Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

Tijdens een evenement over Windows 10 heeft Microsoft meer onthuld over de nieuwe Windows-versie op smartphones. Windows 10 op smartphones biedt onder meer ondersteuning voor synchronisatie van notificaties met Windows 10-pc's en -tablets.

Naast synchronisatie van notificaties biedt Windows 10 voor smartphones onder meer inline-replies in notificaties, waarbij een gebruiker direct vanuit een notificatie kan antwoorden zonder de app te openen. Dergelijke functionaliteit was al aanwezig in iOS. Ook kunnen smartphone-gebruikers het onscreen-toetsenbord in Windows 10 naar elke plek op het scherm verplaatsen.

Windows 10 op smartphones biedt net als oude Windows Phone-versies de mogelijkheid om vanuit één app via verschillende diensten te communiceren. Zo kan een gebruiker tijdens een gesprek overstappen van sms naar Skype. Het is nog onduidelijk of ook andere diensten zoals WhatsApp en Facebook Messenger ondersteuning voor die functionaliteit zullen inbouwen.

Windows 10 op telefoons en tabletsWindows 10 op telefoons en tabletsWindows 10 op telefoons en tabletsWindows 10 op telefoons en tabletsWindows 10 op telefoons en tabletsWindows 10 op telefoons en tablets

Afbeeldingen: The Verge

Verder wordt de achtergrondafbeelding niet langer over de live-tiles 'gelegd', maar op de achtergrond ervan getoond. Ook heeft Microsoft het instellingenmenu onder handen genomen en instellingen gecategoriseerd, zodat het menu minder chaotisch moet overkomen. In de lijst met geïnstalleerde apps staan recente apps nu bovenaan, zodat ze makkelijker te vinden zijn.

Microsoft deed de nieuwe features uit de doeken tijdens een eigen evenement over Windows 10. Tot nu toe gaf Microsoft vooral details over de werking van de desktopversie van het nieuwe besturingssysteem. Zo krijgt Windows 10 voor pc's een nieuw startmenu, dat voorzien is van live tiles en een Expose-achtige modus. Ook kan vanuit het startmenu een universele zoekfunctie worden aangesproken, die lokale zoekresultaten combineert met online-zoekresultaten. Naar aanleiding van feedback van gebruikers, die Windows 10 kunnen proefdraaien, heeft Microsoft nog een aantal verbeteringen doorgevoerd; zo is het uiterlijk van het startmenu strakker.

Windows 10 op pc'sWindows 10 op pc'sWindows 10 op pc'sWindows 10 op pc's

Windows 10 voor smartphones en kleine tablets krijgt ook een nieuwe versie van Office, die net als andere applicaties van Microsoft een ‘universal app’ is die draait op zowel pc’s als smartphones. De Office-applicaties krijgen de ribbon, die bij de pc-versies van onder meer Word, Excel en Powerpoint bovenaan zit, onderaan. Daardoor kunnen gebruikers wijzigingen van andere gebruikers in de ‘Controleren’-tab nagaan en accepteren of weigeren.

De Word-engine zit ook in Outlook, waardoor gebruikers ook op telefoons mails met opmaak kunnen typen. Naast de Office-applicaties is bijvoorbeeld ook de Foto’s-app universeel. Die kan onder meer automatisch foto’s verbeteren en automatisch albums maken op basis van de tijd en locatie waarop de foto’s genomen zijn.

Office Windows 10Office Windows 10Office Windows 10Office Windows 10Office Windows 10Office Windows 10

Afbeeldingen: The Verge

Tijdens het evenement bevestigde Microsoft ook dat zijn spaakassistent Cortana naar de desktopversie van Windows 10 zal komen. Daarbij kunnen gebruikers zelf bepalen wat Cortana wel en niet 'weet': alles wat de spraakassistent leert van de gebruiker wordt vastgelegd in een soort notitieblok, dat gebruikers kunnen bewerken. Cortana was al te gebruiken op Windows Phone, al is er nog geen ondersteuning voor Nederlands.

Cortana desktop

Afbeelding: The Verge

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Weer mooie toevoegingen. Wat ik zelf mis is hoe een Windows Phone zich gedraagd als het via HDMI (al dan niet via een dock) aan een scherm gekoppeld word: krijg je dan de desktop-variant op je scherm?
Zoals die ubuntu phone?
Lijkt me technisch wel haalbaar...

[Reactie gewijzigd door nils7 op 22 januari 2015 10:16]

Precies. Zoals Ubuntu dat doet. Als een Windows Phone dat kan doen dan heb je eigenlijk je desktop bij je. Vooral voor de zakelijke markt lijkt mij dat een super oplossing.
Voor de zakelijke markt lijkt me dat niet echt iets toevoegen. Ten eerste niet om dat ze al een laptop of tablet hebben en die niet gaan weggooien, en ten tweede om dat ze hun resources over het algemeen online hebben staan en via RDP moeten inloggen om ergens bij te kunnen (en op kantoor thin clients hebben staan), waardoor het device niet veel uit maakt en het vooral belangrijker is dat je device internet heeft en een goede RDP client :)

Ik denk dat het vooral in specifieke cases of in wat meer ouderwetse bedrijven (lees: geen centrale applicatie services) nog wel zin gaat hebben, maar de vraag is dan nog waar je op locatie een scherm en I/O vandaan trekt ;)
Elk device wat je in een bedrijf hebt staan is een device wat je moet beheren. Er van uitgaande dat iemand met een Windows Phone van de zaak deze ook gebruikt als een desktop-oplossing scheelt dus een thin-client en dus een device waar geen aanschaf-en beheerkosten aan vast hangen.

Uiteraard zou b.v. Citrix hierin ook moeten doorpakken door b.v. een Citrix-client voor deze apparaten te ontwikkelen. Persoonlijk denk ik dat we niet heel ver weg meer zijn van deze kantoor-opzet. Ik zie er genoeg voordelen in.
je telefoon als desktop oplossing gebruiken is echt gewoon onzin. ten eerste zijn ze daar niet snel genoeg voor. ten tweede staat de software er niet op.
Verder gebruiken ze niet over al Citrix oplossingen. Maar telfoons kunen wel heel goed synchroniseren met de desktop omgeving. zoals mail, favorieten, documenten en apps. Dat Bring your one device wordt steeds meer ingevoerd bij bedrijven om dat het gewoon goed werkt.
Waarom onzin, denk out of the box.

De telefoon kan data aan een out of the box windows installatie doorgeven waarbij de pc alles uitvoerd en de telefoon de bestanden aanleverd. (de mag het geen metro meer noemen applicaties kunnen dan op de pc en telefoon werken, en de desktop applicaties werken dan niet op de telefoon.

eigenlijk dat je complete user account van je pc op je telefoon staat, en er een framework is zodat als je een applicatie opstart er snel de benodigde bestanden worden gekopieerd naar de pc in fases (installeren hoeft niet want alle instellingen zijn al bekend op de telefoon) en in fases kopieren zodat voor bijvoorbeeld word van office al gestart kan worden voor alle data van het hele office pakket geladen zijn

dit sluit niet aan op de thin client discussie, maar bij voorbaad al zeggen dat iets onzin is omdat je tegen hindernissen aan loopt, niet voor jou doel geschikt is of nog niet op de markt maakt het niet direct onzin.
volgens mij zijn telefoons snel genoeg tegenwoordig voor het standaard werk. Een QHD resolutie is niet ongewoon mee, je kan er dus prima een grote monitor mee aansturen. Internetten doet een telefoon makkelijk, tekstverwerking, presentaties e.d. is allemaal geen probleem meer. Alleen CAD achtige taferelen, serieus photoshoppen, dat soort zaken, dat wordt te veel voor zo'n telefoon (op dit moment).
Over 2 jaar zijn de telefoons 2 keer zo krachtig als nu. Over 10 jaar is dat 1000 keer en over 20 jaar van nu is dat 1 miljard keer meer.

Dat is de wet van exponentiële groei waarbij de compute-power per dollar steeds groter wordt.

Deze wet heeft zich in de IT al 5 keer bewezen, waarvan de wet van Moore het 5e paradigma is.

Over 30 jaar hebben we niet eens zichtbare devices nodig. Ze zullen er vast nog wel zijn overigens.
Onzin? Really? Waarom zou een x86 telefoon niet snel genoeg zijn? Heb je wel eens gezien wat voor chips in dunne 8inch windows tablets zitten? Ookal heb je half de rekenkracht heb je al zat voor een beetje word en internetten. En nee de software draait er nog niet op, maar ik zie niet waarom dat een argument zou zijn tegen je telefoon als desktop gebruiken.

Integendeel het lijkt me juist enorm handig en revolutionair. In plaats van een laptop of synchroniseren neem je gewoon je pc overal mee naar toe - in je broekzak - en kan je hem overal snel aan monitor/muis/tobo pluggen. En je kan hem natuurlijk ook als normale windows phone gebruiken. Maar dan zonder restricties die huidige windows phone heeft. En geen gezeik met rooten of jailbreaken.
denk echt wel dat dit gaat gebeuren!, zeker icm 4G. Hierdoor krijg je de mogelijheid om een stabiele verbinding met de 'server van de zaak' op te zetten, en voila: remote werken maar!

Of op een gegeven word je telefoon snel genoeg om het te doen.
Overigens: al een tijdje geleden kwamen er geprojecteerde toetsenborden voor smartphones beschikbaar. Waarom dat niet gebruiken om volledig te werken?

Ik denk dat de wereld er heel anders uitziet over 3 jaar met windows 10 icm smartphones!
+1.
Een x86 smartphone met voldoende rekenkracht moet mogelijk zijn. Voor de meesten in ons bedrijf is office en web voldoende.

Als je daarnaast een desktop zou kunnen krijgen door er een groter scherm aan te koppelen zou fantastisch zijn. In een soort virtual alsnog je gewone desktop aanzetten. Zoiets.
Dan kan ook de financiële administratie over ;-)
Zonder te veel weg te mogen geven (citrix summit was onder NDA),
Het wordt mogelijk om met een bepaald fruit een draadloze verbinding te maken met een extern beeldscherm in hogere resolutie, muis en toetsenbord om vervolgens met een bepaalde receiver een ica verbinding te maken en op je werkplek in te loggen.
Smartphone als thinclient zeg maar.

Als Microsoft dat ook doorzet (draadloos extern beeldscherm, toetsenbord is al mogelijk op WP) en ook nog eens telefoons via Qi laat opladen, heb je alleen een draadloze docking nodig en een vdi omgeving met client... En laten ze dat nou ook leveren met Server 10

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 21 januari 2015 22:55]

exact wat ik ook bedoel, zie mijn post.
Dit gaat heel snel ingevoerd worden. Scheelt gewoon een bom (aanschaf)knaken, beheer, inrichting werkplek, etc. etc.
Smartphones zijn niet secure genoeg als het bedrijf niet zelf het beheer kan voeren.
Gebruikers zullen bijvoorbeeld onveilige apps installeren die data stelen en dat is voor bedrijven erg riskant

En ik denk ook niet dat de telefoonvariant van Windows tien ondersteuning biedt voor de oude desktop onderdelen. Anders zouden ARM en x86 telefoons heel verschillend werken en dat is erg ongewenst.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 21 januari 2015 22:34]

Men staat al ver met het afgescheiden containerprincipe waarbij company apps in afgescheiden containers draaien zodat privé en company data gescheiden kan blijven en er ook zo een partial remote whipe kan uitgevoerd worden bij verlies van het toestel.
Zowel iOS, Android als Windows Phone ondersteunen dit.
Het probleem is niet het verlies van het toestel maar het bemet raken van het toestel. Wij hebben in ons bedrijf laptop in gebruik (met mcafee antimalware software) en die raken ruim 20 keer vaker besmet met malware dan desktops die binnen het bedrijf staan.
Dat levert flink hogere ICT beheerkosten op en daarom is policy voor het verstrekken van laptops gewoon ingeperkt. Het kost namelijk gewoon meer.
Nu spreek je ineens over laptops en niet meer over smartphones.

Heb je dan zicht op de oorzaak hoe het komt dat die laptops meer besmet raken dan desktops?
Het lijkt me wel straf dat die laptops zo veel keer sneller besmet geraken. Het begint toch met de gebruikerspolicy in je bedrijf voor laptops. Professioneel gebruik voor zowel laptops als desktops zouden volgens mij dezelfde kansen moeten geven om besmet te geraken met allerlei brol. Het is maar als een laptop voor privédoeleinden gebruikt wordt dat volgens mij de kans sterk vergroot wordt op besmettingen. Leg dan het privégebruik aan banden. Dat begint bij het arbeidsreglement, en dan pas bij IT AD policy.
Nu spreek je ineens over laptops en niet meer over smartphones
Omdat ik een bestaand voorbeeld geef van devices die buiten het bedrijf worden gebruikt.
Heb je dan zicht op de oorzaak hoe het komt dat die laptops meer besmet raken dan desktops?
De voornaamste oorzaken lijkt dat de gebruikers websurfen buiten de bedrijfproxyserver en ook gemiddeld dubieuzere sites bezoeken buiten de werkplek (buiten het gezichtsveld van collega's?) en dat ze (illegale) software of content downloaden die de computer besmet.
Wat ook een rol kan spelen (al weet ik dat niet zeker) is dat de laptop USB poorten open staan en op de computer in het bedrijf deze poorten standaard zijn afgesloten.
Het begint toch met de gebruikerspolicy in je bedrijf voor laptops.
Het handhaven daarvan valt erg tegen.
Er is denk ik wel overwogen om de gebruikers deels aansprakelijk te stellen voor de schade die ze zelf veroorzaken aan een besmette laptop maar dat ligt erg lastig. Het flink beperken van het aantal laptops bleek daarintegen wel prima te doen.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 22 januari 2015 11:06]

Bij ons zijn alle poorten afgesloten voor externe opslag op desktops en laptops, scheelt al veel. Dat is via AD te regelen.
Ook is niemand local admin tenzij met speciale goedkeuring. Er kan geen software geïnstalleerd worden.
Toegang tot de c-schijf kan ook volledig afgeschermd worden en user profiles kunnen ook roaming gezet worden op een netwerk share zodat mijn documenten ed op het netwerk staan.
Dat is allemaal policy die zowel voor laptops als desktops gelijk gemaakt kunnen worden zodat je daardoor minder beheersinspanningen moet doen door een onderscheid tussen die twee te maken.
Just my 2 cents ;)
Denk er dan ook aan om het MTP protocol af te sluiten. Deze wordt niet (perse) gezien als dataopslag door Windows.

MTP wordt veel gebruikt door smartphones en cameras.
Je bedoeld dat smartphones op basis van iOS en Android niet secure genoeg zijn ;)

BlackBerry-toestellen zijn secure genoeg en als MS het mogelijk maakt dat Windows 10-toestellen als desktop-OS mee genomen kunnen worden in het beheer (ik weet niet of dat gaat gebeuren) dan heb je dus dezelfde oplossing als je b.v. zakelijk een laptop beheerd.
Zoals Ubuntu dat doet.
Zoals Ubuntu dat niet doet, want het Ubuntu-for-Android project (Ubuntu desktop op Android telefoons) lijkt stilletjes te zijn gecanceld, en voor zover ik weet is er nog geen (beta of final) van Ubuntu Touch gespot met desktop mode, enkel met touch interface.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 januari 2015 23:54]

Heb even de link toegevoegd van de Ubuntu Edge.

Denk trouwens wel dat het zakelijk kan, want de "desktop" variant is natuurlijk gewoon Windows en kan ook beveiligd worden (zoals dat nu al kan).

Omdat ik zelf enkele jaren terug in de telefoonsector heb gewerkt, heb ik mijn contacten al eens geraadpleegd om te kijken of zo iets als dit (via kickstarter of zo) op te zetten is maar dat is bijna niet te doen.

Wat Ubuntu vroeg qua bedrag is van de zotte overigens.
Ik denk dat je tussen de 2 miljoen en 5 miljoen dollar nodig hebt.

Het is technisch qua hardware haalbaar.
Maar software matig wordt het nog lastig (heb er in de tijd naar Windows 8 en WP 8 er naar gekeken).
Maar een beetje synergie is wel makkelijk: als je in outlook aan het mailen bent op de telefoon en je zet 'm in het dock dat je dan in outlook verder gaat zeg maar via Windows (niet WP).

Of die synergie beter is met Windows 10 weet ik niet (me nog niet verdiept).

Het gevaar is alleen het WP ecosysteem nog niet echt volwassen is en zelfs moeite heeft met BlackBerry te verslaan.
Neem aan dat je WP wil draaien op het telefoon gedeelte van het device.

Maar het feit dat de Ubuntu Edge (oke geen Windows) en de iMate "Windows" Phone nooit van de grond zijn gekomen betwijfel ik of er markt voor kan zijn...

Het klinkt een goed idee maar of het werkt (je boxt ook dan op tegen een Samsung een Apple etc.) device prijs zal ook niet goedkoop zijn iig.
Het zou moeten kunnen als de telefoon draait op een x86 processor zoals een Atom. Als er een ARM processor in zit zal jet niet verder komen dan een Windows 8 RT achtige vorm.
Zie mijn post net hierboven op het beeldscherm ;)

Qua hardware kan het maar denk qua software/eco systeem dat het lastig wordt.
Dat kan met elke Lumia smartphone met de app genaamd Lumia beamer. Zo streamt je complete scherm over het internet naar elk device.

Werkt echt heel goed :)

Kan zelf niet wachten om Windows 10 op mijn Lumia 930 te installeren, ziet er allemaal erg mooi uit!

[Reactie gewijzigd door vali op 21 januari 2015 19:44]

Alleen is Lumia Beam 'mijn scherm op het scherm van een ander'; een soort Remote Desktop waarbij het scherm van je telefoon gedeeld wordt.

Ik denk dat brain75 iets anders bedoeld; als ik het tenminste goed begrijp.
Wat ik denk is het volgende: als de telefoon, al dan niet via een dock, aan een ander scherm wordt aangesloten, krijg je dan de desktop versie van Windows 10 (zoals deze op je laptop / pc zou zijn) te zien?
Zoals hier wordt beschreven met de Ubuntu Edge.

Als dat het geval is kan het een flink stuk interessanter worden om een Windows smartphone te nemen. Zowel zakelijk als om altijd (letterlijk) een mini-PC bij je te hebben.
Ja zou mooi zijn als dat mogelijk wordt, maar ik heb op dit moment liever dat ze de Phone gedeelte verbeteren en dat is ze in mijn ogen gelukt. Windows Phone 10 (en windows 10) ziet er veel belovend uit!

Als je een leuke device zoekt waarmee je zeer gemakkelijk een pc kan meenemen is de mouse box is voor jou :)
Die mouse-box ziet er nog best geinig uit! :D Heeft wel lekker hoog gadget-gehalte :D

Persoonlijk heb ik toch liever een smartphone/desktop combi, maar zie hier ook zeer zeker wel de voordelen van! :)
Vooral voor huis-tuin-en-keukengebruik scheelt zo'n mouse-box mooi een flinke computerkast en een bende kabels.
In beide gevallen houdt je alsnog de noodzaak van het scherm, alleen kan je een smartphone ook los gebruiken (wat voor mij de reden is om die te prefereren) ;)

Persoonlijk hoop ik ook op een goede mobiele versie; m'n SGS II begint langzaam de geest te geven. Mede afhankelijk van de ondersteuning qua updates (niet weer WP 7/7.5/7.8 gezeik) kan m'n volgende telefoon zomaar een Windows Phone zijn.
Dat bedoel ik exact. Een mini-desktop d.m.v. een docking zou erg mooi zijn. De huidige generatie smart-phones is er krachtig genoeg voor. Voor de standaard kantoortaken zou een dergelijke oplossing voor veel bedrijven interessant kunnen zijn (voor consumenten trouwens ook).
Helemaal mee eens. Ik wil dit zo graag testen in combinatie met mijn Tablet PC.
waarom via hdmi? gewoon via usb en dan via dock meteen Gb network, kmv...

Als in de toekomst de snelheid van USB omhoog gaat (usb3.1) dan wordt het helemaal leuk
Alle detail zijn nog niet genoemd. Het was dan ook een presentatie over een breed spectrum van software en hardware. Wat eerder wel al zo goed als bevestigd is, is dat er HiD support gaat komen in de phone versie. Eigenlijk al in de GDR2 die in losse stukken gepushed is. Denk Gestures app en dergelijke.
Het is voor mij qua look vooral "Meh" als in "Zelfde design als van tevoren". Hoewel ik wel moet zeggen dat ze de settings EINDELIJK wel mooi op orde hebben nu. Zelfs in WP8.1 waren de settings een absolute puinhoop waarin ik niks kon vinden. Dit ziet er overzichtelijk en logisch uit. Kudos! Nadella's Microsoft luistert naar de klant.

PS: met "Meh" bedoel ik uiteraard niet "ugly", WP heeft altijd al een redelijk mooi design gehad imo.

EDIT: typo

[Reactie gewijzigd door VanStino op 21 januari 2015 19:20]

Je kunt ook in de instellingen van je WP zoeken met de zoekknop.
Klopt, maar dan zou je ook kunnen zeggen dat je website geen structuur nodig heeft omdat je toch kunt zoeken naar de juiste info met Google. Het was nog steeds een puinhoop. Gelukkig is dat achter de rug en worden (bijna?) alle toestellen naar Windows 10 gebracht.

Ik ben zelf Android-gebruiker en de settings was mijn grootste probleem met WP. Zo te zien bereikt WP met versie 10 eindelijk de volledige volwassen status en vermoedelijk zal het ecosysteem nu ook volgen. Ik ben voorlopig niet van plan om over te stappen maar vooruitgang van één speler resulteert in vooruitgang voor alle spelers. :)
Je verhaal over de settings ging zeker hier over:
http://setentaydos.com/the-ux-of-mobile-settings/
Waarom zou je een ander design willen? Ze hebben met Windows Phone 7 pas een volledig nieuw uiterlijk geïntroduceerd (en bijgewerkt in WP8 en WP8.1, en nu in W10)...
Je moet je afvragen hoeveel invloed Nadella gehad heeft op Windows 10. Het fundament was al door Ballmer gelegd. Hologram is onder Ballmer gestart.
Jammer dat de live tiles niet meer 'doorzichtig ' zijn. Waarom nog een achtergrondafbeelding gebruiken, als er toch blokjes overheen zitten.
ik verwacht dat dit wel een optie wordt, net zoals dat nu een optie is in Windows Phone 8.1..
Ik hoop wel dat je die instellingen blijft behouden, dat geeft toch weer een extra 'touch' aan Windows Phone.
Tiles zijn nog wel doorzichtig! In een video van Microsoft net gezien, moet je maar even opzoeken.
Gek, die terugknop in de outlook-app! Je zou zeggen die zit op je toestel toch?
Nee, de nieuwste WP toestellen hebben geen fysieke toetsen meer.
De nieuwe Lumia 532 wel. Nog nieuwer wordt het niet.
maar ze zitten nog steeds op de on screen knoppen, de fysieke toetsen zijn vervangen door virtuele, dus ik snap ook niet wat de terug knop daar doet
Toch wel hoor. Als je ze niet ziet, dan moet je hem omhoog 'swipen' blijkbaar
Waarschijnlijk is dat omdat het een test build is, het zou me niet verbazen dat dit is omdat tablets geen terug knop hebben, en dat dit enkel zichtbaar is op devices zonder die terug knop.
Ik ben benieuwd wanneer ze gaan beginnen met de Windows Insiders program voor smartphones. Waarschijnlijk zullen ze dat straks wel aankondigen. Ben zeer benieuwd naar de nieuwe features, ziet er goed uit!
Ik vind het wel zeer veel op Android gaan lijken. O.a. hebben ze nu de settings wel opgeruimd. Daarnaast zie je de welbekende burger menu knopje en toch overal knopjes bovenin de app verschijnen wat de standaard is bij Android.

Wat dat betreft kun je dus zien dat Google wel de goede richting in is geslagen qua GUI als Microsoft hun al gaat volgen. Dat het daaruit ook blijkt dat Windows Phone( 7 tot en met 8 ) niet helemaal het GUI is wat mensen graag willen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 21 januari 2015 19:23]

Zoals Google eigenlijk eerst het hele flat design heeft overgenomen van Microsoft? Heel het material design heeft veel overgenomen van Windows Phone en Windows 8. Dat Microsoft nu ook wat elementen overneemt uit andere OSsen is niet zo gek.
Wat dat betreft kun je dus zien dat Google wel de goede richting in is geslagen qua GUI als Microsoft hun al gaat volgen
|:( Sorry, maar het is net andersom. Sinds Microsoft de Modern UI heeft gemaakt, volgen alle concurrenten deze "taal". Apple die naar flat gaat en Android enveneens.
En Windows Phone heeft in de verste verte niets met Android overeenkomstig. Een hamburger button is een universeel icoon en vindt je overal terug.
Het is meer omdat het ook zo in de desktop-versie van Outlook wordt toegepast en ze op die manier een herkenbare interface gebruiken. Verder is de stijl al eerder ingezet door Microsoft.

Het icoon stamt overigens al uit 1990: http://blog.placeit.net/history-of-the-hamburger-icon/
En het is eerder overgenomen van websites en 3rd party apps dan Apple of Google.
die drie streepjes worden ook veel bij mobiele website gebruikt. niks Google aan.
Voor de rest lijkt Windows phone in de verste verte niet op Android.
Wel is instellingen op een android proberen te vinden. Daar word je ook niet vrolijk van.
Microsoft volgt Google? Omdat ze het idee van hamburger menu gebruiken? Want... dat is geen globaal gebruikt icoon en systeem en uniek aan Google?
http://cdn.arstechnica.ne...oads/2014/11/fabulous.png

http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000574938.jpeg

De plaatsing + de bar + alles lijkt er gewoon veel op. Hierboven de URL met voorbeeld.
Komt er ook een menu van links toevallig die van links naar rechts schuift?
Of als je met je vinger een schuivende beweging maakt dat je het menu eruit schuift?
Het is niet nieuw, maar ze volgen gewoon een generiek design waar google leidend in is.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 21 januari 2015 19:28]

Opnieuw, dit is gewoon een design element dat universeel wordt gebruikt. Overal. Door elk bedrijf. Elke individue. (Waar het nut heeft, natuurlijk) Dit zijn standaard design elementen in verschillende frameworks zoals Bootstrap, etc. Niks "Google volgen" aan.
Er is gewoon een grote lijn wat iedereen volgt ja. Ik zie ook veel elementen verdwenen uit Windows Phone 10. Zoals die grote whitespaces met hele grote namen bovenin? Dat maakte WP toen echt WP. Enkel de blokken zijn overgebleven. De rest is puur volgen van het generieke GUI hedendaags dus.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 21 januari 2015 19:32]

Ik vind eigenlijk dat Windows Phone net Windows 10 is, oh wacht..
De fysieke toetsen zijn anders geworden, zoals de terugknop en Bingknop, wordt dat de standaard?
Waarschijnlijk wel. Met Windows 10 lijken ze een nieuwe icoon ontwerp te gaan gebruiken overal, hardware moet dan volgen...
Nee, dat is de standaard weergave van de Project My Screen App. Ik begrijp in ieder geval niet waarom ze deze knoppen niet iets mooier gemaakt hebben, het is echt lelijk zo.

[Download App]
Ja, ondanks dat ik zelf android gebruik, blijf ik er bij dat de laatste windows versies er erg goed uit zien op de telefoons!
Helemaal mee eens. Ik persoonlijk vind dit echt een hele mooie frisse GUI
En ondanks dat ik Android gebruik vindt ik deze nieuwe features echt veelbelovend. Ze lijken echt het Apple ecosysteem idee uit te gaan werken, en gaan daar nog wel verder in wellicht. Nu nog zien of Google ook zoiets gaat doen met Chrome OS (nu ben je nog aangewezen op Pushbullet).
Het Apple ecosysteem is wel erg versplintert. OSX en iOS zijn compleet andere systemen. Zelfs Apple TV is bijna compleet anders dan iOS, en ik verwacht het ook van de Watch. Wat dat betreft is het een compleet andere filosofie. Als je doelt op hoe de apparaten met elkaar werken, geef ik je een punt. Echter, omdat alle apparaten letterlijk de core Windows draaien, werkt het heel anders, en geeft het veel meer mogelijkheden.
De core inderdaad, maar Windows is één OS waar lagen op worden gelegd, OSX en iOS zijn totaal verschillende OSsen die niets met elkaar te maken hebben. In jou theorie zou omdat Android ook Unix Android hetzelfde werken als iOS. Dat is toch echt niet het geval :)
"Cortana was al te gebruiken op Windows Phone, al is er nog geen ondersteuning voor Nederlands."

Ik ben eerlijk gezegd zo bang dat dit uiteindelijk nog steeds niet gaat gebeuren, het al eens eerder bij vroegere versies aangekondigd maar het is er tot op heden nog nooit van gekomen. Af en toe lijkt het op de ezel en de wortel. Het laat zich raden wie er met de ezel wordt bedoelt.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 21 januari 2015 21:19]

Ze hebben het sowieso niet over talen gehad. Alleen dat het lanceert met 25 talen.

Maar het wordt tijd idd

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 21 januari 2015 21:25]

Het was "als mogelijkheid" voor Windows Vista al eens aangekondigd, we weten nu allemaal dat er tot op dit moment nog geen Windows versie is waarin onze taal wel als spraakassistent aanwezig is. Vandaar mijn onderbuikgevoel.
Drastische kleurverandering, het lijkt wel of alles wat Zwart was in de WP 8/8.1 nu ineens spierwit word. :/
Je kan al sinds dag 1 op Windows Phone kiezen tussen zwart en wit (ok, op de 7.0 mail app na, die was geforceerd wit).
Aha.. Dat wist ik dus niet..
Cortona lijkt net op bloatware. Ik hoop dat het te verwijderen is.
Bloatware is in de regel software dat nauwelijks door klanten wordt gebruikt. Je weet niet eens of dat hierbij het geval is, en het lijkt me sterk ook. Alle troep die op Samsung telefoons meegeleverd wordt, dat is pas bloatware.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True