Gebruikers Windows 7 en 8.1 kunnen gratis upgraden naar Windows 10

Gebruikers van Windows 8.1, Windows 7 en Windows Phone 8.1, kunnen het eerste jaar na de release van Windows 10 gratis upgraden naar de nieuwste versie. Dat heeft Microsoft woensdagavond bekendgemaakt.

De optie om gratis te upgraden geldt enkel het eerste jaar; wie daarna nog wil upgraden, zal wel moeten betalen. Hoe hoog dat bedrag zal zijn, is nog niet bekend; Microsoft heeft de prijzen van de nieuwste Windows-versie nog niet bekendgemaakt. Overigens kunnen ook Windows 8-gebruikers gratis upgraden naar Windows 10, al zullen ze daarvoor wel eerst moeten upgraden naar Windows 8.1.

Microsoft deed de gratis opwaardeermogelijkheid uit de doeken tijdens het Windows 10-event woensdagavond. Tijdens dat evenement maakte het softwarebedrijf ook bekend dat 1,7 miljoen mensen de kans hebben aangegrepen om de nieuwste Windows-versie te testen. In totaal zou een previewversie van Windows 10 3 miljoen keer getest zijn.

Windows 10 komt zowel uit voor de pc als voor tablets en smartphones; daarmee verdwijnt voor consumenten het onderscheid tussen Windows en Windows Phone, hoewel er visueel waarschijnlijk nog steeds forse verschillen zullen zijn. In september bleek al dat Windows 10 voor pc's onder meer een nieuw startmenu krijgt, dat voorzien is van live tiles en een Expose-achtige modus.

Afbeelding: The Verge

Door Joost Schellevis

Redacteur

21-01-2015 • 18:23

401 Linkedin

Reacties (401)

401
377
176
4
0
104
Wijzig sortering
Hier staat dat de gratis upgrade permanent is: http://blogs.windows.com/...on-of-windows-windows-10/
We announced that a free upgrade for Windows 10 will be made available to customers running Windows 7, Windows 8.1, and Windows Phone 8.1 who upgrade in the first year after launch.*

This is more than a one-time upgrade: once a Windows device is upgraded to Windows 10, we will continue to keep it current for the supported lifetime of the device – at no additional charge.

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 22 januari 2015 11:14]

Klinkt nog een beetje vaag, wat als je win7->win10->herinstallatie doe? Moet je dan weer vanaf win7 beginnen of kan je meteen win10 installeren?
Wellicht zal Windows 10 net als Windows 8 een soort reset-functie ingebouwd hebben. Daardoor is een echte format+reinstall vaak niet meer nodig. ;)
De meeste her installaties gebeuren bij mij als mijn Windows niet meer boot. Dus dan ben je daar toch niets mee?
Toch wel, de reset-functie zit in het speciale bootmenu van Windows waar je ook de Veilige Modus en dergelijke terugvindt. Je kunt ze ook uitvoeren vanaf een W8-installatiedisc (of USB-stick), dus je Windows moet er echt niet meer voor kunnen opstarten. Een van de dingen die heel handige verbeteringen zijn tegenover Windows 7, maar waar bijna niemand van afweet :)
Ow nice. Worden dan alle bestanden/instellingen zoals in Windows 7 naar een windows.old map verhuist?
Maar stel, je HDD gaat kapot en het enige wat je hebt is de boot cd van b.v w8.1? hoe zit dat dan? of kun je een boot img maken van w10 na de upgrade(dus geen backup) ?

De vraag blijft daar naast nog of je uberhoupt wilt upgraden invb met drivers. mijn laptop(W7) heeft geen eens w8 drivers. en ik vraag het zelfde af voor mijn moederbord of die wel w10 drivers krijgt.

[Reactie gewijzigd door ghost010 op 24 januari 2015 01:37]

Voorzover ik weet werken de meeste drivers op Windows 7 -> 8 -> 8.1 (-> 10?) zonder problemen. Behalve enkele zeer niche-producten (bv. mijn professionele Terratec-geluidskaart) werken de meeste dingen gewoon out-of-the-box. Het is eeuwen geleden dat ik nog eens apart moederbord- of chipsetdrivers heb moeten installeren, deze worden vaak tijdens de installatie van Windows juist gedetecteerd en via Windows Update geïnstalleerd.

Voor de rest vermoed ik dat de reinstall zal verlopen zoals bij W8 het geval was. Daarbij kon je ook in het begin een heel goedkope upgrade krijgen, maar je kreeg daar wel een aparte key voor. Bij de laatste reinstall heb ik onmiddellijk W8 geïnstalleerd met diezelfde key, en ook dat bleek te werken. Ik vermoed dus dat het bij W10 niet anders zal zijn.
Bij laptops vooral is er een hoop software wat op latere OS'en niet zal werken en dus afhankelijk bent van de drivers die Windows mee levert(update).. indien die er zijn.. en het wil wel eens voor komen dat dat dus niet het geval is(ooit w8 op mijn w7 laptop ge-instaleerd).
Of tool software voor je moederbord wat niet ge update word en fouten aan geeft op latere OS versies.

Aangezien de sabertooth moederborden van asus nogal belangrijke tools mee leveren hoop ik dan ook dat dezen ge update worden naar w10.. anders geen w10 voor mij.
Sinds W2K, XP, Vista en nu 7 eigenlijk nooit meer een herinstall nodig gehad.
Dat zit inderdaad wel in de preview versie: zet terug naar eerste gebruik, opnieuw installeren en nog een optie volgens mij.
Goed nieuws wat mij betreft. Ik ga mijn PC met Windows 7 in ieder geval upgraden.
Ik ben wel benieuwd of je bij de upgrade ook van 32 naar 64 bit of terug kan switchen
ik zou je adviseren een image te maken van je instal
Nee, nee, neeeee. Waaacht ff!

Je interpreteert het verkeerd!

Je zou het kunnen lezen als dat de upgrade van Win7/8/8.1 het eerste jaar dat je upgrade naar Win10 gratis is, en dat je na dit jaar alsnog voor Win10 moet betalen (voor de licentie zeg maar). Dit is niet het geval.

Wat WEL zo is, is dat je het moet lezen als dat zodra Win10 gelanceerd wordt, je een jaar de tijd hebt om gratis te upgraden van Win7/8/8.1 naar Win10. Doe je dit NIET binnen het eerste jaar na de release, dan moet je alsnog voor Win10 betalen. EDIT: Net zoals je nu al doet voor een licentie van Win7/8/8.1.


Ik las het eerst ook verkeerd, in de dikgedrukte inleiding kan je het halen zoals het bedoeld is :) .

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 22 januari 2015 13:51]

Als de upgrade eenmaal gedaan is, dan is die permanent voor dat apparaat, ja. Neemt niet weg dat ook in jouw bron vermeld staat dat de upgrade binnen een jaar gedaan moet worden.
En hoe weet MS nou de 'supported lifetime of the device'? Gaan zij bepalen hoe lang een bepaalde laptop of PC gesupport wordt? In bedrijfsomgevingen? Wat een lachertje....
Het houd waarschijnlijk in dat je telkens wanneer er een nieuwere versie van windows uitkomt die upgrade kunt maken, mits de hardwareleverancier die nieuwe versie ook gaat ondersteunen door daarvoor de drivers en dergelijke te maken.
Wanneer een hardware leverancier aangeeft geen support meer te geven voor die nieuwere windows versie, krijg je ook geen upgrades meer.

Op zich ook wel logisch toch? Ik kan nu ook geen windows 8 draaien op mijn oude pentium PC van 10 jaar oud.
Echt wel :D
Heb een Pentium 4 met 2GB geheugen, een SSD en een oversized videokaart draaien met Windows 8.1

Er zijn alleen aanvullende eisen gekomen voor x64 systemen. En dan moet je ook nog de 64-bit versie van Windows 8.1 willen draaien. Elk x86 systeem dat Windows Vista kan draaien, zou ook Windows 8.1 moeten kunnen draaien mits er nog drivers voor te krijgen zijn of de Windows Vista drivers goed werken onder Windows 8.1.
Dit gaat dan overigens om laatste generatie Pentium 4. Niet alle P4 hebben de verplichte CPU functionaliteit.

Microsoft: Wat zijn PAE, NX, SSE2

Prescott M2 en Cedar Mill ondersteunen PAE, NX & SSE2
Ik denk eerder dat ze bedoelen dat je nog recht hebt op bugfixes en service packs.

Dus bijvoorbeeld 10 -> 10.1 zal gratis zijn, voor naar versie 11 te gaan zal het waarschijnlijk betalen zijn - ook al is je toestel nog maar 1 jaar oud.
Dit is toch precies hetzelfde als alle fabrikanten van hardware nu beloven? Met name in de mobile devices wereld? Zolang de telefoonmaatschappijen en/of pc bouwers drivers leveren, kan je dus upgraden. Wat er precies gebeurt bij hardware upgrades en/of reparaties blijft wel nog vaag.

Volgens mij is 'supproted lifetime of device' ook gericht op OS updates, en niet zo zeer op security patches / normale support, wat voor bedrijfsomgevingen veel belangrijker is. In een bedrijfsomgeving zie je een andere vraag, daar bedrijven niet aan iedere upgrade mee doen, en/of pas later migreren naar een nieuwe versie omdat ze eerst alle applicaties getest/bijgewerkt willen hebben zodat ze niet in een 'mixed' OS situatie terecht komen.
Ik ben wel benieuwd wat de achterliggende reden is om "gratis" te mogen upgraden. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik dat echt gratis ga krijgen, no strings attached. Mij bekruipt het gevoel dat er ergens in de toekomst zaken zullen verschijnen waar ik voor moet gaan betalen.
Het is heel simpel na dat eerste jaar blijf je jaarlijks betalen dus hebben ze een betalende klant terug.

Zo werkt het tegenwoordig met wel meer software zoals bij Adobe Lightroom
Voor de duidelijkheid, Microsoft zegt:
We will offer a free upgrade to Windows 10 for qualified new or existing Windows 7, Windows 8.1 and Windows Phone 8.1 devices that upgrade in the first year!* And even better: once a qualified Windows device is upgraded to Windows 10, we will continue to keep it up to date for the supported lifetime of the device, keeping it more secure, and introducing new features and functionality over time – for no additional charge.
ik hoop dat je mag upgraden binnen jouw 'windowsversie' ..
ik heb bv een aantal PRO licenties en hoop dat die niet 'gratis' worden omgezet naar HOME licenties omdat ik van een aantal "pro" functies wel gebruik maak (zowel in w7 als w8.1)
het lijkt me niet dat je van pro naar home gaat, misschien komen ze nog wel met nieuws dat pro wel geld kost aangezien dat bedoelt is voor zakelijk gebruik.

waarom ze het gratis doen, Ik denk dat ze gewoon een mooie OS willen uitbrengen en dan geld gaan proberen te verdienen door hardware te verkopen waarop de OS draait. als windows 10 echt goed en moi is zou het moeten kunnen werken
Windows 8 naar Windows 8.1 behield ook je versie, maar 7 heeft wel enkele edities die in 10 niet meer bestaan, zoals Business en Ultimate.

voor Windows 8.1 zal gewoon gelijk blijven, dus Windows 8.1 naar Windows 10, en Windows 8.1 Pro naar Windows 10 Pro.
dit is dan gelijk aan Windows 8 naar Windows 8.1, maar voor Windows 7 wil dat niet, wat er vallen versies af, maar ik vermoed:
Windows 7 Starter, Home Basic en Home Premium = Windows 10
Windows 7 Professional, Business en Ultimate = Windows 10 Pro
maar dat is enkel een vermoede, zo heb je de meest vergelijkbare functionaliteit.
Ja die kennen we. We zouden ook "gratis" updates krijgen van Vista naar Windows 7. Exclusief 26 euro "administratiekosten" of zo.

Eerst zien, dan geloven.
als ik het mij goed herinner waren het de pc-fabrikanten die die kosten doorrekende. Ze probeerde dus een graantje mee te pikken maar MS had daar geen schuld aan (behalve dan het feit dat ze de fabrikanten geen regeltjes hebben opgelegd)
Voor de duidelijkheid, Microsoft zegt:
We will offer a free upgrade to Windows 10 for qualified new or existing Windows 7, Windows 8.1 and Windows Phone 8.1 devices that upgrade in the first year!* ...
Ik vraag mij af wat ze bedoelen met "qualified", dat klinkt alsof het dus NIET voor *alle* windows 7 / 8 / 8.1 installaties geldt.
Ook dat staat op windows.com:

*It is our intent that most of these devices will qualify, but some hardware/software requirements apply and feature availability may vary by device. Devices must be connected to the internet and have Windows Update enabled. ISP fees may apply. Windows 7 SP1 and Windows 8.1 Update required. Some editions are excluded: Windows 7 Enterprise, Windows 8/8.1 Enterprise, and Windows RT/RT 8.1. Active Software Assurance customers in volume licensing have the benefit to upgrade to Windows 10 Enterprise outside of this offer. We will be sharing more information and additional offer terms in coming months.
enterprise is ook enorm vaak als illegale versie geinstalleerd en in de bedrijven is het niet altijd wenselijk om over te stappen; bovendien zit daar geld en microsoft zal wel geld willen vangen van z'n enterprise klanten.... deze krijgen nu ook al licenties aan belachelijk lage prijzen omdat hun volumes zo groot zijn
nope. Wat er staat is dat upgraden binnen 1 jaar gratis is, niet dat je na de upgrade na een jaar moet betalen!
nope. Wat er staat is dat upgraden binnen 1 jaar gratis is, niet dat je na de upgrade na een jaar moet betalen!
Wel is het zo dat een hele hoop mensen gewend zijn aan dat fenomeen. De eerste maanden of het eerste jaar minder betalen en daarna meer. De mobieltjes- en abonnementengeneratie vooral.
Dus? Dat is een excuus om niet goed te lezen?

De denkwijze hier is dat MS zoveel mogelijk Windows 7 en 8 gebruikers binnen het jaar naar Windows 10 wil hebben.
Klopt volgens mij. Ik denk dat ze een herhaling van de Windows XP situatie willen vermijden, waarbij gebruikers eigenlijk tevreden zijn en geen zin hebben om te betalen om over te schakelen. Als je die drempel verlaagt door de overstap gratis te maken, komt dat MS ook goed uit omdat ze dan kunnen besparen op ondersteuning en onderhoud van oude versies. Je kan wel zeggen dat je na x jaar geen support meer geeft, maar als het gros van je gebruikers nog steeds op een oude versie zit, ligt dat moeilijk en is het geen haalbare kaart. Ik denk persoonlijk dat het een goede zet is. Ik heb 2 machines op Win 7 draaien en was echt niet van plan om te betalen om over te schakelen, daar ik eigenlijk best tevreden ben over hoe het nu draait. Maar als het gratis is, heb ik uiteindelijk weinig reden om het niet te doen. Tenslotte denk ik dat MS terug een beetje een opsteker nodig heeft, iets om mee uit te blinken. Het is immers al een tijdje geleden dat MS bij particuliere gebruikers nog echt populair en trendy is geweest en in de spotlights heeft gestaan met een van hun producten.
Anoniem: 167912
@Martin1121 januari 2015 18:51
heb je hier ook een bron voor?
Anoniem: 310408
@Martin1121 januari 2015 19:14
Het is heel simpel na dat eerste jaar blijf je jaarlijks betalen dus hebben ze een betalende klant terug.
Je duimzuigt. MS heeft duidelijk gemaakt dat er wellicht ook abbonementsvormen komen maar dat het huidige bedrijfsmodel blijft bestaan. Als jij je Win8.1 update betaal je voor het OS NIET per jaar.
Hoezo alsnog jaarlijks blijven betalen? Ik meen te begrijpen dat dit abonnement alleen maar een van de opties is. Je bent daartoe niet automatisch verplicht en kan toch zoals bij de voorgangers nog steeds kiezen voor een gewone licentie? En als je dat binnen een jaar toe besluit is dat gratis lees ik. Of begrijp ik het verkeerd? Vooropgesteld dat het je aanspreekt lijkt het me een goede deal.
Maar dat is niet wat er staat. Om ervoor te zorgen dat gebruikers upgraden naar windows 10 (en niet zoals met XP bvb allemaal op 7 blijven) bieden ze de upgrade gratis aan als je binnen het jaar een upgrade uitvoert.

Microsoft zal zeer zeker een reden hebben om dit zo aan te bieden en zal vast en zeker geld verdienen met de nieuwe versie (nieuwe pc's en zakelijke markt).
Met Adobe Lightroom noem je dan ook net het Adobe programma welke niet met een licentie werkt. Ja, je krijgt deze ook wanneer je een Creative Cloud abonnement neemt. Maar je kunt hem wel gewoon los kopen.
Nope. Upgraden binnen een jaar upgraden is helemaal gratis. Pas na een jaar kost upgraden geld. Niks geen jaarlijkse betalingen.

De reden: zoveel mogelijk Windows 7 en 8 gebruikers binnen het jaar naar Windows 10 te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 614 op 21 januari 2015 21:42]

Windows blijft gewoon werken, het Office 365 wat er bij zit, niet. Maar die kan je makkelijk weer verwijderen en gewoon stand alone Office installeren.
Als je Office niet goed vindt, dan ligt het probleem aan jou, niet aan Office. :)
niet iedereen rijdt graag in een bmw 3-series, smaken verschillen en ik vindt dat lint nu eens minder handig/leuk dan klassieke werkbalken, die bovendien ook gewoon aan te passen zijn.

bovendien kan je niet alles opslaan in een odf bij microsoft, maar wel in hun eigen ooxml docx/xlsx/... bestanden. Bij ODF krijg je melding dat er verminderde compatibiliteit is en dat bepaalde functies niet zullen kunnen worden opgeslagen. (bij eerste keer opstarten moet je die keuze maken + krijg je melding van verschil tussen ODF en MS-OOxml (.docx/xlsx/...)
Win 8.1 was ook gratis en bevatte zo'n beetje even veel als dze upgrade. OS gratis en betalen voor office ed lijkt mij een goed verdienmodel, zeker voor de tabletmarkt. Andriod kan ook leven van het systeem rond het os, waarom zou ms niet hetzelfde kunnen?
Klopt, maar natuurlijk alleen gratis als je Windows 8 al had.
Zo is het hier ook, alleen gratis (gedurende het eerste jaar) voor gelicenceerde gebruikers van Windows 7 of -8.
Zo is het hier ook, alleen gratis (gedurende het eerste jaar) voor gelicenceerde gebruikers van Windows 7 of -8.
Gedurende het eerste jaar UPGRADEN, dus, je hebt 365 dagen de tijd om te upgraden. Wat betalen en flauwekul lees ik hierboven. ..

[Reactie gewijzigd door GentiLi op 22 januari 2015 02:18]

Ik denk dat MS ook zou kunnen leven het dat wat om Windows heen zit, maar met Windows zelf duidelijk meer verdient. Ik zou iig graag een update van mijn Win7 willen krijgen en zou Office er meteen weer afgooien... eens zien of het ècht zonder abbo gaat, lijkt me wel fijn.
Daar heb je gelijk in he, maar Windows is wel even wat anders dan Android he;)
Heel simpel. Steeds meer en meer diensten worden cloud/subscription based. De winst voor MS zit hem dan ook in de online diensten zoals Office online alsook de verkoop van apps in de market place.

Bijkomend is het niet ondenkbaar dat Windows in de toekomst met een abbonementsmodel zal komen. Waarbij je een basis OS gratis krijgt maar voor de bijkomende functionaliteiten zal moeten betalen zij het eenmalig voor die versie, danwel met een abbonement en altijd up-to-date zoals we vandaag met Office zien.
Om te voorkomen dat Windows 7 een tweede XP wordt, Windows 7 en 8 licenties zijn redelijk nieuw dus heeft iedereen de laatste jaren voor een licentie betaald en dus is er voldoende geld binnen gekomen. Door iedereen nu op Windows 10 te zetten hoeven ze niet alsnog 10 jaar alle oude versies te onderhouden. En vanaf Windows 10 gaan ze niet meer met nieuwe grote versies komen maar gewoon kleine updates via de windows update dus iedereen blijft voortaan up to date, en geen bedrijven meer die 10 jaar achter lopen. Alleen maar voordelen!!
Ze hadden nog wat goed te maken. En dat voelden ze. Ik vind het respectabel. Bovendien moeten ze nu natuurlijk steeds meer concurreren met Google, en als laatste willen ze voorkomen dat mensen de hand op de knip houden; ze moeten wel PC's blijven kopen, en niet gaan zitten wachten op windows 10. Je kan dus rustig je PC in de winkel halen, het is ook naar de leveranciers toe een gebaar.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 21 januari 2015 23:24]

De reden is simpel: snelle adoptie. Microsoft heeft er alle baat bij dat softwaremakers overgaan op de 'universele apps' om zowel Windows als Windows Phone snel van veel apps te voorzien. En daarnaast, als er veel mensen positief zijn over Windows 10, dan gaan de verkopen vanzelf beter en zijn er misschien meer mensen die Windows 8 niks vinden en na een jaar nog niet geupdate zijn om ervoor te betalen.
De reden is dat ze het Windows 10 ecosysteem zo groot mogelijk willen krijgen zodat ontwikkelaars (eindelijk, een voor MS hopelijk) meer apps zullen ontwikkelen voor Windows 10, die dan ook zouden moeten werken op (ideaalbeeld) alle telefoons, tablets, laptops en PC's die allemaal het zelfde OS draaien.
Op deze moment verliest MS enorm veel marktaandeel bij bedrijven die meer en meer hun werknemers laten werken op tablets (bv. horeca waar obers rondlopen met een tablet) en daar krijgt Windows gewoon absoluut geen voet aan de grond. Door één groot ecosysteem te creëren dat 'perfect' samenwerkt en geïntegreerd is hopen ze daar terug aan belang te winnen. En natuurlijk, iedereen die op het werk ziet hoe goed heel dit systeem werkt, zal thuis dan toch ook wel een Windows 10 device kopen die even perfect samenwerkt met hun laptop ipv. voor Apple of Android te kiezen...
Ik ben wel benieuwd wat de achterliggende reden is om "gratis" te mogen upgraden. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik dat echt gratis ga krijgen, no strings attached. Mij bekruipt het gevoel dat er ergens in de toekomst zaken zullen verschijnen waar ik voor moet gaan betalen.
Windows wordt "Free to play" maar je moet wel de DLC aanschaffen voor internet, multimedia support, DirectX gaming etc :P
Dat zou helemaal mooi zijn. Én een cleane Windows (zonder Internet explorer en Media player meuk), én gratis! Win-Win!. Please, mag het hele metro gedoe ook een 'DLC' worden? Eigenlijk wil ik alleen een goede kernel en een simpele GUI/Desktop. Krijg ik dan geld toe?

Nee, ondanks dat dit een droomscenario is ben ik toch bang dat Microsoft zoveel mogelijk meuk blijft meeleveren. Nieuwe browser, 'Cortana', 'App-Store', 'Windows Live integratie', Microsoft Cloudcrap, ... Yey! :'(

[Reactie gewijzigd door 147126 op 21 januari 2015 22:46]

En toch kan je een andere browser, app store, clouddienst installeren. Of bestaande diensten negeren.
Win-win?

Das win-win-win;)
En niet te vergeten, betalen voor de media center dlc. Zoals nu al gebruikelijk is in Windows 8
Anoniem: 620028
@Lip21 januari 2015 20:46
Die wil je niet eens gebruiken, probeer xbmc eens of kodi hoe t nu heet.
Da's alleen maar fijn. MS doet dat vanwege de licentiekosten van wat codecs. Die zijn erg hoog en dat terwijl veel mensen dat hele Media Center niet eens gebruiken. Daarom kun je dat, als je wilt zelf los erbij kopen. Ik ben er blij mee want ik zit er toch niet op te wachten.
offtopic; divx free heeft de mogelijkheid tot gratis hvec codec dat heb ik elders nog niet gevonden.

ontopic, waar zit het verdien model het eerste jaar? eindigt de support voor win7 eerder? begint het marktaandeel t.o.v. linux/android/mac te klein? het is niet des MS.
goh, ik heb win 8 pro + Mediacenter; en dat mediacenter kreeg ik toch ook gratis; ik was wel bij de early adopters van w8, dus kan wel zijn dat het later betalend werd...

ps: de Mediacenter kon je gewoon gratis 'aanvragen' en dan kreeg je daar een key voor... later kwam uit dat mensen gewoon die key aanvroegen en daarmee een volledige w8 unlockten die eerst illegaal geinstalleerd was....
Het is heel simpel apple doet dit ook en dus om in het spoor te blijven doet MS dit ook. Verder zal MS echt wel veel cash hebben en dus deze release is al ingecalculeerd
Spijker op zijn kop! Precies mijn idee! En verder vermoed ik ook compatibiliteitsproblemen in sommige gevallen. En hoe zit het met Secure Boot? De meeste laptops met Win7 pre-installed hebben geen UEFI, dus hoe wordt zoiets opgelost? Nee, ik zie nog wel de nodige problemen.

En het woord "gratis" bij commercieel ingestelde bedrijven geven me tegenwoordig de rillingen. Iets wat gratis is betekent dat men iets anders van je wil. Gegevens sowieso, maar ik vermoed dat er ook een ander verdienmodel aan vastzit die vast weer inhaakt op je privacy.

Weet je... ik blijf lekker zitten waar ik zit. En bovendien: ik ben toch niet afhankelijk van Windows. En da's wel een fijne wetenschap. Dus als Win7 end-of-life is... jammer dan. Heb ik weer een extra partitie over om er weer een Linux-distro op te kwakken (als de laptop tegen die tijd nog leeft)... }>
Ik denk dat er een aantal zijn:

- marktaandeel.
- Het w8 fiasco voorkomen
- w10 heeft een ander verdienmodel dat geheel leeft van een grote markt met veel spelers, zoals Android. Het is duidelijk dat MS eenzelfde beweging gaat maken, maar daarbij het OS wel in eigen zak houdt. Je mag er voor developen, en dat is een stuk aantrekkelijker als er veel gebruikers zijn.
- MS gaat geld verdienen met appstore en cloud diensten
- Het OS wordt de gateway tot al die 'value added services'
- MS levert nu ook veel meer hardware, dus het OS is een minder grote kostenpost in het geheel

Ik vind het een hele positieve beweging en ook eentje die nodig zal zijn om Windows concurrerend te houden. Ik denk dat MS ook wel ziet dat een OS als Android juist dankzij de eigenschappen die het heeft als een 'gratis' OS zo stormachtig kan groeien. Ze moeten iets gelijkwaardigs hebben dat de extra voordelen biedt die Windows nog steeds heeft, en tegelijkertijd breiden ze het OS uit op alle mogelijke devices. Ze zetten zichzelf weer heel sterk in de markt zo.
Ik ben wel benieuwd wat de achterliggende reden is om "gratis" te mogen upgraden. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik dat echt gratis ga krijgen, no strings attached. Mij bekruipt het gevoel dat er ergens in de toekomst zaken zullen verschijnen waar ik voor moet gaan betalen.
Op winworldpc, een site met diverse oude operating systems als abandonware (die van MS tot en met de laatste bèta van XP, maar zonder de final), staat het volgende:
The Windows XP marketshare as of November 2014 is ~17%. This is higher than Windows 8 and 8.1 combined. As a result, we are not offering Windows XP downloads. Please do not ask.
Kortom, mensen blijven lang hangen bij oude software.

Door het eerste jaar een gratis upgrade te bieden krijg je in ieder geval tweakers/systeembeheerders/etc sneller zover om op W10 over te stappen of minstens te proberen. Voor je verdere adoptie kan krijgen heb je eerst early adopters nodig en dit is dan wel een aardige manier om die early adopters te stimuleren.
Ben wel erg verrast over het feit dat je Windows 7 ook gratis kunt upgraden.
Ze willen vast het verhaal van Windows XP voorkomen, die heeft nog steeds een groter marktaandeel dan 8/8.1...

(Bron: http://en.wikipedia.org/w...hare_of_operating_systems)
maar upgraden vanaf je xp is natuurlijk dan weer niet mogenlijk, ik heb ook nog steeds een xp bak, puur en alleen omdat ik het geld niet heb om overal nieuwe windows voor te kopen.
En het draaien van windows xp is zooo slecht, maar mensen daar daadwerkelijk van af helpen zit er dan jammer genoeg net weer niet in.
Niet dat ik niet blij ben met hun besluit hoor, mijn huidige pc gaat mooi over naar 10 binnen een jaar, maar zeker niet binnen de eerste paar weken van release :P
Dan gooi er je er toch Lubuntu op? Is gratis en draait fantastisch op oude Windows XP machines. Ik heb een paar manden geleden op een oude XP machine Lubuntu opgezet. Ik was/ben een noob met Linux maar het is fantastisch. Zelfs diverse oude spellen lopen prima via Wine. En de simpele no-nonse interface van Lubuntu moet een XP diehard wel aangspreken. ;)
Windows 8 upgrade koste bij introductie 30 euro.

Nu weet ik niet hoeveel pc's je had, maar dat mocht niet het probleem zijn.

Ik zal in ieder geval upgraden zodra het kan. (ik ben een tevreden windows 8(.1) gebruiker.
Het "koopje" was zelfs nog groter dan dat, je kreeg voor dat bedrag namelijk de professional editie die normaal een stuk duurder is maar wel wat leuke extra's heeft.
Anoniem: 414038
@joop9921 januari 2015 20:04
Ik had net voor de release van Windows een laptop gekocht. Daarom kon ik Win8 kopen voor 15 euro.
En daar bovenop gratis Windows Media Center.
MS heeft bij de introductie van zowel 7 als bij 8 promotieprijzen aangeboden voor het OS. Dat jij hier geen gebruik van hebt gemaakt om goedkoop je systeem op te waarderen heb je enkel en alleen aan jezelf te danken. Nu moeilijk gaan doen omdat ze geen gratis upgrade geven voor een systeem dat bij de release van 10 al weer 2 jaar EOL is vind ik een beetje een vreemde gedachtengang aangezien je eigenlijk vandaag al een ander OS zou moeten hebben.
MS heeft bij de introductie van zowel 7 als bij 8 promotieprijzen aangeboden voor het OS. Dat jij hier geen gebruik van hebt gemaakt om goedkoop je systeem op te waarderen heb je enkel en alleen aan jezelf te danken.
Al was het gratis geweest, mijn systeem was/is er niet geschikt voor. En xp werkt goed, dus..
Er zijn nu al lekken bekend voor XP waar geen patch meer voor komt dus surfen met XP is gewoon riskant.
Je PC kan op een site zo maar besmet raken met malware zonder dat je het merkt en dan bijvoorbeeld ingezet worden in ene botnet en ook kunnen je gegevens inclusief wachtwoorden gestolen worden.
Er zijn nu al lekken bekend voor XP waar geen patch meer voor komt dus surfen met XP is gewoon riskant.
Ja, dat is helemaal waar en kan niet vaak genoeg gezegd worden. Ik surf of telebankier niet met xp. Dat gaat goed met Ubuntu. Of nog beter: mijn vrouw doet dat, met win 8.1 pro 64. :)
Ik weet niet wat voor systeem je hebt, maar zelfs op mijn 8 jaar oude laptop en 9 jaar oude XP bak draait W7 soepeltjes en het geheel loopt zelfs beter dan XP ooit heeft gedaan, op beide systemen.

[Reactie gewijzigd door Peenutzz op 22 januari 2015 07:15]

Toen Windows 7 net uit kwam, had ik nog niet zo heel lang daarvoor Windows XP gekocht en wat denk je? € 14,95 om een legitieme Windows 7 licentie te bemachtigen. Vervolgens een klein beetje de regels aan mijn laars gelapt en ook voor een computer die ik al enkele jaren had staan met legitieme Windows een upgrade gegeven naar Windows 7 voor eveneens € 14,95.

Overigens hebben heel veel gebruikers hier gretig gebruik van gemaakt en ook met Windows 8 was dit niet veel anders. Zo heb ik bijv. een Windows 8 bemachtigd voor eveneens rond de € 15,00 terwijl m'n Windows 7 licenties inmiddels toch al een aantal jaartjes oud zijn.
maar upgraden vanaf je xp is natuurlijk dan weer niet mogenlijk, ik heb ook nog steeds een xp bak, puur en alleen omdat ik het geld niet heb om overal nieuwe windows voor te kopen.
En het draaien van windows xp is zooo slecht, maar mensen daar daadwerkelijk van af helpen zit er dan jammer genoeg net weer niet in.
Niet dat ik niet blij ben met hun besluit hoor, mijn huidige pc gaat mooi over naar 10 binnen een jaar, maar zeker niet binnen de eerste paar weken van release :P
Windows XP is qua updates ruim 10 jaar meegegaan. Windows 7 gaat qua (security) updates ook nog tot 2020 mee. Je hoeft dus maar ongeveer 1x per 10 jaar een keer 100 euro uit te geven (OEM licentie maar daar kijkt niemand naar) om een Windows versie te hebben die van security updates voorzien wordt. Dat is minder dan een euro per maand.
Inderdaad, die kosten worden erg overdreven. Het is een stuk software cruciaal om gebruik te maken van je computer (als je dat niet vond had je wel linux oid) en je gebruikt het vrijwel elke dag. Dan is ~100 euro écht niet veel geld verdeeld over 3 jaar of meer
Waarom draai je nog XP? Gebruik op zijn minst dan een linux distro of zo, XP nu nog gebruiken is ronduit gevaarlijk
Ik heb jaren lang helemaal geen inkomen gehad, zelfs 15euro was voor mij meer dan ik me kon veroorloven dus gebruik ik nu nog steeds op 1 pc xp omdat die hier staat om gezellig samen te gamen op thuis netwerk.
Linux gebruik ik graag, maar niet voor alles.

Binnenkort ga ik wel eens nieuw kopen, maar tot nu toe kon ik dat gewoon echt niet betalen en nu zat ik voornamenlijk te wachten op de nieuwe windows10, wat nu dus niet meer hoeft omdat je gratis kan upgraden, dus wees niet bang xp is ook hier binnenkort verdwenen.
Als je geen geld hebt om een besturingssysteem te kopen waarom ga je dan niet over op een Linux systeem? Ik hoop dat je snel iets meer gaat verdienen binnenkort zodat je die 80 euro kunt missen voor een windows besturingsysteem mocht je Linux niks vinden.
Omdat de meeste mensen echt wel software gebruiken die niet geschikt is voor op linux of OSX te draaien. Feit is en blijft dat de meeste software nieuw als oud voor windows is gemaakt .
linux geef ik je gelijk, maar osx. meeste software is wel beschikbaar voor osx (games uitgezonderd)
Probeer jij eens op een typische DOS 6.22 machine Windows 10 te installeren :+
Klopt, maar in veel gevallen zal het niet zozeer het geld zijn dat een rol speelt bij de overgang van een Windows versie naar de andere. Meer de hele ICT afdeling van een bedrijf of instantie die gruwelijk lang bezig kan zijn en er een grote kans is dat er fouten worden gemaakt.

Een ziekenhuis kan het zich niet veroorloven om dagenlang lam te liggen door een fout tijdens de overgang. M'n moeder werkt als beleidsmedewerker in het AZM (Academisch Ziekenhuis Maastricht) en ze zijn daar nog niet eens zo heel lang pas overgestapt van XP naar 7 :+ Uiteraard keken m'n vader en ik haar even met scheve hoofden aan: ga dan gelijk naar Windows 8. Voorkeur voor de UI of niet, ik heb na een aantal maanden gebruik toch wel begrepen dat W8 iets soepeler en sneller werkt dan 7 zolang ik dat startmenu maar vermijdt.

Het bleek in dat ziekenhuis een vrij grote klus om alle PC's klaar te stomen voor 7 zonder dat er data verloren zou gaan. Geld was niet het grootste hekelpunt en het feit dat Microsoft dat punt wegneemt zal niet betekenen dat iedereen over zal stappen.

Ik vraag me, zoals enkele anderen zie ik, wel af hoe het zit als ik straks gratis overstap naar Windows 10 maar een jaar later besluit om Windows opnieuw te installeren. Ik heb W8 aangeschaft omdat ik niet steeds eerst Vista wilde installeren om vervolgens de W7 upgrade er overheen te gooien. De W10 update is straks gratis maar moet ik dan weer eerst 8 installeren bij een schone schijf? En is W10 dan nog gratis? Ik hoop dat ze mijn W8 code dan aan W10 binden of zo. :?
Je krijgt gewoon als je update van W8 naar W10 een soort van automatisch aangemaakte key, waardoor je weer verder kunt. Maar wat bedoel je met "een schone schijf?" Te weinig schijf ruimte ofzo?
Nou, een upgrade zoekt altijd (in ieder geval bij Vista -> W7) naar een voorgaande versie van Windows. Dit om te voorkomen dat mensen een update als volledige versie gebruiken. Met een schone schijf bedoel ik dus een nieuwe, of in ieder geval een schijf waar geen Windows meer op staat.

Als ik straks op een schone schijf eerst W8 moet installeren, die naar 8.1 moet updaten en dan de W10 update moet downloaden (of natuurlijke direct van 8 naar 10 als dat kan), dan gaat het wel erg lang duren. Een DVD schijfje met de volledige versie zou zeer fijn zijn. Dan ben ik nog best bereidt om voor de kosten van zo'n schijfje te betalen.
Voor 8.1 kun je gewoon de ISO downloaden, daarmee kun je een clean install uitvoeren. Je overschrijft dan bijv je bestaande installatie of op een nieuwe schijf.

Als je je 8.1 key netjes bij de hand houd kun direct 8.1 installeren. Eerste install is met een tijdelijke key, na installatie kun je je Eigen key dan invoeren en activeren. ff googlen en je hebt de details zo gevonden. Makkelijkste is een van je geactiveerde win 8.1 install een image maken en die ff op je schijf terugzetten voor je de w 10 installer start, iets van werk maar ook zo gepiept met SSD's ....

Bij win 10 maak ik dan mooi een image van 8.1 en/of maak eerst eens een dual boot met 8.1.

[Reactie gewijzigd door mjl op 21 januari 2015 22:28]

Maar daar ben ik dus bang voor. Ik wil niet eerst W8.1 installeren om er vervolgens W10 upgrade overheen te gooien, ik wil gewoon meteen W10 op de schijf zetten bij een schone installatie.

Maar misschien werkt een ISO voor W10 ook wel.
Preview kan je gewoon op nieuwe installatie zetten; je dient wel tevoren een microsoft account aan te maken.
ik vermoed dat ze de key opslaan in je Microsoft account en daar een fingerprint van je hardware opslaan (net als ze nu doen met backup instellingen van windows 8 en met office 365)
Bij herinstall van win10 geef je je account weer op en wordt de activatie goedgekeurd.
Ik had een niet geactiveerde w7 daar kon ik toen ook gewoon de Windows 8 upgrade code overheen gooien
Het gaat er ook om dat de upgrade Windows vindt, verder maakt het niet uit of deze geactiveerd is. Het activeren is mijn probleem niet. Het überhaupt installeren voor de upgrade is mijn probleem. Ik ga liever meteen voor W10 en niet eerst Windows 8 installeren bij een schone installatie.
Volgens mij kan je een update ook installeren op een lege/schone schijf.

Tijdens installatie vraagt hij dan om een cd met een eerdere versie van Windows (ter controle). Tenminste dat is tot nu toe nog altijd zo het geval geweest, ik kan me niet voorstellen dat Windows 10 hier opeens in gaat afwijken.
Maar dan heb je dus al een W10 schijfje nodig. Iets wat ik niet zal hebben als W10 een download upgrade wordt.
Volgens mij kan je op zeker moment wel een iso downloaden. Of een usb van maken.

Voor een installatie op een schone schijf heb je ten alle tijden een (boot) installatiedisk/usb of een geïnstalleerd os nodig.
Nagoed, we gaan het allemaal zien wanneer W10 uit komt. In ieder geval bedankt voor de tips :)

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 22 januari 2015 12:38]

Dat is niet waar; W10 kun je direct uit de boot installeren van een iso die op dvd is gebrand.
Als ik straks op een schone schijf eerst W8 moet installeren, die naar 8.1 moet updaten en dan de W10 update moet downloaden (of natuurlijke direct van 8 naar 10 als dat kan), dan gaat het wel erg lang duren. Een DVD schijfje met de volledige versie zou zeer fijn zijn. Dan ben ik nog best bereidt om voor de kosten van zo'n schijfje te betalen.
Als je dat vanaf W7 moet doen incusief updaten, dan 8, dan 8.1, en dan pas 10 ben je wel even bezig :D
In het ziekenhuis waar ik werk is de helft van de pc's nog XP. En we rollen er nog steeds uit met XP omdat sommige software nog niet werkt op 7...

Security is echt wel geen prioriteit in een ziekenhuis :-)
Nogal frustrerend als je zelf op IT werkt...
Dat was bij de Windows 7 naar 8 update niet het geval je kon gewoon Windows 8 installeren. dus dat zal bij 10 niet anders zijn.
Het kan niet zijn dat een bedrijf jaren nodig heeft om aan een migratie te starten. Dan loopt er toch echt iets mis binnen je IT afdeling. Moet er grondig getest worden? Uiteraard. Maar binnen enkele maanden na een release moet je toch echt in staat zijn om de eerste werkplekken op je werkvloer te kunnen voorzien van het nieuwe OS. Laat hen een halfjaar lang extra proefdraaien zodat je weet waar het schoentje eventueel nog knelt en rol dan verder uit. Binnen een jaar na release ben je dan bezig met uitrollen.

Vele grote bedrijven zijn in 2014 van XP naar 7 gegaan en door de rotslechte reputatie van ME3, euh Vista 2.0 ik bedoel natuurlijk 8 zullen ze die versie helemaal overslaan. En gegeven de koerswijziging die MS nu doorvoert met het startmenu (iets wat al zeer lang in de lucht hing) kan je hen geen ongelijk geven.

Eerst geef je trouwens aan dat een testtraject zeer lang duurt, en dan ga je aanraden om maar onmiddelijk naar een zeer jong en ongetest OS over te stappen.

Indien de gratis Windows een upgrade versie betreft dan zal je in principe altijd eerst je legale vorige versie moeten installeren en activeren voordat je je Windows 10 zult mogen installeren. Al is het ook mogelijk dat de goede oude Windows truc nog toe te passen is: je installeerd hem stand alone en geeft dan een upgrade aan zichzelf.
"Het kan niet zijn dat een bedrijf jaren nodig heeft om aan een migratie te starten. Dan loopt er toch echt iets mis binnen je IT afdeling."

Met die formulering is het makkelijk antwoorden: dat kan wel, aangezien de IT afdeling niet persé de beslissing hoeft te maken om over te stappen. Dit kan ook door de raad van bestuur worden besloten (even een hoge post, die ik heb horen vallen, gebruikt). Maar als deze mensen de knoop niet door kunnen of willen hakken, kunnen er zeker jaren overheen gaan voordat een bedrijf überhaupt start met de migratie. Het AZM is daar een mooi voorbeeld van.

"Eerst geef je trouwens aan dat een testtraject zeer lang duurt, en dan ga je aanraden om maar onmiddelijk naar een zeer jong en ongetest OS over te stappen."

Ik geef niks aan, ik zeg/meld het. Aangeven doe ik in het verkeer met de richtingaanwijzer. Maar wie zegt dat Windows 8 ongetest is? Windows 8 is inmiddels ook al weer een tijdje uit en het systeem blijkt, buiten het hevig besproken startmenu, toch wel degelijk.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 22 januari 2015 16:20]

Ooit in een ziekenhuis rond gerend ? dan weet je dat er heel veel eilandjes zijn met heule leuke exotische software :).
Deze software dient allemaal getest te worden op W10. Hier gaat rustig een jaar overheen aangezien er niet iemand zijn hele carrieere mee bezig is in een ziekenhuis.

Tevens is de software waarschijnlijk W7 only dus moet de leverancier weer met een nieuwe versie komen dat betekend dat je moet wachten op de leverancier tot je de nieuwe versie kan testen op een test PC met W10 :Y)
zoals in elk groot bedrijf, een wirwar van printers, randtoestellen en software. Verschiet niet dat in een groot bedrijf 600 verschillende software pakketten de ronde kunnen doen, en het hoeft niet allemaal op een PC te draaien maar ook op randtoestellen. Elke combinatie moet dan nog getest worden om na te gaan dat bij een globale uitrol er niet een deel technisch werkloos zijn. En het pakket dat de ellende veroorzaakt hoeft zelfs niet in gebruik te zijn het kan roet in het eten gooien voor andere soft. Waarom denk je dat er bedrijven gespecialiseerd zijn in dit soort uitro opdrachten?
Mja, het is dus wel een ICT taak om daar geregeld de stofkam door te halen, ook, bijvoorbeeld, met het oog op het terugdringen van licentie- en onderhoudskosten.
Mja, het is dus wel een ICT taak om daar geregeld de stofkam door te halen, ook, bijvoorbeeld, met het oog op het terugdringen van licentie- en onderhoudskosten.
hangt ook van de leveranciers en de mogelijke alternatieven af.
En wat licentiekosten betreft, die zijn normaliter al betaald, indien je echter de nieuwere versie wil dan dien je extra te betalen.
Meestal loopt een software versie tot de EOL of EOS.
Echter als je een bepaald (duur, meestal zo) toestel in huis hebt dan kan je de kam er niet doorhalen om de soft die het toestel nodig heeft te schrappen.
welkom in de medische wereld (maar er zijn ook andere sectoren met dit probleem):
producent X van product Y biedt enkel ondersteuning voor Windows 7
product Y dient om een toestel aan te sturen en kost een ton (of soms meer)
veel succes om het bestuur te overtuigen dat ze echt voor Windows 10 moeten kiezen... gaat echt niet lukken
en soms is die software update er wel, maar kost deze vreselijk veel geld... ik noem het gewoon oplichterij, feit is dat niemand er wat aan durft te doen
Mijn ervaring met ziekenhuizen en ict is niet de data. Dat staat wel op servers. Het probleem is geld vanuit management en kennis óf tijd bij ict-personeel. Er zijn vele maatschappen in ee ziekenhuis en die willen hun eigen applicaties en dingetjes op de computers, en dat moet ict allemaal maar ondersteunen. Kudo's voor de club die dat goed af gaat!
Ze willen denk ik vooral zoveel mogelijk mensen naar Windows 10 op de desktop willen laten overstappen om zo met Windows 10 op telefoons meer marktaandeel te kunnen krijgen. Dat vind ik dus ook een vrij logische keuze die ze gemaakt hebben.
Kunnen ze straks zeggen: "kijk wat een geweldig OS! Meer dan 70% marktaandeel binnen een jaar!".
Dat doet Apple toch ook?
http://www.neowin.net/new...s-fastest-adopted-os-ever

Ik weet zo even niet of de nieuwe OS van Apple gratis zijn en of de upgrades verplicht zijn (hier mag een Apple kenner mij aanvullen of corrigeren), maar het zou wel wat verklaren.
Niet verplicht, wel (sinds geruime tijd) gratis, mits uiteraard je computer het aankan.
en waarom niet?
de grote fout van Android (en ook Linux) is dat er veel te veel versies van rondgaan waardoor het marktpotentieel voor de softwareproducent lager ligt dan nodig
dat heeft Apple heel mooi opgelost bij iOS (en OSX kan hen tegenwoordig niet zo veel schelen denk ik)
En daarom geven ze OSX gratis weg? Het model dat MS nu ook tijdelijk gaat volgen?

Wat me meer verbaast is dat MS weer de fout maakt als met RT door WP nu ook Windows te noemen. Dus je krijgt weer verwarring, weer mensen die denken dat ze nu opeens PC programma's op hun telefoon kunnen draaien.
Ja dat kan Linux ook geheel gratis, Maar toch kijkt niemand er naar. Bovendien doet Apple het zelfde met beide besturing system
Maar kan de huidige pc's die wel xp en 7 kunnen draaien ook 8 en daar boven wel aan? Als je kijkt naar ram etc. want niet alle computers zijn compatible.
Je ziet juist vaak dat apparatee minder moeite hebben met het draaien van W8 dan W7 omdat het geheugengebruik is teruggedrongen.
En hoe zit het met oude computers want ik heb er een die 3 gig ram heeft zonder graphics kaart ik kan nog net win 7 draaien 32 bit maar 8 kan ik er niet op installeren.
Zonder een grafische chip gaat het inderdaad lastig worden. 3 GB Ram is geen probleem.
Ja ik ga het denk ik als een file server draaien en dan maak ik een gaming pc voor win 10 het ziet er wel goed uit.
MS heeft daar hele mooie tools voor die je kan installeren. wordt dan precies verteld wat wel en wat niet zal draaien op Windows 10 zowel hardware als software. Dat was voor de vorige versies ook beschikbaar. (windows upgrade advisor) http://windows.microsoft....ndows-8/upgrade-assistant neem aan
dat die er ook voor versie 10 komt.

[Reactie gewijzigd door trisje op 21 januari 2015 22:29]

Ik denk dat ze zo een tweede Windows XP willen voorkomen.
Ik denk inderdaad dat je daar een punt hebt.
Wat bedoel je daarmee medenaamgenoot?
Dat iedereen op windows 7/8.1 blijft hangen, zoals ze bij windows xp deden
De vraag is of dat komt door puur de licentiekosten. Het XP probleem zit hem m.i. ook in oude apparatuur, oude software, hele migratie qua kosten en gedoe.
Mm, XP was natuurlijk ook een goed OS destijds, vooral vergeleken met 98 SE.

7 was ook fantastisch - iets ingetogener dan Vista, sneller, etc, maar vertrouwd Windows. 8 is een nachtmerrie met dat Metro gebeuren - onderwater zal het allemaal wel weer geoptimaliseerd zijn, maar zelf blijf ik bij 7 zolang het kan.

Ik ben dan ook benieuwd hoe 10 er uit gaat zien en functioneert. Als het weer Metro wordt, ga ik geen gebruik maken van de gratis upgrade :*)
de keus is aan jouw.
je kan kiezen voor het uiterlijk van Windows 7 waar je metro tiles naast je start menu kan plakken, of je kan het Windows 8 uiterlijk gebruiken.
metro apps zullen nog steeds een grote rol krijgen, maar ze gedragen zich een stuk meer als de oude "windows".
Zouden ze alle versies van windows 7 bedoelen?
Er zijn er zes: Starter, home basic, home premium, professional, enterprize en ultimate.
(ik tik nu op een netbook met starter, uiteraard met geactiveerde god-mode...)
Enterprise natuurlijk niet. Maar voor de rest krijgen alle versies van Windows 7 een gratis upgrade. Windows 8 n 8.1 Enterprise krijgen trouwens ook geen gratis update.
Ik las laatst ook op tweakers dat windows 10 misschien een abonnements dienst wordt zoals office 365.

Misschien hopen ze door dit te doen, dat klanten na dat jaar een abbonement nemen. In plaats van te downgraden.
Nee, Microsoft heeft duidelijk gezegd dat Windows geen abonnementen dienst is. Ja, ze noemen Windows nu zelf een service. Maar dat is voor hun kant het geval, ze gaan Windows 10 behandelen als een service door regelmatig nieuwe features te introduceren. Jij zelf merkt daar niks van - wat geld betreft dan. Je upgrade een keer en blijft dan altijd op de recentste versie, zonder te moeten betalen.
volgens mij is dat zo ook

Op de afbeelding

Windows 10
free upgrade for the first year

Lijkt mij erop dat je Windows 10 het eerste jaar cadeau krijgt en daarna moet betalen voor het gebruik ervan.
Nee, mondeling werd het toegelicht:
Als je binnen het eerste jaar dat win10 uit is upgrade, is dit gratis. Als je de pc daarna herinstalleerde (ook na een jaar) mag je nog steeds win10 draaien.

Als je een pc met win7/win8 later dan een jaar na de win10 release wil updaten, kost dit geld.

Nieuwe features komen vanaf de release van win10 zo gauw mogelijk via een update beschikbaar als het maar kan. Je hoeft niet meer te wachten tot een service pack of nieuwe release van windows.
Misschien heeft Microsoft het bewust nog wat vaag gelaten en wordt het later nog duidelijker of het nu voor één jaar is of niet. Het levert hen nu in ieder geval al extra publiciteit op.

[Reactie gewijzigd door usr101 op 21 januari 2015 20:12]

Er staat toch echt dat het gratis is, pas als je langer als een jaar wacht met aanschaffen dan moet je voor de 1malige aanschaf betalen(net als nu).
Ze zullen wel moeten...sinds Apple de upgrades ook gratis maakt kan Microsoft het niet maken om er wel geld voor te vragen.

Al met al een goede ontwikkeling dat het gewoon gratis is.
Ze zullen wel moeten...sinds Apple de upgrades ook gratis maakt kan Microsoft het niet maken om er wel geld voor te vragen.
Microsoft verdiend haar geld met software, Apple met hardware. Nogal een verschil.
Ja dat klopt.....dus?
Dus Apple heeft met gratis software alsnog een inkomstenbron. Gaat Microsoft haar software gratis maken (omdat Apple dat doet) vervalt haar belangrijkste inkomstenbron. Gaan de aandeelhouders vast niet leuk vinden.
Het gaat om een besturingssysteem, niet om eigen applicaties zoals Office, al zie ik MS die in de toekomst ook nog wel gratis weggeven...
Kijk dat is leuk nieuws, Ben erg benieuwd naar Windows 10..
Daar kun je de livestream live volgen.

Het ziet er supersoepel uit,
Alleen ben ik bang, dat veel nieuwe functies in windows10 cloud/service afhankelijk worden. De autonome werking van windows 7 bevalt mij tot nu toe beter dan windows8, waarin het os gemaakt is om je naar diensten van Ms te sturen ipv platform biedt voor alles en iedereen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 601896 op 21 januari 2015 18:32]

[...]

Daar kun je de livestream live volgen.

Het ziet er supersoepel uit,
Alleen ben ik bang, dat veel nieuwe functies in windows10 cloud/service afhankelijk worden. De autonome werking van windows 7 bevalt mij tot nu toe beter dan windows8, waarin het os gemaakt is om je naar diensten van Ms te sturen ipv platform biedt voor alles en iedereen.
Windows 8 heeft ook al een behoorlijke focus op cloud maar het is absoluut niet verplicht. Nu weet ik natuurlijk niet zeker in hoeverre ze het in 10 verder gaan pushen maar Windows 8 (en 8.1) is net zo cloud-onafhankelijk te maken als Windows 7 (zonder dat ik daar 3rd party tools voor nodig heb).

Bij de installatie even opletten, als je wordt gevraagd een MS Account te gebruiken, is er ook een optie om een lokaal account aan te maken (hebben ze wel onopvallend klein gemaakt, maar hij is er). Dit zorgt ervoor dat je geen automatische koppeling hebt met zaken als Onedrive.

Zelfs als je een MS account gebruikt, kun je de optie kiezen om niet standaard Onedrive te gebruiken, waardoor Windows standaard naar de Documents map zal grijpen voor het opslaan van documenten (zoals in voorgaande versies van Windows).

Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit onder Windows 10 niet anders zal zijn, al was het maar omdat bedrijven er simpelweg niet op zitten te wachten dat mensen met hun persoonlijke account op een bedrijfscomputer gaan inloggen en daarmee automatisch dingen mee naar buiten nemen.
In 8.1 is het dan weer niet mogelijk om uit te loggen in Skype for Win 8 zonder dat je je complete Microsoft ID uitlogt. Dat soort grapjes maken van Microsoft's cloud toch een all-or-nothing pakket.

Ik weet niet of het daaraan ligt (want die installatie heb ik weggekieperd & clean install), maar ik ben tegenwoordig 24/7 online op Skype, ook als mijn smartphone app niet op de achtergrond runt.
[...]
Bij de installatie even opletten, als je wordt gevraagd een MS Account te gebruiken, is er ook een optie om een lokaal account aan te maken (hebben ze wel onopvallend klein gemaakt, maar hij is er). Dit zorgt ervoor dat je geen automatische koppeling hebt met zaken als Onedrive.
Dat kan dus maar voor één gebruiker.
Als je meerdere gebruikersaccounts op je PC wilt, bv voor de veiligheid een beperkt acount naast het account met verplichte adminrechten, of meerdere accounts omdat je met meerdere gezinsleden gebruik maakt van dezelfde pc/laptop. Dan moeten die tweede en volgende accounts dus MS Accounts zijn, of je moet die accounts op een comaincontroller definiëren en de PC/laptop in dat domein hangen.
Heb je hier documentatie over? Ik lees enkel dat een 'local account' maar op 1 computer staat (duh), in plaats van synchroniseert tussen al je computers. Volgens mij kan gewoon meerdere 'local accounts' aanmaken.
Daarover heb ik geen documentatie, dat is mijn ervaring met een serie laptops die we destijds inspoelden met Win7pro maar waarvan we er enkele hebben opgestart met de voorgeïnstalleerde Win8. Je kon daarop via de normale procedure inderdaad slechts één lokaal account aanmaken.
Ik draai mee in de Windows 10 test en moet zeggen dat het nog niet soepel loopt, instabiel en het crasht nog regelmatig op mijn oude testmachine, maar het bevalt me beter dan Windows 8.x wat ik een ramp vind.
Om de volledige functionaliteit te kunnen gebruiken moet je inderdaad wel een internet verbinding hebben i.v.m. hun cloud diensten en zit je aangelogd met je windows account.
De mogelijkheid om locaal ingelogd te zijn is diep weggestopt dus iedereen wordt bij installatie overvallen met de "noodzaak" om een microsoft account aan te maken als ze dit nog niet hebben.
Je kunt dus wel autonoom werken, maar dat is dan wel een zeer magere client die de nodige functionaliteit mist.

Als ik nu zou moeten kiezen tussen Windows 7, 8.1 of 10 dan kies ik nog steeds Windows 7 zoals ik die op mijn vaste PC's draai.
Eenvoudigste oplossing: trek tijdens installatie je netwerkkabel uit totdat je de account registratie voorbij bent. Dan zal hij automatisch zelf afkomen met een lokaal account. En zo ver zit het nu ook weer niet weggestopt gelukkig, al had het inderdaad duidelijker gemogen.
waarom zo moeilijk? je kan tijdens registratie gewoon kiezen om lokaal een account aan te maken. wel zo makkelijk als je tijdens de install drivers en updates binnen wil halen....
Het is ook niet zo vreemd dat ze je in de huidige builds liever laten inloggen in verband met feedback voor hun insider programma.
Ben eigenlijk wel benieuwd welke functionaliteit dat precies is, die niet zonder de cloud kan.

Ik blijf gewoon lokaal werken.
Apps aanschaffen en installeren kan ook niet zonder dat je account aan een Microsoft account gekoppelt is. Om Netflix te kunnen installeren moest ik dus een "cloud account" gebruiken.
Werkt prima hier windows 10. En het menu met live tiles en klassieke start menu gecombineeerd werkt wel prettig.

Daarnaast, zoals hierboven vermeld, het werkt beter met een lokaal account. Netwerkkabel eruit of knopje lokaal account vinden...of even met een fout email adres aanloggen, komt het lokaal account aanmaken vanzelf als optie tevoorschijn.

Daarnaaast heb ik die hele Appwinkel meuk eraf gegooid...

Dat gezeik met appstore installaties daar had ik geen zin in. Gewoon alles op de ouderwetse manier installeren :+

Ik ga in ieder geval alles upgraden naar 10 zodra het officieel kan.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 21 januari 2015 20:31]

Hmm, ik zie het probleem niet van een appstore. Beetje wat Linux ook heeft en daar vind ik het ideaal. Ik draai dan ook alleen software uit goede bronnen en waar ik voor betaal.
Dom, grote kans dat als 10.1 uitkomt je dit moet installeren via de appstore.
Als Netflix ook op Windows 7 wil blijven moeten ze ook een normale installer aanbieden of wel met een héél goede reden komen waarom je een microsoft account nodig hebt voor windows 10 maar niet voor windows 7 en 8.

De enige manier om mensen te forceren apps vanuit de appstore te installeren is om apps alleen voor een specifieke OS aan te bieden en we weten allemaal wat voor een goed idee dat was voor Vista :)
Anoniem: 463321
@Khrome21 januari 2015 19:25
OneDrive :+
Ik bedoelde dus niet apps, maar functionaliteit. Om zaken op te slaan heb ik thuis een netwerkdrive of gebruik ik de ssd van mijn pc/laptop zelf.

Voor cloudopslag heb je ook alternatieven, als je dat uberhaupt wil.
Ik heb eigenlijk de ervaring niet van een instabiele Windows 10. Tot op dit moment eigenlijk geen enkel probleem bij gebruik. Ik test wel op redelijk moderne hardware. Ook in een rampzalige Windows 8.1 kan ik me niet vinden hoewel er bij een gebruik van Windows 7 ook niet echt wat mis is, behalve in een HTPC omgeving. Dan krijgt Windows 8.1 duidelijk de voorkeur boven Windows 7. Dat komt eigenlijk voornamelijk door de aanwezigheid van Aero. In Windows 8 nog steeds aanwezig maar zorgt daar voor minder problemen bij het in- en afstellen van multimedia zaken. MediaPortal (en Kodi), krijgt last van clipping bij een uitgeschakelde Aero, maar een ingeschakelde Aero geeft weer problemen met andere software die ik gebruik voor het aansturen van Ambilight hardware. Bij Windows 8.1 zijn die problemen totaal niet aanwezig.
Bij Windows 10 lijken die problemen ook niet aanwezig dus dat lijkt me een gedegen opvolger van de zowel W7 en W8 Media systemen die hier draaien.
Er zijn driver problemen. Zoals dat op een Intel GMA X3100 ('Santa Rosa', GM965 chipset) je machine vastloopt nadat YouTube klaar is met het spelen van een filmpje in IE/Win10. Is een bug die op een gegeven moment in Windows 8.1 met een driver update is geïntroduceerd.

Deze chipset wordt bijvoorbeeld gebruikt in de veel verkochte MacBooks van Apple, die inmiddels door henzelf niet meer in OS X ondersteund worden.
Ligt dan aan je test hardware. Op mijn werk laptop draai ik meer dan een maand Windows 10. Resultaat 100% stabiel en snel.

En ja lokaal werken is met Windows 10 net als bij Windows 7.
Ze blijven het niet snappen in Redmond.
Zelfs na de felle kritiek op Windows 8 (geen Start, touch interface voor de desktop, etc.), gaan ze gewoon door met dingen door je strot te drukken.

Ik wil alleen Windows lokaal en voor cloud services heb ik bijvoorbeeld Google.
Ik zit echt niet te wachten op een Windows account.
Dan vraag je je misschien af waarom ik bij Windows blijf.
Dat is alleen voor mijn Sony VAIO Flip.
Als er een slechte combinatie is, dan is het VAIO met Linux.

Maar voor een desktop koop ik echt geen Windows machine meer en als laptop/netbook zal het Android of een Chromebook worden.
En voor gaming heb ik een PS4, dus Windows zal ik echt niet gaan missen.
Wat maakt dat je niet zit te wachten op een Microsoft account?
Ik kan me voorstellen dat het dubbel is om zowel een "cloud" account te hebben bij Google als bij Microsoft.

Ik zie nog niet in wat nu precies het nadeel zou zijn om een Microsoft account te hebben.

On topic: Ik ben wel benieuwd naar Windows 10 en zal waarschijnlijk wel snel een upgrade uitvoeren van Windows 8.1 naar 10.
Ik heb op Windows 8.1 ook geen MS account aanstaan.. Alles is lokaal. Ik mis ook vrij weinig moet ik zeggen.
Klopt, het kan en werkt ook prima op windows 8.1.
Maartoch,
  • apps uit de windowsstore zijn vaak net wat beter geïntegreerd in het startmenu als apps daarbuiten.
  • Er worden netbooks verkocht met nauwelijks vrije opslagruimte
  • Het office pakket is gemaakt voor de cloud.
Volgens mij, heerst er vanaf win8 wel een 'cloud' strategie bij MS, en wordt dat gewoon doorgetrokken op win10.
Dat is niet perce slecht, want ik veel gevallen er praktisch.
Ik zou liever hebben voor juist die nieuwe innovaties dat je die centrale factor zelf host vanaf je apparaat, maar daar zitten meer haken en ogen aan omdat jouw apparaten dan afhankelijk worden van slechts eentje, ipv altijd via het internet gebruik kunnen maken van de cloud van ms.
Ik heb recentelijk een laptop met 8.1 gekocht, ik werk daarmee volledig lokaal. Windows store uitgeschakeld (Metro overigens ook). Ik gebruik het gewoon als een Windows 7 die net wat rapper loopt.

Ik hoop alleen dat Windows 10 tenminste dat biedt.
Waarom zou je de Store niet gebruiken in Windows 10. Store apps draaien gewoon in vensters op je desktop en full screen op je tablet, als je daar behoefte aan hebt. Of andersom natuurlijk. It's up to you.
Volgens mij, heerst er vanaf win8 wel een 'cloud' strategie bij MS, en wordt dat gewoon doorgetrokken op win10.
Dat is niet verbazingwekkend: http://www.zdnet.com/arti...mobile-first-cloud-first/

Quote uit de link:

Since his appointment in February, Microsoft has been moving away from the Steve Ballmer-era focus on 'devices and services' towards Nadella's 'mobile-first, cloud-first' vision.

En Satya zet uiteraard door ;)
Totdat je een tweede win8.1 device gebruikt ;)
Dat gebeurt niet. We hebben 22 Windows 8.1 systemen en 3 windows 7 systemen :) Alles lokaal en zonder gezeur :D Me happy
Dan ga jij er van uit dat ik beide devices hetzelfde wil hebben en voor hetzelfde ga gebruiken.
Ik doe het hier anders prima met 2 8.1 devices zonder Microsoft account.
Ik vermoed dat hij eerder bedoelt dat er best wel voordelen aan dat ms-account zitten als je meerdere win8.1 devices gebruikt (als enkele gebruiker). Moet zeggen dat ik het daar eigenlijk ook wel mee eens ben :)
In mijn geval, zou ik dus als ik jou was:

-Mijn verzamelde foto's op smartphone met een snoertje naar mijn pc brengen.
-Mijn huidige document in word met een mail sturen naar mijn tablet/telefoon sturen om daar onderweg aan te werken en vervolgens weer terug naar mijn pc (waar ik dan mijn oude document moet verwijderen).
-back-ups maken van mijn gegevens.
-opnieuw mijn mijn link zoeken in IE, waar ik net was op mijn andere apparaat.
-Niet de dezelfde spelletjes kunnen spelen, of gewoon doorspelen op een ander apparaat.
-Als ik een nieuw apparaat koop, uren bezig zijn met mijn instellingen, mail Clients invoeren etc.

Ik moet er echt niet meer aan denken |:( |:( 8)7

[Reactie gewijzigd door Six9 op 21 januari 2015 22:29]

Ik ben ook best benieuwd naar Windows 10 maar wat ik me afvraag; kan ik nu ook gratis (of met kleine bijbetaling) een DVD krijgen om ook bij een herinstallatie na een jaar opnieuw te kunnen upgraden naar Windows 10?
Google Now en Cortana zijn allebei antwoorden op Apple's Siri. Give credit where credit's due ;)

Release datums:
Siri: October 4, 2011
Google Now: July 9, 2012
Cortana: April 2, 2014
Siri was in het begin vooral spraakherkenning welke google al had maar op een andere manier.

Ik weet niet wat Siri nu is. Maar als ik naar de presentatie kijk is Google now zo ongeveer de gehele gedachte achter windows 10 "slimme dingen"

Ik heb parkeerlocaties voorbij zien komen
Voorspellingen wat je "leuk vind"
Tracking van vluchten.

Niet dat dat erg is, hopelijk werkt het ook in Europa/Nederland. Want dat short er nog wel eens aan zeker bij Apple/Microsoft.
Google Now is toch wel iets heel anders dan Siri :?
Ben benieuwd hoe dit gaat. Wat als ik mijn pc's upgrade en later opnieuw moet installeren? Onthoud Microsoft dan dat ik al heb geupgrade of moet ik dan alsnog betalen?
Je krijgt tijdens de upgrade, of tijdens registratie bij MS met je huidige key, een nieuwe key voor windows 10, daarmee kun je altijd opnieuw installeren.
Alleen krijg je die key niet meer op zoń mooi plakstickertje. Dus na een jaar is 3/4 zijn key kwijt en mag alsnog betalen. Kaatsjing! Al de MS accounts gelinkt aan mailadressen en digitale keys zijn mij, als IT reseller, een doorn in het oog. Je moet steeds meer klantgegevens archiveren zo, ipv een sticker op het apparaat. Bovendien kost het installeren van al die downloadware ook nog eens 3x zoveel tijd door al die registraties, activaties en productkey claims.
Even een e-mail naar jezelf. Die stikkers plakt ook niemand ergens op, tja als je spullen kwijt raakt heb je pech dat is niet MS zijn schuld.
Maar je krijgt geen spullen, alleen een digitale vermelding. En als je nou alles in 1 mooi account kon plaatsen maar nee, een MS account kan je maar 5 Office licenties in plaatsen bijvoorbeeld... Ze maken het zodanig, dat er een maximaal percentage kwijt raakt. Marketing noemen ze dat.
Hoe weet je dit? Want bij de update van windows 7 naar 8 is dit in iedergeval niet het geval!!
Een pot ellende om Windows 8 te installeren op een nieuwe harde schijf!
Deze vraag kwam ook al bij mij op. Hoop dat je gewoon een .ISO kan downloaden met een key, die vervolgens unlimited gebruikbaar is en gelinkt word aan je Microsoft account.
Dat is met Windows 8 in ieder geval ellende. Mag je eerst Windows 8 (recovery) opnieuw installeren, dan alle updates uitvoeren, dan het hele zaakje updaten naar 8.1 en dan daarvan alle updates uitvoeren, omdat de licenciecode voor Windows 8 niet gebruikt kan worden voor 8.1

Weer een goed voorbeeld waar het illegale product kwalitatief beter is dan het betaalde.
Schijnt niet meer te hoeven (niet zelf geprobeerd): je kunt Windows 8.1 nu direct downloaden en installeren met een Windows 8 code.

http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media

[Reactie gewijzigd door rick77 op 21 januari 2015 19:56]

Je kun ook een msdn met gebruiken voor de installatie, en daarna de key aanpassen aan je eigen key. Zo installeer ik win 8.1 in 1 klap.
ja want iedereen heeft msdn...
Die key kun je gewoon van internet halen, is een tijdelijke key, en gewoon gratis legaal te verkrijgen. Heb je geen msdn account voor nodig.
Klopt inderdaad, van de kerst Windows 8.1 opnieuw geïnstalleerd met een 8.1-iso die je kunt downloaden vanaf microsoft.com.

Oorspronkelijk heeft op deze pc een Windows 7 gestaan. Een paar jaar terug kon je voor drie tientjes upgraden naar Windows 8. Later via Windows Update bijgewerkt naar 8.1 en afgelopen kerst dus opnieuw een schone installatie, maar dan gelijk naar 8.1.

Ik snap het wantrouwen voor deze actie om die reden ook niet zo. Natuurlijk krijg je gewoon een nieuwe key en hoef je niet eerst allerlei oude Windows-versies te installeren. En het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat je na een jaar extra kosten krijgt.

Deze actie lijkt mij heel vergelijkbaar met de actie van een paar jaar terug toen je goedkoop naar Windows 8 kon upgraden tot een bepaalde datum. Alleen als je voor die datum nog geen upgrade had uitgevoerd, kon je alsnog upgraden met het normale tarief. Zo ook nu waarschijnlijk: tot een bepaalde datum is de upgrade gratis, als je daarna nog wilt upgraden kost het geld. En zodra je een upgrade hebt uitgevoerd, heb je gewoon een key die je tot in lengte van dagen kunt blijven gebruiken.
Waarom niet gewoon ms 10 recovery?
Heel irritant inderdaad en je kan je Windows 8 iso ook niet gebruiken voor herstel... En een 8.1 iso moet met een omweg worden gedownload.
Anoniem: 390875
@Cobiwan21 januari 2015 18:43
Misschien opnieuw installeren, upgraden, je gebruikelijke software installeren, en dan een image maken? Mocht het dan nodig zijn herstel je gewoon je eigen image, i.p.v. weer de gehele installatie+upgrade+etc. te moeten doorlopen.
Windows 10 preview vond ik niet zo duidelijk,wel redelijk snel en stabiel.
Alleen dat de toetsaanslagen worden bekeken, een minpunt.
Er af gegooid vond het een schending van mijn privacy.
Gratis ?
Nee, dat doen ze echt niet ,het eerste jaar (gratis) een update vanaf Windows 7,8,8.1
en daarna moet je flink gaan betalen denk ik,misschien wel elk jaar ?
De kosten zijn me niet echt duidelijk.
Dus gratis is nogal twijfelachtig.
Nee. Windows 10 is gratis als je upgrade vanaf het eerste jaar, en daarna blijft het gratis. Geen abonements kosten.
Anoniem: 80466
@johncas21 januari 2015 22:53
De upgrade is gratis om te zorgen dat Windows 10 snel een groot marktaandeel krijgt.
Microsoft wil bijvoorbeeld zo snel mogelijk af van Windows 7 bij consumenten.
Gebruik van Windows 7 door consumenten beperkt de markt voor de Windows store.
nieuws: Microsoft: 'keylogger' Windows 10 wordt gebruikt voor feedback
"In een verklaring van de softwaregigant tegenover The Register zegt Microsoft dat gebruikers die deelnemen aan de Windows 10-preview ervoor kiezen om 'data en feedback' te delen' die ervoor zorgen dat de beste Windows-ervaring voor klanten wordt gecreëerd'. Daarbij gaat het niet alleen om tekstinvoer; afgelopen weekend bleek al dat ook spraakherkenningsdata kan worden verzameld, evenals bijvoorbeeld gevoerde telefoongesprekken."

Big Brother in de versnelling; geen windows meer na versie 7 voor mij.
tis me niet geheel duidelijk of ik nu wel of niet moet upgraden...
betaal ik nu na 1 jaar gebruik van Windows 10 indien ik de gratis upgrade installeer het eerste jaar?
Mits je binnen een jaar na de release van Windows 10 overstapt is het de rest van de tijd dat je het gebruikt gratis.
Zeker weten? Dat komt namelijk niet overeen met de text op de foto van het artikel
Afhankelijk van hoe je de tekst wilt interpreteren. Als je in het eerste jaar na uitgift een upgrade uitvoert is die gratis en daarna dien je de upgrade te betalen als je m wil.
Zo leg ik het uit.
De Windows 8 upgrade was eerst ook veel goedkoper dan daarna dus ik denk dat jij het (net als het tweakers artikel) correct interpreteert.
Gaat het ook voor OEM gelden, en zo ja. Moet je dan eerst je oude Windows versie installeren bij een herinstallatie? En wat als je dat doet na het gratis jaar?
Dan maak je toch een image en zet die terug na dat jaar, dat kan al prima binnen Windows 7.
Dan moet je dus eerst Windows 7 installeren om je image terug te zetten. Kan je net zo goed Windows 7 installeren om up te graden. :+
Ik vraag me af of dit zou werken met een clean install naar Windows 10 of zou ik eerst 7 erop moeten zetten en dan naar 10 upgraden? Ik heb altijd clean installs gedaan en vind het persoonlijk ook fijner dus ik heb geen idee hoe het upgraden nou precies in zn werk gaat.

In het mooiste geval kun je je Windows Key upgraden waardoor je met een clean install klaar bent maar dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn.
Anoniem: 639580
@DTHUGGA21 januari 2015 19:36
Ik heb precies dezelfde vraag. Stel je voor dat je Windows 10 opnieuw wilt installeren nadat je de "upgrade" hebt gedaan. Ben je dan verplicht om Windows 7/8(.1) eerst opnieuw te installeren, en vanuit daar de "upgrade" opnieuw uitvoeren. Of kan ik simpelweg met een ISO Bestand Windows 10 installeren en vervolgens de "upgrade key" daarop activeren? Is er een eigenlijk een verschil tussen een key die je bij de upgrade krijgt of bij een losse verkoop van windows 10?
Als je van windows 7 gratis kunt updaten naar windows 10 vraag ik me af hoe ze de drivers gaan installeren. Vele laptops zitten vast aan windows 7 omdat de drivers niet compatibel zijn met windows 8 en ze niet meer geupdate worden door de laptopbouwer. Als windows nu rond de OEM heen een gratis update geeft. Gaan er veel mensen beginnen klagen bij hun OEM omdat apparaat X of apparaat Y niet meer werken.
Daar heeft Microsoft de upgrade advisor uitgevoerd. Wat ik mij herinner van de upgrade van Windows 7 naar Windows 8, was dat deze eerst uitgevoerd werd alvorens de daadwerkelijke upgrade begon. Mits gestart via de desktop.
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee