Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Microsoft zou van plan zijn om ontwikkelaars vanaf eind dit jaar de mogelijkheid te geven om universele apps voor de Xbox One te publiceren: apps die ook draaien op Windows 10. In mei zou het concern een preview van de sdk hiervoor vrijgeven.

Microsoft zal de details van de combinatie van universele apps en de Xbox One tijdens zijn Build-conferentie in april bekendmaken. Dat claimt The Verge op basis van bronnen die bekend zijn met Microsofts plannen. In mei verschijnt een preview van een sdk voor de app-ontwikkeling en in de zomer kunnen developers hiermee aan de slag.

Het gaat dan om alle ontwikkelaars, terwijl nu slechts een selecte groep developers apps voor de Xbox One mag maken. Die huidige apps blijven op de console draaien, maar Microsoft stapt in november over op een platform voor universele apps, die dus ook op Windows 10-platforms kunnen draaien.

De ontwikkelaars krijgen de mogelijkheid hun apps te laten testen. Daarnaast gaat Microsoft het ontwikkelen van apps die op de achtergrond draaien toestaan, zoals muziek-apps die blijven werken als een gebruiker aan het gamen is. Onduidelijk is nog welke rol Kinect speelt bij de komst van universele apps.

Review Xbox One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Zou je dan ook Powerpoint op je Xbox kunnen draaien? :)
Aangezien Powerpoint for Windows 10 een universele app is, zou dat zomaar kunnen. In alle eerlijkheid denk ik dat dit nog wel eens bijzonder interessant zou kunnen gaan worden. Meer potentiele developers = meer apps. En meer universal apps, betekend meer apps voor Windows 10 voor desktop, tablet en telefoon. Met XBox toch ongeveer het populairste platform dat MS biedt zou dit ook wel eens goed kunnen zijn voor het aanbod apps voor Windows Phone.
Ik ben nog niet echt overtuigd van dit concept. Het klinkt wel heel leuk, maar ik wil op de Xbox toch echt een andere besturing dan op de PC. En op de PC wil ik een hele andere besturing dan op de telefoon.

Het lijkt mij veel beter om voor ieder platform een geschikte app te maken. Windows 8 heeft toch aangetoond dat een tablet-interface niet werkt op een PC? Daarom al die veranderingen in Windows 10. Weer een startknop, geen charms, apps in windowed-mode etc etc.

Naar mijn mening zijn die platformen zo verschillend van elkaar, en zeker zo verschillend in gebruik, dat het beter is om per platform te ontwerpen en ontwikkelen.

@batjes:
Wat is daar het voordeel dan van? Dan kan je toch nog net zo goed aparte apps maken? Op de PC heb je vaak vele grotere programma's nodig, met meer functionaliteit dan op de telefoon. Een appje op de telefoon heeft geen baat bij 1GB aan functies. Maar op de PC maakt dat niet echt uit. Daar heb je opslag en rekenkracht genoeg.

[Reactie gewijzigd door Frustus Maximus op 17 februari 2015 16:53]

En daarom kan je een app meerdere styles meegeven afhankelijk van het type apparaat waar het op draait en zelfs per resolutie. En developers zijn niet verplicht hun apps universeel aan te bieden. Kan alsnog per type apparaat of zelfs nog per merk apparaat.
Het grote voordeel van dit concept is dat je niet een programma 3x opnieuw te maken. Je kan hiervoor nu 3x dezelfde basis gebruikt worden en een aparte view gemaakt worden de platformen. Dit principe wordt ook al veel gebruikt bij het maken van een app voor een tablet en een mobiele applicatie.

Daarnaast over de grote van applicaties, deze applicaties zullen waarschijnlijk niet veel meer doen dan informatie van een server af te plukken d.m.v. een API. Dit betekent dan dus ook dat de grote van de applicaties uiteindelijk wel mee zal vallen. De applicatie die op een server draait daarentegen kan dan dus wel een stuk groter zijn.
Apps zijn natuurlijk op ieder platform verschillend. Daarom dat je ze ook als universal app apart publiceert, en eventueel een eigen interface mee kan geven. Een flink deel van de code kan je echter ook eenvoudig 'hergebruiken'.

MS hoopt op deze manier meer ontwikkelaars te verleiden hun desktop applicaties met 'weinig inspanning' ook geschikt te maken voor andere platformen. Het ontwikkelen van een app op een 2e platform zou dan 'slechts' 120% van de inzet/kosten geven dan het ontwikkelen van een windows-desktop app. (nb. random percentage, kan net zo goed 150%, ofmeer zijn)
Of het in de praktijk een beetje gaat werken... Windows Phone kan wel een app-boost gebruiken, dus laten we het hopen. XBox kan een mooie manier zijn om meer mensen te verleiden om universal apps te maken. Met je app de huiskamer in is iets wat veel bedrijven al jaren willen. Smart-tv functionaliteit voor weinig, chrome-cast, slimme-set-top boxen van tv-aanbieders en dus ook multifunctionele game stations bewijzen dat wel!
Vergelijk met met responsive design voor het web: ook daar kun je met dezelfde basis aangepaste weergaves en bediening maken afhankelijk van het device.

Voor het web is het bijna de normaalste zaak van de wereld met alle voordelen van dien voor ontwikkelaars, dus waarom zou dit niet gelden voor wat MS beoogt met de univeral apps?
Kan inderdaad heel leuk worden. Microsoft is heel interessant bezig met universal apps. Het wordt helemaal leuk als het via je account oid geshared wordt, dus bijvoorbeeld wanneer je Excel op je pc hebt geinstalleerd dat je het dan bijvoorbeeld ook op je telefoon hebt.

License/winst technisch misschien wat moeilijk maar het zou bijvoorbeeld voor een game (geinstalleerd op de Xbox) wel leuk zijn dat je dan de free companion app ook krijgt als optie op telefoon of tablet.

Het zou in ieder geval heel mooi en handig kunnen worden, maar even afwachten hoe ze het gaan invullen allemaal. Ik blijf in ieder geval nog wel even trouw Microsoft gebruiker :)
Zo werkt het nu eigenlijk al. Als ik een universal app koop voor Windows, dan heb ik die ook meteen op Windows Phone. Al moet je hem nog wel even zelf installeren, hij staat dan al wel als "purchased".
Maar log in op een andere Windows PC met je MS account en hij gaat de universal apps voor je klaarzetten.
Hoe meer universal word, hoe minder boeiend de fysieke PC word :) Ik vind het prettig als ik zelf op een andere Windows 8 PC inlog ik mijn eigen "omgeving" voor me krijg, en niet die van een ander.
Wellicht enigszins off-topic, maar wat ik me dan wel afvraag met die universal apps is hoe ze het implementeren.
Wordt alles een keer apart gecompiled voor de diverse platforms of zit er een layer tussen als dot net, want dat laatste is wel een vertragende factor ten opzichte van in visual C++ geprogrammeerde apps.
De apps worden inderdaad voor de verschillende platforms apart gecompileerd. Dat maakt het ook mogelijk om er verschillende user-interfaces aan te geven of een app net iets anders te laten werken op een Xbox dan op een pc/tablet of telefoon. De laag die universal apps mogelijk maakt is WinRT (Windows Runtime, niet te verwarren met Windows RT). Deze API is diep geïntegreerd in het systeem, vergelijkbaar met Win32. Met de komst van .NET Native zal er nauwelijks verschil in performance zijn tussen C++ en .NET apps.
Fantastisch! Kun je echt eens management BS en ideeen van je collega's afschieten!
Het is zondermeer interresant als je apps gaat draaien die een volledige scripting omgeving hebben. Dan kun je daar je homebrew apps in draaien. Denk aan de plugins van firefox. en... popcorn time is in feite ook een browser (chromium) applicatie. Wat te denken van emulators? Bij iPhone/iPad heeft men ervoor gekozen niet toe te staan apps te installeren die scripting mogelijkheden heeft, hoe gaat MS daar mee om?
Waarschijnlijk moeten al die apps via de Windows Store worden geïnstalleerd, en worden gecertificeerd. Het is maar de vraag of Microsoft zoiets toestaat.
Emulators zouden trouwens wel heel gaaf zijn!
Ja, maar als het apps betreft met een volledige scripting omgeving dan kan dat ook gewoon via de store. De scripts zijn data, die door de gebuiker beheerd worden. Powerpoint heeft b.v. visual basic support, en ik heb al de meest fantastische toepassingen in powerpoint gezien. Evenzo dat er complete applicaties in chrome geschreven worden. Visual basic in de browser performt al zo aardig dat er al een virtaul machine gescreven in visual basic bestaat.
Ja en word en excel http://blogs.office.com/2...t-chapter-office-windows/ Ik ben benieuwd of je dan i.p.v. touch de pinch etc. van de kinect kan gaan gebruiken.
Of gewoon op je telefoon versturen en bedienen. Zo kan je nu al alles van YouTube casten naar een Xbox One zonder dat je een chromecast/miracast ding voor nodig hebt.
Nu nog hordes mensen die er om geven. Niet lullig bedoeld of zo, het concept is heel goed! Maar Windows is eigenlijk alleen op de desktopmarkt nog sterk. De Xbox heeft ook nog een respectabel marktaandeel maar is bedoeld voor spelletjes, ik denk niet dat veel mensen er het nieuws op gaan lezen of vakanties op gaan boeken.. Op mobiele devices stelt Windows helaas maar weinig voor.

edit: ik snap de downmods niet! Mijns inziens is mijn reactie noch off-topic, noch een troll o.i.d.! Kan wel wezen dat het niet leuk is wat er staat, maar feiten zijn feiten!

[Reactie gewijzigd door biteMark op 17 februari 2015 17:13]

Zal allemaal best, maar het laat zien dat MS er wel mee bezig is, je bekijkt het als je het mij zou vragen van uit een te negatief begin punt.

Natuurlijk zal het niet voor elke toepassing ideaal zijn, maar het feit dat het mogelijk gemaakt wordt is natuurlijk een groot plus punt.

Een Tweakers app voor de Xbox met de mogelijkheid om meldingen te geven bij belangrijk telecom of gaming nieuws..... Ik zeg niet dat het voor iedereen een oplossing is, maar het dat het straks kan geeft wel enorm veel vrijheid
En op welke manier is de mobiele markt hier relevant? Het gaat om Universal apps voor de Xbox One. Behalve dat die apps ook op smartphones kunnen draaien, heeft die markt hier helemaal niks mee te maken. Er zijn toch ook mensen die apps ontwikkelen voor WebOS? En dat OS is op geen enkele markt relevant... Windows is relevant voor desktops, servers, consoles, smartphones, hubs en holographic (nu ja, voor die laatste is het ook het enige OS dat er is, maar toch). Een klein aandeel maakt iets niet direct irrelevant - opnieuw: kijk naar systemen zoals WebOS - en zeker met het marktaandeel dat Windows in Europa heeft om smartphones.

Verder, Universal apps kunnen net zo goed games zijn. Er zijn al zat games die op dat platform gebouwd zijn voor Windows en nu dus ook speelbaar zullen worden op de Xbox One. Het gaat niet alleen om apps zoals MSN Nieuws, etc.
Wat dacht je van games en entertainment apps? Lezen lijkt me ook niet echt te leukste bezigheid op een Xbox ;-)

Microsoft heeft hiermee een potentieel heel sterk platform in handen. Naast het feit dat je een apparaat als verlengstuk van een ander kan gebruiken (als input controller of second screen) kan je voor de gebruiker door synchronisatie van data een "seamless user experience" creëren. Door synchronisatie van data kan je op het ene apparaat een taak starten, om die vervolgens op een ander apparaat op te pakken en te voltooien. Denk bijvoorbeeld aan het streamen van games, of het voeren van een (chat)gesprek/Skype call, het typen van een mailtje of werken aan een (Office) document.

Nu inderdaad nog aan de man brengen. Microsoft heeft inderdaad niet het appeal wat Apple wel heeft, maar vergis je niet in het nieuwe Microsoft! Als ze dit goed aanpakken (en dat doen ze volgens mij) kunnen ze weer een sterke speler op de consumentenmarkt worden.
Belangrijkste punt aan dit bericht: het draagvlak voor Windows 10 wordt steeds groter.
Console, tablet, telefoon, desktop allemaal op hetzelfde OS; zelfde Look&Feel en zelfde apps.
Het ecosysteem krijgt vorm :)

Ennuuhh... Tablets werd ook van gezegd dat ze geen markt hadden ;-)
Niet lullig bedoeld maar je snapt het blijkbaar niet.
Onderstaand voorbeeld moet je het gelijk doen snappen:
1 app maken dat voor 90%(behalve de UI) gelijk geschikt is voor desktop, tablet, laptop, phone en xbox. Denk ROI. Denk aan apps die bij uitstek perfect zijn voor alle hierboven genoemde 5 device groepen. Denk aan apps zoals Uitzending gemist en de NOS app. Capice?
Ik snap het heel goed hoor! Het idee is geweldig, ik zeg ook nergens dat dat niet zo is! En er zijn ongetwijfeld apps die voor de Xbox, PC, telefoon en tablet handig zijn maar ik schat dat dat aantal toch beperkt is...

Wat betreft uitwisselbare UI met dezelfde codebase, zouden ze wat meer richting een Xcode-achtige oplossing mogen gaan. Niet om als de zoveelste fanboy Apple de hemel in te prijzen of zo, maar de MVC oplossing van Apple is prachtig omdat de view echt losstaat van models en controllers. In VS/C# WPF en Store apps is dit wel beter dan in WinForms apps, maar is nog verre van de eenvoud van het lijntjes trekken in Xcode.

Verder blijf ik erbij dat ik hoop dat Microsoft wat meer voet aan de grond krijgt! Het is voor ontwikkelaars op dit moment gewoon nog niet aantrekkelijk genoeg om Store apps te gaan ontwikkelen... Het probleem is dat het nu nog gescheiden markten zijn: "klassieke" WinForms/WPF applicaties voor Windows en Store apps voor telefoons, tablets en binnenkort dan Xbox. Aangezien Microsoft weinig te vertellen heeft op de mobiele markt, kost het nu meer geld om ervoor te ontwikkelen dan het oplevert.
Zal er dan niet eerst nog een flinke testperiode moeten komen om de XBO op het nieuwe OS te laten draaien? Of eigenlijk, geen idee welke 'versie' XBO momenteel draait (dacht een 8.1 variant).

Dit opent wel een gigantische markt aan mini-games voor de XBO, beetje zoals vroeger XBL Arcade, maar dan gewoon over de volledige breedte van MS producten.
Test periode voor de XBox zal meevallen, doordat Microsoft zelf de hardware beheert.

Als het op een ~100 XBox apparaten werkt, kan je er van uit gaan dat het op alle apparaten zal werken, omdat er geen onbekende variatie in de hardware zit.
Maar wel in regio's, en laat dat al een 'probleem' zijn sinds de launch. Als ze wederom dat hele regiogebeuren doorzetten op de apps, kan het nog wel eens weer een flinke tegenvaller gaan worden voor NL regio.
De XBO is niet regio gebonden. De 360 was al niet regio gebonden.
Oneguide, XB Video's, XB Music, USB TV Decoder, Voice commands, allemaal regio specifiek.

Zeg ook nergens gebonden, maar wel gelimiteerd per regio.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 17 februari 2015 17:01]

Zijn voorbeelden die met rechten te maken hebben, music en video's. Apps kun je gewoon in elk deel van de wereld downloaden en installeren desnoods door gewoon in de andere store te gaan kijken. Voicecommand werken ook prima als je het ervoor over hebt dat alles in het engels is. Oneguide is localisatie voor nodig en die is nu pas gereed voor nl markt dus daar valt ook niet meer over te klagen.

Ik zie het probleem tov universal apps en localisatie in ieder geval niet, vooral omdat je vrij bent om in verschillende locale stores te shoppen en dus niet gebonden bent aan jouw regio.
De huidige Windows Store heeft geen binding aan regio's (er kunnen wel adviezen gegeven worden aan de hand van je locatie). Ik betwijfel dan ook dat ze dit wel door zouden voeren in de Store voor de XBO.
Ik moet toch echt de regio van mijn telefoon, tablet en xbox regelmatig wijzigen om de apps te kunnen downloaden die ik wil hebben.
In het bron artikel staat dat Windows 10 dit jaar nog naar de XBO komt.
Windows 10 will arrive on the Xbox One later this year to support these new apps
De Xbox one draai momenteel op NT 6.2 wat dezelfde kernel is als die van Windows 8. Windows 8.1 is NT 6.3 dacht ik. Voor de recente versie kan je deze website raadplegen. http://goo.gl/WgWnFs
Het draaien van muziek op de achtergrond zou ideaal zijn. Nu gebruik ik vaak de YouTube app in een dock naast de game, maar ideaal is anders.

Dit biedt gigantische perspectieven. Denk aan een "uitzending gemist" voor de XONE of bijvoorbeeld Facebook voor de XONE. (automatisch uploaden van video/screenshots), etc. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Super!

[Reactie gewijzigd door Dennahz op 17 februari 2015 16:16]

Automatisch uploaden zou geen issue hoeven zijn, dit werkt al aardig zo. Melding op de feed, upload naar de cloud, werkt al op de achtergrond.
Het draaien van muziek op de achtergrond zou ideaal zijn. Nu gebruik ik vaak de YouTube app in een dock naast de game, maar ideaal is anders.

Dit biedt gigantische perspectieven.Denk aan [...]. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Super!
Het klinkt inderdaad als een mooi en rijk systeem zo.
De kracht van Windows overal. Alle nieuwe mogelijkheden, die open staan voor alles en iedereen zijn prettig. Het voorkomt blocking&lock-in. Zo kun je ook al op de concurrerende PlayStation een achtergrond muziek service gebruiker, maar kun je maar kiezen uit 1, en die die bovendien betaald.

Helemaal mooi zou het zijn de pc versies van MS classics (AoE,AoM,Rise of nations) ook speelbaar worden.
Eigenlijk biedt dit mogelijkheden tot legale homebrew, of vergis ik me nu? :)
Ik veronderstel dat je enkel app uit de Windows Store zal kunnen downloaden, maar daar dit nu toch al niet bijster veel kost. Ja. Maar om het dan nog "homebrew" te noemen, het is dan gewoon een app.
Ik ga ervan uit dat je net als op je pc/tablet en telefoon ook apps kan sideloaden op de Xbox One. Wellicht dat je daar dan wel een developer account voor nodig hebt (eenmalig 14 euro excl. btw), of dat er andere regels van toepassing zijn op de Xbox.

Ik heb een sterk vermoeden dat Microsoft al tijdens de Game Developers Conference begin volgende maand meer bekend zal maken over het ontwikkelen voor de Xbox One. In de periode rond Build (eind april) zal dan de SDK uitkomen, zodat je er werkelijk mee aan de slag kan.
Zolang het draait op de universele app framework, ja.. maar zoals Loller1 zegt, je zult deze apps alleen uit de store kunnen downloaden...
In principe is zoiets er bv ook op de PS-vita met Playstation Mobile..
Goede ontwikkeling. Hopelijk komen o.a. dan eindelijk de RTL XL en de NPO Uitzending Gemist app uit voor de Xbox One.
RTL XL is al een universele app (op het moment al te gebruiken op PC, tablet en WP). Uitzending gemist is nog niet universal.
Bijna elke TV sinds ~ 2009/2010 heeft Smart TV. Misschien tijd voor nieuwe TV :P ?
Ok, en nu is de console ineens weer aantrekkelijk voor mij geworden! Al helemaal als dit betekend dat er apps zoals XBMC KODI worden gepoort naar Windows 10.
Tja, ik vermoed dat indien een app door MS is goedgekeurd, en in de Windows/Xbox Store komt er niet veel beperkingen zijn. De vraag is alleen hoever gaat MS met het goedkeuren van apps van derden.
Feit is dat ze zelf al verschillende video containers ondersteunen op de Xbox, zoals MKV, geeft goede hoop voor mij.
De plex client is er ook al voor de X1, dus andere mediaplayers lijkt me dan ook geen probleem. Er zijn ook al diensten als Pandora en Vevo.
Kodi is geen Universal App op het moment, dus dan zal deze ook niet op de XONE draaien.
Rare definitie van Universeel.

Voor mij betekent dat dat een app/programma op ieder systeem draait, niet dat het door meerdere partijen gemaakt kan worden worden voor een bepaald systeem.
Ik word oud.

Een universal app of api is mijn optiek een app of api die op alle OS'en, op alle systemen, in alle configuraties kan draaien. Neem een OGL als voorbeeld.
Voor mij betekent dat dat een app/programma op ieder systeem draait
Maar dat is het dus ook. Een app met één codebase maar met een interface per platform.
Ik heb bijvoorbeeld een universal app met ge-sharede code, maar xaml voor windows phone en aparte xaml voor windows.
Daar zou ik dus makkelijk een project aan toe kunnen voegen voor de xbox.
Windows hier, Windows daar: Windows.
Zeker binnenkort, met alles op W10.

Niet slecht gedaan, dat zeg ik niet, maar universeel is het niet, in mijn visie.
Combineer het met Xamarin en je C# code draait op Windows (Phone, Tablet, Laptop, Desktop, Server, Xbox/TV), iOS (iPod, iPhone, iPad) en Android (Phone, etc., etc.).

En voor elk platform hoef je dus alleen de user interaction te optimaliseren voor de gebruiker.
Windows 10 klinkt tot nu toe wel erg mooi, het zelfde OS op je PC, telefoon, tablet, console etc. en apps die makkelijk op alledrie te gebruiken zijn. Hopelijk ook zulke mooie "doorwerken op een ander device" mogelijkheden als Apple inmiddels heeft voor sommige toepassingen. Wie weet vindt er op die manier zelfs nog wel een keer een XBONE zijn weg naar onze huiskamer :)
Waar ik heel benieuwd naar ben: zullen de bekende game ontwikkelaars hun game dan ook als universele app aanbieden.

Dat zal een heftige verandering zijn in het game landschap. Plotseling kunnen op enorm veel devices XBox games worden gespeeld. Waarbij de console de beste meest complete ervaring bied. De toegevoegde waarde van de console komt dan duidelijker naar voren, dat wordt wellicht een uitdaging. (volgens mij meer een soort centraal mediacenter waar gaming onderdeel van is en waar je game licenties beheerd, terwijl je ook onderweg of in een hotelkamer jouw games kan spelen).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 17 februari 2015 16:21]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True