Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties

De Xbox One-controller krijgt na juni een koptelefoonaansluiting, blijkt uit informatie op een supportpagina van Microsoft. Wellicht kondigt de fabrikant het nieuwe invoerapparaat aan op zijn E3-persconferentie.

Op de Amerikaanse versie van de ondersteuningspagina voor de Xbox One-controller is een nieuw diagram verschenen van het invoerapparaat. Daarop staat een extra 3,5mm-aansluiting links van de uitbreidingspoort op de onderzijde van de controller. Volgens de pagina is de aansluiting alleen beschikbaar op controllers die uitkomen na juni 2015.

Op dit moment kunnen al headsets op de controller worden aangesloten door middel van een los verkrijgbare adapter voor de uitbreidingspoort. Deze voegt ook volumeknoppen en een muteknop voor de microfoon toe aan het invoerapparaat. In het diagram van de nieuwe controller zijn behalve de 3,5mm-poort geen andere wijzigingen zichtbaar.

Misschien kondigt Microsoft de aangepaste controller op zijn E3-persconferentie aan. Deze is gepland voor 15 juni om 18:30. Eerder gingen er geruchten dat Microsoft ook de Xbox One zelf zou gaan vernieuwen, met ondersteuning voor het afspelen van 4k-materiaal. Wellicht is de opgefriste controller dus niet het enige hardwarenieuws dat Microsoft op zijn persconferentie zal melden.

Nieuwe Xbox One-controllerLinks het nieuwe, rechts het oude diagram op de Microsoft-site. In het nieuwe diagram wijst pijl 16 naar de 3,5mm-aansluiting.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

In de draadloze tijden van
  • Bluetooth 4.0
  • Widi
  • Mirracast
  • Chromecast
Is een oplossing via een jack-aansluiting toch helemaal geen noodzaak?
Draadloos heeft praktisch alleen maar nadelen:

- Zwaarder
- Gedoe met accu's
- Signaalproblemen
- Duurder

Het enige voordeel is geen kabel. Op de afstand naar je controller is dat praktisch geen voordeel.

Zo heeft het ook vele redenen waarom veel mensen en bedrijven nog steeds bedrade netwerken boven WIFI, maar met name stabiliteit en veiligheid. En noem mij paranoïde, maar ik ben niet zo'n fan van continu in een ruimte vol met antennes leven; we weten nog bar weinig over de langetermijnsgevolgen. En ja: de wereld staat vol met antennes, maar dat is nog geen reden om er dan nog maar een paar bij te plaatsen.

[Reactie gewijzigd door TimMer op 28 mei 2015 12:06]

Vergeet niet dat je de BT van je telefoon moet uitzetten, talblet om met je headset weer een verbinding met iets anders te kunnen maken. Had eerst eerst ook draadloos, maar ja, op de PS4 moest ik mijn Parrot Zik bedraad aansluiten. Maar ook de accu, na 6 uurtjes was het weer leeg, er zijn headset die langer meegaan, maar je moet ze toch weer opladen.

Gelukkig komt de PS4 controller met een mini-jack-mic aansluiting en bedraad luisteren is zo erg niet, eigelijk liever bedraad luisteren.
Je zit al tijden in een wereld vol antennes. Kan jij je dan drukmaken over één extra antenne in je XBox of controller, en dan nog één in de headset?
Je tiept dit terwijl er tig signalen van antennes door je heen gaan. En dat gaat echt niet veranderen. Dat gaat alleen maar meer worden.
En de wetenschap is er echt totaal nog niet uit. Voor hetzelfde geldt is het juist GOED voor je. :P

Accus's heb je helemaal gelijk in, zwaarder niet. Die headset hangt mooi om je hoofd heen en een accu en antenne weegt amper iets
Signaalproblemen tussen de XBox en headset, of tussen controller (draadlos) en headset lijken mij ok niet mogelijk.

Prijs? Ach, menig XBOX gamer heeft geld zat. Ze hebben ook een PS4 en een PC staan.
Die paar euro's verschil voor een draadloze headset maken dan ook niet uit.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik ervaar het als stront irritant dat dat snoer uit je PS4 controller. Loop je weg dan moet je controller mee of je oortje uit om maar wat te noemen.

Een netwerk vergelijken met een blue tooth headset is toch wel appels met peren, niet?

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 28 mei 2015 14:08]

Zo'n 3,5 plug is anders best eenvoudig uit je controller te trekken...
Ik gebruik al jaren een Creative HS-1200 omdat ik geen kabel wil hebben.

Zwaarder: Tsja, ik merk het amper op het hoofd, laat staan het verschil tussen mijn vorige (bekabelde) headset.

Gedoe met accu's: De headset doet het lang genoeg zonder opladen voor mij. Ik heb de headset denk ik een jaar of 6 en gaat nog nagenoeg net zo lang mee als in het begin.

Signaalproblemen: Nog nooit last van gehad.

Duurder: Dat is het mij zeker waard, de meerprijs was misschien 20-30¤, voor al die jaren dat je zo'n apparaat gebruikt is dat amper wat.

Nee, ik ben het met nul07 eens dat het wel eens tijd wordt om meer draadloos te doen (en dan liever via één standaard zoals de oude jack).
Met draad heeft ook nadelen :

Als je ergens na toe wil lopen , moet je de controller mee nemen

Terwijl als je draadloos zoals bij de ps3 bleutooth headset , hoef je de controller niet mee te nemen
Even dat plugje uit je controller trekken lijkt me nou echt niet zoveel moeite.
De eventuele problemen met draadloos die eerder genoemd zijn, lijken me lastiger.
Als ik ergens naartoe loop, doe ik toch echt wel gewoon mijn headset uit... Ik zie sommigen hier al de plee zitten met hun headset op, en dan vooral vergeten te muten :P.
Jack is de meest toegankelijke optie van audio, elke koptelefoon of headset kan hier wel in, tegenstelling tot wéér hardware specifiek spul te moeten kopen.

Daarbij is draadloos/batterij 1 groot probleem, XBO controller kan je direct in de USB pluggen en verder gaan, een oortje BT4 gaat dat niet echt mee lukken. Ik heb voor mijn PC behoorlijk prijzige jack-headsets, perfect dat ik deze nu ook kan gebruiken voor mijn XBO*

En miracast/chromecast voor voice/chat? Beetje overkill.

*mits ze eindelijk volume-control eens op orde brengen, dat is nog steeds een drama.
Dit lijkt me juist wel handig. Draadloos het geluid naar de controller streamen om dan een gewone headset/koptelefoon te kunnen aansluiten. Hierdoor geen extra dure accesoires voor nodig + je kan deze nog gebruiken op andere devices als je pc of gsm (ik hoop toch dat dit het geval wordt).
Dit doet de Xbox 360 Controller al jaren :)

(werkt zelfs in windows d.m.v. een 360 dongle.. ventrilo kun je doorschakelen naar de headset voor audio, en de mic van de headset selecteren.. normale muziek via tv / reciever.. de rest via de headset)
Nee, maar wel als 99% van de headsets met een kabel zijn.... het gaat er hier dus om dat je elke willekeurige headset kan aansluiten zonder bijkomst van de headset adapter.

Daarnaast is een draadje nog steeds het beste imho.
Daarnaast is een draadje nog steeds het beste imho.
Uiteindelijk gaat dat 'draadje' ook in je 'draadloze controler'. Dus ik denk dat qua geluidskwaliteit het niet uitmaakt of je headset zelf een draadloze verbinding maakt met je console, of dat dat gebeurd via de controller van je xbox.
Scheeld een batterij te vervangen/laden :)
Lijkt mij wel. Want dat geluid wordt dan tweemaal "minder" toch?
Ik vind de hoofdtelefoonaansluiting op de ps4 controller anders knap handig. Ik heb bedrade kwaliteitsoortjes en hoofdtelefoon en hoef nu geen draadloze hoofdtelefoon erbij te kopen terwijl ik toch een draadloze ervaring heb
Mijn Turtle Beach van enkele jaren oud wilde ik graag nog gebruiken op mn One controller.. Nu moest ik een speciaal verloop kopen om die aan te kunnen sluiten, in plaats van dat hij op de 360 standaard paste.

http://www.xbox.com/en-us...ts/stereo-headset-adapter

Kostte me weer een +-25¤ extra..
Je controller moet dan nog een extra circuit krijgen met een aparte zender/ontvanger, of een reguliere BT-oplossing voor meer compatibiliteit met verschillende headsets. Ik kan me voorstellen dat het PCB-tje al tjokvol zit voor die dingen, plus je headset wordt nog eens ingewikkelder en moet nog een extra accu hebben.

De complexiteit loopt voor het hele systeem behoorlijk op. Dan snap ik het wel dat Microsoft voor een 2.5mm aansluiting en goedkope ADC/DAC kiest, en verder geen electronisch gerei in je headset stopt.

Misschien voor een hogere prijs, maar dan kun je beter het audio gedeelte buiten de controller laten en het met de console regelen.

Voor desktops is dit allang geen probleem, Bluetooth headsets zijn al redelijk lang "standaard".
Wat een onzin. Een fatsoenlijke Sennheiser koptelefoon kost 100,-. Daar rol ik persoonlijk mee. Is deze draadloos? Nee. Gebruik ik dit altijd als ik game? Nee, maar het is wel fijn om hem af en toe te gebruiken. Wil ik een fatsoenlijke draadloze koptelefoon? Nee.

M'n PS4 heeft standaard zo'n aansluiting. Heb deze 4 keer gebruikt en het is super handig. Mooie optie. Niet duur om te maken. Wenselijk? Zeker.

Dat iets kan (draadloos in dit geval) wil niet zeggen dat het perse zo moet.
Niet iedereen heeft daar de middelen voor, het is altijd handig dat je je huidig materiaal kan gebruiken en dat je niet iets nieuws moet kopen daarvoor.
Geen noodzaak. Maar wel erg fijn en lekker goedkoop.
Geen losse BT headset nodig. En met de headset in een controller is ie al deels draadloos.
Ideaal ook voor bijvoorbeeld films kijken via Plex op een Xbox One.

In vergelijking met de bestaande controller zou ik wel volume en pause controls missen.
Niet iedereen heeft het geld voor een draadloze headset te kopen of kunnen dat überhaupt niet.
Een bluetooth headphones kun je kopen vanaf ¤10,-.
Maar ik snap ook wel dat het handig is, om gewoon je 3.5mm jack te kunnen pluggen.
Je spreekt hier over gaming en je gaat een sporthoofdtelefoon, of een toepasselijkere naam: Oortjes, linken eraan ... ? De meeste gamers kijken dan ook uit naar een grotere, overear hoofdtelefoon van degelijke kwaliteit. Mijn draadloze headset koste 60 euro bij Coolblue. En dat is een degelijke , zowel bouw als geluidskwaliteit.
Welke heb je?

Handige toevoeging! Hier was ik laatst nog naar op zoek. Ben ook benieuwd naar de kostprijs.

[Reactie gewijzigd door Flying Hawkic op 28 mei 2015 13:40]

Ja maar dan zal het geluid wel van een stuk mindere kwaliteit zijn. Ik heb zelf gaming headphones van rond de 70 euro met draad voor betere kwaliteit.
Jouw logica klinkt mij vreemder. Als we zouden zeggen dat een deftige draadloze headset 70 euro kost is dat toch al gauw 20% van de prijs van de Xbone. Dat is als zeggen dat iemand die een huis van 250 000 euro er ook maar ineens een zwembad van 50 000 euro moet bijnemen "want daar heb je dan toch ook wel geld voor".

(Of mensen hebben geen zin in gedoe met batterijen, zowel die van de headset als die van de controller die sneller leeg zijn)
Begrijp niet zo goed waar deze discussie nu ineens vandaan komt.
Ook begrijp ik niet zo goed waarom een headset meteen 'deftig' moet zijn en 70 euro moet zijn. Dat is totaal niet het punt dat ik probeer te maken.
Als je in de pricewatch kijkt zie je bluetooth 'gaming' headsets vanaf een eurootje of 15. (zie: http://tweakers.net/price...LSoBiicXJcJGC1GRPoDpdw1oA)

Maar dat is helemaal niet het punt dat ik probeer te maken. Ik wil alleen zeggen dat ik nul07 zijn opmerking wel begrijp. Nu snap ik ook wel dat er beter headsets zijn met een kabeltje eraan maar anno 2015 zijn er ook genoeg alternatieven draadloos te verkrijgen.
Ze lijken me alleen allemaal niet echt geschikt voor gamen. Of het zijn mono headsets of het zijn stereo headsets zonder mic, beide niet echt aan te raden. Ik wil het stem & game geluid uit een headset krijgen daar zijn deze zover als ik kan zien niet in staat en word het dus alweer een stukje duurder als een euro of 15.

Er zijn inderdaad genoeg alternatieven om draadloos te gaan alleen heb je bij de Xbox een connectie nodig met je controller voor het stem geluid en dat gaat alleen via een kabeltje.
Nee hoor, ik heb hier een hele goeie dure headset voor de PC(bedraad), die ik ook gebruik op mijn PS4. Heel handig omdat ik hem gewoon aan de controller kan verbinden.
Waarom zou ik nog een headset kopen, maar dan draadloos? Ik heb het hier dan wel over een PS4, maar voor een Xbox geld hetzelfde dan.
Dat was niet het punt dat ik probeerde te maken.
in dat geval heb ik het wellicht verkeerd begrepen ;)
Dat is het hele punt toch niet...? Je gaat toch niet voor elk device een aparte headset kopen omdat de aansluiting niet klopt? Is gewoon dom en slecht over nagedacht. Wel een koptelefoon aansluiting maken op de controller,vervolgens met een propriety aansluiting op de proppen komen... Lijkt Apple wel met hun oplaad snoertjes en niet mee willen met de 99% andere fabrikanten van telefoons.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 28 mei 2015 15:43]

Want geld blijft continu binnenkomen? Want dat je iets hebt betekent automatisch dat je hem ook zelf hebt gekocht? Dus omdat je het een hebt, betekent het ook dat je het geld ervoor over hebt om het ander te kopen, desondanks je het toch echt graag wilt, het gewoon niet kan? Etc

Er zijn genoeg factoren die die redenering niet echt lekker maken.
Over het algemeen vind ik consoles de laatste tijd toch een beetje achter de feiten aanlopen. Inderdaad aspecten die tegenwoordig veel makkelijker kunnen, zijn bij consoles alleen voor een belachelijke meerprijs of helemaal niet voorhanden. Persoonlijk wacht ik tot er een Slim versie uitkomt, zodat er weer een verbeterslag is gemaakt met o.a. design van het uiterlijk en gebruiksvriendelijkheid.
Niet iedereen heeft geld voor een goede draadloze koptelefoon of net als wat ik persoonlijk vind heb ik voorkeur voor bedraad.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 28 mei 2015 12:03]

Dit zit toch al op de ps4? die speelt ook het geluid af van het spel geloof ik, niet enkel communicatie
Dat klopt idd als je daar je headset op aansluit.
De geluidskwaliteit die daar doorheen komt is wel net 1 stapje boven abominabel.
Ja. En het is super handig. Je kan daardoor een normale koptelefoon, in mijn geval mijn ATH-M50x, met de 3.5mm audiojack gebruiken zonder gedoe met kabels. Normaal kan je nog wel de koptelefoon op de tv aansluiten maar dat is onhandig.
Ideale oplossing.
Fijn voor de XO bezitters dat ze dit nu ook krijgen. Hoewel ik mij afvraag hoeveel mensen speciaal hiervoor een controller van 50-60 euro gaan kopen, vooral omdat er dus al zo'n adapter is, iedereen al een controller heeft en als ze extra controllers wilden deze waarschijnlijk al gekocht hebben.

Ik moet zeggen dat ze bij Sony ook daar weer een streepje voor hebben. Dit had je als Microsoft zijnde toch gewoon al vanaf dag één in de controller moeten hebben.

Sowieso is een PS4 tot nu toe (of je moet echt een voorkeur hebben voor de exclusives hebben van de XO) voor gamers een veel betere oplossing. Maar misschien verandert dat na de E3 want ik ben wel benieuwd naar de E3 aankondigingen. Microsoft lijkt met veel exclusieve games te gaan komen en bij Sony is het aardig stil.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 28 mei 2015 14:26]

Eh ok, wat raar dat dit nog niet kon. Op mijn X360 (zo'n heel oud wit model) zat dat al gewoon bij de controllers die er op dag 1 bij zaten. Daarnaast....1,2,3,4,5,6,7,8,9,10...16? Wat is er mis met 11? :?
Ze hebben er een "expansion port" voor gemaakt bij de one.. om zo er "meer" mee te kunnen (heb je wel eerst dit nodig: http://cdn.redmondpie.com...ox-One-stereo-headset.png)

Verder zie je 11 - 15 gewoon op de link uit het artikel.. maar dan in het onderaanzicht:
http://compass.xboxlive.c...one-controller-back-l.png

(overigens wel grappig dat ze 2x 13 hebben staan in het plaatje.. waarbij de trigger duidelijk 14 had moeten zijn :P )
Ah daarmee is in elk geval het mysterie van de nummers opgelost. Wel een misser dat ze niet verzonnen hebben dat niet iedereen er meer mee wil kunnen dan een headset aansluiten.
Bij de PS4 zit er een speakertje in de controller. Grappige gimmick, maar de accuduur lijdt er wel behoorlijk onder. Snap ook niet dat je die gekleurde LED niet kunt uitschakelen om accu te sparen. Dimmen kan wel, maar veel helpen doet het niet. Bij een beetje gamen moet de controller binnen een uurtje of 3 weer aan de kabel...
je kan de speaker gewoon uitzetten.
Die wel, maar de LED-verlichting niet. Vind de accu die voor de dualshock 4 wordt gebruikt knap waardeloos...
Overbodig om te melden misschien, maar ik kan me voorstellen dat mensen met een Xbox 360 dit wel hebben gemist. Die controller had het namelijk wel standaard. En volgens mij kreeg je bij een Xbox 360 standaard een simpel headsetje. Misschien dat dat voor de Xbox One ook gaat komen. Altijd handig als je CoD of iets dergelijks speelt op de Xbox.
Kreeg bij mijn XBOX One ook een standaard simpel headsetje http://tweakers.net/price...box-one-chat-headset.html, zit nog in t plastic omdat ik mijn Razer headseat van de 360 gebruik. Moest dus ook het speciale verloop blokkie kopen. Werkt verder prima.
Dus dan kun je gewoon elke willekeurige koptelefoon aansluiten d.m.v. 3,5mm poort? Dat zou echt geweldig zijn! Als Sony hiermee zou komen voor de PS4 zou ik me geen moment bedenken en die controller kopen.
Dit heeft de originele PS4 controller dus al sinds launch.
als ik daar bijvoorbeeld mijn iphone oordopjes op aan sluit komt er geen geluid uit, dat is puur bedoeld voor voice. Voor zover ik uit het bericht kan halen gaat dit om de ingame muziek
Je moet de jack gewoon een beetje doordrukken, zodat je een klik hoort.
Onzin, komt gewoon geluid uit. En je kan beide kiezen om alleen de chat over de koptelefoon laten gaan of beide muziek en chat.
Het geluid van de game komt dan niet standaard door je oordopjes.

Om dit te regelen moet je playstation knopje even ingedrukt houden, sound options, game audio en dan kiezen om de game audio over je headphones te laten lopen zodra er headphones connected zijn. De andere optie is alleen chat audio.
Voor zover ik weet komt er altijd geluid uit je 3,5mm jack. Een bekend probleem is wel met de nieuwere oordopjes de "Earpods" van Apple dat er een hoge piep of fluit hoorbaar is bij de ontvangers van je ingesproken berichten.
Dat kan ook aan de pinout van iPhonedopjes (en dus de iPhone) liggen. Een gewone Sennheiser hoofdtelefoon kreeg ik niet werkend op een iPhone, terwijl mijn Xperia Z er geen probleem mee had.
Zover ik weet is dit al gewoon sinds de launch van PS4? Dus ren maar naar de winkel :*)

[Reactie gewijzigd door JWijst op 28 mei 2015 11:52]

Heeft de ps4 dit niet al? Ik heb een ps4 controller en die heeft een 3,5 mm aansluiting
Dus dan kun je gewoon elke willekeurige koptelefoon aansluiten d.m.v. 3,5mm poort? Dat zou echt geweldig zijn! Als Sony hiermee zou komen voor de PS4 zou ik me geen moment bedenken en die controller kopen.
Sarcastisch? De ps4 controller heeft gewoon een 3,5mm aansluiting.
Uh... dat kan al met een PS4 controller...
ik vraag me af hoe het dan zit met volume controle via de enkele 3,5mm jack aansluiting. :/
oke, goed bezig Microsoft ! maar ik heb hier 3 headsets liggen met een usb aansluiting misschien even de usb headsets gewoon gaan ondersteunen ?

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 28 mei 2015 12:43]

Waar is nummer 11 t/m 15 ?
Kunnen niet (allemaal) de ABXY zijn, want dat zijn er maar 4.
Ik wil gewoon een officiele wireless earpiece.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True