Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

De stichting achter de Raspberry Pi meldt dat er inmiddels meer dan vijf miljoen exemplaren van de kleine computer over de toonbank zijn gegaan. De minicomputer is daarmee in drie jaar tijd tot de bestverkopende computers van Britse makelij gaan behoren.

De levering van de Raspberry Pi begon in april 2012 en op dat moment waren er al 350.000 bestellingen binnen. Na twee jaar stond de teller op 2,5 miljoen en nog weer een jaar later is dat opgelopen tot 5 miljoen, laat de Raspberry Pi-stichting op Twitter weten.

"Volgens ons betekent dit dat we in minder dan drie jaar van niks naar de bestverkopende computerfabrikant van het Verenigd Koninkrijk ooit zijn gegaan", aldus de stichting. Overigens werden van de Britse ZX Spectrum begin jaren tachtig ook meer dan 5 miljoen exemplaren verkocht, maar het precieze aantal is onbekend. Het is een kwestie van tijd voor de Raspberry Pi dit ruimschoots gaat overtreffen.

Onlangs kondigde Raspberry Pi de Raspberry Pi 2 Model B aan, die over een Broadcom BCM2836-soc met vier ARMv7 Cortex-A7-cores en 1GB geheugen beschikt.

Raspberry Pi 2 Model B+

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Raspberry PI 2 is geniaal, Open Elec draait soepel en films streamen via WiFi gaat moeiteloos. Voor de Pi model 2 gaan gegarandeerd nog erg veel mooie toepassingen komen. 8-)
Volgens mij zijn de meeste toepassingen er al, maar draaien ze simpelweg beter. Mijn pilight was sinds het begin al multi-threaded, maar op een Raspberry Pi 1 had dan natuurlijk niet zoveel nut. Toch goed toekomstbestendig te zijn. Op de Raspberry Pi 2 (/ Hummingboard / BananaPi) draait het als een tierelier :)

Hetzelfde geldt overigens voor XBMC / Kodi. Die was ook al multi-threaded. Die draaide al goed op de Raspberry Pi 1, maar beter op de 2.

Mijn andere project XBian (samen met een groot team) doet het overigens ook te gek op de Raspberry Pi 2. Het is mooi dat XBian nu eindelijk de erkenning krijgt die het verdient (al zeg ik het zelf 8-) ).

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 17 februari 2015 18:03]

XBMC draaid imho niet zo goed op de RPi, de interface is redelijk traag. Dat films goed worden afgespeeld is ook vooral te danken aan de hardwarematige video decoders die op het bordje zitten.
Spreek je nu over je ervaring met de Raspberry Pi 1 of 2? Ik heb op de nieuwste Raspberry Pi echt geen last meer van lage responsiveness.
Ik heb meerdere tientallen Raspberries in gebruik op mijn werk (of correcter, bij klanten) om apparaten aan te sturen. Wij gebruiken het als embedded computer. Het systeem dat erop draait is door mij ontworpen en geschreven, en maakt gebruik van C, Bash, PHP, Javascript en HTML/CSS, van 'laag' naar 'hoog'.

Hoewel het prima werkt, wijken we voor de beheercomputer altijd uit naar een mini-ITX-systeem. Daarop draait de besturende applicatie. Dat is eigenlijk een webapp, zodat die ook online geplaatst kan worden, en de RPi RevB 2.0 is daarvoor gewoon VEEL te traag. Zelfs de meest basic JQuery-animaties krijgt hij vaak niet vloeiend voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 17 februari 2015 19:37]

Ik heb ook een Pi Model B maar die is te traag voor een desktop machine. Voor embedded toepassingen zonder grafische interface zou het meer dan voldoende moeten zijn.
Als embedded systeem met een gestripte Raspbian doet hij het prima.

Hij kan ook wel statische pagina's in een webbrowser weergeven, zoals hierboven iemand post, maar als je iets moet DOEN in een webbrowser op de Pi, dan is hij gewoon onbruikbaar zodra er ook maar enige Javascript in voorkomt.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 17 februari 2015 19:55]

De Pi 1 denk ik inderdaad. Heb ik ook op de slaapkamer met film en serie bibliotheek plus mysql via het (LAN) netwerk. De Pi heeft al een trage interface maar met de bibliotheek inladen via het netwerk staat ie echt ff vast bij overzichten inladen en opstarten. Ik ga denk ik ook upgraden naar de Pi 2 of een ander bordje die nog iets meer biedt.
Scannen van een nieuwe library is eigenlijk het enige wat ik traag vond op de RPi B model 1. UI gaat vloeiend met de laatste XBian versies.

Ben zelf over op een Cubox-i zodat ik ook BitTorrent Sync en Flexget kan gebruiken, alles gaat nog steeds heel soepeltjes.
Ik zat te kijken naar een Odroid. Ik gebruik overigens OpenElec (Kodi). Vooral na opstarten dat Kodi addons gaat nalopen, library updaten, weerbericht ophalen, thumbs ophalen enz enz. Is net wat te veel.
Probeer eens een USB installatie op een 3.0 stick. Zowel op de Pi 1 als de 2 veel sneller. Ook streamen gaat vlotter.
3.0 heb je toch niks aan als de Pi zelf slechts een 2.x poort heeft? Sowieso blijft de Pi traag met veel data nalopen via samba.
De eerste raspberry Pi is gewoon supertraag en onwerkbaar als bv leechbak.

Ik heb zelf zowel de oude RP A gehad als de RP B+ met daarnaast een Odroid U3+ :
productreview: Odroid-U3 review door trm0001

Die Odroid is ruim 5 keer sneller als de RP B+
Alleen jammer dat die odroid zo lastig te verkrijgen is :(
dan kan je beter voor een Cubox-i (of RPi2) gaan. Zit een een heel mooie kleine kubusbehuizing incl adapter. Met esata poort en infrarood (en CEC) verder identiek en prima verkrijgbaar.
Bedankt. Ga er eens naar kijken. Hoe staat het met de community?

Ik wil hem namelijk als nas of HTC laten fungeren (gnu/linux).
Bij mij doet hij beide. OpenElec (xbmc only), XBian (kan je ook als NAS laten werken), ArchLinux etc.
Hoe heb je dat dan geregeld m.b.t. opslag als ik vragen mag? Ik heb nu namelijk een htpc met 4x4 gb (raid configuratie). Hoe realiseer je dat bij zo'n ding?
er zit een esata poort op de Cubox-i. Daar kan je dus evt een hddbox of raid achtige constructie op aansluiten.
Ik heb (via esata) een 2,5" 2TB Samsung M9 hardeschijf aangesloten (ik gebruik deze case).

Foto's en muziekalbums staan ook op een WD 1.5TB 2,5" schijf bij mijn ouders, die is gewoon via USB (zelfde Delock case) op een Cubox aangesloten.

Die 2 mappen worden via BittorrentSync up to date gehouden, das mijn backup (en tegelijk ook simpele manier om overal bij me muziek/fotos te kunnen). Overige mappen/content hoef ik geen backup voor. Eenmaal gekeken boeit het me niet als ik dat kwijt raak :)

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 19 februari 2015 15:37]

Dat is wel een goed idee ja! Dat waren nog een beetje bottlenecks voor mij, maar als jij het zo uitlegt Is het heel logisch hèhè.

Bedankt!
Ik heb een pi 1 en daarop loopt de gui niet zo mooi maar ik heb even met de pi 2 gespeeld en dat loopt ronduit soepel. Naar aanleiding van de pi 1 heb ik een nuc gekocht (openelec ftw :)) maar een pi 2 zou voldoende zijn.

[Reactie gewijzigd door oef! op 17 februari 2015 18:52]

Hier het zelfde, gebruikte al een tijdje een Pi1 voor RaspBMC maar vond de traagheid toch wat irritant, dus een NUC (en een HDMI-CEC adapter) gekocht, 3 weken later de Pi2 :P
De RPI1 is inderdaad traag in de menus, ook het openen van bepaalde dingen binnen XBMC/KODI is wat traag. Ik heb beide kunnen vergelijken naast elkaar en het verschil is enorm. De RPI2 is gewoon 'zoals het moest zijn' maar dat neemt niet weg dat het beide erg leuke dingen zijn om te gebruiken.

Wil je een beetje hobbyen en heb je interesse in iets als de RPI(2) dan is het nu gewoon leuk te doen. Het werkt in ieder geval beter dan menig mediaplayer optie.
Een goed geoptimaliseerde XBMC draait heel vlot op de RPi 1. Natuurlijk niet met de zware skins maar met wat tweaking krijg je een supervlot systeem.
Och nee! CurlyMo, nooit gedacht jou hier te vinden.
je mag het inderdaad zelf zeggen, ik gebruik Xbian sinds ik de eerste Rpi B heb,
echt top Xbian, binnenkort de 2 aanschaffen, ben benieuwd :)
Draait die zoveel beter dan, heb de rasp 1 doet zijn ding ( xbmc) maar wel heerlijk traag.
Traag gaat ook , mijn belgacom kastje is bv nog trager dus ik vind het wel goed.
Ben er nog niet uit wat het gaat worden voor mijn OpenElec / Xbian nu aan proberen. Waarschijnlijk schaf ik nog een 2e aan voor Volumio / Pi Musicbox. Echt een gaaf bordje die Pi.

Nu nog een custum mini iTX behuizing waar je een aantal PI's in kan bouwen incl. 2,5" HDD's

OpenMediaVault is ook mooi project

[Reactie gewijzigd door et36s op 17 februari 2015 19:33]

Hmm, op basis van jouw reactie wil ik nu dan toch de 2 bestellen. Is het echt zo'n vooruitgang ja? Want mijn Pi1 vond ik nu niet echt denderend lopen voor mijn projectjes (mining rig en video cam) door de lage spanning die bijv. op de USB stond (yup, i know, i moet een powered usb hebben, maar dan nog liep het amper).

Kan je me iets meer vertellen of dat is verbeterd?
Het zou echt geniaal zijn als er HEVC ondersteuning was. Ze hadden Raspberry Pi 2 beter Raspberry Pi v1.5 kunnen noemen. Want iedereen verwachte HEVC en dat kwam er niet..
Aleen een snellere CPU en de zelfde GPU... Ik had meer verwacht..
Het doel van de Raspberry Pi foundation is nu eenmaal anders. Ze zijn gericht op educatie i.p.v. op de ultieme mediaspeler bouwen. Dan voldoet een snellere CPU. De GPU was al super krachtig. Het educatieve doel heeft in mijn geval gewerkt.

Sinds de Raspberry Pi heb ik geleerd:
- In C te programmeren (pilight).
- Multi-threaded te programmeren. Op de Raspberry Pi 2 kwam ik bugs tegen in mijn programma doordat het nu écht multi-threaded werd. Bijv. twee threads die tegelijk strtok aanriepen (pilight).
- Met GPIO te werken. Hierna mezelf ook verder verdiept in microcontrollers en uiteindelijk de wiringPi port voor de Hummingboard ontwikkeled (wiringX).
- Ten behoeve van XBian en pilight nu geleerd hoe je een apt repository opzet, met github werkt en een VPS inricht.

Direct en indirect allemaal aangewakkerd door de Raspberry Pi twee jaar terug.

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 17 februari 2015 18:17]

HEVC heb je dat nu werkelijk nodig? Er is sowieso geen content, komt ook niet snel (tv streams zijn zelfs nog mpeg2 vaak). Het kost exponentieel meer rekenkracht en stroom en is daarom veel economischer om bij h.264 te blijven. h.264 koste niet enorm veel meer rekenkracht tov zn voorgangers.
Net zoiets als de 3D en 4K hype, in de meeste gevallen vooral een marketingmiddel.

Komende 4-6 jaren zit je echt wel goed met een mini apparaatje zoals Raspberry Pi 2/Cubox-i/Odroid. En daarna is het nog altijd prima in te zetten, CurlyMo geeft al wat voorbeelden.
op DE sites kom je ondertussen steeds vaker de HEVC / x265 files tegen.
Er is nog geen (scene) standaard, dus de meeste zullen als nuked staan, maar werken al wel ( VLC / Mplayer HPC ).

Kwestie van tijd en acceptatie
Kwestie van tijd en acceptatie
Inderdaad, het zal dus nog een hele tijd duren en was het dus nutteloos voor de RPi 2 om daar nu al ondersteuning voor te bieden.
HEVC heb je dat nu werkelijk nodig? Er is sowieso geen content, komt ook niet snel (tv streams zijn zelfs nog mpeg2 vaak). Het kost exponentieel meer rekenkracht en stroom en is daarom veel economischer om bij h.264 te blijven. h.264 koste niet enorm veel meer rekenkracht tov zn voorgangers.
Net zoiets als de 3D en 4K hype, in de meeste gevallen vooral een marketingmiddel.

Komende 4-6 jaren zit je echt wel goed met een mini apparaatje zoals Raspberry Pi 2/Cubox-i/Odroid. En daarna is het nog altijd prima in te zetten, CurlyMo geeft al wat voorbeelden.
dat jij geen 10bit films hebt kan, maar ik heb onderhand boven de 8TB aan 10bit films laat maar snel een 10bit decoder komen.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 18 februari 2015 08:34]

Raspberry Pi 2 draait Kodi erg soepel. Echt een verademing tegen over de Pi 1. Zie hier het voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=yGN0cYZvgl8
RPi 1 doet dat ook al als je het goed instelt.
https://www.youtube.com/watch?v=Avt8XKRPSVk
Met de komst van Windows 10 voor de Raspberry Pi 2 zulen de verkopen ongetwijfeld nog meer toenemen.
Ik zie het voordeel van Windows 10 op de Raspberri PI niet echt. Voor desktopapplicaties hoef je het niet te draaien, want het is een ARM device. En als je technisch genoeg bent om Windows 10 of Ubuntu te installeren, kun je ze ook allebei zeker gebruiken.
Windows zet zich online in. Office ook online. Als Windows 10 op de RP2 soepel genoeg draait dat internet vlot gaat dan kan dit een heel leuk simpele pc worden.

Veel studenten hebben Office Online (Office 365) vanuit hun school. Ze hebben onbeperkt opslag met hun OneDrive.

Rasberry Pi2 met voeding en behuizing en 16GB microsd ongeveer ¤55,00
Scherm heb je met HDMI vanaf 100 euro (Kan ook scherm met DVI verloop).

Heb zelf ook een RP2 en met de snelheid wat ik dusver heb getest vind ik hem erg fijn. Heb alleen nog geen Facebook spellen etc getest (iemand ervaring?). Dat zijn vaak CPU vretende spellen.
Daarom maakt het toch ook helemaal niet uit welk OS je gebruikt? Office 365 en Onedrive kan je gewoon vanuit je browser gebruiken.
Omdat er miljoenen Windows ontwikkelaars zijn die niet zoveel kaas gegeten hebben van Linux? Zoals ik. Ik speel wel graag met de pi, maar voor mij is het een Linux machine, waar ik helemaal niet op thuis ben.

Gewoon c# applicaties kunnen draaien zou heerlijk zijn, zonder eerst mono te moeten installeren. Dat lukt wel allemaal, maar updates, upgrades, etc, die lopen niet altijd even goed en dan breekt er wel wat. In een vertrouwde omgeving is het gewoon prettiger om zo'n zaken op te volgen.

Het is wat het is die Windows devs zonder mad linux skills :P
Mad linux skills ... why ?

Ik heb een tweetal linux homeservers opgezet, zonder die skills.
beiden draaien prima, het zal best beter kunnen, of veiliger, maar voor het thuis gebruik voldoen ze prima ( downloading en sharing in-house )
Een Rpi is net niet krachtig genoeg om alles aan te kunnen, maar de lading verdelen helpt ook ;)

Google en fora zijn je vrienden, door lezen en aanleren kom je een heel eind, kijk naar CurlyMo iets terug )
Ik heb ook een ubuntu 14.04 server opgezet zonder enige voorkennis. Wat een drama, zoiets eenvoudigs als een user toevoegen aan een ftp programma is een helse command-line taak, terwijl dat in windows met een paar klikken kan. Je kan veel zeggen over linux en varianten maar niet dat het gebruiksvriendelijker is.
webmin .....

inloggen via client, en het hele onderhoud is webbased
Je weet dat het Windows 10 IoT is, zonder desktop? Je kan het apparaatje via Visual Studio programmeren waarna het de ingebrachte functies headless uitvoert,

Normale Windows programma's kan je er niet op draaien.

OT: fantastisch resultaat, heb er 5! (maar nog geen Pi2)
Je weet dat het Windows 10 IoT is, zonder desktop? Je kan het apparaatje via Visual Studio programmeren waarna het de ingebrachte functies headless uitvoert,

Normale Windows programma's kan je er niet op draaien.
Dan heb je het goed mis. Natuurlijk zal windows 10 desktop op de RPi 2 draaien. Het zal alleen geen desktop apps kunnen uitvoeren omdat die voor x86 gemaakt zijn. De windows 10 ervaring zal zoals op de windows RT tablets zijn. Dus wel met een desktop natuurlijk.
Woeps dat deel heb ik gemist. Zou wel een gat in de markt zijn geweest.

Dan is het dus Linux een Ubuntu achtig iets dat soepel internet kan doen met de standaard cpu slurpende Facebook spellen met een zeer gemakkelijke interface
Ik was toen van plan om de pi1 te gaan kopen dat ik gehoord had dat je hem moest overclocken om hem goed werkend tekrijgen om 1080p films te kunnen draaien had het voor mij geen zin meer aangezien de ip2 nu een quad core aanboord heeft staat hij nu in de bestelling hier zat ik dus op te wachten !
hangt er een beetje van af. Vanaf USB kan 'ie prima 1080p materiaal aan.
Via een (minder snel) netwerk kan het nog wel eens stotteren idd.

Maar ik denk dat dat voor de PI2 net zo goed geldt, eerlijk gezegd. Alleen de GUI zal wat vlotter lopen.
De Pi2 handeld 1080p echt vlekkeloos, waar de Pi1 wel eens wilde hikken...
De Pi2 handeld 1080p echt vlekkeloos, waar de Pi1 wel eens wilde hikken...
ook via netwerk? zoals in 1080pHD@HP4.1/dts-hd ? en nog ruimte om andere dingen te doen zoals couch spotweb , sickrage,torrent ,par2 enzo? en dat hallemaal zonder te haperen .

Denk het niet , wel als je enkel een film speelt natruurlijk.wel is de 12MB/s wel aan de laage kant voor het netwerk. aangezien er maar 1 roothub is van usb2 of ze moeten dat eindelijk gefixed hebben bij de pi2.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 18 februari 2015 09:38]

hallo, het is een apparaat van ¤35,-
Als je 6 taken hebt, koop je er 6. of 7 :)
Vooral software audio decoding wou nog wel voor issues zorgen. Lijkt me dat dat nu prima moet gaan.
Het overclocken is enkel een waarde aanpassen in de config ... openelec had het zelfs gewoon als UI optie ...
ja, allemaal heel leuk. dat het zo simpel kan worden opgelost maar als ik de apparaat moet overclocken om optimaal gebruik van wil maken dan hoeft het voor mij niet meer
Tjah, er zijn veel redenen om xbmc niet te draaien op de pi, maar overclocken is niet een van. Je moet trouwens ook helemaal niet overlclocken om hem aan de praat te krijgen, sterker nog, ik merk nauwelijks verschil op de overclock, de bottleneck is IO samen met het te kleine RAM.
Wacht, als je al die moeite doet om een pi te kopen, in een case te steken, allerlei dingen aan te voegen zoals een sdcard, volledig beginnen configureren en installeren om het aan de praat te krijgen, dan is het overklokken voor jou er te veel aan? Dan is de Pi inderdaad niets voor jou, het is een bordje voor tweakers, niet voor de digibeten.
"Volgens ons betekent dit dat we in minder dan drie jaar van niks naar de bestverkopende computerfabrikant van het Verenigd Koninkrijk ooit zijn gegaan"

Eerder van de wereld toch? Welke pre-build wordt meer verkocht dan een Raspberry Pi? Imac misschien?
Er worden per jaar rond de 300 miljoen Windows computers verkocht, dus met 5 miljoen kom je nog niet eens in de buurt.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 17 februari 2015 18:54]

Ja maar dat zijn allemaal verschillende merken en verschillende producten. En ik twijfel of er echt 300 miljoen pre-builds per jaar worden verkocht...
Eerste idee: spelconsoles?
(En als die niet tellen wegens 'enkel spelconsole', op de PS3 kon/kan je linux installeren.)
De PS3 wordt nauwelijks meer verkocht en dat met Linux was eerder iets illegaals?
Linux was eerst een standaard optie maar is later verwijderd
met de pi 2 kunnen ze een bredere markt aanspreken, dus verwacht ik dat de pi 2 veel beter zal verkopen.
en het mooist Europese makelij :Y)
En daar komen nog wel 5 miljoen bij. Nieuwe Pi (2) voor openelec en de ouwe als printerserver oid
en nog eentje voor domoticz, maar daar moet mijn wederhelftje nog een beetje meer voor gepaaid worden :+

of de ouwe doneren aan een school. Is mss ook wel een leuk idee.
Een buildfest voor raspberries :)

[Reactie gewijzigd door proatjeboksem op 17 februari 2015 18:16]

Ik gebruik mijn Raspberry Pi momenteel als NAS, alleen als ik daar dan een film vanaf wil spelen dan hapert dat op sommige momenten wel heel erg, maar verder vind ik het een prachtig ding om wat te leren programmeren (nog niet heel veel mee bezig geweest). Wel is het in mijn geval wat jammer dat net nadat ik de Raspberry Pi gekocht had de Raspberry Pi 2 kwam dus ik had eigenlijk beter een maandje kunnen wachten. Maar dat neemt niet weg dat mijn Raspberry Pi een leuk apparaatje is die voor veel dingen gebruikt kan worden.
Hou je "oude" als NAS en koop een nieuwe voor films. 35,- en alle problemen zijn opgelost.
Het is niet de Spectrum ZX maar de Sinclair ZX Spectrum, prachtig computertje waar ik veel van geleerd heb _/-\o_
Geweldig product! Heb er al 3 liggen in huis en de Pi B is al besteld bij RS. heb er tevens een afstudeerproject mee gedaan op mijn school. Stoei er afentoe mee en je steekt er een hoop van op van het geen wat je allemaal moet zoeken. De verkoopcijfers zullen alleen maar blijven stijgen sinds het product steeds meer onder de mensen komt. Ik begin het om me heen steeds vaker te horen.
Ik zoek zelf iets leuks als vervanger voor een ChromeCast en Microsoft Draadloze schermadapter.
Is dit een leuke vervanger voor deze 2?

Wat ik wil is met mijn Android device en Windows PC draadloos kunnen streamen naar de TV toe.