Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 219 reacties
Submitter: GG---77

De Raspberry Pi-stichting heeft de Raspberry Pi 2 Model B aangekondigd. Wat ontwerp betreft lijkt de mini-computer sterk op het eerdere Model B, maar de soc is een krachtigere quadcore en het systeempje beschikt over 1GB werkgeheugen.

De Raspberry Pi 2 Model B beschikt over een Broadcom BCM2836-soc met vier ARMv7 Cortex-A7-cores en een kloksnelheid van 900MHz. Volgens de Raspberry Pi liggen de prestaties zes keer hoger dan die van de Broadcom BCM2835 van de huidige B+-modellen. Die heeft een soc met een enkele ARMv6 ARM11-core. Ook kan de soc meer geheugen aanspreken en de stichting heeft de hoeveelheid ram dan ook verdubbeld van 512MB naar 1GB.

De stichting gaat de Raspberry Pi 2 Model B voor dezelfde prijs van de Model B+ aan de man brengen. In de Pricewatch is dat model voor een prijs vanaf 26,90 euro te vinden. Beide systemen zullen naast elkaar aangeboden blijven worden en de B+ krijgt geen prijsverlaging. Ook de A+ blijft leverbaar. De eerste lichting van de Pi 2 Model B zal uit 100.000 stuks bestaan, schrijft The Register.

Update, 10.20: De Raspberry Pi Foundation heeft het nieuwe systeem officieel aangekondigd. De computer kan met verschillende OS-en uitgerust worden, waaronder Snappy Ubuntu Core en Windows 10.

Broadcom Pi-chip

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (219)

1 2 3 ... 7
Hij is ook al te koop: https://www.sossolutions....ype-b-versie-20-0001.html
36,95 § incl. Btw

Jammer dat hij geen USB3 noch gigabit ethernet heeft :|

[Reactie gewijzigd door wwwhizz op 2 februari 2015 08:48]

USB verbruikt de nodige CPU resources, ik vraag me af of een Cortex A7 USB3.0 wel trekt. Hetzelfde geld overigens tot op zekere hoogte voor ethernet, hoewel daar bepaalde functionaliteit ook in hardware uit te voeren is.
Dit wordt voor een heel groot gedeelte in hardware gedaan. Zelfs de Cortex-M4 uP's op 160Mhz die wij gebruiken hebben native ethernet, waarbij de prestaties acceptabel zijn.
De meeste SoC's hebben hardware voor 100 Mbit Ethernet, vandaar de relevante vraag of deze wel Gbit Ethernet heeft. En ik geloof van niet.

Ook wel logisch: je moet een stukje silicium op ruim 1 Ghz runnen voor 1 Gbit Ethernet. Het proces waarmee de meeste SoC's gemaakt worden haalt dat soort performance niet, maar zit wel ruim boven de 100 Mhz clock die je voor 100 Mbit Ethernet wil hebben.
Ik denk eerder dat power het probleem is. Gigabit ethernet verstookt vele malen meer watt dan fast ethernet.

Als ik me niet vergis is ook de benodige board real-estate iets meer.

[Reactie gewijzigd door H!GHGuY op 2 februari 2015 12:30]

Hier een Banana Pi met 5 gigabit poorten, 2x WLAN en SATA SSD. Gewoon uit een 3A USB adaptertje.
En waarom is dat een reden? Ik ga er bij ieder chinees product wel vanuit dat een of meerdere regels wordt overtreden...
Ook bij ieder niet chinees product trouwens...

[Reactie gewijzigd door blanka op 4 februari 2015 09:22]

Dank, ik krijg net hetzelfde mailtje binnen en je hebt mijn eerste al vraag beantwoord.
Het moet toch mogelijk zijn om dat ethernet wat aan te passen, zou je zeggen. De pi concurrenten hebben dat al zeker 2 jaar geimplementeerd.
De Odroid-C1 wordt op HN genoemd als goede vervanger die wťl gigabit heeft, en verder ook sneller lijkt.

http://www.hardkernel.com/main/products/prdt_info.php
Wel interessant:
  • 1 gbit LAN
  • 1,5 GHz
  • IR
  • MicroSD (niet meer een uitstekende SD kaart)
Enige wat nog ontbreekt, is USB 3.0.
Ook interessant:

Je kunt er Windows 10 op draaien!

Developer Program:
http://dev.windows.com/en...Developer-Program-for-IoT

Raspberry Pi Blog:
http://www.raspberrypi.org/raspberry-pi-2-on-sale/

Windows Blog:
http://blogs.windows.com/...coming-to-raspberry-pi-2/

Blog post Hanselman
http://www.hanselman.com/...0AndRunUniversalApps.aspx

Edit:
We’re excited to join the Foundation in also announcing that Windows 10 will support Raspberry Pi 2, which will be free for the Maker community through the Windows Developer Program for IoT later this year.
Gratis!

Edit 2:
Hanselman:
It's pretty clear that the way to go with Windows 10 from a developer's perspective is Universal Apps.

[Reactie gewijzigd door geertdo op 2 februari 2015 10:46]

Waarom?
Het is een keuze. Je hůeft geen Windows 10 er op zetten.
Het mag. Als je dat leuk vindt. 'Omdat het kan'.
En het kost je geen licentie.
Het zou het platform nog eens een extra boost kunnen geven.

Zie de voordelen, en installeer zelf gewoon lekker wat je zelf wilt.

Persoonlijk voel ik me elke keer weer beperkt als ik weer eens iets met Linux zit te spelen, volledig veroorzaakt door mijn eigen onkunde in dezen. Dat weerhoudt me zelfs van het kopen van leuke hardware zoals deze omdat ik geen zin hem om me te moeten beperken tot wat ik rechtstreeks op het internet vindt. Dan wordt het een soort copy-paste van ideeŽn van anderen, omdat ik zelf niet voldoende kundig ben om zelf iets te knutselen.
Met support voor Windows 10 wordt de PI voor mij ook ineens interessant.
Met support voor Windows 10 wordt de PI voor mij ook ineens interessant.
Maar vergis je niet: Windows voor IoT is geen volledige desktop met GUI. Het is puur een commandline gebaseerde versie van Windows speciaal voor embedded toepassingen.

Het is met name bedoeld om .NET toepassingen uit te rollen in apparatuur verbonden met internet, dat kan interessant zijn ivm hergebruik van code. Het is dus niet zo dat je een complete windows PC hebt op deze manier.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 februari 2015 16:58]

Ik moet zeggen dat mijn kennis van Linux wel behoorlijk omhoog is gegaan door mijn raspberry (dat en veel routers i.v.m. OpenWRT). Het is echt een super goed platform om op te experimenteren (waar hij in principe ook voor is bedoelt). Ik vind het wel erg fijn dat Windows 10 er op komt. Net zoals jij zegt, het is een extra optie. Ik vind het fijn dat de keuze er is.
Je hebt gelijk, keuze is goed. Maar ik snap bert's gevoel wel, je wil niet weten hoe lang het heeft geduurd voordat we eindelijk op het punt zijn gekomen waarbij Microsoft het niet eindelijk niet voor 't zeggen heeft. En ervaring leert dat de 'leek' voor Microsoft kiest, en waar de massa is, daar volgt de rest. En dan is opensource geen 1st class citizen meer, maar mag volgen in de voetstappen van de grote reus.

Klinkt misschien stom, maar ik ben heel erg blij dat de smartphone/tablet wereld gedomineerd wordt door niet-Microsoft OS'en. Net als de RPI's en dergelijke. Ik hoop dat dat zo blijft, ook als de keuze wel makkelijk gemaakt kan worden.
Ja! Dat is precies mijn idee. De markt wordt m.i. al veel te veel door MS gedomineerd. Juist een platform als RPi is een hele mooie instromer voor andere OS'en en doorbreekt daarmee de hegemonie van Microsoft. Probeer bij bijv. de Mediamarkt maar eens een laptopje te kopen zonder Windows.
Uiteraard is keuze goed, maar als er een bedrijf is die dat nou net niet wil dan is dat wel MS (net als Apple trouwens). Daarnaast is Linux beter geschikt voor het uitwerken van eigen ideeŽn dan Windows. Je moet daar dan ook wel de nodige moeite in steken en ja, dat vraagt om veel zoeken en lezen.
Persoonlijk zie ik dan ook deze inmenging van MS als een poging van
"If you can't beat them, join them"
Probeer bij bijv. de Mediamarkt maar eens een laptopje te kopen zonder Windows.
Uiteraard is keuze goed, maar als er een bedrijf is die dat nou net niet wil dan is dat wel MS (net als Apple trouwens).
Who cares dat je nauwelijks laptops zonder Windows kunt kopen? Bij de eerste boot knal je je Linux-bootstick er in, en Windows is weg. De extra kosten voor Windows zijn dankzij de sponsoring aan allerlei kanten nihil. Sterker nog: het zou zo maar kunnen dat de laptop door deze in ťťn versie aan te bieden (met Windows dus) goedkoper wordt dan dat deze in meerdere varianten in voorraad moet worden gehouden.
Daarnaast is Linux beter geschikt voor het uitwerken van eigen ideeŽn dan Windows. Je moet daar dan ook wel de nodige moeite in steken en ja, dat vraagt om veel zoeken en lezen.
Dat Linux beter is, is beperkt. Als je de kernel aan wilt kunnen passen dan heb je gelijk. Verder doet Windows als programmeeromgeving (of zelfs voor het gebruik van simpele script-talen) niet onder voor Linux. Ook de CLI is op Windows (zeker tegenwoordig) uitermate krachtig. Sterker nog: steeds meer grafische beheer-interfaces zijn een schil om de uit te voeren commando's heen.

De moeite die het kost om een bepaald platform onder de knie te krijgen heb ik in het verleden al eens gehad. Toevallig was dat in mijn geval op basis van Windows. Ik heb niet het idee dat ik me daarvoor hoef te schamen of te verontschuldigen.
Tja, ik moet toegeven dat je een punt hebt. Neemt niet weg dat ik persoonlijk het jammer vind dat MS zich met RPi gaat bemoeien. Ik ben bang dat er dus dadelijk niemand meer met een ander dan Microsoft OS aan de gang gaat. En dat is nu precies zoals MS het graag ziet.
Tja, ik moet toegeven dat je een punt hebt. Neemt niet weg dat ik persoonlijk het jammer vind dat MS zich met RPi gaat bemoeien. Ik ben bang dat er dus dadelijk niemand meer met een ander dan Microsoft OS aan de gang gaat. En dat is nu precies zoals MS het graag ziet.
Je bent bang voor iets wat je niet tegen kunt houden. Het platform is open, je kunt er elk OS op zetten wat je wilt, en zolang het werkt is dat wat RPi betreft prima. Het feit dat MS een OS ontwikkelt dat zo licht is dat het hierop werkt wil niet zeggen dat ze de markt meteen overnemen.

Als dat je angst is, en als dat realiteit zou worden, dan zou Linux simpelweg niet concurrerend genoeg zijn. Dat zijn ze wel, en er is geen reden om hier bang voor te zijn. MS is aan het veranderen, zoals ik het zie tenminste, sinds Ballmer weg is, en dat is in positief opzicht.

Linux is een factor om rekening mee te houden, en die gaat niet zomaar weg. Kijk naar alle webservers die erop draaien, alle databases - niemand wil nog een Windows server om PHP of Mysql te draaien, gewoon omdat het te duur is en ook nog minder veilig. Kijk hoeveel mensen een Macbook hebben tegenwoordig, vooral bij de jeugd - en dat is geen Linux maar wel een UNIX systeem en het is geen MS. Kijk naar Apple, dat tegenwoordig meer waard is dan MS. Dat zijn allemaal tekenen dat de hegemonie van MS over is.
Je vergeet wel even dat de gemiddelde RPI-user. Wel kijkt naar de alle opties? niet zo als je buurman Jan? Die kiest of Windows omdat het erop staat of Mac omdat men hem verteld het is "beter".
Deze mensen zullen nooit kijken naar de opties buiten de grote.

Maar die kopen ook geen RPI.
Dus jij wilt nu voorkomen dat mensen zelf kunnen kiezen welke software ze hierop draaien? Lekker open bezig ;)
Wat opensource houden? Bedoel je de hardware? Van Broadcom?

Naar het schijnt zat er een hele lange tijd nog een blob in die BC niet wou vrijgeven. Ik weet de details niet, maar ik hoop dat de blop nu ook wat zal meevallen. (Maar ik begrijp dat een "Firmware" blob wel noodzakelijk is voor de competiviteit van de hardware leveraar.)

Ik dacht dat BC achteraf wel voldoende ondersteuning gaf. (zo kregen de Pi devs het overklokken heel netjes gestroomlijnt. Zo goed zelf, dat een bepaalde OC range onder garantie viel!)

[Reactie gewijzigd door egnappahz op 3 februari 2015 13:04]

Kijk dan ook vooral naar een Cubox-i :)
voor een beetje meer heb je al een volledige degelijke arm stick met USb en netwerk.

en de ugoos m2 is echt een degelijke sw ontwikkeling en firma.

http://dealsprime.com/ugo...rockchip-rk3188-ddr3.html
"Voor een beetje meer heb je al een volledige degelijke arm stick met USb en netwerk."
Daar zitten helemaal geen IO poorten op dus wat kan je ermee?

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 2 februari 2015 10:04]

nvm

[Reactie gewijzigd door duploxxx op 2 februari 2015 13:11]

Mwoah, de RK3188 is echt een draak van een chip dus die zou ik zeker niet aanraden in deze prijscategorie. Beter een Amlogic chipset zoals een MXIII.
Die hebben veel betere support vanuit de fabrikant en ook een goede community.
heb 2 van deze ugoos m2 draaien op mijn tv's, kunnen eender wat afspelen avi, iso, divx, mkv via XBMC over netwerk en de kids spelen er zelfs spelletjes op dus kom me maar eens uitleggen welke draak je mist? een i7 nodig zeker voor alle toepassingen?
Daar word de UK versie aangeboden. Maar wat is het verschil met de china versie?
Bij de vorige was dat de prijs (de Chinese was aanzienlijk goedkoper) en het feit dat de Chinese versie geen CE-keur had, en hier dus eigenlijk niet verkocht mag worden. Ik vermoed dat dat bij deze hetzelfde is.
verkocht wel, gebruikt niet.
In Europa geldt de algemene regel dat je als koper mag aannemen dat je product ook gebruikt mag worden. "Fit for purpose". Een product zonder CE keur is per definitie ondeugdelijk, en mag daarom niet verkocht worden. Er is dus geen aparte wettelijke regel over CE keur nodig, de algemene regel verbiedt het al.
Niet waar, een CE Markering is niet wettelijk. Ook de opmerking dat het ondeugelijk per definitie is onjuist. Het is geen certificaat. Bedrijven mogen zelf de keuring doen. Kema Keur is een andere zaak.
Beter lezen: ik zeg juist dat een CE keur geen wetgeving nodig heeft, dan is het nogal vreemd om me te "corrigeren" dat er ook geet wet is.

En je begrijpt blijkbaar ook niet dat het in Nederland verboden is om produkten te verkopen die (om welke reden dan ook) onbruikbaar zijn. Als de reden niet uitmaakt, dan is "certificaat/keur/Kema" ook allemaal niet relevant.

Jouw claim "verkocht [mag] wel, gebruikt niet" houdt daarom simpelweg geen stand bij de rechter.
Fout. Electronische producten zonder CE keurmerk mogen officieel gezien niet op de markt gebracht worden.
Echter, als je het als een module of ontwikkelaarstool verkoopt ligt de verantwoordelijkheid bij de gebruiker.
Als jij hiermee EMC storing veroorzaakt kan Agentschap Telecom je boeltje komen ophalen en je flink straffen.
Het is dan wel geen Odroid-beater (heb zelf een U3), maar toch een goede upgrade voor de huidige Pi modellen. Ben een Model-B gebruiker van het eerste uur en heb ook direct een Pi 2 besteld. Dank voor de tip om deze bij SOS Solutions te bestellen wwwhizz. RS levert tegenwoordig niet meer aan particulieren.
Slechte ervaring met SOSsolutions. Die stuurde mij een PI Model B op waarvan de SDkaart-slot was afgebroken. Waardoor de kaart er niet in bleef zitten maar er uit viel. De extra verzendkosten hebben ze nooit vergoed.
Ik heb juist een goede ervaring met SOSSolutions, ik had zelf een SD-kaart-slot gesloopt door mijn eigen stomiteit, nadat ik had gebelt en ook erbij vertelde dat het door mij kwam kreeg ik een dag later een nieuwe met de post.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij mijn kapotte PI kreeg ;)
En bedankt he! Layzzz
K heb gelezen dat huidige raspberry pogramma's moeten aangepast worden omdat die zijn gemaakt voor ARM6. En de nieuwe word ARM7. Zo werkt de banana pi ook niet meteen met alle raspberry programma's omdat t ARM7 is. Hopelijk zal de comunity dit snel oplossen :)
Dat is misschien nog het meest ellendige. De Pi is ontworpen als een educatief machientje, dus al die scholen die net de pi hebben geimplementeerd, en rekenen op de community, hebben ineens te maken met een groep consumenten die graag een snellere videoverbinding willen hebben. Ik vind het een ondermijnende zet.
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de pi foundation duurzaamheid als inzet had en dat ze voorlopig nog niet dachten aan een pi upgrade.
De RPi is mede zo goedkoop omdat ze een relatief goedkope chip gebruiken. En dat heetf consequenties. Wij gebruiken zakelijk een SoC waarvan de leverancier garandeert dat we ze over 10 jaar ook nog kunnen bestellen, met exact dezelfde specificaties. Het gevolg is wel dat die SoC meer kost dan de hele RPi inclusief bordje.
een lastige afweging, maar ik kan begrijpen dat je touchscreens en embedded toepassingen het liefst zo standaad mogelijk wilt hebben.
Een ARMv7 zou alles moeten kunnen draaien wat gecompiled is voor ARMv6, ARMv7 is backwards compatible.
Ik denk dat het probleem iets genuanceerder is met de banana pi, heb je een link waarin wordt verteld dat de banana pi geen ARMv6 programma's kan draaien?

[Reactie gewijzigd door DLGandalf op 2 februari 2015 10:01]

BananaPi werkt prima met ARMv6. Zeg ik als XBian developer :)
Grootste nadeel van de BananaPi is dat hardware acceleratie van video decoding nog niet goed werkt, iig niet onder Kodi. Hebben jullie met XBian het wel al aan de praat ondertussen? Anders ga ik XBian zeker eens proberen op de BPi. Ook op de RasPi2 overigens, vanmorgen vast een besteld namelijk :)
Ik zei niet dat we de BananaPi al ondersteunen. Ik zeg alleen dat ARMv6 prima werkt op ARMv7. Net als de BananaPi draait de Humminboard en CuBox-i ook op een ARMv7 chipset en die laatste wordt volledig ondersteund door XBian.
Het schijnt te kunnen. Ik dacht ook dat er een probleem zou zijn, maar op deze site kun je lezen dat het backwards compatible moet zijn.
http://www.bananapi.org/2...lone-of-raspberry-pi.html

The main SoC chip is different.
Raspberry Pi has Broadcom ARM11 core chip while Banana Pi has Allwinner ARM Cortex-A7 dual cores. The ARM architecture is the major differences. Banana Pi has more features enabling by ARM v7 architecture and still be compatible to run applications on ARMv6.
Zo lang je dingen netjes vanaf source kunt compileren, is er geen enkel probleem. Compilers voor ongeveer elk ARM-dialect zijn goed beschikbaar (meestal weet gcc er zonder meer iets voor te vinden) en dan draait het gewoon. Closed source is minder gebruikelijk gelukkig, dus ik verwacht inderdaad weinig issues.
GCC werkt desnoods op ARMv5. ARMv6 en v7 zijn allebei mainstream ARM achitecturen met volledige GCC support. Niet dat het nodig is, de Cortex-A serie is backwards compatible met ARMv6.
Ik wacht toch nog op een bordje met ingebakken WiFi... Elke stick die ik probeer werkt niet :/
Bijna alle sticks met een Realtek chip werken wel op een Rpi.
Atheros chips werken beter. De Linux-drivers daarvoor zijn namelijk ťcht open, en worden goed onderhouden omdat veel OpenWRT-compatible access points ze ook gebruiken.

De atheros-drivers gebruiken allemaal de moderne 802.11-api in de kernel, waar Realtek een paar stukjes van de oude API gebruikt en verder alles zelf probeert te doen. En die nieuwe API kan programma's veel meer/betere informatie over de verbinding geven (en ondersteunt access point-mode beter/makkelijker)
Dat komt omdat de meeste sticks teveel stroom willen, je moet juist degene hebben die op weinig kunnen werken, daarnaast moet je met je adapter opletten dat die voldoende kan geven anders crashed je pi elke keer.

Realtec chipsets wetken over het algemeen goed.
Dit ^ is een belangrijk punt. Probeer eens een WiFi dongle aan te sluiten via een powered USB-hub. :)
Het kan aan meerdere dingen liggen, maar als je geen goede drivers kan vinden, moet je eens kijken naar 'ndiswrapper'. Je kunt daarmee windows drivers voor je wireless stick gebruiken in linux. Weet niet zeker of het ook op ARM werkt, tho...
ndiswrapper is na Kernel 2.6.x overbodig geworden, of je moet een hele oude chip hebben die geen kernel driver support.

Bovendien heb je daar op ARM niks aan aangezien er geen Windows variant (desktop/server) is die het support, dus zijn er geen drivers.

Ik denk dat het een stroomprobleem is. En anders een kaartje kopen met een Atheros chip, die speelt tenminste netjes met je kernel en de semi-nieuwe API's voor 802.11, waar een chip van bijvoorbeeld Realtek dat niet doet.
Misschien dat dat aan je power supply ligt, Bekijk dit artikel:
http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters

Hierin word fijn uitgelegd wat je moet doen.
http://www.miniinthebox.c...der-adapter_p1341205.html
Nog geen 5 euro, en plug-and-play (zelf getest :)). Alleen je moet wel ff geduld hebben voordat ie er is; je kan mazzel hebben dan duurt het een week, met wat pech duurt het drie weken.
Nu nog een pi met twee NIC's voor een leuke DIY router
Met de oude versie viel dit tegen. Ik heb deze een tijd gebruikt als router on a stick, en het dingetje kon met moeite 20 a 30 Mbit wegstoken.
Ik vermoed dat je USB dongle een zeer grote impact had.
Ik had hiervoor geen USB dongle nodig. Enkel de onboard ethernet kaart, met VLAN ondersteuning. Toegegeven, de VLANs zullen de nodige extra load hebben voorzien.
De oude RPi heeft geen echte onboard ethernet, de netwerk aansluiting is via USB aangesloten.
Zoiets zoek ik ook nog, echter is het wel zo dat de chipset van de Raspberry hier totaal niet voor geoptimaliseerd is. Dan zul je echt naar specialistische apparatuur moeten kijken, die overigens ook heel betaalbaar zijn zoals de Mikrotik routerboard routers.

Die heb ik ook nog op mijn wensenlijstje staan zodra mijn Asus RT-N66U niet meer voldoet. Nadeel van routers zoals de Asus is het vrij hoge energieverbruik.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 2 februari 2015 09:55]

De RPi is gebouwd rondom de SoC voor een set-top box. Dat is waarom de GPU zo ontzettend goed is, en XMBC er zo goed op draait. Maar video-out is totaal nutteloos voor een router, dus daarvoor moet je geen RPi hebben. Kijk eens naar andere goedkope embedded ARM/Linux bordjes.
HOERA. De RPI was net een beetje te sloom om lekker te gebruiken. Hij is prima voor het onderwijs in te zetten, maar als mini thuis machine die altijd aanstaat net ff te sloom. Aangsluiten op een tv voor ouderen om te facebooken of de foto's van de (achter)kleinkinderen te bekijken voldeed ie net niet.

Nu wel. Dus kunnen bejaarden ook digitaal meedoen, voor weining. Want 24*7 aan en tegen een niet te missen prijs zijn hun inkomenklasse de zaken die er voor kunnen zorgen dat ze het wel kunnen bekostigen.

Wear levveling SD kaart er in an achter op de tv plakken. HDMI kabeltje en wireless keyboard en ze kunnen hun gang gaan. Ook skype er op en ze doen weer helemaal mee met de moderne kleinkinderen.
Ik denk niet echt dat veel bejaarden met Linux overweg kunnen. Raspberry is dan ook meer bedoelt om op te experimenteren en te leren programmeren. Als je dan per sť wilt internetten of meer functionaliteit zou willen hebben dan zou ik nog eerder voor een smart tv of console gaan.


Ook is veel software experimenteel of niet beschikbaar voor de Raspberry Pi (zo ook Skype) dus zal het nog wel even duren voordat de Pi interessant wordt voor dit soort zaken.
Ouderen kunnen niet met Linux overweg? Dat is natuurlijk kant en klare onzin. Sterker nog, ik durf te wedden dat een van de gebruiksvriendelijke varianten nog beter in de smaak zal vallen dan Windows of OS X, namelijk Elementary OS. Deze is zo clean, simpel en makkelijk in gebruik dat iedereen er direct mee aan de slag kan. Geen poespas.

http://elementaryos.org/
Tot dat ze een foto album willen maken bij kruidvat en de software niet kunnen installeren :(.

Dat gezegd zijnde, ik ben nu toch beetje blij dat ik gewacht heb om de b+ te kopen :). Zeker omdat de prijs niet/nauwelijks gaat uitmaken. Nu enkel nog wachten op leverbaarheid.
http://www.kruidvat.nl/fo...oad/download-bedankt.html

setup_Kruidvat_fotoservice.tgz

Stappenplan:

1. Schrijf je hierboven in voor de Kruidvat nieuwsbrief.
2. Installeer de software op je PC, Mac of Linux.
:) Je bent me voor.

Kruidvat ( en vele anderen, AH, MediaMarkt, etc) gebruiken CeWe. En die heeft inderdaad al jaren een linux versie van hun fotoboeken software.
Ja, alleen is die natuurlijk wel voor de intel processor.

Op een ARM zal die dus niet draaien. Stukje code uit de installer (perl script, waarvoor kudos :-) )

my $machineType = `uname -m`;

chomp($machineType);

if($machineType eq "i686") {
$machineType = "l";
} elsif($machineType eq "x86_64") {
$machineType = "l64";
} else {
abort($TRANSLATABLE_ERRORS[10], $machineType);
}

Alleen op 32 of 64 bits linux zal het werken, zo te zien.
Wat heeft het aantal bits met de instructieset te maken? ARMv7 is 64 bit, ARMv6 is 32 bit. Als we jouw logica volgen moet de software dus ook compileren op de Pi ;-)
Ik heb de downloads bekeken, er zit alleen (gecompileerde!) programma's en libs voor de intel architectuur. Ik dacht dat dat wel duidelijk was uit m'n verhaal, ik begin nota bene met "Ja, alleen is die natuurlijk wel voor de intel processor.". Misschien had ik dat nogmaals onderaan moeten herhalen, voor diegenen die niet langer dan 10 regels geleden kunnen onthouden :-P

Als je dus met je Raspberry Pi foto's bij de Kruidvat wilt afdrukken dan heb je ondanks de Linux ondersteuning niks aan de software omdat die niet voor ARM is.
Dat had ik inderdaad gelezen, maar jij snapt niet waar ik op reageer. Jij haalde, in je 1e reactie, instructieset en bitsize door elkaar lijkt het.

In je latere reactie verhelp je dat.
Tja, die is alleen niet beschikbaar voor de rbpi dus dat is een beetje een dooddoener. Zo kan ik ook wel zeggen dat Windows 7 een gebruiksvriendelijk besturingssysteem is. Ik noemde Linux in dit geval omdat de distro's die over het algemeen voor de raspberry beschikbaar zijn vrij experimenteel zijn en er vrij veel alternatieven zijn voor een betaalbare prijs. Daarmee ging ik dan ook meer in op de comment van boner en niet Linux in het algemeen, gezien we in een raspberry nieuwsartikel reageren leek het me daarom ook overbodig om dat er specifiek bij te noemen.

Het mooie aan Linux is dat er inderdaad vele OS'en voor beschikbaar zijn voor elk wat wils (en van leek tot gevorderde) dat ben ik helemaal met je eens.
Mijn vader (inmiddels bejaard) werkt al jaren tevreden met Ubuntu. Door mij geÔnstalleerd en geconfigureerd naar zijn wensen.

Ik denk dat Ubuntu een prima vervanging is van Windows in 80% van de gevallen. De meeste mensen moeten toch een "neefje" inschakelen als er iets mis is met hun computer. Of deze Łberhaupt geÔnstalleerd te krijgen op de manier die zijn willen. Ook met Windows.

Voor die overige 20% (mijn moeder) is het niet genoeg. Mijn moeder wil zelf programmas kunnen installeren en configureren. En dat kan zij niet met Ubuntu.

Als al die "neefjes" nou eens Linux zouden leren dan heeft binnen de kortste keren heel Nederland het. :)
Het is wel eenvoudig om op een R Pi software te plaatsen waarbij de doelgroep ligt bij ouderen, hun merken dan niet dat er Linux op staat. Maar nu bespreken we 1 tak van sport uit alle mogelijkheden, want de Pi kan natuurlijk veel meer.
Er wordt gepraat over Skype (wat niet beschikbaar is voor RbPi) en het aansluiten van een draadloos keyboard etc. wat in mijn ogen de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede komt. Ik ging daarmee ook meer in op de comment van boner en niet de pi in het algemeen. Dat hij inderdaad voor meerdere dingen kan worden ingezet ben ik eens maar voor bejaarden zijn er ook makkelijkere oplossingen te bedenken waar zaken zoals Skype etc wel op werken (een chromecast bijvoorbeeld).
Voor die Skype oplossing heb ik dan ook Odroid met Android er op.
Werkt prima!
Voor bejaarden zou de rbpi prima als domotica /alarm centrale kunnen dienen.
knoppen aan de GPio etc.
Waarom steeds de reflex naar een windows pc. Dat is dit niet. Dit is voor het programmeren en knutselen van hardware.
Ik heb voor mijn oma ubuntu op een laptop gezet. Die heeft geen problemen om het te gebruiken om te internetten en haar e-mail te gebruiken, meer hoeft ze er ook niet mee te kunnen.
En als je win7 erop had gezet, had ze moeite gehad met internetten en e-mail ?
denk het niet toch?
Waarschijnlijk niet nee, maar er staat niet bij of het een nieuwe laptop is of een al wat oudere. In dat laatste geval kan Linux een betere optie zijn omdat het 9 van de 10 keer een stuk beter werkt, omdat het niet zo zwaar is.
Het is nog maar de vraag of hij dan wel voldoet. Als er voor browsen geen multicore gebruikt wordt, wat meestal het geval is (voor de RBPI kan ik niet spreken) dan zal het geen merkbare verbetering geven.
Nou, dat denk ik niet. De cortex A7 doet ongeveer 1.9 DMIPS/Mhz terwijl de meest krachtige ARM11 v6 core 1.2DMIPS/Mhz doet.

Rekensommetje, uiteraard theoretisch:
- Nieuwe Pi: 900 x 1.9 = 1710 DMIPS per core, voor de hele cpu is dit (1710 x 4 =) 6840 DMIPS
- Oude Pi: 700 x 1.2 = 840 DMIPS, voor de hele cpu.

Natuurlijk is dit een theoretische berekening, maar je kunt er 100% van uit gaan dat de nieuwe Pi meer performance heeft per kloktik. De hogere cpu-speed is dan nog een extra bonus.
Dus je ziet al dat dankzij de veel modernere core (A7) dat zelfs de singlecore performance een stuk hoger ligt. Als alle cores aan het werk gezet worden is het al helemaal geen partij meer. Browsen zal hiermee sowieso beter gaan, niet alleen dankzij de snellere, krachtigere core maar ook door de verdubbeling van het werkgeheugen. Zou me trouwens ook niet verbazen dat de nieuwe Pi ook lekker overklokt, de cores zijn toch klein en zeer zuinig, in tegenstelling tot bv. Cortex A15/A57 of Apple Cyclone cores.
Okť, I stand corrected :)

Het zou in ieder geval een zeer low-budget oplossing zijn om te browsen. Als hij dan ook echt sneller is dan wordt het een stuk bruikbaarder inderdaad.

Ik heb nu zelf een B+ voor XBMC-KODI, maar als ik de specs zo zie dan wordt die upgrade wel interessant. Ik zou echter wel iets willen wat 1920*1080 in x265 kan draaien. x264 lukt op de B+ prima, maar de opvolger heeft volgens mij nog geen hardware support.
Volgens mij is een smart tv veelal beter voor bejaarden....
Heeft er iemand al eens geprobeerd een cluster van +- 100 nodes van te maken?? (effectief dus 400 nodes vanwege nu de quadcore), voor web toepassingen??

Voor mijn werkgever zitten we te denken om een 'super cluster' te maken.. Dit omdat onze webserver weinig requests krijgt, maar elk request al wel snel 3 seconden aan berekeningen nodig heeft.

Ben nieuwsgierig naar ervaringen op dit vlak.. :)
Praktisch gesproken wil je dat niet. Natuurlijk, leuk hobby-project, maar er zijn twee grote redenen waarom het onhandig is:

1. Je hebt 100 stuks ongebruikte I/O, zoals 100 HDMI poorten etcetera. Daar betaal je allemaal wel voor.

2. De communicatie tussen al die CPU's is zeer matig.

Het is goedkoper en sneller om dezelfde processing power op en enkele die te plaatsen, en geen nutteloze randapparatuur erbij aan te schaffen. Dan kom je bijvoorbeeld op een Opteron 63xx uit.
True, daar zat ik dus ook over in... Maar in dit geval, hoeft er ook weinig communicatie plaats te vinden tussen de cpu's.. Ze gaan ieders een hun eigen 'mini-programma' opstarten met een bulk aan data om daar vervolgens berekeningen over te doen.. Het resultaat dat daar uitkomt is simpelweg een true / false statement..

Dus 1 core gaat de andere 99 cpu's opdracht geven, en wacht het resultaat daar van af.

Maar je hebt inderdaad alsnog gelijk dat het zonde is voor al die overhead van de poorten (hdmi/usb/etc)...

De andere optie is een moederbord waarop 4-8 processors geprikt kunnen worden, met ieders 12 cores...

Het leuk ons wel een leuk project :9

[Reactie gewijzigd door 513559 op 2 februari 2015 14:09]

Waarom denk je 100 cores nodig te hebben ongeacht type? Als je met 100 Cortex-A7's toekunt, dan heb je waarschijnlijk ook genoeg aan 1 Haswell.
Omdat er 124 aandeel beurzen in de gaten gehouden worden, ieders met hun eigen set aan berekeningen etc etc... Simpelweg ideaal om parallel te berekenen. De berekeningen zijn niet 'gigantisch' zwaar.. Maar het werk verdeelt over een core i7 Quad-Core @ 3Ghz vereist in totaal alsnog 10 seconden per 'tick' (verdeelt over 4 cores).

Vandaar, de cpu's mogen per stuk wel iets lichter, de winst zal hem voorlopig vooral zitten in het mooi verspreiden van de work-load :)

Vandaar dat het idee van 100 PI's wel een leuke proof-of-concept leek, voor we zwaar gaan inzetten

[Reactie gewijzigd door 513559 op 2 februari 2015 15:26]

Dan pak je desnoods een 18 core Xeon. Het is een stķk makkelijker om workloads te verdelen op een single-image system. Gewoon 124 threads opspinnen en het OS het laten uitzoeken. Workload handmatig verspreiden over 100 CPU's is een PITA.
Een docent aan de universiteit van Southampton heeft een cluster ('Supercomputer') gemaakt van 64 Raspberry's waarvoor zijn zoontje een kast van Lego heeft gebouwd. Zie http://www.southampton.ac...ry_pi_supercomputer.shtml
of http://www.southampton.ac.uk/~sjc/raspberrypi/ waarbij ook de bijbehorende research paper is te lezen (heel interessant!!).

[Reactie gewijzigd door TRS80 op 2 februari 2015 10:39]

Hey cool!

Dit is precies wat ik zocht inderdaad, mijn dank is groot! :)
En hoe zit het met energieverbuik? Het leuke aan de huidige RP's is dat ze zo weinig energie gebruiken en dus goed 24/7 aan kunnen staan :)
Het zou kunnen dat dit iets hoger is, echter staan Cortex-A7 kernen er om bekend dat ze erg energiezuinig zijn.
Dat waren ARM-11 cores ook al. Genoeg implementaties daarvan bleven onder de 1 Watt.
Wellicht is dat hoger. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn om beide modellen tegen dezelfde prijs verder te blijven verkopen.
Dat is een mooie upgrade!

Ik neem aan dat gezien er weer voor een Broadcom SoC wordt gekozen programma's die voor de Pi zijn geschreven blijven werken? Ik vind dit erg goed nieuws omdat ik zie dat bepaalde projecten toch verlaten (Razdroid bijvoorbeeld) worden omdat er voor minicomputers met een snellere SoC wordt gekozen. Dit is een goede stimulans voor developers om hun software toch af te gaan maken.

Ook zal dit voor mediacenter software betekenen dat er betere prestaties kunnen worden neergezet met bestaande software. OpenElec en RaspBMC zijn echt super goed geoptimaliseerd op het moment en de quadcore met meer geheugen zal dit alleen maar ten goede komen.

Ik juich dit soort nieuws alleen maar toe!
RaspBMC zal de nieuwe Pi niet ondersteunen. De support voor de oude pi stopt ook midden dit jaar. Je moet overschakelen op OSMC.
Ik zag het inderdaad. Op zich niet erg, dan heb je OpenElec voor Kodi en RaspBMC wat dan OSMC wordt. Of de nieuwe Pi niet ondersteund is weet ik zo net nog niet, ik heb me een beetje ingelezen en in principe moet volgens The Raspberry Foundation alles wat met de oude pi werkte ook met de nieuwe Pi 2 werken. Dit hebben ze expres gedaan zodat de oude projecten niet ineens waardeloos zijn. Het betekent waarschijnlijk wel dat de nieuwe Pi niet optimaal gebruik maakt van de nieuwe cores i.c.m. RaspBMC.
Nice !!!!
Dit gaat mijn RPI vervangen.
http://tweakers.net/gallery/sys/673470

Maar waarom nou weer Quadcore ?
Multi cores zijn altijd slechter te overclocken dan single core, worden heter en verbruiken meer.
En als je het toch alleen maar gebruikt voor Kodi heb je bar weinig aan al die cores.
Het is maar de vraag of je Łberhaupt al die cores ook daadwerkelijk gaat gebruiken, aangezien software nog steeds niet SMP aankunnen.

Maar toch blij dat er een nieuwe versie uitkomt, B+ is toch net wat te langzaam.
De Raspberry Pi is niet bedoeld als goedkoop HTC, maar als hobby-/ontwikkelplatform. Juist hobbyisten kunnen nu mooi multi-core gaan optimaliseren, dus wie weet werken over 10 jaar de meeste programma's wel goed met meerdere cores omdat de nieuwe generatie morgen leert voor een Raspberry Pi B 2 te programmeren.