Hardkernel Odroid-U3 Review

trm0001 11 februari 2015, laatste update op 18 februari 2015, 6.507 views

Hardkernel Odroid-U3

Veel sneller dan Raspberry Pi B+ maar ook een stuk duurder.

Pluspunten

• Hoge prestaties
  • Laag verbruik
  • Compact

Minpunten

• Lastige software
  • Relatief duur
  • Moeilijk verkrijgbaar

Layout Score: 4
Woord vooraf:

Deze review is alles behalve compleet en zal later ws worden uitgebreid.
Wegens tijdgebrek en ziekte is dit voorlopig even wat het is.

Doel:

Aangeschaft vanwege tegenvallende prestaties van de Raspberry Pi B+

Tegen een laag stroomverbruik een Leechbakkie wat altijd aan kan blijven staan.

Aanschaf:

Kopen is nu nog lastig aangezien deze officieel nog niet in Nederland te koop is.
(ontbreekt tot dusver in de TNET PW)

Wel evt via Duitsland tegen een imho aanzienlijk bedrag 70 euro + 8 verzenden = 78 euro:

En dan heb je er verder nog niets bij......

Je zal er op zijn minst stroomvoorziening, opslag en kabels bij nodig hebben.

Ik heb mijn exemplaar overgenomen van "Indy" als een compleet pakket voor een laag bedrag.

Hardware:

CPU: Samsung Exynos4412 Prime Cortex-A9 Quad Core 1.7Ghz with 1MB L2 cache
MEM: 2048MB(2GB) LP-DDR2 880Mega data rate
GPU: Mali-400 Quad Core 440MHz
I/O: Micro HDMI, 3 X USB2.0, Audio out, LAN 10/100, MicroSD / eMMC, Power (usb), GPIO, UART, I2C.

Boven:

Onder:

Zijkant:

Zijkant:

Gebruikt icm:

HP 22 inch LCD monitor: 2207h
Budget USB bedraad optische Action muis en toetsenbord.

Stroomverbruik:

Dankzij de BrennenStuhl 231 kan ik tegenwoordig tot achter de komma meten wat voor dit laag verbruik spul een must is.

IDLE
Raspberry Pi B+ = 1,7 Watt (exclusief een USB bedraad toetsenbord & muis 0,2 Watt en 0,2 Watt)
ODROID U3 = 2,4 Watt (exclusief een USB bedraad toetsenbord & muis 0,2 Watt en 0,2 Watt)

Raspberry Pi B+ verbruik (nog inclusief 0.2 Watt muis en 0,2 Watt toetsenbord):

ODROID U3 verbruik (nog inclusief 0.2 Watt muis en 0,2 Watt toetsenbord):

Stroomverbruik in milliWatt
Raspberry Pi B+ 1700
ODROID U3+ 2400

Tijdens het Booten verbruikt de ODROID U3+ net geen 6 Watt.
Echt Load verbruik zou ik echt niet weten.

Prestaties:

Wanneer je bedenkt dat dit een Quadcore systeem betreft dat ook in de Samsung S III mobiele telefoon zit dan zit het in theorie wel goed met de prestaties onder Android. Echter heb ik dit zelf nog niet getest.

Software:

Voor de Raspberrry Pi is de "desktop" software niet al te best in de vorm van een paar uitgeklede Linux varianten die vreemde neigingen vertonen. Supertraag en bizar grote explosieve downloads.

Voor de ODROI U3 is er keuze uit zowel Android als Linux, dat maakt dit platform een stuk flexibeler.
Tot dusver heb ik alleen ervaring met de Linux software en dat werkt helaas nog niet goed genoeg.
Denk aan vastlopers, crashende progsels etc. Kortom het is mij nog niet gelukt dit goed te laten werken.

ODROID bied prima ondersteuning in de vorm van veel software aanbod en updates. Daarnaast is er een uitgebreid Forum met veel actieve deelnemers:

Waar het misgaat imho is de ondersteuning bij installatie en gebruikersgemak. Er word te snel vanuit gegaan dat iedereen wel bekend is met Linux CLI en dat is gewoon niet het geval.

Bijzonderheden:

De ODROID U3 heeft een zogenaamd eMMC port waarop eMMC geheugen kaartjes kunnen worden geprikt. Deze interface schijnt veel sneller te zijn dan microSD (factor 4). Het ziet er zo uit:

Het is een soort van opplak geheugen waarvoor je een speciale adapter nodig hebt om in een SD slot te kunnen lezen en schrijven.

Externe Links:

ODROID U3:
ODROID Forum:

Een overzicht van veel micro platform PC's:

Voorlopige afronding:

Tot dusver een eerste opzetje aan info over de ODROID U3.

Wat later nog volgt is een toevoeging wanneer ik Android aan de praat heb.
Dit schijnt echter lastig te zijn omdat Android niet goed om kan gaan met bedrade netwerkverbindingen.

Zijn er speciale verzoekjes dan hoor ik het graag.

Heb jij ook een Hardkernel Odroid-U3?

Overweeg je de nieuwe Rapsberry Pi 2 ook mee te nemen. Lijkt me een beter vergelijk namelijk.
Ja dat overweeg ik zeker.
Vooral het feit dat de RP 2 niet duurder is dan de RP 1 maakt de RP 2 een aantrekkelijk aanbod.

Echter heb ik beperkte financiele middelen dus voorlopig gaat dat nog even niet.
Ook zal de software voor de RP 2 gelijk zijn aan die voor de RP 1, lees: slecht functionerend........ :F
Ik blijf bij deze Odroid en bij de Pi 2 worstelen met de IO. Dit zijn toch vaak headless systemen of mediaspelers, en dan is SATA, USB3 of Gigabit erg welkom. Ik probeer nu de Banana Pi R1: quad core 1 Ghz, 5x Gigabit, 2x Wifi, SATA 3,