herkauwde spellen van een paar jaar terug 8)7

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 22 juli 2024 15:24]

Mad Max, Destiny, Shadow of Mordor, Bloodborne, Knack, GTA5, PES & FIFA, Dragon Age 3, Black Ops 3, Arkham Knight, Uncharted 4, Alien isolation, SOMA, Witcher 3, Fall out 4, MGS 5

Da's slechts 1 lijstje van internet en wat games uit mijn hoofd.
En als games op beide consoles uitkomen is dat niet meteen een herkauwde game

[Reactie gewijzigd door alingebruik1978 op 22 juli 2024 15:24]

"Op een handvol exclusives na heeft Sony werkelijk niets nieuws of leuks uitgebracht."
Dus...
Ik snap wel wat je bedoeld zijn tot mijn idee wel wat exclusives in productie maar hebben weinig exposure of weinig tot geen updates over de progressie van de games.

Rime is wel een titel waar ik naar uitkijk, en zijn nog wel een paar maar helaas even niet opkomen zijn er ook niet veel trouwens. Maar 10 plus jaar terug had je nog wel een stuk meer publishers
En van de groten zijn er ook maar nog iets van 4 over oid.

Ik ben van mening dat we weer wat terug moeten naar de basics van wat we hadden aan genre's/mixed genre's die we hadden/kregen rond late 90's tot en met mid 2000. Ook content wise ook weer wat die kant op moeten.
Witcher III is nog een game die kwa filosofie van dat tijdperk nog het dichst in de buurt kwam.

Ook meer diversiteit in Thema's mag ook wel weer eens terug komen.
Niet met je eens, ik zie de indies dan ook meer als vervuiling van de PS store dan een goede aanvulling, beetje jammer dat er deze generatie zoveel focus op is.
Ind in mijn ogen te veel focus. ;)
Anoniem: 406530 @uberhoogy10 maart 2016 09:31
Ik denk ook dat je gedeeltelijk gelijk hebt. Sony heeft vanwege financiële perikelen veel studio's gesloten waardoor er minder uit eigen stal komt. Je ziet het ook terug in het voorheen immens drukke najaar doordat elke uitgever feitelijk minder titels in de markt zet. Daarnaast kosten de big budget titels veel meer om te produceren dan tijdens de vorige generatie. Verder duurt het natuurlijkgewoon even voordat de echte musthaves verschijnen die een breed publiek aanspreken. Gelukkig verschijnt dit jaar Uncharted 4 en hopelijk nog meer fraais.

Ontopic: ik heb de beta van the Tomorrow Children al gespeeld en ik vind het een interessante game. Verder lijkt Bound mij de moeite waard, omdat het een afwijkende 'game' is en ik games als Journey, Linger in Shadows en Flower ook prima kon waarderen. Verder lijkt die Kick Off game mij ook de moeite waard. Tot slot wordt Alienation gewoon een dikke knaller om los te gaan (offline / online) net als Dead Nation dat was.
Beide generaties hebben niks leuks uitgebracht. Allemaal van het zelfde.
Alleen heb ik bij de PS4 wel grotere titels 1st party games, dus niet de indie-games meergerekend!

Xbox One
  • Forza 5-6, 2015/2016 Gears of War 4, TBA 2016
  • Halo 5, 2015
  • Quantem Break, 2016
  • Crack down, 2016
PS4
  • Uncharted 4, 2016
  • Bloodbourne, van 2015
  • Street Figher (toch wel een grote exclusive voor de PS4/ PC), 2016
  • Horizon Zero Dawn, 2016
  • Rachet & Clank, 2016
Persoonlijk heb ik het meer van de 3th party ontwikkelaars dan the 1th party ontwikkelaars qua games. Dus voor mij was de keuze vrij makkelijk qua aanschaf van een console. PS4 was goedkoper en kocht die. En qua games heb ik geen 1 exclusief op mijn PS4. En alles is 3th party games. Maar ik vermoed dat Sony dit jaar weer met een game komt wat nergens is gelekt. Zo was het ook bij Horizon Zero Dawn ook dat. Bij echt op het laatste moment echt op het einde werd er wat gelekt voor de aankondiging.
Tegenvallen vind ik een groot woord, heb zelf geen Ps4 (wel de 1,2 en 3) en heb gekozen voor de One naast mijn 360. Het zijn inderdaad veel "remakes" en echt veel vernieuwends kan ik er niet in vinden maar vind dat meer een algemeen probleem.

De AAA spellen moeten wel terugvallen op het bekende om zeker te zijn van de verkopen. De indie games vallen mij bijna allemaal tegen ondanks de prijs (die trouwens ook steeds meer stijgt).

De vernieuwingen die er zijn gaan soms zelf richting het absurde.....

Het kan ook de leeftijd zijn en dat ik begonnen ben op de atari 2600 / C64 en colleco vision maar de laatste jaren heb ik steeds het net niet gevoel.

Anders gezegd, ik kan soms blijer zijn met een HD remake van bv Twilight Princess dan een nieuwe game van welke uitgever dan ook die alles net niet goed na doet.
Een console is een makkelijkere manier van spelen.
Gebruiksvriendelijker, klein en goedkoper.
Het hoeft niet per definitie te betekenen dat er exclusives komen. Dit was al voordat de ps4 uitkwam het geval.
Een console is een makkelijkere manier van spelen.
Gebruiksvriendelijker, klein en goedkoper.
Het hoeft niet per definitie te betekenen dat er exclusives komen. Dit was al voordat de ps4 uitkwam het geval.
Een pc heb je vast al dus kost je niets extra's.
Een xbox360 controller kost 35 euro oid.
Steam big picture aan voor de interface en gaan met die banaan...

Geen goede pc? http://store.steampowered.com/sale/steam_machines / reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2016

Games tekort?
The big ones: www.steampowered.com / www.gog.com / shop.ubi.com / www.origin.com
Keyshops: www.kinguin.net / www.g2play.net / www.allkeyshop.com
Indie: www.humblebundle.com / www.indieroyale.com
Desnoods kijk je hier in de pricewatch als je per sé een disc wilt kopen.

Consoles zijn dood aan het gaan, ook Microsoft ziet al in dat PC meer toekomst heeft:
http://www.theguardian.co...ng-fixed-console-hardware
Dit komt hoofdzakelijk doordat PC evolueert en de consoles te lang stil blijven staan.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 22 juli 2024 15:24]

Dat de consoles dood aan het gaan zijn blijkt zeker vooral uit de verkoopcijfers van de XBox One en PS4 die beiden beter verkopen dan hun voorganger?
de XBox One en PS4 die beiden beter verkopen dan hun voorganger?
Is dat zo? Kun je dit onderbouwen met een bron?

Hier staat namelijk wat anders, beide nieuwe generatie consoles hebben nog niet zo goed verkocht als hun voorgangers: https://en.wikipedia.org/...onsoles#All_game_consoles

(edit: wat specifieker uitgelegd waar het over gaat)

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 22 juli 2024 15:24]

Daar staat niks over de dood van consoles. Hooguit dat bv de PS4 in 3 jaar nog niet zoveel verkocht heeft als de PS3 in 10 jaar :)
Ik heb het in mijn vorige reactie over het onderbouwen van de stelling dat de "XBox One en PS4 die beiden beter verkopen dan hun voorganger", een bewering zonder onderbouwing, ik draag daarom een bron aan waarin het tegendeel staat...

en vervolgens heb je het er over dat er in het artikel niet gaat over "Daar staat niks over de dood van consoles", dat klopt, want daar ging dit ook niet over.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 22 juli 2024 15:24]

Je begrijpt dat je nu lifetime sales van oudere consoles vergelijkt met consoles die 2 a 3 jaar op de markt zijn he?

http://www.ign.com/articl...-closing-in-on-30-million

PS4 verkoopt beter dan PS2 in dezelfde periode.
X1 verkoopt ook beter dan de 360 over dezelfde periode

http://attackofthefanboy....er-than-ps3-and-xbox-360/

Kortom, consoles gaan nergens heen.
Nintendo heeft een misstap gemaakt met de Wiiu, na de Wii die enorm veel heeft verkocht.

De opzet qua console gaat veranderen, (modulair, of compleet digitaal), maar er zal altijd een verschil zijn tussen de pc en console.
Ik wil niet 6 maanden tot 1 jaar wachten op de PC om GTA te spelen.
Ik wil JRPG op release kunnen spelen.

PC voldoet aan dingen die de console niet kunnen bieden (MOBA's, RTS) en console heeft dingen die de pc niet heeft (walled garden online, JRPG's, 1st party exclusives etc)

Er is meer dan genoeg ruimte om aan beide consumenten wensen te voldoen, en dat is ook duidelijk te zien.

[Reactie gewijzigd door Sloebie op 22 juli 2024 15:24]

Je begrijpt dat je nu lifetime sales van oudere consoles vergelijkt met consoles die 2 a 3 jaar op de markt zijn he?
Ik ben toch ook niet degene die beweert dat ze al beter verkocht zijn? :'(
De opzet qua console gaat veranderen, (modulair, of compleet digitaal), maar er zal altijd een verschil zijn tussen de pc en console.
Ik ben overtuigd dat de verandering groter zal zijn, ik denk dat de komende 5 jaar consoles steeds meer media/game streaming rol gaan spelen en een steeds lagere instapprijs krijgen.

Als je dan wilt gamen koop je dan een soort steam machine of een dedicated PC voor de processing power, wellicht als add-on voor de media console.

Welke vorm het uiteindelijk zal krijgen kan ik niet exact voorspellen, maar ik denk dat de console zoals ie origineel opgezet is zal dan plaats maken voor zoiets.
Ik wil niet 6 maanden tot 1 jaar wachten op de PC om GTA te spelen.
Ik wil JRPG op release kunnen spelen.
Dat is toch geen PC probleem? Dat heeft meer te maken met licensing en contracten van de ontwikkelaars dan het platform zelf. Als ze dat namelijk eerst voor PC hadden gemaakt dan was dit een heel ander verhaal.
PC voldoet aan dingen die de console niet kunnen bieden (MOBA's, RTS) en console heeft dingen die de pc niet heeft (walled garden online, JRPG's, 1st party exclusives etc)
Dat kun je toch andersom stellen, er zijn duizenden games exclusief voor de PC, een groot deel daarvan kun je wel spelen met een controller aangesloten op je PC/steam machine.

Ik wacht ook nog op waardige exclusives voor de huidige consoles, als het echt de moeite word dan koop ik ook wel een PS4 of Xbox One, maar voorlopig is het mij de moeite niet waard om nog eens een paar honderd euro uit te geven.
Consoles zijn dood aan het gaan
Really?

Ik ken steeds meer mensen die juist de game pc eruit doen en overstappen op console en telefoon/tablet met een eventuele laptop of budget pc als back-up.
Ligt echt puur aan de interesses.
Meeste spellen voldoen prima op een console en voor de prijs van een goede game pc (met fatsoenlijke monitor, muis, keyboard etc.) kan je toch al wel minstens 2 consoles halen (3 als ik zou kopen wat ik minimaal zou willen).
Die ook nog eens langer meegaan (console generatie verloop is toch iets van 6 jaar).
Die ook nog eens nooit last hebben van driver issues en hardware incompatibiliteit.

Het is waar dat de pc er beter uitziet en je met een goede game pc ook bijvoorbeeld prima foto's/video's kunt bewerken maar het voelt voor mij toch als een opgevoerde gti voor de deur hebben staan om 95% van de tijd binnen de bebouwde kom mee te rijden.
[...]
Really?

Ik ken steeds meer mensen die juist de game pc eruit doen en overstappen op console en telefoon/tablet met een eventuele laptop of budget pc als back-up.
Ligt echt puur aan de interesses.
Meeste spellen voldoen prima op een console en voor de prijs van een goede game pc (met fatsoenlijke monitor, muis, keyboard etc.) kan je toch al wel minstens 2 consoles halen (3 als ik zou kopen wat ik minimaal zou willen).
Die ook nog eens langer meegaan (console generatie verloop is toch iets van 6 jaar).
Die ook nog eens nooit last hebben van driver issues en hardware incompatibiliteit.
Wat je zegt klopt deels. maar ik heb het in dit geval wel over het gamen.

Tegenwoordig zie ik het ook steeds vaker dat mensen hun console gebruiken als veredelde netflix-box...
Dat is niet waar dat apparaat voor bedoeld is, zeker niet als je bekijkt dat zo'n PS4 of Xbox One 100W verstookt om alleen dat al te draaien :)

Ik had in mijn reactie al over alternatieven om toch te kunnen PC gamen zonder de hoofdprijs te betalen, blijkbaar wordt daar overheen gelezen...

Je zegt wel het volgende over consoles;
"Die ook nog eens langer meegaan (console generatie verloop is toch iets van 6 jaar)."
Ik heb genoeg playstations 3's gezien met ylods en Xbox 360's met RRODs die de 2 jaar niet gehaald hebben, daar komt bij dat de hardware na 6 jaar echt niet meer vooruit te branden is. Dat is logisch, want het moet voor een redelijke prijs te koop zijn...
Daarnaast is de CPU in mijn PC uit 2009 en ik game er sinds ik hem heb dagelijks op, dus dat vind ook geen goed argument.

"Die ook nog eens nooit last hebben van driver issues en hardware incompatibiliteit."
Ja, zal ik maar beginnen over de hardwareproblemen van de vorige generatie?
Het is waar dat de pc er beter uitziet en je met een goede game pc ook bijvoorbeeld prima foto's/video's kunt bewerken maar het voelt voor mij toch als een opgevoerde gti voor de deur hebben staan om 95% van de tijd binnen de bebouwde kom mee te rijden.
Dat is inderdaad persoonlijk, maar je hebt echt geen NASA computer nodig om fatsoenlijk te kunnen gamen, maar ik val in de herhaling...
Dat is grappig, op psx sense stond laats een artikel dat een hoge piet van sony zei dat ze in de positie zijn om 2016 het beste jaar van playstation ooit te worden, de console is nog lang niet dood, kijk alleen al naar het succes van de ps4 tot nu toe.
Heb je het over dit artikel?
http://www.psx-sense.nl/2...on-geschiedenis-te-maken/

Dit artikel gaat alleen over de UK sales... En het interview is met Richard Keen, marketing director van de Europese divisie van Sony. Het zou wat zijn als ie zou zeggen dat de console slecht zou gaan lopen...
Nou het lijkt op alles dat 2016 het beste jaar van playstation word met games als uncharted 4, the last guardian, horizon: zero dawn, rachtet and clank en misschien wel de eerste episode van final fantasy 7. Plus de sterke third party line up die het aanvult en natuurlijk de launch van psvr. Plus niks wijst erop dat de verkopen minder zou moeten worden.
Daar heb je helemaal gelijk in,

Ik hoop ook dat het een goed jaar word voor consoles, en gaming in het algemeen. Ik ben wel benieuwd of de nieuwe Ratchet and Clank aan de verwachtingen voldoet, want de laatste paar games waren wat ondermaats...

Zelf wacht ik vooral op GT7, dat zou voor mij voorlopig de enige reden zijn om een PS4 aan te schaffen, tot die tijd vermaak ik me op m'n oude consoles of PC.

Maar ik verwacht wel een sterke verandering in console wereld de komende tijd, en het concept console ansich zal dan langzaam verdwijnen / veranderen.
Goedkoper ? Games kosten 70 euro op een console , pc heeft heel wat mooiere acties over steam etc. en dan heb je het geld zo weer terug verdient mocht je een te dure gpu hebben gekocht bijvoorbeeld.
70? Ik heb wat gecheckt, maar o.a. Far Cry Primal is vanaf 49,99 te koop voor de ps4.
Voor een beetje gaming pc betaal je al snel 600-800 euro als je leuk wilt gamen althans. Spellen zijn gemiddeld een tientje tot 15 euro goedkoper. Duurt even voordat je dat eruit hebt hoor
En je hoeft geen 50-60 euro per jaar af te tikken om online te kunnen.

Die console kost alleen in aanschafprijs + enkele jaren online al 600+ euro...
True , heb sinds pas een ps4 en kan der niet aan wennen en aan de game prijzen vooral als je sites als g2a gewent bent
Je kan daarentegen prima naar een gameshop een game 2ehands halen of zelf op marktplaats zetten/kopen. Dan merk je dat de verschillen meevallen. Die digital only g2a game is na een tijdje een regel code op je pc.
Bij mij in de buurt is alleen gamemania en die vragen voor de nieuwere tweeddehands games maar een tientje minder dan nieuw en als je ze naderhand weer inwisselt krijg je een miezerig bedragje van 12,50 hooguit dus dat is voor mij ook geen optie dan heb ik liever de games vast in men steam account waar ik ook niet per maand voor hoef te betalen om te kunnen onlinen.
Je hoeft echter geen 50-60 euro per jaar af te tikken om online te kunnen spelen.

Die console kost alleen in aanschafprijs + enkele jaren online ook gewoon 600+ euro

Edit: Per ongeluk dubbel

[Reactie gewijzigd door !mark op 22 juli 2024 15:24]

Als je PC games 10% voordeliger kunt krijgen dan console-titels (flinke onderschatting), en je gaat uit van een PC prijs van 700 euro, dan zit je na 4 jaar al op winst voor de PC. Hierbij tel ik dan ook de kosten voor Xbox Live of PSN mee. Een beetje PC gaat makkelijk 4 jaar mee, met enkel een GPU upgrade nodig. Vergeet ook niet dat een PC altijd alle games op 1080p60 moet draaien, en een console kan zakken naar 900p30.

Makkelijk te doen in Excel. Wie weet post ik hem nog een keer.
Een PC heb je vaak toch al. De meerprijs van een mediocre game PC tegenover een normale PC is ongeveer de prijs van een console.
De meeste mensen hebben een laptop ja, dus die vergelijking gaat niet opvoor een desktop game pc.
Far Cry Primal 49,99.

Eens kijken wat ie voor de PC kost.

http://www.allkeyshop.com...al-cd-key-compare-prices/

Goh! De helft! Die terugverdientijd is opeens een héél stuk korter...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 15:24]

Tja dan moet je 'm anders formuleren denk ik. Ik las 'm ook als jouw mening over consoles :) Vooral als je daarna de prijsverschillen bagatelliseert, in zekere zin, want voor games kort na release is het prijsverschil zeker 20 euro, wacht je nog een week langer dan kan dat zelfs nog verder oplopen, zeker als een game niet geweldig verkoopt.

Maar inderdaad, als je het hebt over de gedachtengang rondom console gaming dan heb je zeker gelijk. Op Tweakers weet men over het algemeen meer/beter dan dat. En dat is best jammer, ik denk ook dat er daarom steeds opnieuw discussie over is. Het blijft een hardnekkige gedachte dat console gaming makkelijker/goedkoper zou zijn, want eigenlijk kan je dat tegenwoordig helemaal niet meer zeggen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 15:24]

Tot nu toe.. Beetje wel denk ik. Ben zelf laat begonnen bij PS4, misschien ook daarom. Voornamelijk WiiU gebruikt, met 13 games ofzo. Op Ps4 alleen nog maar Witcher.

Bloodborne was voor mij zonder twijfel DE highlight. Order zag er gewoon wel cool uit. Beter dan de reviews doen geloven in ieder geval. Drive club had een kutstart maar schijnt vet te zijn.
Street fighter 5 is volgens mij sick als een banaan, maar waarom the hell is dat ding 70,- download en 55,- fysiek. Dat houdt me nu serieus tegen omdat het gewoon TEveel is. Firewatch hoor ik goeie dingen over.

Kijk wel uit naar Ni Oh, Persona 5, Nier.
Maar ook U4, ratchet & clank, horizon, last guardian nog steeds :p
No mans sky weet ik nog niet zo. Het big deal ding waarvan ik eigenlijk denk dat het best saai is.

Dark Souls 3 overduidelijk, maar cross console..
Zelfde geldt voor de meeste square games zoals ff15

Eigenlijk zit er best wat aan te komen hoor. Maar de start is wel traag geweest. Gelukkig was nintendo er.

Owja. En die xbox is er nog hahaha. Dat blijft echt het lachertje.
Je kan het niet vergelijken met het einde van de vorige generatie. De vorige generatie had installed base (xbox360+ps3) van meer dan 160 miljoen. Deze generatie (ps4/xb1) zit net over 50 miljoen aantikt. Om die reden alleen al is het voor developers interessant om nog 2 jaar te wachten met het uitbrengen van de grote titels. Grotere installed base betekend meer potentiële sales.

De grote titels (GTA VI?), met de vernieuwingen die je verwacht, gaan nog wel komen. Het zal alleen nog minstens 2 jaar duren.
Het is inderdaad 'mager' qua toffe unieke exclusives. Maar dit geldt ongeveer voor de hele industrie; deze 'generatie' lijkt toch erg te draaien om re-releases en ports; en de output van nintendo is ook niet echt denderend (wel kwaliteit, dat wel).

Ik snap het wel. Grote AAA titels worden steeds prijziger om te maken, en de doorlooptijd wordt er ook niet korter op; dus zo'n remake/re-release/re-master is relatief makkelijk geld verdienen. Overigens zijn de 'grote open world games' nog lastiger en complexer om te maken, maar het lijkt me in het huidige klimaat als gamedeveloper ook erg zwaar; of je maakt deel uit van een groot concern ala Ubisoft, of je houdt het kleinschalig.

Als je kijkt naar 'fabrieken' zoals EA en Ubisoft, die krijgen (terecht!) de wind van voren als ze weer een nieuwe game opleveren uit een populaire reeks welke weer eens vol zit met bugs en allerlei issues en qua gameplay weinig nieuws weet te bieden. De industrtie zit nog een beetje in een fase om hier een juiste vorm in te vinden lijkt wel.


Dit kalenderjaar bestaat qua Sony-exclusives volgens mij uit:

Naughty Dog:
- Uncharted 4

Guerilla Games
- Horizon

Polyphony Digital:
- Gran Turismo Sport, misschien Gran Turismo 7

Sony London
- Naar alle waarschijnlijkheid PS VR + gerelateerde games

Guerilla Camebridge:
- Rigs (PS VR)

Japan Studio:
- The Last Guardian (hopeljik..)
- Gravity Rush 2

Nog 'afwachten' of het dit kalenderjaar gaat worden (waarschijnlijk pas 2017):
Sony Bend:
- 'open world' horror/survival game

Sony Santa Monica
- Mogelijke God of War sequel

Media Molecule
- dreams

Quantic Dream
- Detroit: Become human

En nu sla ik een hele hoop kleinere games over.

Dus er zit weldegelijk wat in de pijplijn :)
Er is heel kort gezegd nog geen échte system seller. Killzone is dat bijvoorbeeld niet geworden en zal het ook niet meer worden, dat hebben we nu wel gezien.

MGS wordt het ook niet.
Er is nog geen baanbrekend nieuw concept van de makers van ICO.

Je hebt Bloodborne en dat was het wel, en Horizon komt eraan. The Last Guardian is er nog.

De indie developers en de stormachtige heropleving van PC gaming maken het de consoles niet makkelijker, want de manier van onderscheiden die Sony normaliter toepaste met bepaalde devs gaat niet meer zo opvallen en exclusiviteit bedingen op een triple-A release is erg kostbaar. Doordat de Playstation geen 'unieke' machine meer is en ports makkelijker zijn, wordt daar dus geld mee verdiend. Het gaat niet om installed base, het gaat niet om gebrek of teveel aan concurrentie van MS die alle exclusives wegkoopt, het gaat puur en alleen om geld. De console gamers worden met deze gen gewoon erg slecht bediend, en dat had je allang van tevoren kunnen zien aankomen. De kosten liggen hoger, maar het unieke van de console is in sneltempo aan het verdampen, terwijl de geporte games op een niet al te dure PC al veel beter lopen.

Wat ook niet meehelpt is de zwaar gebrekkige performance van beide consoles. Al bij de start van de race zo ver op achterstand staan qua hardware, is precies zoals voorspeld een probleem. Differentiatie is lastig als je steeds tegen bottlenecks aanloopt. Het wow-effect is er nooit geweest deze generatie - bij de PS3/X360 wel.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 15:24]

Uncharted anyone ?
Die is ook alweer aan deel vier toe, maar inderdaad, wel exclusief. Niet nieuw. Zal een beetje zo'n release als Killzone SF zijn wat dat betreft.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 15:24]

Anoniem: 344663 @uberhoogy10 maart 2016 16:53
Nee niet echt maar herken het probleem wel want ik het dit juist op mijn xbox one. Vind de xbox juist zwaar bagger en hou juist van de PS4 omdat de dashboard gewoon simpel is en overzichtelijk en dan maar niet te spreken over al die gratis games per maand :)
In de tekst staat dat The Tomorrow Children alleen voor PS4 is. Maar hier lees ik ook de pc.

http://www.gamesknit.com/...-children-version-for-pc/

Of klopt dit niet?

Ik kan me kickoff nog herinneren. Dortmund met die felgele shirtjes was mijn favoriet.

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 22 juli 2024 15:24]

Volgens mij word hier gedoeld op het nieuwere fenomeen 'Console Exclusive' games. Waar de game maar op één van de major consoles uitkomt, en daarnaast op de PC uit kan komen omdat deze niet direct concurreert met de console markt.

Dit is vaak een gulden middenweg, omdat heel veel 3rd party developers niet meer zo happig zijn om hun game aan maar één systeem te binden, omdat dit voor de developers meestal mindere winsten oplevert, en ook de PC crowd aliëneert. Dus door hun game console-exclusive te maken kunnen ze toch nog een deal sluiten met één van de grote console boeren, en daarnaast ook nog op PC (Steam, Origin, uPlay, GOG, etc.) hun games verkopen aan het volk dat geen consoles hebben. In meeste gevallen komt deze dan wel op een iets later stadion op de PC, omdat ze natuurlijk de console voorrang geven.

Voor mij als PC gamer is dat natuurlijk prachtig, omdat ik geen console bezit kan ik dan wel de games spelen omdat ze gewoon voor PC uitkomen.
volgens mij klopt dit niet.. heel die site staat vol met playstation games voor de pc 8)7
Gaan we dat aanpassen... Thx

EDIT 01: bij nader inzien; ik heb mijn aantekeningen er nog even op nagekeken, en Dylan Cuthbert heeft me zelf verteld dat de game enkel en alleen op de PS4 verschijnt... Ik lees dat ook in andere previews terug. De post van GamesKnit is al wat ouder, misschien is de Windows-versie inmiddels geschrapt?

EDIT 02: Ik heb de game die op GamesKnit als download aangeboden wordt even gedownload. Dat is geen The Tomorrow Children. Als je het bestand uitpakt, blijkt het League of Legends te zijn... 8)7 Dat maakt de post op GamesKnit een klein beetje shady en ongeloofwaardig ;)

Kortom, ik hou het er op dat de game enkel voor PS4 verschijnt.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 22 juli 2024 15:24]

Allemaal leuk en aardig, maar begin er aardig beu van te worden van al de 32bit indi games, ik denk van alle consoles (en heb de meeste gehad van af de atari), is de PS4 toch echt de minst gebruikte.
Waar blijven de exclusieves met grote open werelden met graphics van nu, tegen de tijd dat die komen gaan ze al met de PS5 adverteren.
Begrijp me niet verkeerd, vind het geweldig dat er veel spellen uit komen, maar dan verwacht ik wel dat ze met de tijd mee gaan, anders had ik mijn ps1 wel gehouden, tot nu toe valt de PS4 me vies tegen.

[Reactie gewijzigd door DoubleDutch op 22 juli 2024 15:24]

Wat valt je dan precies tegen aan de PS4? Vindt het zelf wel goed dat ze Indie games zo omarmen (al zit er ook echt wel "troep" tussen). Daarnaast heb je gewoon voldoende games van third parties. Vermaak me prima op de PS4; Star Wars Battlefront, Fallout 4, The Division :) . Is natuurlijk persoonlijk, maar ben benieuwd naar de teleurstelling die je uitspreekt. Ik ervaar dat zo helemaal niet namelijk. In April en mei komen tevens Ratchet van Clank en Uncharted 4 uit, waar ik toch ook wel heel erg naar uit kijk.
Heb zelf naast mijn PS4 ook een game pc dus de spellen die je opnoemt speel ik daar op.
Zie weinig exclusieve games op de PS4, heb eigenlijk niks met de indi games ben een graphics hoer en als je bv killzone shadow fall hebt gespeeld en dat een indi game opstart dan doet het me zeer om dat op een PS4 te zien.
Tuurlijk verheug ik mij op Ratchet & Clank en Uncharted 4, maar dat heeft wel 1.5 jaar geduurt en is een bekend franchise, zou graag wat vernieuwende games willen zien daar heb ik mijn PS4 voor.
De enige reden dat ik hem nog niet de deur uit heb gedaan is omdat ik benieuwd ben naar de ps VR en natuurlijk de nieuwe ip van Guerrilla Games horizon zero dawn.
Maar dit is natuurlijk allemaal persoonlijk. ;)
Daar heb je absoluut een punt. Als je een game pc hebt naast je PS4 kan ik me je opmerking inderdaad goed voorstellen. Ik heb sinds halverwege de PS3 tijd besloten niet meer veel geld in het bijhouden van mijn pc te steken, omdat ik met een controller gamen op een gegeven moment zoveel fijner vond (zelfs in shooters) en het onder de streep goedkoper is om een console te hebben dan een game pc. Op een pc kun je ook wel met een controller gamen, maar op een console vindt ik het vaak beter werken.

Ja, de exclusives op de PS4 laten ernstig lang op zich wachten. Maar, ze zijn bijna daar, ook al zijn het bekende franchises, ik kijk er enorm naar uit :) . Er komen ook wel wat "nieuwere" aan, zoals The Last Guardian (al moeten we nog maar afwachten wat dat precies gaat zijn). Dan had je The Order, maar die viel me (zacht uitgedrukt) vies tegen.
Wat valt je dan precies tegen aan de PS4? Vindt het zelf wel goed dat ze Indie games zo omarmen (al zit er ook echt wel "troep" tussen).
Tja, ik vind het allemaal troep. Leuk voor de mensen die into indies zijn, maar geef op z'n minst een optie in de PS store om alleen AAA titels weer te geven. Nu blader je je een ongeluk door pagina na pagina aan opvulmateriaal.
Tegenwoordig moet je niet verwachten dat er alleen nog maar exclusives zijn. De markt is veranderd en dat is allemaal begonnen op de pc met steam. 90% van de games daar is niks anders dan indie titels. Dan kan je natuurlijk wel zeggen dat je multiplatform games speelt op de PC, terwijl je dat ook op de PS4 kan doen.

Aan de andere kant vraag ik me dan af waarom je denkt dat een Microsoft, Nintendo of Sony net zoveel games eruit kunnen poepen als de andere uitgevers? Niet alle indies zijn altijd even interessant, maar genoeg waar ik me ontzettend mee kan vermaken. Gelukkig is Sony nog de enige deze generatie die echt eigen games intern ontwikkeld (ik laat Nintendo hier even buiten). Daarnaast hoeft voor mij niet iedere game een grote open wereld te hebben, want je ziet zelf dat die werelden niet in iedere game goed gevuld worden. Soms kan het zelfs teveel worden waardoor dat juist niet lekker speelt.
Rare vraag misschien, maar speelt je leeftijd hierin mee?
Als de vraag voor mij is bedoelt, nee absoluut niet ben 34.
Heb gewoon niks met spellen die eruit zien alsof ze uit het 32 bit tijdperk komen op een krachtig system als de PS4,daar zet ik mijn ps1-2 wel voor aan. ;)
Krijg het gevoel dat we worden overspoeld met 12 in een dozijn indi games,begrijp me niet verkeerd er zitten pareltjes tussen,maar als een graphics hoer ben ik op deze games snel op uit gekeken.
Als 'graphics-hoer' is de keuze voor een PS4 ook al vreemd te noemen toch?
Waarom,killzone shadow fall is een pareltje,net als de aankomende uncharted 4. ;)
Er zijn er alleen te weinig van.
Ja nu begrijp ik denk ik wat beter waar je op doelt. De unieke ervaringen, de IP's, waar Sony toch in de regel wel goed in is.

Denk dat dit voornamelijk de artistieke kant is van de games. Puur grafisch heeft de PS4 niet zo gek veel te bieden.
Voor het grafische daar heb ik mijn PC voor.

Maar mis gewoon de pareltjes op de PS4,maar denk dat er nog wel wat aan zit te komen de komende jaar(en), hoop echt dat het VR gebeuren aanslaat dan krijjg je natuurlijk weer een nieuwe ervaring met gamen. :9
wat dacht je van Metal Gear Solid 5, The Witcher 3, :)
Die speel ik op de PC. ;)
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 10 maart 2016 08:26
Kick Off was echt legendarisch voor zijn tijd! Nu kun je die naturlijk nog steeds spelen via een emulator om de oude glorie weer even te doen herleven. Erg toegankelijk en op een slimme manier simpel van uiterlijk maar heel doeltreffend waardoor het echt draaide om de kwaliteiten van de spelers zelf. Erg veel uren gespeeld indertijd. Toen Fifa op de markt kwam stapte iedereen vrijwel gelijk over en was het snel over met de populariteit. Een ander veel gespeelde voetbalgame was Sensible Soccer uit 1991.

Shadow of the Beast was ook redelijk populair. Ik kijk er ook naar uit om die weer een keer te spelen. Uitgekomen indertijd voor o.a. de Amiga maar zelfs ook voor de Atari Lynx handheld.

Nu nog een origineel getrouwe remake van Turrican en ik ben helemaal blij!
Hoezo emulator? De Amiga 500 staat bij mij nog op zolder. Klaar om te gaan. 8-)
Ziet er goed uit, vooral de tomorrow children en kill Strain lijken mij interessante gameplay concepten. Genoeg om - naast de grotere titels - naar uit te kijken!
Kick Off Revival lijkt me een leuke game om eens op de vita te proberen. Gezien de beschrijving lijkt het veel weg te hebben van old school Sensible Soccer. Daar kon je ook met de 4punts/pijltjes toets(en) effect geven na het schot en was op de pc alleen de spatiebalk nodig voor sliding en schot.
Killstrain lijkt mij wel enorm gaaf om te doen! laat maar komen :)
Jammer dat het een PS4 exclusive is en blijft, zitten er paar leuke Indies bij die ik graag op de X1 had willen spelen.
Met mijn schoolmaatjes hadden wij destijds thuis op mijn Atari een na-schoolse Kick Off 2 competitie, compleet met scoreboard, rooster, etc. Erg gaaf ! Alleen al daar voor zou ik een Vita of PS4 aanschaffen.
Heel gaaf dit stuk het is dat ik het zie anders had ik er niet vanaf geweten.

Kick off is echt de beste voetbal game van zijn tijd en nog een stuk erna. Als je van de bal wil weglopen dan kan dat gewoon je bestuurt echt het poppetje in plaats van dat er een 'soort script' is waardoor je speler doet wat de cpu vindt. Was vroeger verslaafd aan kick off manager, dan begon je met je gekozen team in divisie 3 in engeland en je kon je eigen speler in de game zetten (hoe vernieuwend al in 1997!). Je kon seizoenen lang spelen je speler werd ouder en ouder en trager en trager, geweldig die nostalgie!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.